מאיר דורפמן

איך‭ ‬אפשר‭ ‬לישון? ומי בכלל צריך לישון?

מאיר דורפמן

01‭ ‬

סיפר‭ ‬לי‭ ‬ר‮'‬‭ ‬שמואל‭ ‬אלישיב‭, ‬נינו‭ ‬של‭ ‬הרב‭ ‬אלישיב‭ ‬ועורך‭ ‬הסרט‭ ‬על‭ ‬הסבא‭ ‬רבה‭: ‬כידוע‭, ‬הרב‭ ‬יוסף‭ ‬שלו‮'‬‭ ‬אלישיב‭ ‬עבר‭ ‬ניתוח‭ ‬להצלת‭ ‬חייו‭, ‬בגיל‭ ‬93‭, ‬ע"י‭ ‬מנתח‭ ‬שהובא‭ ‬במיוחד‭ ‬מחו‮"‬ל‭. ‬אחרי‭ ‬הביצוע‭ ‬המוצלח‭ ‬של‭ ‬הניתוח‭, ‬ביקש‭ ‬הרב‭ ‬אלישיב‭ ‬להודות‭ ‬לו‭ ‬אישית‭ ‬בשפתו‭, ‬והוא‭ ‬רצה‭ ‬שיעזרו‭ ‬לו‭ ‬ללמוד‭ ‬להגיד‭ ‬את‭ ‬מילות‭ ‬התודה‭ ‬בשפתו‭ ‬של‭ ‬המנתח‭. ‬הציעו‭ ‬שמישהו‭ ‬שדובר‭ ‬את‭ ‬השפה‭ ‬ימסור‭ ‬לרופא‭ ‬את‭ ‬תוכן‭ ‬דברי‭ ‬הרב‭, ‬אבל‭ ‬הוא‭ ‬סירב‭. ‬מדוע‭? ‬כדרכו‭, ‬כשכל‭ ‬דבר‭ ‬הוא‭ ‬הלכה‭, ‬הוא‭ ‬הסביר‭ ‬שמברכת‭ ‬‮"‬מודים‭ ‬דרבנן‮"‬‭ ‬למדנו‭ ‬שהודאה‭ ‬חייבת‭ ‬להיאמר‭ ‬בצורה‭ ‬אישית‭ ‬וישירה‭. ‬מדוע‭ ‬הקהל‭ ‬אומר‭ ‬את‭ ‬ה"מודים‮"‬‭ ‬דרבנן‭ ‬בשעה‭ ‬שהחזן‭ ‬אומר‭ ‬את‭ ‬ברכת‭ ‬ה‮"‬מודים‮"‬‭ ‬הרגילה‭? ‬מה‭ ‬מקור‭ ‬נוהג‭ ‬זה‭? ‬בכל‭ ‬הברכות‭ ‬החזן‭ ‬יכול‭ ‬להיות‭ ‬שליח‭ ‬עבור‭ ‬ציבור‭, ‬אבל‭ ‬מהות‭ ‬ההודאה‭ ‬היא‭ ‬אישית‭, ‬ולכן‭ ‬ראוי‭ ‬שהציבור‭ ‬יגיד‭ ‬את‭ ‬מילות‭ ‬ההודאה‭ ‬בעצמו‭.‬

זמנו‭ ‬היה‭ ‬יקר‭, ‬ושמירת‭ ‬הזמן‭ ‬הייתה‭ ‬אצלו‭ ‬קיצונית‭, ‬בצורה‭ ‬לא‭ ‬אנושית‭. ‬מעולם‭ ‬לא‭ ‬ראיתיו‭ ‬יוצא‭ ‬למרפסת‭ ‬ביתו‭ ‬לשאוף‭ ‬קצת‭ ‬אוויר‭, ‬לא‭ ‬ראיתיו‭ ‬בהפסקה‭ ‬כלשהי‭ (!). ‬ישנתי‭ ‬בביתו‭ ‬במשך‭ ‬4‭ ‬שנים‭, ‬אחרי‭ ‬פטירת‭ ‬הרבנית‭, ‬וראיתי‭ ‬מול‭ ‬עיני‭ ‬את‭ ‬סיפורי‭ ‬ההתמדה‭ ‬מדויקים‭ ‬להפליא‭. ‬הקימה‭ ‬ללימוד‭ ‬בשעה‭ ‬שתיים‭ ‬בכל‭ ‬לילה‭, ‬הלימוד‭ ‬הרציף‭, ‬כשמדי‭ ‬פעם‭ ‬היה‭ ‬נכנס‭ ‬לחדר‭, ‬מטפס‭ ‬על‭ ‬סולם‭ ‬עם‭ ‬7‭ ‬שלבים‭, ‬להוריד‭ ‬ספר‭, ‬גם‭ ‬בגיל‭ ‬98‭.  ‬אחרי‭ ‬הניתוח‭ ‬הנ"ל‭, ‬כשכל‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭ ‬בארץ‭ ‬ובתפוצות‭ ‬התפלל‭ ‬לרפואתו‭, ‬הוא‭ ‬הרגיש‭ ‬צורך‭, ‬בשל‭ ‬הכרת‭ ‬הטוב‭, ‬להוסיף‭ ‬ולעשות‭ ‬משהו‭ ‬למען‭ ‬הציבור‭. ‬בכל‭ ‬יום‭ ‬עד‭ ‬אז‭ ‬היו‭ ‬40‭ ‬דקות‭ ‬של‭ ‬קבלת‭ ‬קהל‭, ‬ומאז‭ ‬הוא‭ ‬הגדיל‭ ‬את‭ ‬זמן‭ ‬קבלת‭ ‬הקהל‭ ‬ל45‭ ‬דקות‭… ‬זו‭ ‬איננה‭ ‬בדיחה‭, ‬5‭ ‬דקות‭ ‬היו‭ ‬אצלו‭ ‬זמן‭ ‬יקר‭ ‬מאד‭. [‬הכרתי‭ ‬קהילה‭ ‬בחו"ל‭ ‬ששלחה‭ ‬שליח‭ ‬להכריע‭ ‬בוויכוח‭ ‬הלכתי‭ ‬בין‭ ‬רבנים‭ ‬שם‭. ‬השליח‭ ‬נכנס‭ ‬לרב‭ ‬אלישיב‭, ‬יצא‭ ‬עם‭ ‬תשובה‭ ‬אחרי‭ ‬ביקור‭ ‬של‭ ‬דקה‭ ‬וחצי‭, ‬ושב‭ ‬לארצו‭. ‬מ‭.‬ד‭.]‬

02

סיפר‭ ‬לי‭ ‬שלמה‭ ‬מילר‭: ‬למדתי‭ ‬ב"נתיב‭ ‬מאיר‮"‬‭, ‬אבל‭ ‬את‭ ‬החיבור‭ ‬לתורה‭ ‬רכשתי‭ ‬בישיבת‭ ‬מעלה‭ ‬אדומים‭, ‬שזכיתי‭ ‬ללמוד‭ ‬במחזור‭ ‬הראשון‭ ‬שלה‭. ‬את‭ ‬ר‮'‬‭ ‬אריה‭ ‬בינה‭ (‬ראש‭ ‬ישיבת‭ ‬נתיב‭ ‬מאיר‭) ‬הייתי‭ ‬רואה‭ ‬בעיקר‭ ‬ממגרש‭ ‬הכדורסל‭, ‬כשהוא‭ ‬מהלך‭ ‬ברחוב‭, ‬ולצידו‭ ‬רא‮"‬ם‭ ‬הכהן‭, ‬היום‭ ‬ראש‭ ‬ישיבת‭ ‬עתניאל‭, ‬שקועים‭ ‬תדיר‭ ‬בשיחה‭ ‬למדנית‭, ‬שלא‭ ‬הבנתי‭ ‬אז‭ ‬מה‭ ‬זו‭ ‬עושה‭… ‬הרב‭ ‬חיים‭ ‬סבתו‭, ‬ראש‭ ‬הישיבה‭ ‬במעלה‭ ‬אדומים‭, ‬החליט‭ ‬שאני‭ ‬צריך‭ ‬ללמוד‭ ‬עם‭ ‬רבי‭ ‬בנציון‭ ‬פריימן‭, ‬עוד‭ ‬בטרם‭ ‬ידעתי‭ ‬איזו‭ ‬זכות‭ ‬זו‭. ‬רבי‭ ‬בנציון‭ ‬היה‭ ‬דמות‭ ‬נדירה‭. ‬הוא‭ ‬שלט‭ ‬בכל‭ ‬מכמני‭ ‬התורה‭, ‬מונח‭ ‬בכל‭ ‬סוגיות‭ ‬הש"ס‭, ‬ולא‭ ‬הכירו‭ ‬אותו‭ ‬רבים‭. ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬היה‭ ‬ישן‭ ‬כמעט‭ ‬בלילות‭, ‬ולכן‭ ‬היה‭ ‬עייף‭ ‬תמיד‭. ‬לא‭ ‬היו‭ ‬לו‭ ‬גבולות‭. ‬הלימוד‭ ‬היה‭ ‬בלי‭ ‬סדר‭. ‬הוא‭ ‬היה‭ ‬יכול‭ ‬לצלול‭ ‬לסוגיא‭ ‬אחת‭, ‬לשקוע‭ ‬בה‭ ‬לגמרי‭, ‬כל‭ ‬כולו‭ ‬בה‭. ‬אני‭ ‬זוכר‭ ‬פעם‭ ‬בישיבה‭, ‬אחרי‭ ‬לילה‭ ‬שלם‭ ‬של‭ ‬לימוד‭ ‬בשבועות‭, ‬בתום‭ ‬התפילה‭ ‬הארוכה‭ ‬של‭ ‬שחרית‭-‬הלל‭-‬רות‭- ‬אקדמות‭-‬קריאת‭ ‬עשרת‭ ‬הדברות‭-‬מוסף‭, ‬כולם‭ ‬שפוכים‭ ‬מעייפות‭ ‬הלילה‭, ‬הולכים‭ ‬לישון‭. ‬ורבי‭ ‬בנציון‭, ‬הרי‭ ‬יש‭ ‬לו‭ ‬אתי‭ ‬חברותא‭, ‬אז‭ ‬הוא‭ ‬פונה‭ ‬אלי‭ ‬ומציע‭: ‬‮"‬בא‭ ‬נלמד‭, ‬כעת‭ ‬יש‭ ‬זמן‭ ‬לשבת‭ ‬ללמוד‮"‬‭. ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬הבין‭ ‬למה‭ ‬צריך‭ ‬ללכת‭ ‬לישון‭. ‬חג‭ ‬השבועות‭, ‬מתן‭ ‬תורה‭, ‬אז‭ ‬מה‭ ‬אם‭ ‬למדנו‭ ‬כל‭ ‬הלילה‭? ‬

03

כמה‭ ‬הרהורים‭ ‬שעלו‭ ‬בי‭ ‬השבוע‭ ‬בעקבות‭ ‬פטירת‭ ‬המשוררת‭ ‬ואשת‭ ‬הלח"י‭ ‬עליזה‭ ‬גרינברג‭ (‬טור‭-‬מלכא‭), ‬אלמנת‭ ‬המשורר‭ ‬אורי‭ ‬צבי‭ ‬גרינברג‭, ‬לגבי‭ ‬מצבנו‭, ‬באווירת‭ ‬ערב‭ ‬תשעה‭ ‬באב‭ ‬המיוחד‭ ‬של‭ ‬שנה‭ ‬זו‭: ‬לפני‭ ‬שנים‭ ‬רבות‭ ‬סיפר‭ ‬לי‭ ‬מישהו‭ ‬שביקר‭ ‬אצל‭ ‬אצ‮"‬ג‭, ‬ופגש‭ ‬אדם‭ ‬השרוי‭ ‬בבכי‭ ‬רב‭, ‬עיניו‭ ‬דמעות‭ ‬ודם‭. ‬אומרים‭ ‬שכך‭ ‬היה‭ ‬מאז‭ ‬השואה‭, ‬שאותה‭ ‬חזה‭ ‬ועליה‭ ‬כתב‭ ‬לפרטים‭, ‬לפני‭ ‬שאירעה‭, ‬כידוע‭. ‬האיש‭ ‬היה‭ ‬בוער‭ ‬בחזיונותיו‭ ‬ובכתיבתו‭ ‬יומם‭ ‬ולילה‭, ‬24‭ ‬שעות‭, ‬כך‭ ‬תיארו‭ ‬אותו‭ ‬רבים‭. ‬במהלך‭ ‬חייו‭ ‬אצ"ג‭ ‬שב‭ ‬לחיי‭ ‬תורה‭ ‬ומצוות‭. ‬ד"ר‭ ‬ישראל‭ ‬אלדד‭, ‬ידידו‭, ‬מספר‭ ‬שבשנות‭ ‬חייו‭ ‬האחרונות‭ ‬הוא‭ ‬היה‭ ‬יושב‭ ‬בביתו‭ ‬ימים‭ ‬שלמים‭ ‬עטוף‭ ‬בטלית‭ ‬ותפילין‭, ‬כהזדהות‭ ‬עם‭ ‬בית‭ ‬אביו‭ ‬וסבו‭. [‬הוא‭ ‬בא‭ ‬מבית‭ ‬רבני‭-‬חסידי‭, ‬מצאצאי‭ ‬‮"‬השרף‮"‬‭ ‬רבי‭ ‬אורי‭ ‬מסטרליסק‭, ‬שעל‭ ‬שמו‭ ‬נקרא‭, ‬ממשפחתו‭ ‬של‭ ‬ר‮'‬‭ ‬נחמן‭ ‬מברסלב‭ ‬ועוד‭. ‬אביו‭ ‬היה‭ ‬אדמו"ר‭ ‬בגליציה‭]. ‬גם‭ ‬פרופ‮'‬‭ ‬מירון‭ ‬איזקסון‭ ‬סיפר‭ ‬שהיה‭ ‬תמיד‭ ‬מונח‭ ‬על‭ ‬שולחנו‭ ‬של‭ ‬אצ"ג‭ ‬ספר‭ ‬הזוהר‭. ‬אצ"ג‭ ‬חי‭ ‬בערוב‭ ‬ימיו‭ ‬באכזבה‭ ‬גדולה‭ ‬מהכיוון‭ ‬אליו‭ ‬הלכה‭ ‬המדינה‭, ‬מהחמצת‭ ‬המתנה‭ ‬הגדולה‭ ‬של‭ ‬מלחמת‭ ‬ששת‭ ‬הימים‭. ‬להרגשתי‭, ‬גם‭ ‬תופעה‭ ‬זו‭ ‬מבטאת‭ ‬את‭ ‬ראיית‭ ‬העתיד‭, ‬שהוא‭ ‬ניחן‭ ‬בה‭. ‬השיבה‭ ‬לשורשי‭ ‬היהדות‭ ‬תהיה‭ ‬המענה‭ ‬לאותה‭ ‬אכזבה‭ ‬גדולה‭. ‬האמירה‭ ‬שעם‭ ‬כל‭ ‬גדלות‭ ‬היצירה‭, ‬בנין‭ ‬הארץ‭, ‬מלכות‭ ‬ישראל‭, ‬לוחמי‭ ‬דוד‭ ‬המלך‭, ‬הנושאים‭ ‬החוזרים‭ ‬הרבה‭ ‬בשירתו‭, ‬מי‭ ‬שימשיך‭ ‬את‭ ‬ערכי‭ ‬אהבת‭ ‬העם‭ ‬והארץ‭ ‬הוא‭ ‬מי‭ ‬שישמור‭ ‬על‭ ‬המסורת‭. ‬הקשר‭ ‬לארץ‭ ‬ישראל‭ ‬מתוך‭ ‬ויתור‭ ‬על‭ ‬קדושת‭ ‬המסורת‭ ‬לא‭ ‬יחזיק‭ ‬מעמד‭. ‬

הפחד‭ ‬שלו‭ ‬במשך‭ ‬שנים‭ ‬רבות‭ ‬היה‭ ‬מבניין‭ ‬הארץ‭ ‬שבניתוק‭ ‬מהתנ"ך‭, ‬מהמסורת‭, ‬מהחוויה‭ ‬היהודית‭. ‬הפחד‭ ‬הגדול‭ ‬שלו‭ ‬מהחמצת‭ ‬המשיח‭ ‬מלווה‭ ‬אותו‭ ‬כבר‭ ‬מאז‭ ‬שנת‭ ‬תרפ"ט‭, ‬כשעומקו‭ ‬בפירוד‭ ‬שבין‭ ‬הקדושה‭ ‬והחזון‭ ‬הגדול‭, ‬לבין‭ ‬בנין‭ ‬העם‭ ‬והארץ‭ ‬ככל‭ ‬הגויים‭. ‬בימים‭ ‬ההם‭ ‬היה‭ ‬להט‭, ‬אבל‭ ‬הוא‭ ‬הרגיש‭ ‬שזה‭ ‬זמני‭. ‬וכפי‭ ‬שסיפר‭ ‬בעצמו‭ ‬בראיון‭ ‬שהתפרסם‭ ‬בשנת‭ ‬תשל"ו‭: ‬‮"‬באחד‭ ‬הלילות‭ ‬בשנת‭ ‬1929‭ ‬והנה‭ ‬אני‭ ‬חולם‭ ‬חלום‭. ‬בחלומי‭ ‬אני‭ ‬רואה‭ ‬את‭ ‬הר‭ ‬הבית‭ ‬שמעליו‭ ‬מרחף‭ ‬נשר‭ ‬ומסביבו‭ ‬עומדים‭ ‬מעגלים‭-‬מעגלים‭ ‬של‭ ‬יהודים‭ ‬ומהר‭ ‬הבית‭ ‬יש‭ ‬מורד‭ ‬ישר‭ ‬אל‭ ‬הים‭. ‬ומזה‭ ‬ומזה‭ ‬עומדים‭ ‬שני‭ ‬טורים‭ ‬של‭ ‬חיילים‭ ‬מכל‭ ‬חילות‭ ‬העולם‭, ‬והרגשתי‭ ‬בחלום‭ ‬ששכינת‭ ‬ישראל‭ ‬נפרדת‭ ‬מהר‭ ‬הבית‭. ‬התעוררתי‭ ‬ובכיתי‭ ‬מאד‭ ‬וכל‭ ‬בני‭ ‬הבית‭ ‬התעוררו‭ ‬לקול‭ ‬בכיי‭ ‬ושאלו‭: ‬מה‭ ‬קרה‭? ‬מה‭ ‬קרה‭? ‬אותו‭ ‬בוקר‭ ‬הלכתי‭ ‬לרב‭ ‬קוק‭ ‬ומצאתיו‭ ‬עטוף‭ ‬בטליתו‭. ‬סיפרתי‭ ‬לו‭ ‬על‭ ‬החלום‭ ‬שחלמתי‭. ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬הוציא‭ ‬הגה‭ ‬מפיו‭, ‬רק‭ ‬נטל‭ ‬את‭ ‬ידי‭ ‬בכף‭ ‬ידו‭ ‬ודמעות‭ ‬זלגו‭ ‬מעיניו‭. ‬ואז‭ ‬הלכתי‭ ‬הביתה‭ ‬וכתבתי‭ ‬את‭ ‬‮'‬באוזני‭ ‬ילד‭ ‬אספר‮'…‬‭. ‬‮"‬‭. ‬זהו‭ ‬השיר‭ ‬שבו‭ ‬הוא‭ ‬מספר‭ ‬על‭ ‬המשיח‭ ‬שבא‭ ‬ואנחנו‭ ‬לא‭ ‬מוכנים‭ ‬לקבל‭ ‬אותו‭. ‬הוא‭ ‬מציב‭ ‬בחלום‭ ‬את‭ ‬קדושת‭ ‬ההר‭ ‬מזה‭, ‬ואת‭ ‬הים‭ ‬מזה‭, ‬ואין‭ ‬עוד‭ ‬ארץ‭ ‬ישראל‭ ‬בתווך‭, ‬אין‭ ‬דרך‭ ‬אחרת‭, ‬אין‭ ‬קיום‭ ‬לארץ‭ ‬ישראל‭ ‬כמקלט‭ ‬מדיני‭ ‬בלבד‭, ‬כסתם‭ ‬מדינה‭. ‬ראינו‭ ‬בשנים‭ ‬האחרונות‭ ‬עד‭ ‬כמה‭ ‬הוא‭ ‬צדק‭ ‬בזה‭. ‬בשנה‭ ‬האחרונה‭ ‬במיוחד‭ ‬הולכת‭ ‬ונעשית‭ ‬תובנה‭ ‬זו‭ ‬נחלת‭ ‬רבים‭, ‬מכל‭ ‬גווני‭ ‬הציבור‭, ‬וזה‭ ‬גם‭ ‬תיקונה‭. ‬כך‭ ‬אני‭ ‬מבין‭ ‬את‭ ‬הנהגתו‭ ‬ומסריו‭ ‬בערוב‭ ‬ימיו‭. ‬

אגב‭, ‬קראתי‭ ‬פעם‭ ‬באחד‭ ‬מכתבי‭ ‬העת‭, ‬תיאור‭ ‬שלו‭ ‬בכתב‭ ‬למפגש‭ ‬יחידות‭ ‬עם‭ ‬הרבי‭ ‬מלובביץ‮'‬‭. ‬הם‭ ‬ידעו‭ ‬הרבה‭ ‬האחד‭ ‬על‭ ‬השני‭ ‬מראש‭, ‬קראו‭ ‬זה‭ ‬את‭ ‬זה‭, ‬אבל‭ ‬לא‭ ‬נפגשו‭ ‬קודם‭. ‬העוצמה‭ ‬בפגישתם‭ ‬התבטאה‭ ‬בשתיקה‭ ‬גדולה‭. ‬הוא‭ ‬סיפר‭ ‬שהביטו‭ ‬זה‭ ‬בעיני‭ ‬זה‭ ‬זמן‭ ‬ארוך‭, ‬ולא‭ ‬היה‭ ‬צורך‭ ‬לומר‭ ‬אף‭ ‬מילה‭ ‬בעזרת‭ ‬הפה‭. ‬המבט‭ ‬דיבר‭, ‬העיניים‭ ‬הבינו‭ ‬הכל‭. ‬■

meirdorfman@gmail.com

עוד במדור זה

אל תתנו למחבלים לנצח

אל תתנו למחבלים לנצח

לפני‭ ‬שנתים‭ ‬הערבים‭ ‬יצאו‭ ‬להתקפת‭ ‬טרור‭ ‬על‭ ‬ישראל‭. ‬למה‭? ‬כי‭ ‬הם‭ ‬אנטישמים‭ ‬ורוצים‭ ‬להרוג‭ ‬יהודים‭, ‬כי‭ ‬הם‭ ‬שונאים‭ ‬את‭ ‬ישראל‭ ‬והם‭ ‬רוצים‭ ‬להכאיב‭ ‬לה‭ ‬ולהחליש‭ ‬אותה‭, ‬ובאופן‭ ‬מוצהר‭ ‬‮–‬‭ ‬כדי‭ ‬לשחרר‭ ‬מחבלים‭.‬

את‭ ‬שתי‭ ‬המטרות‭ ‬הראשונות‭ ‬הם‭ ‬השיגו‭. ‬וכעת‭ ‬‮–‬‭ ‬גם‭ ‬את‭ ‬השלישית‭. ‬הם‭ ‬באו‭ ‬כדי‭ ‬לשחרר‭ ‬מחבלים‭, ‬והם‭ ‬עשו‭ ‬זאת‭.‬

הם‭ ‬השפילו‭ ‬אותנו‭ ‬עד‭ ‬עפר‭. ‬אנסו‭ ‬את‭ ‬בנותינו‭, ‬רצחו‭ ‬את‭ ‬בנינו‭, ‬ובסוף‭ ‬אנחנו‭ ‬נושאים‭ ‬ונותנים‭ ‬איתם‭ ‬כאילו‭ ‬הם‭ ‬היו‭ ‬אנשים‭ ‬מן‭ ‬הישוב‭, ‬וגם‭ ‬משחררים‭ ‬את‭ ‬אנשיהם‭ ‬הרוצחים‭.‬

אין‭ ‬צורך‭ ‬להכביר‭ ‬מלים‭ ‬על‭ ‬כך‭ ‬שהתוצאה‭ ‬הסופית‭, ‬בפרט‭ ‬אם‭ ‬עזה‭ ‬תשוקם‭ ‬והערבים‭ ‬ישארו‭ ‬שם‭, ‬תעודד‭ ‬עוד‭ ‬מעשי‭ ‬טרור‭. ‬הטרוריסטים‭ ‬יאמרו‭: ‬הנה‭, ‬העם‭ ‬הערבי‭ ‬הכה‭ ‬את‭ ‬העם‭ ‬היהודי‭, ‬לא‭ ‬הפסיד‭ ‬כלום‭, ‬וקיבל‭ ‬כל‭ ‬מה‭ ‬שרצה‭. ‬מסקנה‭: ‬הטרור‭ ‬נגד‭ ‬היהודים‭ ‬משתלם‭. ‬כדאי‭.‬

לא‭ ‬צריך‭ ‬להכביר‭ ‬מלים‭ ‬על‭ ‬כך‭ ‬שהתוצאה‭ ‬הסופית‭ ‬מסוכנת‭ ‬לישראל‭ ‬וככל‭ ‬הנראה‭ ‬תגבה‭ ‬מחיר‭ ‬דמים‭ ‬נורא‭. ‬לפני‭ ‬שנתיים‭ ‬שילמנו‭ ‬את‭ ‬המחיר‭ ‬על‭ ‬עיסקת‭ ‬שליט‭. ‬מה‭ ‬יהיה‭ ‬המחיר‭ ‬הפעם‭? ‬כל‭ ‬מי‭ ‬שהפגין‭ ‬בעד‭ ‬העיסקה‭ ‬הזאת‭, ‬כל‭ ‬מי‭ ‬שדרכו‭ ‬רגליו‭ ‬בככר‭ ‬החטופים‭ ‬ולו‭ ‬פעם‭ ‬אחת‭, ‬כל‭ ‬מי‭ ‬שענד‭ ‬סרט‭ ‬צהוב‭, ‬ידע‭ ‬היטב‭ ‬מה‭ ‬יהיה‭ ‬המחיר‭. ‬הוא‭ ‬בחר‭ ‬לקבל‭ ‬את‭ ‬החטופים‭ ‬ולהקריב‭ ‬תמורתם‭ ‬אנשים‭ ‬אלמוניים‭ ‬בעתיד‭. ‬כשהאנשים‭ ‬האלה‭ ‬יפסיקו‭ ‬להיות‭ ‬אלמוניים‭ ‬‮–‬‭ ‬כל‭ ‬מי‭ ‬שהפגין‭ ‬בעד‭ ‬העיסקה‭ ‬יצטרך‭ ‬לדעת‭ ‬שמותם‭ ‬הוא‭ ‬הבחירה‭ ‬שלו‭. ‬היית‭ ‬בככר‭ ‬החטופים‭? ‬אתה‭ ‬בחרת‭ ‬להרוג‭ ‬את‭ ‬אותם‭ ‬אנשים‭. ‬לך‭ ‬תתנצל‭ ‬בפני‭ ‬המשפחות‭. ‬אתה‭ ‬בחרת‭ ‬בזה‭.‬

η„ ʉ χ ·Â˘‰

אבל‭ ‬גם‭ ‬בלי‭ ‬לדבר‭ ‬על‭ ‬המחיר‭ ‬הנורא‭ ‬ששילמנו‭ ‬ונשלם‭ ‬על‭ ‬עידוד‭ ‬מתקפות‭ ‬בעתיד‭ ‬ועל‭ ‬שחרור‭ ‬מחבלים‭. ‬גם‭ ‬אם‭ ‬נניח‭ ‬שלא‭ ‬יהיה‭ ‬מחיר‭ ‬כזה‭. ‬כבוד‭ ‬לאומי‭ ‬הוא‭ ‬מטרה‭ ‬בפני‭ ‬עצמה‭. ‬לאום‭ ‬לא‭ ‬משפיל‭ ‬את‭ ‬עצמו‭ ‬בפני‭ ‬אויביו‭, ‬גם‭ ‬אם‭ ‬המחיר‭ ‬הוא‭ ‬חיים‭ ‬של‭ ‬כמה‭ ‬אנשים‭ ‬פרטיים‭.‬

אין‭ ‬מקום‭ ‬לזלזול‭ ‬הזה‭ ‬בכבודו‭ ‬של‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭ ‬ושל‭ ‬א‭-‬להיו‭. ‬כבוד‭ ‬לאומי‭ ‬הוא‭ ‬ערך‭ ‬חשוב‭ ‬מאד‭. ‬אין‭ ‬מקום‭ ‬להשפלתו‭. ‬על‭ ‬כבוד‭ ‬לאומי‭ ‬יוצאים‭ ‬למלחמה‭ ‬ומוסרים‭ ‬את‭ ‬הנפש‭.‬

לא‭ ‬רק‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭. ‬נראה‭ ‬לכם‭ ‬שארה"ב‭ ‬היתה‭ ‬מתרפסת‭ ‬ככה‭ ‬בפני‭ ‬מי‭ ‬שפגע‭ ‬באזרחיה‭?‬

ויתור‭ ‬על‭ ‬כבוד‭ ‬לאומי‭ ‬הוא‭ ‬ודאי‭ ‬לא‭ ‬סיבה‭ ‬לגאווה‭. ‬הוא‭ ‬רק‭ ‬סיבה‭ ‬לבושה‭ ‬עמוקה‭.‬

ואולי‭ ‬זאת‭ ‬עוד‭ ‬סיבה‭ ‬לכך‭ ‬שדורכים‭ ‬עלינו‭.‬

השפילו‭ ‬אותנו‭, ‬רצחו‭ ‬אותנו‭, ‬הפקירו‭ ‬את‭ ‬דמנו‭ ‬וכעת‭ ‬אנחנו‭ ‬משחררים‭ ‬את‭ ‬הרוצחים‭? ‬איפה‭ ‬הכבוד‭ ‬הלאומי‭?‬

‭(‬מי‭ ‬שרודף‭ ‬כבוד‭ ‬‮–‬‭ ‬זו‭ ‬בהחלט‭ ‬סיבה‭ ‬להתבייש‭. ‬מי‭ ‬שמחפש‭ ‬כבוד‭ ‬במובן‭ ‬של‭ ‬למה‭ ‬פלוני‭ ‬עלה‭ ‬שלישי‭ ‬ואני‭ ‬עליתי‭ ‬רביעי‭ ‬או‭ ‬למה‭ ‬נתנו‭ ‬לדוד‭ ‬רבבות‭ ‬ולי‭ ‬נתנו‭ ‬אלפים‭ ‬‮–‬‭ ‬מי‭ ‬ששאלות‭ ‬כאלה‭ ‬מעסיקות‭ ‬אותו‭ ‬לא‭ ‬ראוי‭ ‬לשום‭ ‬כבוד‭. ‬אפילו‭ ‬גלילה‭ ‬אל‭ ‬תתנו‭ ‬לו‭. ‬אבל‭ ‬מי‭ ‬שדואג‭ ‬לכבוד‭ ‬הבסיסי‭ ‬שלו‭ ‬כאדם‭, ‬כבוד‭ ‬הבריות‭, ‬שלא‭ ‬יאנסו‭ ‬את‭ ‬בנותיו‭ ‬ולא‭ ‬יפשיטו‭ ‬אותו‭ ‬ולא‭ ‬ישפילו‭ ‬אותו‭ ‬בככר‭ ‬העיר‭ ‬‮–‬‭ ‬על‭ ‬זה‭ ‬צריך‭ ‬למסור‭ ‬את‭ ‬הנפש‭. ‬וכאשר‭ ‬מדובר‭ ‬לא‭ ‬על‭ ‬כבוד‭ ‬של‭ ‬אדם‭ ‬פרטי‭ ‬אלא‭ ‬על‭ ‬הכבוד‭ ‬של‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭ ‬‮–‬‭ ‬כאן‭ ‬צריך‭ ‬לצאת‭ ‬למלחמה‭ ‬אפילו‭ ‬על‭ ‬כך‭ ‬שעם‭ ‬ישראל‭ ‬יעלה‭ ‬ראשון‭ ‬ולא‭ ‬שני‭).‬

‚ӯ ‰˙ȯˆÈÌ

אבל‭ ‬לגופו‭ ‬של‭ ‬מצבנו‭: ‬למרות‭ ‬הכל‭ ‬יש‭ ‬עוד‭ ‬תקוה‭ ‬גדולה‭.‬

מבחינה‭ ‬מסויימת‭ ‬אנחנו‭ ‬עכשו‭ ‬במצב‭ ‬יותר‭ ‬טוב‭ ‬מבתחילת‭ ‬הלחימה‭.‬

כעת‭ ‬אנחנו‭ ‬כבר‭ ‬לא‭ ‬מסכנים‭ ‬שום‭ ‬חטוף‭.‬

לכן‭ ‬נגמרו‭ ‬התירוצים‭. ‬אין‭ ‬עוד‭ ‬שום‭ ‬תירוץ‭ ‬לשאלה‭ ‬למה‭ ‬לא‭ ‬נכבוש‭ ‬את‭ ‬עזה‭ ‬ונגרש‭ ‬את‭ ‬תושביה‭.‬

למעשה‭, ‬הזמן‭ ‬לעשות‭ ‬זאת‭ ‬הוא‭ ‬עוד‭ ‬היום‭. ‬אל‭ ‬תחכו‭ ‬לראות‭ ‬אם‭ ‬חמאס‭ ‬מקיים‭ ‬הסכמים‭ ‬או‭ ‬מפר‭ ‬אותם‭ ‬או‭ ‬ממציא‭ ‬תרוצים‭. ‬לא‭ ‬מגיע‭ ‬לחמאס‭ ‬שניתן‭ ‬לו‭ ‬הזדמנות‭ ‬לעמוד‭ ‬בהסכם‭. (‬מה‭ ‬אתם‭ ‬אומרים‭? ‬סיכמנו‭ ‬ולא‭ ‬עמדנו‭ ‬בהסכם‭? ‬אתם‭ ‬באמת‭ ‬אומרים‭ ‬את‭ ‬זה‭? ‬צריך‭ ‬לקיים‭ ‬הסכמים‭ ‬עם‭ ‬הנבלות‭ ‬האלה‭? ‬לא‭ ‬שילמנו‭ ‬על‭ ‬החטופים‭? ‬אה‭ ‬כן‭? ‬חמאס‭ ‬חרש‭ ‬וזרע‭ ‬וגידל‭ ‬וקצר‭ ‬חטופים‭ ‬ואנחנו‭ ‬שדדנו‭ ‬אותם‭ ‬ממנו‭ ‬בלי‭ ‬לשלם‭???!!! ‬די‭. ‬עם‭ ‬האנשים‭ ‬האלה‭ ‬לא‭ ‬צריך‭ ‬לקיים‭ ‬שום‭ ‬הסכם‭).‬

אבל‭ ‬אם‭ ‬מדינת‭ ‬ישראל‭ ‬עוד‭ ‬לא‭ ‬ברמה‭ ‬מספיק‭ ‬גבוהה‭ ‬כדי‭ ‬לעשות‭ ‬את‭ ‬זה‭ ‬‮–‬‭ ‬אפשר‭ ‬ללכת‭ ‬בדרך‭ ‬אחרת‭: ‬הלא‭ ‬חמאס‭ ‬לא‭ ‬ימסור‭ ‬לידינו‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬הנשק‭ ‬ברצועה‭ ‬עד‭ ‬הכדור‭ ‬האחרון‭. ‬לא‭ ‬ימסור‭? ‬נמשיך‭ ‬במלחמה‭ ‬עד‭ ‬הנצחון‭. ‬אנחנו‭ ‬כבר‭ ‬לא‭ ‬מסכנים‭ ‬אף‭ ‬חטוף‭.‬

כבר‭ ‬אין‭ ‬להם‭ ‬שום‭ ‬קלף‭ ‬ביד‭. ‬אין‭ ‬סיבה‭ ‬שלא‭ ‬נשמיד‭ ‬אותם‭.‬

לפני‭ ‬עשרים‭ ‬שנה‭ ‬מכרו‭ ‬לנו‭ ‬תירוצים‭ ‬שונים‭ ‬למה‭ ‬לא‭ ‬להתיישב‭ ‬בעזה‭. ‬אמרו‭ ‬שחבל‭ ‬לגור‭ ‬ולאבטח‭ ‬ישובים‭ ‬בלב‭ ‬אוכלוסיה‭ ‬ערבית‭. ‬כעת‭ ‬בחלק‭ ‬גדול‭ ‬מהרצועה‭ ‬האוכלוסיה‭ ‬הערבית‭ ‬כבר‭ ‬איננה‭. ‬אין‭ ‬שום‭ ‬סיבה‭ ‬או‭ ‬תירוץ‭ ‬למה‭ ‬לא‭ ‬להתיישב‭ ‬שם‭. ‬אבל‭ ‬אנשים‭ ‬שונים‭ ‬עדיין‭ ‬נרתעים‭ ‬מזה‭. ‬כנראה‭ ‬מהטעם‭ ‬שיאיר‭ ‬לפיד‭ ‬לא‭ ‬התאפק‭ ‬ואמר‭ ‬בפירוש‭ ‬לפני‭ ‬עשרים‭ ‬שנה‭: ‬אין‭ ‬בזה‭ ‬שום‭ ‬הגיון‭, ‬אבל‭ ‬צריך‭ ‬להשפיל‭ ‬את‭ ‬הדתיים‭ ‬האלה‭.‬

ω˜„ÈÌ ‡Â˙Ì

כשהודיתי‭ ‬על‭ ‬ההשגים‭ ‬הגדולים‭ ‬של‭ ‬השנה‭, ‬שאלו‭ ‬אותי‭ ‬‮"‬אבל‭ ‬למה‭ ‬ככה‭? ‬למה‭ ‬לא‭ ‬בלי‭ ‬כל‭ ‬ההרוגים‭ ‬האלה‮"‬‭. ‬התשובה‭ ‬היא‭ ‬שהיו‭ ‬לנו‭ ‬עשרים‭ ‬שנה‭ ‬לעשות‭ ‬את‭ ‬זה‭ ‬בלי‭ ‬כל‭ ‬ההרוגים‭ ‬האלה‭. ‬לא‭ ‬ניצלנו‭ ‬את‭ ‬אותן‭ ‬עשרים‭ ‬שנה‭. ‬עכשו‭ ‬הזמן‭ ‬לשאול‭: ‬אתם‭ ‬רוצים‭ ‬לחסל‭ ‬אותם‭ ‬עכשו‭, ‬או‭ ‬לחכות‭ ‬עד‭ ‬אחרי‭ ‬שיתנו‭ ‬לנו‭ ‬סיבה‭ ‬כואבת‭? ‬אתם‭ ‬רוצים‭ ‬לחכות‭ ‬עד‭ ‬שנתחיל‭ ‬לשלם‭ ‬את‭ ‬מחיר‭ ‬שחרור‭ ‬כל‭ ‬המחבלים‭ ‬האלה‭? ‬לא‭ ‬עדיף‭ ‬להקדים‭ ‬ולכבוש‭ ‬את‭ ‬עזה‭ ‬ולהשמיד‭ ‬את‭ ‬המחבלים‭ ‬עוד‭ ‬לפני‭ ‬שהם‭ ‬יתנו‭ ‬לנו‭ ‬סיבה‭ ‬כואבת‭ ‬לעשות‭ ‬את‭ ‬זה‭?‬

כבר‭ ‬אחרי‭ ‬החגים‭, ‬חוזרים‭ ‬לשיגרה‭, ‬והחמאס‭ ‬כבר‭ ‬התחיל‭ ‬להרגיל‭ ‬אותנו‭ ‬לשיגרה‭ ‬הידועה‭ ‬והמוכרת‭: ‬הם‭ ‬יורים‭ ‬ואנחנו‭ ‬מגיבים‭, ‬ומתאמצים‭ ‬לשמור‭ ‬על‭ ‬הפסקת‭ ‬האש‭ ‬ולא‭ ‬להסלים‭. ‬לא‭ ‬להכריע‭, ‬לא‭ ‬לנצח‭ ‬ולא‭ ‬להשמיד‭ ‬את‭ ‬הטרור‭. ‬לנהל‭ ‬את‭ ‬הסכסוך‭. ‬כבר‭ ‬הלכנו‭ ‬המון‭ ‬פעמים‭ ‬לסרט‭ ‬הזה‭ ‬ולמדנו‭ ‬שזה‭ ‬סרט‭ ‬עם‭ ‬סוף‭ ‬רע‭. ‬למה‭ ‬ללכת‭ ‬שוב‭?‬

כל‭ ‬עוד‭ ‬לא‭ ‬נוציא‭ ‬מעזה‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬החמאסניקים‭, ‬כולל‭ ‬החמאסניקים‭ ‬הבלתי‭ ‬מעורבים‭, ‬הם‭ ‬ימשיכו‭ ‬לנסות‭ ‬להשמיד‭ ‬אותנו‭, ‬וזה‭ ‬יכאב‭. ‬מאד‭. ‬אז‭ ‬שוב‭ ‬לחזור‭ ‬לסרט‭ ‬של‭ ‬סבבים‭ ‬ושקט‭ ‬יענה‭ ‬בשקט‭? ‬לא‭ ‬למדנו‭ ‬שום‭ ‬דבר‭? ‬

לכתך אחרי במדבר

לכתך אחרי במדבר

הדרך‭ ‬לארץ‭ ‬ישראל‭ ‬עוברת‭ ‬בישיבה‭ ‬בסוכות‭ ‬במדבר‭. ‬לכתך‭ ‬אחרי‭ ‬במדבר‭ ‬בארץ‭ ‬לא‭ ‬זרועה‭.‬

לא‭ ‬קלה‭ ‬היא‭ ‬הדרך‭ ‬אל‭ ‬הארץ‭. ‬היא‭ ‬עוברת‭ ‬במגורים‭ ‬בסוכות‭ ‬במדבר‭, ‬בייבוש‭ ‬ביצות‭, ‬במגורים‭ ‬בקראוון‭ ‬על‭ ‬גבעה‭ ‬או‭ ‬בחושה‭ ‬בחוה‭, ‬או‭ ‬במושבה‭. ‬הדירה‭ ‬דירת‭ ‬עראי‭. ‬מדי‭ ‬פעם‭ ‬היא‭ ‬נהרסת‭ ‬וצריך‭ ‬לבנות‭ ‬אותה‭ ‬שוב‭.‬

הליכה‭ ‬אחרי‭ ‬ה‮'‬‭ ‬אל‭ ‬הארץ‭ ‬היא‭ ‬הליכה‭ ‬בלי‭ ‬קבע‭. ‬כשה‮'‬‭ ‬אומר‭ ‬מפרקים‭ ‬את‭ ‬הסוכה‭ ‬ועוברים‭ ‬למקום‭ ‬הבא‭.‬

רק‭ ‬כך‭ ‬מגיעים‭ ‬לישיבת‭ ‬קבע‭ ‬בארץ‭.‬

דור‭ ‬דור‭ ‬וחלוציו‭. ‬יוצאי‭ ‬מצרים‭ ‬בסוכות‭ ‬במדבר‭, ‬חלוצי‭ ‬הדור‭ ‬הזה‭ ‬בסוכות‭ ‬בגבעות‭.‬

במדבר‭ ‬למדנו‭ ‬שלא‭ ‬על‭ ‬הלחם‭ ‬לבדו‭ ‬יחיה‭ ‬האדם‭, ‬כי‭ ‬על‭ ‬כל‭ ‬מוצא‭ ‬פי‭ ‬ה‮'‬‭ ‬יחיה‭ ‬האדם‭. ‬אנו‭ ‬תלויים‭ ‬בה‮'‬‭ ‬ומתפרנסים‭ ‬במן‭ ‬ובמים‭ ‬מידו‭ ‬מדי‭ ‬יום‭ ‬ביומו‭. ‬כך‭ ‬הוא‭ ‬גם‭ ‬בארץ‭. ‬ארץ‭ ‬אשר‭ ‬ה‮'‬‭ ‬א‭-‬להיך‭ ‬דורש‭ ‬אותה‭ ‬ותמיד‭ ‬עיני‭ ‬ה‮'‬‭ ‬א‭-‬להיך‭ ‬בה‭. ‬במדבר‭ ‬לקטנו‭ ‬מן‭ ‬כל‭ ‬יום‭, ‬ביום‭ ‬הששי‭ ‬לקטנו‭ ‬כפלים‭ ‬ושבתנו‭ ‬ביום‭ ‬השביעי‭. ‬בארץ‭ ‬אנו‭ ‬תלויים‭ ‬בה‮'‬‭ ‬בגשם‭ ‬שש‭ ‬שנים‭, ‬בשנה‭ ‬הששית‭ ‬אנו‭ ‬אוספים‭ ‬כפלים‭, ‬ושובתים‭ ‬בשנה‭ ‬השביעית‭. ‬אנו‭ ‬תלויים‭ ‬בה‮'‬‭ ‬דבר‭ ‬יום‭ ‬ביומו‭ ‬והולכים‭ ‬אחריו‭.‬

הזמן‭ ‬שבו‭ ‬אנו‭ ‬מרגישים‭ ‬את‭ ‬זה‭ ‬הוא‭ ‬כאשר‭ ‬אנו‭ ‬אוספים‭ ‬את‭ ‬תבואת‭ ‬השנה‭ ‬הקודמת‭ ‬ונידונים‭ ‬על‭ ‬מימי‭ ‬השנה‭ ‬הבאה‭. ‬פסח‭ ‬הוא‭ ‬החג‭ ‬של‭ ‬יציאת‭ ‬מצרים‭. ‬שבועות‭ ‬הוא‭ ‬החג‭ ‬של‭ ‬התורה‭. ‬סוכות‭ ‬הוא‭ ‬החג‭ ‬של‭ ‬הארץ‭.‬

ה‮'‬‭ ‬גמל‭ ‬אתנו‭ ‬חסדים‭ ‬רבים‭ ‬בשנה‭ ‬היוצאת‭. ‬וגם‭ ‬אנחנו‭ ‬הלכנו‭ ‬אחריו‭ ‬למדבריות‭ ‬רבים‭. ‬נתפלל‭ ‬לשנה‭ ‬טובה‭ ‬שבה‭ ‬נתקדם‭ ‬אל‭ ‬ישיבת‭ ‬קבע‭ ‬בארץ‭.‬

הבוחר צריך לשאת באחריות

משום‭ ‬מה‭, ‬דוקא‭ ‬הערבים‭ ‬והשמאלנים‭ ‬התחילו‭ ‬להסביר‭ ‬את‭ ‬מה‭ ‬שכולנו‭ ‬מבינים‭ ‬מזמן‭: ‬שאי‭ ‬אפשר‭ ‬להפריד‭ ‬בין‭ ‬האוכלוסיה‭ ‬בעזה‭ ‬לבין‭ ‬החמאס‭. ‬ושכל‭ ‬האוכלוסיה‭ ‬היא‭ ‬חלק‭ ‬מהמלחמה‭ ‬נגדנו‭. ‬הימין‭ ‬מנסח‭ ‬כבר‭ ‬מזמן‭ ‬בדיוק‭ ‬את‭ ‬המסר‭ ‬הזה‭, ‬במלים‭ ‬אין‭ ‬בלתי‭ ‬מעורבים‭ ‬בעזה‭.‬

אם‭ ‬אנחנו‭ ‬אומרים‭ ‬שאי‭ ‬אפשר‭ ‬להפריד‭ ‬בין‭ ‬האוכלוסיה‭ ‬לבין‭ ‬החמאס‭, ‬לכאורה‭ ‬המסקנה‭ ‬המתבקשת‭ ‬היא‭ ‬פשוטה‭: ‬כל‭ ‬האוכלוסיה‭ ‬היא‭ ‬אויב‭, ‬וכך‭ ‬צריך‭ ‬להתייחס‭ ‬אליה‭.‬

למה‭ ‬דווקא‭ ‬אלה‭ ‬שרוצים‭ ‬שנניח‭ ‬לאוכלוסיה‭ ‬בעזה‭, ‬משתמשים‭ ‬בטענה‭ ‬שאי‭ ‬אפשר‭ ‬להפריד‭ ‬בינם‭ ‬לבין‭ ‬חמאס‭? ‬הלא‭ ‬הטענה‭ ‬הזאת‭ ‬משמשת‭ ‬בדיוק‭ ‬נגד‭ ‬מה‭ ‬שהם‭ ‬מבקשים‭?‬

העולם‭ ‬המערבי‭ ‬חי‭ ‬באיזו‭ ‬תחושה‭ ‬שמנסה‭ ‬לאכול‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬העוגה‭ ‬ולהשאיר‭ ‬אותה‭ ‬שלמה‭. ‬העולם‭ ‬המערבי‭ ‬שואף‭ ‬לדמוקרטיה‭. ‬הכח‭ ‬ביד‭ ‬העם‭. ‬אבל‭ ‬האחריות‭ ‬לא‭ ‬עליו‭. ‬העם‭ ‬בחר‭, ‬הן‭ ‬בבחירות‭ ‬והן‭ ‬בפעילות‭ ‬שאחריה‭ ‬ובבקלאוות‭ ‬בדרך‭ ‬מסויימת‭, ‬אבל‭ ‬העם‭ ‬לא‭ ‬אחראי‭ ‬לבחירתו‭, ‬כי‭ ‬הוא‭ ‬רק‭ ‬עם‭ ‬והוא‭ ‬לא‭ ‬אשם‭.‬

האשליה‭ ‬הזאת‭ ‬רואה‭ ‬בעם‭ ‬חברה‭ ‬בע"מ‭.‬

אז‭ ‬זהו‭ ‬שלא‭ ‬‮–‬‭ ‬מי‭ ‬שבחר‭ ‬צריך‭ ‬גם‭ ‬לקחת‭ ‬אחריות‭ ‬על‭ ‬הבחירה‭ ‬שלו‭. ‬אם‭ ‬הכח‭ ‬ביד‭ ‬העם‭ ‬‮–‬‭ ‬גם‭ ‬האחריות‭ ‬על‭ ‬הבחירה‭ ‬היא‭ ‬ביד‭ ‬העם‭. ‬אם‭ ‬העם‭ ‬העזתי‭ ‬טבח‭ (‬והעם‭ ‬העזתי‭ ‬טבח‭) ‬‮–‬‭ ‬העם‭ ‬העזתי‭ ‬ישלם‭.‬

כעם‭. ‬אנחנו‭ ‬לא‭ ‬שופטים‭ ‬אחד‭ ‬אחד‭. ‬העם‭ ‬הוא‭ ‬ישות‭ ‬לעצמה‭.‬

דעה שנויה במחלוקת

לפעמים‭ ‬פוסלים‭ ‬אדם‭ ‬מלשמש‭ ‬בתפקיד‭ ‬בטענה‭ ‬ש"יש‭ ‬לו‭ ‬דעות‭ ‬שנויות‭ ‬במחלוקת‮"‬‭. ‬

אבל‭ ‬לכל‭ ‬מחלוקת‭ ‬יש‭ ‬שני‭ ‬צדדים‭, ‬ולכן‭ ‬גם‭ ‬מי‭ ‬שחושב‭ ‬הפוך‭ ‬מאותו‭ ‬אדם‭ ‬‮–‬‭ ‬יש‭ ‬לו‭ ‬דעות‭ ‬שנויות‭ ‬במחלוקת‭. ‬כל‭ ‬מי‭ ‬שיש‭ ‬לו‭ ‬דעה‭ ‬כלשהי‭ ‬בעניין‭ ‬הזה‭ ‬‮–‬‭ ‬יש‭ ‬לו‭ ‬דעה‭ ‬שנויה‭ ‬במחלוקת‭.‬

אמור‭ ‬מעתה‭: ‬‮"‬הוא‭ ‬פסול‭ ‬כי‭ ‬לי‭ ‬יש‭ ‬דעה‭ ‬שנויה‭ ‬במחלוקת‭ ‬ואני‭ ‬חולק‭ ‬עליו‮"‬‭.‬

הבעיה‭ ‬מתחילה‭ ‬כשמגדירים‭ ‬את‭ ‬הדעה‭ ‬שלי‭ ‬כאמת‭ ‬עובדתית‭ ‬ואת‭ ‬הדעה‭ ‬השניה‭ ‬כשנויה‭ ‬במחלוקת‭. ‬האמת‭, ‬לדמוקרטיה‭ ‬יש‭ ‬שיטה‭ ‬להכריע‭ ‬מחלוקות‭ ‬כאלה‭. ‬אבל‭ ‬אצלנו‭ ‬במדינה‭ ‬משום‭ ‬מה‭ ‬זה‭ ‬לא‭ ‬עובד‭, ‬כי‭ ‬בד"כ‭ ‬בבחירות‭ ‬הדעות‭ ‬השנויות‭ ‬במחלוקת‭ ‬מנצחות‭ ‬את‭ ‬הדעות‭ ‬הנכונות‭.‬

מיתוג

זאת‭ ‬הדרך‭ ‬של‭ ‬הצפרדעים‭ (‬פרוגר"ס‭ ‬בלע"ז‭): ‬מיתוג‭. ‬כל‭ ‬מי‭ ‬שחושב‭ ‬שלאשה‭ ‬יש‭ ‬תפקיד‭ ‬אחר‭ ‬מאשר‭ ‬האיש‭ ‬הוא‭ ‬שונא‭ ‬נשים‭. ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬בעל‭ ‬דעה‭ ‬אחרת‭ ‬בקשר‭ ‬לנשים‭, ‬הוא‭ ‬שונא‭ ‬נשים‭. ‬הוא‭ ‬פועל‭ ‬מתוך‭ ‬שנאה‭. ‬לכן‭ ‬הדעה‭ ‬שלו‭ ‬היא‭ ‬בכלל‭ ‬לא‭ ‬דעה‭. (‬שלא‭ ‬כמו‭ ‬מי‭ ‬שלוחץ‭ ‬על‭ ‬נשים‭ ‬לחיות‭ ‬כמו‭ ‬גבר‭ ‬ולא‭ ‬מוכן‭ ‬לקבל‭ ‬צורת‭ ‬חיים‭ ‬אחרת‭ – ‬הוא‭ ‬אוהב‭ ‬נשים‭). ‬כמובן‭ ‬אותו‭ ‬דבר‭ ‬עם‭ ‬בעלי‭ ‬סטיות‭ ‬מסוימות‭. ‬מי‭ ‬שחושב‭ ‬שהם‭ ‬צריכים‭ ‬לשאת‭ ‬נשים‭ ‬כאחד‭ ‬האדם‭ ‬ולהיות‭ ‬כמו‭ ‬כולם‭ – ‬פשוט‭ ‬שונא‭ ‬אותם‭. ‬ואם‭ ‬הוא‭ ‬רוצה‭ ‬להשוות‭ ‬אותם‭ ‬לאנשים‭ ‬אחרים‭ ‬ולדרוש‭ ‬מהם‭ ‬שיחיו‭ ‬כמו‭ ‬אנשים‭ ‬אחרים‭ – ‬הוא‭ ‬פוגע‭ ‬בשוויון‭. ‬לכן‭ ‬הדעה‭ ‬שלו‭ ‬לא‭ ‬דעה‭ ‬ומוצדק‭ ‬לרצוח‭ ‬אותו‭. ‬כמובן‭, ‬אנחנו‭ ‬בעד‭ ‬זכות‭ ‬הדיבור‭ ‬והבעת‭ ‬כל‭ ‬דעה‭. ‬אבל‭ ‬לא‭ ‬הדעה‭ ‬הזאת‭. ‬רק‭ ‬הדעה‭ ‬שלנו‭. ‬דעה‭ ‬שלא‭ ‬שלנו‭ ‬היא‭ ‬שנויה‭ ‬במחלוקת‭.‬

גינה לי חביבה

באזור‭ ‬חיוג‭ ‬ווינט‭ ‬בואכה‭ ‬הארץ‭, ‬רבים‭ ‬המתמוגגים‭ ‬מכך‭ ‬שבנאום‭ ‬ששודר‭ ‬באו"ם‭, ‬בין‭ ‬כל‭ ‬הגינויים‭ ‬שהופנו‭ ‬למדינת‭ ‬ישראל‭, ‬השחיל‭ ‬אבו‭ ‬מאזן‭ ‬גם‭ ‬איזה‭ ‬משפט‭ ‬שבו‭ ‬הוא‭ ‬אומר‭ ‬שמעשי‭ ‬חמאס‭ ‬בשמחת‭ ‬תורה‭ ‬לא‭ ‬מייצגים‭ ‬אותו‭. ‬מי‭ ‬שממש‭ ‬רוצה‭ ‬להשלות‭ ‬את‭ ‬עצמו‭ ‬שאבו‭ ‬מאזן‭ ‬רודף‭ ‬שלום‭, ‬יכול‭ ‬לראות‭ ‬בזה‭ ‬גינוי‭. ‬לא‭ ‬ממש‭ ‬גינוי‭ ‬כמו‭ ‬שמגנים‭ ‬רצח‭ ‬עם‭, ‬אבל‭ ‬מה‭ ‬כבר‭ ‬אפשר‭ ‬לדרוש‭ ‬מערבי‭? ‬אנחנו‭ ‬לא‭ ‬יכולים‭ ‬לדרוש‭ ‬מאבו‭ ‬מאזן‭ ‬שיגנה‭ ‬ממש‭ ‬טבח‭ ‬של‭ ‬יהודים‭. ‬אי‭ ‬אפשר‭ ‬לדרוש‭ ‬מערבי‭ ‬מה‭ ‬שאנחנו‭ ‬דורשים‭ ‬מיהודי‭ ‬כלפי‭ ‬עזה‭. ‬הלא‭ ‬אנחנו‭ ‬בעד‭ ‬שוויון‭, ‬מה‭ ‬אנחנו‭? ‬גזענים‭? ‬הוא‭ ‬גינה‭. ‬איזה‭ ‬יופי‭. ‬כבר‭ ‬יכול‭ ‬לעלות‭ ‬לכיתה‭ ‬ב‮'‬‭. ‬כלומר‭ ‬לשלוט‭ ‬על‭ ‬חצי‭ ‬ארץ‭ ‬ישראל‭.‬

הוּא גִּנָּה הוּא גִּנָּה הוּא גִּנָּה

נָנָנָה נָנָנָה נָנָנָה

נָכוֹן שֶׁאָבִיו לֹא גַּנָּן

אִם כְּבָר אָז הוּא דֵּי גַ׳נָּאן

אַךְ דַּי לְהִתְקַטְנֵן קְטַנְטַנָּה

הוּא גִּנָּה הוּא גִּנָּה הוּא גִּנָּה

גִּנָּה לִי גִּנָּה לִי חֲבִיבָה

יְדִידוּתִית לְאַקְלִים וּסְבִיבָה

וְכָל ׳הָאָרֶץ׳ הַקְּטַנָּה

כְּבָר שָׁרָה אֶת ׳הָמָן גִּנָּה׳‭ ‬

תשובה אל חבלי ארצנו

תשובה אל חבלי ארצנו

01‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים‭ ‬הוא‭ ‬יום‭ ‬של‭ ‬חשבון‭ ‬נפש‭. ‬אבל‭ ‬הוא‭…
שירבו נצחונותינו כרימון

שירבו נצחונותינו כרימון

01‭ ‬בתקופה‭ ‬הזאת‭, ‬כל‭ ‬שנה‭ ‬מחדש‭ ‬הלילות‭ ‬מלאים‭ ‬באוויר‭ ‬חגים‭…
העובדות לא יבלבלו את הסטיגמות

העובדות לא יבלבלו את הסטיגמות

אי‭ ‬אז‭ ‬לפני‭ ‬כמה‭ ‬עשורים‭, ‬צחקה‭ ‬כל‭ ‬המדינה‭ ‬כשהגששים‭ ‬ירדו‭…
אידיאולוגיה גנוזה

אידיאולוגיה גנוזה

בבית‭ ‬כנסת‭ ‬אחד‭ ‬שהייתי‭ ‬מתפלל‭ ‬בו‭ ‬פעם‭, ‬עברו‭ ‬לחברה‭ ‬חיצונית‭…
קהילת קנאי תל אביב

קהילת קנאי תל אביב

עיריית‭ ‬תל‭ ‬אביב‭ ‬היא‭ ‬עירייה‭ ‬מאד‭ ‬דתית‭, ‬אפשר‭ ‬אפילו‭ ‬לומר‭…
דיון ציבורי על מהות קיומנו

דיון ציבורי על מהות קיומנו

הדיון‭ ‬הציבורי‭ ‬המתנהל‭ ‬עכשו‭ ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬על‭ ‬הרעבים‭ ‬בעזה‭ ‬ולא‭…
מלאך מסולם יעקב

מלאך מסולם יעקב

במדינת‭ ‬ישראל‭, ‬יש‭ ‬הבדל‭ ‬בין‭ ‬הדרג‭ ‬הפוליטי‭ ‬לבין‭ ‬הדרג‭ ‬המקצועי‭.…
חזון

חזון

חורבן‭ ‬הבית‭, ‬ולהבדיל‭, ‬גם‭ ‬עשרים‭ ‬שנה‭ ‬לחורבן‭ ‬ישובינו‭ ‬ברצועת‭ ‬עזה‭,…
חמור מאוד

חמור מאוד

איש‭ ‬אחד‭, ‬לא‭ ‬נזכיר‭ ‬את‭ ‬שמו‭, ‬פרסם‭ ‬דברי‭ ‬נאצה‭ ‬מגעילים‭…
הן עם לבדד ישכון

הן עם לבדד ישכון

01‭ ‬לנצח, אחיאם‭ ‬חס‭ ‬וחלילה‭ ‬השמועות‭ ‬על‭ ‬פרטי‭ ‬ההסכם‭ ‬עם‭…
מכרו לנו חיישן מזייף

מכרו לנו חיישן מזייף

עשרות‭ ‬ומאות‭ ‬תחזיות‭ ‬של‭ ‬עיתונאים‭, ‬פרשנים‭, ‬מומחים‭ ‬צבאיים‭ ‬ופוליטיים‭ ‬התנדפו‭…
המלאך הממונה על המגניב

המלאך הממונה על המגניב

בדיוק‭ ‬כשזרקתי‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬מה‭ ‬שמגניב‭ ‬מאחורי‭ ‬גווי‭, ‬הילדים‭ ‬התחילו‭…
להקשיב לקול העמוק

להקשיב לקול העמוק

בשולי‭ ‬יום‭ ‬ירושלים‭ ‬עולה‭ ‬וצפה‭ ‬שוב‭ ‬השאלה‭ ‬השחוקה‭ ‬עד‭ ‬דק‭:…
סיפור על נחשים, טרקטור ועשבים

סיפור על נחשים, טרקטור ועשבים

01‭ ‬בעל‭ ‬בית‭ ‬אחד‭, ‬עשיר‭ ‬וחכם‭, ‬על‭ ‬סף‭ ‬הנושק‭ ‬לגאון‭,…