כץ ולעניין

באשר הוא שם

ישמעאל מצחק עם יצחק.
שרה אינה מוכנה בשום אופן להמשיך לגדל את בנה יצחק לצד ישמעאל. בעזרת ציוויו של הקב”ה, אברהם משלח את הגר עם ישמעאל אל המדבר. במהלך ההליכה ולאחר שנגמרים המים, הגר משליכה את בנה תחת אחד השיחים. התורה ממשיכה בתיאור דברי המלאך אל הגר ומסיימת ע”פ מדרש בראשית רבה בהסבר מדוע הקב”ה מחליט להציל את ישמעאל: 


“ וַיִּשְׁמַע אֱלֹהִים, אֶת-קוֹל הַנַּעַר, וַיִּקְרָא מַלְאַךְ אֱלֹהִים אֶל-הָגָר מִן-הַשָּׁמַיִם, וַיֹּאמֶר לָהּ מַה-לָּךְ הָגָר; אַל-תִּירְאִי, כִּי-שָׁמַע אֱלֹהִים אֶל-קוֹל הַנַּעַר בַּאֲשֶׁר הוּא-שָׁם" (בראשית פרק כ”א פס’ י”ז)
בראשית רבה פרשה נ”ג י”ד:
"…באשר הוא שם אמר רבי סימון קפצו מלאכי השרת לקטרגו.
אמרו לפניו: ריבון העולמים אדם שהוא עתיד להמית את בניך בצמא אתה מעלה לו באר?
אמר להם: עכשיו מה הוא צדיק או רשע.
אמרו לו: צדיק.
אמר להם איני דן את האדם אלא בשעתו”.
המדרש מתאר בצורה מופלאה כיצד מלאכי השרת מנסים לשכנע את הקב”ה שלא להציל את ישמעאל בשל העתיד הרע שצאצאי ישמעאל יגרמו לצאצאי יצחק.
הקב”ה מיד מעמידם על מקומם וטוען לשפיטה הוגנת של ישמעאל ע”פ הכאן ועכשיו.
“אמר להם: עכשיו מה הוא צדיק או רשע… אמר להם: איני דן את האדם אלא בשעתו”.
בקליניקה אני נתקל לא מעט בוויכוחים, מריבות, חוסר הסכמה בין בני זוג, עניינים המתחילים בשל דבר אחד מסוים (בדרך כלל לא “הכי” חשוב), אך בלהט הדברים שני בני הזוג נוטים להכניס ולערב כל מיני מילים, טענות ועניינים שאינם קשורים. לדוגמה:
לב כבד על החמות, על המשפחה, על המנהגים ה”משונים” שהביא/ה איתו/ה, על חוסר היחס המכבד לחתן/ לכלה וכדומה.
הוויכוח הראשוני החל בכלל בנושא שונה ופעוט אשר אינו קשור כלל למשפחה. ובכל זאת רבים המקרים שבהם בני הזוג מכניסים, או יותר נכון “דוחפים” את המשפחתולוגיה אל תוך השיח והוויכוח. וכשהמשפחתולוגיה נכנסת, אזי הוויכוח, שהתחיל כאמור בנושא שאינו חשוב כל כך, הופך באחת לרציני, כבד, בעל משקעים, רגשי, טעון וממילא מגיע לסף פיצוץ.
מלמדת אותנו התורה: “באשר הוא שם” – איני דן את האדם אלא בשעתו. כך גם בני הזוג צריכים להשתדל ולהתדיין רק אודות הנושא שעליו לא הסכימו בתחילה. בשום אופן לא לערב בחוסר ההסמכה נושאים נפיצים שונים אשר אין להם שום קשר לנושא המדובר.
השקטת הלהבות והנמכתן באמצעות התייחסות ישירה וממוקדת של שני בני הזוג בבעיה הספציפית, תאפשר לזוג להמשיך ולהתנהל בצורה מכובדת מבלי להיכנס לרגישות של משפחתולוגיה מיותרת.

עוד במדור זה

״מה יהיה עם הדור הזה?...״

״מה יהיה עם הדור הזה?...״

ר׳ אריה בינה, ראש ישיבת ׳נתיב מאיר׳ ומייסד ישיבות הסדר…
חינוך ל׳דמוקרטיה׳? ב...בית המדרש!

חינוך ל׳דמוקרטיה׳? ב...בית המדרש!

זכיתי כמה פעמים לקבל עצות והדרכות הלכתיות מהדיין החיפאי הרב…
סיפורים ששמעתי

סיפורים ששמעתי

01 סיפר לי ר׳ מאיר הכהן סינגר: ״גדלתי בארה״ב בתקופה…
על הרב שג"ר – 15 שנים לפטירתו

על הרב שג"ר – 15 שנים לפטירתו

ישבתי כבחור בבית המדרש של ישיבת 'קבר יוסף' בשכם ולמדתי…
הרב שמחה הכהן קוק זצ"ל

הרב שמחה הכהן קוק זצ"ל

01לפני כמה שנים סיפר לי ד״ר ישראל קוגן, קרדיולוג ואיש…
יניח למקדש את אבן הפינה

יניח למקדש את אבן הפינה

01״את אחד המשוריינים שאתה רואה בצידי הדרך לירושלים – אני…
פוסקים ללא אג׳נדה

פוסקים ללא אג׳נדה

״אבל הרב הזה הוא…חרדי״.מיהו הפוסק שעודד ׳חרדים׳ שלא לגור בשכונות…
מ״עיר החסידות״ תל אביב

מ״עיר החסידות״ תל אביב

סיפר לי הרב ישעיהו הדרי זצ״ל על ניצני רעיון ישיבות…
״רגשות מעורבים״ - בין יום הזיכרון ליום העצמאות

״רגשות מעורבים״ - בין יום הזיכרון ליום העצמאות

זקני מאה שערים אמרו לי שהרב קוק היה אהוב מאד…
האם עשיתי רע בכך שבירכתי חייל?

האם עשיתי רע בכך שבירכתי חייל?

אחרי תפילת יזכור לחללי צה״ל, בשביעי של פסח, ניגש אלי…
הקב״ה בוחר ב״תל-אביביים״ שלו

הקב״ה בוחר ב״תל-אביביים״ שלו

שמעתי ממו״ר בעל ״נתיבי ישורון״ שליט״א: פעם דרש מורי חמי…
איך לא יעזבו הילדים את הדרך?

איך לא יעזבו הילדים את הדרך?

סיפר לי איש החסד צביקה הלוי יונגרייז: גדלתי במושב הזורעים…
מה קצר יותר מבו״ה?

מה קצר יותר מבו״ה?

השבוע שאלו אותי תלמידי אם הייתי אצל ר׳ חיים קנייבסקי.…
לא סוגרים את הבריח

לא סוגרים את הבריח

המשפט החזק שתפס אותי השבוע בסיפורים על ר׳ חיים קנייבסקי,…
הוראת הרב: שלא יעבור לבית ספר דתי

הוראת הרב: שלא יעבור לבית ספר דתי

משפחה חזרה בתשובה. אחד הילדים, בכיתה ה׳, השקיע הרבה בהשלמת…
מי מתעניין בצרות שלך

מי מתעניין בצרות שלך

סיפרה לי מישהי מזכרונות ילדותה: ׳בחוה״מ הראשון אחרי שעלינו לארץ,…