בדרך לכותל

׳גזור ושמור׳ לביקור בכותל

הרב שמואל מורנו בהושענא רבה של 'קרן אביה' כמידי שנה, בהר הזיתים
ישראל גולדברג, מנכ"ל קרן אביה

01
שבת סתווית נפלאה עברה על כוחותינו, מאירת פנים לתושבי ירושלים, לבאי הכותל ולכל אוהביה של בירת הנצח. דרכנו לכותל סוגה בשושנים. את פנינו קיבלו אלפי רקפות, פורחות בשלל צבעים, שנשתלו השבוע לאורך רחובות ירושלים, בצל עצי הנוי, בשולי הדרך ובמרכזה של כל כיכר.
תשעה קבין של יופי נטלה ירושלים, כל פינה בעיר מרהיבה ומרגשת, מזמינה את עולי הרגל להתרגל ולבקר בה, ליהנות, להתענג ולהתכונן לדבר האמיתי – בניין בית הבחירה.
02
מומלץ מאד להגיע לתפילת ׳ותיקין׳ בכותל, התפילה מתחילה, בימים אלו, לפני 06:00 בוקר, תוכלו להצטרף לאחד מהמניינים הרבים הקבועים בשבת ובימי חול. לכל מניין יש גבאי מסור, אופי מיוחד, נוסח מוגדר ומיקום קבוע.
במרכז הרחבה, בחלק המזרחי שלה (המיקום נקבע לנוחות הנשים הצדקניות, כדי שתוכלנה להשתתף בתפילה, בעמדן על המרפסת הצמודה ממזרח לרחבה), תמצאו בשבת ובימות החול את המניין של רבי שאול נוקריאן, מניין ותיקין, בן למעלה מ-35 שנה, קבוע, גדול, מזמין ומקסים, בנוסח – עה״מ, ירושלמי, ספרדי, מרוקאי וכו׳.
הגבאי המייסד, רבי שאול, מגיע יום יום, בחשיכה, הרבה לפני הנץ, מכין במסירות רבה, עבור האורחים והמתפללים הקבועים – כסאות בשפע, סטנדרים, ספר תורה, ספר הפטרה, סידורים, חומשים, שטיחונים לכוהנים, עשבי בשמים וכו׳. בסיום התפילה, בשבת ק׳, חכם שאול מזמין את הקהל לקידוש, שהוא מכין בעצמו, 35 שנה, בבית חב״ד ברחוב הסמוך, מעל לרחבת הכותל. זהו קידוש מיוחד במינו. מיזוג גלויות, חובק מזרח ומערב. מושקע מכל הלב. תמצאו בו קובנה לצד הערינג, קוגל ירושלמי לצד חילבה, חמינדוס ליד ארבעס…
אם שפר מזלכם והצטרפתם למניין של ר׳ שאול ביום שבו עובר לפני התיבה הפייטן העולמי, האהוב, חכם משה חבושה, תוכלו ליהנות מסלסולי תפילתו המרנינה, שממלאת את רחבת הכותל כולה. גם מלאכי השרת מצטרפים באותה עת, עולים ויורדים בסולם יעקב, כדי לשמוע אל הרינה ואל התפילה.
דמות מרכזית וחשובה במניין הוא הרב שמואל מורנו שליט״א, מעיר דוד, האהוב והמקובל מאד על הבריות (הרב שמואל הוא אחיו של הק׳, סא״ל עמנואל מורנו, הי״ד, שנהרג במילוי שליחות מבצעית חשאית, כמפקד בסיירת מטכ״ל, בסיום מלחמת לבנון השנייה. עמנואל, גיבור ישראל, הוא המפקד היחיד בצה״ל, שתמונתו אסורה לפרסום, גם לאחר מותו, בשל תפקידו החשאי).
הרב שמואל, שמגיע מעיר דוד, משתתף במניין מידי יום ומוסיף אור של שמחה ודבקות לתפילה, כעמוד האש ההולך לפני המחנה. בסיום התפילה ניגשים רבים מהמתפללים לברך ולהתברך אצל הרב שמואל, בעל לב הזהב והחיוך המקסים, שמקרין חום ואהבה על כל יהודי.
מידי יום שישי הרב שמואל, מלווה בחבריו, מגיע לבתי החולים ברחבי ירושלים, חמוש בגיטרה ובדברי עידוד, משמח, מנגן, שר, מחזק ומחייה נפשות.
מניין ותיקין נוסף ומיוחד מאד הוא מניינו הקבוע של ר׳ אביש ציינוירט, משכונת בית ישראל. גילוי נאות – כשגרתי בביתו של הרב צבי יהודה, בשכונת גאולה, נהגתי לקפוץ לשכונת ׳בית ישראל׳ מידי יום שישי, כדי להצטייד לכבוד שבת קודש בקוגל ירושלמי, נמס בפה, בחלות ובפיתות חמות, היישר מהטבון, שנאפו במאפיות האותנטיות, שבאזור השוק בשכונת ׳בית ישראל׳ הוותיקה, הסמוכה למאה שערים. במרכז שכונת בית ישראל מתנוססת לתפארה ישיבת ׳מיר׳, שהיא ללא ספק הישיבה הגדולה ביותר בעולם ובה למעלה מ-4,000 (!) תלמידים.
הרב אביש, הוא ירושלמער שורשי, עטור בספודיק ובמעיל ירושלמי, מקובל אמיתי, מאיר פנים לכל אחד, ממש כמו רבו, הרב שלמה זלמן אויירבך. הרב אביש נותן מידי יום שיעורים בישיבת המקובלים – ׳שער השמים׳. ר׳ אביש מתייצב בכל יום במניין הוותיקין שלו, הקבוע בכותל, בפינה הדרום מזרחית ליד המחיצה של עזרת נשים. כל זאת לאחר שכבר הספיק לתת שיעור בדף היומי בישיבה.
את המניין הזה, בנוסח ספרד (חסידי), ייסדו במסירות, קומץ יהודים יקרים וחלוצים, לאחר מלחמת ׳ששת הימים׳. אט-אט הלך המניין ותפח. יהודים רבים הצטרפו, מתוך ערגה וכיסופים לתפילה בכותל. מניסיוני, מי שחש את עוצמת התפילה בכותל ורואה נפלאות, כשמתקבלות התפילות ברצון, יהפוך חיש קל להיות מתפלל קבוע בכותל.
לאחר שמניין ה׳ותיקין׳ גדל והיו ׳חיובים׳ לקדיש מפעם לפעם, הוא התפצל לכמה מניינים בנוסחים שונים. כיום, ניתן כבר לפגוש,
במניין של ר׳ אביש, את הדור השני והשלישי למייסדים! יש שמתפללים במניין רק בשבתות ויש שמתפללים בו כל השבוע וגם בחגים ובימים הנוראים.
הגבאי הוותיק הוא הרב יוחנן ויינגרטן, (דור שני), שאליו מצטרף בנו ר׳ אהרל׳ה (בן 25) – דור שלישי למחדשי התפילות הקבועות בכותל. רבי יוחנן, הוא חסיד ירושלמי מקובל ואהוב, גם על הרב דוד אבוחצירא מנהריה וגם על ר׳ אביש מבית ישראל וגם על כל יהודי שמכירו.
החסידים הירושלמים עושים את דרכם לכותל, במכוון, דרך השכונות הערביות במזרח ירושלים ונכנסים דווקא דרך שער ׳שכם׳, ללא מורא ובגב זקוף, בחמה, בצינה, בגשם, בקורונה וגם בשלג.
ר׳ יוחנן מספר לי, על הזכות, שהרב אביגדור נבנצאל שליט״א נמנה על המתפללים הראשונים במניין. הרב אביגדור שליט״א היה גם בעל הקורא במגילת אסתר, במשך שנים.
רבים מגיעים להתפלל בכותל 40 יום ברציפות. זו סגולה ידועה, למי שיש בקשה מיוחדת לרפואה, ללידה, לשידוך וכו׳. אחדים, שלא יכולים להתמיד, פונים לר׳ אביש והוא מזכיר את שמותם ובקשתם במשך 40 יום רצופים.
בימות הגשמים והשלג המניין מעתיק מקומו זמנית. למבואה, סמוך לכניסה למנהרת קשת וילסון, בפינה הצפון מזרחית של רחבת הכותל.
ר׳ יוחנן עוד זוכר את אותם ימים, בהם פתח המנהרה היה נסתר וחסום מתחת למפלס הרחבה. הודות לעבודות החפירה של ׳הקרן למורשת הכותל׳ שהנמיכו את רחבת הכותל, התגלו נדבכים רבים של אבני הכותל שהיו חבויים מתחת למפלס הרחוב והתגלה הפתח למנהרה הגדולה, מתחת לגשר שעליו צעדו רבבות עולי הרגל לבית המקדש.
למניין של ר׳ אביש הצטרפו במשך השנים רבים וטובים, חרדים וסרוגים, כמו הרב גולדשטיין ע״ה ראש ׳ישיבת קבר דוד שבהר ציון׳, דוד לאקס, שצועד כל שבת מפסגת זאב, ר׳ האקר מחנות הבשר, שצועד משכונת רמות הרחוקה, בריש ציינוירט, שצועד משועפט, הרה״ג ביניש פינקל זצ״ל ראש ישיבת ׳מיר׳, שהיה קורא לר׳ אביש – ׳ראבע׳… ור׳ יוסי אפטר, יבדל״א, שמגיע בימות החול משילה.
בנו, נעם הי״ד נהרג בפיגוע הרצחני, בישיבת עותניאל, בתקופה זו של השנה, לפני 20 שנה, נעם, בוגר הישיבה, היה בחל״ת משרותו בצה״ל וכיהן כאחראי על תורני המטבח בישיבה. המחבלים השפלים חדרו לישיבה דרך המטבח בדרכם למסע הרג בתוך חדר האוכל ההומה אדם, הם התחילו לירות במטבח לכל עבר. ארבעת בחורי הישיבה המופתעים, הי״ד, ששהו באותה שעה במטבח ובתוכם נעם, פעלו בנחישות, בגבורה עצומה, בהקרבה עצמית ובמהירות. הם נעלו את דלתות חדר האוכל, וכלאו עצמם במטבח יחד עם המחבלים. בתושייתם מנעו מהמחבלים להתקדם לתוך חדר האוכל ההומה ובכך בלמו בגופם את הרוצחים והצילו תלמידי ישיבה רבים.
בסיום תפילת מוסף של ותיקין, בשבת ובחג בכותל, צועדים מתפללי המניין של ר׳ אביש, דרך שער שכם, לביתו, ברחוב רפפורט 22 בשכונת בית ישראל לקידושא רבה.
מניסיוני, מי שלא אכל קוגל ירושלמי מהביל, תוצרת תושבי שכונת ׳בית ישראל׳ לא אכל קוגל טעים מימיו.
בקידוש משתתפים סרוגים רבים וביניהם גם סגן ראש העיר, ר׳ אריה קינג שמספר, להנאת החרדים והסרוגים, על גאולת הבתים במזרח ירושלים. ׳שבת אחים גם יחד׳ – כבר אמרנו?
03
בשבת זו, פר׳ ׳חיי שרה׳ נצטרף לעשרות האלפים שיפקדו, בע״ה, את מערת המכפלה בעיר האבות חברון. מניסיוני בשנה שעברה, אתם צפויים לקבל כאן תיאורים ורשמים מרתקים ומרוממים משבת חגיגית של תפילות, שיעורי תורה וקדושה מיוחדת. אני בטוח שנזכה לאירוח כמיטב הכנסת האורחים של מתיישבי חברון ההולכים לאורם של שרה אימנו ואברהם אבינו ע״ה.
04
בזמן כתיבת שורות אלה דיווחו בתקשורת על הפיגועים הרצחניים, המזעזעים, שביצע המחבל הנפשע, שהרג בדקירות סכין, שקנה באריאל, שלושה יהודים, הי״ד, ופצע קשה עוד שני יהודים יקרים. זהו, ללא ספק, מחדל של המאבטחים, שלא ירו מיד במחבל, ושל ליקוי בהוראות פתיחה באש של הממשלה הרופסת. אני לא רוצה לעסוק בשבת בפוליטיקה, אבל די עם אזעק כאן: ׳דם יהודי אינו הפקר׳.
ארץ אל תכסי דמם!
שבת שלום, של ביטחון, של שלווה, של מיגור הטרור, של דיבוק חברים והכנסת אורחים.

עוד במדור זה

לכתך אחרי במדבר

לכתך אחרי במדבר

הדרך‭ ‬לארץ‭ ‬ישראל‭ ‬עוברת‭ ‬בישיבה‭ ‬בסוכות‭ ‬במדבר‭. ‬לכתך‭ ‬אחרי‭ ‬במדבר‭ ‬בארץ‭ ‬לא‭ ‬זרועה‭.‬

לא‭ ‬קלה‭ ‬היא‭ ‬הדרך‭ ‬אל‭ ‬הארץ‭. ‬היא‭ ‬עוברת‭ ‬במגורים‭ ‬בסוכות‭ ‬במדבר‭, ‬בייבוש‭ ‬ביצות‭, ‬במגורים‭ ‬בקראוון‭ ‬על‭ ‬גבעה‭ ‬או‭ ‬בחושה‭ ‬בחוה‭, ‬או‭ ‬במושבה‭. ‬הדירה‭ ‬דירת‭ ‬עראי‭. ‬מדי‭ ‬פעם‭ ‬היא‭ ‬נהרסת‭ ‬וצריך‭ ‬לבנות‭ ‬אותה‭ ‬שוב‭.‬

הליכה‭ ‬אחרי‭ ‬ה‮'‬‭ ‬אל‭ ‬הארץ‭ ‬היא‭ ‬הליכה‭ ‬בלי‭ ‬קבע‭. ‬כשה‮'‬‭ ‬אומר‭ ‬מפרקים‭ ‬את‭ ‬הסוכה‭ ‬ועוברים‭ ‬למקום‭ ‬הבא‭.‬

רק‭ ‬כך‭ ‬מגיעים‭ ‬לישיבת‭ ‬קבע‭ ‬בארץ‭.‬

דור‭ ‬דור‭ ‬וחלוציו‭. ‬יוצאי‭ ‬מצרים‭ ‬בסוכות‭ ‬במדבר‭, ‬חלוצי‭ ‬הדור‭ ‬הזה‭ ‬בסוכות‭ ‬בגבעות‭.‬

במדבר‭ ‬למדנו‭ ‬שלא‭ ‬על‭ ‬הלחם‭ ‬לבדו‭ ‬יחיה‭ ‬האדם‭, ‬כי‭ ‬על‭ ‬כל‭ ‬מוצא‭ ‬פי‭ ‬ה‮'‬‭ ‬יחיה‭ ‬האדם‭. ‬אנו‭ ‬תלויים‭ ‬בה‮'‬‭ ‬ומתפרנסים‭ ‬במן‭ ‬ובמים‭ ‬מידו‭ ‬מדי‭ ‬יום‭ ‬ביומו‭. ‬כך‭ ‬הוא‭ ‬גם‭ ‬בארץ‭. ‬ארץ‭ ‬אשר‭ ‬ה‮'‬‭ ‬א‭-‬להיך‭ ‬דורש‭ ‬אותה‭ ‬ותמיד‭ ‬עיני‭ ‬ה‮'‬‭ ‬א‭-‬להיך‭ ‬בה‭. ‬במדבר‭ ‬לקטנו‭ ‬מן‭ ‬כל‭ ‬יום‭, ‬ביום‭ ‬הששי‭ ‬לקטנו‭ ‬כפלים‭ ‬ושבתנו‭ ‬ביום‭ ‬השביעי‭. ‬בארץ‭ ‬אנו‭ ‬תלויים‭ ‬בה‮'‬‭ ‬בגשם‭ ‬שש‭ ‬שנים‭, ‬בשנה‭ ‬הששית‭ ‬אנו‭ ‬אוספים‭ ‬כפלים‭, ‬ושובתים‭ ‬בשנה‭ ‬השביעית‭. ‬אנו‭ ‬תלויים‭ ‬בה‮'‬‭ ‬דבר‭ ‬יום‭ ‬ביומו‭ ‬והולכים‭ ‬אחריו‭.‬

הזמן‭ ‬שבו‭ ‬אנו‭ ‬מרגישים‭ ‬את‭ ‬זה‭ ‬הוא‭ ‬כאשר‭ ‬אנו‭ ‬אוספים‭ ‬את‭ ‬תבואת‭ ‬השנה‭ ‬הקודמת‭ ‬ונידונים‭ ‬על‭ ‬מימי‭ ‬השנה‭ ‬הבאה‭. ‬פסח‭ ‬הוא‭ ‬החג‭ ‬של‭ ‬יציאת‭ ‬מצרים‭. ‬שבועות‭ ‬הוא‭ ‬החג‭ ‬של‭ ‬התורה‭. ‬סוכות‭ ‬הוא‭ ‬החג‭ ‬של‭ ‬הארץ‭.‬

ה‮'‬‭ ‬גמל‭ ‬אתנו‭ ‬חסדים‭ ‬רבים‭ ‬בשנה‭ ‬היוצאת‭. ‬וגם‭ ‬אנחנו‭ ‬הלכנו‭ ‬אחריו‭ ‬למדבריות‭ ‬רבים‭. ‬נתפלל‭ ‬לשנה‭ ‬טובה‭ ‬שבה‭ ‬נתקדם‭ ‬אל‭ ‬ישיבת‭ ‬קבע‭ ‬בארץ‭.‬

הבוחר צריך לשאת באחריות

משום‭ ‬מה‭, ‬דוקא‭ ‬הערבים‭ ‬והשמאלנים‭ ‬התחילו‭ ‬להסביר‭ ‬את‭ ‬מה‭ ‬שכולנו‭ ‬מבינים‭ ‬מזמן‭: ‬שאי‭ ‬אפשר‭ ‬להפריד‭ ‬בין‭ ‬האוכלוסיה‭ ‬בעזה‭ ‬לבין‭ ‬החמאס‭. ‬ושכל‭ ‬האוכלוסיה‭ ‬היא‭ ‬חלק‭ ‬מהמלחמה‭ ‬נגדנו‭. ‬הימין‭ ‬מנסח‭ ‬כבר‭ ‬מזמן‭ ‬בדיוק‭ ‬את‭ ‬המסר‭ ‬הזה‭, ‬במלים‭ ‬אין‭ ‬בלתי‭ ‬מעורבים‭ ‬בעזה‭.‬

אם‭ ‬אנחנו‭ ‬אומרים‭ ‬שאי‭ ‬אפשר‭ ‬להפריד‭ ‬בין‭ ‬האוכלוסיה‭ ‬לבין‭ ‬החמאס‭, ‬לכאורה‭ ‬המסקנה‭ ‬המתבקשת‭ ‬היא‭ ‬פשוטה‭: ‬כל‭ ‬האוכלוסיה‭ ‬היא‭ ‬אויב‭, ‬וכך‭ ‬צריך‭ ‬להתייחס‭ ‬אליה‭.‬

למה‭ ‬דווקא‭ ‬אלה‭ ‬שרוצים‭ ‬שנניח‭ ‬לאוכלוסיה‭ ‬בעזה‭, ‬משתמשים‭ ‬בטענה‭ ‬שאי‭ ‬אפשר‭ ‬להפריד‭ ‬בינם‭ ‬לבין‭ ‬חמאס‭? ‬הלא‭ ‬הטענה‭ ‬הזאת‭ ‬משמשת‭ ‬בדיוק‭ ‬נגד‭ ‬מה‭ ‬שהם‭ ‬מבקשים‭?‬

העולם‭ ‬המערבי‭ ‬חי‭ ‬באיזו‭ ‬תחושה‭ ‬שמנסה‭ ‬לאכול‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬העוגה‭ ‬ולהשאיר‭ ‬אותה‭ ‬שלמה‭. ‬העולם‭ ‬המערבי‭ ‬שואף‭ ‬לדמוקרטיה‭. ‬הכח‭ ‬ביד‭ ‬העם‭. ‬אבל‭ ‬האחריות‭ ‬לא‭ ‬עליו‭. ‬העם‭ ‬בחר‭, ‬הן‭ ‬בבחירות‭ ‬והן‭ ‬בפעילות‭ ‬שאחריה‭ ‬ובבקלאוות‭ ‬בדרך‭ ‬מסויימת‭, ‬אבל‭ ‬העם‭ ‬לא‭ ‬אחראי‭ ‬לבחירתו‭, ‬כי‭ ‬הוא‭ ‬רק‭ ‬עם‭ ‬והוא‭ ‬לא‭ ‬אשם‭.‬

האשליה‭ ‬הזאת‭ ‬רואה‭ ‬בעם‭ ‬חברה‭ ‬בע"מ‭.‬

אז‭ ‬זהו‭ ‬שלא‭ ‬‮–‬‭ ‬מי‭ ‬שבחר‭ ‬צריך‭ ‬גם‭ ‬לקחת‭ ‬אחריות‭ ‬על‭ ‬הבחירה‭ ‬שלו‭. ‬אם‭ ‬הכח‭ ‬ביד‭ ‬העם‭ ‬‮–‬‭ ‬גם‭ ‬האחריות‭ ‬על‭ ‬הבחירה‭ ‬היא‭ ‬ביד‭ ‬העם‭. ‬אם‭ ‬העם‭ ‬העזתי‭ ‬טבח‭ (‬והעם‭ ‬העזתי‭ ‬טבח‭) ‬‮–‬‭ ‬העם‭ ‬העזתי‭ ‬ישלם‭.‬

כעם‭. ‬אנחנו‭ ‬לא‭ ‬שופטים‭ ‬אחד‭ ‬אחד‭. ‬העם‭ ‬הוא‭ ‬ישות‭ ‬לעצמה‭.‬

דעה שנויה במחלוקת

לפעמים‭ ‬פוסלים‭ ‬אדם‭ ‬מלשמש‭ ‬בתפקיד‭ ‬בטענה‭ ‬ש"יש‭ ‬לו‭ ‬דעות‭ ‬שנויות‭ ‬במחלוקת‮"‬‭. ‬

אבל‭ ‬לכל‭ ‬מחלוקת‭ ‬יש‭ ‬שני‭ ‬צדדים‭, ‬ולכן‭ ‬גם‭ ‬מי‭ ‬שחושב‭ ‬הפוך‭ ‬מאותו‭ ‬אדם‭ ‬‮–‬‭ ‬יש‭ ‬לו‭ ‬דעות‭ ‬שנויות‭ ‬במחלוקת‭. ‬כל‭ ‬מי‭ ‬שיש‭ ‬לו‭ ‬דעה‭ ‬כלשהי‭ ‬בעניין‭ ‬הזה‭ ‬‮–‬‭ ‬יש‭ ‬לו‭ ‬דעה‭ ‬שנויה‭ ‬במחלוקת‭.‬

אמור‭ ‬מעתה‭: ‬‮"‬הוא‭ ‬פסול‭ ‬כי‭ ‬לי‭ ‬יש‭ ‬דעה‭ ‬שנויה‭ ‬במחלוקת‭ ‬ואני‭ ‬חולק‭ ‬עליו‮"‬‭.‬

הבעיה‭ ‬מתחילה‭ ‬כשמגדירים‭ ‬את‭ ‬הדעה‭ ‬שלי‭ ‬כאמת‭ ‬עובדתית‭ ‬ואת‭ ‬הדעה‭ ‬השניה‭ ‬כשנויה‭ ‬במחלוקת‭. ‬האמת‭, ‬לדמוקרטיה‭ ‬יש‭ ‬שיטה‭ ‬להכריע‭ ‬מחלוקות‭ ‬כאלה‭. ‬אבל‭ ‬אצלנו‭ ‬במדינה‭ ‬משום‭ ‬מה‭ ‬זה‭ ‬לא‭ ‬עובד‭, ‬כי‭ ‬בד"כ‭ ‬בבחירות‭ ‬הדעות‭ ‬השנויות‭ ‬במחלוקת‭ ‬מנצחות‭ ‬את‭ ‬הדעות‭ ‬הנכונות‭.‬

מיתוג

זאת‭ ‬הדרך‭ ‬של‭ ‬הצפרדעים‭ (‬פרוגר"ס‭ ‬בלע"ז‭): ‬מיתוג‭. ‬כל‭ ‬מי‭ ‬שחושב‭ ‬שלאשה‭ ‬יש‭ ‬תפקיד‭ ‬אחר‭ ‬מאשר‭ ‬האיש‭ ‬הוא‭ ‬שונא‭ ‬נשים‭. ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬בעל‭ ‬דעה‭ ‬אחרת‭ ‬בקשר‭ ‬לנשים‭, ‬הוא‭ ‬שונא‭ ‬נשים‭. ‬הוא‭ ‬פועל‭ ‬מתוך‭ ‬שנאה‭. ‬לכן‭ ‬הדעה‭ ‬שלו‭ ‬היא‭ ‬בכלל‭ ‬לא‭ ‬דעה‭. (‬שלא‭ ‬כמו‭ ‬מי‭ ‬שלוחץ‭ ‬על‭ ‬נשים‭ ‬לחיות‭ ‬כמו‭ ‬גבר‭ ‬ולא‭ ‬מוכן‭ ‬לקבל‭ ‬צורת‭ ‬חיים‭ ‬אחרת‭ – ‬הוא‭ ‬אוהב‭ ‬נשים‭). ‬כמובן‭ ‬אותו‭ ‬דבר‭ ‬עם‭ ‬בעלי‭ ‬סטיות‭ ‬מסוימות‭. ‬מי‭ ‬שחושב‭ ‬שהם‭ ‬צריכים‭ ‬לשאת‭ ‬נשים‭ ‬כאחד‭ ‬האדם‭ ‬ולהיות‭ ‬כמו‭ ‬כולם‭ – ‬פשוט‭ ‬שונא‭ ‬אותם‭. ‬ואם‭ ‬הוא‭ ‬רוצה‭ ‬להשוות‭ ‬אותם‭ ‬לאנשים‭ ‬אחרים‭ ‬ולדרוש‭ ‬מהם‭ ‬שיחיו‭ ‬כמו‭ ‬אנשים‭ ‬אחרים‭ – ‬הוא‭ ‬פוגע‭ ‬בשוויון‭. ‬לכן‭ ‬הדעה‭ ‬שלו‭ ‬לא‭ ‬דעה‭ ‬ומוצדק‭ ‬לרצוח‭ ‬אותו‭. ‬כמובן‭, ‬אנחנו‭ ‬בעד‭ ‬זכות‭ ‬הדיבור‭ ‬והבעת‭ ‬כל‭ ‬דעה‭. ‬אבל‭ ‬לא‭ ‬הדעה‭ ‬הזאת‭. ‬רק‭ ‬הדעה‭ ‬שלנו‭. ‬דעה‭ ‬שלא‭ ‬שלנו‭ ‬היא‭ ‬שנויה‭ ‬במחלוקת‭.‬

גינה לי חביבה

באזור‭ ‬חיוג‭ ‬ווינט‭ ‬בואכה‭ ‬הארץ‭, ‬רבים‭ ‬המתמוגגים‭ ‬מכך‭ ‬שבנאום‭ ‬ששודר‭ ‬באו"ם‭, ‬בין‭ ‬כל‭ ‬הגינויים‭ ‬שהופנו‭ ‬למדינת‭ ‬ישראל‭, ‬השחיל‭ ‬אבו‭ ‬מאזן‭ ‬גם‭ ‬איזה‭ ‬משפט‭ ‬שבו‭ ‬הוא‭ ‬אומר‭ ‬שמעשי‭ ‬חמאס‭ ‬בשמחת‭ ‬תורה‭ ‬לא‭ ‬מייצגים‭ ‬אותו‭. ‬מי‭ ‬שממש‭ ‬רוצה‭ ‬להשלות‭ ‬את‭ ‬עצמו‭ ‬שאבו‭ ‬מאזן‭ ‬רודף‭ ‬שלום‭, ‬יכול‭ ‬לראות‭ ‬בזה‭ ‬גינוי‭. ‬לא‭ ‬ממש‭ ‬גינוי‭ ‬כמו‭ ‬שמגנים‭ ‬רצח‭ ‬עם‭, ‬אבל‭ ‬מה‭ ‬כבר‭ ‬אפשר‭ ‬לדרוש‭ ‬מערבי‭? ‬אנחנו‭ ‬לא‭ ‬יכולים‭ ‬לדרוש‭ ‬מאבו‭ ‬מאזן‭ ‬שיגנה‭ ‬ממש‭ ‬טבח‭ ‬של‭ ‬יהודים‭. ‬אי‭ ‬אפשר‭ ‬לדרוש‭ ‬מערבי‭ ‬מה‭ ‬שאנחנו‭ ‬דורשים‭ ‬מיהודי‭ ‬כלפי‭ ‬עזה‭. ‬הלא‭ ‬אנחנו‭ ‬בעד‭ ‬שוויון‭, ‬מה‭ ‬אנחנו‭? ‬גזענים‭? ‬הוא‭ ‬גינה‭. ‬איזה‭ ‬יופי‭. ‬כבר‭ ‬יכול‭ ‬לעלות‭ ‬לכיתה‭ ‬ב‮'‬‭. ‬כלומר‭ ‬לשלוט‭ ‬על‭ ‬חצי‭ ‬ארץ‭ ‬ישראל‭.‬

הוּא גִּנָּה הוּא גִּנָּה הוּא גִּנָּה

נָנָנָה נָנָנָה נָנָנָה

נָכוֹן שֶׁאָבִיו לֹא גַּנָּן

אִם כְּבָר אָז הוּא דֵּי גַ׳נָּאן

אַךְ דַּי לְהִתְקַטְנֵן קְטַנְטַנָּה

הוּא גִּנָּה הוּא גִּנָּה הוּא גִּנָּה

גִּנָּה לִי גִּנָּה לִי חֲבִיבָה

יְדִידוּתִית לְאַקְלִים וּסְבִיבָה

וְכָל ׳הָאָרֶץ׳ הַקְּטַנָּה

כְּבָר שָׁרָה אֶת ׳הָמָן גִּנָּה׳‭ ‬

תשובה אל חבלי ארצנו

תשובה אל חבלי ארצנו

01‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים‭ ‬הוא‭ ‬יום‭ ‬של‭ ‬חשבון‭ ‬נפש‭. ‬אבל‭ ‬הוא‭…
שירבו נצחונותינו כרימון

שירבו נצחונותינו כרימון

01‭ ‬בתקופה‭ ‬הזאת‭, ‬כל‭ ‬שנה‭ ‬מחדש‭ ‬הלילות‭ ‬מלאים‭ ‬באוויר‭ ‬חגים‭…
העובדות לא יבלבלו את הסטיגמות

העובדות לא יבלבלו את הסטיגמות

אי‭ ‬אז‭ ‬לפני‭ ‬כמה‭ ‬עשורים‭, ‬צחקה‭ ‬כל‭ ‬המדינה‭ ‬כשהגששים‭ ‬ירדו‭…
אידיאולוגיה גנוזה

אידיאולוגיה גנוזה

בבית‭ ‬כנסת‭ ‬אחד‭ ‬שהייתי‭ ‬מתפלל‭ ‬בו‭ ‬פעם‭, ‬עברו‭ ‬לחברה‭ ‬חיצונית‭…
קהילת קנאי תל אביב

קהילת קנאי תל אביב

עיריית‭ ‬תל‭ ‬אביב‭ ‬היא‭ ‬עירייה‭ ‬מאד‭ ‬דתית‭, ‬אפשר‭ ‬אפילו‭ ‬לומר‭…
דיון ציבורי על מהות קיומנו

דיון ציבורי על מהות קיומנו

הדיון‭ ‬הציבורי‭ ‬המתנהל‭ ‬עכשו‭ ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬על‭ ‬הרעבים‭ ‬בעזה‭ ‬ולא‭…
מלאך מסולם יעקב

מלאך מסולם יעקב

במדינת‭ ‬ישראל‭, ‬יש‭ ‬הבדל‭ ‬בין‭ ‬הדרג‭ ‬הפוליטי‭ ‬לבין‭ ‬הדרג‭ ‬המקצועי‭.…
חזון

חזון

חורבן‭ ‬הבית‭, ‬ולהבדיל‭, ‬גם‭ ‬עשרים‭ ‬שנה‭ ‬לחורבן‭ ‬ישובינו‭ ‬ברצועת‭ ‬עזה‭,…
חמור מאוד

חמור מאוד

איש‭ ‬אחד‭, ‬לא‭ ‬נזכיר‭ ‬את‭ ‬שמו‭, ‬פרסם‭ ‬דברי‭ ‬נאצה‭ ‬מגעילים‭…
הן עם לבדד ישכון

הן עם לבדד ישכון

01‭ ‬לנצח, אחיאם‭ ‬חס‭ ‬וחלילה‭ ‬השמועות‭ ‬על‭ ‬פרטי‭ ‬ההסכם‭ ‬עם‭…
מכרו לנו חיישן מזייף

מכרו לנו חיישן מזייף

עשרות‭ ‬ומאות‭ ‬תחזיות‭ ‬של‭ ‬עיתונאים‭, ‬פרשנים‭, ‬מומחים‭ ‬צבאיים‭ ‬ופוליטיים‭ ‬התנדפו‭…
המלאך הממונה על המגניב

המלאך הממונה על המגניב

בדיוק‭ ‬כשזרקתי‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬מה‭ ‬שמגניב‭ ‬מאחורי‭ ‬גווי‭, ‬הילדים‭ ‬התחילו‭…
להקשיב לקול העמוק

להקשיב לקול העמוק

בשולי‭ ‬יום‭ ‬ירושלים‭ ‬עולה‭ ‬וצפה‭ ‬שוב‭ ‬השאלה‭ ‬השחוקה‭ ‬עד‭ ‬דק‭:…
סיפור על נחשים, טרקטור ועשבים

סיפור על נחשים, טרקטור ועשבים

01‭ ‬בעל‭ ‬בית‭ ‬אחד‭, ‬עשיר‭ ‬וחכם‭, ‬על‭ ‬סף‭ ‬הנושק‭ ‬לגאון‭,…
השאלה היהודית העכשווית: להיכן לכוון את ההתלהבות?

השאלה היהודית העכשווית: להיכן לכוון את ההתלהבות?

השאלה‭ ‬היהודית‭ ‬העכשווית‭, ‬כשהעולם‭ ‬שופע‭ ‬תוכן‭ ‬מושך‭, ‬היא‭ ‬ממה‭ ‬להתלהב‭…