השבוע לפני 65 שנים, כ״ה בטבת ה׳תשי״ח (17.01.58) קבע בית המשפט העליון כי ישראל קסטנר לא שיתף פעולה עם הנאצים ולא היה שותף ולו במעט להשמדת יהודי הונגריה וגזל רכושם. אולם פסק הדין שניתן כמעט שנה לאחר ההתנקשות בקסטנר, לא הצליח למחות את תוצאות המשפט הראשון מזיכרונו של הציבור: ״קסטנר מכר את נשמתו לשטן״.
ישראל קסטנר נולד בהונגריה, ובזמן מלחמת העולם השנייה היה חבר בוועד העזרה וההצלה בבודפשט. הארגון סייע ליהודים שנמלטו מפולין ומארצות נוספות להונגריה, שנחשבה בטוחה יחסית, ואנשיו ידעו על השואה נגד היהודים בפולין וברוסיה. כשכבשו הנאצים את הונגריה נפגשו נציגי הוועד עם עוזרו של אייכמן וניסו להציע עסקה שתכלול את הצלת יהודי הונגריה תמורת תשלום. לבסוף הצליח קסטנר לשכנע את הנאצים לאפשר את יציאתם של מעט יהודים, במה שזכה לכינוי ׳רכבת המיוחסים׳ או ׳רכבת קסטנר׳.
על הרכבת היו 1,684 אנשים, ביניהם עשירי הקהילה היהודית בבודפשט, רבנים, ידידיו של קסטנר ובני משפחתו – ובהם אימו, אשתו ואחיו. לאחר עיכובים רבים הגיעה הרכבת לשוויץ הניטרלית, כשבמקביל מתרחשת השמדת יהודי הונגריה בקצב הולך וגובר.
משפט גרינוולד
שמו האמיתי של משפט קסטנר היה אמור להיות ׳משפט גרינוולד׳. ליתר דיוק, משפט קסטנר כלל לא התנהל נגד קסטנר – אלא נגד עיתונאי זקן בשם מלכיאל גרינוולד. בשנת 1952 פרסם גרינוולד האשמות חמורות נגד קסטנר, טען כי הכשיר את הקרקע לרצח יהודי הונגריה על ידי הנאצים וכי השתתף בגזל רכושם יחד עם ידידו הנאצי, קורט בכר. גרינוולד גם טען כי קסטנר העיד לטובת בכר במשפטי נירנברג, עדות שהיא עדות שקר.
קסטנר, שהיה מאנשי מפא״י ומקורב לשלטון, עבד באותה העת עבור השר ד״ר דב יוסף ונחשב עובד מדינה. השר והיועץ המשפטי לממשלה הותירו בפניו שתי ברירות: תבע את גרינוולד תביעת דיבה או שתתפטר. קסטנר הגיש תלונה נגד גרינוולד, והפרקליטות מיהרה להגיש נגדו תביעת דיבה. אלא שבמשפט הכול התהפך.
את גרינוולד ייצג עורך הדין שמואל תמיר, במקור כצנלסון, בן למשפחת אנשי ציבור. אימו, בת שבע כצנלסון, הייתה חברת כנסת בכנסת השנייה של מדינת ישראל, ואביו, ד״ר ראובן כצנלסון, הקים את קופת החולים עממית (לימים הפכה למאוחדת). תמיר נולד בירושלים בשנת 1923 והתחיל את דרכו הציבורית כבר בהיותו נער בן 15, כשהצטרף לארגון האצ״ל בירושלים. בהמשך הפך תמיר לסגן מפקד האצ״ל בירושלים, ואף הוגלה לקניה באפריקה לשנה וחצי, לאחר שהלשינו עליו לבריטים בתקופת הסזון. עם הקמת מדינת ישראל חזר תמיר מקניה, ושוחרר.
בעל הטורים הסביר שהכרובים דומים לשני תלמידי חכמים שלומדים תורה בחברותא: "ופניהם איש אל-אחיו"- כמו שני חברים שנושאין ונותנין בדברי תורה. בספר אמרי דעת [תרומה עמ' ס'] מבאר 'שע"י ששני תלמידי חכמים נושאין ונותנין בדברי תורה בדרך ענוה שכל אחד מחזיק את עצמו כתלמיד להתלמד מדברי חברו, יוצא הדין אמת לאמיתו, ועד כמה חביבים חכמים כאלו לפני הקב"ה עד שנקבע להיות דוגמת תמונתם הכרובים עומדים על ארון הקודש בקדשי הקדשים'.
פירוש שני: בספר חמש ידות מבאר שדימוי הכרובים מרמז ליחס בין שני סוגים שונים של מנהיגי העם: 'ויהיו פניהם איש אל אחיו כמו שני חברים, לרמז שיהיה תמיד שלום ביניהם בין הרבנים וכהני הדת ובין עשירי ומנהיגי העדה' [ח"א, פר' תרומה].
פירוש שלישי: שהכרובים הפונים זה לזה מייצגים את היחס הרצוי בין קבוצות שונות של העם, כמו שכתב הרש"ר הירש [שמות כה, כ]: 'לפיכך מומחש גם כאן ציבור ישראל, לא על ידי כרוב אחד, אלא על ידי שני כרובים, על ידי זוג כרובים… ידמו בני ישראל לזוגות של כרובים: 'פניהם איש אל אחיו', בשלום, בכבוד ובתשומת הלב, חייהם איש למען אחיו, וכולם ערבים זה לזה ובוטחים זה בזה; – בשבת אחים גם יחד יפעלו למען שמירת כלל הציבור…'
מיקומם של הכרובים מעל לארון הקודש מגלה לנו את חשיבות ההקשבה, הכבוד ההדדי והחיבור בינינו ובינינו לבין רבונו של עולם. הכרובים המוצבים על הכפורת מבטאים את השראת השכינה בעולם, בישראל, בירושלים, במשכן\במקדש ובתוך בית קדשי הקדשים. הם כעין תשקיף למצבנו הרוחני. צורת עמידתם של הכרובים היא הסמן למצבו הרוחני של עם ישראל כפי שחכמים דרשו שהכרובים בזמן המשכן במדבר היו 'וּפְנֵיהֶם אִישׁ אֶל אָחִיו' [שמות כה, כ] ואילו על הכרובים שהיו בבית המקדש שבנה שלמה המלך נאמר: 'וּפְנֵיהֶם לַבָּיִת' [דברי הימים ב' ג, יג]. הגמרא מבארת שאין סתירה בפסוקים אלה, אלא צורת עמידתם תלויה בישראל, בזמן שישראל עושין רצונו של מקום עומדים הכרובים 'איש אל אחיו' ובזמן שאין ישראל עושין רצונו של מקום 'פניהם לבית'.
נראה שהכרובים ומיקומם הם הביטוי הגדול ליסוד של לוחות הברית וקודש הקדשים, המפגש 'פנים אל פנים' עם מציאות רוחנית, עם התורה, עם רבונו של עולם, עם עצמנו… היא מציאות שלמה, אם קשה לך להסתכל על האחר – אתה לא יכול להסתכל על עצמך, על הצלם האלוקי שבך, ואתה מפנה מבטך לצדדים אז יש כאן חסרון. הכרובים בשיאם הם הביטוי לרוח הקודש ולצלם אלוקים אשר חי בתוכנו. היכולת להסתכל איש אל אחיו, לראות את הצלם האלוקי שבכל אחד ואחד, לחוש 'שיויתי ה' לנגדי תמיד' זו משעות הכרובים המונחים על לוחות הברית בקודש הקדשים. ■