יהדות עכשיו

"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

מירון: הדקות הגורליות והאסון הגדול • עדות מצמררת ב"גילוי דעת":
"לא הבנתי את הממדים של הדבר הזה", יחד עם הקלטות השוטרים שפורסמו ב"כאן 11": "יש לחץ של המונים, מלא אנשים פה אחד על השני, ילדים קטנים" – חושפות בפנינו את הרגעים הקשים מהאסון האזרחי הגדול ביותר שידעה מדינת ישראל

אלעד הומינר

אלעד הומינר

בהילולת ל"ג בעומר בקבר רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון שהתקיימה אור לי"ח באייר ה'תשפ"א, קיפחו את חייהם 45 בני אדם ונפצעו יותר מ-150 אחרים. האירוע הקשה הפך לאסון האזרחי הגדול ביותר של מדינת ישראל מאז נוסדה. כחודשיים לאחר מכן הכריזה ממשלת ישראל ה-36 על הקמת ועדת נאור – ועדת חקירה ממלכתית לחקירת האסון.
אסון מירון התרחש בשל ליקויי בטיחות של שנים, בשל הזנחה של תשתיות ובשל לחצים פוליטיים כאלה ואחרים, אבל לא רק ועל כך בכתבה שלפניכם. לפני מספר ימים חשף בחדשות הערב עיתונאי כאן 11, משה שטיינמץ, הקלטות מהאירוע עצמו, ובהן נשמעים שוטרים בשטח שזיהו את העומס הרב ובמשך חצי שעה ביקשו תגבורת מספר רב של פעמים, אולם, לא קיבלו מענה. מההקלטות עולה כי להתנהלות המשטרה באותן דקות היה חלק מסוים באסון ובממדיו.
נחום (28) מגיע למירון בכל שנה ושנה, וכך הוא נוהג עוד בטרם הגיע לגיל מצוות. שוחחנו איתו השבוע ודיברנו על שהתרחש שם באותו לילה נוראי. כפי שתקראו בהמשך, ההקלטות החדשות לא הפתיעו את נחום שהיה עד לאירועים ואף ראה את אותם השוטרים שנשמעו בההקלטות.
כשאתה הגעת למירון שמת לב למשהו חריג?
״היה מלא ומפוצץ כמו בכל שנה. הדבר היחיד שהיה שונה זה שההדלקות מתבצעות בדרך כלל במוצאי ל״ג בעומר, אבל באותה השנה בגלל שבת הקדימו לחמישי בערב. יכול להיות שבגלל זה היה ציבור קצת יותר גדול במירון״.

הריסת גשר הכהנים, פברואר 2022

הריסת גשר הכהנים, פברואר 2022

הריסת גשר דב במירון, המקום שבו אירע האסון

הריסת גשר דב במירון, המקום שבו אירע האסון

המתחם
לפני שנעבור להקלטות עצמן ולנאמר בהן, ננסה לעשות מעט סדר: מדרום-מערב למתחם קבר הרשב"י הוכשר "מתחם ההדלקה" של חסידות תולדות אהרון עוד לפני כ-30 שנה.
למתחם היו קיימות מספר יציאות. אחת מהן, יצאה מהפינה הדרום-מערבית של בניין קבר הרשב"י, ממשיכה במקביל לדרום הבניין ומובילה בסופה אל דרך המיועדת לגברים בלבד ("דרך מהדרין") המגיעה עד לכביש הראשי (866), דרך זו התחילה בגשר שכונה "גשר דֹב", על שם אחד החסידים שהיה פעיל בציון.
רוחב השביל בתחילתו היה חמישה מטרים, וירד כלפי מטה. רצפת השביל הייתה מרוצפת בחלקה באבן ובחלקה בלוחות אלומיניום שעליהם חריצים למניעת החלקה. עד לשעת האסון חצה את השביל לאורכו מעקה ארוך, מעקה שהתעקם ונשבר בשעת האסון והוסר לאחריו.
סיום הגשר שרוחבו הגיע לכשבעה מטרים, היה חסום בסיומו בלוחות פח "איסכורית", כשבצד ימין שכן גרם של 11 מדרגות בטון ברוחב ארבעה מטרים ללא אמצעים למניעת החלקה, וגם הן היו מחולקות בשעת האסון במעקה באמצען. הפער הזה ברוחב המעבר יצר צוואר בקבוק אנושי.
כעת נעבור להקלטות ובסיומן נחזור לנחום.
״איפה כל הקצינים שישנים על האף?!״
00:14: ״כאן במתחם 41 (גשר דב, א״ה) מתחיל להיות קצת לחוץ פה מבחינת אנשים, כמויות מאוד גדולות״. באותה שעה החלה ההדלקה במתחם תולדות אהרן, וגשר דב (41) הוא היציאה ממנו.
00:21: השוטרים ברחבת הכניסה לגשר דב מבינים שמשהו רע עומד לקרות. ״תתחילו להגיע ל-41, מתחיל להיות צפוף פה מאוד, יש פה התקהלות. תגיעו זריז ל-41 מתחיל להיות עמוס פה! יש פה דחיפות, תתחילו לבוא יש פה כמויות של אנשים״. התראה שנייה.
שתי ההתראות נשמעו ברשת הקשר של מרחב עמקים שאחראי על אזור מרון, ולה אמור להקשיב גם תנ"צ שלום אביטן, מפקד המרחב והחפ"ק שמנהל את המבצע המשטרתי במירון.
00:22: במקום סיוע, רחפן משטרתי עולה לאוויר, לא בדיוק הטיפול המתאים לאירוע. חפ״ק: ״תבצע לקיחת תמונה בזום אין זום אאוט״.
00:45: שלוש דקות לפני שהחוגגים מתחילים לקרוס, החפ״ק הראשי מבין שמשהו לא כשורה ופונה לחפ״ק מרחב עמקים. לעומתם, השוטר בשטח יודע שהקצינים לא מתפקדים, והוא פונה לחפ״ק: ״צריך תגבורת ל-41, איפה כל הקצינים שישנים על האף?! שיעלו לפה!״. הבקשות נתקעות ולא מגיעות למעלה לקצינים.
00:24: נחזור ל-25 דקות לפני האסון. גם השוטרים במתחם הקבר הסמוך מזהים עומס חריג שמצטבר במרפסת הכהנים שמעל גשר דב, ומזעיקים עזרה גם הם. כך זה נשמע בקשר שלהם: ״חבר׳ה דחוף אליי למרפסת כוהנים עוד שוטרים, מי שיכול לסגור את הכניסה מכיוון הקברים, לסגור דחוף, יהיה עומס. שלחו לי עוד שוטרים דחוף!״.
00:25: חוסר בהירות בשטח: ״יש אצלי עומס מטורף, לסגור את ההגעה לכיוון מדרגות הכהנים. חברים, לסגור את הכניסה ולשלוח אליי שוטרים, עומס מטורף״. מישהו ברשת הקשר מנסה להרגיע, ומסביר: ״זה בגלל ההדלקה, זה ייקח לפחות עוד חצי שעה. להיות חזקים שמה. שלח מישהו לנסות לווסת עד כמה שאפשר״.
00:44: השוטרים במרפסת הכהנים משתלטים על העומס שלהם, אולם רואים את האסון המתהווה מתחתם. ״חפ״ק 1, 3, תרדו בבקשה לגזרת נוף הגליל שיתחילו לווסת איכשהו תנועה, למה יש פה דוחק מטורף בפנים. דחוף! שיפתחו את התנועה החוצה מההדלקה״.
שוב לרשת הקשר המרחבית. החפ״ק לא מבין שהתגבורת הדרושה נצרכת כדי למנוע קריסה, ולא לסיוע לאחריה: ״תבדוק לי בבקשה אם יש שם קריסה או משהו כזה״, נאמר ברשת הקשר המרחבית. כוח משטרתי פונה לחפ״ק: ״41 תסגרו למטה, אנשים עוברים, כולם רומסים פה אחד את השני, או שמישהו יירד למטה לעצור את הכניסה״. הכוח אומר בשנית: ״חפ״ק, גזרה 41 יש פה עומס של כמות אנשים גדולה, צריכים מישהו… שכוח יגיע לכאן לסגור למטה שכולם רק יצאו ולחסום את הכניסה כי עדיין יורדים במקביל״.

״חפ״ק, אנשים נמחצים בתוך ההמון בפנים…״
00:48: המתפללים מתחילים ליפול זה על זה. שוב זעקת תגבורת: ״חפ״ק, אנשים נמחצים בתוך ההמון בפנים, תשלחו צוות ל-41…״. החפ״ק משיב: ״מטפלים בזה״.
בכל העת הזו כאשר האסון כבר החל בפועל, עדיין קיימת חוסר בהירות. כוח בשטח אמר ברשת הקשר: ״יש שוטרים ב-41, אני פה ב-41 ואין פה כלום״. שוטר מבקש: ״תעשה בדיקה נוספת לעומק, מד״א מדווחים על עשרות מחוסרי הכרה שם״. חפ״ק: ״מה קורה בנקודה שלכם?״. כוח בשטח 34: ״יש לחץ של המונים, מלא אנשים פה אחד על השני, ילדים קטנים״.
לקצונה הבכירה נדרשו דקות ארוכות לאחר תחילת האסון להבין מה מתרחש: חפ״ק: ״האם יש דיווח חריג עם עשרות פצועים בנקודה 41? כן או לא? אנחנו לא מצליחים להבין את זה״.
״שם כבר הרגשתי שזה שונה מהעבר, היה ממש צפוף״
נחום היה בהדלקה של תולדות אהרן ונכנס אליה מגשר דב (41), שקיבל לאחר האסון את הכינוי ״מסדרון המוות״ ונהרס לפני כשנה על ידי הרשות לאכיפה במקרקעין. ״נכנסתי להדלקה והייתי שם עשר דקות, ואז ניסיתי לצאת. מי שעומד בחלק הימני של שטח תולדות אהרן זאת היציאה המובילה״, מסביר נחום. ״משם יוצאים, ויש עוד יציאה בצד השני״.

נחום ניסה לצאת לכיוון גשר הכהנים, הגשר משלים את מרפסת הכהנים ומאפשר לקהל ענק של כהנים להגיע קרוב ככל הניתן לציון. ״התקדמתי לאט-לאט, היו הרבה דחיפות, צפוף נורא. שם כבר הרגשתי שזה שונה מהעבר, היה ממש צפוף. התחלתי להתקדם והצלחתי לרדת קצת בגשר דב״. 

אחרי הירידה יש מדרגות, האסון התרחש בירידה מהגשר ובמדרגות, מרחק של מספר מטרים בודדים: ״התחלתי לרדת באותה ירידה, שם ראיתי ושמעתי אנשים צורחים ‘אי אפשר לנשום, אי אפשר לנשום׳. באותו הרגע לא קלטתי, לא קלטתי שיש איזה סיכון מי יודע מה״. 

״ניסיתי להתקדם ולא הצלחתי. ראיתי אנשים מעולפים והתחלתי לחזור אחורה, זה לא היה קל. היה שם מעקה על הגשר (נשבר בהמשך, א״ה) ובעזרתו הצלחתי לחזור אחורה לשטח הישר של הגשר, השטח של תולדות אהרן״.

״ראיתי שמתחילים לבצע החייאות על אנשים״

נחום ממשך ומספר: ״מעל הגשר בפינה עמדו ארבעה שוטרים שלא עשו כלום. הם ראו את המתרחש כמו שאני ראיתי. אנשים התחילו לדבר איתם, להתחנן אליהם, שיעשו מחסום, שיבקשו עזרה בקשר. והשוטרים ניסו, לא אגיד שלא, אבל הם פשוט התייאשו. כששמעתי את ההקלטות זה לא היה חידוש בשבילי, ראיתי את זה בשטח. השוטרים ניסו לדבר בקשר אבל זה פשוט לא עבד להם״. 

״אנשים התחננו. ניסו לחסום לבד את הגשר למעלה. אני לא יודע חשבונות שמיים, אבל אין לי ספק שאם היו חוסמים את הגשר – וכל שניה במהלך הזה הייתה חשובה – ולא היו יורדים עוד אנשים על אנשים אחרים, היו מצילים אנשים שהיו מצליחים לחזור אחורה״ .

אחרי שראית את ארבעת השוטרים, מה עשית? 

״עמדתי בפינה, שם לא היו את הדחיפות של מי שניסו לרדת. היה דחף בל העומס לרדת מהגשר אבל בפינה הוא היה פחות חזק. עמדתי שם דקה-שתיים וזה כבר היה בלתי אפשרי. הצלחתי להתקדם עוד טיפה ואז יש את המדרגות לעלות לגשר הכהנים. זאת לא יציאה, זה היה סגור במשך כל זמן ההדלקה, משם מגיעים לציון רבי שמעון בר יוחאי. זה היה עשרה מטרים משם ועמדו באותו אזור מאבטחים עם אפודים צהובים זוהרים, הם לא נתנו לעלות. אני קפצתי מהגדר לתוך גשר הכהנים, ושם כבר לא היה את כל הצפיפות. בעצם החוויה שלי שם הייתה של כמה דקות בודדות בסך הכול״. 

מתי הבנת את הממדים של האירוע? שמדובר באסון.

״כשעליתי לגשר הכהנים, עליתי את המדרגות. למעלה יש את השטיבל הראשון, ניגשתי לחלון ושם אפשר לצפות על הגשר למטה, שם ראיתי שמתחילים לבצע החייאות על אנשים. לא אחד-שניים, עשרות. לא ראיתי הכול כי היו חלק שנלקחו לצד, אבל היו עיסויים להמון אנשים. לא הבנתי את הממדים של הדבר הזה אבל התחלתי לקלוט מה קרה״.

משטרת ישראל: "בוצעה עבודת הפקת לקחים סדורה ופרטנית״

למחדל מירון אשמים רבים במשך שנים ארוכות של גרירת רגליים: פוליטיקאים, מקורבים, רשויות, תשתיות לקויות, הזנחה, זילזול ועוד. אך באלו דנו הרבה מאוד מאז האסון. ההקלטות והעדות של נחום מלמדים על כך שהשוטרים בשטח ניסו לפעול בצורה מיטבית. מנגד, הקצינים הבכירים שלא היו בשטח כלל לא הבינו את האירוע ולא היו קשובים מספיק לפקודים שלהם שזעקו לעזרה.   

ממשטרת ישראל נמסר: ״מייד עם קרות האסון נפתחה חקירה פלילית. מכיוון שהוקמה ועדת חקירה ממלכתית, החקירה המשטרתית הופסקה וחומריה הועברו לוועדת החקירה הממלכתית. לאחר פרסום המלצות הוועדה לאירוע מירון תשפ"ב, בוצעה במשטרה עבודת הפקת לקחים סדורה ופרטנית, ולקחיה יושמו במסגרת היערכות המשטרה לאירוע מירון". 

עוד במדור זה

כתיבה וחתימה (טובה)

כתיבה וחתימה (טובה)

לומדי הדף היומי ובכלל תלמידי חכמי ישראל, למדו כי ישנה…
מנקים אשליות לפסח

מנקים אשליות לפסח

פסח מתקרב אלינו בצעדי ענק, וביחד איתו כל נשות ישראל…
״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

בליל יום שני האחרון, נר שמיני של חנוכה, ניצחו אראלים…
את המציאות הזאת צריך לשנות

את המציאות הזאת צריך לשנות

ההסכמים הקואליציוניים הולכים ונסגרים, והממשלה צפויה לקום בעוד פחות משבועיים,…
״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

אמנון ודניאלה וייס הם זוג מוכר – בשומרון בפרט וברחבי…
נשות החיל

נשות החיל

כולנו נחשפנו לתמונת ׳נשות הקואליציה׳, שזכתה לפרסום רב בשל העובדה…
ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

לרוב, את יהודה ושומרון אנחנו מזכירים בעניין תשתיות לקויות או…
הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

ברחבי העולם וגם כאן בישראל נרשמת התרגשות רבה לקראת מונדיאל…
״רבותיי, יש פה הפקרות״

״רבותיי, יש פה הפקרות״

במוצאי השבת האחרונה אירע פיגוע קשה בחברון שבו נרצח יהודי…
הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

״אללה אסלאם״, ״איום דאעש״, ״היג’רה״, "דאעש: הדור הבא", "וידויים מדאע"ש",…
חלב פרווה אמיתי

חלב פרווה אמיתי

תעשיית המזון בעולם עומדת להשתנות בשנים הקרובות. זו לא שאלה…
אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

הרב אברהם אלקנה כהנא שפירא זצ״ל, המוכר כ׳רב אברום׳, העמיד…
"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

״הפעם הראשונה שבה שמרתי את יום כיפור וצמתי הייתה בגיל…
גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

לקראת ראש השנה אנשים נוהגים לקבל על עצמם החלטות טובות,…
שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

הממלכה המאוחדת של בריטניה הרכינה ראשה בשבוע שעבר, עת נודע…
תעריכו את הילדים שלכם

תעריכו את הילדים שלכם

זה היה יום רגיל של החופש הגדול. בשעות אחר הצהריים…
Scroll to Top
גלילה למעלה