הלל שליט

בנות של מלך

כשעומר ותמר הכינו את השלט ל'הפגנת המיליון', הן לא חלמו שהוא יגיע רחוק כל כך: השלט שלהן זכה לאלפי שיתופים ברשתות החברתיות, והן התראיינו בכלי תקשורת רבים במהלך השבוע האחרון. למה זכה דווקא השלט שלהן לחשיפה, איך ניתן לדעתן לגשר על הפערים בחברה הישראלית ומהי האפליה האמיתית בין גברים לנשים? • ריאיון עם בנות של מלך

הגרמנים נכנסו לבודפשט כשהיה בן 10, והורו לכל תלמידי בית הספר היהודי לחזור לבתיהם. בחודשי המלחמה הצליח לברוח מהגטו בעגלת מתים, ולהינצל בין השאר ממוות ביריות על גדת נהר הדנובה. כשעלה לארץ כנער התמודד עם עול פרנסת המשפחה והקים את חברת השיווק המצליחה ׳הנמל׳ • אליהו טרביץ, בן 90, הולך בכל בוקר לעבודה ומודה לה׳: ״אני מאושר שיש לי משפחה״

מנכ"ל זה משהו בכיר מאוד, וגננת לא? למה לא מדברים על מחסור בגננים בנים? למה בגנים אין ייצוג של 50%-50%? זו האפליה בעיניי, שהמקצועות שמתאימים לנו הנשים נחשבים פחותים. זה מה שצריך לתקן

"אנחנו בנות של מלך! שפחה – אחותכן!" – זה המשפט שעומר דהן ותמר יפת בחרו לכתוב על השלט שהביאו להפגנת המיליון, אלא שהן לא חלמו למצוא את עצמן בליבה של סערה תקשורתית בעקבות כך. "הבום הגדול היה יום למוחרת ההפגנה, כשראינו את התמונה של תמר עם השלט בכל קבוצה אפשרית, וברשתות החברתיות לא הפסיקו לדבר עליו", הן מתארות.
עומר דהן, בת 26, היא סטודנטית בטכניון להנדסת ביוטכנולוגיה ומזון. היא גדלה בבית דתי ביישוב שערי תקווה, ושירתה בצבא כקצינת מבצעים. עד היום משרתת עומר במילואים ופעילה בארגון 'אם תרצו'. לעומתה, תמר יפת, 27, גדלה בבית חילוני בעיר חולון. בצבא התגייסה לשירות קרבי, וסיימה ביחידה מיוחדת כתומכת לחימה. כיום היא סטודנטית לחינוך לגיל הרך ולחינוך מיוחד, פעילה גם היא ב'אם תרצו' ומתארת את עצמה כ- 'בגדול אני חוזרת בתשובה'.
השתיים הגיעו לעצרת המיליון שהתקיימה בחמישי שעבר בירושלים, במטרה לתמוך בקידום הרפורמה המשפטית, וכאמור – השלט שלהן עשה היסטוריה.
"לא יכולנו לגלול את הפיד בפייסבוק ובטוויטר מבלי להיתקל בזה"
אז איך עלה לכן הרעיון לשלט?
"חשבנו על זה ממש בדרך להפגנה, תמר הגיעה עם שלט ריק וחיפשנו מה לכתוב", מספרת עומר. "זרקנו כל מיני משפטים, והמשפט הזה יצא לי מהבטן. לא חשבנו לרגע שזה יהפוך להיות כל כך גדול, אבל מסתבר שזה נגע בהרבה אנשים".
התגובות לשלט התחילו כבר בהפגנה עצמה. תמר הסתובבה עם השלט לבד עד שעומר הצטרפה, וזכתה לתגובות רבות. "אנשים לא הפסיקו לעצור אותי, לבקש להצטלם איתי ועם השלט. עד עכשיו עוד שולחים לי תמונות של כל מיני אנשים שהצטלמו עם השלט. היה באזז מטורף. ממש הופתעתי, תמיד יש הפגנות עם שלטים והכול טוב. אבל פה היה משהו מיוחד, לא ראיתי דבר כזה", היא מתארת.
ה'בום' הגדול שעשה השלט שלהן הגיע יום למוחרת ההפגנה. "כבר בחמישי בלילה ראינו את התמונה של תמר עם השלט ברחבי הטוויטר, וחשבנו שמישהו אחד-שניים התלהב. ופתאום למוחרת בבוקר היה מטורף. ראינו את התמונה בכל קבוצה אפשרית, ברשתות החברתיות לא הפסיקו לדבר על זה. לא יכולנו לגלול את הפיד בפייסבוק ובטוויטר מבלי להתקל בזה", הן מתפעלות.
אלא שהיו גם תגובות פחות נחמדות, שביקרו את הכיתוב על השלט ואת אורח החיים של נשים דתיות. "כמו תמיד, זה קורה בשבת – כשאנחנו לא נמצאות ברשתות החברתיות", אומרת עומר. "פתאום במוצאי שבת ראינו המון תגובות מהצד השני, בעיקר תגובות שוביניסטיות שמסבירות לנו כמה אנחנו שפחות, שאנחנו לא יודעות מה אנחנו מעוללות לעצמנו ומה אנחנו בוחרות". תגובת נגד שקיבלה תהודה רבה הייתה של ד"ר יובל קרניאל, ד"ר למשפטים ורקטור בצלאל לשעבר. קרניאל צייץ בחשבון הטוויטר שלו כי "נשים דתיות הן שפחות מבחירה. זו לא בחירה חופשית להיות מכונת הולדה של 10 ילדים, לעמוד תמיד בצד, בנפרד, ללבוש בדיוק מה שהגבר מרשה לך, עם כיסוי ראש להסתרת עצמך, איסור לשיר ובעצם להתבטא בציבור. לפרנס ולהיות עקרת בית. בת מלך? דיכוי והתעללות שבושה שאנחנו משלימים איתה". הציוץ של קרניאל זכה לכ-140 אלף צפיות, אולם רק 276 מתוכם אהבו את הכתוב (נכון לרגע כתיבת שורות אלה).
עומר לא נשארה חייבת, והגיבה לקרניאל בציוץ משלה: "היי, כאן בת של מלך, זאת שכתבה את השלט. דתייה, סטודנטית לתואר ראשון בהנדסת ביוטכנולוגיה בטכניון. אני ואחיותיי הדתיות, גם אלו עם כיסוי הראש שבוחרות להביא 10 ילדים, חופשיות יותר מכל אישה שתשהה לצידך, גבר שוביניסט שחושב שהוא יקבע לאישה מהי חירות אמיתית. תתבייש לך".
ציוץ התגובה של עומר זכה לחשיפות רבות יותר – למעלה מ-300 אלף צפיות, ולכ-6,470 סימוני 'אהבתי'. תופעה שבה ציוץ תגובה זוכה ליותר 'לייקים' מציוץ המקור נקראת 'ראטיו' – וזה בדיוק מה שקרה עם ציוץ התגובה של עומר. "זה היה הראטיו של החיים, מטורף", מדגישה תמר.
איך אתן מרגישות עם כל הסיפור? הצלחתן לשנות גישה של מישהו?
"כשאתה מכין שלט להפגנה אתה מתכוון לזה. לא ראיתי מישהו שיצא עם שלט להפגנה ואמר 'הלוואי שאף אחד לא ישים לב'", צוחקת תמר, ומוסיפה "האמירה שלנו חשובה. ידענו שהשלטים בהפגנה מצולמים, גם את השלט הקודם שהבאתי להפגנה צילמו. פשוט פה זה היה מיוחד".
לדברי עומר, השלט שלהן והתגובות שקיבלו עוררו שיח בנושא "זה שם על השולחן בבוטות את העמדות של שני הצדדים. מה חושבים עלינו משמאל, ומה חושבים עלינו מימין. יצא לנו לדבר על זה הרבה בתקשורת לאחרונה, גם עם נשים שחושבות אחרת מאיתנו. אנחנו הכי שמחות בעולם, רצינו להגיע להידברות כדי להגיד לצד השני שהפחד הכל כך גדול שלהם לא קשור למציאות ולא מחובר לכוונות שלנו. עם או בלי קשר לרפורמה. השיח הזה עדיין נמשך וזה מבורך מאוד".
"לא ידענו שאנחנו מכוונות לשם, אבל כשהשיח נפתח הבנו כמה הוא היה חסר, וכמה ההזדמנות שנקרתה בדרכנו הייתה מדהימה, נדירה ומיוחדת. אני מרגישה שאנחנו מנצלות אותה מצוין", אומרת תמר. בינתיים הספיקו השתיים להתראיין ברדיו גלי ישראל ו103, בגל"צ, בערוץ 14, בכאן 11, בצינור, במאקו והיד עוד נטויה. "עדיין לא מעכלות את הכול", הן מחייכות.
מיצג השפחות: "הפחד מהעתיד נובע ממה שאתם חושבים עלינו היום"
לעומר ותמר חשוב להתייחס למציגי השפחות, שהוצגו שוב ושוב במחאות נגד הרפורמה המשפטית. עומר: "אני צופה אדוקה של הסדרה, ופשוט לא ראיתי אותה בכיוון הזה. לראות איך לקחו את הסדרה והפכו אותה נגדי זה הרגיש לי נורא אישי. קשה לראות איך הם מסתכלים עלינו בממדים כל כך קטנים, הופכים אותנו לנשים קטנות וחלשות, ועוד כשזה בא מהפמיניסטיות הכי גדולות, מהמחנה הליברלי והמכיל.
הם מנסים להסביר שהם לא קראו לנו שפחות, ושזה רק מייצג את הפחד מהעתיד – אבל בעיניי הפחד מהעתיד נובע ממה שהם חושבים עלינו היום, מהדרך שהם רואים את היהדות, את הדרך שלנו, את הדת. ראינו את התגובות בטוויטר, הם שמו את זה על השולחן – אנחנו שפחות, נקודה. אלא שאנחנו נשים שבוחרות בזה מבחירה. מי אתם שתגידו לי מה טוב לי ומה לא?".
תמר מתארת מפגש שהיה להן עם אחת מראשונות מחאת השפחות. "היא התעקשה להסביר לנו שזה לא נגד אורח החיים שלנו. מה שהיה מיוחד במפגש הזה הוא שקיבלנו הצצה להשקפה של 'השפחה', היא אמרה לנו שהיא לא הבינה שאנחנו מרגישות שהם מדברים על השקפות החיים שלנו. ממש חוסר בתקשורת. זה היה מפגש מאוד חשוב, שלא היה יוצא לפועל אחרת – אף אחת מהחברות שלי לא הולכת ומתחפשת לשפחה בזמנה הפנוי.. לא היה לי עם מי לנהל את השיחה הזו. כשדיברנו טיפה זה נפתח, והיא הייתה מופתעת לגלות איך אנחנו תופסות את מחאת השפחות שלהן".
עומר מוסיפה: "הפתיע אותה שאנחנו פגועות מהן. הן לא היו מודעות לזה", ותמר אחריה "לא מודעות ולא הבינו איך זה יכול להיתפס בעיני הצד השני. ואני מאמינה לה, זה הרגיש שיח מאוד כן. הרגשתי שהן לא מבינות. זה המחיש לי את חשיבות השיח שעוררנו".
לדעתה של עומר, הפחדים של הצד השני תמיד היו קיימים, ואין להתעלם מהם. "הפחדים תמיד היו קיימים, בוודאי כשעלתה ממשלת ימין על מלא ובוודאי עם הרפורמה – שהם רואים בה צעד קיצוני שעלול לפגוע בזכויותיהם. אם אנחנו יכולות לתת ממקומנו הקטן ביקורת על הממשלה, שאנחנו תומכות בה, צריך כאן רגישות והבנה שיש דברים שלא צריך לעשות עכשיו.
לדוגמה, חוק הכותל או חוק החמץ – אנחנו מבינות מה זה אומר, אבל הצד השני מפחד. צריך לא ללבות את האש ולהביא למצבי קיצון שפוגעים בנו ובמרקם החיים הרגיש שלנו כאן".
תמר מתייחסת לעצרת המיליון, שנועדה לתת גב לממשלה לקדם את הרפורמה המשפטית: "עמדנו שם כל כך הרבה אנשים וזעקנו מדם ליבנו לממשלה: 'אל תוותרו על הרפורמה!' זה היה מעמד מאוד חזק ועוצמתי, שהוא ראוי לציון. ההפגנה הראתה שלא כולנו מרוצים מהתנהלות הממשלה. אני לא מרוצה, הקול שעומר ואני רצינו להשמיע לממשלה הוא – אתם הקול שלנו בכנסת, וכרגע אנחנו לא מרוצות. זה לא מה שרצינו כשיצאנו לבחור בקלפי. הגענו להפגנה בתקווה שהיא תיתן לנבחרי הציבור רוח גבית וחיזוק לקידום הרפורמה".

עוד במדור זה

כתיבה וחתימה (טובה)

כתיבה וחתימה (טובה)

לומדי הדף היומי ובכלל תלמידי חכמי ישראל, למדו כי ישנה מחלוקת עקרונית במסכת גיטין האם הכתיבה כרתי (לשמה), כלומר האם הגט אמור להיות כתוב לשמה של האישה או שמא רק החתימה של העדים אמורה להיות דווקא לשמה של האישה, או שמא עדי מסירה כרתי, דהיינו מסירת הגט היא שצריכה להיות לשמה (דעת התנא רבי מאיר).
הגמרא במסכת גיטין בדף כג עמוד א דנה בעניין זה, ושואלת הכיצד נסביר את דעת רבי מאיר שאמר כי עדי חתימה בלבד צריכים לחתום לשמה ולא לכתוב את הגט לשמה של האישה, ומסבירה הגמרא שאכן, הכתיבה צריכה להיות לשמה, ורבי מאיר התכוון ששמה של האישה בלבד צריך להיכתב עבור האישה הספציפית הזו.
עד כאן למדנות תלמודית.
בימים אלו אנו מברכים איש את רעהו בכתיבה ובחתימה טובה, נשאלת השאלה מה העיקר – האם הכתיבה (כמו שראינו למשל במסכת גיטין לעיל) או דווקא החתימה, שכן אנו יודעים למשל שחוזה שלא נחתם על ידי הצדדים אינו מחייב אותם. החשיבות מתרחבת אף לעניין חשיבות הימים הנוראים – האם בראש השנה יכתבון זה העיקר, או שמא בצום יום כיפור יחתמון חשוב בשל היותו מועד החתימה?
במסכת ראש השנה בדף טז מסבירה הגמרא ואומרת "הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם ביום הכיפורים דברי ר' מאיר, ר' יהודה אומר הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם כל אחד ואחד בזמנו, בפסח על התבואה, בעצרת על פירות האילן, בחג נידונין על המים ואדם נדון בראש השנה וגזר דין שלו נחתם ביום הכיפורים". הגמרא אם כן מחלקת בין כתיבה לחתימה, ומלשונה משתמע שהכתיבה היא הליך הדין, הדיון הענייני שבו ניתן לשנות לטובה או לרעה את פסק הדין אשר ייחתם בסופו של דבר במועד ה'שרירותי' שבו נחתמים ברואיו של הקב"ה.
אלא שהגמרא קוראת ליום הכיפורים 'גמר דין', בשונה מיום החתימה, המועד הטכני שבו נחתם דינו של האדם.
מה אם כן חשוב יותר – יום הכיפורים או ראש השנה? כתיבת הדין שבה ניתן להשפיע על הדיין היושב בדין, או שמא יום הכיפורים חמור הוא שבו נחתמים ברואיו של מלך מלכי המלכים?
כאשר דיין חותם את הדין נעשה טקס, טקסיות החתימה מחייבת את כיבוד המעמד המלכותי המחייב. האדם היודע שביום זה נחתם גזר דינו צריך לנהוג בהתאם. מאידך, בראש השנה, כתיבת האדם היא בהתאם למצוותיו ולתפילותיו כפי שהיו עד לראש השנה ובמהלכו – מאכל, משתה, לימוד ותפילה.
למשל, חוק הירושה מכיר בצוואה בכתב יד, דהיינו הרשומה כולה בכתב ידו של המצווה. צוואה שכזו חייבת להיות בנוסף חתומה על ידו. לחתימה יש אקט מחייב. הכתיבה מעידה על הרצון של המצווה, והחתימה מעידה על גמירות הדעת.
אולם, צוואה בעל פה (למשל כאשר מדובר באדם גוסס 'שכיב מרע'), תהא תקפה כמובן ללא חתימת המצווה, אלא רק על פי עדותם של שני עדים המאשרים את דברי המצווה שנאמרו על פה.
מכאן, לעיתים לחתימה יש תוקף ולעיתים אינה משמעותית כלל. וכן כתב ידו של האדם חשוב כמו חתימה, ולעיתים דבריו שנאמרו בעל פה חשובים יותר מהחתימה עצמה.
גם חוק חתימה אלקטרונית התשס"א 2001 ביטל למעשה את החתימה המסורתית, והפך אותה למעין קובץ מאפיין של האדם המאשר את המסמך האלקטרוני שעליו הוא חותם אלקטרונית.
תפילות הימים הנוראים מלמדות אותנו כי חסדיו של הבורא עם ברואיו לא עברו 'שדרוג', ושעדיין הטקסיות בחתימה קיימת. טקסיות זו מאפשרת לנו לנצל את המעמד לקבלת זכויות רבות ככל הניתן בין כסה לעשור ובעשור עצמו, הוא יום החתימה.
כתיבה וחתימה טובה לכל בית ישראל. ■

מנקים אשליות לפסח

מנקים אשליות לפסח

פסח מתקרב אלינו בצעדי ענק, וביחד איתו כל נשות ישראל מכינות את עצמן למצוות החג: ניקיון הבית מהמסד ועד הטפחות. והשבוע מישהי שאלה אותי: "תגידי, איך אני יכולה לגרום לבעלי לתת יד בניקיונות לפסח?" אז הינה כמה נקודות למחשבה בנושא. (הדברים כתובים בלשון נקבה אבל מותאמים לשני המינים):
1. סליחה על ניפוץ האשליה, אין כזה דבר 'לגרום' לאף אחד. זאת אומרת יש, אבל באמצעות מניפולציה או הפעלת כוח. אני מאמינה שאת רוצה שבעלך ינקה את הבית לא כי את אמרת לו וכי הוא מרגיש שהוא חייב לך טובה, אלא כי הוא רואה בניקיון הבית שותפות של שניכם. מצוות ביעור חמץ היא מצווה של שניכם, בעל ואישה כאחד. לכן הרשו לי לעדכן את השאלה ולשאול אחרת: "איך לאפשר לגרום לבעלי להיות גם הוא שותף בניקיונות הבית?" או לחילופין "איך לא ארגיש לבד בניקיונות הבית לקראת פסח?".
2. תיאום ציפיות – מילת מפתח בלא מעט תחומים זוגיים בכלל, ובפסח בפרט. אם עדיין לא ישבתם ודיברתם על כוס קפה ועוגיות שנשארו ממשלוח המנות לפורים על ההכנות לחג, זה הזמן לעשות זאת. הרבה פעמים אנחנו פועלים על אוטומט או לא מתקשרים את הציפיות שלנו, ובסוף מתאכזבים אחד מהשני. הינה כמה נקודות שכדאי שיעלו בשיחה ביניכם בהקשר לניקיון הבית:
• איך הייתה חוויית ניקיון הבית לפסח בבית של כל אחד מכם? הרבה פעמים אנחנו סוחבים איתנו לחיי הנישואין חוויות עבר שמשפיעות עלינו גם כיום ועלולות להיות טריגריות.
• מה זה אומר 'לנקות את הבית לפסח' עבור כל אחד מכם? האם זה אומר לנקות את הבית מחמץ בלבד, או לנקות את הבית מכל פירור אבק?
• אלו מקומות בבית הכי חשוב לכם לנקות ובאיזה סדר? הרי לא הגיוני להתחיל לנקות את המטבח בעודו פעיל במהלך השבוע.
• אלו סוגי ניקיונות אתם אוהבים יותר ואלו פחות? יכול מאוד להיות שאת לא מתחברת לניקוי המחסן או הרכב, ולבעלך אין בכלל בעיה לעשות זאת.
• מה יאפשר לכם לנקות את הבית בנחת ובשמחה? אם כבר מנקים – אפשר להפוך את החוויה למקרבת ולשמחה.
• במה אתם זקוקים לעזרה אחד מהשני, ואלו דברים אתם מעדיפים לנקות לבד? לפעמים ניקוי בשניים יכול לעזור מאוד, ולפעמים רק להפריע ולהאט את הקצב.
מוזמנים כמובן להוסיף גם שאלות מעצמכם.
3. ראייה מערכתית – אם נסתכל על גוף האדם נראה שיש הבדל בין האיברים השונים ולכל איבר יש את התפקיד שלו. לא דומה התפקיד הידיים לתפקיד הרגליים, המוח או הלב. האם אי פעם ראית שהיד אומרת ללב: "היי חביבי, שים לב שאתה עושה את התפקיד שלך כמו שצריך"? ברור שלא. היד לא מתרכזת בתפקיד של הלב, היא מרוכזת בעצמה ובלעשות את התפקיד שלה על הצד הטוב ביותר. לפעמים בני זוג שוכחים שהם מערכת שלמה ולכל אחד מהם יש את התפקיד שלו. יכול להיות שבעלך לא אוהב לנקות את הבית אבל בהחלט יכול לקחת על עצמו תפקידים אחרים. במקום להיכנס להתחשבנות מה כל אחד עשה, היי מרוכזת בעשייה מדויקת לכוחות שלך. אין מצווה להיות קורבן פסח.
4. עם יד על הלב – מי את מרגישה שבאמת אחראי לניקיונות לפסח? את או בעלך? רגע לפני שאת מבקשת ממנו שיהיה שותף – האם את מוכנה באמת לתת לו את ההזדמנות הזו? האם את מוכנה באמת לסמוך עליו ולשמוח בו, גם אם הוא לא מנקה בדיוק בדיוק כמו שאת רוצה? ■

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

בליל יום שני האחרון, נר שמיני של חנוכה, ניצחו אראלים…
את המציאות הזאת צריך לשנות

את המציאות הזאת צריך לשנות

ההסכמים הקואליציוניים הולכים ונסגרים, והממשלה צפויה לקום בעוד פחות משבועיים,…
"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

בהילולת ל"ג בעומר בקבר רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון…
״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

אמנון ודניאלה וייס הם זוג מוכר – בשומרון בפרט וברחבי…
נשות החיל

נשות החיל

כולנו נחשפנו לתמונת ׳נשות הקואליציה׳, שזכתה לפרסום רב בשל העובדה…
ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

לרוב, את יהודה ושומרון אנחנו מזכירים בעניין תשתיות לקויות או…
הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

ברחבי העולם וגם כאן בישראל נרשמת התרגשות רבה לקראת מונדיאל…
״רבותיי, יש פה הפקרות״

״רבותיי, יש פה הפקרות״

במוצאי השבת האחרונה אירע פיגוע קשה בחברון שבו נרצח יהודי…
הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

״אללה אסלאם״, ״איום דאעש״, ״היג’רה״, "דאעש: הדור הבא", "וידויים מדאע"ש",…
חלב פרווה אמיתי

חלב פרווה אמיתי

תעשיית המזון בעולם עומדת להשתנות בשנים הקרובות. זו לא שאלה…
אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

הרב אברהם אלקנה כהנא שפירא זצ״ל, המוכר כ׳רב אברום׳, העמיד…
"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

״הפעם הראשונה שבה שמרתי את יום כיפור וצמתי הייתה בגיל…
גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

לקראת ראש השנה אנשים נוהגים לקבל על עצמם החלטות טובות,…
שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

הממלכה המאוחדת של בריטניה הרכינה ראשה בשבוע שעבר, עת נודע…