יהדות עכשיו

אבא גנוב

כמו אגדה אורבנית אצלם שאסור לסגור תיק מזונות של הוצאה לפועל. האבות הם לרוב מי שמשלמים מזונות ואת תיקי הוצאה לפועל אפשר לפתוח גם כשלא קיים חוב

מוריה אופיר

הכירו את “התנועה למען איכות השפיטה”, אחת העמותות הבודדות המסייעות לאוכלוסיית האבות הגרושים בישראל. פעילי התנועה עוקבים אחרי החלטות ופסקי דין ובודקים אותם מבחינת פרוצדורה וכללי המשפט. “מסתבר שהרבה אזרחים נתקלים בשחיתות, חוסר אכפתיות והיעדר בינה”, אומר יו”ר אריאל פורמנובסקי, יו”ר העמותה ומי שמכיר את הסיפור הכאוב על בשרו, שידוע יותר בכינויו “ארצ’י”, “מאחר ואני גם קורבן אני מבין היכן הבעיה”.

 ארצ׳י (47) מכיר היטב את סאגת האבות הגרושים שמתחוללת בשנים האחרונות בארץ. “במרץ 2007 התגרשתי, לאחר שבמשך תקופה ארוכה חייתי במציאות שבה הייתי מסורב גט בעצמי, במשך מספר שנים, כי גרושתי סירבה להתגרש. בתקופה שגרושתי כבר נאותה לשוחח על ענייני גירושין, התקשר אלי דייר ששכר יחידת דיור בדירה שהשכרנו וניסה להונות אותי. חששתי שגרושתי עומדת מאחורי המעשה והודעתי לה שאני הולך למשטרה לדווח על כך. בתגובה היא איימה עלי מיד שאם אתלונן עליו, היא תתלונן שאני הרבצתי לה וטרקה לי את הטלפון. זאת הפעם הראשונה שמישהי איימה עלי עם תלונת שווא, ולכן באותו רגע הייתי בשוק כי לא הכרתי דבר כזה. כמובן שלא היה שום רקע אלים מצידי. 

לא נעים לי להגיד, אבל היא זו שהייתה לפעמים סוטרת לי, ותמיד החלקתי את זה ובתגובה רק ביקשתי להתגרש ממנה”.  מסתבר שהסיטואציה שארצ’י מתאר נפוצה בעולמם של גברים גרושים. עו”ד חיה תמר הר פז ממעלה שומרון, מתמחה בתיקי גירושין, מייצגת בעיקר אבות גרושים. היא עוסקת כבר 19 שנים בתחום ויש לה הרבה מה לומר בנושא. “בתחום ההוצאה לפועל של מזונות יש כללים מעוותים”, היא מסבירה. “דוגמא לכך היא שרשמי ההוצאה לפועל לא סוגרים תיקים של אבות גרושים גם אם החוב מאופס”.

למה?

“זו כמו אגדה אורבנית אצלם שאסור לסגור תיק מזונות של הוצאה לפועל. האבות הם לרוב מי שמשלמים מזונות ואת תיקי הוצאה לפועל אפשר לפתוח גם כשלא קיים חוב. זאת אומרת שיכולה לבוא אישה ולפתוח תיק גם אם יש רק פסק דין של מזונות, גם אם האדם עמד בתשלומים”. הר פז מסבירה שתיקים רבים נפתחים על רקע מחלוקות בין בני זוג. “במידה ונפתח תיק – הוא לא ייסגר, כי רשמי הוצאה לפועל החליטו ככה. אין חוק כזה, אבל בפועל תיק מזונות לא סוגרים, גם אם החוב כבר שולם במלואו ואפילו אם לא היה חוב כלל”.

עצם הדבר מחבל בחייהם של האבות, אומרת עו”ד הר פז: “למשל אם הם ניגשים למכרזים, הם צריכים לדווח על תיק הוצאה לפועל מזונות והדבר פוגע בסיכויי הכניסה שלהם לעבודה. לחלופין – זה פוגע בקבלת האשראי. בעניין תיקי הוצאה לפועל, מי שנפגע הם גם הילדים, כי האב מתקשה לגשת למכרזים והאשראי שלו נפגע, ואז נפגעת גם התדמית שלו, כי השכר לא גדל. אם השכר היה גדל – גם הילדים היו מקבלים יותר מזונות. פגיעה בפרנסה של האב פוגעת ישירות בילדים. אגב, נשים כמעט ולא משלמות מזונות, ולכן אין השוואה לגבי הנושא הזה כלפיהן”.

 

עו"ד הר פז | צילום: מיק גורדון

“ישנה סתימת פיות מובנת בתקשורת ואצל הרשויות״, טוען ארצ’י. “במשך שנים כולם מדברים על זכויות לנשים גרושות, ובקושי שומעים על גברים גרושים ועל חוסר הצדק שנעשה איתם. לא נותנים לכך חשיפה”.
הר פז: “יש הרבה דוגמאות לחוסר צדק. למשל, אם בני הזוג חוזרים לחיות יחד לתקופה מסוימת ואז נפרדים מחדש, הגבר יהיה מחויב במזונות רטרואקטיבית על כל התקופה שבה היו יחד, למרות שהם חיו יחד. בנוסף, האב צריך לשלם מזונות על חוגים, אבל אין לו החלטה לאלו חוגים הילדים ילכו. לאישה יש כמעט שיקול דעת בלעדי בנושא הזה. אם הילדים גרים אצל האב, שזה נדיר מאד, בדרך כלל לא יפסקו לאם מזונות. האבסורד הוא שאפילו אם המשמורת משותפת – לפעמים פוסקים לאב מזונות”.

“זו מערכת נטולת רסן”
ארצ’י, שנתקל בעבודתו עם סוגים רבים של אנשים טוען שרוב הקורבנות מפחדים להיחשף. “מערכת המשפט היא מערכת נקמנית, וגם עם המשטרה יש בעיות ולכן אנשים מפחדים לדבר”. לדבריו, אין גורם מבקר ומפקח עצמאי על מערכת המשפט. “הבעיה מתגלה רק בשעת הצורך, ורוב האנשים לא יודעים מה קורה בכלל, כי רוב ההליכים נעשים בדלתיים סגורות ותחת צנזורה של צווי איסור פרסום”.
דוגמא נוספת להתנהלות המפלה נותנת ד”ר הר פז: “קיים שירות אוטומטי שמספק אבטחה עבור גרושות שמאוימות על-ידי בעליהן לשעבר. לפני כמה שנים, התנהלתי מול עורכת דין אחרת והיא אמרה לי שהיא תמיד מבקשת את השירות הזה עבור הנשים הגרושות, שהיא מייצגת, כדי ליצור אוירה עוינת בדיון כלפי הגרוש, שהשופטים יחשבו שהוא אלים, ולהוציא ממנו עוד כמה שקלים שישולמו לגרושה”. לקוח שייצגתי שהה בחו”ל ורצה שהילדים יבואו לבקרו. עו”ד של הגרושה אמר שכדי שהדבר הזה יקרה – קודם הגרושה רוצה לסדר איזו מחלוקת שהייתה בין בני הזוג הגרושים, ואז הילדים יוכלו לנסוע לאב. כמובן שאין קשר בין שני הדברים והדבר לא צריך להיות מותנה בכך”.

“המחדלים האלה יוצרים עונש לאב ולילדיו,” אומר ארצ’י. “ריחוק הורי הוא מניעת קשר בין הילד לאחד מהוריו. תופעות הניכור צצות כאשר מדובר על הורים נרקיסיסטים שאכפת להם רק מעצמם, מונעים קשר של הילד המשותף עם ההורה השני, ומסיתים את הילד נגדו”.

מה לגבי הסטטיסטיקה של תלונות?

“היום, בכל תחנת משטרה יושבים מתנדבים וכותבים מה שבא להם. ככה מזייפים את הסטטיסטיקה, אין באמת מספרים אמיתיים, כי כל הרישומים מראש מפוברקים והסטטיסטיקה שיוצאת מקולקלת. למשל, ישנם למעלה מ- 10,000 זוגות שמתגרשים בשנה, ויש 21,000 תלונות אלימות במשפחה, שרובן המוחלט נמחק או נסגר. המציאות המתקבלת היא שאצל רוב הזוגות הגרושים קיימות תלונת שווא”.

איך מוכיחים תלונת שווא?

“היום האבות הרבה יותר חכמים: יש סרטוני וידאו, יש הקלטות, יש ראיות ותיעוד. הבעיה שהשופטים לא מאפשרים לאבות להגיע לשלב דיוני הוכחות, וכך אבות חפים מפשע לא מצליחים להציג ראיות בדיוני ההוכחות”.

אבל זה לא חוקי.

“פה טמון הכלב. היום, אין כמעט דיוני הוכחות, למרות שלפעמים יש עדים שרוצים להשמיע את עדותם, יש ראיות, ויש מסמכים ותצהירים, ובכל זאת פעמים רבות השופטים בכלל לא קובעים מועדים לדיוני הוכחות”.

“במצב שבו קיימים עדים וראיות, השופטים יודעים שאם יתקיים דיון הוכחות הגבר “ינצח”, כי יש לו הוכחות חותכות, ולאישה אין שום הוכחות והכל סיפורי בדים. אם יש שופטים שמוטים מראש ורוצים לעזור לאישה, הם פשוט לא קובעים מועד לדיון הוכחות”.

אז זה עניין מגדרי?

“בהחלט. אמנם ישנם שופטים הגונים, שאין אצלם משוא פנים, אך יש לא מעט שופטים שמפלים גברים בגלל מגדרם ומטים את הדין”.

הסוציאליזם של בתי המשפט
הר פז טוענת כי התנהלות בתי המשפט מונעת מראייה קצרה ונקודתית, במקום כזו שמביטה לעתיד הרחוק יותר.
למה כל האפליה הזו?
“כי החשיבה היא חשיבה פשטנית, בדומה לחשיבה של סוציאליסטים: רצון לעזור לעניים, ולכן הטלת סנקציות על העשירים. החשיבה הנכונה היא שברור שהאבות רוצים לעזור לילדים בתשלומי המזונות, כדי שלא ייפגעו כלכלית. המערכת לא חושבת על זה ככה ולכן יש מעין ניסיון לסחוט את האבא כמה שיותר. 

כל אבא הוא בהכרח אשם, הוא מגיע עם האשמה על ראשו. לפעמים אי תשלום מזונות לא מגיע מההצהרה של האב שהוא לא רוצה לשלם מזונות בכלל, אלא ממקום של חילוקי דעות, אבל באותו הרגע כבר נוצרה סטיגמה: אותו אב לא רוצה לשלם מזונות על הילדים שלו”. “בחשיבה המורכבת, במקום אמוציות, אפשר להבין שאם עוזרים קצת לאב, הדבר יהיה לטובת הילדים בהמשך ולטווח הארוך”.
ארצ’י טוען שמדובר באפליה מובנית. לדבריו “זו מציאות שבה אין גופי ביקורת שאליהם הציבור יכול לפנות ולכן אנחנו פועלים כנציבות עצמאית לתלונות ציבור, עם מתנדבים. 

אנו חוקרים למשל לאן נעלם התקציב שמיועד לנשים הערביות שנרצחות על רקע כבוד המשפחה מאז הקמת המדינה ועד היום? לא יתכן ששבעים שנים אין לקורבנות האלה תקציב. כאשר לא קיימת אכיפה נוצרת מציאות שבה החוקים הם ללא תוקף. אם התקציב נעלם אז האכיפה לא מקבלת ביטוי בשטח. יש תקציב מאד גדול שמיועד לאלימות במשפחה והוא נעלם. מבחינה סטטיסטית, לאלימות במשפחה ישנם מאפיינים ברורים ומבדיקה מגזרית מתברר שרצח על כבוד המשפחה מתרחש במגזר הערבי בלבד. לכן יש מצב של תקצוב יתר לאכיפה במגזר היהודי, מול היעדר תקציב לאכיפה במגזר הערבי. 

אריאל פורמנובסקי

מצד שני, ידוע שהציבור במגזר היהודי הוא לא ציבור אלים, אין לנו מאפייני תרבות של אלכוהול וסמים, אין חקיקה להחזקת נשק לכל דורש, ולכן מתעורר הצורך להצדיק את כל המערכת התקציבית הארכאית הזו, שבמשך עשרות שנים שאבה את התקציב מהנשים הערביות, שנותרו ללא הגנה והופקרו לגורלן”.

המסקנה המתקבלת, טוען ארצ’י, היא שארגוני הנשים השתלטו על התקציב, התעשרו והם גם לא רוצים לפתור את הבעיה במגזר הערבי, “כי אם יופנה התקציב לפתירת הבעיה במגזר הערבי, לא יהיה צורך בתקציב למשכורות מנכ”ליות… לאחר מחקר מעמיק נחשף ניהול תקציבי כושל ומתקבלת תמונה תקציבית עגומה, שבה אפשר לחשוב שמאשימים את הגברים היהודים בכל תחלואות “תופעת האלימות במשפחה”. באופן יחסי, קל להאשים את הגברים היהודים, כי הם שומרי חוק, ולכן ההעדפה היא להנציח את מחדלי תקציב האלימות במשפחה. זאת הסיבה היחידה שלא תשמעו על שיפור במצב, כי אף אחד לא באמת רוצה לפתור את פרדוקס האכיפה”.

מה האינטרס של שופט להשאיר את הילד אצל הורה שלא יגדל אותו בצורה טובה?

ארצ’י: “השופטים מעבירים את “המושכות” על התיק לתסקירים, ואז צריך להיפגש עם עובדת סוציאלית, שממליצה על פעולות שצריכות להיעשות, וזאת במקום שהשופט יעשה את עבודתו, ייתן הוראות ויחליט מה צריך לעשות. מנכ”ל משרד הרווחה לשעבר, מר יוסי סילמן, ניסה לתקן את המחדל, שבו עובדים סוציאליים מבצעים עבודת שופט ללא כלים משפטיים. 

הם צריכים לעשות את העבודה הסוציאלית ולא משימות שיפוט ללא סמכות. השופטים מקבלים את התסקיר והמלצות העובד הסוציאלי, חותמים עליהן וכך ישנה הכרעה ללא משפט”.

אז מה הפיתרון? 

ארצ’י טוען כי “במצב בו האכיפה היא לקויה, החוקים לא תורמים, ולכן אין מנוס מלאפשר לציבור להשמיע את קולו על-ידי גופי ביקורת ופיקוח עצמאיים. כל חוליי הרשויות נרקבים בתוך אותה מערכת סגורה. זה סיפור הביצה והתרנגולת. חייבים לאפשר גישה לציבור, על ידי עמותות שעוזרות לציבור להשמיע את קולו”.

מה הצפי לעתיד, יהיה שינוי?

הר פז: “להערכתי בבתי הדין למשפחה מתחילים להרגיש את השינוי. חלק מהשופטים הם עורכי דין לשעבר, שהתקדמו והפכו להיות שופטים והם מכירים את אי הצדק והעוול בתחום. החבר’ה הצעירים מגיעים עם יותר מודעות ורצון לשנות. לעומת זאת בהוצאה לפועל אין כמעט שינוי. האב מגיע עם אות קין, מתוקף היותו אב, ותמיד הוא יהיה בעמדה של אשם”.  

עוד במדור זה

פתיון זעם

פתיון זעם

01‭ ‬

אוקספורד‭ ‬הכריזה‭ ‬על‭ ‬מילת‭ ‬השנה‭ – ‬‮"‬rage bait‮"‬‭ (‬פתיון‭ ‬זעם‭) – ‬תוכן‭ ‬במרשתת‭ ‬שנועד‭ ‬במכוון‭ ‬להכעיס‭, ‬לעורר‭ ‬זעם‭ ‬ולהוציא‭ ‬אותנו‭ ‬משלוותנו‭. ‬השימוש‭ ‬במילה‭ ‬זינק‭ ‬פי‭ ‬שלושה‭ ‬השנה‭, ‬והיא‭ ‬משקפת‭ ‬בדיוק‭ ‬את‭ ‬מה‭ ‬שכולנו‭ ‬חשים‭: ‬הרשתות‭ ‬החברתיות‭ ‬מוצפות‭ ‬בדמויות‭ ‬ובתכנים‭ ‬שמעוצבים‭ ‬כדי‭ ‬לגרום‭ ‬לנו‭ ‬להתפוצץ‭. ‬האלגוריתמים‭ ‬מעודדים‭ ‬את‭ ‬זה‭, ‬כי‭ ‬זעם‭ ‬מייצר‭ ‬קליקים‭, ‬ותגובות‭ ‬זועמות‭ ‬מייצרות‭ ‬תנועה‭ (‬טראפיק‭) ‬בחשבון‭.‬

02‭ ‬

יש‭ ‬לנו‭ ‬נטייה‭ ‬מזוכיסטית‭ ‬להיתפס‭ ‬אל‭ ‬הרע‭, ‬זה‭ ‬עונה‭ ‬לנו‭ ‬על‭ ‬הצורך‭ ‬הקמאי‭ ‬להוכיח‭ ‬שהעולם‭ ‬רע‭, ‬אי‭ ‬אפשר‭ ‬לסמוך‭ ‬על‭ ‬אחד‭ ‬ואז‭ ‬ממילא‭ ‬יאללה‭ ‬בלגן‭, ‬וגם‭ ‬אני‭ ‬לא‭ ‬מחויב‭ ‬לשום‭ ‬דחיית‭ ‬סיפוקים‭ ‬מוסרית‭. ‬זה‭ ‬עוזר‭ ‬לנו‭ ‬לחוש‭ ‬תחושת‭ ‬עליונות‭, ‬שאנחנו‭ ‬יותר‭ ‬טובים‭ ‬מכל‭ ‬העולם‭, ‬כי‭ ‬כולם‭ ‬רעים‭ ‬חוץ‭ ‬מאתנו‭. ‬זה‭ ‬מכניס‭ ‬אותנו‭ ‬לפוזה‭ ‬של‭ ‬הצודק‭ ‬המעיר‭ ‬לאחרים‭, ‬ובכלל‭, ‬זה‭ ‬עוזר‭ ‬לנו‭ ‬להרגיש‭ ‬שהעולם‭ ‬לא‭ ‬נותן‭ ‬לנו‭ ‬מה‭ ‬שמגיע‭ ‬לנו‭. ‬תחושת‭ ‬הייאוש‭ ‬הכללית‭ ‬מסתדרת‭ ‬היטב‭ ‬עם‭ ‬תרבות‭ ‬הפרוגרס‭ ‬שרוצה‭ ‬לראות‭ ‬אפילה‭ ‬ופסימיות‭ ‬בכל‭ ‬דבר‭. ‬הנקודה‭ ‬היא‭ ‬שאנחנו‭ ‬לא‭ ‬באמת‭ ‬רואים‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬התמונה‭. ‬אנחנו‭ ‬רואים‭ ‬רק‭ ‬את‭ ‬מה‭ ‬שהאלגוריתם‭ ‬מעלה‭ ‬לנו‭.‬

03‭ ‬

האמת‭ ‬היא‭ ‬שרוב‭ ‬בני‭ ‬האדם‭ ‬טובים‭. ‬על‭ ‬כל‭ ‬דמות‭ ‬או‭ ‬תופעה‭ ‬מעצבנת‭ ‬יש‭ ‬מאה‭ ‬תופעות‭ ‬שעושות‭ ‬טוב‭ ‬בשקט‭, ‬מבלי‭ ‬שמישהו‭ ‬מצלם‭ ‬אותם‭ ‬או‭ ‬מעלה‭ ‬עליהם‭ ‬סטורי‭. ‬האווירה‭ ‬ש"העולם‭ ‬משתגע‮"‬‭ ‬מגיעה‭ ‬מפני‭ ‬שהתרבות‭ ‬שלנו‭ ‬מעצימה‭ ‬דמויות‭ ‬מוחצנות‭. ‬ככל‭ ‬שאדם‭ ‬פרובוקטיבי‭ ‬יותר‭ ‬‮–‬‭ ‬הוא‭ ‬תופס‭ ‬יותר‭ ‬נפח‭. ‬לא‭ ‬בגלל‭ ‬שהוא‭ ‬טוב‭ ‬יותר‭, ‬אלא‭ ‬כי‭ ‬הוא‭ ‬מפורסם‭ ‬יותר‭.‬

באנשים‭ ‬מסוג‭ ‬זה‭ ‬קיים‭ ‬פער‭ ‬טבעי‭ ‬בין‭ ‬התדמית‭ ‬החיצונית‭ ‬שלהם‭ ‬לבין‭ ‬מה‭ ‬שמתרחש‭ ‬בתוכם‭ ‬פנימה‭. ‬ולכן‭ ‬הם‭ ‬גם‭ ‬נופלים‭ ‬יותר‭, ‬וגוררים‭ ‬עימם‭ ‬את‭ ‬התחושה‭ ‬ש"כולם‭ ‬נופלים‭ ‬מסביב‮"‬‭. ‬זה‭ ‬בדיוק‭ ‬עיקרון‭ ‬ה‭-‬rage bait‭: ‬תוכן‭ ‬מוחצן‭ ‬ופרובוקטיבי‭ ‬שמושך‭ ‬תשומת‭ ‬לב‭ ‬לא‭ ‬בגלל‭ ‬שהוא‭ ‬משמעותי‭, ‬אלא‭ ‬כי‭ ‬הוא‭ ‬רועש‭.‬

04‭ ‬

כשיעקב‭ ‬ועשיו‭ ‬נפגשים‭ ‬בפרשת‭ ‬וישלח‭ ‬יעקב‭ ‬אומר‭ ‬‮"‬יש‭ ‬לי‭ ‬כל‮"‬‭, ‬ועשיו‭ ‬עונה‭ ‬‮"‬יש‭ ‬לי‭ ‬רב‮"‬‭. ‬המפרשים‭ ‬מסבירים‭ ‬שהמילה‭ ‬‮"‬כל‮"‬‭ ‬מבטאת‭ ‬מבט‭ ‬כללי‭ ‬ואיכותי‭ ‬‮–‬‭ ‬חוויה‭ ‬של‭ ‬שלמות‭ ‬פנימית‭. ‬לעומת‭ ‬זאת‭, ‬המילה‭ ‬‮"‬רב‮"‬‭ ‬מבטאת‭ ‬ריבוי‭ ‬כמותי‭ ‬מוחצן‭. ‬יותר‭ ‬חפצים‭, ‬יותר‭ ‬רעש‭, ‬יותר‭ ‬נוכחות‭.‬

05‭ ‬

אנשי‭ ‬הכמות‭ ‬תמיד‭ ‬מפורסמים‭ ‬יותר‭ ‬ומהירים‭ ‬יותר‭ ‬מאנשי‭ ‬האיכות‭. ‬לכן‭ ‬עשיו‭ ‬מציע‭ ‬בזחיחות‭ ‬‮"‬נסעה‭ ‬ונלכה‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬בואו‭ ‬נזוז‭, ‬מהר‭, ‬קדימה‭. ‬אנשי‭ ‬האיכות‭, ‬לעומת‭ ‬זאת‭, ‬מופנמים‭ ‬ואיטיים‭ ‬יותר‭. ‬לכן‭ ‬יעקב‭ ‬עונה‭ ‬לו‭ ‬‮"‬ואני‭ ‬אתנהלה‭ ‬לאיטי‮"‬‭.‬

אנשים‭ ‬מוחצנים‭ ‬עולים‭ ‬מהר‭ ‬ונופלים‭ ‬מהר‭. ‬הם‭ ‬מקבלים‭ ‬מיליוני‭ ‬לייקים‭, ‬מדרגים‭ ‬במהירות‭ ‬בטיקטוק‭, ‬ואז‭ ‬קורסים‭ ‬בצורה‭ ‬דרמטית‭. ‬התרבות‭ ‬הדיגיטלית‭ ‬שלנו‭ ‬בנויה‭ ‬לתגמל‭ ‬את‭ ‬ה‭-‬rage bait‭, ‬את‭ ‬הפרובוקציה‭, ‬את‭ ‬העוצמה‭ ‬המוחצנת‭.‬

06‭ ‬

אבל‭ ‬הנה‭ ‬העניין‭: ‬לא‭ ‬להתרגש‭. ‬גם‭ ‬כשעשיו‭ ‬מגיע‭ ‬עם‭ ‬ארבע‭ ‬מאות‭ ‬איש‭, ‬וגם‭ ‬כשנאלצים‭ ‬להשתחוות‭ ‬לו‭ ‬והוא‭ ‬מקבל‭ ‬מיליוני‭ ‬לייקים‭ ‬‮–‬‭ ‬בסופו‭ ‬של‭ ‬דבר‭, ‬‮"‬ועלו‭ ‬מושיעים‭ ‬בהר‭ ‬ציון‭ ‬לשפוט‭ ‬את‭ ‬הר‭ ‬עשו‭, ‬והיתה‭ ‬לה‮'‬‭ ‬המלוכה‮"‬‭.‬

איכות‭ ‬מנצחת‭ ‬כמות‭. ‬תמיד‭. ‬הדרך‭ ‬האיטית‭ ‬של‭ ‬יעקב‭, ‬הפנימית‭, ‬המהותית‭ ‬‮–‬‭ ‬היא‭ ‬זו‭ ‬שמחזיקה‭ ‬לאורך‭ ‬זמן‭. ‬הרעש‭ ‬של‭ ‬עשיו‭ ‬עובר‭. ‬למרות‭ ‬כל‭ ‬הזעם‭ ‬שברשת‭, ‬יש‭ ‬עדיין‭ ‬הרבה‭ ‬מאוד‭ ‬טוב‭ ‬בעולם‭. ‬רק‭ ‬שהוא‭ ‬לא‭ ‬מהודהד‭ ‬באותה‭ ‬עוצמה‭ ‬באלגוריתם‭; ‬כי‭ ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬צריך‭. ‬

חלום שיתגשם

חלום שיתגשם

01‭ ‬

יעקב‭ ‬יוצא‭ ‬מבית‭ ‬אביו‭. ‬חז"ל‭ ‬אומרים‭ ‬על‭ ‬כך‭ ‬‮"‬שיציאת‭ ‬צדיק‭ ‬מן‭ ‬העיר‭ ‬עושה‭ ‬רושם‮"‬‭. ‬יציאה‭ ‬מאזור‭ ‬הנוחות‭ ‬היא‭ ‬סוג‭ ‬של‭ ‬טלטלה‭ ‬שמותירה‭ ‬רושם‭ ‬וחותם‭ ‬במציאות‭; ‬יציאה‭ ‬למלחמה‭; ‬יציאה‭ ‬לחיים‭; ‬יציאה‭ ‬לעידן‭ ‬חדש‭ ‬במדינת‭ ‬ישראל‭.‬

02‭ ‬

מה‭ ‬מחזיק‭ ‬את‭ ‬יעקב‭ ‬אבינו‭ ‬במהלך‭ ‬השנים‭ ‬הקשות‭ ‬והמלחמתיות‭ ‬הללו‭? ‬חלום‭ ‬על‭ ‬‮"‬סולם‭ ‬מוצב‭ ‬ארצה‭ ‬וראשו‭ ‬מגיע‭ ‬השמימה‮"‬‭. ‬חלום‭ ‬הוא‭ ‬הזמן‭ ‬שלנו‭ ‬להתעלות‭ ‬מעל‭ ‬הלילה‭ ‬האפל‭ ‬ולהילחם‭ ‬על‭ ‬הגשמתו‭; ‬להלחים‭ ‬את‭ ‬השאיפות‭ ‬שראשן‭ ‬נוגע‭ ‬בשמים‭ ‬אל‭ ‬המימוש‭ ‬שלהן‭ ‬שמוצב‭ ‬בארץ‭. ‬בסולם‭ ‬יש‭ ‬מלאכי‭ ‬א‭-‬לוהים‭ ‬שעולים‭ ‬ויורדים‭ ‬בו‭ ‬‮–‬‭ ‬נשמות‭ ‬של‭ ‬מלאכים‭ ‬שעוזבות‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬הזה‭, ‬ונשמות‭ ‬חדשות‭ ‬שנולדות‭; ‬במהלך‭ ‬הלילה‭ ‬הארוך‭ ‬ישנם‭ ‬גיבורים‭-‬מלאכים‭ ‬שנהרגים‭ ‬על‭ ‬קידוש‭ ‬השם‭ ‬ועולים‭ ‬השמיימה‭, ‬ודור‭ ‬חדש‭ ‬של‭ ‬גיבורים‭-‬מלאכים‭ ‬שמגיע‭ ‬לארץ‭.‬

03‭ ‬

יעקב‭ ‬מתמודד‭ ‬מול‭ ‬לבן‭ ‬שמחליף‭ ‬את‭ ‬משכורתו‭ ‬שוב‭ ‬ושוב‭. ‬לבן‭ ‬הוא‭ ‬צבע‭ ‬מתעתע‭ ‬‮–‬‭ ‬טהור‭ ‬כלפי‭ ‬חוץ‭, ‬אך‭ ‬באמת‭ ‬מכיל‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬גווני‭ ‬הקשת‭. ‬גם‭ ‬לבן‭ ‬מציג‭ ‬את‭ ‬עצמו‭ ‬כישר‭ ‬ונקי‭, ‬בעוד‭ ‬שמבפנים‭ ‬הוא‭ ‬צבוע‭ ‬ומחליף‭ ‬צבעים‭. ‬לעומתו‭, ‬דרכו‭ ‬של‭ ‬יעקב‭ ‬מתבטאת‭ ‬בצבעים‭ ‬שונים‭; ‬כשלבן‭ ‬מציע‭ ‬לו‭ ‬לקבוע‭ ‬מה‭ ‬יהיה‭ ‬שכרו‭,‬‭ ‬יעקב‭ ‬בוחר‭ ‬ששכרו‭ ‬יהיה‭ ‬צאן‭ ‬בצבעים‭ ‬מסוימים‭ ‬‮–‬הָסֵר‭ ‬מִשָּׁם‭ ‬כָּל‭ ‬שֶׂה‭ ‬נָקֹד‭ ‬וְטָלוּא‭ ‬וְכָל‭ ‬שֶׂה‭ ‬חוּם‭ ‬בַּכְּשָׂבִים‭ ‬וְטָלוּא‭ ‬וְנָקֹד‭ ‬בָּעִזִּים‭ ‬וְהָיָה‭ ‬שְׂכָרִי‭. ‬החיים‭ ‬מורכבים‭ ‬ומלאי‭ ‬צבעים‭ ‬שונים‭.‬

04‭ ‬

כנגד‭ ‬כל‭ ‬הסיכויים‭, ‬יעקב‭ ‬מצליח‭ ‬להעמיד‭ ‬לעצמו‭ ‬צאן‭ ‬רב‭: ‬‮"‬עֲקֻדִּים‭ ‬נְקֻדִּים‭ ‬וּבְרֻדִּים‮"‬‭. ‬האר"י‭ ‬הקדוש‭ ‬דורש‭ ‬את‭ ‬משמעות‭ ‬המילים‭ ‬המתמיהות‭ ‬הללו‭, ‬ומוצא‭ ‬בהם‭ ‬רמזים‭ ‬לעולמות‭ ‬רוחניים‭: ‬עקוד‭ ‬‮–‬‭ ‬ביטוי‭ ‬לעולם‭ ‬רוחני‭ ‬שבו‭ ‬הכל‭ ‬הרמוני‭ ‬ומשתייך‭ ‬לכלל‭ (‬כמו‭ ‬בהמה‭ ‬עקודה‭, ‬שכולה‭ ‬קשורה‭ ‬למקום‭ ‬אחד‭); ‬נקוד‭ ‬‮–‬‭ ‬עולם‭ ‬רוחני‭ ‬שמתפרט‭ ‬לפרטים‭ ‬שונים‭ (‬כדוגמת‭ ‬נקודות‭ ‬וכתמים‭ ‬שמפוזרים‭ ‬במרחק‭ ‬זה‭ ‬מזה‭); ‬ברוד‭ ‬‮–‬‭ ‬עולם‭ ‬רוחני‭ ‬שמכיל‭ ‬גם‭ ‬את‭ ‬הכלל‭ ‬וגם‭ ‬את‭ ‬הפרטים‭ (‬ברוד‭ ‬פירושו‭ ‬מנומר‭, ‬כתמים‭ ‬נפרדים‭ ‬אך‭ ‬מעורבבים‭ ‬זה‭ ‬בזה‭, ‬כדוגמת‭ ‬חתיכות‭ ‬ברד‭ ‬היורדות‭ ‬מן‭ ‬השמים‭ ‬בנפרד‭ ‬ומתאספות‭ ‬למשטח‭ ‬אחד‭). ‬מכל‭ ‬פרטי‭ ‬הפרטים‭ ‬של‭ ‬הסיבוכים‭ ‬בסוף‭ ‬נוצר‭ ‬משטח‭ ‬רוחני‭ ‬כללי‭ ‬שעליו‭ ‬ניתן‭ ‬לבנות‭ ‬את‭ ‬החיים‭.‬

05‭ ‬

דרך‭ ‬ארוכה‭ ‬ומפותלת‭ ‬היתה‭ ‬ליעקב‭ ‬אבינו‭, ‬דרך‭ ‬שבה‭ ‬יצטרך‭ ‬לבנות‭ ‬את‭ ‬בית‭ ‬ישראל‭ ‬שמלא‭ ‬מתחים‭ ‬פנימיים‭ ‬בין‭ ‬כוחות‭ ‬שונים‭, ‬פרטים‭ ‬וצבעים‭ ‬שונים‭; ‬הוא‭ ‬יצטרך‭ ‬לעשות‭ ‬עסקאות‭ ‬מפוקפקות‭ ‬עם‭ ‬לבן‭ ‬הרמאי‭, ‬ולהתעמת‭ ‬בהמשך‭ ‬עם‭ ‬עשיו‭ ‬האכזרי‭ ‬‮–‬‭ ‬אבל‭ ‬החלום‭ ‬של‭ ‬‮"‬בשוב‭ ‬ה‮'‬‭ ‬את‭ ‬שיבת‭ ‬ציון‭ ‬היינו‭ ‬כחולמים‮"‬‭ ‬מצוי‭ ‬כל‭ ‬העת‭ ‬ברקע‭ ‬ומאפשר‭ ‬לפצעים‭ ‬להחלים‭ ‬בסופו‭ ‬של‭ ‬דבר‭.‬

שבת‭ ‬שלום‭ ‬

לחפור שוב את הבארות

לחפור שוב את הבארות

01‭ ‬ בפרשת‭ ‬תולדות‭ ‬אנו‭ ‬נפגשים‭ ‬עם‭ ‬הפלישתים‭ ‬שיושבים‭ ‬בסביבות‭…
להילחם כמו מלאך

להילחם כמו מלאך

01‭ ‬למרות‭ ‬שמקום‭ ‬מושבו‭ ‬של‭ ‬אברהם‭ ‬אבינו‭ ‬היה‭ ‬בצפון‭ ‬הנגב‭…
להילחם כמו מלאך

להילחם כמו מלאך

01‭ ‬בתחילת‭ ‬השבוע‭ ‬ציינו‭ ‬את‭ ‬יום‭ ‬פטירתה‭ ‬של‭ ‬רחל‭ ‬אימנו‭.…
מלחמת 1948

מלחמת 1948

01‭ ‬רק‭ ‬אחרי‭ ‬כל‭ ‬המאורעות‭ ‬שפקדו‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬בשתי‭ ‬הפרשות‭…
על מבול וגבורה

על מבול וגבורה

01‭ ‬אתרע‭ ‬מזלו‭ ‬של‭ ‬חודש‭ ‬חשוון‭ ‬להיתפס‭ ‬בתודעה‭ ‬הציבורית‭ ‬כחודש‭…
האזינו היטב

האזינו היטב

01‭ ‬פרשת‭ ‬האזינו‭ ‬פותחת‭ ‬במלים‭ ‬‮"‬האזינו‭ ‬השמים‮"‬‭. ‬משה‭ ‬קורא‭ ‬לשמים‭…
לכפר על הקונספציה

לכפר על הקונספציה

01‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים‭ ‬נקבע‭ ‬בעם‭ ‬ישראל‭ ‬לדורות‭ ‬כיום‭ ‬כפרה‭ ‬על‭…
סמני דרך

סמני דרך

01‭ ‬ בליל‭ ‬התקדש‭ ‬החג‭, ‬טרם‭ ‬האיר‭ ‬השחר‭ ‬בו‭ ‬יסומן‭…
כי תבוא לשנה החדשה

כי תבוא לשנה החדשה

01‭ ‬חודש‭ ‬אלול‭ ‬מביא‭ ‬בכנפיו‭ ‬תחושת‭ ‬התחדשות‭: ‬שנה‭ ‬חדשה‭, ‬התחלה‭…
לתלות על עץ גבוה

לתלות על עץ גבוה

01‭ ‬בין‭ ‬שמיעת‭ ‬מהדורת‭ ‬חדשות‭ ‬אחת‭ ‬לאחרת‭, ‬נשמע‭ ‬השבת‭ ‬גם‭…
הרב שעוטף אותנו באור

הרב שעוטף אותנו באור

01‭ ‬קשה‭ ‬לתפוס‭ ‬שרק‭ ‬תשעים‭ ‬שנה‭ ‬עברו‭ ‬מפטירתו‭ ‬של‭ ‬הרב‭…
מצעד הגויים הרבים

מצעד הגויים הרבים

01‭ ‬את‭ ‬השורות‭ ‬הבאות‭ ‬פרסמתי‭ ‬לפני‭ ‬שנה‭ ‬בדיוק‭, ‬ערב‭ ‬פרשת‭…
אבא מנחם

אבא מנחם

01‭ ‬מבחינה‭ ‬היסטורית‭ ‬חודש‭ ‬אב‭ ‬נקרא‭ ‬כך‭ ‬עקב‭ ‬מזג‭ ‬האויר‭…
פן-חס

פן-חס

01‭ ‬הזוהר‭ ‬הקדוש‭ ‬דורש‭ ‬שהשם‭ ‬פינחס‭ ‬הוא‭ ‬צירוף‭ ‬של‭ ‬שתי‭…