לימודים

״אנחנו מכינים את התלמידים גם לחיים בזירות שונות״

מאיר טרבלסי שוחח עם ראש ישיבת בני עקיבא רעננה, הרב ניר שקורי, על החינוך לתורה ולערכים גדולים, על החיים בפנימיה, ועל בני הנוער היקרים שזוכים השניים לפגוש מדי יום

לעסוק בחינוך זו שליחות, על כך אין עוררין. אדם שבוחר להוסיף למשפחתו 30 ילדים נוספים (במובן מסוים) זה דבר שאינו מובן מאליו. מדובר בלקום מדי בוקר כדי לפגוש את התלמידים, לדבר איתם, ללמד אותם, לסייע להם, לאהוב אותם ולהכיל אותם. וכן, גם להציב להם גבולות ולהתוות דרך. לצד האתגר היומיומי העצום הזה, מונח סיפוק גדול שקשה למצוא לו תחליף. אפשר להתווכח על גובה השכר של ציבור עובדי ההוראה אך על חשיבות התפקיד המונח על כתפינו אין להטיל ספק.
כאחד שעוסק בתחום החינוך זכיתי לשוחח עם הרב ניר שקורי, ראש ישיבת בני עקיבא רעננה, על מעלת החינוך בדורנו, על החינוך לתורה ולערכים גדולים ועל בני הנוער היקרים שאנו זוכים לפגוש מדי יום.
הרב שקורי מתגורר בקרני שומרון ומשמש מזה כשבע שנים ראש ישיבת בנ״ע רעננה. בעברו למד בכולל בקרני שומרון, עד שהרב זאב קרוב זצ״ל קרא לו לעסוק בחינוך במוסדות השומרון, שם היה חיבור טוב ועשייה ברוכה. לאחר מכן הרב חיים דרוקמן זצ״ל התקשר אליו וביקש שיגיע להשפיע ברעננה. בשיחה עם הרב זצ״ל הודגשה חשיבות הדבר. הרצון של הרב דרוקמן היה להרחיב את פעילות הקודש בעיר רעננה ולהעלות את קרנה של התורה בתוך עיר מרכזית בלב השרון. הרב שקורי נענה בחיוב לשליחות חשובה זו.
למה לעסוק בחינוך ולא ללכת להייטק?
״באמת אפשר ללכת להייטק״, הרב ניר מפתיע. ״זה נושא מבורך מאוד, לא צריך להסתתר ממנו. אנשים פועלים ועושים דברים נפלאים בהייטק. אבל אין ספק שכל אחד מאיתנו שיכול לסייע בהצמחת הדור הבא ולהעביר את שרשרת מסירת התורה מדור ההורים לדור הבנים צריך לדעת שזו מסירות מאוד חשובה שמשפיעה על כלל מה שקורה בעם ישראל ובמדינת ישראל. הרבה אנשי חינוך ב״ה מוצאים מידי יום מסילות לליבם של התלמידים וההשפעה הינה גדולה הן בזמן שהתלמיד נמצא בפנינו והן בדרך אותה הוא בוחר בסיום לימודיו. בישיבה חיי המחנך הינם חיים אינטנסיביים, מלאי עשייה וחיבור ששואבים את כלל כוחות הנפש, אך מצד שני הברכה מצויה לצידם, שכן כשרואים שבתי המדרש הולכים וגדלים ושיש צימאון ושקיקה לתורה ולערכים מקבלים מזה כוח עצום״.

על אלו אתגרים חינוכיים הרב יכול להצביע?
״רבות דובר בנושאים הללו. אולי אוסיף שיש לתת את הדעת על כך שאחד ממאפייני ההתמודדות בימינו הינה ׳נוכחות האתגר בכל מקום ובכל זמן׳. התלמידים שלנו חשופים לעולמות שונים ומגוונים שחלקם שליליים ביותר, וזה לא נמצא בארץ זרה או במקום רחוק אלא בכל מרחבי החיים. ודווקא מתוך כך גם המענה צריך להיות מקיף את החיים כולם, להתוות דרך וחזון גדול של שייכות לעולמות גדולים, לחיבור לתורה ברמת היקף הידיעה וברמת העומק. לעודד נתינה של התנדבויות ותחומי אחריות של המתבגר לשאוף למעלה. אחד האתגרים הוא עניין הרלוונטיות במפגש בין אדם מבוגר לבין בחור צעיר שכל כוחותיו וחלומותיו עוד לפניו. קודם כל, איך מייצרים את הרלוונטיות וההשתוקקות למפגש בין שני אנשים שלפעמים חווים חוויות חיים אחרות? אבל אם עושים את זה בצורה נכונה ויש לב פתוח, אז מתרחש שם מפגש מאוד משמעותי, רלוונטי ומקרב. ולאחר שיש את ׳אוהב את הבריות׳, יש גם את ׳ומקרבן לתורה׳. כולנו נמצאים בהתקרבות לתורה, היעד הוא להתקרב, והאתגר הגדול הוא איך לקחת את תורתנו מדורי דורות, להתקרב ולקרב אליה כמה שיותר את עצמנו ואת התלמידים״.
בדורנו יש גם את בעיות האמונה, טלפונים ניידים, סרטים וכו׳. התמודדויות שלא היו לפני עשרות שנים.
״נכון, בדור שלנו יש דברים מאוד מאתגרים ולכן צריך לשים גבולות ברורים ולא לגמגם בנושאים הללו. למשל, לנסות לצמצם את המגע מול הסמארטפונים בישיבה. אצלנו אין גמגומים בנושא וזו החלטה מודעת מאוד לטובת תהליך הצמיחה של התלמידים. מצד שני, יש גם לתת כלים בתוך העולם הזה בצורה נכונה, כי בסוף אנו חיים בתוך מציאות מסוימת שאפשר להשתכר ולהרוויח ממנה.
״הכי חשוב הוא מה שהזכרנו קודם אנחנו צריכים לחיות בתודעה קיומית של ׳כי מלאה הארץ דעה את ה׳ כמים לים מכסים׳. צריך שיהיו רצון, השתוקקות וקירבת אלוקים, ואז שאר הדברים הפחות טובים מקבלים את המיקוד הנכון שלהם הם קיימים, אבל ׳המים׳ מכסים עליהם – נותנים להם את המקום הנכון. התמונה הגדולה היא להתקרב לתורה, לעצמך, לארצך ולמדינתך. כשהולכים ומתקרבים מתמלאים כוחות! אפשר לראות את בוגרי הישיבות והאולפנות, וב״ה יש שמחה גדולה מכך״.
הרב אומר שעלינו לדעת לשלב בין קודש לחול לצד גבולות ברורים מאוד. אמנם יש ישיבות שאמונתן היא להתעסק רק בקודש, ישיבות קטנות למשל.
״בדורנו ב״ה קיימות מגוון רחב של ישיבות, ואין ספק שיש ציבור שמתאים לו ישיבה קטנה בה עוסקים יומם ולילה בעולם הקודש. אך ודאי שיש גם ציבור שדווקא בשביל עולם הקודש שלו חשוב שיעסוק בעוד פיתוחים של כוחות הנפש, ובשביל זה ישיבות תיכוניות קיימות. והחשיבות הגדולה בישיבות תיכוניות היא שאנו מכינים את התלמידים גם לחיים בזירות שונות ולא רק בזירת בית המדרש. אמור מעתה על כל תלמיד להעריך את כוחותיו ולבחור את הראוי לו״.
״יש צימאון לזה גם מצד הנוער״
מה יש לרב לומר על הנוער שלנו?
״רואים שיש לנוער צימאון גדול מאוד ללימוד תורה ולבירור עמוק של שאלות. כיום יש פתיחות למידע הרבה יותר מדורות קודמים, וממילא השאלות משתנות. התורה היא נצחית, המסר שלה הוא ניצחי. מה שמשתנה זה סוג השאלות- כל דור שואל את שאלותיו וכשמעמיקים מוצאים שהתורה נותנת מענה גם על השאלות הקשות של דורנו. התורה יודעת להיות רלוונטית. חשוב לומר, הרבה פעמים צריך להרגיל את הנוער שתשובה היא יותר ארוכה מעשרים שניות של סרטון. וזו עבודה גדולה לקחת את התורה הרחבה ולא לצמצם אותה. משימתנו היא להוביל את הבנים להבין שלתורה יש אורך רוח, וצריך יישוב הדעת והקשבה עמוקה. וזה חלק מהאתגר הגדול שמוצב בפנינו״.
והנוער נמצא שם?
״כאן כולנו נכנסים לתמונה – החברה כולה, הקהילה, המשפחה ובתי החינוך כולם לחזק את הנוער שלנו לגובה ולעומק. כשכולנו עסוקים בכך רואים ברכה. לכל אחד מאיתנו יש אחריות על ׳וזכני לגדל בנים… אוהבי ה׳. לכולנו יש תפקיד בכך, ויש צימאון לזה גם מצד הנוער״.
זאת אומרת שהנוער שלנו כבר עבר את השלב של להישאב לעולם החול, וצמא לשמוע תורה גדולה.
״בוודאי שצריך להמשיך ולשים לעצמנו סינונים ומעצורים למיניהם, ובוודאי שצריך להמשיך להתעסק בכמות הזמן שהחבר׳ה נמצאים במכשירים השונים, אם לשם אתה מכוון. אבל אני מרגיש שאצל הרבה חבר׳ה זה כמו לאכול את המאכל הכי טעים עם הנאה גדולה, אך יבוא יום והמאכל יהיה פג תוקף. התאווה דועכת. ואז נפתח מקום לדברים אחרים. 

יש התמתנות וחיפוש לקשר יותר נכון בין אדם לרבו, לחבריו, לאשתו. זה הולך למקומות הנכונים. גם בעולם יש יותר מודעות לכך״.
מה הרב הכי אוהב בעיסוק עם הנוער בתחום החינוך?
״אני חושב שמי שעוסק בחינוך נשאר צעיר לעולם״, שומעים את הצחוק בקולו. ״תמיד הכיתה שתקבל כמחנך יהיו בני 15. אנחנו מתבגרים אבל הם נשארים צעירים, ולחוות כל שנה את גיל ההתבגרות זו חוויה נפלאה. צריך לדעת באופן פשוט שאנו נמצאים בגיל הכי יפה, ומנסים להשפיע, לעורר ולחבר, וזו שליחות מדהימה. אנו ביחד עם הכבשן של עם ישראל, נמצאים בגילאים שם הנוער בונה את עצמו״.

״רואים ברכה גדולה מכך שהבנים באים לפנימייה״
העיר רעננה מלאה בעלייה ברוכה מכל קצוות תבל והתופעה מביאה את העיר לצורך גדול של עמוד שידרה תורני קהילתי שמשדר עוצמה ומוביל את העלייה הזו דרך בית המדרש לחיים ציוניים דתיים משמעותיים. העיר רעננה מכילה מגוון גדול של אוכלוסיות שמחפשים את השותפות עם בית המדרש. וזו השליחות הגדולה של ישיבת בנ״ע רעננה בעיר.
״לפני כשלוש שנים פתחנו מסלול של ישיבה פנימייתית תורנית ארצית״, משתף הרב שקורי. ״מסלול ׳מנהיגות לישראל׳, וב״ה מתקבצים אליה תלמידים ממקומות רבים, כאשר החזון הגדול שלנו הוא מימוש הכוחות הגדולים הטמונים בגיל ההתבגרות, הן בבית המדרש בסדרי לימוד הגמרא והאמונה באופי המיוחד של הישיבה, והן גם בשאר אורחות הישיבה, בפעילות החברתית המובלת על ידי תלמידים לאורך ולרוחב החבר׳ה פשוט מובילים את המקום״.
הרב שקורי מציג דוגמה: ״החבר׳ה החליטו לאמץ גוף משמעותי שעוסק בהתיישבות. הם יצרו קשר עם ארגון ׳שומר יו״ש׳ ומאז אנחנו יחד בחיזוק שני ישובים בשומרון וזו פעילות מנהיגותית נפלאה. הישיבה מלאה בפרויקטים, חלקם בתוך הישיבה וחלקם מחוצה לה, כאשר המטרה היא להתחבר ולחבר את העיר רעננה לבית המדרש על משמעותו הרחבה״.
איך עובדת בדיוק הפנימיה הישיבתית?
״בימינו אנו רואים ברכה גדולה מכך שהבנים באים לפנימייה. אפשר לומר שיש הבדל בין הדור הזה לדורות הקודמים. זאת אומרת, ההתכנסות לפנימייה אינה נובעת מקושי של המשפחה או הסביבה החברתית כמו בימים עברו, אלא מתוך רצון לחברותא יותר מעמיקה עם בני גילם ולהיות יותר שקועים בעשייה מקדמת. ולכן אופי הפנימיה מאוד שמח וגדוש בפעילויות כי לשם כך הבנים באים. זה לא שחסרה להם מיטה באיזשהו מקום. כמו כן, הפנימיה היא לא פנימייה ׳קשה׳ שסוגרים בה הרבה מחוץ לבית. השילוב בין הבית לבין מקום שניתן למצוא בו חברים בני גילי ולהתקדם – משפיע מאוד לטובה על הבנים. במסלול בו אנו צועדים החבר׳ה לומדים חצי יום לימודי קודש על פי סדרי בוקר, צהרים וערב מאוד מיוחדים עם לימוד גמרא ואמונה, יחד עם לימודי התיכון ברמת בגרות גבוהה מאוד״.
זה בעצם כמו להיות ההורים של התלמידים.
״אנו מאוד משתדלים שלא להחליף את ההורים בשום צורה כי כידוע אין כמו אמא ואבא. מה שכן, אנו שותפים בתוך התהליך הזה ומעודדים את הבנים לחזק את הקשר עם הבית. אנו נוהגים שכל יום חמישי התלמידים יוצאים הביתה, וחוזרים לפנימייה ביום ראשון, אלא אם כן יש שבת ישיבה. אנו יוצאים מתוך נקודת המוצא שהגבול בין הבית לפנימייה הוא לא גבול אלא מעבר משם לשם. צריך חיבור ביניהם, לא ניתוק. למשל, כל שבוע ישנם הורים המגיעים ללמוד עם הבנים במשמר הלילי שזה דבר מדהים״.
מה הכי ייחודי בפנימייה? למה התלמידים מחכים?
״קודם כל לכך שיש להם את החברים שמחוברים אליהם בלב ובנפש. החוויה החברתית היא מאוד חזקה ותורמת מאוד לעצמאות של הילד. הוסף לכך את הפעילויות המגוונות של צוות ההדרכה ותקבל חיים בריאים ומעצימים, וכמובן תפילות גדולות. שנזכה לראות ברכה בעמלינו״.

ישיבת דרכי נועם, פתח תקווה

ישנן מספר שאלות שעליהן יש לתת תשובה בכל רגע ורגע. בהכנה לתפילה, בלימוד הגמרא, בלימודים הכלליים, בפעילות החברתית ובכלל המארג החינוכי העדין של הבחורים:
כיצד אנחנו מקדמים כל בחור ובחור לפי כשרונותיו ויכולותיו?
כיצד אנו מביאים כל בחור להכיר בכשרונותיו ויכולותיו?
כיצד אנו מביאים כל בחור למצות את העבודה בכל כשרונותיו ויכולותיו?
אלו הן השאלות שכל איש צוות בישיבת "דרכי נעם" נותן עליהן את התשובה במהלך ליווי הנערים. 

הצוות החינוכי בישיבה שואף לבנות באופן שלם את האישיות המיוחדת של כל נער ונער. אישיות המקיפה עבודת ה' שלמה: בתפילה, בלימוד תורה, בקיום מצוות, בעבודת המידות וכחות הנפש, במעורבות מלאה בחיי האומה והכל מתוך שמחה ושאיפה למיצוי הכוחות.

ליווי הבחורים נעשה באמצעים מגוונים: שיחות אישיות, סדנאות, שיעורים פרטניים, קבוצות קטנות, מסגרת מלווה שעיסוקה בפיתוח מיומנויות חברתיות ורגשיות. אנו רואים ערך רב בליווי אישי של כל אחד מהבחורים על ידי הצוות החינוכי וצוות הפנימיה. 

הישיבה היא ישיבה פנימייתית מלאה כשבכל שבת חוזרים הנערים הביתה להוציא מספר שבתות בשנה. כמו כן, ביום שלישי מסתיימים הלימודים בשעות הצהרים על מנת לאפשר למדריכים הרבים לקיים פעילות בסניפים. (הפנימיה מתפקדת כרגיל גם ביום שלישי, למי שנשאר / חוזר מהפעילות)

יום הלימודים מתחיל בתפילה ולאחר ארוחת הבוקר לימודי גמרא עיון עד מנחה, ארוחת צהרים והפסקה קצרה. לאחר מכן לימודים כלליים עד סדר ערב החותם את היום ולאחריו ארוחת הערב. 

שעות הערב בפנימיה מוקדשים להתאווררות, פעילויות ושיח חפשי עם המדריכים על כל הנושאים המעסיקים את בני הנוער. הלימודים הכלליים מתקימים ברמות הגבוהות ביותר ובתוכם משולבות מגמות פיסיקה, ביולוגיה, ארץ ישראל ומגמת מחשבים המשלבת אפשרות להגבר של 10 יחידות. 

מחנכי הכיתות הינם רמי"ם בוגרי ישיבות גבוהות והסדר בעלי ותק וניסיון בחינוך הנערים לחיים של תורה. המורים המקצועיים מנוסים ומאירי פנים.  התכנית החברתית בישיבה מושקעת וענפה ואנו משתדלים להביא לידי ביטוי כמה שיותר נקודות השקה לחיי האומה בארצה כפי שאנו רוצים ליצוק באישיותם של נערינו. 

עוד במדור זה

השלישיה הפוקחת

השלישיה הפוקחת

לממשלה גלי בהרב מיארה מתנגדת להצעה של אחד מהשופטים (עודד שחם) לקיים הליך גישור פלילי. "היועמ"שית הכריעה: לא להליך גישור", נכתב באחד מהעיתונים שמסקרים את המשפט באובייקטיביות כמו כל דבר שמעורב בו נתניהו.
נתחיל ונאמר שבמחנה הימין הנטייה היא לא ללכת לגישור או עסקת טיעון, אלא להמשיך ולגלות את העבירות והכשלים שבהליך המשפטי שהשפיע ישירות על הבחירות וגרם להעברת מנדטים מצד לצד אי אז בתחילת המסע. בין אם אתם בעד הליך גישור, או נגדו, שלוש שנים לשלושת התיקים זו הזדמנות מצוינת לעצור רגע ולגלות זוויות שנעלמות לפעמים מן העין.
שלוש שנים של משפט ובינתיים מה אנחנו למדים? ריכזתי לכבוד האירוע שלוש נקודות תקשורתיות וממש לא משפטיות כדי להבין את האווירה, האקלים ולמה הרפורמה המשפטית הנחוצה כוללת גם תיקון חזק לתקשורת:
01
רק אחרי 3 שנים אנחנו מגלים שעסקת הטיעון כבר היתה מונחת על השולחן מתחילת המשפט, כך דיווח רק לאחרונה כמובן, הפרשן גיא פלג – כלומר בפרקליטות המדינה המוטיבציה היתה להגיע לאיזשהו הליך, שאינו כולל בירור הצדק והעבירות, רק כדי לסיים בעסקת קלון שכבר פורסמה לפני כשנה. אצל כתבי המשפט ההודעה הזו של הפרקליטות לא מובילה למסקנה שיש פה במקרה הטוב אובר מוטיבציה להזזת ראש ממשלה פופולרי מתפקידו ובמקרה הרע עוול נוראי. עסקת הטיעון המפורסמת כוללת השמטה של סעיף השוחד, שאחרי שלוש שנים על סמך משפטנים בכירים כבר מפוררת לגמרי. הקלות הזו שבה אישום בשוחד נגד ראש ממשלה זוכה להסכמת ויתור בעסקה הוא בלתי מתקבל על הדעת. ללא האישום ב'שוחד, מרמה והפרת אמונים' וכתב אישום הכולל רק את שני הסעיפים האחרונים, ספק אם הימין היה מאבד את מספר המנדטים שהוביל לממשלת השינוי. כל הזועקים לד-מו-קר-טיה ברחובות מתעלמים מהקלות הבלתי נסבלת להמציא אישום בשוחד ערב בחירות כדי לפגוע בצד המשתתף בחגיגה הדמוקרטית.
02
רק אחרי 3 שנים אנחנו מגלים, ותקנו אותי אם אני טועה, ששום עד ושום ראייה לא הפכו לכותרת ש'נועלת' על ראש הממשלה עד היום אישום כלשהו. שלוש שנים ואף אחד בציבור לא זוכר מהדורת חדשות הנפתחת בכותרת דרמטית שמסבכת באמת את נתניהו בעבירות הפליליות בהן הוא הואשם. כולנו זוכרים איך בתקופה שלפני פתיחת המשפט כיכבו הדלפות פליליות ערב ערב, הוקראו בקול דרמטי ועוצבו בטקסטים שחורים ואדומים כדי לספר כמה החשדות מאומתים. איפה כל זה? מישהו זוכר שם של עד או עדות שמסבכת את ראש הממשלה באישום השוחד?
כתבי המשפט המוטים באופן בוטה, היו צריכים היום, שלוש שנים אחרי, להיות כוכבי בידור וספקי כותרות שבוע אחרי שבוע בעקבות התנהלותם במשפט. למה זה לא קרה? למה חלקם כבר מזמן לא באירוע? כי מדובר בתיקים תפורים היטב גם תקשורתית, אשר נועדו להסתיים בפרישת הנאשם עוד בתחילתם.
03
רק אחרי 3 שנים אנחנו מגלים באיזה קמפיין תודעה אלים השתמשו כאן כדי לסגור על ראש הממשלה. רוצים דוגמה? מישהו זוכר את "איך ראש ממשלה שצריך להגיע שלוש פעמים בשבוע לבית המשפט יכול לנהל את המדינה?", זה היה אחד מהטיעונים הנפוצים כדי להשפיע על הציבור להתנגד למשפט צדק ולעיקרון "אדם הינו חף מפשע עד שהוכחה אשמתו" – מה שהוביל להשפעה ישירה על מערכת הבחירות. קצת יותר משלוש שנים אחרי, וכולנו יודעים איך נתניהו לא רק שיכול היה להיבחר שוב, אלא גם לנהל את המדינה ללא הצורך להגיע לבית המשפט "שלוש פעמים בשבוע". ניפגש כאן בעוד שלוש שנם למסקנות נוספות.

למידע, להצטרפות ולעדכונים:
דוא״ל: miflegetnoam@gmail.com | אתר: https://noamparty.org.il/

החטא בלי עונשו

החטא בלי עונשו

אתם יודעים ממה נמאס לי? מלדמיין מקרה דומה. וכשאני אומר לדמיין מקרה דומה אני מתכוון לכל פעם שימני בעצם אומר את המשפט "אם זה מישהו מהימין שהיה אומר או עושה כך זה היה נראה אחרת". למה אני והמחנה שלי צריכים להתנהל תחת הדפוס הזה ולדמיין מה היה קורה? וכאן נכנסת סערת גלית גוטמן והאמירה "החרדים מוצצים לנו את הדם" לתמונה. 

הטור הזה נכתב עוד לפני שגוטמן התנצלה בשידור, אתם ודאי קוראים אותו אחרי שעשתה זאת. בתחילת השבוע קבעה איזושהי ועדת משמעת ב'קשת' שגוטמן לא תושעה משידור, אפילו לא לשבוע אחד סמלי, ותסתפק בהתנצלות בפתח התכנית. סערת גלית גוטמן ייחודית ומקוממת מרבדים רבים, את חלקם אתם בטוח כבר שמעתם: איך יכול אולפן שלם כמעט (למעט הפרשן ברק סרי) לשבת בנינוחות למשמע משפט כזה, אמירה שכל בר דעת ובטח כל איש תקשורת יודע שמתכתבת עם סטריאוטיפים אנטישמיים. האם זה בגלל שרובם חושבים כמוה בדיוק ולא מסוגלים לתקוף אמירה כזו? האם מחשש שלא יוזמנו יותר לתכנית? לזכותם ייאמר שמחוללת האירוע הפגינה לא רק נבזות, היא גם השתלחה בפאנליסט היחיד שהעז להעיר לה והאשימה אותו בריצוי מצביעים חרדים שלו (סרי הכריז לפני כחודשיים כי יתמודד על ראשות העיר אשדוד). 

זה אירוע טלוויזיוני חריג גם בגלל שהמנחה שיודעת להטיף לכל דבר שזז במדינה, לא ראתה לנכון להתאפס על עצמה, ולהציל מעט מהכבוד תוך כדי השידור עצמו. 

החריגות מגיעה גם מההתנצלות שפרסמה גוטמן מיד אחרי התכנית, טקסט יבש שלכאורה נכתב כדי לצאת ידי חובה, שממסגר אותה כאוהבת הארץ גדולה שלא הובנה נכון, היא בכלל התכוונה למנהיגי הציבור. כמובן שמדובר בשטויות, בדברים שלה ציינה את גודלם (וטעתה כמובן) של החרדים לכן ברור שהיא מתכוונת לציבור עצמו. 

אבל קרה באירוע הזה דבר נוסף שהופך אותו לשובר שיאים בלתי נסבלים: היעדר הענישה המינימלית. מגישת טלוויזיה באמירה הכי קיצונית ומסיתה שנשמעת באופן פומבי, ולא בחלל ריק. בשבועות של קמפיין בהובלת מטות המאבק כנגד הרפורמה, עם תהלוכות שנאה לכיוון בני ברק וסרטונים אלימים מילולית – גוטמן רק הביאה את זה אל הבמה של ערוץ 12 ואל הקהל שצמא לעוד שנאה. איך דברים קשים כאלו לא מסתכמים בהשעיה ארוכה? נשגב מבינתי. השעיה קצרה? גם אפשרות. חופשה של כמה ימים מהתכנית? הייתי מקבל הכל. 

וזה אפרופו ההשוואה האוטומטית ל"אם מדובר היה במנחה ימני מה היה קורה?" לא צריך להשוות וכאמור, כבר נמאס מזה. אפשר פשוט להשוות למנחה מהשמאל. 

בתחילת 2019 אחרי עוד כתבה בחדשות 13 על שירות חיילים ביו"ש, סיכמה העיתונאית אושרת קוטלר ואמרה: "שולחים את הילדים לצבא, לשטחים, ומקבלים אותם חיות אדם". באותו המשדר ולאחר שהגיעו לא מעט תלונות, קוטלר חצי הבהירה את דבריה וחצי עמדה את שלה. היא הושעתה מהגשת התכנית. ואגב, באירוע הזה בעצם הסתיימה הקריירה הארוכה שלה. וזו החוצפה של "קשת" לדעתי: מסתבר שעל הרבה יותר מהשתלחות בחיילים, על הכפשה שמזכירה את אירופה של שנות ה-30 תסתפק גוטמן בהתנצלות בפתיחת התכנית הבאה שתגיש. 

רוצים עוד דוגמה? גוף תקשורת שמכריז על עצמו 'הטלוויזיה של ישראל' שכבר ידע להשעות את התכנית 'אופירה וברקו' על האמירה נגד חברי כנסת ערבים "מחבלים היושבים בכנסת", לא רואה לנכון להשעות את גוטמן אפילו לתכנית אחת. אז חיילי צה"ל שווים השעיה? ח"כים ערבים שווים ענישה? ומשפחות חרדיות שסופגות הערות ואלימות בימים אלו – לא?  

אסור לקנות את ההתנצלות לכאורה של גוטמן, ובטח שלא להאמין לה. אם זה היה אמיתי, גם מקום העבודה וגם העובדת שפגעה בציבור שגם ככה נמצא תחת מתקפה, היו מסכימים יחד על השעיה. ■

למידע, להצטרפות ולעדכונים:
דוא״ל: miflegetnoam@gmail.com | אתר: https://noamparty.org.il/

כשהמחאה הופכת לגול עצמי

כשהמחאה הופכת לגול עצמי

אפשר רגע לדבר על כדורגל? אוקיי. איזו אליפות משמחת לקחה…
איך עושים פאנלים

איך עושים פאנלים

״למה אתה לא מכניס להם יותר?״, ״תהיה יותר תוקפני, אתה…
הפרסום בימין עובד

הפרסום בימין עובד

היום יותר מתמיד כולנו רוצים להיות מאוחדים, לשבת מחובקים, לגשר…
חיים ומוות ביד הלשון

חיים ומוות ביד הלשון

אומרים שאתה הכי מכאיב למי שאתה הכי אוהב, וגם הכי…
למה כן אצפה השנה במטס חיל האוויר

למה כן אצפה השנה במטס חיל האוויר

את הטור הזה אתם קוראים בשבת שנכנסה ׳בין הזמנים׳, בין…
עבדים נהיינו

עבדים נהיינו

לא לכל עם בהיסטוריה יוצא לספר על תקופת העבדות שלו,…
ערב טוב צודק הרחוב

ערב טוב צודק הרחוב

כולנו מכירים את המושג 'מעט מדי מאוחר מדי', השאלה אם…
פלשתינים: מקסימום אגדת עם

פלשתינים: מקסימום אגדת עם

השבוע סערה הארץ, ולא מעוד יום במסע לעבר הרפורמה המשפטית…
צאר המשפטים

צאר המשפטים

אני מניח שכולכם הגעתם לסוף השבוע עם מועקת מלחמת הרפורמה…
מה שהיה הוא לא שיהיה

מה שהיה הוא לא שיהיה

אני מניח שכולכם הגעתם לסוף השבוע עם מועקת מלחמת הרפורמה…
השמאל מתלוצץ עם אויביו

השמאל מתלוצץ עם אויביו

אני מניח שכולכם הגעתם לסוף השבוע עם מועקת מלחמת הרפורמה…
אחים לפתק, אחים לצדק

אחים לפתק, אחים לצדק

אני מניח שכולכם הגעתם לסוף השבוע עם מועקת מלחמת הרפורמה…
שבוע טוב בשלושה ימים

שבוע טוב בשלושה ימים

יש לי סיפור שבזכותו יהודים מקיימים מצוות. הוא נוגע בכל…
מלא מצוות

מלא מצוות

יש לי סיפור שבזכותו יהודים מקיימים מצוות. הוא נוגע בכל…