אקטואליה

איך שגלגל מסתובב

מאיר טרבלסי

שי מימון הוא מנהל חברת MBER שעוסקת במדידת רייטינג וחשיפה לתכנים במדיה – "מה שקרה לערוץ 14 בחודשים האחרונים זה מהפכה של ממש" • שוחחנו גם על התקופה הפוליטית, על חוק הקפאת כספי מחבלים שהיה מיוזמיו, ועל המאבק להסדרת מצפה כרמים בו היה שותף מרכזי: "כולם פונו ולנו קרה נס" • ראיון עם השגחה

איך שגלגל מסתובב

מאיר טרבלסי

שי מימון הוא מנהל חברת MBER שעוסקת במדידת רייטינג וחשיפה לתכנים במדיה – "מה שקרה לערוץ 14 בחודשים האחרונים זה מהפכה של ממש" • שוחחנו גם על התקופה הפוליטית, על חוק הקפאת כספי מחבלים שהיה מיוזמיו, ועל המאבק להסדרת מצפה כרמים בו היה שותף מרכזי: "כולם פונו ולנו קרה נס" • ראיון עם השגחה

אחרונים במדור זה

״מילדים קטנים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

״מילדים קטנים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

בליל נר שמיני של חנוכה ה׳תשפ״ג, התבשרנו על פטירתו של…
תפילה לשלום חיילינו

תפילה לשלום חיילינו

במלחמה הזאת התברר גודל חלקה של מצרים במערכה נגדנו. מצרים…
יום שחרור צפון השומרון

יום שחרור צפון השומרון

כ"ח באייר מזוהה בעיקר עם שחרור ירושלים ואיחודה, אולם באותה…
״נעבור את כל המכשולים״

״נעבור את כל המכשולים״

הרפורמה במערכת המשפט, חוק החמץ, טרור. עם ישראל נמצא בימים…
שנה למתקפה הרוסית על אוקראינה: צריך לדעת מי הטובים ומי הרעים

שנה למתקפה הרוסית על אוקראינה: צריך לדעת מי הטובים ומי הרעים

רחוב ט באייר הוא הרחוב המרכזי ביישוב עפרה שבבנימין, היישוב…
"לא גידלנו מנהיגים"

"לא גידלנו מנהיגים"

רחוב ט באייר הוא הרחוב המרכזי ביישוב עפרה שבבנימין, היישוב…
האדמה תרעד

האדמה תרעד

רעידת האדמה בטורקיה שהביאה למותם של אלפים, והרעידה הקלה שהורגשה…

במעט שנותיי בעיתונאות, יצא לי לראיין ולשוחח עם לא מעט אנשים ונשים, זקנים וצעירים. איכשהו, הריאיון עם שי מימון הציג לי את השגחת האל בצורה הטובה ביותר, כך נדמה לי. אבל לפני שנגיע לשי, נפתח עם משה רוזנפלד.
משה רוזנפלד ידוע כאדם צבעוני, איש שמתעסק ביודאיקה ובספרים עתיקים. לפני מספר שנים קיים נסיעת עסקים בניו-ג'רזי ובמהלכה האזין לרדיו בעברית, הוא תהה בינו לבין עצמו כמה אנשים מאזינים כמוהו לשידור בעברית, וגילה שאין תשובה לדבר. רוזנפלד, איש חזון שהופך דיבורים למעשים, בדק ומצא שבכל העולם לא יודעים למדוד האזנה לרדיו. מפה לשם הגיע לד"ר להנדסת אלקטרוניקה במכון לב, וזה הבטיח לו שיבדוק מה ניתן לעשות בדבר.
כעבור יומיים הד"ר חזר לרוזנפלד והודיע לו שהוא יודע כיצד למדוד האזנה לרדיו. "תביא את ההשקעה הראשונה, ובוא נתחיל לרוץ", אמר לו, וזה אכן מה שקרה. רוזנפלד השיג את המשקיעים הראשונים, ובעזרת שני סטודנטים מוכשרים שסיימו את לימודיהם במכון לב פיתחו את האלגוריתם, הגרסה הראשונה של המערכת שיודעת למדוד האזנה לרדיו.
שי מימון, 42, נשוי ואב לחמישה ילדים, גר במצפה כרמים, ועוד נדבר כאן על הישוב ששוכן בבנימין. כיום שי מנהל את הסטארט-אפ שנקרא MBER, ראשי תיבות של משה בן אליעזר רוזנפלד. החברה עוסקת במדידת רייטינג וחשיפה לתכנים במדיה. "MBER מביאה פעם ראשונה אחרי 50 שנה שבהן הרייטינג מתנהל כמו במאה שעברה, פתרון לכל עולם התקשורת והפרסום שמתאים למאה ה-21. היום כשמדברים על רייטינג מדברים על שלוש פלטפורמות שונות – רדיו, טלוויזיה ודיגיטל", הוא מסביר

שולחים חיילים לתפוס מחבל, בעסקת שליט הוא משתחרר, מגורש לירדן, ובגלל שהוא מקבל כספים ומדינת ישראל לא עושה עם זה כלום הוא מצליח לממן חולייה שרוצחת עוד ישראלים, ועל הדרך פוצעת את הלוחם שתפס אותו 12 שנה קודם לכן

בשיחה עם 'גילוי דעת'.
בדיגיטל, כל אתר וכל אפליקציה יודעים כמה נכנסים אליהם מבחינת 'יוניקים' וכמה טראפיק יש להם, ויש גם חברות שמתמחות בתמונה המלאה. ברדיו אף אחד לא יודע כלום, כי הסקרים שנעשים לרדיו הם באמצעות חוברות סקר שאנשים ממלאים בעט ובעיפרון או באינטרנט. מדובר בשאלון צרכני עם פרק על הרדיו, ובו אחת לחצי שנה המשיבים צריכים להיזכר למה הם מאזינים ביום מסוים ובשעה מסוימת מעל חמש דקות לפחות. "בקיצור", אומר מימון, "זה לא רלוונטי, זה נורא משתנה ומתייחסים לזה כאילו בן אדם מאזין בכל יום לכל אותה שעת שידור שסימן. בנוסף הוא מסביר: "יש דבר כזה שנקרא 'טעותולוגיה' – בסקר כזה לרוב שמים את הרשתות הגדולות ראשונות אז ברור שאדם יסמן אותן, אבל להגיע לרשת מספר 17 למטה שהיא 'גלי ישראל' או 'רדיו דרום', מי כבר יורד עד לשם? לכן מראש הסקר הזה לא רלוונטי. זה מה שקורה ברוב מדינות העולם".
בטלוויזיה ישנו מדגם שבארץ עומד על 700 בתי אב ועל פיו מודדים את הרייטינג. זאת אומרת, שעדיין מתייחסים לצפייה כאילו בן אדם נמצא בבית ומדליק את הטלוויזיה וכל המשפחה יושבת וצופה. "הבעיה הכי גדולה בעולם הזה היא ששום דבר לא מתכתב עם שום דבר. רדיו, טלוויזיה ודיגיטל, אף אחד לא יודע להגיד על אנשים שמאזינים בבוקר לגלגלצ, באלו אפליקציות הם אוהבים לגלוש בזמן הצפייה או ההאזנה, או האם הם אוהבים לעשות קניות ברשת כזו או אחרת תוך כדי.
"אנחנו פיתחנו שיטה שיודעת לעשות את זה ורשמנו עליה פטנט. יש לנו אפליקציה שמוטמעת אצל מדגם סטטיסטי מייצג של 1,000 איש, ואנחנו לקראת צמיחה לאזור ה-2,000. הם מסתובבים עם האפליקציה שלנו שיודעת לנטר בכל דקה את סביבת הסאונד של הטלפון, בכל דקה היא מוציאה קובץ פולס". שי מדגיש: "לא משהו שיכולים לשמוע ואין פה חדירה לפרטיות. זה קוד בינארי שאנחנו יודעים להשוות אותו לערוצים השונים ולהגיד למה זה מתאים, ואם זה מתאים". השותף של MBER הוא מכון הסקרים 'גיאוקרטוגרפיה' בישראל, "הם הקימו את המדגם והם אמונים על הצד הסטטיסטי".
לשיטה של MBER ישנה בשורה במספר רמות. "קודם כול, אנחנו עושים רדיו. בניגוד לסקר TGI שצריך למלא, לנו יש נתונים ממש יומיים, שעתיים ואפילו יכולים להיות נתונים לכל דקה על כל תחנות הרדיו בישראל, אנחנו יודעים לומר כל הזמן און ליין מה תמונת המצב ברדיו. ברדיו למשל הרבה פעמים בשעות הבוקר יש 'קרבות' בצמרת בין רשת ב לבין גל"צ, גלי ישראל, אקו 99, רדיו קול חי או FM103. הדברים הם דינאמיים ומשתנים, כשיש תוכנית טובה בתחנה אחת אתה רואה שהמאזינים עוברים. מעבר לזה, אנחנו יודעים לומר כל הזמן גם על הטלוויזיה און ליין. אנחנו יודעים לומר איפה הבן אדם צופה בתוכנית שלו או בחדשות".
מימון מציג לדוגמה את גמר המונדיאל ואת הריאיון שנערך לאחרונה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. "הוצאנו נתונים כבר באותו ערב של המונדיאל. בניגוד למערכות האחרות שצריכות לקבל את המידע ולעבד אותו, אצלנו תוך רבע שעה אתה יכול לדעת את הכול ואיזה ערוץ גבר על איזה ערוץ. עשינו את זה גם בריאיון של נתניהו בערוץ 14, הוצאנו נתונים רבע שעה לאחר הריאיון.
בנוסף, בגמר המונדיאל ראינו את ההבדל בינינו לבין ועדת המדרוג. לפי הנתונים שלהם רק 20% במדינת ישראל צפו במונדיאל, ואנחנו פרסמנו שלפי הפאנל הסטטיסטי המייצג שלנו מעל 50% נחשפו לגמר. ההבדל הוא אם אתה בודק כמו לפני 50 שנה, רק בתי אב ורק כשהבן אדם מול הטלוויזיה בבית, או שאתה יודע למדוד כל הזמן בכל מקום. ישפוט הציבור".
רמה נוספת היא היכולת לעשות רייטינג משולב. "יש לנו את היכולת להביא נתוני אפליקציות. זה מאפשר לנו 'מדידה אחודה', אנחנו יודעים לעשות רייטינג חוצה פלטפורמות – מה בן אדם שומע בבוקר, מה הוא רואה בערב, לאלו אפליקציות הוא נכנס במהלך היום, והאם למשל הוא נחשף לקמפיין פרסומים שלוש-ארבע פעמים ברדיו, בטלוויזיה, באינטרנט ואולי באחת האפליקציות. יש לנו תמונה מצרפית של החשיפה למדיה בכלל.
"מצד אחד יש כאן בשורה ענקית, מצד שני החסמים הפוליטיים, העסקיים, האינטרסים של כל מיני בעלי עניין הם ידועים ולא פשוטים – לא כל אחד בכל ערוץ רוצה שידעו את האמת. אנחנו באים ושמים אותה על השולחן בצורה אובייקטיבית וללא כל התערבות מצד הערוצים. את ועדת המדרוג מחזיקים ערוצי הטלוויזיה, הם משלמים לה. היא מורכבת מעוד כמה גורמים אבל את הכסף הגדול שמים הערוצים, והם בעצם מפרסמים את הנתונים של עצמם. המערכת שלנו אובייקטיבית ונורא אותנטית, בסוף הטלפון מייצג היום בצורה הטובה ביותר את תשומת הלב של הבן אדם. לכן אם בבית מסוים מדליקים טלוויזיה אבל לא מקשיבים, אנחנו יודעים לראות את זה".
לאחרונה יש קרבות רייטינג בין ערוצי הטלוויזיה, ומי שמחפש את הנתונים עדיין יראה אותם דרך נתונים של ועדת המדרוג שמתפרסמים באתרי האינטרנט. למה לא שומעים על מה שאתם מביאים?
"שינויים לוקחים זמן. כששוק עובד עשרות שנים בשיטה מסוימת זה לא פשוט לבוא ולהגיד 'זו לא דרך נכונה'. אנחנו גם לא באים להגיד שהנתונים של ועדת המדרוג תמיד שגויים, המגמות הן דומות אבל ההבדל הוא במספרים ובכל מיני נקודות שאנחנו יודעים להאיר ובוועדה לא יודעים".
מימון מציג דוגמה דרך ערוץ 14: "חודשיים לפני ש-14 פרץ בוועדת המדרוג כבר ידענו להאיר את המקומות שבהם הוא גובר על ערוצים 13 ו-11, או משתווה אליהם. ראינו את ההתדרדרות שלהם לעומת 14 הרבה לפני שזה דווח.
"תאגיד השידור לא בוועדת המדרוג כבר הרבה זמן. התאגיד יצא למכרז והגענו ל'שלב הגמר' מול קבוצה מתחרה. הטכנולוגיה והמתודולוגיה יחד עם הפאנל של גיאוקרטוגרפיה נבדקו בצורה יסודית על ידי התאגיד וחברות נוספות. אנחנו היחידים היום חוץ מוועדת המדרוג שיודעים לשים גרפים ונתונים ולעמוד מאחוריהם, אין עוד גורם כזה. אנחנו אומרים שלא צריך ללכת שבי אחרי מתודולוגיות ישנות עם גוף שמורכב מוועדה של בעלי עניין ואינטרס".
אז בעוד תקופה מסוימת ייתכן והתאגיד יציג את הנתונים שלכם?
"בעזרת השם. אנחנו מתפללים ועובדים קשה כדי שהתאגיד יבחר בנו ונהיה רשמית הגורם שנותן להם את הנתונים. בתאגיד ביקשו את מה שאנחנו יודעים לתת; כלומר רדיו, טלויזיה, VOD, חפיפות בין השלושה ובין כל זה הם מבקשים לדעת אם בן אדם נחשף לתוכן שלהם ביוטיוב או בפייסבוק – מעין רייטינג מצרפי של הכול, רייטינג שהיית מצפה שייתנו במאה ה-21. גם לטסלה לקח כמה שנים טובות לשכנע את העולם שאפשר לנסוע במכונית חשמלית, אז גם לנו לוקח קצת זמן".
הנתונים של הערוצים היותר מגזריים כמו 14, גלי ישראל וערוץ 7 – בצמיחה?
"בפרספקטיבה של שנתיים בוודאי. גלי ישראל היה נחשב כרדיו האזורי הכי קטן. אני זוכר פגישה שקיימנו עם גורמי רדיו לפני שנה. היראתי להם את המערכת און ליין, הם הסתכלו, ואמרו 'טוב, גלי ישראל זה קצת מגזרי, גבוה מידי'. אחרי כמה חודשים בסקר TGI אתה מגלה שאנשים באמת סימנו במגמות הכלליות שלהם שגלי ישראל עלה, וכך גם קול חי. אלה נתונים שאנחנו רואים אותם צומחים יום-יום ויודעים לדבר גם על כל שעה ושעה. ל-TGI יש מבט כללי שמגיע אחרי חצי שנה ומאשש את מה שאנחנו אומרים און ליין בצורה אמפירית ולא כללית".
לדבריו, "על ערוץ 14 אין מה לדבר. מה שקרה לו בארבעת החודשים האחרונים זה מהפכה של ממש. היום, לא מעט פעמים הוא מקום שני ברייטיניג גם בחדשות וגם בפריים-טיים". מימון מסייג מעט את דבריו ואומר כי זה לא המצב בכל ערב: "זה תלוי באיזו תוכנית ובין היתר גם במצב הפוליטי הכללי".

לקחתי את בנט כשר ביטחון לסיור בהתיישבות הצעירה. הוא אמר מול המצלמה: 'ביום הראשון שלי בתפקיד כראש ממשלת ישראל אני חותם על אישור מלא להתיישבות הצעירה ביהודה ושומרון'. זה התברר כבלופ אחד גדול

יש כאן סימן להמשך או שאלה נתונים שיכולים לרדת?
"אני לא יודע. בינתיים אין ספק שיש פה מגמה של צמיחה של ערוץ 14 על חשבון 13 ו-11, יותר על חשבון 13 שהיא המפסידה העיקרית מהצמיחה הזו. אם פעם היו שואלים 'מי ניצח, 12 או 13?', היום כשפותחים רייטינג בסבירות גבוהה ש-12 מוביל אבל אחריו השאלה היא מה עשו 'הפטריוטים', ובחדשות האם 14 ניצח את 13 או את 11 והרבה פעמים התשובה היא חיובית".
הפיגוע, החוק והסיבוב פוליטי
כאשר משה רוזנפלד פתח את החברה הוא מצא כי לשי מימון יש רקע ניהולי מכל מיני מקומות. "זה הסתדר לי ונכנסתי בהתחלה לחצי משרה". עד שנת 2015 ניהל מימון את עמותת 'בנתיבי אודי', עמותה שמטרתה לחבר בין בני נוער דתיים לבין חילונים תוך כדי התנדבות עם אוכלוסיית רווחה. "עשר שנים עשיתי את זה, דבר שאני מאוד מאמין בו ומחובר אליו עד היום". ב-2015, נורה ונפצע קשה ברגליו בפיגוע ליד הישוב שבות רחל, בו נרצח חברו מלאכי רוזנפלד. שי נזקק לחצי שנת שיקום שלאחריו עבד במתנ"ס בנימין ומשם לחברת MBER. הפעילות הציבורית שלו החלה ב-2017, אז התחיל בפעילות להעברת חוק קיזוז כספי טרור. "זאת הייתה שנה וחצי של פעילות אינטנסיבית מאוד, לא עשיתי את זה לבד כמובן".
החוק עבר ב-2018 ובמרצ 2019 נעשה בו שימוש לראשונה. "זה מדהים לחשוב שמאז אוסלו ועד לחוק שעבר, מדינת ישראל שילמה כספים לרשות הפלשתינית שהעבירה אותם למחבלים באין מפריע וכולם ידעו על זה. יש חוק ברשות הפלשתינית, לא משהו מתחת לשולחן – חוק פיצוי לאסירים. כל אסיר שנכנס לכלא הישראלי, ככל שהפיגוע שעשה היה קטלני יותר כך הוא מקבל תשלום גבוה יותר מהרשות. מדינת ישראל לא עשתה כלום עד לחוק שחוקקנו".
החוק אומר כי בסוף כל שנה יביא שר הביטחון לאישור הקבינט המדיני-ביטחוני דו"ח המפרט את סך הכספים ששילמה קרן הקדושים של הרשות הפלשתינית למחבלים ולבני משפחותיהם בשנה שחלפה, ובשנה שלאחר מכן יוקפא בכל חודש סכום בשיעור של 1/12 מהסכום שנקבע בדו"ח, מתוך כספי המיסים שישראל מעבירה לרשות. "למיטב ידיעתי יש היום כמה מיליארדים ששוכבים ומחכים שהרשות תפסיק עם הדבר הזה, מנוף לחץ. דבר נוסף, בחלק מהכספים כבר נעשה שימוש. הכסף הזה הפך להיות מקור לפסקי דין שניתנו כפיצויים לנפגעים שהרשות מתעלמת ולא משלמת. ככל שהרשות תסרב להפסיק לשלם למחבלים, אנחנו נעניש אותה בכיס".
ההבנה הזאת הגיעה למימון לראשונה בינואר 2017, עת יצא משלב הטיעונים לעונש של אחד המחבלים מהחולייה שרצחה את מלאכי הי"ד ופגעה גם בשלושת חבריו, וביניהם שי. "לפני הדיון קראתי את כתב האישום, פעם ראשונה שהתעסקתי בכלל במי פגע בנו. עד אז זה היה שיקום, לחזור לחיים. הגעתי לטיעונים בעונש וגיליתי שתי עובדות מטורפות מבחינתי".
הראשונה קשורה ולא קשורה לאירוע. אחמד נג'אר המחבל שתכנן את הפיגוע בו נפצע שי, ומפקד חוליית 'עין יברוד' שביצעה את הפיגוע נגד חיילי 'דוכיפת' והרג שלושה מהם ב-2003, נמצא בירדן. "באותה שנה כמפקד צוות באגוז הורידו אותנו לחודש לעפרה כדי לנסות לתפוס את החולייה שפעלה באזור שנה וחצי ורצחה שבעה, ביניהם אסתר גאליה, שולי הר מלך וגדעון ליכטרמן ז"ל. אגב, אנחנו ירדנו בדרך שנקראת על שמו של ליכטרמן מגבעות שילה ועד לצומת שבו נפגע מלאכי.
"אחרי חודש התקבל מידע, יצאנו למבצע, ומתוך שישה צוותים שיצאו לתפוס את מפקד החולייה, המזל היה שאנחנו תפסנו אותו. אני זוכר את רכזי השב"כ צוהלים משמחה". מימון חוזר לשלב הטיעונים בעונש: "בום, זה קפץ לי. לא הבנתי, איך יכול להיות שהוא ארגן פיגוע שפוגע בי? הרי אני הכנסתי אותו לכלא לפני 12 שנה.
"העובדה השנייה היא, כי בכתב האישום הופיע שהכסף למימון החולייה ולקניית הנשק הגיע מהכספים שאחמד נג'אר קיבל מהרשות הפלשתינית. אתה תופס את הראש ואומר 'זה לא יכול להיות'. שולחים חיילים לתפוס מחבל מתועב שצריך להירקב בכלא, בגלל עסקת שליט הוא משתחרר, מגורש לירדן, ובגלל שהוא מקבל כספים ומדינת ישראל לא עושה עם זה כלום, הוא מצליח לממן חולייה שרוצחת עוד ישראלים, ועל הדרך פוצעת את הלוחם שתפס אותו 12 שנה קודם לכן", אומר שי בזעזוע עמוק. "שם הבנתי שהדבר היחיד שיגרום להם טיפה להזדעזע זה לפגוע להם בכיס, לנסות לפגוע להם בכיס".
בבחירות סבב א, אפריל 2019, מימון היה חבר ברשימת ימינה לכנסת. דרך המאבקים הציבוריים על החוק וגם העבודה על 'בג"ץ מצפה כרמים' נוצר הקשר של מימון עם חברי ימינה כאשר הקשר עם נפתלי בנט ואיילת שקד נסב תחילה דרך החברים המקורבים אליהם, ובהמשך בקשר יותר אישי. "משם נכנסתי לפוליטיקה".
אתה עוד בקשר עם בנט ושקד?
"לא, היום לא. אני בקשר עם החבר'ה שנשארו ימינה, שנשארו עם הערכים שעליהם רצנו לבחירות – עמיחי שיקלי, רוני ססובר, פרופסור אשר כהן, ומי שנשאר מהפעילים ומהאנשים שהיו איתנו. הרוב נשארו איתנו וחושבים כמונו".
יש לך עוד שאיפה לחזור לזה לפוליטיקה?
"אני ממש לא עובד בזה. ברוך השם יש לי הרבה דברים אחרים חשובים בחיים, אבל לאן שהקב"ה ישלח אותי שם אנסה להשפיע".
הנס של מצפה כרמים
מה המצב של מצפה כרמים מאז ששופטי בג"ץ הכריעו בשנה שעברה שלא צריך להרוס את היישוב?
"קודם כול קרה לנו נס על מלא. מה שקרה פה זה בעצם נגד כל הסיכויים והערכות, כולל שלי. באופן נדיר מאוד, ובניגוד לעמונה, מגרון, נתיב האבות, תשעת הבתים, בתי דריינוף, ועוד – שהיו בסטטוס שלנו מבחינת הבעייתיות של בנייה על קרקע פרטית – כולם פונו ולנו קרה נס. לכולם היה ברור שאנחנו צריכים להתכונן לפינוי, ואז פתאום באמת בצורה ניסית, ברוב של ארבעה נגד שלושה ונגד הנשיאה אסתר חיות. היא כבר פסקה לפנות את היישוב, זה התהפך עליה, היא לא ציפתה לזה למיטב ידיעתי, היא אפילו חשבה שזה כנראה ניצחון מובטח. בסוף שני שופטים באופן מאוד מאוד לא צפוי פסקו להשאיר את מצפה כרמים במקומו, ובעצם לאשר את היישוב". במאמר מוסגר אומר מימון כי כך צריך להיות מבחינת צדק. "מצפה כרמים הוקם כחוק, המדינה בחרה את המקום, כולם הבינו שצו התפיסה הצבאי עובר פה ולכן מותר לבנות פה, ולכן גם אם נעשתה טעות יש סעיף בחוק שאומר שנותנים פיצוי למי שמגיע לו".
מימון אומנם שמח מהחלטת בג"ץ, אך מדגיש: "זה לא שבג"ץ בא ונתן את זה בשמחה ובששון. הוא הגביל אותנו רק לשטחים שעליהם כרגע יש מבנים, אנחנו מאוד מצומצמים ומוגבלים כרגע לפי הגדרת בג"ץ. אנחנו מקווים שנוכל להמשיך להתפתח פה גם מעבר לשטחים שבג"ץ אישר בפסק האחרון שלו. אבל אנחנו כבר במסלול של צרות של עשירים ברוך השם".
במצפה כרמים נמצאים בשלבים של תב"ע כדי להתקדם לבנייה. בניגוד לעשרות היישובים בהתיישבות הצעירה ששוכנים על אדמות סקר או אדמות מדינה, אבל לא מוסדרות, מצפה כרמים (שהוא חלק מ'פורום התיישבות צעירה'), יושב על קרקע פרטית. "לכן היה הרבה יותר קל עכשיו לממשלה שעשתה דבר מדהים, ופורום התיישבות צעירה שעשה דבר מדהים ודחף את זה – לאשר את ההתיישבות הצעירה דה-פקטו".
בסיום שיחתנו נזכר מימון בסרטון שהופץ בסבב הבחירות האחרון ביוזמת ההתיישבות הצעירה, ובו הוא מופיע. "לקחתי את בנט כשר ביטחון לסיור בהתיישבות הצעירה. הוא אמר מול המצלמה ולצד שלושה חברים בפורום, 'ביום הראשון שלי בתפקיד כראש ממשלת ישראל אני חותם על אישור מלא להתיישבות הצעירה ביהודה ושומרון'. זה התברר כבלופ אחד גדול אחרי שהממשלה שלו הוקמה. אבל הינה, באה הממשלה הנוכחית ועשתה את זה, מדהים בעיניי". ■

אחרונים במדור זה

״מילדים קטנים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

״מילדים קטנים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

בליל נר שמיני של חנוכה ה׳תשפ״ג, התבשרנו על פטירתו של…
תפילה לשלום חיילינו

תפילה לשלום חיילינו

במלחמה הזאת התברר גודל חלקה של מצרים במערכה נגדנו. מצרים…
יום שחרור צפון השומרון

יום שחרור צפון השומרון

כ"ח באייר מזוהה בעיקר עם שחרור ירושלים ואיחודה, אולם באותה…
״נעבור את כל המכשולים״

״נעבור את כל המכשולים״

הרפורמה במערכת המשפט, חוק החמץ, טרור. עם ישראל נמצא בימים…
שנה למתקפה הרוסית על אוקראינה: צריך לדעת מי הטובים ומי הרעים

שנה למתקפה הרוסית על אוקראינה: צריך לדעת מי הטובים ומי הרעים

רחוב ט באייר הוא הרחוב המרכזי ביישוב עפרה שבבנימין, היישוב…
"לא גידלנו מנהיגים"

"לא גידלנו מנהיגים"

רחוב ט באייר הוא הרחוב המרכזי ביישוב עפרה שבבנימין, היישוב…
האדמה תרעד

האדמה תרעד

רעידת האדמה בטורקיה שהביאה למותם של אלפים, והרעידה הקלה שהורגשה…

שתפו

Scroll to Top
גלילה למעלה