אורי שכטר

אף אחד לא יכול על עם הנצח

אורי שכטר

לפני תקופה מסוימת הייתה ברית בראש צורים של משפחה חדשה שהגיעה ליישוב. אב המשפחה הגיע במקור מברזיל וקוראים לו גבריאל ספיר. הסנדק בברית היה הרב ישראל מאיר לאו, מי שהיה הרב הראשי לישראל.
באחת השבתות, תוך כדי החיבוק שנתנו אחד לשני, גבריאל ואני, שאלתי אותו בעדינות: ״איך הצלחתם להביא את הרב ישראל מאיר לאו להיות הסנדק בברית של בנכם? אתם מכירים אותו מאיפה שהוא?״, וגבריאל ענה: ״לא מכירים אותו, אבל זה סיפור יהודי ארוך. לא על רגל אחת״.
אז השבוע זכיתי לשבת עם גבריאל, וכך הוא סיפר לי: ״גדלתי במשפחה נוצרית מהמעמד הבינוני פלוס בברזיל. סבתא מצד אימא גרה דלת לידנו, ומכיוון שהוריי עבדו מהבוקר עד הלילה ישנתי לפחות שלוש פעמים בשבוע אצל סבתא והייתי מאוד קשור אליה.
כשהייתי תינוק הוטבלתי בכנסיה, ובגיל 14 למדתי בבית ספר דתי קתולי. אני זוכר בטקס חלוקת הלחם של הכומר שכל התלמידים היו על הברכיים, וכשהכומר הגיע אליי הוא פשוט דילג עליי והמשיך לילד הבא, לא הבנתי למה וחזרתי הביתה בוכה.
ניגשתי לסבתא וסיפרתי לה, והיא אמרה לי: ׳יש דברים שיום אחד תבין אותם׳. הרגשתי מאוד מבולבל – מצד אחד אני שייך לחברה ומצד שני אני לא שייך. בהמשך הועברתי לבית ספר רגיל, ושם הייתי צריך ללמוד על דתות. בגיל 16 קראתי לעומק את כל התנ״ך, כולל את הברית החדשה, והדגשתי פסוקים שנגעו בי. מה שהכי נגע בי היה ספר תהילים, הרגשתי שהספר הזה הוא האטלס של הרגשות.
באותו גיל התחלתי ללכת לכנסיה, למדתי את יסודות הדת הנוצרית והתחלתי לשאול שאלות. עשו בדיקה וראו שהוריי התחתנו באותה כנסיה. בלילות הייתי קם ויוצא למרפסת הגדולה של ביתנו, מתבודד ומדבר עם בורא עולם. יום אחד כשהגעתי לישון אצל סבתא שאלתי אותה: ׳למה אנחנו גרים פה בצפון ברזיל, וכל המשפחה שלך ושל אימא גרים 2,000 קילומטר מפה בצד השני של המדינה?׳. היא ענתה לי תשובה מוזרה מאוד: ׳ברחנו מהכומר המקומי שם, כי הוא לא אהב את המשפחה שלנו כי היינו יהודים׳. הקשבתי לדברים של סבתא והרגשתי שזה סיפור היסטורי מעניין ולא יותר.
בהמשך למדתי רפואה שש שנים ועבדתי בבית החולים המקומי, שם טיפלתי באדם שקראו לו אליהו יוסף שהיה גבאי בית הכנסת הספרדי בעיר. אליהו היה בטיפול נמרץ במיטה מספר ארבע. הוא חבש כיפה וכל היום מלמל דברים שלא הבנתי. משפחתו קיבלה ממני אינפורמציה על מצבו, ואני קיבלתי מהם אינפורמציה על יהדותם.
בשלב מסוים אמרתי לבן הצעיר של הגבאי, שקראו לו יצחק ישראל, שנראה לי שהמשפחה שלי הייתה יהודית. הוא שאל אותי איך, והשבתי שאימא שלי וסבתא שלי. הוא ענה לי ׳אז אתה יהודי׳. סירבתי להאמין. סיפרתי לו שאני נוצרי שהולך רק לכנסיה, מעולם לא הלכתי לבית כנסת.
ביום ראשון הגעתי לבית החולים וגיליתי שמיטה ארבע בטיפול נמרץ הייתה חסרה, והבנתי שאליהו יוסף כבר לא איתנו. בנו התקשר אליי והזמין אותי לסעודת סיום השבעה בבית הכנסת. הגעתי והיו שם כ-200 יהודים מהקהילה. לא הבנתי כלום ממה שהם אומרים.
ראיתי שם הרבה מגיני דוד, ונזכרתי שסבתא קנתה לי לפני שנפטרה מגן דוד מזהב. והפאזל המשיך להתמלא… בהמשך עברתי ללמוד באוקספורד והתחתנתי עם נוצרייה ונולדו לנו שתי בנות. עבדתי בבית חולים בלונדון והרגשתי ממש בשיא החיים, למרות שבנישואין עצמם לא הייתה אהבה גדולה.
יום אחד קיבלתי טלפון מבן דוד של אימא שדיבר איתי על היהדות של המשפחה. היה שם בית כנסת של חב״ד שמידי פעם קפצתי אליו בלי שאף אחד ידע. הרגשתי שאני חיי חיים כפולים: רופא אקזוטי ברזילאי בבית חולים בלונדון, ובסוד הולך לבית הכנסת ולומד יהדות ותורה עם מפרשים שונים ופרקי אבות.
הרגשתי שהפאזל מתחיל להסתדר . אשתי נבהלה מהיהדות שלי ועזבה את הבית עם הבנות, שאיתן אני בקשר עד היום לפחות פעם בשבוע. ניגשתי לבית הדין של הקהילה וביקשתי להיות יהודי. הם ביקשו מסמכים שלא היו לי. בהמשך עשיתי גיור מסורתי, ולאחר מכן גיור אורתודוקסי בקהילה. עליתי ארצה ועשיתי גיור של העדה החרדית והתחתנתי עם אשתי היקרה ונולדה לנו בת. בהמשך עשיתי גיור של הרבנות הראשית וקיבלתי גם תעודת המרה. בתקופה האחרונה קיבלתי מסמכים המוכיחים את יהדותי 15 דורות אחורה.
כשנולד בני חשבתי למלא את הפאזל באופן מלא, כך שהסנדק של בני יהיה הרב לאו, שניצל מהשואה ומסמל את הנצח של עם ישראל, וגם קשור אליי בכך שאני בתחילת דרכי למדתי פרקי אבות מספרו. התקשרתי ללשכתו והוא מייד הסכים, וזכינו יחד איתו להראות שאלו שרצו להרוג ולהשמיד את כל היהודים כמו בתקופת המן הרשע לא יכולים לעם היהודי שהוא עם הנצח״. ■

עוד במדור זה

כתיבה וחתימה (טובה)

כתיבה וחתימה (טובה)

לומדי הדף היומי ובכלל תלמידי חכמי ישראל, למדו כי ישנה מחלוקת עקרונית במסכת גיטין האם הכתיבה כרתי (לשמה), כלומר האם הגט אמור להיות כתוב לשמה של האישה או שמא רק החתימה של העדים אמורה להיות דווקא לשמה של האישה, או שמא עדי מסירה כרתי, דהיינו מסירת הגט היא שצריכה להיות לשמה (דעת התנא רבי מאיר).
הגמרא במסכת גיטין בדף כג עמוד א דנה בעניין זה, ושואלת הכיצד נסביר את דעת רבי מאיר שאמר כי עדי חתימה בלבד צריכים לחתום לשמה ולא לכתוב את הגט לשמה של האישה, ומסבירה הגמרא שאכן, הכתיבה צריכה להיות לשמה, ורבי מאיר התכוון ששמה של האישה בלבד צריך להיכתב עבור האישה הספציפית הזו.
עד כאן למדנות תלמודית.
בימים אלו אנו מברכים איש את רעהו בכתיבה ובחתימה טובה, נשאלת השאלה מה העיקר – האם הכתיבה (כמו שראינו למשל במסכת גיטין לעיל) או דווקא החתימה, שכן אנו יודעים למשל שחוזה שלא נחתם על ידי הצדדים אינו מחייב אותם. החשיבות מתרחבת אף לעניין חשיבות הימים הנוראים – האם בראש השנה יכתבון זה העיקר, או שמא בצום יום כיפור יחתמון חשוב בשל היותו מועד החתימה?
במסכת ראש השנה בדף טז מסבירה הגמרא ואומרת "הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם ביום הכיפורים דברי ר' מאיר, ר' יהודה אומר הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם כל אחד ואחד בזמנו, בפסח על התבואה, בעצרת על פירות האילן, בחג נידונין על המים ואדם נדון בראש השנה וגזר דין שלו נחתם ביום הכיפורים". הגמרא אם כן מחלקת בין כתיבה לחתימה, ומלשונה משתמע שהכתיבה היא הליך הדין, הדיון הענייני שבו ניתן לשנות לטובה או לרעה את פסק הדין אשר ייחתם בסופו של דבר במועד ה'שרירותי' שבו נחתמים ברואיו של הקב"ה.
אלא שהגמרא קוראת ליום הכיפורים 'גמר דין', בשונה מיום החתימה, המועד הטכני שבו נחתם דינו של האדם.
מה אם כן חשוב יותר – יום הכיפורים או ראש השנה? כתיבת הדין שבה ניתן להשפיע על הדיין היושב בדין, או שמא יום הכיפורים חמור הוא שבו נחתמים ברואיו של מלך מלכי המלכים?
כאשר דיין חותם את הדין נעשה טקס, טקסיות החתימה מחייבת את כיבוד המעמד המלכותי המחייב. האדם היודע שביום זה נחתם גזר דינו צריך לנהוג בהתאם. מאידך, בראש השנה, כתיבת האדם היא בהתאם למצוותיו ולתפילותיו כפי שהיו עד לראש השנה ובמהלכו – מאכל, משתה, לימוד ותפילה.
למשל, חוק הירושה מכיר בצוואה בכתב יד, דהיינו הרשומה כולה בכתב ידו של המצווה. צוואה שכזו חייבת להיות בנוסף חתומה על ידו. לחתימה יש אקט מחייב. הכתיבה מעידה על הרצון של המצווה, והחתימה מעידה על גמירות הדעת.
אולם, צוואה בעל פה (למשל כאשר מדובר באדם גוסס 'שכיב מרע'), תהא תקפה כמובן ללא חתימת המצווה, אלא רק על פי עדותם של שני עדים המאשרים את דברי המצווה שנאמרו על פה.
מכאן, לעיתים לחתימה יש תוקף ולעיתים אינה משמעותית כלל. וכן כתב ידו של האדם חשוב כמו חתימה, ולעיתים דבריו שנאמרו בעל פה חשובים יותר מהחתימה עצמה.
גם חוק חתימה אלקטרונית התשס"א 2001 ביטל למעשה את החתימה המסורתית, והפך אותה למעין קובץ מאפיין של האדם המאשר את המסמך האלקטרוני שעליו הוא חותם אלקטרונית.
תפילות הימים הנוראים מלמדות אותנו כי חסדיו של הבורא עם ברואיו לא עברו 'שדרוג', ושעדיין הטקסיות בחתימה קיימת. טקסיות זו מאפשרת לנו לנצל את המעמד לקבלת זכויות רבות ככל הניתן בין כסה לעשור ובעשור עצמו, הוא יום החתימה.
כתיבה וחתימה טובה לכל בית ישראל. ■

מנקים אשליות לפסח

מנקים אשליות לפסח

פסח מתקרב אלינו בצעדי ענק, וביחד איתו כל נשות ישראל מכינות את עצמן למצוות החג: ניקיון הבית מהמסד ועד הטפחות. והשבוע מישהי שאלה אותי: "תגידי, איך אני יכולה לגרום לבעלי לתת יד בניקיונות לפסח?" אז הינה כמה נקודות למחשבה בנושא. (הדברים כתובים בלשון נקבה אבל מותאמים לשני המינים):
1. סליחה על ניפוץ האשליה, אין כזה דבר 'לגרום' לאף אחד. זאת אומרת יש, אבל באמצעות מניפולציה או הפעלת כוח. אני מאמינה שאת רוצה שבעלך ינקה את הבית לא כי את אמרת לו וכי הוא מרגיש שהוא חייב לך טובה, אלא כי הוא רואה בניקיון הבית שותפות של שניכם. מצוות ביעור חמץ היא מצווה של שניכם, בעל ואישה כאחד. לכן הרשו לי לעדכן את השאלה ולשאול אחרת: "איך לאפשר לגרום לבעלי להיות גם הוא שותף בניקיונות הבית?" או לחילופין "איך לא ארגיש לבד בניקיונות הבית לקראת פסח?".
2. תיאום ציפיות – מילת מפתח בלא מעט תחומים זוגיים בכלל, ובפסח בפרט. אם עדיין לא ישבתם ודיברתם על כוס קפה ועוגיות שנשארו ממשלוח המנות לפורים על ההכנות לחג, זה הזמן לעשות זאת. הרבה פעמים אנחנו פועלים על אוטומט או לא מתקשרים את הציפיות שלנו, ובסוף מתאכזבים אחד מהשני. הינה כמה נקודות שכדאי שיעלו בשיחה ביניכם בהקשר לניקיון הבית:
• איך הייתה חוויית ניקיון הבית לפסח בבית של כל אחד מכם? הרבה פעמים אנחנו סוחבים איתנו לחיי הנישואין חוויות עבר שמשפיעות עלינו גם כיום ועלולות להיות טריגריות.
• מה זה אומר 'לנקות את הבית לפסח' עבור כל אחד מכם? האם זה אומר לנקות את הבית מחמץ בלבד, או לנקות את הבית מכל פירור אבק?
• אלו מקומות בבית הכי חשוב לכם לנקות ובאיזה סדר? הרי לא הגיוני להתחיל לנקות את המטבח בעודו פעיל במהלך השבוע.
• אלו סוגי ניקיונות אתם אוהבים יותר ואלו פחות? יכול מאוד להיות שאת לא מתחברת לניקוי המחסן או הרכב, ולבעלך אין בכלל בעיה לעשות זאת.
• מה יאפשר לכם לנקות את הבית בנחת ובשמחה? אם כבר מנקים – אפשר להפוך את החוויה למקרבת ולשמחה.
• במה אתם זקוקים לעזרה אחד מהשני, ואלו דברים אתם מעדיפים לנקות לבד? לפעמים ניקוי בשניים יכול לעזור מאוד, ולפעמים רק להפריע ולהאט את הקצב.
מוזמנים כמובן להוסיף גם שאלות מעצמכם.
3. ראייה מערכתית – אם נסתכל על גוף האדם נראה שיש הבדל בין האיברים השונים ולכל איבר יש את התפקיד שלו. לא דומה התפקיד הידיים לתפקיד הרגליים, המוח או הלב. האם אי פעם ראית שהיד אומרת ללב: "היי חביבי, שים לב שאתה עושה את התפקיד שלך כמו שצריך"? ברור שלא. היד לא מתרכזת בתפקיד של הלב, היא מרוכזת בעצמה ובלעשות את התפקיד שלה על הצד הטוב ביותר. לפעמים בני זוג שוכחים שהם מערכת שלמה ולכל אחד מהם יש את התפקיד שלו. יכול להיות שבעלך לא אוהב לנקות את הבית אבל בהחלט יכול לקחת על עצמו תפקידים אחרים. במקום להיכנס להתחשבנות מה כל אחד עשה, היי מרוכזת בעשייה מדויקת לכוחות שלך. אין מצווה להיות קורבן פסח.
4. עם יד על הלב – מי את מרגישה שבאמת אחראי לניקיונות לפסח? את או בעלך? רגע לפני שאת מבקשת ממנו שיהיה שותף – האם את מוכנה באמת לתת לו את ההזדמנות הזו? האם את מוכנה באמת לסמוך עליו ולשמוח בו, גם אם הוא לא מנקה בדיוק בדיוק כמו שאת רוצה? ■

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

בליל יום שני האחרון, נר שמיני של חנוכה, ניצחו אראלים…
את המציאות הזאת צריך לשנות

את המציאות הזאת צריך לשנות

ההסכמים הקואליציוניים הולכים ונסגרים, והממשלה צפויה לקום בעוד פחות משבועיים,…
"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

בהילולת ל"ג בעומר בקבר רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון…
״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

אמנון ודניאלה וייס הם זוג מוכר – בשומרון בפרט וברחבי…
נשות החיל

נשות החיל

כולנו נחשפנו לתמונת ׳נשות הקואליציה׳, שזכתה לפרסום רב בשל העובדה…
ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

לרוב, את יהודה ושומרון אנחנו מזכירים בעניין תשתיות לקויות או…
הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

ברחבי העולם וגם כאן בישראל נרשמת התרגשות רבה לקראת מונדיאל…
״רבותיי, יש פה הפקרות״

״רבותיי, יש פה הפקרות״

במוצאי השבת האחרונה אירע פיגוע קשה בחברון שבו נרצח יהודי…
הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

״אללה אסלאם״, ״איום דאעש״, ״היג’רה״, "דאעש: הדור הבא", "וידויים מדאע"ש",…
חלב פרווה אמיתי

חלב פרווה אמיתי

תעשיית המזון בעולם עומדת להשתנות בשנים הקרובות. זו לא שאלה…
אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

הרב אברהם אלקנה כהנא שפירא זצ״ל, המוכר כ׳רב אברום׳, העמיד…
"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

״הפעם הראשונה שבה שמרתי את יום כיפור וצמתי הייתה בגיל…
גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

לקראת ראש השנה אנשים נוהגים לקבל על עצמם החלטות טובות,…
שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

הממלכה המאוחדת של בריטניה הרכינה ראשה בשבוע שעבר, עת נודע…