בבית כנסת אחד שהייתי מתפלל בו פעם, עברו לחברה חיצונית המפנה את הגניזה, (היום זה יותר מקובל, אבל אז אף אחד עוד לא שמע על זה), והגבאי הודיע שהנחת גניזה טעונה תשלום.
"זה ממש לא בסדר", אמר האיש שישב לידי. "גניזה צריכה להיות בחנם".
"למה הגניזה צריכה להיות בחנם? הרי יש כאן איש שעובד עבורך, מפנה את הגניזה ודואג לה, הוא לא צריך לקבל כסף?".
"גניזה צריכה להיות בחנם" השיב האיש בתדהמה.
"אבל למה?" שאלתי.
האיש פשוט לא הבין. "גניזה צריכה להיות בחנם".
למה האיש הזה חושב שגניזה צריכה להיות בחנם? כי מאז שהוא היה קטן הוא התרגל שגניזה זה בחנם. שיש מקום בבית הכנסת שמניחים בו את הגניזה וזהו. שם היא נגנזת. למה צריך לשלם על זה.
כשאדם מתרגל שיש משהו שהוא מקבל תמיד, הוא לא שואל למה זה מגיע לו. זה ברור. הלא כך היה מאז ומעולם. כשמפסיקים לתת לו את אותו דבר, הוא כועס וטוען שגנבו לו.
אדם שהתרגל שהמדינה משלמת לו כסף בלי שהוא נותן תמורה, אם המדינה תפסיק את הקיצבה הוא יטען שהמדינה גונבת ממנו את הכסף שלו.
‡ÂÓÔ ‡ÈÔ Ï Áʘ‰
באמת צריך למצוא פתרון לחרדים שלא מתגייסים ורוצים לטוס לאומן. הרי גיוס הוא דבר מיותר, איפה כתוב שצריך להתגייס? איפה כתוב שצריך להלחם על ארצנו? בשום מקום. לא רק שלא כתוב בשום מקום, אלא אפילו כתוב שצריך לצאת להפגנות נגד הגיוס. הלא על היציאה להפגנות האלה כבר נאמר בתורה האחיכם יבאו למלחמה ואתם תשבו פה?
מנגד, הלא כל התורה מלאה בשבחיה של אומן. משה רבנו כידוע התחנן אל ה' להכנס לאומן ולא זכה. ובאופן כללי הקברים בתורה תמיד היו מקום עבודת ה' והטהרה. אפילו נאמר שמי שנטמא מפרה אדומה צריך ללכת לאיזה קבר כדי להטהר.
אז אנחנו מבינים שיש עכשו איזה סיפור פוליטי עם מי שלא מתגייס, אבל איך אפשר למנוע מאדם את זכותו וחובתו לנסוע לאומן?
ÂÈÒÚ ÓÓ„·¯ ˆÈÔ
כל הקטע האחרון נאמר כמובן בציניות, אבל די עם הציניות, הנושא רציני מאד.
כשאנחנו מדברים עם חרדים על הגיוס אנחנו מנהלים דו שיח של חרשים בדיוק בגלל הסיפור של הגניזה.
אנחנו התחנכנו מגיל 0 שמתגייסים לצה"ל ולכן זה נראה לנו הדבר הכי טבעי בעולם, ולכן אנחנו לא מבינים איך יכול להיות שמישהו לא מבין שאנחנו צריכים אותו בצבא.
בשביל החרדים זה כאילו מישהו יפול עליהם מהשמים וישאל אותם למה הם לא בונים חללית. הם בטוחים שהם צודקים בדיוק מהטעם שהזכרנו: הם התרגלו לא להתגייס ולכן כל העניין נראה להם מאד מוזר.
אז אפשר לצחוק עד מחרתיים על הטיעונים המגוחכים שלהם, שכמובן לא עומדים בשום מבחן שכלי, אבל לא זו הדרך לשכנע. הם יוצאים מנקודת מוצא הפוכה, כל הרעיון של הגיוס נראה להם מוזר ומחודש, ולכן נראה להם שהטיעונים שלהם חזקים.
ומהטעם הזה, ברור גם לחילונים שצריך לריב עם החרדים שיתגייסו, אבל הם לא מעלים על הדעת שצה"ל יצטרך להשתנות. שחרדי יהיה שותף מלא בניסוח הקוד האתי של צה"ל והוא יבוא לשם עם כל הערכים שלו. שהחרדי יבוא גם לחיל החינוך עם כל הערכים שלו. שהצבא יצטרך להקפיד על נורמות אחרות. על הפרדה בין גברים לנשים ועוד ועוד.
לא רק בצבא. סיפור הגניזה וההרגלים הוא הסיבה שבגללה ברור לשמאל ומובן מאליו, שהוא וערכיו צריכים לשלוט במדינה, במשפט, בצבא, בתרבות, באקדמיה ובתקשורת, לדור ודור ולנצח נצחים. הוא לא שואל למה. ברור לו שהוא מיעוט שאם ערכיו לא ייכפו על הרוב – הלכה הדמוקרטיה. הלא זה מה שדמוקרטיה אומרת, לא? שהמיעוט קובע את הערכים עבור הרוב.
‰·˘Â¯‰ ‰Ë·‰
טוב, אפשר לצחוק עד מחרתיים גם על הנימוקים של החרדים לאי-גיוסם וגם על הנימוקים של השמאל למה הוא וערכיו צריכים לשלוט במדינה. לא רק אפשר לצחוק, כדאי לצחוק, כי להתווכח אין טעם.
ברור שגם הנימוקים של אלה וגם הנימוקים של אלה לא מחזיקים מים, אבל לך תסביר להם.
גם הטענות של החרדים למה הם לא צריכים להתגייס, וגם הטענות של השמאל למה דווקא שמאלני יחליט על דעת עצמו מה מותר לממשלה ומה אסור לה, הן טענות מגוחכות. עלבון לאינטלגנציה. אבל כאשר נקודת המוצא היא שמישהו כאן בא מסיבות פוליטיות לגזול ממני את הזכות שנולדתי איתה סתם כי בא לו, הטוען כלל לא מרגיש כמה הטענה שלו מגוחכת. בעיניו הטענה נשמעת משכנעת מאד.
הבשורה הטובה הוא שזה לא יהיה לנצח. זה ישתנה. לא בקלות ולא במהירות, אבל לאט לאט זה ישתנה. שום מיעוט לא יכול לשלוט ברוב לאורך זמן. והחברה החרדית תבין לאט לאט שמקומה בהנהגת המדינה, בהנהגת הצבא, ובבניית מדינה של תורה, ולאט לאט היא תכנס לשם ותדחק משם את השמאל.
אבל בשביל זה צריך הרבה סבלנות.
בינתים, לאור ימי אלול, אולי כדאי שנשתמש בחרדים ובשמאלנים בתור ראי, ונשאל את עצמנו איזה טיעונים שלנו, שנראים לנו נורא חכמים, הם בעצם מגוחכים לגמרי ורק מגנים על ההרגלים שלנו. ■