מאיר דורפמן

שנתיים לפטירת גדול הפוסקים

2 טבעות נישואין
מאיר דורפמן

זוג ביקש שאערוך את חופתם, אלא שהכלה רצתה גם היא לתת טבעת לחתן ולהגיד נוסח מקביל ל״הרי את מקודשת לי״. הסברתי להם שאם הם חפצים בחתונה יהודית דווקא, הרי שאין אפשרות כזאת. הסברתי שבזוגיות היהודית אין סימטריה, החובות שייכות לגבר והזכויות לאישה וכו׳ וכו׳, עד שהתנא אדמון קובל במשנה ״וכי בשביל שאני זכר הפסדתי?״. הוספתי שאם ירצו לתת מתנות זו לזה ולהגיד מה שירצו שלא במסגרת החופה, אבדוק היתכנות. בדעתי היה להציע להם שלפני תחילת החופה יעשו איזה טקס שירצו, שלא בנוכחותי.
בשבת זו, א׳ דר״ח אלול, ימלאו שנתיים לפטירתו גדול הפוסקים, מו״ר הגרז״ן גולדברג. מנערותי זכיתי להביא בפניו שאלות הלכתיות רבות בכל חלקי השולחן ערוך, וכך עשיתי גם במקרה זה. הוא סבר דווקא שעדיף שכל טקס נפרד שירצו לערוך ייעשה רק אחרי תום החופה. לא אכנס לדיון ההלכתי, אבל מכיוון ששאלתיו הצעתי להם כתשובתו וכך סוכם. ״חכם עדיף מנביא״ אמרו חז״ל, ולמעשה, האווירה בחופה נעשתה כה מרוממת ומלאת קדושה, שהם הרגישו כנראה שכל העניין הזה נעשה חסר משמעות ולא נכון. לא היה כל זכר לטקס הדדי, והכול נעשה כמנהג משה וישראל.
את ״חכם עדיף מנביא״ ראיתי אצלו פעמים רבות. אוסיף דוגמה: פעם הבאתי לפניו שאלה של עובד ומעביד. המעביד מצמצם ביותר בתשלומיו לעובדים. העובד סבור שמגיע לו יותר, אבל שמח לעבוד גם בסכום הנמוך. באחד החודשים המעביד טעה ושילם יותר. העובד שואל האם חייב להודיע למעביד על טעותו, כשלדעתו אכן מגיע לו הסכום הגדול. חשבתי שהגרז״ן ישיב בחומרא בענייני יושר, כדרכו, ויגיד שזו לא שאלה כלל ובוודאי שחייב להודיעו. הגרז״ן אמר: ״איך אתה יודע שהמעביד טעה? אולי הוא רצה ביוזמתו לשלם יותר?״ אמרתי: ״די ברור שזו טעות. בכל הנוגע לכסף, אנשים לא מתנדבים לשלם יותר, ומעביד זה במיוחד״. הגרז״ן: ״אולי לגביו הוא החליט שהוא רוצה לשלם יותר?״ הערכתי בליבי את התמימות הירושלמית הזאת, ושאלתי מה יעשה העובד למעשה. הגרז״ן: ״שלא יגיד דבר, ימתין לחודש הבא, וכשיראה שגם בחודש הבא השכר יהיה גבוה, יתברר לו שהמעביד החליט להעלות את שכרו. ואם לא כך יהיה – שיודיע לו על טעותו״. אחרי כמה ימים קיבל העובד הודעה משבחת מהמעביד, האומרת שהחליט לשלם לו יותר משסיכמו.
שמעתי מרבנים ומדיינים רבים איך שאלה הלכתית לגרז״ן הייתה הופכת לחוויה לימודית וחינוכית. הוא לא היה משיב ב: ״אסור/מותר, כן/לא״, אלא ב: ״מהי סברתך?״, ״עיין פה, עיין שם״, ״בוא נלמד יחד את הסוגיה״, ״מסתבר ש…״, ״הרי זו תשובה מפורשת בשו״ת רבי עקיבא איגר״… וגם: ״אינני יודע״ רבים היו, כשלכל אחד מהם משמעות משלו. בימים אלה אני עורך תשובות שהשיב לי במשך 34 שנים לספר שו״ת, והינה דוגמה חיה: במחברתי אני מקשה לו על דבריו מלשון גמרא כלשהי, והוא משיב: ״אני לא זוכר בדיוק את לשון הגמרא״. אני מתעקש, והוא משיב: ״אינני זוכר, תעיין בגמרא, תראה אם אפשר לפרשה באופן אחר. נדבר בפעם אחרת״. בעוונותיי, את שיעורי הבית אני עושה רק בימים אלה, פותח את הגמרא, ולתדהמתי – הלשון בדיוק הפוכה, כדבריו. עיניי דומעות כשאני מבין שטענת ״אינני זוכר״ הייתה רק כדי לא להביך אותי. תודה לה׳ על הזכות שהייתה גם לנו, אלפי בני ישיבות הסדר בכל הארץ מידי שבוע להיפגש עם חוליה כזאת בשושלת מסירת התורה לדורות.

עוד במדור זה

כתיבה וחתימה (טובה)

כתיבה וחתימה (טובה)

לומדי הדף היומי ובכלל תלמידי חכמי ישראל, למדו כי ישנה מחלוקת עקרונית במסכת גיטין האם הכתיבה כרתי (לשמה), כלומר האם הגט אמור להיות כתוב לשמה של האישה או שמא רק החתימה של העדים אמורה להיות דווקא לשמה של האישה, או שמא עדי מסירה כרתי, דהיינו מסירת הגט היא שצריכה להיות לשמה (דעת התנא רבי מאיר).
הגמרא במסכת גיטין בדף כג עמוד א דנה בעניין זה, ושואלת הכיצד נסביר את דעת רבי מאיר שאמר כי עדי חתימה בלבד צריכים לחתום לשמה ולא לכתוב את הגט לשמה של האישה, ומסבירה הגמרא שאכן, הכתיבה צריכה להיות לשמה, ורבי מאיר התכוון ששמה של האישה בלבד צריך להיכתב עבור האישה הספציפית הזו.
עד כאן למדנות תלמודית.
בימים אלו אנו מברכים איש את רעהו בכתיבה ובחתימה טובה, נשאלת השאלה מה העיקר – האם הכתיבה (כמו שראינו למשל במסכת גיטין לעיל) או דווקא החתימה, שכן אנו יודעים למשל שחוזה שלא נחתם על ידי הצדדים אינו מחייב אותם. החשיבות מתרחבת אף לעניין חשיבות הימים הנוראים – האם בראש השנה יכתבון זה העיקר, או שמא בצום יום כיפור יחתמון חשוב בשל היותו מועד החתימה?
במסכת ראש השנה בדף טז מסבירה הגמרא ואומרת "הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם ביום הכיפורים דברי ר' מאיר, ר' יהודה אומר הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם כל אחד ואחד בזמנו, בפסח על התבואה, בעצרת על פירות האילן, בחג נידונין על המים ואדם נדון בראש השנה וגזר דין שלו נחתם ביום הכיפורים". הגמרא אם כן מחלקת בין כתיבה לחתימה, ומלשונה משתמע שהכתיבה היא הליך הדין, הדיון הענייני שבו ניתן לשנות לטובה או לרעה את פסק הדין אשר ייחתם בסופו של דבר במועד ה'שרירותי' שבו נחתמים ברואיו של הקב"ה.
אלא שהגמרא קוראת ליום הכיפורים 'גמר דין', בשונה מיום החתימה, המועד הטכני שבו נחתם דינו של האדם.
מה אם כן חשוב יותר – יום הכיפורים או ראש השנה? כתיבת הדין שבה ניתן להשפיע על הדיין היושב בדין, או שמא יום הכיפורים חמור הוא שבו נחתמים ברואיו של מלך מלכי המלכים?
כאשר דיין חותם את הדין נעשה טקס, טקסיות החתימה מחייבת את כיבוד המעמד המלכותי המחייב. האדם היודע שביום זה נחתם גזר דינו צריך לנהוג בהתאם. מאידך, בראש השנה, כתיבת האדם היא בהתאם למצוותיו ולתפילותיו כפי שהיו עד לראש השנה ובמהלכו – מאכל, משתה, לימוד ותפילה.
למשל, חוק הירושה מכיר בצוואה בכתב יד, דהיינו הרשומה כולה בכתב ידו של המצווה. צוואה שכזו חייבת להיות בנוסף חתומה על ידו. לחתימה יש אקט מחייב. הכתיבה מעידה על הרצון של המצווה, והחתימה מעידה על גמירות הדעת.
אולם, צוואה בעל פה (למשל כאשר מדובר באדם גוסס 'שכיב מרע'), תהא תקפה כמובן ללא חתימת המצווה, אלא רק על פי עדותם של שני עדים המאשרים את דברי המצווה שנאמרו על פה.
מכאן, לעיתים לחתימה יש תוקף ולעיתים אינה משמעותית כלל. וכן כתב ידו של האדם חשוב כמו חתימה, ולעיתים דבריו שנאמרו בעל פה חשובים יותר מהחתימה עצמה.
גם חוק חתימה אלקטרונית התשס"א 2001 ביטל למעשה את החתימה המסורתית, והפך אותה למעין קובץ מאפיין של האדם המאשר את המסמך האלקטרוני שעליו הוא חותם אלקטרונית.
תפילות הימים הנוראים מלמדות אותנו כי חסדיו של הבורא עם ברואיו לא עברו 'שדרוג', ושעדיין הטקסיות בחתימה קיימת. טקסיות זו מאפשרת לנו לנצל את המעמד לקבלת זכויות רבות ככל הניתן בין כסה לעשור ובעשור עצמו, הוא יום החתימה.
כתיבה וחתימה טובה לכל בית ישראל. ■

מנקים אשליות לפסח

מנקים אשליות לפסח

פסח מתקרב אלינו בצעדי ענק, וביחד איתו כל נשות ישראל…
״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

בליל יום שני האחרון, נר שמיני של חנוכה, ניצחו אראלים…
את המציאות הזאת צריך לשנות

את המציאות הזאת צריך לשנות

ההסכמים הקואליציוניים הולכים ונסגרים, והממשלה צפויה לקום בעוד פחות משבועיים,…
"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

בהילולת ל"ג בעומר בקבר רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון…
״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

אמנון ודניאלה וייס הם זוג מוכר – בשומרון בפרט וברחבי…
נשות החיל

נשות החיל

כולנו נחשפנו לתמונת ׳נשות הקואליציה׳, שזכתה לפרסום רב בשל העובדה…
ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

לרוב, את יהודה ושומרון אנחנו מזכירים בעניין תשתיות לקויות או…
הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

ברחבי העולם וגם כאן בישראל נרשמת התרגשות רבה לקראת מונדיאל…
״רבותיי, יש פה הפקרות״

״רבותיי, יש פה הפקרות״

במוצאי השבת האחרונה אירע פיגוע קשה בחברון שבו נרצח יהודי…
הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

״אללה אסלאם״, ״איום דאעש״, ״היג’רה״, "דאעש: הדור הבא", "וידויים מדאע"ש",…
חלב פרווה אמיתי

חלב פרווה אמיתי

תעשיית המזון בעולם עומדת להשתנות בשנים הקרובות. זו לא שאלה…
אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

הרב אברהם אלקנה כהנא שפירא זצ״ל, המוכר כ׳רב אברום׳, העמיד…
"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

״הפעם הראשונה שבה שמרתי את יום כיפור וצמתי הייתה בגיל…
גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

לקראת ראש השנה אנשים נוהגים לקבל על עצמם החלטות טובות,…
שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

הממלכה המאוחדת של בריטניה הרכינה ראשה בשבוע שעבר, עת נודע…