שליפות

ארי קניאל, חוקר פרטי

 

אחד על אחד ארי קניאל גילוי דעת 416

ארי קניאל

חוקר ראשי במשרדי "פורום חקירות"
ארי קניאל
בדרך כלל אנחנו מראיינים דמות מוכרת שכולכם מזהים כבר ממבט חטוף בתמונה, אבל השבוע החלטנו לצאת לשיחה מעניינת עם מי שבוחר לברוח מעין העדשה ולהתייצב דווקא מאחוריה… ארי שימש בתפקידים בלשיים בשירות הציבורי. היום הוא חוקר פרטי, והוא משתף את קוראי 'גילוי דעת' ברזי המקצוע המרתק הזה
ספר על עצמך.

"אני יליד נווה צוף, בן למייסדי היישוב ובן הציונות הדתית. גם היום אני גר בבנימין והייתי תושב בנימין כל חיי. נשוי ואב לארבעה. שירתי בקרבי, ולאחר מכן עסקתי בכמה וכמה תפקידים ֹביטחוניים, לדוגמה כיהנתי כראש צוות בילוש במרחב יפת"ח, יפו ודרום תל אביב".

למה אין פה תמונה שלך?

"בעבודה שלי הפרופיל הנמוך וחוסר הבולטות בשטח הם אחד הדברים המרכזיים בתיק. אצלנו לא מחפשים להיות ידוענים".

איך הגעת לתחום עיסוקך?

"התאהבתי בתחום המודיעין כשעבדתי בבילוש, ותוך כדי העבודה בבילוש נחשפתי לתחום החקירות הפרטיות מבפנים, וזו הייתה חוויה מטלטלת במובן החיובי. עזבתי את הבילוש, כי למרות התפקידים הדומים שמילאתי זה לא היה זה. הרגשתי כמיהה בקרב האזרחים לחקירות מודיעיניות, וזה היה המשך טבעי של יציאה מהמגזר הממשלתי לפרטי. מאז אני בתחום ונהנה מכל רגע".

איך אדם יכול לדעת שהוא צריך בכלל חוקר פרטי?

"יש אנשים שמכירים את הקונספט ויודעים מה הם צריכים לגלות, אך רוב הציבור לא מכיר, ופונה אליי כשהוא חש עקצוצים בצוואר, כשיש לו תחושה שהוא מפספס משהו, שמשהו לא בסדר. יש לנו כבני אדם תחושות מעבר לתחושת הבסיס.
"זה יכול להיות בעל עסק, אפילו עסק קטן, שמרגיש שמשהו לא מסתדר עם הקופה הרושמת. אנחנו מלמדים זכות על כל אדם, אבל לא על חשבון העסקים שלנו… הפנייה לחוקר לא אומרת שאני לא מאמין באנשים אלא נוקט פעולה של זהירות".

האם קורה שאתה מגלה שסתם חשדתם במישהו?

"לרוב החשדות נכונים. לאחר האינסטינקט הראשוני אנשים דשים בחששות שלהם ופונים אליי, ועל פי רוב צודקים. יש מקרים חריגים שהתשובה ללקוח היא שהאדם שחשד בו הוא צדיק".

בתקופה האחרונה היו הרבה סיפורי זוועה על פעוטות שעברו אירועים אלימים במסגרות. אילו פתרונות יש בסל הכלים שלך שיכולים לחשוף את האמת?

"בתחום הזה יש שני סוגי פתרונות עיקריים: אחד הוא ציוד סמוי שמוסלק בחפצים הרגילים של הפעוט שהולך לגן, בציוד שהוא משתמש בו ביום-יום, כמו הצעצוע האהוב עליו שהופך למצלמת אודיו–וידיאו, או נעלי הספורט שלו, שגם הן יכולות להקליט אודיו. עוד פתרון הוא לבצע עבודה יזומה על גננת, לבחון אם יש אמת בחשדות נגדה".

כמי שעבד בגזרת דרום תל אביב, איך אתה רואה את המציאות שם?

"נראה שבשקט-בשקט המדינה ויתרה על דרום תל אביב לטובת פתרון לבעיית המהגרים. הפתרון האמיתי צריך לבוא לא מהעירייה או מהמשטרה אלא מהממשלה. עם זאת בעיית האלימות יכולה להיפתר בהקצאת כוחות של המשטרה לאזור".

'עין לציון'.

"מיזם שייסד צבי סוכות. בתוך כל עומס העבודה אני מרכז בהתנדבות את מערך הצלמים שלנו. המטרה היא לצייד חבר'ה במצלמות כמו ש'בצלם' עושים אבל למטרה ההפוכה: להגיע לכל המקומות שיש בהם התפרעויות ולתעד את המתפרעים הערבים כשהם זורקים אבנים. לאחר מכן אנחנו מעבירים את החומרים למערכת הביטחון כדי שיוכלו לתפוס את הפורעים".

חוקר פרטי לא מתעסק רק בבעיות זוגיות או אישות?

"נכון שככה אנשים חושבים. התחום לא פוסח על שום מגזר, אבל ענייני זוגיות תופסים רק 10–15 אחוזים מנפח העבודה. רוב הצורך בחוקרים פרטיים עולה דווקא בנושאים שקשורים לדיני ממונות או לדיני לשון הרע.
"אם אדם רוצה לתבוע מישהו אחר, מאחר שהגשת התביעה עולה הון, הוא רוצה לדעת לפני המשפט שלנתבע יש בכלל כסף לשלם, ואז הוא לוקח את החוקר כדי שיערוך בדיקה כלכלית של הנתבע".

האם אין בעיה מוסרית ללכת לחוקר פרטי?

"אין בעיה, לא מוסרית ולא הלכתית, כשאתה חי את המקצוע ואת הניואנסים. הלקוח הוא תמיד הצד הנפגע, לא הצד הפוגע, ולכן לבעיה המוסרית אין קרקע. דווקא היותי אדם דתי ומאמין מוסיף לי לארגז הכלים יתרון שלא קיים אצל שאר חבריי למקצוע".

האם גם גופים ציבוריים נעזרים בחוקרים פרטיים?

"כן, חד-משמעית. ויותר מכך, אפשר להגיע לחקירה רחבה שנותנת מעבר לפתרון נקודתי של הבעיה שלשמה נקראנו לעבודה. למי שמגיע מרקע בטחוני, כמוני, יש ערך מוסף: הוא יכול גם למנוע את הפרצה להבא ולראות את התמונה הרחבה יותר".

שתף אותנו באחד המעקבים המעניינים שלך…

"זוג שגר באחת מערי המרכז בארץ שם לב שבכל יום כשהאם חוזרת הביתה ב-11–12, הבת, בשנות ה-20 לחייה, מתעוררת משינה. ההורים דאגו ופחדו שיש לה בעיה כלשהי, ולא ידעו מה לעשות. הם שכרו חוקרים, ואני השתתפתי בחקירה כחוקר נוסף. ברגע שההורים יצאו מהבית התחלתי לתצפת.
"הרבה פעמים אני שמח מאוד כשאני מגיע לתוצאה. גם אם מצאתי גנב, אני שמח שהחברה ניצלה. במקרה הזה עם התחושה של ההצלחה הייתה תחושה קשה: התברר שאחרי שההורים יוצאים לעבודה הנערה יוצאת מהבית, קונה אלכוהול, משתכרת, רבה עם זרים בפארק וחוזרת לישון. כאשר האם הייתה חוזרת הביתה היא בעצם ראתה ילדה שיכורה שהתעוררה.
"במקרה הזה התחושה לא הייתה פשוטה, מכיוון שאחרי שהגענו כביכול לפתרון, להורים נותרה עוד דרך ארוכה בהתמודדות עם ילדה שמכורה לאלכוהול התמכרות קשה".

עוד במדור זה

שליפות

שליפות

אבא איש חינוך. אומרים שהקשר לאבא משתקף בקשר עם הקב״ה…
שליפות

שליפות

אבאג׳ק סיאלום. נולד בתוניס ובהמשך היגר בגיל שמונה לצרפת עם…
שליפות

שליפות

אבאגיבור. חושב עליו בכל יום. אבי ז״ל נפצע בקרב עם…
שליפות

שליפות

אבאאינטלקטואל, למדן.אימאהעוגן של המשפחה, מורה בנשמתה, מנהלת בית ספר, בשלנית.…
שליפות

שליפות

אבאזאב. פתח אותי לעולם הכלכלה. משתכנע מכל טיעוני הימין, אבל…
שליפות

שליפות

אבא האבא הכי טוב בחיים, רחמים טסה. אבא שלמדתי ממנו…
שליפות

שליפות

אבא תותח, דוגמה אישית, יציבות, ביטחון, אכפתיות, קשיחות, אהבה, השראה,…
שליפות

שליפות

ההוריםדוד ואסנת. בעלי תשובה, עלו מאוסטרליה מתוך ציונות ואהבה לארץ.…
שליפות

שליפות

אבא אבא עלה מדרום אפריקה בגיל 19-20 אחרי מלחמת ששת…
שליפות

שליפות

אבאאהרן, יליד העיר יזד בפרס. עלה לארץ בשנת 1958. חשמלאי…
שליפות

שליפות

אבאמשה, בן לחלוצי כפר פינס. חקלאי בנשמה.אימאמלי, שורדת שואה שהטביעה…
שליפות

שליפות

אבאאבי היקר משיח. יליד שכונת הבוכרים בירושלים של שנות ה-40,…
שליפות

שליפות

אבא אהרון. אימא שושנה. החצי השני שרית. המשפחה עלמה (9),…
שליפות

שליפות

אבאגדל במוסקבה ולמד אומנות. עלה לארץ בראשית שנות ה-90.אימאגדלה בברדיצ'ב,…
שליפות

שליפות

אבאהוא ההוכחה שעם הרבה אמונה וכח רצון אפשר להתגבר על…
שליפות

שליפות

אבא יהושע. גדול הדור שלי. ממנו ספגתי אהבה לעם, לארץ…
Scroll to Top
גלילה למעלה