מאיר דורפמן

תובנות‭ ‬ברוח‭ ‬הימים‭ ‬הללו

מאיר דורפמן

מאיר דורפמן

מאיר דורפמן

מאיר דורפמן

01

האם‭ ‬יש‭ ‬לתורה‭ ‬מנגינה‭?‬

בילדותי‭, ‬אחרי‭ ‬שיעור‭ ‬של‭ ‬האדמו"ר‭ ‬מסטרופקוב‭, ‬ניגשתי‭ ‬אליו‭ ‬ושאלתי‭ ‬אם‭ ‬מותר‭ ‬ללמוד‭ ‬לנגן‭ ‬בימי‭ ‬ספירת‭ ‬העומר‭. ‬הוא‭ ‬השיב‭: ‬‮"‬ללמוד‭ ‬בניגון‭? ‬כן‭, ‬מותר‮"‬‭. ‬הוא‭ ‬הבין‭ ‬שאני‭ ‬שואל‭ ‬אם‭ ‬מותר‭ ‬לקרוא‭ ‬את‭ ‬הגמרא‭ ‬בניגון‭, ‬לפזם‭ ‬לעצמי‭ ‬מנגינה‭ ‬תוך‭ ‬כדי‭ ‬הלימוד‭. ‬אני‭, ‬כמובן‭, ‬התכוונתי‭ ‬לשאול‭ ‬אם‭ ‬להמשיך‭ ‬לקחת‭ ‬שיעורי‭ ‬נגינה‭ ‬בפסנתר‭ ‬בימים‭ ‬אלו‭… ‬בעברית‭ ‬המודרנית‭ ‬משתמשים‭ ‬במילה‭ ‬נגינה‭ ‬בעיקר‭ ‬למוזיקה‭ ‬שמייצרים‭ ‬כלי‭ ‬הנגינה‭, ‬אבל‭ ‬בעברית‭ ‬המסורתית‭, ‬גם‭ ‬ניגון‭ ‬בפה‭ ‬הוא‭ ‬ניגון‭. ‬ניגון‭ ‬חסידי‭ ‬הוא‭ ‬בעיקר‭ ‬בפה‭. ‬

בבית‭ ‬המדרש‭ ‬של‭ ‬ילדותי‭ ‬היה‭ ‬לומד‭ ‬ומתפלל‭ ‬הרב‭ ‬אברהם‭ ‬יצחק‭ ‬טוקר‭, ‬בעל‭ ‬‮"‬ביכורי‭ ‬ארץ‮"‬‭. ‬הייתה‭ ‬לו‭ ‬מנגינה‭ ‬ערבה‭ ‬ללימוד‭ ‬ומנגינה‭ ‬ערבה‭ ‬לתפילה‭. ‬לפי‭ ‬המנגינה‭ ‬שבה‭ ‬הוא‭ ‬היה‭ ‬קורא‭ ‬את‭ ‬לשון‭ ‬הגמרא‭ ‬ומפרשיה‭, ‬יכולתי‭ ‬לדעת‭ ‬אם‭ ‬הוא‭ ‬כעת‭ ‬בקושיא‭, ‬או‭ ‬שהוא‭ ‬מצא‭ ‬תירוץ‭ ‬שמשמח‭ ‬אותו‭. ‬בימות‭ ‬הקיץ‭ ‬החמים‭, ‬לפני‭ ‬עידן‭ ‬המזגנים‭, ‬הייתי‭ ‬ישן‭ ‬עם‭ ‬חלון‭ ‬פתוח‭, ‬ומתעורר‭ ‬לפנות‭ ‬בוקר‭ ‬לקול‭ ‬מנגינת‭ ‬התפילה‭ ‬והלימוד‭ ‬שלו‭, ‬שבקעו‭ ‬מבית‭ ‬המדרש‭. ‬לכל‭ ‬לומד‭ ‬בבית‭ ‬המדרש‭ ‬הייתה‭ ‬מנגינת‭ ‬לימוד‭, ‬ולפעמים‭ ‬היא‭ ‬הייתה‭ ‬‮"‬מדבקת‮"‬‭, ‬מאחד‭ ‬לשני‭.‬

אחת‭ ‬מדמויות‭ ‬ההוד‭ ‬הירושלמיות‭ ‬היה‭ ‬הרב‭ ‬אליהו‭ ‬גרוסברג‭ (‬נפטר‭ ‬בט‮'‬‭ ‬אייר‭ ‬תשע"ה‭). ‬הוא‭ ‬העמיד‭ ‬אלפי‭ ‬תלמידים‭ ‬כר"מ‭ ‬בישיבת‭ ‬‮"‬נתיב‭ ‬מאיר‮"‬‭, ‬ועוד‭ ‬אלפים‭ ‬רבים‭ ‬של‭ ‬תלמידי‭ ‬תלמידים‭. ‬שמעתי‭ ‬עליו‭ ‬הגדרה‭ ‬מהרב‭ ‬ישעיהו‭ ‬הדרי‭, ‬ראש‭ ‬ישיבת‭ ‬הכותל‭, ‬שאמר‭ ‬שגם‭ ‬תורתו‭ ‬הייתה‭ ‬שירה‭, ‬וגם‭ ‬שיחת‭ ‬חולין‭ ‬שלו‭ ‬הייתה‭ ‬שירה‭, ‬והוא‭ ‬בא‭ ‬ממשפחה‭ ‬של‭ ‬מלמדים‭ ‬בשיר‭. ‬דומני‭ ‬שכל‭ ‬אחד‭ ‬מאלפי‭ ‬תלמידיו‭ ‬יודע‭ ‬בדיוק‭ ‬למה‭ ‬הכוונה‭. ‬הוא‭ ‬היה‭ ‬בעל‭ ‬תפילה‭ ‬מלא‭ ‬רגש‭, ‬וכך‭ ‬היה‭ ‬גם‭ ‬כל‭ ‬לימוד‭ ‬פסקה‭ ‬בגמרא‭, ‬במלוא‭ ‬ההתרגשות‭ ‬והאהבה‭, ‬כמו‭ ‬כל‭ ‬סברא‭ ‬או‭ ‬סיפור‭ ‬שלו‭. ‬הוא‭ ‬הרגיש‭ ‬כמלמד‭, ‬אע"פ‭ ‬שהוא‭ ‬לימד‭ ‬בעיקר‭ ‬את‭ ‬כיתות‭ ‬י"ב‭. ‬מי‭ ‬שהתפלל‭ ‬ב‮"‬נתיב‭ ‬מאיר‮"‬‭ ‬ביום‭ ‬כיפור‭, ‬יזכור‭ ‬את‭ ‬תפילת‭ ‬הנעילה‭ ‬של‭ ‬ר‮'‬‭ ‬אליהו‭ ‬לכל‭ ‬חייו‭, ‬את‭ ‬השתפכות‭ ‬הנפש‭ ‬וה"נוסח‮"‬‭ ‬הירושלמי‭ ‬העתיק‭. ‬כל‭ ‬כך‭ ‬הרבה‭ ‬אנשים‭ ‬יכולים‭ ‬לחקות‭ ‬את‭ ‬ניגון‭ ‬הלימוד‭ ‬שלו‭, ‬את‭ ‬מנגינת‭ ‬שיחת‭ ‬החולין‭ ‬שלו‭, ‬את‭ ‬מנגינת‭ ‬האהבה‭ ‬שבדברי‭ ‬המוסר‭, ‬את‭ ‬מנגינות‭ ‬שיריו‭ ‬הקבועים‭, ‬אותם‭ ‬הוא‭ ‬שר‭ ‬מעומק‭ ‬נשמתו‭. ‬הוא‭ ‬העביר‭ ‬לתלמידים‭ ‬צעירים‭ ‬של‭ ‬בני‭ ‬עקיבא‭ ‬את‭ ‬רוח‭ ‬אהבת‭ ‬התורה‭ ‬של‭ ‬ישיבת‭ ‬‮"‬עץ‭ ‬חיים‮"‬‭, ‬מקום‭ ‬גידולו‭, ‬ואת‭ ‬תורת‭ ‬רבותיו‭ ‬בצורה‭ ‬חיה‭. ‬סיפר‭ ‬הרב‭ ‬מאיר‭ ‬טויבר‭, ‬ראש‭ ‬ישיבת‭ ‬נתיב‭ ‬מאיר‭ ‬לשעבר‭, ‬שכשהיה‭ ‬ר‮'‬‭ ‬אליהו‭ ‬פוגש‭ ‬בוגר‭ ‬הוא‭ ‬היה‭ ‬שואל‭ ‬‮"‬איפה‭ ‬אתה‭ ‬נמצא‭?‬‮"‬‭ ‬כשהכוונה‭ ‬היא‭ ‬‮–‬‭ ‬באיזו‭ ‬סוגיא‭ ‬אתה‭?‬

היה‭ ‬לר‮'‬‭ ‬אליהו‭ ‬שיעור‭ ‬תורני‭ ‬לשופטים‭ ‬ועורכי‭ ‬דין‭, ‬שהתקיים‭ ‬במשך‭ ‬43‭ ‬שנים‭. ‬סיפר‭ ‬מנחם‭ ‬הכהן‭, ‬שהשתתף‭ ‬בשיעור‭ ‬כ‭-‬33‭ ‬שנים‭, ‬שלמדו‭ ‬מסכתות‭ ‬שקשורות‭ ‬בעיקר‭ ‬לדיני‭ ‬ממונות‭, ‬ור‮'‬‭ ‬אליהו‭ ‬היה‭ ‬מתכונן‭ ‬לשיעור‭ ‬בצורה‭ ‬בלתי‭ ‬רגילה‭. ‬הקשר‭ ‬שלו‭ ‬עם‭ ‬המשתתפים‭ ‬נמשך‭ ‬כל‭ ‬ימיו‭, ‬ואפילו‭ ‬אחרי‭ ‬מותם‭… ‬פעמיים‭ ‬בשנה‭ ‬הוא‭ ‬היה‭ ‬מתקשר‭ ‬לכל‭ ‬אחת‭ ‬מאלמנות‭ ‬משתתפי‭ ‬השיעור‭. ‬השיעור‭ ‬היה‭ ‬מיסודו‭ ‬של‭ ‬הרב‭ ‬הרצוג‭, ‬ומשום‭ ‬כך‭ ‬היה‭ ‬מתקשר‭ ‬במשך‭ ‬שנים‭ ‬גם‭ ‬לפנינה‭ ‬הרצוג‭, ‬אלמנת‭ ‬הרב‭ ‬ד"ר‭ ‬יעקב‭ ‬הרצוג‭, ‬ומשוחח‭ ‬עמה‭ ‬פעמיים‭ ‬בשנה‭. ‬זוהי‭ ‬תזכורת‭ ‬לתורת‭ ‬רבי‭ ‬עקיבא‭ ‬בימי‭ ‬ספירה‭ ‬אלו‭.‬

02

ולאן‭ ‬עכשיו‭? ‬

כששאלו‭ ‬את‭ ‬הרב‭ ‬צבי‭ ‬יהודה‭ ‬קוק‭ ‬על‭ ‬קלקולים‭ ‬ערכיים‭ ‬במדינה‭, ‬הוא‭ ‬נהג‭ ‬להשיב‭ ‬בביטוי‭ ‬המופיע‭ ‬בגמרא‭ ‬לגבי‭ ‬פתרון‭ ‬בעיית‭ ‬מעילה‭ ‬בהקדש‭ ‬בשעת‭ ‬בניית‭ ‬המקדש‭ -‬‮"‬בונים‭ ‬בחול‭ ‬ואחר‭ ‬כך‭ ‬מקדישים‮"‬‭. ‬כלומר‭, ‬אנחנו‭ ‬בשלב‭ ‬של‭ ‬הבניין‭ ‬הפיזי‭ ‬של‭ ‬הארץ‭ ‬והמדינה‭. ‬אחריו‭ ‬יבוא‭ ‬גם‭ ‬השלב‭ ‬הרוחני‭, ‬מדינת‭ ‬מוסר‭ ‬וקדושה‭ ‬ואור‭ ‬לגויים‭. ‬בשלב‭ ‬זה‭ ‬מתמקדים‭ ‬בהצלת‭ ‬היהודים‭, ‬בישוב‭ ‬הארץ‭, ‬בקיום‭ ‬העם‭ ‬היהודי‭ ‬במובן‭ ‬הפשוט‭ ‬ביותר‭, ‬ויבואו‭ ‬ימים‭ ‬שבהם‭ ‬נתמקד‭ ‬ב‮"‬מקדישים‮"‬‭. ‬

דומני‭ ‬שהפנמנו‭ ‬תשובה‭ ‬זו‭ ‬יתר‭ ‬על‭ ‬המידה‭, ‬ומשכנו‭ ‬אותה‭ ‬זמן‭ ‬רב‭ ‬בהרבה‭ ‬מזה‭ ‬שהוא‭ ‬התכוון‭ ‬אליו‭. ‬אנחנו‭ ‬מדשדשים‭ ‬כבר‭ ‬זמן‭ ‬ארוך‭ ‬מדי‭ ‬בדמדומי‭ ‬הביניים‭ ‬של‭ ‬התקופות‭. ‬החזו"א‭ ‬העריך‭ ‬פעם‭ ‬את‭ ‬היכולת‭ ‬של‭ ‬המדינה‭ ‬להתקיים‭ ‬במצבה‭ ‬הראשוני‭ ‬בכ‭-‬50‭ ‬שנה‭. ‬כבר‭ ‬זמן‭ ‬רב‭ ‬שבו‭ ‬התקדמות‭ ‬הבניין‭ ‬הגשמי‭ ‬של‭ ‬המדינה‭ ‬תלויה‭ ‬בבניין‭ ‬הרוחני‭-‬ערכי‭. ‬כל‭ ‬ניסיון‭ ‬תיקון‭ ‬בכל‭ ‬תחום‭ ‬כמעט‭, ‬נתקל‭ ‬בבעיות‭ ‬הערכיות‭. ‬כך‭ ‬בצבא‭, ‬במערכת‭ ‬המשפט‭, ‬בפוליטיקה‭, ‬בהתיישבות‭, ‬ובכל‭ ‬תחום‭ ‬של‭ ‬עשיה‭ ‬ומשילות‭ ‬במדינת‭ ‬ישראל‭. ‬המבוי‭ ‬הסתום‭ ‬הזה‭ ‬יכול‭ ‬להיפתח‭ ‬רק‭ ‬על‭ ‬ידי‭ ‬חיבור‭ ‬מחודש‭ ‬לשורשים‭ ‬ולערכי‭ ‬היהדות‭. ‬גם‭ ‬אלה‭ ‬ממייסדי‭ ‬המדינה‭ ‬שהתרחקו‭ ‬משורשיהם‭ ‬היהודיים‭, ‬היו‭ ‬מחוברים‭ ‬ללחלוחית‭ ‬שממנה‭ ‬ינקו‭. ‬היו‭ ‬להם‭ ‬הנחות‭ ‬יסוד‭ ‬שבדור‭ ‬הזה‭ ‬כבר‭ ‬לא‭ ‬מחזיקות‭ ‬מעמד‭. ‬

מאז‭ ‬תחילת‭ ‬המלחמה‭ ‬הולך‭ ‬ונעשה‭ ‬בולט‭ ‬הקשר‭, ‬ואף‭ ‬התלות‭, ‬של‭ ‬המשך‭ ‬קיום‭ ‬המדינה‭ ‬ביהדותה‭, ‬והגילוי‭ ‬הזה‭ ‬מעצים‭ ‬תהליך‭ ‬שכבר‭ ‬פועם‭ ‬חזק‭ ‬בשנים‭ ‬האחרונות‭. ‬אני‭ ‬פוגש‭ ‬בקביעות‭ ‬את‭ ‬ההתקוממות‭ ‬של‭ ‬בוגרי‭ ‬מערכת‭ ‬החינוך‭ ‬הממלכתית‭ ‬על‭ ‬שלא‭ ‬קיבלו‭ ‬ממנה‭ ‬דבר‭, ‬כמעט‭, ‬בכל‭ ‬הקשור‭ ‬לחיבור‭ ‬והכרת‭ ‬שורשיהם‭ ‬היהודיים‭. ‬בשירותם‭ ‬הצבאי‭ ‬לא‭ ‬תמיד‭ ‬חוזק‭ ‬הקשר‭ ‬הזה‭, ‬כנראה‭… ‬אני‭ ‬פוגש‭ ‬תסכול‭ ‬אינסופי‭ ‬של‭ ‬הורים‭ ‬להמון‭ ‬צעירים‭ ‬שלא‭ ‬יודעים‭ ‬מה‭ ‬אנחנו‭ ‬עושים‭ ‬כאן‭, ‬שמטילים‭ ‬ספק‭ ‬בכל‭ ‬ערך‭ ‬שהיה‭ ‬מקודש‭ ‬עד‭ ‬כה‭, ‬שיורדים‭ ‬ומתנתקים‭ ‬מהארץ‭, ‬שלא‭ ‬רואים‭ ‬ערך‭ ‬בהקמת‭ ‬משפחה‭, ‬שלא‭ ‬שומרים‭ ‬על‭ ‬קשר‭ ‬אחרון‭ ‬עם‭ ‬יהדותם‭. [‬אגב‭, ‬לאחרונה‭ ‬הם‭ ‬פוגשים‭ ‬בעולם‭ ‬שנאה‭ ‬מבלבלת‭, ‬ולא‭ ‬יודעים‭ ‬להתמודד‭ ‬איתה‭]. ‬והצימאון‭ ‬מייצר‭ ‬חיבור‭ ‬ברמה‭ ‬שלא‭ ‬הייתה‭ ‬עד‭ ‬כה‭. ‬

לאן‭ ‬זה‭ ‬ילך‭? ‬מלחמת‭ ‬השחרור‭ ‬אילצה‭ ‬אותנו‭ ‬להקים‭ ‬מדינה‭ ‬בעלת‭ ‬הישגים‭ ‬מרשימים‭ ‬מאד‭ ‬בתחום‭ ‬הגשמי‭, ‬ב"ה‭. ‬מלחמת‭ ‬‮'‬חרבות‭ ‬ברזל‮'‬‭, ‬על‭ ‬המתרחש‭ ‬סביבה‭, ‬מאלצת‭ ‬אותנו‭ ‬לבנות‭ ‬מדינה‭ ‬יהודית‭-‬ערכית‭, ‬כי‭ ‬אפשרויות‭ ‬אחרות‭ ‬לא‭ ‬עבדו‭, ‬והגענו‭ ‬עד‭ ‬משבר‭. ‬אין‭ ‬כאן‭ ‬המקום‭ ‬לפרט‭ ‬מהלכים‭ ‬מעשיים‭ ‬רבים‭ ‬שראויים‭ ‬להיעשות‭, ‬לאור‭ ‬הנ"ל‭, ‬אבל‭ ‬בימים‭ ‬אלו‭ ‬ראוי‭ ‬לבעל‭ ‬הנס‭ ‬להתבונן‭ ‬בנסו‭ ‬ובדרכי‭ ‬ההשגחה‭ ‬המתוחכמות‭, ‬שמובילות‭ ‬אותנו‭ ‬בכוח‭ ‬לעבר‭ ‬השלב‭ ‬הבא‭ ‬של‭ ‬גאולת‭ ‬ישראל‭. ‬■

meirdorfman@gmail.com

עוד במדור זה

‮"‬הרבנית‮"‬‭ ‬או‭ ‬‮"‬אשת‭ ‬הרב‮"‬‭?‬

‮"‬הרבנית‮"‬‭ ‬או‭ ‬‮"‬אשת‭ ‬הרב‮"‬‭?‬

01‭ ‬ כאשר‭ ‬אני‭ ‬צריך‭ ‬למסור‭ ‬שיעור‭ ‬בפני‭ ‬יהודים‭ ‬רחוקים‭,…
‮"‬כל‭ ‬העולם‭ ‬רעש‭ ‬ממנו‭...‬‮"‬

‮"‬כל‭ ‬העולם‭ ‬רעש‭ ‬ממנו‭...‬‮"‬

01‭ ‬ בשבת‭, ‬בעת‭ ‬אמירת‭ ‬תפילת‭ ‬‮"‬אב‭ ‬הרחמים‮"‬‭ (‬בנוסח‭ ‬האשכנזים‭),…
להקפיץ‭ ‬אותך‭ ‬לאן‭ ‬שהוא‭?‬

להקפיץ‭ ‬אותך‭ ‬לאן‭ ‬שהוא‭?‬

סיפר‭ ‬לי‭ ‬הרב‭ ‬אברהם‭ ‬איביש‭ ‬אייזן‭: ‬‮'‬בבחרותי‭ ‬למדתי‭ ‬בישיבת‭ ‬סלבודקה‭…
הסתרה‭ ‬שבתוך‭ ‬ההסתרה

הסתרה‭ ‬שבתוך‭ ‬ההסתרה

01 בשבוע‭ ‬שעבר‭ ‬כתבתי‭ ‬כאן‭ ‬על‭ ‬הרב‭ ‬מרדכי‭ ‬שרעבי‭ ‬ותלמידיו‭,…
אבי‭ ‬יתומים

אבי‭ ‬יתומים

01 פעם‭ ‬המליץ‭ ‬לי‭ ‬הגאון‭ ‬הנסתר‭ ‬רבי‭ ‬אליעזר‭ ‬קוגל‭ ‬זצ"ל‭,…
ה״יזכור״ ‬הראשון‭ ‬בתום‭ ‬המלחמה

ה״יזכור״ ‬הראשון‭ ‬בתום‭ ‬המלחמה

01 שמעתי‭ ‬לאחרונה‭ ‬מהרב‭ ‬מרדכי‭ ‬אלפרט‭, ‬איש‭ ‬ירושלים‭ (‬מורה‭, ‬מנהל‭…
‮"‬‭...‬אבל‭ ‬האם‭ ‬יש‭ ‬לך‭ ‬מטול‭ ‬שקפים‭?‬‮"‬

‮"‬‭...‬אבל‭ ‬האם‭ ‬יש‭ ‬לך‭ ‬מטול‭ ‬שקפים‭?‬‮"‬

01 סיפור‭ ‬קטן‭ ‬ומייצג‭: ‬יושב‭ ‬הייתי‭ ‬כ"אברך‮"‬‭ ‬בבית‭ ‬המדרש‭ ‬של‭…
‮"‬ובקול‭ ‬שופר‭ ‬עליהם‭ ‬הופעת‮"‬

‮"‬ובקול‭ ‬שופר‭ ‬עליהם‭ ‬הופעת‮"‬

01 כתבתי‭ ‬בשבוע‭ ‬שעבר‭ ‬על‭ ‬מורכבות‭ ‬הנושא‭ ‬של‭ ‬עזיבת‭ ‬הארץ‭…
האם‭ ‬נכון‭ ‬לברוח‭?‬

האם‭ ‬נכון‭ ‬לברוח‭?‬

01 כידוע‭, ‬בתקופת‭ ‬ההמתנה‭ ‬שלפני‭ ‬מלחמת‭ ‬ששת‭ ‬הימים‭ ‬הייתה‭ ‬בארץ‭…
מושגי‭ ‬‮"‬רב‭ ‬ותלמיד‮"‬‭ ‬גם‭ ‬בדיינות

מושגי‭ ‬‮"‬רב‭ ‬ותלמיד‮"‬‭ ‬גם‭ ‬בדיינות

01 ‮"‬רב‭ ‬ותלמיד‮"‬‭ ‬גם‭ ‬בדיינות‭ ‬ על‭ ‬הדיין‭ ‬החיפאי‭ ‬הרב‭…
‭ ‬הרואה‭ ‬את‭ ‬הנולד‭, ‬ולאן‭ ‬עכשיו

‭ ‬הרואה‭ ‬את‭ ‬הנולד‭, ‬ולאן‭ ‬עכשיו

01 ידוע‭ ‬ענין‭ ‬הסנגוריה‭ ‬של‭ ‬הרב‭ ‬קוק‭ ‬על‭ ‬החלוצים‭, ‬אבל‭…
‮"‬קבצן‮"‬‭ ‬רוחני‭ ‬פוגש‭ ‬את‭ ‬‮"‬אחותו‮"‬

‮"‬קבצן‮"‬‭ ‬רוחני‭ ‬פוגש‭ ‬את‭ ‬‮"‬אחותו‮"‬

על‭ ‬החירות‭ ‬של‭ ‬הרב‭ ‬אלישיב‭, ‬על‭ ‬שיעורים‭ ‬ששמעה‭ ‬הנערה‭ ‬בבית‭…
השלג‭ ‬בסיביר‭ ‬לא‭ ‬כיבה‭ ‬את‭ ‬אש‭ ‬האהבה‭, ‬גם‭ ‬לא‭ ‬גירוש‭ ‬ה"אקסודוס‮"‬

השלג‭ ‬בסיביר‭ ‬לא‭ ‬כיבה‭ ‬את‭ ‬אש‭ ‬האהבה‭, ‬גם‭ ‬לא‭ ‬גירוש‭ ‬ה"אקסודוס‮"‬

א‭.‬ לפעמים‭ ‬נדמה‭ ‬לי‭, ‬מאז‭ ‬שמחת‭ ‬תורה‭ ‬תשפ‮"‬ד‭, ‬שאין‭ ‬ערך‭…
עוד‭ ‬על ‭״‬תלמידי‭ ‬חכמים‭ ‬מרבים‭ ‬שלום‮"‬

עוד‭ ‬על ‭״‬תלמידי‭ ‬חכמים‭ ‬מרבים‭ ‬שלום‮"‬

א‭.‬ בן‭ ‬דודו‭ ‬של‭ ‬ה‮"‬חזון‭ ‬איש‮"‬‭, ‬תלמיד‭ ‬וידיד‭ ‬של‭ ‬הרב‭…
איך‭ ‬נשמח‭ ‬השנה‭ ‬בשמחת‭ ‬אדר‭ ‬ופורים‭?‬

איך‭ ‬נשמח‭ ‬השנה‭ ‬בשמחת‭ ‬אדר‭ ‬ופורים‭?‬

א‭.‬ פעם‭, ‬באחד‭ ‬מימי‭ ‬חג‭ ‬הסוכות‭, ‬אמר‭ ‬לי‭ ‬מו"ר‭ ‬בעל‭…
טוב י-ה: נשמה ציורית. הרהורים אישיים על דמותו של הצייר טוביה כ״ץ

טוב י-ה: נשמה ציורית. הרהורים אישיים על דמותו של הצייר טוביה כ״ץ

בצעירותי‭ ‬היו‭ ‬לי‭ ‬הרבה‭ ‬ספקות‭, ‬שחיפשתי‭ ‬להן‭ ‬מענה‭ ‬עמוק‭. ‬כשהן‭…
Scroll to Top
גלילה למעלה