יהדות עכשיו

בונים חיים מחדש

אלפי ילדים ומשפחות נמצאות במצב שהבית בו הם מתגוררים, מסוכן ולא ראוי למגורים. בתקופה שבה אנו חיים ‘שגרת קורונה’, והבית שלנו הוא מרכז החיים העיקרי שלנו, מה עם אלו שבשבילם הבית הוא מקום שקשה לחיות בו, לעתים ממש מסכן חיים ואין להם יכולת לשלם לבעל מקצוע? שהקירות בו שבורים, ללא מים חמים או עם חשמל חשוף ומסוכן? עמותת ‘תנופה בקהילה’ הוקמה כדי לסייע להם. עובדי העמותה נכנסים לבית המשפחה ועורכים בו שיפוץ בהתאם לצרכי המשפחה.

מלכה טויטו

מלכה טויטו

מה זה בית בשבילך? יש ילדים שאצלם בית זה ארבע קירות מתפוררים

“יש! סבתא סוף סוף אפשר כאן להתקלח!”
“בזמן האחרון טיפלנו במקרה שריגש אותי מאוד והזכיר לי את הילדות שלי”, גבי נחמני, מנכ”ל ומייסד עמותת ‘תנופה בקהילה’, מספר בהתרגשות. “קיבלנו דיווח על מקרה חירום, משפחה שכבר ארבע שנים ללא מים חמים במקלחת, ומתקלחת מצינור מים קטן בגובה הברכיים שמשכו מהניאגרה של השירותים. כשהגענו לדירה המראות החזירו אותי לילדות שלי”. בבית גרים סבתא, אם חד הורית מתמודדת נפש וילד בן 10. 

המקלחת שבורה לגמרי, הקירות רקובים מרטיבות קשה, והמים לא מגיעים למקלחת. “כששאלנו אותם איך הם מתקלחים הם הצביעו לכיוון מיכל המים של השירותים. את מבינה מה אני מספר לך?! ילד בן 10 שמאז שהוא זוכר את עצמו הוא מתקלח בצינור מים קרים שיוצא מהניאגרה, הוא לא מכיר מציאות של מקלחת חמה ונורמלית. שלא לדבר על הסבתא, שמתקשה בהליכה וצריכה להתקלח באותו הצינור”.
מיד הם נכנסו לפעולה, “גייסנו את השותפים שלנו מ’קבוצת טובול’, וביצענו שם שיפוץ מאסיבי בשווי של עשרות אלפי שקלים. החלפנו את כל מערכת האינסטלציה בבית, את האמבטיה במקלחון, הוספנו כלים סניטריים, ברזים וארון אמבטיה חדשים. הרחבנו את דלת הכניסה כדי שעוד כמה שנים הסבתא תוכל להכנס למקלחת עם הליכון או חלילה עם כסא גלגלים. דאגנו להם לתלושי מזון ולליווי סוציאלי שוטף והובלנו אותם לדרך חדשה”.

בתום השיפוץ, כשהילד נכנס לראשונה למקלחת החדשה, לא נשארה עין יבשה בחדר כשאמר בהתרגשות: “יש! סבתא סוף סוף אפשר כאן להתקלח!”.

בתום השיפוץ, כשהילד נכנס לראשונה למקלחת החדשה, לא נשארה עין יבשה בחדר כשאמר בהתרגשות: “יש! סבתא סוף סוף אפשר כאן להתקלח!”.

ומי עומד מאחורי כל זה?
עמותת ‘תנופה בקהילה’ היא אחת העמותות המרגשות ביותר שקיימות. כבר 27 שנה שהארגון משפץ בתי משפחות נזקקות מוכרות רווחה ללא עלות, ועד היום שיפץ מעל ל-5,500 בתי משפחות ב-16 ערים ברחבי הארץ. בשנה האחרונה העמותה סייעה למספר שיא של 456 משפחות כולל: משפחות חד הוריות, קשישים, ניצולי שואה, נפגעי טרור, חיילים ממשפחות מצוקה, עולים חדשים ועוד.

גבי נחמני מנכ״ל ומייסד תנופה בקהילה

גבי נחמני מנכ״ל ומייסד תנופה בקהילה

בעמותה לא עוסקים רק בצורך הפיזי של הבית, הם מאמינים שטיפול נכון במשפחה הוא לא רק צבע יפה על הקיר, אלא נובע משורש בעיות חמורות יותר, ולכן הוא חייב להיות מלווה בסיוע וליווי מקצועי כך שכל משפחה שעוברת את התהליך, מקבלת ליווי צמוד של עובדת סוציאלית ליציאה מהמשבר לדרך חדשה.
את הפרויקט המיוחד הזה, הקים בשנות ה-90 גבי נחמני. הוא גדל בשכונת מצוקה בירושלים למשפחה חד הורית “אבי נפטר כשהייתי בגיל 8”, הוא מספר, “גרנו בבית רעוע עם תקרה שנופלת וקירות מתפוררים” עד גיל 9 לא היו להם מים חמים בבית ולא היה מי שיתקן. “התקלחנו בחורף עם דלי”.
ככל שגבי ואחיו גדלו, הם התחילו לשפץ בעצמם את הבית, בכל פעם
הצליחו לתקן משהו אחר, כך למדו את העבודה והתחילו לעזור גם לשכנים שנזקקו לשיפוץ. כסטודנט הוא היה משפץ עם חברים בתים של נזקקים, משם הוא כבר ידע שזו תהיה השליחות שלו בחיים. לאחר הלימודים עבד בארגון ‘לבנות ולהבנות’, שם הקים פרוייקט שיפוצים לנזקקים שעם השנים גדל והתרחב עד שהפך לעמותה עצמאית, ל-’תנופה בקהילה’.
העמותה מעסיקה אנשי שיפוצים מקצועיים במשרה מלאה. המשפחות מופנות אליהם ממחלקות הרווחה בערים בהם הם פעילים. בשנים האחרונות התווסף עוד מימד חברתי, כאשר גבי החל לגייס חיילים משוחררים ונוער בסיכון והכשיר אותם לעבודה מקצועית כאנשי מקצוע בתחום הבנייה.
העובדת הסוציאלית של העמותה מעניקה ליווי מקצועי וסיוע משלים המאפשר למשפחה לצאת ממצבה לחיים בריאים יותר ובשיאו של התהליך הבית עובר את השיפוץ הנדרש כדי להיות ראוי למגורים ומכבד את בעליו. כיום, אין אף גורם ממשלתי, עירוני או אחר הנותן מענה לבעיות חמורות של דיור בבעלות פרטית שאינו ראוי למגורים.
“רק בשבועות האחרונים, אנשי השטח שלנו התקינו דוד שמש חדש אצל ניצול שואה שכמה חודשים היה ללא מים חמים במקלחת. תיקנו ריצוף שבור בבית קשישה שמעדה ושברה את הרגל, טיפלו בחשמל חשוף ומסוכן בבית עם 5 ילדים קטנים ועוד. כואב הלב לראות ילדים שמתביישים להזמין אליהם חברים הביתה, אמהות שלא יכולות לבשל למשפחה שלהן במטבח, ועוד תקלות בית חמורות שמשבשות את החיים של אותן משפחות, ובשבילנו הן בסיסיות ומובנות מאליהן”.

סיוע חירום בתקופת הקורונה
מתחילת הקורונה, העמותה עברה באופן מיידי לפעילות חירום, הקימה קו חירום לתקלות בית דחופות עבור משפחות וקשישים שלא יכלו להזמין אליהם בעל מקצוע, כחלק מקבוצת סיכון, במהלך ובין הסגרים, מחוסר יכולת כלכלית ועוד. לצערנו, המשבר העולמי הוביל לכך שבשנה האחרונה הצטרפו משפחות רבות למעגל העוני והרווחה. לקו החירום של העמותה הגיעו מעל ל-2,000 פניות בנושאים מגוונים, להם עובדי העמותה העניקו ייעוץ או קישרו אותם לגורמים מקצועיים אחרים לקבלת סיוע.
כמו כן, העמותה הקימה מיזם חדשני ומרגש ביותר, ‘ניידת תיקוני חירום’ שמטרתה לתת מענה מיידי ומהיר לתקלות בית חמורות בעיקר בקרב קשישים וניצולי שואה חסרי אונים ללא עלות למשפחה. מתחילת הקורונה, ניידת החירום סייעה למעל ל-300 משפחות בתקלות דחופות, וממשיכה לפעול בימים אלה באזור ירושלים והמרכז. שטף הפניות ממשיך להגיע למשרדי העמותה ובימים אלה העמותה נמצאת בקמפיין גיוס חירום עבור ניידת תיקוני חירום שניה שתפעל ותעניק סיוע מיידי לאזור הדרום.
הארגון המיוחד הזה, מתקיים בזכות תרומות של אנשים טובים וקרנות מהארץ ומהעולם, הרואים את החשיבות בפעילות המבורכת הזו. כאמור, בתקופה הנוכחית שנגיף הקורונה משתלט על החיים של כולנו, חלק גדול מהאוכלוסיות שמופנות אל העמותה הן משפחות שבנוסף לנסיבות חייהן, הן בקבוצת סיכון לקורונה וכשהן נאלצות להיות בביתם כל היום, החשיבות של מצב הבית הופכת להיות קריטית ביותר.
העמותה מזמינה אתכם לקחת חלק ולהיות שותפים במיזם המדהים, שעושה טוב לעם ישראל ובונה חיים מחדש יום יום. חפשו אותם בפייסבוק: תנופה בקהילה -Tenufa Bakehila , או באתר: www.tenufa.org.

עוד במדור זה

כתיבה וחתימה (טובה)

כתיבה וחתימה (טובה)

לומדי הדף היומי ובכלל תלמידי חכמי ישראל, למדו כי ישנה…
מנקים אשליות לפסח

מנקים אשליות לפסח

פסח מתקרב אלינו בצעדי ענק, וביחד איתו כל נשות ישראל…
״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

בליל יום שני האחרון, נר שמיני של חנוכה, ניצחו אראלים…
את המציאות הזאת צריך לשנות

את המציאות הזאת צריך לשנות

ההסכמים הקואליציוניים הולכים ונסגרים, והממשלה צפויה לקום בעוד פחות משבועיים,…
"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

בהילולת ל"ג בעומר בקבר רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון…
״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

אמנון ודניאלה וייס הם זוג מוכר – בשומרון בפרט וברחבי…
נשות החיל

נשות החיל

כולנו נחשפנו לתמונת ׳נשות הקואליציה׳, שזכתה לפרסום רב בשל העובדה…
ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

לרוב, את יהודה ושומרון אנחנו מזכירים בעניין תשתיות לקויות או…
הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

ברחבי העולם וגם כאן בישראל נרשמת התרגשות רבה לקראת מונדיאל…
״רבותיי, יש פה הפקרות״

״רבותיי, יש פה הפקרות״

במוצאי השבת האחרונה אירע פיגוע קשה בחברון שבו נרצח יהודי…
הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

״אללה אסלאם״, ״איום דאעש״, ״היג’רה״, "דאעש: הדור הבא", "וידויים מדאע"ש",…
חלב פרווה אמיתי

חלב פרווה אמיתי

תעשיית המזון בעולם עומדת להשתנות בשנים הקרובות. זו לא שאלה…
אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

הרב אברהם אלקנה כהנא שפירא זצ״ל, המוכר כ׳רב אברום׳, העמיד…
"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

״הפעם הראשונה שבה שמרתי את יום כיפור וצמתי הייתה בגיל…
גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

לקראת ראש השנה אנשים נוהגים לקבל על עצמם החלטות טובות,…
שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

הממלכה המאוחדת של בריטניה הרכינה ראשה בשבוע שעבר, עת נודע…
Scroll to Top
גלילה למעלה