יהדות עכשיו

הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

"שתולה", סדרת הדוקו-ריגול של צבי יחזקאלי ברשת 13, מבוססת על עבודה בלתי רגילה של ארגון ״עד כאן״ שהחדיר שתולה אירופאית לפעול תחת כיסוי בארגונים אנטי ישראליים ובשיתוף פעולה עם ראשי חמאס באירופה • האם משהו עתיד להשתנות בדעת הקהל? "אם העיניים שלי נפקחו לאחר 10-15 שנות סיקור אז אין ייאוש בעולם״

אלעד הומינר

אלעד הומינר

״אללה אסלאם״, ״איום דאעש״, ״היג’רה״, "דאעש: הדור הבא", "וידויים מדאע"ש", "בזהות בדויה". ודאי צפיתם או לפחות שמעתם על אחת מהסדרות הללו של ראש הדסק לענייני ערבים של חדשות 13, צבי יחזקאלי. לא את כולן הוא יצר, אבל בכלל הסדרות שעוסקות בטרור האסלאמי לקח יחזקאלי חלק פעיל ומסוערב, לעתים עד כדי סכנת חיים.
השבוע שודרו שני הפרקים הראשונים של סדרת הדוקו-ריגול של יחזקאלי ברשת 13, "שתולה". לסדרה חמישה פרקים, היא משודרת בימים ראשון ושני, והיא נוצרה יחד עם ארגון ״עד כאן״ המוכר גם בזכות תחקירים על פעיל השמאל הקיצוני עזרא נאווי, ומגוון תחקירים על ארגוני שמאל.
שתולה חושפת תיעוד מהמתרחש מאחורי הקלעים של ארגונים המכונים "ארגוני זכויות האדם" הפועלים ברשות הפלסטינית, ומציגה כיצד נערכת המלחמה התודעתית שלהם נגד ישראל, על ידי ר', שתולה שוודית בת 32.
ר' פעלה תחת כיסוי בארגונים אנטי-ישראליים ובשיתוף פעולה עם ראשי חמאס באירופה, והופעלה ב-5 השנים האחרונות על ידי אנשי עד כאן. השתולה הזרה הביאה בפעם הראשונה, תיעוד מבפנים של מערכת הקשרים בין האסלאם הקיצוני בדגש על חמאס והאחים המוסלמים לבין אנשי שמאל רדיקלי דרך מלחמה תקשורתית ותודעתית נגד מדינת ישראל.
אותה שתולה לא חלמה להסתובב עם מצלמה נסתרת ביהודה ושומרון. כחלק מהחלטה שלה שלא להעביר את חייה במשרד ממוזג, החליטה ר' להגיע לישראל לטובת התמחות במשרד אדריכלות בתל אביב, במה שמבחינתה היה ניסיון להכניס קצת צבע לחיים.
"אישה אמיצה באופן מיוחד שהבינה בדיוק לאן היא נכנסת"
גלעד אך, מנכ"ל עד כאן, פורט בשיחה עם גילוי דעת כיצד התנהלו העניינים לאחר ההחלטה להיכנס לארגון שפועל בקרב הפלסטינים ביו"ש ולאחרי מציאת המתנדבת: "החל מהקמת הארגון אנחנו עובדים בצוות קטן וזאת במטרה להיזהר מהדלפה של מידע ושל מקורות. בפועל בצוות שהפעיל אותה היו המפעילים – שזה אני ואבירם זאבי יו"ר עד כאן ודסק אחורי שישב, עבר על המידע ובנה תיקי מודיעין ומשימות בשביל להכין את ר' לקראת פגישות ועל מנת להכין חומרים לקראת פגישות הבאות".
לדבריו העבודה המרכזית הייתה אחרי לנתח את כלל החומר שהתקבל. "מדובר על אלפי מסמכים ואלפי שעות הקלטה וידיאו. ארגון עד כאן פועל כעשור ומאז תחילת דרכו יש לו דסק מחקר. אני מתכלל את כלל הפעילות".
לא חששת שאתם מסכנים את חייה? היה מי שדאג לביטחונה?
"עד כאן הוא ארגון אחראי וכל הפעולות שלנו היו מבוקרות ומתוכננות. הסיכון שנשקף לאזרח שנושא דרכון אירופאי לא יהודי אינו דומה לסיכון של אזרח ישראלי או יהודי שמסתובב במקומות אלה. אוסיף ואומר שמדובר באישה אמיצה באופן מיוחד שהבינה בדיוק לאן היא נכנסת ועם מי היא נפגשת".
לאורך כל התקופה דאגו בארגון שתמיד יהיה להם דרך לעזור לה במצוקה, "החל ממאבטחים בפגישות עם גורמים בעייתיים באירופה וכלה בצוות חילוץ מוכן להוצאה שלה במקרה ויהיה צורך פה בישראל. ההחלטות שלה היו אמיצות והיא בחרה במודע לעיתים אף יותר ממה שביקשנו לסכן את עצמה על מנת להביא מידע שהוא קריטי בחשיפת והסרת המסכה מהפנים של 'פעילי זכויות אדם'".

צבי יחזקאלי

יחזקאלי בצילומי הסדרה

גלעד אך ואבירם זאבי

מה ההישג של החשיפה ושל הסדרה?
"בכמה רמות. ההישג הראשון והמרכזי הוא בחשיפת הרשת שטוו ארגוני הטרור חמאס וחיזבאללה בהם הם משתמשים בארגוני זכויות אדם בפגיעה במדינת ישראל וריבוי המרכיב הפלסטיני שגורס כי מדינת ישראל וחיילי צה"ל הם קלגסים נאצים ואילו החיילים הפלסטינים הם לוחמי חופש שמגנים על זכויותיהם הבסיסיות ולא רוצחי נשים וילדים מטעמי שנאת יהודים, כפי שהם באמת.
"מה שחשוב להבין", מדגיש גלעד, "הוא שהקרב שלהם אינו על יהודה ושומרון או 'הכיבוש'. מדובר על גורמים שמערערים על זכותנו למדינה יהודית בארץ ישראל ואנחנו חושפים אותם. יותר מזה אנחנו מייצרים הרתעה וחשש בקרב ארגונים אחרים שחושבים פעמיים האם וכיצד לפעול נגד ישראל כי הם תמיד יחששו שגורמים פרו ישראלים ואוהבי המדינה יחשפו את האידיאולוגיה האנטישמית שלהם.
״ברמה המדינתית, החשיפה נותנת כלים לא חסויים למשרד החוץ ולגורמי הסברה על מנת להראות את פרצופם האמיתי של מבקשי רעתם של ישראל. גורמי הביטחון הישראליים נמנעים משיתוף ציבורי של המידע שיש להם. פה אנחנו בעצם פותחים חלון רחב למבט מבפנים על פעילות שהיא בדרך כלל בצללים".
״אני לא מפחד לא מימין וגם לא משמאל״
שוחחנו גם עם צבי יחזקאלי. ״אני לא חושש ללכת עם אף אחד שמציג עובדות וראיות״, כך משיב יחזקאלי לשאלה האם חשש לעבוד יחד עם 'עד כאן' שמזוהה כארגון ימין או האם חשש מכך שהאמינות שלו תפגע מהסדרה. "תפקידנו כעיתונאים לבדוק את החומר הזה, לראות שהוא רלוונטי מבחינה עיתונאית וכמובן עומד בכל כללי האתיקה.
״לא פחדתי כי אני לא מפחד לא מימין וגם לא משמאל. אני מפחד ליפול ולטעות, אבל את החומר הזה בדקנו במשך הרבה מאוד זמן. תשמע, זה פרויקט של ארבע שנים. בשנה הראשונה שהשתולה נכנסה לשטח, בדקנו וראינו כל חומר שהיא הביאה. מדובר ב-3,000 שעות שנסרקו על ידי תחקירנים ועל ידי הבמאי, ועל ידי העורכים״.

״כששותלה מקליטה פעילים בדירת מסתור, למשל אמין אבו-ראשד (פעיל ארגון הטרור חמאס, א״ה) שאומר שהוא רוצה להשמיד את ישראל – זה לא וידאו שבושל, אין פה עניינים של מניפולציות. כל הסדרה זה חומרים ממצלמות נסתרות ‘AS IS’ במשך הפעלה של כמה שנים. לכן לא חששתי כמו שאני לא חושש לעבוד עם כל מי שנותן לי חומר עיתונאי טוב״. 

יחזקאלי אומר כי האמינות שלו תפגע אם הוא לא יטפל בנושאים האלה, וכי היא תפגע אם בתור עיתונאי שמסקר 25 שנה את יהודה ושומרון לא יסקר את דברים שכן מתרחשים בשטח. אלה סיפורים שלא מסוקרים ממש בחדשות, כמו ההשתלטות הפלסטינים על שטחי סי וכמו הפעולות ההתקפיות של הרשות הפלסטינית שלא רואים. 

״אני חושב שדוודקא הסדרות שעשיתי, גם ‘אללה אסלאם’ וגם ‘זהות בדויה’ – תרמו לאמינות כי אני בא ומספר מה הצד השני מספר לעצמו וזה הדבר הכי חשוב. אני לא מספר על הערבים אני מספר מה הערבים מספרים לעצמם. אני לא מדבר על הרשות הפלסטינית אלא מראה מה הרשות אומרת בספרי הלימוד שלה, בשיח הפנימי והחברתי. זה דבר שהרבה מתעלמים ממנו ולדעתי פה נמדדת האמינות״.

״הסיפור לא על גבולות 67 או 48. 

זה עצם הקיום של יהודים בארצם״

דעת הקהל תשתנה בישראל?

״אינני יודע. בעשרות שנים כאן אני מבין שדעת הקהל בישראל בעיקר מדחיקה ולא רוצה לדעת. חברה מערבית זאת חברה שרוצה שקט והגנתיות. החברה במזרח, הפלסטינים שמולנו, פועלים במסגרת האפשר – ומדינה דמוקרטית מאפשרת הרבה. הם נכנסים לפינות בהן אנחנו לא קיימים: שטחי סי, הסתה, שימוש בחופש הביטוי וחופש התנועה כדי להפעיל טרור. אנחנו לא מבינים את העקרונות הפשוטים של ג’יהאד שקט ואני מאוד מקווה שישראל תעורר לזה. הבעיה היא שאנחנו מתעוררים כאשר זה מדמם. 

״דווקא אירופה מתעוררת יותר״, מפתיע יחזקאלי. ״באירופה יש יותר שיח, יותר ביקוש לחומרים הללו של הסדרות – בגרמניה יש 3 שמיליון פליטים, בצרפת 10 מיליון מוסלמים. השיח קיים, הם חשים את זה ברחוב. יכול להיות שהיות שזה מה שיקרה אצלנו בעוד כמה שנים ונשים לב יותר לחומרים הללו״. 

בהמשך דבריו הוא חש צורך להדגיש: ״אירופה לא אוהבת את ישראל. הסיפור לא על גבולות 67 או 48. זה עצם הקיום של יהודים בארצם. אירופה לא אוהבת יהודים. כולנו מכירים את המקומות האלה שאי אפשר להיכנס אליהם עם כיפה או סממן יהודי. די דומה למען האמת למה שקורה אצלנו בחגים, למשל בערים מעורבות. אירופה נגדנו. נגדנו ובעד חמאס״. 

לשאלה למה זה המצב באירופה, משיב יחזקאלי:  ״אני חושב שזאת אנטישמיות שמובנת שם הרבה מאוד זמן. כך למשל, העצים שניטעים בשטחי סי, אפשר לראות שהם מגיעים מדנמרק או מהולנד. אירופה ממשיכה את מפעל השנאה נגדנו כביכול בתמיכה בפלסטינים, בפרויקטים עצומים של בנית המדינה הפלסטינית מתחת לאף שלנו, וכמו תמיד ישראל נרדמת או אפילו עוזרת לעניינים שהיא לא יודעת שפועלים נגדה. 

״שקים של כסף שנפרקים  לעין המצלמה״

אנחנו חוזרים לדבר על הסדרה והקשר שלה למתרחש באירופה, וצבי מונה מספר נקודות שמדגישות את חשיבותה של הסדרה: ״כל העניין של השתולה ו’עד כאן’ זה לחשוף את הקואליציה הקיימת שיש באירופה בקשר שבין ‘האחים המוסלמים’ לבין שמאל רדיקלי. מה שמחבר ביניהם זה שנאת ישראל. האחים המוסלמים באירופה מכחישים קיום של כל דבר שנוגד את האסלאם, אבל לצורך עזה, פלסטין, חמאס – הם משתפים פעולה. זאת החשיבות הראשונה. 

״הדבר השני – מסלולי הכסף. מעבר לכך שבהמשך הסדרה נראה שקטאר תורמת מאות מיליונים לכל הפרויקטים האלה, חשוב לראות את מערך הגיוס של חמאס. זאת אומרת, כספים שנאספים במסגדים ואנחנו נראה בסדרה שקים של כסף שנפרקים לעין המצלמה בהולנד למשל, מועברים בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה. אנשים שתורמים כביכול לאסלאם בכל מיני מסגדים באירופה מוצאים שהכסף שלהם מגיע בכלל לעזה״. 

לדבריו, מה שהכי חשוב בסדרה, נוגע לתמיכה בכל הפעולות של חמאס שמוצג כארגון לגיטימי. למשל ההפגנות על הגדר והמשטים האלימים – ״בעצם החשיבות היא להראות שהארגונים הללו לגמרי לא ארגוני זכויות אדם, בלי לדעת הם מופעלים לעתים על ידי חמאס, ועוד יותר מכך: הם מכחישים את קיומה של מדינת ישראל ובאופן מובלע גם תומכים בטרור ובפיגועים במדינת ישראל״. 

משהו עתיד להשתנות?

״חשיפה כזאת צריכה לתת מכה להסברה הישראלית שנמצאת מאחור. אין מה לעשות, ארגון טרור שמשתמש בפעילים אירופים זה ממש מכשיר את דעת הקהל באירופה ובארצות הברית, הדברים האלו עובדים. חמאס הצליח גם להיכנס ללגיטימציה המיינסטרימית האירופאית והאמריקאית וגם לשנות את דעת הקהל. 

״האם זה ישתנה? בתור מי שפועל בעניינים הללו כבר 20 שנה אני לא רואה את המדינה משתנה. אפילו היום – גוב האריות, הרשות הפלסטינית, במקום להבין שהרשות מפעילה טרור נותנים לה דברים, זה הקיבעון. גם הסכם הגז שנותן ללבנון הרבה מאוד הישגים. אני רואה את זה לנגד עיני בעיניים כלות כבר עשרות שנים. זה כואב אבל אני מחכה לרגע שייפקחו העיניים. אם העיניים שלי נפקחו לאחר 10-15 שנות סיקור אז אין ייאוש בעולם. 

עוד במדור זה

כתיבה וחתימה (טובה)

כתיבה וחתימה (טובה)

לומדי הדף היומי ובכלל תלמידי חכמי ישראל, למדו כי ישנה…
מנקים אשליות לפסח

מנקים אשליות לפסח

פסח מתקרב אלינו בצעדי ענק, וביחד איתו כל נשות ישראל…
״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

בליל יום שני האחרון, נר שמיני של חנוכה, ניצחו אראלים…
את המציאות הזאת צריך לשנות

את המציאות הזאת צריך לשנות

ההסכמים הקואליציוניים הולכים ונסגרים, והממשלה צפויה לקום בעוד פחות משבועיים,…
"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

בהילולת ל"ג בעומר בקבר רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון…
״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

אמנון ודניאלה וייס הם זוג מוכר – בשומרון בפרט וברחבי…
נשות החיל

נשות החיל

כולנו נחשפנו לתמונת ׳נשות הקואליציה׳, שזכתה לפרסום רב בשל העובדה…
ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

לרוב, את יהודה ושומרון אנחנו מזכירים בעניין תשתיות לקויות או…
הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

ברחבי העולם וגם כאן בישראל נרשמת התרגשות רבה לקראת מונדיאל…
״רבותיי, יש פה הפקרות״

״רבותיי, יש פה הפקרות״

במוצאי השבת האחרונה אירע פיגוע קשה בחברון שבו נרצח יהודי…
חלב פרווה אמיתי

חלב פרווה אמיתי

תעשיית המזון בעולם עומדת להשתנות בשנים הקרובות. זו לא שאלה…
אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

הרב אברהם אלקנה כהנא שפירא זצ״ל, המוכר כ׳רב אברום׳, העמיד…
"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

״הפעם הראשונה שבה שמרתי את יום כיפור וצמתי הייתה בגיל…
גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

לקראת ראש השנה אנשים נוהגים לקבל על עצמם החלטות טובות,…
שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

הממלכה המאוחדת של בריטניה הרכינה ראשה בשבוע שעבר, עת נודע…
תעריכו את הילדים שלכם

תעריכו את הילדים שלכם

זה היה יום רגיל של החופש הגדול. בשעות אחר הצהריים…
Scroll to Top
גלילה למעלה