בדרך לכותל

׳גזור ושמור׳ לביקור בכותל

הרב שמואל מורנו בהושענא רבה של 'קרן אביה' כמידי שנה, בהר הזיתים
ישראל גולדברג, מנכ"ל קרן אביה

01
שבת סתווית נפלאה עברה על כוחותינו, מאירת פנים לתושבי ירושלים, לבאי הכותל ולכל אוהביה של בירת הנצח. דרכנו לכותל סוגה בשושנים. את פנינו קיבלו אלפי רקפות, פורחות בשלל צבעים, שנשתלו השבוע לאורך רחובות ירושלים, בצל עצי הנוי, בשולי הדרך ובמרכזה של כל כיכר.
תשעה קבין של יופי נטלה ירושלים, כל פינה בעיר מרהיבה ומרגשת, מזמינה את עולי הרגל להתרגל ולבקר בה, ליהנות, להתענג ולהתכונן לדבר האמיתי – בניין בית הבחירה.
02
מומלץ מאד להגיע לתפילת ׳ותיקין׳ בכותל, התפילה מתחילה, בימים אלו, לפני 06:00 בוקר, תוכלו להצטרף לאחד מהמניינים הרבים הקבועים בשבת ובימי חול. לכל מניין יש גבאי מסור, אופי מיוחד, נוסח מוגדר ומיקום קבוע.
במרכז הרחבה, בחלק המזרחי שלה (המיקום נקבע לנוחות הנשים הצדקניות, כדי שתוכלנה להשתתף בתפילה, בעמדן על המרפסת הצמודה ממזרח לרחבה), תמצאו בשבת ובימות החול את המניין של רבי שאול נוקריאן, מניין ותיקין, בן למעלה מ-35 שנה, קבוע, גדול, מזמין ומקסים, בנוסח – עה״מ, ירושלמי, ספרדי, מרוקאי וכו׳.
הגבאי המייסד, רבי שאול, מגיע יום יום, בחשיכה, הרבה לפני הנץ, מכין במסירות רבה, עבור האורחים והמתפללים הקבועים – כסאות בשפע, סטנדרים, ספר תורה, ספר הפטרה, סידורים, חומשים, שטיחונים לכוהנים, עשבי בשמים וכו׳. בסיום התפילה, בשבת ק׳, חכם שאול מזמין את הקהל לקידוש, שהוא מכין בעצמו, 35 שנה, בבית חב״ד ברחוב הסמוך, מעל לרחבת הכותל. זהו קידוש מיוחד במינו. מיזוג גלויות, חובק מזרח ומערב. מושקע מכל הלב. תמצאו בו קובנה לצד הערינג, קוגל ירושלמי לצד חילבה, חמינדוס ליד ארבעס…
אם שפר מזלכם והצטרפתם למניין של ר׳ שאול ביום שבו עובר לפני התיבה הפייטן העולמי, האהוב, חכם משה חבושה, תוכלו ליהנות מסלסולי תפילתו המרנינה, שממלאת את רחבת הכותל כולה. גם מלאכי השרת מצטרפים באותה עת, עולים ויורדים בסולם יעקב, כדי לשמוע אל הרינה ואל התפילה.
דמות מרכזית וחשובה במניין הוא הרב שמואל מורנו שליט״א, מעיר דוד, האהוב והמקובל מאד על הבריות (הרב שמואל הוא אחיו של הק׳, סא״ל עמנואל מורנו, הי״ד, שנהרג במילוי שליחות מבצעית חשאית, כמפקד בסיירת מטכ״ל, בסיום מלחמת לבנון השנייה. עמנואל, גיבור ישראל, הוא המפקד היחיד בצה״ל, שתמונתו אסורה לפרסום, גם לאחר מותו, בשל תפקידו החשאי).
הרב שמואל, שמגיע מעיר דוד, משתתף במניין מידי יום ומוסיף אור של שמחה ודבקות לתפילה, כעמוד האש ההולך לפני המחנה. בסיום התפילה ניגשים רבים מהמתפללים לברך ולהתברך אצל הרב שמואל, בעל לב הזהב והחיוך המקסים, שמקרין חום ואהבה על כל יהודי.
מידי יום שישי הרב שמואל, מלווה בחבריו, מגיע לבתי החולים ברחבי ירושלים, חמוש בגיטרה ובדברי עידוד, משמח, מנגן, שר, מחזק ומחייה נפשות.
מניין ותיקין נוסף ומיוחד מאד הוא מניינו הקבוע של ר׳ אביש ציינוירט, משכונת בית ישראל. גילוי נאות – כשגרתי בביתו של הרב צבי יהודה, בשכונת גאולה, נהגתי לקפוץ לשכונת ׳בית ישראל׳ מידי יום שישי, כדי להצטייד לכבוד שבת קודש בקוגל ירושלמי, נמס בפה, בחלות ובפיתות חמות, היישר מהטבון, שנאפו במאפיות האותנטיות, שבאזור השוק בשכונת ׳בית ישראל׳ הוותיקה, הסמוכה למאה שערים. במרכז שכונת בית ישראל מתנוססת לתפארה ישיבת ׳מיר׳, שהיא ללא ספק הישיבה הגדולה ביותר בעולם ובה למעלה מ-4,000 (!) תלמידים.
הרב אביש, הוא ירושלמער שורשי, עטור בספודיק ובמעיל ירושלמי, מקובל אמיתי, מאיר פנים לכל אחד, ממש כמו רבו, הרב שלמה זלמן אויירבך. הרב אביש נותן מידי יום שיעורים בישיבת המקובלים – ׳שער השמים׳. ר׳ אביש מתייצב בכל יום במניין הוותיקין שלו, הקבוע בכותל, בפינה הדרום מזרחית ליד המחיצה של עזרת נשים. כל זאת לאחר שכבר הספיק לתת שיעור בדף היומי בישיבה.
את המניין הזה, בנוסח ספרד (חסידי), ייסדו במסירות, קומץ יהודים יקרים וחלוצים, לאחר מלחמת ׳ששת הימים׳. אט-אט הלך המניין ותפח. יהודים רבים הצטרפו, מתוך ערגה וכיסופים לתפילה בכותל. מניסיוני, מי שחש את עוצמת התפילה בכותל ורואה נפלאות, כשמתקבלות התפילות ברצון, יהפוך חיש קל להיות מתפלל קבוע בכותל.
לאחר שמניין ה׳ותיקין׳ גדל והיו ׳חיובים׳ לקדיש מפעם לפעם, הוא התפצל לכמה מניינים בנוסחים שונים. כיום, ניתן כבר לפגוש,
במניין של ר׳ אביש, את הדור השני והשלישי למייסדים! יש שמתפללים במניין רק בשבתות ויש שמתפללים בו כל השבוע וגם בחגים ובימים הנוראים.
הגבאי הוותיק הוא הרב יוחנן ויינגרטן, (דור שני), שאליו מצטרף בנו ר׳ אהרל׳ה (בן 25) – דור שלישי למחדשי התפילות הקבועות בכותל. רבי יוחנן, הוא חסיד ירושלמי מקובל ואהוב, גם על הרב דוד אבוחצירא מנהריה וגם על ר׳ אביש מבית ישראל וגם על כל יהודי שמכירו.
החסידים הירושלמים עושים את דרכם לכותל, במכוון, דרך השכונות הערביות במזרח ירושלים ונכנסים דווקא דרך שער ׳שכם׳, ללא מורא ובגב זקוף, בחמה, בצינה, בגשם, בקורונה וגם בשלג.
ר׳ יוחנן מספר לי, על הזכות, שהרב אביגדור נבנצאל שליט״א נמנה על המתפללים הראשונים במניין. הרב אביגדור שליט״א היה גם בעל הקורא במגילת אסתר, במשך שנים.
רבים מגיעים להתפלל בכותל 40 יום ברציפות. זו סגולה ידועה, למי שיש בקשה מיוחדת לרפואה, ללידה, לשידוך וכו׳. אחדים, שלא יכולים להתמיד, פונים לר׳ אביש והוא מזכיר את שמותם ובקשתם במשך 40 יום רצופים.
בימות הגשמים והשלג המניין מעתיק מקומו זמנית. למבואה, סמוך לכניסה למנהרת קשת וילסון, בפינה הצפון מזרחית של רחבת הכותל.
ר׳ יוחנן עוד זוכר את אותם ימים, בהם פתח המנהרה היה נסתר וחסום מתחת למפלס הרחבה. הודות לעבודות החפירה של ׳הקרן למורשת הכותל׳ שהנמיכו את רחבת הכותל, התגלו נדבכים רבים של אבני הכותל שהיו חבויים מתחת למפלס הרחוב והתגלה הפתח למנהרה הגדולה, מתחת לגשר שעליו צעדו רבבות עולי הרגל לבית המקדש.
למניין של ר׳ אביש הצטרפו במשך השנים רבים וטובים, חרדים וסרוגים, כמו הרב גולדשטיין ע״ה ראש ׳ישיבת קבר דוד שבהר ציון׳, דוד לאקס, שצועד כל שבת מפסגת זאב, ר׳ האקר מחנות הבשר, שצועד משכונת רמות הרחוקה, בריש ציינוירט, שצועד משועפט, הרה״ג ביניש פינקל זצ״ל ראש ישיבת ׳מיר׳, שהיה קורא לר׳ אביש – ׳ראבע׳… ור׳ יוסי אפטר, יבדל״א, שמגיע בימות החול משילה.
בנו, נעם הי״ד נהרג בפיגוע הרצחני, בישיבת עותניאל, בתקופה זו של השנה, לפני 20 שנה, נעם, בוגר הישיבה, היה בחל״ת משרותו בצה״ל וכיהן כאחראי על תורני המטבח בישיבה. המחבלים השפלים חדרו לישיבה דרך המטבח בדרכם למסע הרג בתוך חדר האוכל ההומה אדם, הם התחילו לירות במטבח לכל עבר. ארבעת בחורי הישיבה המופתעים, הי״ד, ששהו באותה שעה במטבח ובתוכם נעם, פעלו בנחישות, בגבורה עצומה, בהקרבה עצמית ובמהירות. הם נעלו את דלתות חדר האוכל, וכלאו עצמם במטבח יחד עם המחבלים. בתושייתם מנעו מהמחבלים להתקדם לתוך חדר האוכל ההומה ובכך בלמו בגופם את הרוצחים והצילו תלמידי ישיבה רבים.
בסיום תפילת מוסף של ותיקין, בשבת ובחג בכותל, צועדים מתפללי המניין של ר׳ אביש, דרך שער שכם, לביתו, ברחוב רפפורט 22 בשכונת בית ישראל לקידושא רבה.
מניסיוני, מי שלא אכל קוגל ירושלמי מהביל, תוצרת תושבי שכונת ׳בית ישראל׳ לא אכל קוגל טעים מימיו.
בקידוש משתתפים סרוגים רבים וביניהם גם סגן ראש העיר, ר׳ אריה קינג שמספר, להנאת החרדים והסרוגים, על גאולת הבתים במזרח ירושלים. ׳שבת אחים גם יחד׳ – כבר אמרנו?
03
בשבת זו, פר׳ ׳חיי שרה׳ נצטרף לעשרות האלפים שיפקדו, בע״ה, את מערת המכפלה בעיר האבות חברון. מניסיוני בשנה שעברה, אתם צפויים לקבל כאן תיאורים ורשמים מרתקים ומרוממים משבת חגיגית של תפילות, שיעורי תורה וקדושה מיוחדת. אני בטוח שנזכה לאירוח כמיטב הכנסת האורחים של מתיישבי חברון ההולכים לאורם של שרה אימנו ואברהם אבינו ע״ה.
04
בזמן כתיבת שורות אלה דיווחו בתקשורת על הפיגועים הרצחניים, המזעזעים, שביצע המחבל הנפשע, שהרג בדקירות סכין, שקנה באריאל, שלושה יהודים, הי״ד, ופצע קשה עוד שני יהודים יקרים. זהו, ללא ספק, מחדל של המאבטחים, שלא ירו מיד במחבל, ושל ליקוי בהוראות פתיחה באש של הממשלה הרופסת. אני לא רוצה לעסוק בשבת בפוליטיקה, אבל די עם אזעק כאן: ׳דם יהודי אינו הפקר׳.
ארץ אל תכסי דמם!
שבת שלום, של ביטחון, של שלווה, של מיגור הטרור, של דיבוק חברים והכנסת אורחים.

עוד במדור זה

פתיון זעם

פתיון זעם

01‭ ‬

אוקספורד‭ ‬הכריזה‭ ‬על‭ ‬מילת‭ ‬השנה‭ – ‬‮"‬rage bait‮"‬‭ (‬פתיון‭ ‬זעם‭) – ‬תוכן‭ ‬במרשתת‭ ‬שנועד‭ ‬במכוון‭ ‬להכעיס‭, ‬לעורר‭ ‬זעם‭ ‬ולהוציא‭ ‬אותנו‭ ‬משלוותנו‭. ‬השימוש‭ ‬במילה‭ ‬זינק‭ ‬פי‭ ‬שלושה‭ ‬השנה‭, ‬והיא‭ ‬משקפת‭ ‬בדיוק‭ ‬את‭ ‬מה‭ ‬שכולנו‭ ‬חשים‭: ‬הרשתות‭ ‬החברתיות‭ ‬מוצפות‭ ‬בדמויות‭ ‬ובתכנים‭ ‬שמעוצבים‭ ‬כדי‭ ‬לגרום‭ ‬לנו‭ ‬להתפוצץ‭. ‬האלגוריתמים‭ ‬מעודדים‭ ‬את‭ ‬זה‭, ‬כי‭ ‬זעם‭ ‬מייצר‭ ‬קליקים‭, ‬ותגובות‭ ‬זועמות‭ ‬מייצרות‭ ‬תנועה‭ (‬טראפיק‭) ‬בחשבון‭.‬

02‭ ‬

יש‭ ‬לנו‭ ‬נטייה‭ ‬מזוכיסטית‭ ‬להיתפס‭ ‬אל‭ ‬הרע‭, ‬זה‭ ‬עונה‭ ‬לנו‭ ‬על‭ ‬הצורך‭ ‬הקמאי‭ ‬להוכיח‭ ‬שהעולם‭ ‬רע‭, ‬אי‭ ‬אפשר‭ ‬לסמוך‭ ‬על‭ ‬אחד‭ ‬ואז‭ ‬ממילא‭ ‬יאללה‭ ‬בלגן‭, ‬וגם‭ ‬אני‭ ‬לא‭ ‬מחויב‭ ‬לשום‭ ‬דחיית‭ ‬סיפוקים‭ ‬מוסרית‭. ‬זה‭ ‬עוזר‭ ‬לנו‭ ‬לחוש‭ ‬תחושת‭ ‬עליונות‭, ‬שאנחנו‭ ‬יותר‭ ‬טובים‭ ‬מכל‭ ‬העולם‭, ‬כי‭ ‬כולם‭ ‬רעים‭ ‬חוץ‭ ‬מאתנו‭. ‬זה‭ ‬מכניס‭ ‬אותנו‭ ‬לפוזה‭ ‬של‭ ‬הצודק‭ ‬המעיר‭ ‬לאחרים‭, ‬ובכלל‭, ‬זה‭ ‬עוזר‭ ‬לנו‭ ‬להרגיש‭ ‬שהעולם‭ ‬לא‭ ‬נותן‭ ‬לנו‭ ‬מה‭ ‬שמגיע‭ ‬לנו‭. ‬תחושת‭ ‬הייאוש‭ ‬הכללית‭ ‬מסתדרת‭ ‬היטב‭ ‬עם‭ ‬תרבות‭ ‬הפרוגרס‭ ‬שרוצה‭ ‬לראות‭ ‬אפילה‭ ‬ופסימיות‭ ‬בכל‭ ‬דבר‭. ‬הנקודה‭ ‬היא‭ ‬שאנחנו‭ ‬לא‭ ‬באמת‭ ‬רואים‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬התמונה‭. ‬אנחנו‭ ‬רואים‭ ‬רק‭ ‬את‭ ‬מה‭ ‬שהאלגוריתם‭ ‬מעלה‭ ‬לנו‭.‬

03‭ ‬

האמת‭ ‬היא‭ ‬שרוב‭ ‬בני‭ ‬האדם‭ ‬טובים‭. ‬על‭ ‬כל‭ ‬דמות‭ ‬או‭ ‬תופעה‭ ‬מעצבנת‭ ‬יש‭ ‬מאה‭ ‬תופעות‭ ‬שעושות‭ ‬טוב‭ ‬בשקט‭, ‬מבלי‭ ‬שמישהו‭ ‬מצלם‭ ‬אותם‭ ‬או‭ ‬מעלה‭ ‬עליהם‭ ‬סטורי‭. ‬האווירה‭ ‬ש"העולם‭ ‬משתגע‮"‬‭ ‬מגיעה‭ ‬מפני‭ ‬שהתרבות‭ ‬שלנו‭ ‬מעצימה‭ ‬דמויות‭ ‬מוחצנות‭. ‬ככל‭ ‬שאדם‭ ‬פרובוקטיבי‭ ‬יותר‭ ‬‮–‬‭ ‬הוא‭ ‬תופס‭ ‬יותר‭ ‬נפח‭. ‬לא‭ ‬בגלל‭ ‬שהוא‭ ‬טוב‭ ‬יותר‭, ‬אלא‭ ‬כי‭ ‬הוא‭ ‬מפורסם‭ ‬יותר‭.‬

באנשים‭ ‬מסוג‭ ‬זה‭ ‬קיים‭ ‬פער‭ ‬טבעי‭ ‬בין‭ ‬התדמית‭ ‬החיצונית‭ ‬שלהם‭ ‬לבין‭ ‬מה‭ ‬שמתרחש‭ ‬בתוכם‭ ‬פנימה‭. ‬ולכן‭ ‬הם‭ ‬גם‭ ‬נופלים‭ ‬יותר‭, ‬וגוררים‭ ‬עימם‭ ‬את‭ ‬התחושה‭ ‬ש"כולם‭ ‬נופלים‭ ‬מסביב‮"‬‭. ‬זה‭ ‬בדיוק‭ ‬עיקרון‭ ‬ה‭-‬rage bait‭: ‬תוכן‭ ‬מוחצן‭ ‬ופרובוקטיבי‭ ‬שמושך‭ ‬תשומת‭ ‬לב‭ ‬לא‭ ‬בגלל‭ ‬שהוא‭ ‬משמעותי‭, ‬אלא‭ ‬כי‭ ‬הוא‭ ‬רועש‭.‬

04‭ ‬

כשיעקב‭ ‬ועשיו‭ ‬נפגשים‭ ‬בפרשת‭ ‬וישלח‭ ‬יעקב‭ ‬אומר‭ ‬‮"‬יש‭ ‬לי‭ ‬כל‮"‬‭, ‬ועשיו‭ ‬עונה‭ ‬‮"‬יש‭ ‬לי‭ ‬רב‮"‬‭. ‬המפרשים‭ ‬מסבירים‭ ‬שהמילה‭ ‬‮"‬כל‮"‬‭ ‬מבטאת‭ ‬מבט‭ ‬כללי‭ ‬ואיכותי‭ ‬‮–‬‭ ‬חוויה‭ ‬של‭ ‬שלמות‭ ‬פנימית‭. ‬לעומת‭ ‬זאת‭, ‬המילה‭ ‬‮"‬רב‮"‬‭ ‬מבטאת‭ ‬ריבוי‭ ‬כמותי‭ ‬מוחצן‭. ‬יותר‭ ‬חפצים‭, ‬יותר‭ ‬רעש‭, ‬יותר‭ ‬נוכחות‭.‬

05‭ ‬

אנשי‭ ‬הכמות‭ ‬תמיד‭ ‬מפורסמים‭ ‬יותר‭ ‬ומהירים‭ ‬יותר‭ ‬מאנשי‭ ‬האיכות‭. ‬לכן‭ ‬עשיו‭ ‬מציע‭ ‬בזחיחות‭ ‬‮"‬נסעה‭ ‬ונלכה‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬בואו‭ ‬נזוז‭, ‬מהר‭, ‬קדימה‭. ‬אנשי‭ ‬האיכות‭, ‬לעומת‭ ‬זאת‭, ‬מופנמים‭ ‬ואיטיים‭ ‬יותר‭. ‬לכן‭ ‬יעקב‭ ‬עונה‭ ‬לו‭ ‬‮"‬ואני‭ ‬אתנהלה‭ ‬לאיטי‮"‬‭.‬

אנשים‭ ‬מוחצנים‭ ‬עולים‭ ‬מהר‭ ‬ונופלים‭ ‬מהר‭. ‬הם‭ ‬מקבלים‭ ‬מיליוני‭ ‬לייקים‭, ‬מדרגים‭ ‬במהירות‭ ‬בטיקטוק‭, ‬ואז‭ ‬קורסים‭ ‬בצורה‭ ‬דרמטית‭. ‬התרבות‭ ‬הדיגיטלית‭ ‬שלנו‭ ‬בנויה‭ ‬לתגמל‭ ‬את‭ ‬ה‭-‬rage bait‭, ‬את‭ ‬הפרובוקציה‭, ‬את‭ ‬העוצמה‭ ‬המוחצנת‭.‬

06‭ ‬

אבל‭ ‬הנה‭ ‬העניין‭: ‬לא‭ ‬להתרגש‭. ‬גם‭ ‬כשעשיו‭ ‬מגיע‭ ‬עם‭ ‬ארבע‭ ‬מאות‭ ‬איש‭, ‬וגם‭ ‬כשנאלצים‭ ‬להשתחוות‭ ‬לו‭ ‬והוא‭ ‬מקבל‭ ‬מיליוני‭ ‬לייקים‭ ‬‮–‬‭ ‬בסופו‭ ‬של‭ ‬דבר‭, ‬‮"‬ועלו‭ ‬מושיעים‭ ‬בהר‭ ‬ציון‭ ‬לשפוט‭ ‬את‭ ‬הר‭ ‬עשו‭, ‬והיתה‭ ‬לה‮'‬‭ ‬המלוכה‮"‬‭.‬

איכות‭ ‬מנצחת‭ ‬כמות‭. ‬תמיד‭. ‬הדרך‭ ‬האיטית‭ ‬של‭ ‬יעקב‭, ‬הפנימית‭, ‬המהותית‭ ‬‮–‬‭ ‬היא‭ ‬זו‭ ‬שמחזיקה‭ ‬לאורך‭ ‬זמן‭. ‬הרעש‭ ‬של‭ ‬עשיו‭ ‬עובר‭. ‬למרות‭ ‬כל‭ ‬הזעם‭ ‬שברשת‭, ‬יש‭ ‬עדיין‭ ‬הרבה‭ ‬מאוד‭ ‬טוב‭ ‬בעולם‭. ‬רק‭ ‬שהוא‭ ‬לא‭ ‬מהודהד‭ ‬באותה‭ ‬עוצמה‭ ‬באלגוריתם‭; ‬כי‭ ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬צריך‭. ‬

חלום שיתגשם

חלום שיתגשם

01‭ ‬

יעקב‭ ‬יוצא‭ ‬מבית‭ ‬אביו‭. ‬חז"ל‭ ‬אומרים‭ ‬על‭ ‬כך‭ ‬‮"‬שיציאת‭ ‬צדיק‭ ‬מן‭ ‬העיר‭ ‬עושה‭ ‬רושם‮"‬‭. ‬יציאה‭ ‬מאזור‭ ‬הנוחות‭ ‬היא‭ ‬סוג‭ ‬של‭ ‬טלטלה‭ ‬שמותירה‭ ‬רושם‭ ‬וחותם‭ ‬במציאות‭; ‬יציאה‭ ‬למלחמה‭; ‬יציאה‭ ‬לחיים‭; ‬יציאה‭ ‬לעידן‭ ‬חדש‭ ‬במדינת‭ ‬ישראל‭.‬

02‭ ‬

מה‭ ‬מחזיק‭ ‬את‭ ‬יעקב‭ ‬אבינו‭ ‬במהלך‭ ‬השנים‭ ‬הקשות‭ ‬והמלחמתיות‭ ‬הללו‭? ‬חלום‭ ‬על‭ ‬‮"‬סולם‭ ‬מוצב‭ ‬ארצה‭ ‬וראשו‭ ‬מגיע‭ ‬השמימה‮"‬‭. ‬חלום‭ ‬הוא‭ ‬הזמן‭ ‬שלנו‭ ‬להתעלות‭ ‬מעל‭ ‬הלילה‭ ‬האפל‭ ‬ולהילחם‭ ‬על‭ ‬הגשמתו‭; ‬להלחים‭ ‬את‭ ‬השאיפות‭ ‬שראשן‭ ‬נוגע‭ ‬בשמים‭ ‬אל‭ ‬המימוש‭ ‬שלהן‭ ‬שמוצב‭ ‬בארץ‭. ‬בסולם‭ ‬יש‭ ‬מלאכי‭ ‬א‭-‬לוהים‭ ‬שעולים‭ ‬ויורדים‭ ‬בו‭ ‬‮–‬‭ ‬נשמות‭ ‬של‭ ‬מלאכים‭ ‬שעוזבות‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬הזה‭, ‬ונשמות‭ ‬חדשות‭ ‬שנולדות‭; ‬במהלך‭ ‬הלילה‭ ‬הארוך‭ ‬ישנם‭ ‬גיבורים‭-‬מלאכים‭ ‬שנהרגים‭ ‬על‭ ‬קידוש‭ ‬השם‭ ‬ועולים‭ ‬השמיימה‭, ‬ודור‭ ‬חדש‭ ‬של‭ ‬גיבורים‭-‬מלאכים‭ ‬שמגיע‭ ‬לארץ‭.‬

03‭ ‬

יעקב‭ ‬מתמודד‭ ‬מול‭ ‬לבן‭ ‬שמחליף‭ ‬את‭ ‬משכורתו‭ ‬שוב‭ ‬ושוב‭. ‬לבן‭ ‬הוא‭ ‬צבע‭ ‬מתעתע‭ ‬‮–‬‭ ‬טהור‭ ‬כלפי‭ ‬חוץ‭, ‬אך‭ ‬באמת‭ ‬מכיל‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬גווני‭ ‬הקשת‭. ‬גם‭ ‬לבן‭ ‬מציג‭ ‬את‭ ‬עצמו‭ ‬כישר‭ ‬ונקי‭, ‬בעוד‭ ‬שמבפנים‭ ‬הוא‭ ‬צבוע‭ ‬ומחליף‭ ‬צבעים‭. ‬לעומתו‭, ‬דרכו‭ ‬של‭ ‬יעקב‭ ‬מתבטאת‭ ‬בצבעים‭ ‬שונים‭; ‬כשלבן‭ ‬מציע‭ ‬לו‭ ‬לקבוע‭ ‬מה‭ ‬יהיה‭ ‬שכרו‭,‬‭ ‬יעקב‭ ‬בוחר‭ ‬ששכרו‭ ‬יהיה‭ ‬צאן‭ ‬בצבעים‭ ‬מסוימים‭ ‬‮–‬הָסֵר‭ ‬מִשָּׁם‭ ‬כָּל‭ ‬שֶׂה‭ ‬נָקֹד‭ ‬וְטָלוּא‭ ‬וְכָל‭ ‬שֶׂה‭ ‬חוּם‭ ‬בַּכְּשָׂבִים‭ ‬וְטָלוּא‭ ‬וְנָקֹד‭ ‬בָּעִזִּים‭ ‬וְהָיָה‭ ‬שְׂכָרִי‭. ‬החיים‭ ‬מורכבים‭ ‬ומלאי‭ ‬צבעים‭ ‬שונים‭.‬

04‭ ‬

כנגד‭ ‬כל‭ ‬הסיכויים‭, ‬יעקב‭ ‬מצליח‭ ‬להעמיד‭ ‬לעצמו‭ ‬צאן‭ ‬רב‭: ‬‮"‬עֲקֻדִּים‭ ‬נְקֻדִּים‭ ‬וּבְרֻדִּים‮"‬‭. ‬האר"י‭ ‬הקדוש‭ ‬דורש‭ ‬את‭ ‬משמעות‭ ‬המילים‭ ‬המתמיהות‭ ‬הללו‭, ‬ומוצא‭ ‬בהם‭ ‬רמזים‭ ‬לעולמות‭ ‬רוחניים‭: ‬עקוד‭ ‬‮–‬‭ ‬ביטוי‭ ‬לעולם‭ ‬רוחני‭ ‬שבו‭ ‬הכל‭ ‬הרמוני‭ ‬ומשתייך‭ ‬לכלל‭ (‬כמו‭ ‬בהמה‭ ‬עקודה‭, ‬שכולה‭ ‬קשורה‭ ‬למקום‭ ‬אחד‭); ‬נקוד‭ ‬‮–‬‭ ‬עולם‭ ‬רוחני‭ ‬שמתפרט‭ ‬לפרטים‭ ‬שונים‭ (‬כדוגמת‭ ‬נקודות‭ ‬וכתמים‭ ‬שמפוזרים‭ ‬במרחק‭ ‬זה‭ ‬מזה‭); ‬ברוד‭ ‬‮–‬‭ ‬עולם‭ ‬רוחני‭ ‬שמכיל‭ ‬גם‭ ‬את‭ ‬הכלל‭ ‬וגם‭ ‬את‭ ‬הפרטים‭ (‬ברוד‭ ‬פירושו‭ ‬מנומר‭, ‬כתמים‭ ‬נפרדים‭ ‬אך‭ ‬מעורבבים‭ ‬זה‭ ‬בזה‭, ‬כדוגמת‭ ‬חתיכות‭ ‬ברד‭ ‬היורדות‭ ‬מן‭ ‬השמים‭ ‬בנפרד‭ ‬ומתאספות‭ ‬למשטח‭ ‬אחד‭). ‬מכל‭ ‬פרטי‭ ‬הפרטים‭ ‬של‭ ‬הסיבוכים‭ ‬בסוף‭ ‬נוצר‭ ‬משטח‭ ‬רוחני‭ ‬כללי‭ ‬שעליו‭ ‬ניתן‭ ‬לבנות‭ ‬את‭ ‬החיים‭.‬

05‭ ‬

דרך‭ ‬ארוכה‭ ‬ומפותלת‭ ‬היתה‭ ‬ליעקב‭ ‬אבינו‭, ‬דרך‭ ‬שבה‭ ‬יצטרך‭ ‬לבנות‭ ‬את‭ ‬בית‭ ‬ישראל‭ ‬שמלא‭ ‬מתחים‭ ‬פנימיים‭ ‬בין‭ ‬כוחות‭ ‬שונים‭, ‬פרטים‭ ‬וצבעים‭ ‬שונים‭; ‬הוא‭ ‬יצטרך‭ ‬לעשות‭ ‬עסקאות‭ ‬מפוקפקות‭ ‬עם‭ ‬לבן‭ ‬הרמאי‭, ‬ולהתעמת‭ ‬בהמשך‭ ‬עם‭ ‬עשיו‭ ‬האכזרי‭ ‬‮–‬‭ ‬אבל‭ ‬החלום‭ ‬של‭ ‬‮"‬בשוב‭ ‬ה‮'‬‭ ‬את‭ ‬שיבת‭ ‬ציון‭ ‬היינו‭ ‬כחולמים‮"‬‭ ‬מצוי‭ ‬כל‭ ‬העת‭ ‬ברקע‭ ‬ומאפשר‭ ‬לפצעים‭ ‬להחלים‭ ‬בסופו‭ ‬של‭ ‬דבר‭.‬

שבת‭ ‬שלום‭ ‬

לחפור שוב את הבארות

לחפור שוב את הבארות

01‭ ‬ בפרשת‭ ‬תולדות‭ ‬אנו‭ ‬נפגשים‭ ‬עם‭ ‬הפלישתים‭ ‬שיושבים‭ ‬בסביבות‭…
להילחם כמו מלאך

להילחם כמו מלאך

01‭ ‬למרות‭ ‬שמקום‭ ‬מושבו‭ ‬של‭ ‬אברהם‭ ‬אבינו‭ ‬היה‭ ‬בצפון‭ ‬הנגב‭…
להילחם כמו מלאך

להילחם כמו מלאך

01‭ ‬בתחילת‭ ‬השבוע‭ ‬ציינו‭ ‬את‭ ‬יום‭ ‬פטירתה‭ ‬של‭ ‬רחל‭ ‬אימנו‭.…
מלחמת 1948

מלחמת 1948

01‭ ‬רק‭ ‬אחרי‭ ‬כל‭ ‬המאורעות‭ ‬שפקדו‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬בשתי‭ ‬הפרשות‭…
על מבול וגבורה

על מבול וגבורה

01‭ ‬אתרע‭ ‬מזלו‭ ‬של‭ ‬חודש‭ ‬חשוון‭ ‬להיתפס‭ ‬בתודעה‭ ‬הציבורית‭ ‬כחודש‭…
האזינו היטב

האזינו היטב

01‭ ‬פרשת‭ ‬האזינו‭ ‬פותחת‭ ‬במלים‭ ‬‮"‬האזינו‭ ‬השמים‮"‬‭. ‬משה‭ ‬קורא‭ ‬לשמים‭…
לכפר על הקונספציה

לכפר על הקונספציה

01‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים‭ ‬נקבע‭ ‬בעם‭ ‬ישראל‭ ‬לדורות‭ ‬כיום‭ ‬כפרה‭ ‬על‭…
סמני דרך

סמני דרך

01‭ ‬ בליל‭ ‬התקדש‭ ‬החג‭, ‬טרם‭ ‬האיר‭ ‬השחר‭ ‬בו‭ ‬יסומן‭…
כי תבוא לשנה החדשה

כי תבוא לשנה החדשה

01‭ ‬חודש‭ ‬אלול‭ ‬מביא‭ ‬בכנפיו‭ ‬תחושת‭ ‬התחדשות‭: ‬שנה‭ ‬חדשה‭, ‬התחלה‭…
לתלות על עץ גבוה

לתלות על עץ גבוה

01‭ ‬בין‭ ‬שמיעת‭ ‬מהדורת‭ ‬חדשות‭ ‬אחת‭ ‬לאחרת‭, ‬נשמע‭ ‬השבת‭ ‬גם‭…
הרב שעוטף אותנו באור

הרב שעוטף אותנו באור

01‭ ‬קשה‭ ‬לתפוס‭ ‬שרק‭ ‬תשעים‭ ‬שנה‭ ‬עברו‭ ‬מפטירתו‭ ‬של‭ ‬הרב‭…
מצעד הגויים הרבים

מצעד הגויים הרבים

01‭ ‬את‭ ‬השורות‭ ‬הבאות‭ ‬פרסמתי‭ ‬לפני‭ ‬שנה‭ ‬בדיוק‭, ‬ערב‭ ‬פרשת‭…
אבא מנחם

אבא מנחם

01‭ ‬מבחינה‭ ‬היסטורית‭ ‬חודש‭ ‬אב‭ ‬נקרא‭ ‬כך‭ ‬עקב‭ ‬מזג‭ ‬האויר‭…
פן-חס

פן-חס

01‭ ‬הזוהר‭ ‬הקדוש‭ ‬דורש‭ ‬שהשם‭ ‬פינחס‭ ‬הוא‭ ‬צירוף‭ ‬של‭ ‬שתי‭…