אנשי ציבור

אסור לחזור על הטעות הזו

איילת לא הצליחה לגבש רשימה, ההסכם עם ברודני שהחליף את יועז הוא אילוץ הנובע מחולשה, הדבר היחיד שמשותף לשניהם הוא רצון עז להיות בכנסת ובממשלה

קלפי

בעוד מספר ימים נעמוד בקלפי, נכניס פתק למעטפה ונשלשל אותה אל התיבה בתקווה לעתיד טוב יותר. מרביתנו נבוא אל הקלפי כשההחלטה כבר מגובשת בליבנו מזה שבועות ארוכים, אחרים יחליטו יום קודם, ויש מי שגם מאחורי הפרגוד עדיין יתלבט. בכל זאת, מדובר באחת הפעולות המשפיעות ביותר על עיצוב עתידנו, ואשרינו שזכינו לגדול בדור שהזכות הזו נדמית לנו כמעט כמובנת מאליה.
מערכת הבחירות הנוכחית שונה מקודמותיה. היא שונה כי נדמה ששמענו וראינו הכול. שאון הקלישאות והסיסמאות בשילוב עם התשישות הציבורית מאינסוף סבבי בחירות מסיטים את הדיון הציבור מהמהות אל הנראות, מהעתיד אל ההווה ומהעיקר אל התפל. ואף על פי כן, כדאי מאוד שנתייחס אל הבחירות האלה ברצינות, שכן הסוגיות שעומדות על הפתח רחוקות מלהיות שוליות.
מטבע הדברים לשאלה מה שולי ומה מהותי אין תשובה אחת, אני מבקש להציע כאן עד כמה שניתן בקצרה את השאלות החשובות ביותר שעומדות על הפרק בבחירות הנוכחיות:
השאלה הראשונה – צביון מדינת ישראל כמדינה יהודית.
צביון מדינת ישראל כמדינה יהודית. יש סכסוך אחד שהשפיע ומשפיע על המפה הפוליטית בישראל יותר מאשר הסכסוך הישראלי-פלסטיני, והוא ׳הסכסוך׳ היהודי-ישראלי. מי אנחנו? אומה עתיקה בעלת זהות ייחודית, או עם ככל העמים שזה מקרוב בא? האם יש לנו חיבור עמוק לשלושת אלפים שנות היסטוריה ויצירה רוחנית, או שהסיפור שלנו מצטמצם לקבוצה נרדפת שכמעט והוכחדה בשואה ושביקשה לה מקלט באיזושהי פיסת אדמה. כשלפיד מדבר על ״ממשלה נורמלית של אנשים נורמליים״ הוא מתכוון במובהק לשלילת צביונה היהודי – ״הלא נורמלי״ לכאורה של המדינה. באומרו הוא מהדהד את א.ב יהושוע ז״ל, שזיהה את היהדות עם הגלותיות וראה בישראליות המתחדשת את התגשמות חזון ההשתנות של העם היהודי – מעם לא נורמלי שעמד במשך דורות מחוץ לגדרי הטבע, לעם נורמלי ככל העמים. זה לא עוד ויכוח, זה אב כל הוויכוחים. לא במקרה בחר לפיד שלא להגיע לכותל המערבי במסגרת השבעתו לראשות ממשלה, לא במקרה לא הוא ולא אף אחד מאנשי הצוות שלו היו ערים לעובדה הכל כך בסיסית שביום הכיפורים יהודים לא מניחים תפילין. זה באמת ובתמים לא מעניין אותם. והגם שהתמקדתי בלפיד הוא ממש לא לבד; הממשלה האחרונה פגעה פגיעה אנושה במעט התוכן שעוד לימדה מערכת החינוך הממלכתית בשדה התרבות והמורשת היהודית. תחת הנהגת שאשא-ביטון רבבות מילדי ישראל יכולים לעבור שנה שלמה ללא לימודי תנ״ך ומורשת, נזק בלתי הפיך.
השאלה השנייה – עתיד יחסינו עם המיעוט הערבי.
זו אחת הסוגיות הכבדות, הסבוכות והחשובות ביותר לעיצוב עתידנו. כוחות שונים פועלים בתוך החברה הערבית. חלקם מבקש להשתלב (והחלק הזה למרבה הצער נמצא בייצוג חסר במערכת הפוליטית) וחלקם מבקשים להילחם בצביון מדינת ישראל כביתו הלאומי של העם היהודי במקרה הטוב, ובעצם קיומה במקרה הפחות טוב. 6,000 צעירים ערבים בעלי תעודת זהות ישראלית לקחו חלק באירועים אלימים, לרבות מעשי לינץ׳ מחרידים כנגד שכניהם היהודים במהלך מבצע שומר החומות (ע״פ דו״ח מבקר המדינה), זהו תמרור אזהרה בוהק לעתיד שמחייב את מדינת ישראל לצעדים מרחיקי לכת במטרה לשלב את אלה שרוצים להיות חלק מהחברה הישראלית, ומנגד למגר את הכוחות הפועלים בתוכנו כגיס חמישי.
הממשלה האחרונה נקטה בצעדים מופקרים בסוגיה זו. היא פתחה את אוצר המדינה ומשרדי הממשלה לקיצוניים שבקיצוניים, מווליד טאהא בראשות ועדת הפנים, ועד לאנשי התנועה האסלאמית ברשות לפיתוח החברה הערבית. השקעה בתשתיות ובחינוך בחברה הערבית זה דבר חשוב ומבורך, אך בהיעדר פיקוח ובקרה (רע״מ ושות׳ סיכלו יוזמה חשובה לפיקוח על תקציבים של מנכ״ל משרד הפנים) חלק ניכר מהמשאבים שמקצה המדינה למגזר הערבי מגיע בדיוק לאותם כוחות לאומנים קיצוניים שחותרים תחת המדינה (כתפיסה, ראו ערך אמנת רע״מ משנת 2018), או לארגוני פשיעה שמשליטים טרור ביישובים הערביים.
השאלה השלישית – עתיד ארץ ישראל, בדגש על מפעל ההתיישבות בנגב, בגליל ובשטחי יהודה ושומרון.
כל מי שחי בגליל, בנגב וביו״ש יודע שאנחנו נמצאים בעיצומה של מלחמה על כל רגב אדמה. ביו״ש מנהל האיחוד האירופי מערכה פתוחה שכם אל שכם עם הרשות הפלסטינית כדי להשתלט על כמה שיותר משטחי C המצויים בריבונות ישראלית מלאה – עתודות הקרקע החשובות ביותר של מדינת ישראל. קצב ההשתלטות תחת הממשל הנוכחי זינק ב-80% ביחס לממשלות קודמות, כשבכל שבוע נבנים למעלה ממאה מבנים חדשים ומאות דונמים הולכים לאיבוד. בגליל ועדות התכנון המחוזיות ורשות מקרקעי ישראל מנהלות מדיניות תכנון מופקרת שמתעדפת במובהק תהליכי תכנון ופיתוח במגזר הערבי על חשבון ההתיישבות היהודית, בדגש על ההתיישבות הכפרית שהולכת ומצטמקת. השטחים הפתוחים הולכים ונעלמים תחת האופנה החדשה של הפיכת מטעים ושדות חקלאיים למתחמי זולה וגני אירועים מגודרים, ומצב הריבונות והמשילות הולך ומתדרדר. את שקורה בנגב אפשר לסכם עם דבריו של השר מאיר כהן מיש עתיד: ״מה שראינו בשנה האחרונה יותר גרוע ממה שראינו עשור שלם״.
השאלה הרביעית – השבת האיזון בין הרשות המחוקקת והמבצעת לבין הרשות השופטת.
אם לא ייערכו השינויים הנדרשים ביחסי הכוחות שבין הרשות השופטת לבין הרשות המבצעת (הממשלה) ובין הרשות המחוקקת (הכנסת), כמו גם בין דרגי הפקידות הממשלתית לבין הדרג הנבחר, ממשלות לאומיות לא יוכלו לממש את השקפת עולמן. וראינו כולנו בשנה האחרונה איך מתנהל ייעוץ משפטי כשהוא אוהד את הממשלה ומאפשר לה לרמוס חוקי יסוד ונורמות שלטוניות בסיסיות, ואיך הוא מתנהל כשהממשלה והעומד בראשה לא לרוחו, ואז גם פעילות מבצעית חיונית יכולה להיות מטורפדת ע״ע אביחי מנדלבליט. כמו כן, ללא תיקוני חקיקה והחמרת ענישה לא נוכל להשיב את החוק ואת הסדר לרחובות, לכבישים, ליערות ולשדות ישראל. כל אימת שרף הענישה על פגיעה בחקלאים, גביית פרוקטשן, הצתות חורש ואלימות לאומנית תוסיף להיות מגוחכת – לא נראה שום שינוי בשטח. עשרות שעות דיונים בוועדת הבט״פ לימדו אותי שהבעיה הקשה שלנו לא חונה במשטרת ישראל, שעושה עבודה טובה במשאבים מוגבלים מאוד, אלא בפרקליטות ובחקיקה בדגש על חוקי העונשין שלנו שקשה מאוד מאוד לשנותם בשל התנגדות המערכת המשפטית (החל מהייעוץ המשפטי בכנסת, ועבור לפרקליטות ולמשרד המשפטים).
עיקר וטפל
יש מי שחושב שבני גנץ יותר נחמד מנתניהו, יכול להיות. וכן, העובדה שחילי טרופר תרם כליה מוסיפה לו נקודות זכות בעולם הזה ובעולם הבא ובאמת הוא איש מקסים. אבל כדאי שנזכור שאנחנו לא בוחרים קומונר בבני עקיבא או רשג״ד בצופים.
גנץ כמו אולמרט וברק לפניו הוא חסיד של הקמת מדינה פלסטינית על רוב מוחלט של שטחי יהודה ושומרון, לרבות בקעת הירדן ומדבר יהודה. הוא מאלה שממאנים ללמוד את לקחי אפגניסטן ומערכת קדש ומאמינים שהאמריקאים יוכלו לספק לנו ערבויות לביטחוננו, מהכשרת המשטרה הפלסטינית לסנסורים ופיקוח אמריקאי בבקעת הירדן. מבחינתו כביש שש צריך להיות גבולה המזרחי של מדינת ישראל ואת ירושלים יש לחלק. תחת שרביטו כשר ביטחון הפלסטינים האיצו את קצב ההשתלטות על שטחי C, ואם המגמה הזו לא תיבלם במהרה נעמוד בפני שוקת שבורה. מי שמתגורר בגוש עציון, בבקעה או בגוש אדומים ומצביע לגנץ, כורת את הענף שעליו הוא יושב. בסופו של יום, גנץ נמנה על אותו אגף רל״בי שמעדיף שותפות עם אחמד טיבי, מהלל השהידים, ואיימן עודה, מעריצו של נסראללה, על פני המפלגה הציונית הגדולה בישראל. אם עתיד ההתיישבות בגליל, בנגב וביהודה ושומרון חשוב לכם, אם הדמוקרטיה כפשוטה חשובה לכם – אל תתנו לשאלות סרק להכריע את הכף.
הליכוד לא פעל בנושאים האלה בעבר
אכן, ממשלות הליכוד בעבר היו צריכות לעשות יותר בסוגיות הנ״ל, אבל מי שמכיר את הנגב מקרוב לא יכול שלא להבחין בשינוי המדהים שחל בעשור האחרון בערים כמו ירוחם ובדימונה, את הזינוק בביקושים בעוטף עזה, את מעבר צה״ל אל הנגב עם קריית הבה״דים ובסיסי המודיעין הגדולים. יש עוד המון עבודה, אך הטענה לפיה לא נעשה דבר פשוט לא נכונה. ביו״ש עמדנו כפסע מסיפוח של גושי ההתיישבות הגדולים ובקעת הירדן, מהלך שהיה משנה מהיסוד את יכולתנו ליישב את הבקעה וגושי ההתיישבות ולהילחם בהשתלטות הפלסטינית העוינת על אדמתנו. אלא שהמהלך האסטרטגי החשוב הזה סוכל על ידי בני גנץ ואנשיו (ראו ערך: הראיון הרברבני של אמיר אשל שהתגאה בתרומתו לסיכול ריבונות ישראל בבקעת הירדן). לא פחות חשוב מבט אל הנעשה בשנה האחרונה ביו״ש, בנגב ובגליל מלמד באיזה קצב המציאות עשויה להידרדר כשאת המדינה מובילות מפלגות שמאל וביתר שאת כשהן תלויות בחסדי מפלגות אנטי-ציוניות.
״אבל איילת הקימה 14 יישובים בנגב״
איילת לצערנו לא בנתה אפילו יישוב אחד. לאף אחד מהיישובים שהיא קידמה את תכנונם (מרביתם פרי יוזמה ותכנון של ממשלות הליכוד) אין תוכניות מאושרות שמכוחן ניתן להוציא היתרי בנייה. מי שהייתה שותפה בכירה להונאת הבוחרים הגדולה בדברי ימיה של מדינת ישראל, ומי שבאופן שיטתי מספקת כותרות שאין מאחוריהן דבר כמו שלילת אזרחות ממחבלים שלא הייתה ולא נבראה, גירוש משפחות מחבלים שלא היה ולא נברא, והקמת ארבע עשר יישובים שאף טרקטור לא הכשיר בהם עוד מגרש אחד, לא ראויה לאמון הציבור. יתרה מכך, איילת לא הצליחה לגבש רשימה, ההסכם עם ברודני שהחליף את יועז הוא אילוץ הנובע מחולשה, הדבר היחיד שמשותף לשניהם הוא רצון עז להיות בכנסת ובממשלה, גם במחיר פגיעה וסיכון של המחנה הלאומי. את יום טוב כלפון רק לפני חודשים ספורים איילת בעטה הביתה כדי שלא יעשה צרות לקואליציה, אך משכשלה באיתור מועמדים אחרים היא נשארה איתו ועם אורנה שטרקמן מנהריה שאיתה היא לא דיברה שנה שלמה. ולמי מכם שעדיין לא השתכנע – נזכיר שבסקרים של ערב הבחירות עמדה מפלגת הימין החדש על שישה מנדטים, כשבנט ואיילת היו בשיא כוחם, למחרת היא לא צלחה את אחוז החסימה. אסור, פשוט אסור לחזור על הטעות הזו פעם נוספת.
עתיד הזהות היהודית של המדינה, עתיד ארץ ישראל, עתיד יחסינו עם המיעוט הערבי והבטחת חוסנה של הדמוקרטיה הישראלית – כל אלה מחייבים בעיניי הצבעה למפלגות המחנה הלאומי. אסור להתפתות להצביע למפלגות קיקיוניות או ללכת שבי בקסמם של ׳יפי הבלורית והתואר׳, ׳הנכונים והממלכתיים׳ מטייסת מטכ״ל, שבעוד חודש ירוצו להקים ממשלה עם התנועה האסלאמית ונציגי אש״ף בכנסת כי הציווי ׳רק לא ביבי׳ יקר בעיניהם מעתידה של הציונות, מעתיד עמם וארצם. בידכם הדבר.

עוד במדור זה

כתיבה וחתימה (טובה)

כתיבה וחתימה (טובה)

לומדי הדף היומי ובכלל תלמידי חכמי ישראל, למדו כי ישנה מחלוקת עקרונית במסכת גיטין האם הכתיבה כרתי (לשמה), כלומר האם הגט אמור להיות כתוב לשמה של האישה או שמא רק החתימה של העדים אמורה להיות דווקא לשמה של האישה, או שמא עדי מסירה כרתי, דהיינו מסירת הגט היא שצריכה להיות לשמה (דעת התנא רבי מאיר).
הגמרא במסכת גיטין בדף כג עמוד א דנה בעניין זה, ושואלת הכיצד נסביר את דעת רבי מאיר שאמר כי עדי חתימה בלבד צריכים לחתום לשמה ולא לכתוב את הגט לשמה של האישה, ומסבירה הגמרא שאכן, הכתיבה צריכה להיות לשמה, ורבי מאיר התכוון ששמה של האישה בלבד צריך להיכתב עבור האישה הספציפית הזו.
עד כאן למדנות תלמודית.
בימים אלו אנו מברכים איש את רעהו בכתיבה ובחתימה טובה, נשאלת השאלה מה העיקר – האם הכתיבה (כמו שראינו למשל במסכת גיטין לעיל) או דווקא החתימה, שכן אנו יודעים למשל שחוזה שלא נחתם על ידי הצדדים אינו מחייב אותם. החשיבות מתרחבת אף לעניין חשיבות הימים הנוראים – האם בראש השנה יכתבון זה העיקר, או שמא בצום יום כיפור יחתמון חשוב בשל היותו מועד החתימה?
במסכת ראש השנה בדף טז מסבירה הגמרא ואומרת "הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם ביום הכיפורים דברי ר' מאיר, ר' יהודה אומר הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם כל אחד ואחד בזמנו, בפסח על התבואה, בעצרת על פירות האילן, בחג נידונין על המים ואדם נדון בראש השנה וגזר דין שלו נחתם ביום הכיפורים". הגמרא אם כן מחלקת בין כתיבה לחתימה, ומלשונה משתמע שהכתיבה היא הליך הדין, הדיון הענייני שבו ניתן לשנות לטובה או לרעה את פסק הדין אשר ייחתם בסופו של דבר במועד ה'שרירותי' שבו נחתמים ברואיו של הקב"ה.
אלא שהגמרא קוראת ליום הכיפורים 'גמר דין', בשונה מיום החתימה, המועד הטכני שבו נחתם דינו של האדם.
מה אם כן חשוב יותר – יום הכיפורים או ראש השנה? כתיבת הדין שבה ניתן להשפיע על הדיין היושב בדין, או שמא יום הכיפורים חמור הוא שבו נחתמים ברואיו של מלך מלכי המלכים?
כאשר דיין חותם את הדין נעשה טקס, טקסיות החתימה מחייבת את כיבוד המעמד המלכותי המחייב. האדם היודע שביום זה נחתם גזר דינו צריך לנהוג בהתאם. מאידך, בראש השנה, כתיבת האדם היא בהתאם למצוותיו ולתפילותיו כפי שהיו עד לראש השנה ובמהלכו – מאכל, משתה, לימוד ותפילה.
למשל, חוק הירושה מכיר בצוואה בכתב יד, דהיינו הרשומה כולה בכתב ידו של המצווה. צוואה שכזו חייבת להיות בנוסף חתומה על ידו. לחתימה יש אקט מחייב. הכתיבה מעידה על הרצון של המצווה, והחתימה מעידה על גמירות הדעת.
אולם, צוואה בעל פה (למשל כאשר מדובר באדם גוסס 'שכיב מרע'), תהא תקפה כמובן ללא חתימת המצווה, אלא רק על פי עדותם של שני עדים המאשרים את דברי המצווה שנאמרו על פה.
מכאן, לעיתים לחתימה יש תוקף ולעיתים אינה משמעותית כלל. וכן כתב ידו של האדם חשוב כמו חתימה, ולעיתים דבריו שנאמרו בעל פה חשובים יותר מהחתימה עצמה.
גם חוק חתימה אלקטרונית התשס"א 2001 ביטל למעשה את החתימה המסורתית, והפך אותה למעין קובץ מאפיין של האדם המאשר את המסמך האלקטרוני שעליו הוא חותם אלקטרונית.
תפילות הימים הנוראים מלמדות אותנו כי חסדיו של הבורא עם ברואיו לא עברו 'שדרוג', ושעדיין הטקסיות בחתימה קיימת. טקסיות זו מאפשרת לנו לנצל את המעמד לקבלת זכויות רבות ככל הניתן בין כסה לעשור ובעשור עצמו, הוא יום החתימה.
כתיבה וחתימה טובה לכל בית ישראל. ■

מנקים אשליות לפסח

מנקים אשליות לפסח

פסח מתקרב אלינו בצעדי ענק, וביחד איתו כל נשות ישראל מכינות את עצמן למצוות החג: ניקיון הבית מהמסד ועד הטפחות. והשבוע מישהי שאלה אותי: "תגידי, איך אני יכולה לגרום לבעלי לתת יד בניקיונות לפסח?" אז הינה כמה נקודות למחשבה בנושא. (הדברים כתובים בלשון נקבה אבל מותאמים לשני המינים):
1. סליחה על ניפוץ האשליה, אין כזה דבר 'לגרום' לאף אחד. זאת אומרת יש, אבל באמצעות מניפולציה או הפעלת כוח. אני מאמינה שאת רוצה שבעלך ינקה את הבית לא כי את אמרת לו וכי הוא מרגיש שהוא חייב לך טובה, אלא כי הוא רואה בניקיון הבית שותפות של שניכם. מצוות ביעור חמץ היא מצווה של שניכם, בעל ואישה כאחד. לכן הרשו לי לעדכן את השאלה ולשאול אחרת: "איך לאפשר לגרום לבעלי להיות גם הוא שותף בניקיונות הבית?" או לחילופין "איך לא ארגיש לבד בניקיונות הבית לקראת פסח?".
2. תיאום ציפיות – מילת מפתח בלא מעט תחומים זוגיים בכלל, ובפסח בפרט. אם עדיין לא ישבתם ודיברתם על כוס קפה ועוגיות שנשארו ממשלוח המנות לפורים על ההכנות לחג, זה הזמן לעשות זאת. הרבה פעמים אנחנו פועלים על אוטומט או לא מתקשרים את הציפיות שלנו, ובסוף מתאכזבים אחד מהשני. הינה כמה נקודות שכדאי שיעלו בשיחה ביניכם בהקשר לניקיון הבית:
• איך הייתה חוויית ניקיון הבית לפסח בבית של כל אחד מכם? הרבה פעמים אנחנו סוחבים איתנו לחיי הנישואין חוויות עבר שמשפיעות עלינו גם כיום ועלולות להיות טריגריות.
• מה זה אומר 'לנקות את הבית לפסח' עבור כל אחד מכם? האם זה אומר לנקות את הבית מחמץ בלבד, או לנקות את הבית מכל פירור אבק?
• אלו מקומות בבית הכי חשוב לכם לנקות ובאיזה סדר? הרי לא הגיוני להתחיל לנקות את המטבח בעודו פעיל במהלך השבוע.
• אלו סוגי ניקיונות אתם אוהבים יותר ואלו פחות? יכול מאוד להיות שאת לא מתחברת לניקוי המחסן או הרכב, ולבעלך אין בכלל בעיה לעשות זאת.
• מה יאפשר לכם לנקות את הבית בנחת ובשמחה? אם כבר מנקים – אפשר להפוך את החוויה למקרבת ולשמחה.
• במה אתם זקוקים לעזרה אחד מהשני, ואלו דברים אתם מעדיפים לנקות לבד? לפעמים ניקוי בשניים יכול לעזור מאוד, ולפעמים רק להפריע ולהאט את הקצב.
מוזמנים כמובן להוסיף גם שאלות מעצמכם.
3. ראייה מערכתית – אם נסתכל על גוף האדם נראה שיש הבדל בין האיברים השונים ולכל איבר יש את התפקיד שלו. לא דומה התפקיד הידיים לתפקיד הרגליים, המוח או הלב. האם אי פעם ראית שהיד אומרת ללב: "היי חביבי, שים לב שאתה עושה את התפקיד שלך כמו שצריך"? ברור שלא. היד לא מתרכזת בתפקיד של הלב, היא מרוכזת בעצמה ובלעשות את התפקיד שלה על הצד הטוב ביותר. לפעמים בני זוג שוכחים שהם מערכת שלמה ולכל אחד מהם יש את התפקיד שלו. יכול להיות שבעלך לא אוהב לנקות את הבית אבל בהחלט יכול לקחת על עצמו תפקידים אחרים. במקום להיכנס להתחשבנות מה כל אחד עשה, היי מרוכזת בעשייה מדויקת לכוחות שלך. אין מצווה להיות קורבן פסח.
4. עם יד על הלב – מי את מרגישה שבאמת אחראי לניקיונות לפסח? את או בעלך? רגע לפני שאת מבקשת ממנו שיהיה שותף – האם את מוכנה באמת לתת לו את ההזדמנות הזו? האם את מוכנה באמת לסמוך עליו ולשמוח בו, גם אם הוא לא מנקה בדיוק בדיוק כמו שאת רוצה? ■

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

בליל יום שני האחרון, נר שמיני של חנוכה, ניצחו אראלים…
את המציאות הזאת צריך לשנות

את המציאות הזאת צריך לשנות

ההסכמים הקואליציוניים הולכים ונסגרים, והממשלה צפויה לקום בעוד פחות משבועיים,…
"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

בהילולת ל"ג בעומר בקבר רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון…
״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

אמנון ודניאלה וייס הם זוג מוכר – בשומרון בפרט וברחבי…
נשות החיל

נשות החיל

כולנו נחשפנו לתמונת ׳נשות הקואליציה׳, שזכתה לפרסום רב בשל העובדה…
ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

לרוב, את יהודה ושומרון אנחנו מזכירים בעניין תשתיות לקויות או…
הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

ברחבי העולם וגם כאן בישראל נרשמת התרגשות רבה לקראת מונדיאל…
״רבותיי, יש פה הפקרות״

״רבותיי, יש פה הפקרות״

במוצאי השבת האחרונה אירע פיגוע קשה בחברון שבו נרצח יהודי…
הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

״אללה אסלאם״, ״איום דאעש״, ״היג’רה״, "דאעש: הדור הבא", "וידויים מדאע"ש",…
חלב פרווה אמיתי

חלב פרווה אמיתי

תעשיית המזון בעולם עומדת להשתנות בשנים הקרובות. זו לא שאלה…
אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

הרב אברהם אלקנה כהנא שפירא זצ״ל, המוכר כ׳רב אברום׳, העמיד…
"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

״הפעם הראשונה שבה שמרתי את יום כיפור וצמתי הייתה בגיל…
גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

לקראת ראש השנה אנשים נוהגים לקבל על עצמם החלטות טובות,…
שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

הממלכה המאוחדת של בריטניה הרכינה ראשה בשבוע שעבר, עת נודע…