אלישע בן קימון

בידיים של גנץ

01
במהלך השבוע יצר שר הביטחון בני גנץ משבר קואליציוני סביב סוגיית הפנסיות הצה״ליות. הוא מבקש להעביר חוק שבין היתר מגדיל את הפנסיות לאנשי קבע. מנגד טוענים חבריו לקואליציה במפלגת העבודה ובמרצ כי בימים שבהם אזרחי ישראל נאבקים ביוקר המחיה, לא נכון להגדיל פנסיות. אבל מבלי לשים לב, בזירה אחרת נפיצה בהרבה, נפתחת חזית חדשה. מאז הקמת הממשלה אנשי ההתיישבות (אלו שלא התנגדו לה) נזהרים בכבודו של שר הביטחון בני גנץ. גם שרים מהימין וחברי כנסת. "אני מאמין לגנץ", הם אומרים. "הוא איש הגון". אלו התיאורים שזוכה להם יו"ר כחול לבן. גם אלו שתקפו את הממשלה לאחרונה עדיין שמרו על כבודו של שר הביטחון. אבל משהו קרה שם במהלך השבועות האחרונים. הטון מתחיל להשתנות. הדרישות שעד כה נדחקו הצידה ומחכות למענה שבועות ארוכים מתחילות להתעורר שוב. שר הביטחון כבר ביטל שלוש פעמים פגישות עם ראשי המועצות ביהודה ושומרון.
02
סוגיית חומש בהולד. זה טוב למתיישבים, גורמים בצבא לוחצים , בעקבות הבג"ץ, לפנות את הישיבה. בנוגע לאביתר הסיפור יותר מורכב אבל גם בידיים של גנץ. לאחר אישור המתווה שנתן היועמ"ש הקודם אביחי מנדלבליט העניין נתקע. כלפי חוץ מספרים שהמתווה חונה בין יועצים משפטיים. אבל הסיבה האמיתית היא ההתנגדות האמריקאית, כפי שמספרים עליה במשרד החוץ. בסביבתו של גנץ תוקפים בהקשר הזה את שר החוץ יאיר לפיד ואומרים כי הוא מתנהל בחוסר הגינות. "בזמן החתימה על מתווה אביתר כאשר הממשלה הרעועה עמדה בפני פינוי מורכב שיכל להוליד תמונות קשות ולפירוק הממשלה, הוא לא פצה פה בכדי שלא לסכן את מעמד הממשלה ונתן לבני לחתום על ההסכם ולהציל את הממשלה. ועכשיו כאשר צריך "לשלם" הוא מספר לנו על התנגדות אמריקאית ומערים קשיים , איפה הוא היה אז?", כך אומר אחד המקורבים לשר הביטחון.
03
סוגייה נוספת שנמצאת בידיים של גנץ היא חיבור החשמל עבור "ההתיישבות הצעירה." כרגע על השולחן רשימה של 52 יישובים שאותם מבקשים לחבר. הערכות הן כי לא כולם יחוברו. היועצים המשפטיים בפיקוד המרכז מבקשים לוודא שלכל מאחז או יישוב שיחובר יש אופק הסדרתי (אגב נבדקת אפשרות גם לחיבור של יישובים פלסטינים בשטחי c).
04
אבל מעל הכל נמצא כינוס ישיבת התכנון העליונה. אם נרצה הלחם והחמאה של ההתיישבות. לפי מתווה הסטטוס קוו שנקבע עוד בימי נתניהו וטראמפ המת"ע – הוועדה שמאשרת בנייה ביהודה ושומרון בכפוף לדרג מדיני אמורה להתכנס בכל שלושה חודשים. בפעם האחרונה זה קרה בנובמבר. החודש הייתה צריכה להתכנס שוב. כרגע אין דיונים בעניין. גם לא ישיבות הכנה. אין שום גורם שמנחה את הדרג המקצועי להיערך. יותר מכך. בהתיישבות מספרים כי 11 תוכניות שאושרו לתוקף בוועדה הקודמת שכוללות כ1700 יחידות דיור תקועות בגלל פרוצדורה שטרם אושרה. מבחינת ראשי ההתיישבות מדובר בימים של הקפאה שלא ברור כמה זמן תמשך. בימים הקרובים תתבאר המגמה ואז נדע האם הרומן של גנץ וההתיישבות יגמר מהר או שמדובר רק במשבר ביחסים.

עוד במדור זה

האיש החזק בממשלה

האיש החזק בממשלה

01חצי שנה להקמת הממשלה, וכבר אפשר להגיד את מה שבדצמבר…
מלחמה, לא סבב

מלחמה, לא סבב

בליל שישי האחרון בצאתי מבית הכנסת פנה אליי אחד מחברי…
בדרך לשום מקום

בדרך לשום מקום

01המחאה מקודשת. הנושא כבר לא מעניין. המחאה מקודשת. ראשי המחאה…
המשוואה החדשה

המשוואה החדשה

01נכון לכתיבת שורות אלה צה״ל נמצא במערכה מול ראשי הג'יהאד…
להשיב את הבייס

להשיב את הבייס

01עם פתיחת כנס הקיץ של הכנסת, נמצאת הממשלה באחת מנקודות…
לגלגל ת׳בלוף

לגלגל ת׳בלוף

01ח׳אן אל-אחמר. כנראה שסיפור ח׳אן אל-אחמר הוא הדבר הכי יציב…
החיים שאחרי המוות

החיים שאחרי המוות

אפשר להכיר אנשים שאינם בחיים. אפשר לחיות לאורם. אפשר ללמוד…
ברווז צולע

ברווז צולע

שר הביטחון גלנט עובר טלטלה. צריך להגיד ביושר – יש…
לא לפספס את ההזדמנות

לא לפספס את ההזדמנות

01הימין לא הפסיד. פתקי ההצבעה לא נזרקו לפח. הרפורמה תתקדם…
ביטחון. סוף

ביטחון. סוף

01חווארה. "המשימה המרכזית שלי היא שתושב שבאחריותי לא יפחד. לא…
זה שכן וזה שלא

זה שכן וזה שלא

01זה שכן. "חוק התיקון הזה בא לרפא את הפצע הפתוח…
אמונה וביטחון

אמונה וביטחון

01אמונה. שבוע קשה עבר על עם ישראל. אי אפשר לדמיין…
מחאה שיצאה משליטה

מחאה שיצאה משליטה

01אני בעד מחאות ומאבקים. סיקרתי הפגנות רבות ואף לקחתי חלק…
מאחורי הקלעים של הדרמה ביהודה ושומרון

מאחורי הקלעים של הדרמה ביהודה ושומרון

01וואו. איזו החלטת קבינט הייתה השבוע להתיישבות. משהו שלא רואים…
אחד בפה ואחד בלב

אחד בפה ואחד בלב

01שני דברים התרחשו במהלך השבועיים האחרונים, והם אולי מעידים יותר…
הזמן שלפני הרמדאן

הזמן שלפני הרמדאן

01"זה חייב לקרות עכשיו, אחרת נאבד את המומנטום. אם השבוע…
Scroll to Top
גלילה למעלה