נעם פתחי

מה שהיה הוא לא שיהיה

במסגרת תכנית הרדיו שלנו, התווכחנו יותם זמרי ואני לא פעם בשנה האחרונה "על מה היו הבחירות" שזו דרך ימנית אחרת לשאול "מה הכי מפריע לך במדינה?". בעוד שזמרי נעול על הרפורמה במערכת המשפט, אני מתעקש על הטייתה של התקשורת. כמובן שזה לא ויכוח של שני צדדים, שנינו גם מאוד מסכימים עם הנושא שהאחר הביא - ושני הנושאים האלו הם באמת הנושאים החמים כרגע. נכון שהמצב הבטחוני וחיי אדם הוא נושא עליון בחשיבותו במיוחד בשבוע האחרון - אבל שתי סוגיות הוויכוח בינינו, תקשורת ומשפט - קובעות לגביו מאוד.
אין לדעת את משקלו של התינוק שתלד המלחמה על הרפורמה במערכת המשפט, אבל השבוע המלחמה על צביונה של התקשורת עלתה לכותרות הראשיות.
זה התחיל ברעידת אדמה ביום ראשון, כשלאחר פרסומים רבים הכריזה העיתונאית אילה חסון מחדשות 13 כי החליטה לעבור לערוץ כאן 11. גילוי נאות, עבדכם הנאמן מוזמן לפאנלים הפוליטיים של האחרונה, ומעריך אותה מאוד באופן אישי. רוצים גילוי נוסף? מעולם לא הצלחתי להוציא מאילה במי היא תומכת, למי היא מצביעה ואיפה נמצאות הדעות הפוליטיות שלה. ותאמינו לי שניסיתי.
רעידת האדמה שיצרה מי שהביאה תחקירים מטלטלים בשנים האחרונות, ומִספרים מרשימים בטבלאות הרייטינג, מצטרפת לעניין הרב שיצר המעבר של המגיש שרון גל לערוץ 14, גם כן מחדשות 13.
למי שלא יודע - המגישים הראשיים של מהדורות האקטואליה קובעים את המילים ואת המנגינה בתכניות, ושני המגישים הללו הובילו תכניות שבהן הקהל הימני קיבל ייצוג הולם, פרשנים שמייצגים אותו וליינאפ (סדר נושאים) מאוזן. הציבור הימני, שהפך בשנים האחרונות בעל כורחו למומחה משפט ותקשורת - החזיר בנתוני צפייה ל'איים המאוזנים' שנוצרו בלוחות השידורים - והתזוזה הטקטונית מעסיקה אותו לא מעט.
נצא מתוך נקודת הנחה שגם הצופה התמים והבלתי מעורב, מבין כי ערוץ 12 החליט שהוא מחוץ למשחק - שם הלך הרוח השולט הוא רובו ככולו אנטי ימין, אנטי הממשלה ובעיקר אנטי בנימין נתניהו. בערוץ הזה הצופה הימני יכול למצוא איים פרסנוליים במקרה הטוב, אבל רוח המפקד והעורכים הראשיים אומרת "רק לא ביבי והימין".
בתקופה הקרובה המאבק על הצופה הימני הולך להיות הדבר שיעסיק וירעיד את שוק הטלוויזיה. הצופה הימני כבר משפיע על אחוזי הצפייה בערוץ 14 וייבחן מקרוב גם את תאגיד השידור הציבורי. וזו בשורה נהדרת לכל התקשורת בישראל. על רקע הקולות "קץ הדמוקרטיה" חשוב להסתכל שבאחד מהתחומים החשובים שלה יש פלורליזם מחשבתי ופה לכל חלקי המשחק הפוליטי, ולא לקבוצה מסוימת שעשתה פה עשרות שנים טלוויזיה חד צדדית.
לאחר עשרות שנות טלוויזיה בישראל, חלפו הימים שבהם הימין לא זוכה לייצוג ונעדר מהמסך - הטלוויזיה הישראלית היא לא בג"צ. נגמרו הימים שלקראת בחירות אולפני המהדורות הופכים למטה קמפיין פעיל שמהנדס לצופה את המציאות.
ניקח לדוגמה את הפרשן הטלוויזיוני שהציבור יכול היה לקרוא לו "ימני" - עמית סגל, שב-2006 הצטרף לחברת החדשות המשפיעה במדינה, ורק ב-2016 הפך לפרשן המשפיע שהוא כיום. כלומר, עיתונאים ופרשנים ימנים שלוקחים חלק אמיתי במהדורות החדשות זה סיפור מדהים בן 7 שנים בלבד. עד אז לא יכולנו לסמן על המרקע פרשן אחד בעל שיעור קומה שחושב כמו רוב העם - כי הם פשוט נחסמו.
עד כדי כך מעוותת ומופקרת היתה הזירה הזו. כשהזירה מופקרת אז גם מהלכים כמו עקירת אנשים מבתיהם והסכמי טרור דוגמת אוסלו מקבלים רוח גבית, שלא לדבר על תיק ראש ממשלה תפור שנפרם בכל יום שהמשפט ממשיך.
היום למחנה הלאומי ולימין המסורתי, ואפילו לציבור החרדי יש אופציות על המסך, והוא שווה כסף למפרסמים ויודע לדרוש את חלקו במשחק התקשורתי. אה, ונכון לימים אלו זמרי צודק: בתקשורת מטפלים, במערכת המשפט עוד נראה.

נעם פתחי מחזיק ספר תורה

נעם פתחי

נעם פתחי מחזיק ספר תורה

נעם פתחי

אני מניח שכולכם הגעתם לסוף השבוע עם מועקת מלחמת הרפורמה המשפטית. העם קרוע, החברה מפולגת ונבחרי הציבור שלנו מגרדים את התחתית בכל הקשור להתנהגות ממלכתית. לא נעים. אבל האם אנחנו לוקחים הכול בפרופורציות? ממש לא בטוח.
צריך להודות, מתנגדי הרפורמה עושים עבודה טובה, עשרות אלפים עולים לכנסת, הנדסת התודעה עושה לילות כימים וניהול קבוצות המחאה בשמאל מצליח לייצר סדר יום. ההייטקיסטים כובשים את המסך ומוציאים את עובדיהם לרחוב ללא הבדל של דת, גזע וסיכוי לימני לסרב. הכלכלנים מתריעים ומזהירים והעיתונות הכלכלית רואה שחורות למרות התנהגות לא רעה של הבורסה. אחת מההתארגנויות היא 'אחים לנשק' – מילואימניקים מוערכים שעשו מסע של שלושה ימים לירושלים כשהם משתעשעים במסרים כמו 'סופה של הדמוקרטיה' ועד לאזהרה מפני סירוב להגיע למילואים. מחאות סטייל אחים לנשק תמיד היו בארסנל הנשקים של השמאל: החשש של הימין מהתפוררות הסולידריות סביב שירות בצה"ל גבוה, והוא תמרור אזהרה שנוסה עלינו גם בסערת חוק הלאום. אני לא זוכר התארגנויות ממומנות לסירוב גיוס סביב ההתנתקות או סביב אוסלו – איכשהו הימין תמיד הגן על ערך הגיוס לצה"ל והמוטיבציה לשירות (חוץ מכמה פירות רקובים).
אל מול כמה אלפי חברים באחים לנשק אנחנו חייבים להקים, לפחות בראש של כל אחד ואחד מאיתנו, את ארגון 'אחים לפתק' ואני ממש שמח שמצאתי חרוז שעושה את העבודה. אנחנו ב'אחים לפתק', אחים לגוש הימין שעמד מול ממשלת בנט-לפיד-רע"מ ויצא להפגין ביום הבחירות. ניצחנו בחירות כנגד כל הסיכויים: כנגד ראש ממשלה עם כתבי אישום שבחלקם הגדול נראים היום כמו חגיגת עבירות פליליות (אפרופו מערכת המשפט) וכנגד תקשורת מגויסת המשמשת כמטה קמפיין לכל דבר (אפרופו קץ הדמוקרטיה). כשיגידו לכם שלא ניצחתם בהרבה, תזכרו שבסוגיית הרפורמה המשפטית והצמא לשינויים בבית המשפט העליון, בוועדה למינוי שופטים, בהגבלת כוחם של היועצים ובהחזרת הכוח השלטוני לריבון – גוש הימין ניצח את גוש השמאל בענק, כי חלקו מורכב ממפלגות ערביות שהרפורמה המשפטית לא מוציאה אותם להפגין. כלומר בוויכוח על צביונה של מערכת המשפט במדינת ישראל – בעיקר הקול היהודי במחלוקת והימין בו – הוא רוב ברור וגדול.
אנחנו ב"אחים לנשק" צריכים לזכור שהקריאות 'רפורמה במערכת המשפט הן קץ הדמוקרטיה והפיכת המדינה לדיקטטורה' לא מגיעות בחלל ריק, הן מתעלמות משנים שבהן הפכנו לצופים של המתרחש באולמי בתי המשפט ובמסדרונות המשטרה והפרקליטות: אנחנו אחים לזעזוע מעינוי הדין שעבר גל הירש, משנות ההחזקה בגרון של אריה דרעי, מעדויות החוקרים במשפט נתניהו, מההוכחות להתקנת תוכנות רוגלה פולשניות, מפגיעה בוטה בזכויות אימהות בנות 80, בתרגילי חקירה פליליים, ובהדלפות בכמויות סיטונאיות. אנחנו אחים לתדהמה ממעצר שכנתו של מנדלבליט שרק לחשה לו 'פרשת משפטים בושה' – שרואים היום את מובילי מחנה השמאל מסיתים לאלימות ודם ברחובות ולא קורה להם כלום.
אנחנו אחים להרבה יותר מהצבעה, אנחנו אחים לתקווה לשינוי, אנחנו אחים לרצון לשוויון חברתי, אנחנו אחים לשאיפה לראות בבית המשפט העליון את כל הפסיפס החברתי שמרכיב את המדינה. במילים אחרות אנחנו אחים לרצון לצדק אמיתי.
כמו שכבר שמעתם השבוע, אפשר להתווכח על הכול ולעשות הכול בהסכמה, אבל לא ייתכן שנסתובב בתחושה שיש מחנה אחד מאוחד סביב מה שחשוב לו, ומחנה אחר שמחכה בהכנעה לפשרות ולעוד מסמוס של השינוי.
חלק מאותה הרגשה טמון בכישלון ההסברתי שהממשלה והמחנה אחראים לו, במהירות שדברים יצאו אל הציבור – בזה אין ספק שהשמאל וההגמוניה המשפטית ניצחה. יש לה את תותחי התקשורת הכבדים מאחוריה. בדיוק בגלל זה אסיים בשתי המלצות שיחזקו אצלכם את התחושה שכולנו אחים לפתק וגם אחים לצדק: חפשו את הפודקאסט 'שומר סף' של גדי טאוב שקיים ראיון מרתק עם שר המשפטים יריב לוין. חפשו גם את פודקאסט של נדב פרי והאזינו לפרק עם מייסד אתר "מידה" רן ברץ.
שבת שלום. ■

למידע, להצטרפות ולעדכונים:
דוא״ל: miflegetnoam@gmail.com | אתר: https://noamparty.org.il/

עוד במדור זה

השלישיה הפוקחת

השלישיה הפוקחת

לממשלה גלי בהרב מיארה מתנגדת להצעה של אחד מהשופטים (עודד…
החטא בלי עונשו

החטא בלי עונשו

אתם יודעים ממה נמאס לי? מלדמיין מקרה דומה. וכשאני אומר…
כשהמחאה הופכת לגול עצמי

כשהמחאה הופכת לגול עצמי

אפשר רגע לדבר על כדורגל? אוקיי. איזו אליפות משמחת לקחה…
איך עושים פאנלים

איך עושים פאנלים

״למה אתה לא מכניס להם יותר?״, ״תהיה יותר תוקפני, אתה…
הפרסום בימין עובד

הפרסום בימין עובד

היום יותר מתמיד כולנו רוצים להיות מאוחדים, לשבת מחובקים, לגשר…
חיים ומוות ביד הלשון

חיים ומוות ביד הלשון

אומרים שאתה הכי מכאיב למי שאתה הכי אוהב, וגם הכי…
למה כן אצפה השנה במטס חיל האוויר

למה כן אצפה השנה במטס חיל האוויר

את הטור הזה אתם קוראים בשבת שנכנסה ׳בין הזמנים׳, בין…
עבדים נהיינו

עבדים נהיינו

לא לכל עם בהיסטוריה יוצא לספר על תקופת העבדות שלו,…
ערב טוב צודק הרחוב

ערב טוב צודק הרחוב

כולנו מכירים את המושג 'מעט מדי מאוחר מדי', השאלה אם…
פלשתינים: מקסימום אגדת עם

פלשתינים: מקסימום אגדת עם

השבוע סערה הארץ, ולא מעוד יום במסע לעבר הרפורמה המשפטית…
צאר המשפטים

צאר המשפטים

אני מניח שכולכם הגעתם לסוף השבוע עם מועקת מלחמת הרפורמה…
השמאל מתלוצץ עם אויביו

השמאל מתלוצץ עם אויביו

אני מניח שכולכם הגעתם לסוף השבוע עם מועקת מלחמת הרפורמה…
אחים לפתק, אחים לצדק

אחים לפתק, אחים לצדק

אני מניח שכולכם הגעתם לסוף השבוע עם מועקת מלחמת הרפורמה…
מה למדתי שחייבים ללמוד

מה למדתי שחייבים ללמוד

יש לי סיפור שבזכותו יהודים מקיימים מצוות. הוא נוגע בכל…
שבוע טוב בשלושה ימים

שבוע טוב בשלושה ימים

יש לי סיפור שבזכותו יהודים מקיימים מצוות. הוא נוגע בכל…
מלא מצוות

מלא מצוות

יש לי סיפור שבזכותו יהודים מקיימים מצוות. הוא נוגע בכל…
Scroll to Top
גלילה למעלה