אלנתן אמיתי

בדרך למלחמה עולמית?

בצל החשש מפלישה הולכת וקרבה של רוסיה אל תוך אוקראינה, שלפי חלק מהדיווחים עשויה להיפתח כבר בשבוע הקרוב (נכון לזמן כתיבת שורות אלו), נשמעים קולות פסימיים בנוגע לאפשרות לפיה נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, ישתכנע לצעוד בדרך הדיפלומטיה בפתרון המתיחות בין מוסקבה למערב.
המאמצים הרבים שמשקיע ביידן בניסיון לשכנוע פוטין, נועדו להביא לפיוס בין המדינות ולמנוע את תחילתה של מלחמת עולם שלישית.
משמעות הדבר היא שאם אכן רוסיה תפלוש לעבר שכנתה אוקראינה, עלולה לפרוץ מלחמה עולמית: לפי הערכות צפויה מלחמה כזאת להגיע לממדי ענק, וזאת בעקבות הסכסוך הקשה בין שתי המדינות, שהחל אי שם ב-2014, בעניין סיפוח חצי האי קרים וויכוחים בין שתי המדינות על שטחים נוספים שבבעלותן.
המתיחות בין רוסיה לאוקראינה החלה לאחר שרוסיה הציבה כמאה אלף חיילים רוסיים בסמוך גבולות המדינה בחודשים האחרונים; הרוסים מתעקשים להמשיך לטעון כי שמורה להם הזכות להניע את כוחותיהם כרצונם בתוך שטחם החוקי והריבוני, וטוענים כי החיילים רוכזו בסמוך לגבול לצורך תמרוני כוחות בלבד, וישמשו את רוסיה לכל היותר להדיפת התקפה שתיזום אוקראינה.
אלא שהמודיעין האמריקני טוען כי מדובר בהיתממות ותו לא, וכי תקיפה מכוונת נמצאת על הפרק. מנגד, מאות אלפי חיילים אוקראינים ומתנדבים מתכוננים לעצור את הרוסים בכל דרך כדי למנוע פלישה לעבר המדינה.
הסיכוי לפריצת מלחמה עולמית בין רוסיה לאוקראינה, אם כן, נראה ממשי מאי פעם. רק בשבוע שעבר הצהיר הנשיא ביידן כי הוא מעריך שפוטין אכן יפלוש לאוקראינה משום שכעת, אחרי ריכוז כוחות ממושך כל כך, הוא "חייב לעשות צעד כלשהו". אף לדברי שר החוץ הפולני, הסיכוי למלחמה במזרח היבשת לא היה גדול כל כך בשום שלב בשלושים השנים האחרונות.
אם רוסיה אכן תממש את איומיה, תוצאות המלחמה עלולות להיות קטלניות בעבור העולם כולו – אין הרי מדובר בלוחמה בין שתי מדינות זניחות, מדובר בשני צבאות מהעוצמתיים בעולם, ובמקרה של מלחמה, מדינות רבות עשויות להצטרף לאחד מן הצדדים במטרה לנסות להכריע את הקרב ולמנוע ולמזער את נזקי המלחמה.
זה שנים שמתבצע טבח פנימי איום של אזרחי מדינות כגון סין, סוריה, עירק, טורקיה, צ׳יצ׳ניה, קסובו וצפון כמעט מבלי התערבות העולם בזוועות המתחוללות שם. כפי שזה נראה כעת, גם למדינות החזקות בעולם לא תהיה יכולת למנוע בצורה חלקה את המלחמה או להשתלט עליה באם תפרוץ.
על פי הערכות, עשרות מיליונים של אזרחים וחיילים עלולים לאבד את חייהם במלחמה, והיא עלולה להיזכר לדראון עולם כאיבוד הצלם האנושי בעולם המודרני כפרט ובהיסטוריה האנושית ככלל.

שתפו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Scroll to Top
גלילה למעלה