אלישע בן קימון

בדרך לשום מקום

אלישע בן קימון

אלישע בן קימון

עיתונאי ידיעות אחרונות

אלישע בן קימון

אלישע בן קימון

עיתונאי ידיעות אחרונות

עיתונאי ידיעות אחרונות

01
המחאה מקודשת. הנושא כבר לא מעניין. המחאה מקודשת. ראשי המחאה שהיו בעבר נגד הרפורמה במערכת המשפט, מחו מאז נגד חוק הגיוס ואז עברו למחאות נגד ׳פוליטיזציה של יום הזיכרון׳, וכעת הם נכנסים גם למחאת חוק הארנונה או ׳הג׳יהאד׳ כפי שכינה זאת השבוע ראש מועצת רמת גן, כרמל שמאה הכהן. האמת? הצדק בסיפור קרן הארנונה נמצא איפשהו באמצע. יש ראשי רשויות שירוויחו ויש מי שלא, אבל הקרן הזו, שאגב מי שקידם אותה הם בכלל פקידי האוצר, היא לא העניין. זו רק תפאורה למחאה, כי צריך להיאחז במשהו.
לפני מספר שבועות, בזמן שדימם בסקרים ושריו נאמו בחדווה על קידום הרפורמה בלי הידברות, הבין נתניהו שהוא חייב לעשות מעשה כדי שהממשלה לא תתפרק לו בין הידיים. הוא ניתח את המצב ועשה כמה פעולות, שכפי הנראה עכשיו, גרמו לייצוב מחדש של הקואליציה. ראשית, הוא הוריד את הרפורמה למדרון אחורי, ובכך אפשר את קיום שיחות המו"מ בבית הנשיא. שנית, הרחיק גורמים שתמכו ברפורמה והתבטאו בחריפות נגד המפגינים, כמו בנו יאיר שכבר תקופה ארוכה לא נמצא בארץ וקולו בשיח הציבורי נדם. שלישית, הוא ביצע כמה פעולות כלכליות, כמו ההצהרה על חוק חינוך חינם בגילי 0-3 והוספת נקודות זכות להורים עובדים. ורביעית, העביר את הקשב לביטחון, הנושא שהוא מבין בו כנראה יותר מכולם. נתניהו הוביל את מערכת הביטחון למבצע שמוגדר כהצלחה בכל האספקטים. סיכולים ממוקדים, לחימה ממוקדת בארגון אחד, ושיקום יכולת ההרתעה מול ארגוני הטרור. זה קורה אחרי תקופה קשה של ערעור היציבות הביטחונית כמעט בכל הזירות. ראשי המחאה ראו שהצליחו, אבל עשו חישוב מסלול מחדש ומנסים כעת להמשיך בכל מחיר.
02
בדרך לשום מקום. מה שאנחנו רואים כעת היא מחאה בדרך לשום מקום. זה לא משנה מה הממשלה עושה – יהיו אנשים בקפלן. הדוגמאות הוצגו כאן קודם, אבל עדיין צריך לזכות שני דברים חשובים. ראשית, זכותו של כל אחד להביע מחאה על כל דבר שיבחר. שנית, נראה שהקואליציה עושה כל דבר כדי ליפול בפח המחאה ומייצרת אנטגוניזם שמדליק את המוחים. לדוגמה, סיפור הארנונה. זו הרי יוזמה של פקידי האוצר, הם כבר שנים מנסים לקדם את הקמת הקרן כדי להילחם במחירי הדיור. איפה הם? מדוע הם לא עומדים מול הציבור ומסבירים את הצורך בקרן מבחינה מקצועית? בנוסף, ברקע קרן הארנונה נחשפים המספרים מאחורי ההסכמים הקואליציוניים. אין ספק שמדובר בהגדלה משמעותית של הכספים שיועברו לחרדים ולהתיישבות. מה לעשות, משקלם של החרדים בממשלה משמעותי והם רוצים לדאוג לסקטור שלהם. כנ"ל סמוטריץ׳ ובן גביר שסבלו לפני כשנתיים מעצירת תוכניות ביהודה ושומרון. אבל גם לזה יש דרך. מחאה תמיד תהיה, משום שהממשלה הנוכחית מאוד הומוגנית. היא אומנם משקפת 64 מנדטים, אבל יש המון ישראלים שמביטים בה, לא רואים את נציגיהם ומסרבים לקבל את תוצאות הבחירות. הרצון להפיל אותה או לשנות את הרכבה נמצא מעל הכול. גם בלי רפורמה, גם בלי חוק הגיוס וגם בלי קרן ארנונה.
03
סיום ׳מגן וחץ׳. כתבתי בטור זה בעבר על ׳מחיר ההפסד׳ – שורת הקלות כלכליות שישראל מעניקה לחמאס בעזה ולרשות הפלשתינית ביהודה ושומרון. זה עובד, אולי לא באופן חלק אבל זה מתחיל לשבת עמוק אצל הפלשתינים. יחד עם זאת חשוב לציין מספר נקודות ביחס למבצע והשמועות על מה ישראל נתנה בתמורה להפסקת האש. ראשית הסיכולים הממוקדים – "מדובר על מהלך התקפי ויזום שמהווה הרתעה לארגוני הטרור באזור", זה לא ייפסק, כך אומר לי גורם ביטחוני בכיר שאיתו שוחחתי. שנית – גופתו של איש הג׳יהאד שמת בכלא – "שב"כ התנגד נחרצות לקשירת גופת המחבל חאדר עדנן, איש הג׳יהאד האסלאמי שמת בתאו לאחר ששבת רעב, להסכם הפסקת האש, זאת לאור העובדה כי בשב"כ נחושים לקשור את גופתו לסוגיית עסקת שבויים ונעדרים ככל שתהיה כזו בעתיד", כך מסביר אותו גורם, ומוסיף לגבי הסוגייה האיראנית: "איראן הלכה למעשה מביאה להרס ברצועה וגורמת לאזרחים שם לסבל. מצד אחד היא מנסה להיראות כמו שתורמת לשיקום הרצועה אבל בפועל היא מחריבה אותה". ■

עוד במדור זה

האיש החזק בממשלה

האיש החזק בממשלה

01חצי שנה להקמת הממשלה, וכבר אפשר להגיד את מה שבדצמבר…
מלחמה, לא סבב

מלחמה, לא סבב

בליל שישי האחרון בצאתי מבית הכנסת פנה אליי אחד מחברי…
המשוואה החדשה

המשוואה החדשה

01נכון לכתיבת שורות אלה צה״ל נמצא במערכה מול ראשי הג'יהאד…
להשיב את הבייס

להשיב את הבייס

01עם פתיחת כנס הקיץ של הכנסת, נמצאת הממשלה באחת מנקודות…
לגלגל ת׳בלוף

לגלגל ת׳בלוף

01ח׳אן אל-אחמר. כנראה שסיפור ח׳אן אל-אחמר הוא הדבר הכי יציב…
החיים שאחרי המוות

החיים שאחרי המוות

אפשר להכיר אנשים שאינם בחיים. אפשר לחיות לאורם. אפשר ללמוד…
ברווז צולע

ברווז צולע

שר הביטחון גלנט עובר טלטלה. צריך להגיד ביושר – יש…
לא לפספס את ההזדמנות

לא לפספס את ההזדמנות

01הימין לא הפסיד. פתקי ההצבעה לא נזרקו לפח. הרפורמה תתקדם…
ביטחון. סוף

ביטחון. סוף

01חווארה. "המשימה המרכזית שלי היא שתושב שבאחריותי לא יפחד. לא…
זה שכן וזה שלא

זה שכן וזה שלא

01זה שכן. "חוק התיקון הזה בא לרפא את הפצע הפתוח…
אמונה וביטחון

אמונה וביטחון

01אמונה. שבוע קשה עבר על עם ישראל. אי אפשר לדמיין…
מחאה שיצאה משליטה

מחאה שיצאה משליטה

01אני בעד מחאות ומאבקים. סיקרתי הפגנות רבות ואף לקחתי חלק…
מאחורי הקלעים של הדרמה ביהודה ושומרון

מאחורי הקלעים של הדרמה ביהודה ושומרון

01וואו. איזו החלטת קבינט הייתה השבוע להתיישבות. משהו שלא רואים…
אחד בפה ואחד בלב

אחד בפה ואחד בלב

01שני דברים התרחשו במהלך השבועיים האחרונים, והם אולי מעידים יותר…
הזמן שלפני הרמדאן

הזמן שלפני הרמדאן

01"זה חייב לקרות עכשיו, אחרת נאבד את המומנטום. אם השבוע…
עוד מוקדם להגיד

עוד מוקדם להגיד

01הכלים של המנהל יחד עם כוחות מג"ב ואנשי משרד הביטחון…
Scroll to Top
גלילה למעלה