חינוך וחברה

אני מוכן לתת קרדיט לציונות הדתית ועוצמה יהודית

נוכחות יהודית, ותקיעת שופר היא פרובוקציה בעיני מי שמעוניין להילחם בנו על זכותנו בארץ ישראל. גם תקיעת שופר בכותל המערבי נחשבה לפרובוקציה, וגם שם הייתה הטענה שמדובר במקום קדוש למוסלמים. הטענה הזו שעלתה לאחר פרעות תרפ״ט, שכנעה את השלטון הבריטי ודבר המלך במועצה על ארץ ישראל משנת 1931 אסר על תקיעת שופר בכותל המערבי.

אלעד הומינר

אלעד הומינר

ב-17 באוקטובר 2001, ל׳ בתשרי ה׳תשס״ב, בשעה 06:50 בבוקר סיים השר רחבעם זאבי, ׳גנדי׳, את ארוחת הבוקר שלו ועלה לחדרו במלון ׳הייאט׳, לחדר מספר 816. רעייתו יעל נשארה בחדר האוכל עוד מספר דקות. בלוח הזמנים שלו נקבע עבורו ריאיון ליומן חדשות הבוקר של גלי צה״ל לאחר חדשות השעה 07:00. בפתח החדר המתינו לו שלושה מחבלים שהשתייכו לארגון הטרור החזית העממית לשחרור פלסטין. הם ירו בראשו שלושה כדורים מטווח קצר. דקות לאחר מכן מצאה אותו רעייתו מתבוסס בדמו. הניסיונות להציל את חייו לא צלחו, ובשעה 10:00 הודיעה הנהלת בית החולים הדסה עין כרם על מותו.
את רחבעם זאבי פגש פרופסור אריה אלדד פעמיים – אצל אביו בבית ובחוג בית של מפלגת מולדת שארגן עבורו. ״אלה היו שתי הפעמים היחידות שנפגשנו״.
אלדד נכנס למפלגת מולדת רק אחרי רצח גנדי, כאשר היה מספר שתיים של הרב בני אלון במולדת. המפלגה התמודדה בבחירות במסגרת רשימת האיחוד הלאומי, ואלדד שובץ ברשימה זו במקום השביעי ונבחר לכנסת. ״מולדת הייתה המפלגה שהכי קרובה להשקפת עולמי. אני לא חושב שהמשכתי את גנדי כמו שהמשכתי את החינוך שקיבלתי בבית אבא שלי. כנראה שהאידאולוגיה של גנדי והחינוך שלי נפגשו בהרבה מאוד מקומות, אבל לא באתי למולדת בשביל להמשיך את האידאולוגיה שלו״.
ובכל זאת, אלדד מספר על אחד החוקים הראשונים שהעביר במהלך עשר שנות כהונתו כחבר כנסת. ״היה זה חוק להנצחתו של גנדי שעיקרו העברת תקציב מדינה מוסדר מידי שנה לאותם גופים שעסקו בהנצחתו או בהכנסת מערך שיעור למערכת החינוך, להוצאת כתבים, ולגופים שטיפלו בהנצחה פיזית בכל מיני אתרים כמו כבישים, גשרים וכו׳״.
״הדברים החשובים הם לא אלה שנשאו את שמו כמו הדברים שאני האמנתי בהם, ובהרבה מאוד נושאים המשכתי נושאים שהיו חשובים לו ושהיו במרכז האידאולוגיה שהוא הוביל. למשל, ארץ ישראל השלמה שגדלתי עליה ושגנדי נלחם עבורה. הגעתי לחינוך לארץ ישראל השלמה מיום שנולדתי בבית אבא. לא יודע מתי גנדי הגיע לזה אבל הגעתי למולדת כי היא מאמינה באידאולוגיה של ארץ ישראל השלמה.
״טרנספר בצורה של עידוד הגירה – אולי זה אפשרי״
פרופסור אלדד אומר כי גם לפתרון שגנדי הציע – חילופי אוכלוסין, מה שנקרא ׳טרנספר בהסכמה׳ – הוא לא הגיע מגנדי. ״אני מגיע לזה מ׳שמונה עשר עקרי התחייה של יאיר׳ שכותב במשפט אחד ״פתרון בעיית הזרים – חילופי אוכלוסין״. לכן האידאולוגיות שקיבלתי בבית אבא ושל גנדי נפגשו בהרבה מאוד מקומות ומטבע הדברים המשכתי לנסות להיאבק עליהם בכנסת, בכתיבה, בהרצאות, בהדרכה ובכל המקומות שבהם פעלתי״.
אתה חושב שטרנספר אפשרי היום?
״לא טרנספר בנוסח שקיבלו עליו פרס נובל לפני 100 שנה כדי לסיים את המלחמה בין טורקיה ובין יוון, לא טרנספר בנוסח שהיה בין הודו ובין פקיסטאן של העברה כפויה של מיליונים. אבל בצורה של עידוד הגירה אולי זה אפשרי. אם מדינה מתעסקת בזה בכלים של מדינה ומנסה להקל למשל על המצוקה הדמוגרפית הקשה מאוד ברצועת עזה, אז יכול להיות שאפשר יהיה בסיטואציה מדינית מסוימת למצוא מדינות בעולם שירצו לקבל מהגרים מעזה. יכול להיות. אני לא חושב שניסו את זה בכלים של מדינה. מולדת כמפלגה ניסתה את זה באמצעים פרטיים ולא בהצלחה גדולה, יכול להיות שמדינה יכולה לעשות יותר״.
תוכל לפרט?
״פתחו משרד שניסה לסייע למשפחות ערביות בירושלים שרצו להגר, לקנות את ביתם ולהשיג להם גרין קארד בארצות הברית או רישיונות הגירה והגירה בקנדה. זה היה בקנה מידה קטן מאוד, לא זכה להצלחה גדולה אבל מנגד לא הושקעו שם משאבים גדולים שמדינה יכולה להשקיע״.
למה זה לא הצליח?
״אני חושב שלא היו הרבה פניות של משפחות ערביות שביקשו סיוע בדברים האלה״.
יש נתונים וחישובים של המנהל האזרחי שמלמדים על עזיבה מרצון של פלשתינים את שטחי יהודה ושומרון.
״נכון, נכון. ויכול להיות״, מסביר אלדד, ״יכול להיות שאלה שכן רצו לעזוב הם כאלה שיש להם משפחות או קרובים בארצות אחרות, וכשהגיעו אל אותן משפחות הן לא רצו שיתקבל הרושם של בגידה לאומית דרך קשר עם מפלגת ימין. אינני יודע מה היו השיקולים שלהן״.
״מיציתי את מה שיכולתי לעשות״
מה אתה חושב על המצב הפוליטי היום? משהו השתנה בסגנון.
״לא, לא. לא השתנה בסגנון בערך ב-90 השנים האחרונות. המילים הן חדשות, השימוש בביטויים הוא אחר, הטכניקה, אבל הקיטוב בין ימין ובין שמאל לסוגיו השונים, פעם זה היה פרסונלי. ז׳בוטינסקי, בגין ׳הוא פשיסט, הם קומוניסטים, בוגדים׳. זה 90 שנה, אני לא חושב שיש איזשהו הבדל משמעותי. אנחנו מסתכלים על המצב הזה ואומרים ׳עכשיו זה קיטוב, זו שנאה׳. לא משהו שלא היה קודם. אנשים שטוענים כך אין להם שום פרספקטיבה היסטורית. הם לא יודעים מה היה פה לפני 30 או 80 שנה״.
עוד נראה אותך בפוליטיקה?
״בכנסת? בפוליטיקה המפלגתית? לא, לא, לא״, שולל אלדד מכל וכול. ״מיציתי את מה שיכולתי לעשות. הייתי חבר כנסת עשר שנים ונדמה לי שבשנה-שנתיים האחרונות לא הבאתי כבר הרבה תועלת. אני לא רואה סיבה לחזור על אותו דבר״.
״אני לא אוכל להיות שר כי הדבר הראשון שאעשה בתור שר אם אתמנה זה יהיה להתפטר, כי בטח שלא אוכל להשלים עם מה שהקואליציה, הממשלה, עושה כי אני במקום אחר מבחינה אידאולוגית. אין טעם להיכנס בשביל להתפטר כאות מחאה״.
כאן עובר אלדד, ומשמיע ביקורת נקודתית: ״אני מאוד מעריך אנשים שיכולים לנסות למקסם את האפשרויות של הפוליטיקה, אני מצפה מהם שלא יבגדו באידאולוגיה שלהם, לצערי ראיתי רבים שחשבתי שהם טובים והגיעו למחוזות האלה. גם אנשים ששיתפתי איתם פעולה, שעבדתי איתם כתף אל כתף, והיום גורמים לי לאכזבה עמוקה מהמקומות שבהם הם נמצאים והיכולת שלהם לשבת ולשתוק ולא להפוך את השולחן, ולא לשבור את השולחן, ולא להטיל את הווטו שמאפשר להם. האנשים האלה באמת מעלו בבוחריהם והוכיחו את עצמם כאופורטוניסטים ולא כאידאולוגים״.
על מי אתה מדבר?
״על בנט, על אלקין, על סער ועל חבריהם – ואלה הטובים שבהם״.
ומה עם הליכוד? גם שם הבטיחו ולא קיימו.
״מה אתה אומר? באמת?״, אלדד קוטע אותי בציניות עמוקה.
מה עם הציונות הדתית ועוצמה יהודית? הן בעצם היחידות שעוד לא ממש היו בקואליציה ולא יכלו להפר הבטחות.
״נכון. מצד שני הם עמדו במקום שבו אמירת ׳הן׳ שלהם הייתה מכניסה אותם לקואליציה והייתה גורמת לאכזבה רבתי מהם אם הם היו מסכימים לכניסת רע״מ או להישענות על רע״מ. הם היו יכולים להיות שרים בממשלה, אבל כיוון שהצליחו לעמוד על שלהם ולהגיד לא בשעת מבחן חשובה, לכן הם ייהנו מהקרדיט שאני מוכן לתת להם היום״.
מלשכתו של השר זאב אלקין נמסר בתגובה: ״יש מי שיודעים רק לדבר ימנית ויש כאלה שיודעים להפוך את האידיאולוגיה הימנית למציאות ולא להסתפק בדיבורים. השר אלקין בתפקידו כשר הבינוי והשיכון, ירושלים ומורשת בשנה אחרונה יישם את מדיניות הימין בנושאים רבים, שלא התקדמו בתקופת נתניהו, שחשש או שלא רצה לקדם אותם. השר אלקין שחרר שיווק של אלפי יחידות ביו״ש, שנתניהו תקע שנים, ביניהם פרויקטים אסטרטגיים כמו אריאל מערב; העביר החלטת ממשלה על הכפלת אוכלוסיית קצרין ורמת הגולן תוך ארבע שנים עם הקצאה של כמעט מיליארד שקלים לטובת פיתוח רמת הגולן; העביר עם השרה שקד החלטות ממשלה על הקמת 15 ישובים חדשים נגב במקומות אסטרטגיים כדי לחזק את הריבונות בנגב. כמו כן, אלקין הוביל פיתוח אתרי מורשת ביו״ש וקידם פרויקטים אסטרטגיים בעיר דוד, בעיר העתיקה וסביבתה ובהר הזיתים בהשקעה של עשרות מיליונים״.
מטעמם של ראש הממשלה החלופי נפתלי בנט ושר המשפטים גדעון סער לא נתקבלה תגובה לדברים.

עוד במדור זה

בחוסן הלאומי של המדינה יש שתי רגליים:<br>צה"ל והשירות הלאומי

בחוסן הלאומי של המדינה יש שתי רגליים:
צה"ל והשירות הלאומי

בכל מקום בשדה החברתי במדינת ישראל שזקוקים ללב אוהב וליד…
לוחמים מדברים

לוחמים מדברים

ברוך: העיקרון המאוד פשוט של המפגשים הוא שאפשר להגיד כל…
עקרונות או קולות?

עקרונות או קולות?

פוליטיקה היא מקום מסובך. במקרים לא מעטים עומד נבחר הציבור…
לו הבחירות היו נערכות היום

לו הבחירות היו נערכות היום

01זה היה בלילה שבין שני לשלישי, 02:55 על השעון, הודעה…
"דמוקרטיה לא מאבדים ביום אחד"

"דמוקרטיה לא מאבדים ביום אחד"

פרופסור אבי בל ״ההופתעתי מעוצמת ההתנגדות לרפורמה. אני חושב שהגנה…
"האם השב''כ יודע מה הוא אומר<br>או לא יודע מה הוא אומר?"

"האם השב''כ יודע מה הוא אומר
או לא יודע מה הוא אומר?"

מעצרים המנהליים עלו שוב לכותרות בעקבות ההתפרעויות בחווארה שהגיעו בתגובה…
״גם אני עשיתי טעויות״

״גם אני עשיתי טעויות״

רגע לפני ההצבעה הראשונה על הסעיפים הראשונים של הרפורמה במערכת…
"יש לנו המון השפעה"

"יש לנו המון השפעה"

למרות נוכחותם של חברי כנסת, כלכלנים בכירים והייטקיסטים במחאות נגד…
הרפורמה במערכת המשפט טובה ליהודים?

הרפורמה במערכת המשפט טובה ליהודים?

לוין סיכם את דבריו: ״כל השינויים האלה אי אפשר לבצע…
לא באתי להיות שר המים

לא באתי להיות שר המים

היום כשאתה צריך להתייעץ על נושא מסוים, אתה מתייעץ איתו?״אני…
שיעור בגדולה

שיעור בגדולה

לפני כשבוע פרסמה ספריית 'שיבולת' מבית הוצאת 'סלע מאיר' הודעה…
הצעירים סובלים מתת ייצוג בכנסת

הצעירים סובלים מתת ייצוג בכנסת

צבי סוכות, נשוי לחיה ואב לחמש בנות, הוא תושב יצהר…
הכר את המועמד

הכר את המועמד

ד"ר מאיר סיידלר שם: ד"ר מאיר סיידלר בן 64, נשוי+6. 70…
הם הפילו את הממשלה

הם הפילו את הממשלה

למשרדים של מערכת גילוי דעת בירושלים מגיעים ארבעה חברים שכבר…
המאותרגים לטיס

המאותרגים לטיס

השבוע התרחשו עלינו שני אירועים פוליטיים משמעותיים המשלבים כיסאות: יאיר…
Scroll to Top
גלילה למעלה