בקול רב

דקה לפני שבת

כואב לדמיין בחורה צעירה תקועה באמצע כביש מהיר ונאלצת לנטוש את הרכב כי שבת נכנסת, או שנאלצת להעביר את היום המשפחתי והנעים ביותר בשבוע לבד ללא אוכל בדירה חשוכה.

אישה ברכב מסתכלת בשעון
הרב יוני לביא

אשתי הדליקה נרות ואני עמדתי לצאת לבית הכנסת כשלפתע צלצל הטלפון. מוזר מאוד, חשבתי לעצמי, מי מתקשר בשעה כזו?! אולי אישה שהערב ליל טבילתה ויש לה שאלה דחופה בענייני טהרה? אולי גבר שאשתו קיבלה צירים והוא מבקש הנחיות לנסיעה לבית חולים בשבת? מיהרתי לענות. על הקו נשמע קול צעיר ובהול: ״הרב. סליחה שאני מפריעה בשעה כזו אבל אין לי ברירה. נתקעתי…״. זו הייתה בחורה בת 20 בשם טל שעשתה את דרכה מאחד היישובים בדרום להתארח אצל משפחה באזור המרכז. היא יצאה לדרך מאוחר ותוך כדי נסיעה נתקלה בפקק ענק שנוצר בגלל תאונת דרכים. ״הוויז מראה שאם אמשיך עד היעד שלי אגיע עוד שעה. אם אסתובב חזרה לדירה שלי אגיע תוך חצי שעה, אבל אז אהיה לבד וללא שום אוכל לשבת. מה אני עושה?!!״. טל נשמעה כאילו היא עומדת לפרוץ בבכי. מבט זריז לשעון הראה שנותרו עוד 23 דקות עד השקיעה. זמן קצר מידי עבור שתי האפשרויות. היא לא תספיק להגיע ולא תספיק לחזור. נסיעה ברכב היא חילול שבת מדאורייתא שמותר רק במצבים של פיקוח נפש, כמו למשל עבור חולה מסוכן. זה לא בדיוק המצב שלנו. מה אפשר לעשות? האם יש דרך לצאת מהסבך?
כשהמוח והלב מתנגשים
שאלות חיים מהסוג הזה מציבות את הרב בפני קונפליקט פנימי. מצד אחד המוח חייב לפעול באופן קר ומחושב ולשקלל במהירות את הנתונים המציאותיים וההלכתיים כדי לייצר הנחיה תורנית מדויקת. מצד שני, הלב היהודי מרגיש את המצוקה ואת הפחד. כואב לדמיין בחורה צעירה תקועה באמצע כביש מהיר ונאלצת לנטוש את הרכב כי שבת נכנסת, או שנאלצת להעביר את היום המשפחתי והנעים ביותר בשבוע לבד ללא אוכל בדירה חשוכה. מצד שלישי, יש רגעים שבהם כאנשים מאמינים אנחנו מרכינים ראש ומקבלים עלינו עול מלכות שמיים, כדברי שלמה המלך: ״אין חוכמה ואין תבונה ואין עצה לנגד השם״ (משלי כא,ל). לא לכל דבר יש לנו פתרון ולעיתים אין מנוס אלא לקבל את הדין באהבה.
ניסיתי לחשב במהירות את האפשרויות כשאני חש את הספירה לאחור הדוהרת עד השקיעה: ״אני ממש מצטער״, אמרתי לטל לבסוף, ״אבל אני חושש שלא תספיקי להגיע אל היעד שלך. עדיף שתסתובבי כדי לחזור לדירתך. תוכלי להמשיך בנסיעה עד השעה 19:04 שאז נכנסת שבת. מעבר לכך מותר להמשיך רק אם את חוששת שיש סכנה לעצור במקום שבו את נמצאת. אחרת, יש להחנות את הרכב בזהירות בצד הדרך ומשם להמשיך ברגל חזרה לדירתך״. ״אבל אני אהיה שם לבד…״, היא התייפחה, ״ומה אני אעשה עם אוכל?!״. ״אני בטוח שיש איזו חברה או שכנים נחמדים שכשישמעו מה קרה לך ישמחו לארח אותך לארוחה. תראי, אני מבין שזה מביך ולא נעים, אבל יש לך שכר עצום על שמירת קדושת השבת דווקא בגלל שזה קשה הפעם״.
בניו של אברהם אבינו
סיימתי את השיחה בלב כבד ולמרות שהשעה דחקה ותפילת מנחה כבר התחילה בלעדיי, ניסיתי לחשוב מה עוד אפשר לעשות למענה, האם יש פתרון נוסף שלא חשבתי עליו? לא התאפקתי וחמש דקות לאחר מכן התקשרתי אליה שוב לוודא שהכול בסדר. ״הרב, הפקק רק החמיר״, היא קוננה, ״לא זזנו מילימטר. גם חזרה לדירה לא אצליח להגיע…״.
ריבונו של עולם. מה עושים עכשיו? היא צריכה מקום כלשהו להיות בו בשבת. ״איפה את עכשיו?״, שאלתי, ״מה העיר הכי קרובה?״. ״לפי השילוט אנחנו ממש ליד הכניסה לראשון לציון״, הייתה התשובה. ראשון לציון… ניסיתי להיזכר. את מי אני מכיר בראשון לציון? אף שם לא עלה במוחי. השעון הראה תשע דקות עד השקיעה. נכנסתי במהירות לווטסאפ לאחת מקבוצות הרבנים שאני מכיר ורשמתי הודעה: ״דחוף! בחורה בת 20 נתקעה בשבת בראשון לציון בלי שום דבר. יש משפחה נחמדה שמוכנה לארח אותה?״. לחצתי על ׳שלח׳ אבל הייתי פסימי. במרבית הבתים כבר הדליקו נרות. ממש עוד רגע שבת. מי בכלל זמין לווטסאפ ברגעים כאלו. אבל מתברר שיש הפתעות בחיים וכשאנחנו עושים את המקסימום מבחינתנו, הקב״ה עוזר מלמעלה. בתוך דקה הצג החל להתמלא ברעיונות. עם ישראל תמיד הצטיין במידת הכנסת אורחים וכשמדובר במקרה כזה יהודים צדיקים פותחים את ליבם ואת ביתם בשמחה. בתוך רגע שלחתי לטל כמה רעיונות רלוונטיים. ״רשמי על פתק את הכתובות ולכי אל מי שיוצא לך הכי קרוב. אל תדאגי! הם יעשו את הכול כדי שיהיה לך נעים וטוב בשבת״.
ולסיום
הגעתי לבית הכנסת שתי דקות לפני השקיעה ונעמדתי להתפלל מנחה. כמה מתפללים הרימו גבה על האיחור הלא שגרתי שלי, ולי לא היה פנאי להסביר להם מה קרה. נשאתי תפילה שטל תמצא את דרכה בשלום אל משפחה נחמדה ושהשבת תעבור עליה בנעימים עד כמה שניתן. אם זה היה סיפור חסידי מן הסתם הסוף המשמח היה שבבית אותה משפחה טל פגשה את ג׳ף, בן הדוד שלהם מפלורידה, שבדיוק הגיע להתארח שם בשבת, האהבה פרחה והם החליטו להינשא וכו׳ וכו׳. בחיים האמיתיים לא תמיד זה עובד כך ולפעמים אנו נותרים עם סימני שאלה ותהיות למה ריבון העולמים גלגל את העניינים דווקא כך ולא אחרת. מכל מקום, אנו משתדלים להתחזק באמונה שהכול מכוון ומדויק מלמעלה ולעשות כמיטב יכולתנו לקיים את דבר ה׳ גם כשזה לא קל.
נ.ב עשו טובה: כשאתם נוסעים לשבת – צאו מ-ו-ק-ד-ם!!!!

עוד במדור זה

כתיבה וחתימה (טובה)

כתיבה וחתימה (טובה)

לומדי הדף היומי ובכלל תלמידי חכמי ישראל, למדו כי ישנה מחלוקת עקרונית במסכת גיטין האם הכתיבה כרתי (לשמה), כלומר האם הגט אמור להיות כתוב לשמה של האישה או שמא רק החתימה של העדים אמורה להיות דווקא לשמה של האישה, או שמא עדי מסירה כרתי, דהיינו מסירת הגט היא שצריכה להיות לשמה (דעת התנא רבי מאיר).
הגמרא במסכת גיטין בדף כג עמוד א דנה בעניין זה, ושואלת הכיצד נסביר את דעת רבי מאיר שאמר כי עדי חתימה בלבד צריכים לחתום לשמה ולא לכתוב את הגט לשמה של האישה, ומסבירה הגמרא שאכן, הכתיבה צריכה להיות לשמה, ורבי מאיר התכוון ששמה של האישה בלבד צריך להיכתב עבור האישה הספציפית הזו.
עד כאן למדנות תלמודית.
בימים אלו אנו מברכים איש את רעהו בכתיבה ובחתימה טובה, נשאלת השאלה מה העיקר – האם הכתיבה (כמו שראינו למשל במסכת גיטין לעיל) או דווקא החתימה, שכן אנו יודעים למשל שחוזה שלא נחתם על ידי הצדדים אינו מחייב אותם. החשיבות מתרחבת אף לעניין חשיבות הימים הנוראים – האם בראש השנה יכתבון זה העיקר, או שמא בצום יום כיפור יחתמון חשוב בשל היותו מועד החתימה?
במסכת ראש השנה בדף טז מסבירה הגמרא ואומרת "הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם ביום הכיפורים דברי ר' מאיר, ר' יהודה אומר הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם כל אחד ואחד בזמנו, בפסח על התבואה, בעצרת על פירות האילן, בחג נידונין על המים ואדם נדון בראש השנה וגזר דין שלו נחתם ביום הכיפורים". הגמרא אם כן מחלקת בין כתיבה לחתימה, ומלשונה משתמע שהכתיבה היא הליך הדין, הדיון הענייני שבו ניתן לשנות לטובה או לרעה את פסק הדין אשר ייחתם בסופו של דבר במועד ה'שרירותי' שבו נחתמים ברואיו של הקב"ה.
אלא שהגמרא קוראת ליום הכיפורים 'גמר דין', בשונה מיום החתימה, המועד הטכני שבו נחתם דינו של האדם.
מה אם כן חשוב יותר – יום הכיפורים או ראש השנה? כתיבת הדין שבה ניתן להשפיע על הדיין היושב בדין, או שמא יום הכיפורים חמור הוא שבו נחתמים ברואיו של מלך מלכי המלכים?
כאשר דיין חותם את הדין נעשה טקס, טקסיות החתימה מחייבת את כיבוד המעמד המלכותי המחייב. האדם היודע שביום זה נחתם גזר דינו צריך לנהוג בהתאם. מאידך, בראש השנה, כתיבת האדם היא בהתאם למצוותיו ולתפילותיו כפי שהיו עד לראש השנה ובמהלכו – מאכל, משתה, לימוד ותפילה.
למשל, חוק הירושה מכיר בצוואה בכתב יד, דהיינו הרשומה כולה בכתב ידו של המצווה. צוואה שכזו חייבת להיות בנוסף חתומה על ידו. לחתימה יש אקט מחייב. הכתיבה מעידה על הרצון של המצווה, והחתימה מעידה על גמירות הדעת.
אולם, צוואה בעל פה (למשל כאשר מדובר באדם גוסס 'שכיב מרע'), תהא תקפה כמובן ללא חתימת המצווה, אלא רק על פי עדותם של שני עדים המאשרים את דברי המצווה שנאמרו על פה.
מכאן, לעיתים לחתימה יש תוקף ולעיתים אינה משמעותית כלל. וכן כתב ידו של האדם חשוב כמו חתימה, ולעיתים דבריו שנאמרו בעל פה חשובים יותר מהחתימה עצמה.
גם חוק חתימה אלקטרונית התשס"א 2001 ביטל למעשה את החתימה המסורתית, והפך אותה למעין קובץ מאפיין של האדם המאשר את המסמך האלקטרוני שעליו הוא חותם אלקטרונית.
תפילות הימים הנוראים מלמדות אותנו כי חסדיו של הבורא עם ברואיו לא עברו 'שדרוג', ושעדיין הטקסיות בחתימה קיימת. טקסיות זו מאפשרת לנו לנצל את המעמד לקבלת זכויות רבות ככל הניתן בין כסה לעשור ובעשור עצמו, הוא יום החתימה.
כתיבה וחתימה טובה לכל בית ישראל. ■

מנקים אשליות לפסח

מנקים אשליות לפסח

פסח מתקרב אלינו בצעדי ענק, וביחד איתו כל נשות ישראל מכינות את עצמן למצוות החג: ניקיון הבית מהמסד ועד הטפחות. והשבוע מישהי שאלה אותי: "תגידי, איך אני יכולה לגרום לבעלי לתת יד בניקיונות לפסח?" אז הינה כמה נקודות למחשבה בנושא. (הדברים כתובים בלשון נקבה אבל מותאמים לשני המינים):
1. סליחה על ניפוץ האשליה, אין כזה דבר 'לגרום' לאף אחד. זאת אומרת יש, אבל באמצעות מניפולציה או הפעלת כוח. אני מאמינה שאת רוצה שבעלך ינקה את הבית לא כי את אמרת לו וכי הוא מרגיש שהוא חייב לך טובה, אלא כי הוא רואה בניקיון הבית שותפות של שניכם. מצוות ביעור חמץ היא מצווה של שניכם, בעל ואישה כאחד. לכן הרשו לי לעדכן את השאלה ולשאול אחרת: "איך לאפשר לגרום לבעלי להיות גם הוא שותף בניקיונות הבית?" או לחילופין "איך לא ארגיש לבד בניקיונות הבית לקראת פסח?".
2. תיאום ציפיות – מילת מפתח בלא מעט תחומים זוגיים בכלל, ובפסח בפרט. אם עדיין לא ישבתם ודיברתם על כוס קפה ועוגיות שנשארו ממשלוח המנות לפורים על ההכנות לחג, זה הזמן לעשות זאת. הרבה פעמים אנחנו פועלים על אוטומט או לא מתקשרים את הציפיות שלנו, ובסוף מתאכזבים אחד מהשני. הינה כמה נקודות שכדאי שיעלו בשיחה ביניכם בהקשר לניקיון הבית:
• איך הייתה חוויית ניקיון הבית לפסח בבית של כל אחד מכם? הרבה פעמים אנחנו סוחבים איתנו לחיי הנישואין חוויות עבר שמשפיעות עלינו גם כיום ועלולות להיות טריגריות.
• מה זה אומר 'לנקות את הבית לפסח' עבור כל אחד מכם? האם זה אומר לנקות את הבית מחמץ בלבד, או לנקות את הבית מכל פירור אבק?
• אלו מקומות בבית הכי חשוב לכם לנקות ובאיזה סדר? הרי לא הגיוני להתחיל לנקות את המטבח בעודו פעיל במהלך השבוע.
• אלו סוגי ניקיונות אתם אוהבים יותר ואלו פחות? יכול מאוד להיות שאת לא מתחברת לניקוי המחסן או הרכב, ולבעלך אין בכלל בעיה לעשות זאת.
• מה יאפשר לכם לנקות את הבית בנחת ובשמחה? אם כבר מנקים – אפשר להפוך את החוויה למקרבת ולשמחה.
• במה אתם זקוקים לעזרה אחד מהשני, ואלו דברים אתם מעדיפים לנקות לבד? לפעמים ניקוי בשניים יכול לעזור מאוד, ולפעמים רק להפריע ולהאט את הקצב.
מוזמנים כמובן להוסיף גם שאלות מעצמכם.
3. ראייה מערכתית – אם נסתכל על גוף האדם נראה שיש הבדל בין האיברים השונים ולכל איבר יש את התפקיד שלו. לא דומה התפקיד הידיים לתפקיד הרגליים, המוח או הלב. האם אי פעם ראית שהיד אומרת ללב: "היי חביבי, שים לב שאתה עושה את התפקיד שלך כמו שצריך"? ברור שלא. היד לא מתרכזת בתפקיד של הלב, היא מרוכזת בעצמה ובלעשות את התפקיד שלה על הצד הטוב ביותר. לפעמים בני זוג שוכחים שהם מערכת שלמה ולכל אחד מהם יש את התפקיד שלו. יכול להיות שבעלך לא אוהב לנקות את הבית אבל בהחלט יכול לקחת על עצמו תפקידים אחרים. במקום להיכנס להתחשבנות מה כל אחד עשה, היי מרוכזת בעשייה מדויקת לכוחות שלך. אין מצווה להיות קורבן פסח.
4. עם יד על הלב – מי את מרגישה שבאמת אחראי לניקיונות לפסח? את או בעלך? רגע לפני שאת מבקשת ממנו שיהיה שותף – האם את מוכנה באמת לתת לו את ההזדמנות הזו? האם את מוכנה באמת לסמוך עליו ולשמוח בו, גם אם הוא לא מנקה בדיוק בדיוק כמו שאת רוצה? ■

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

בליל יום שני האחרון, נר שמיני של חנוכה, ניצחו אראלים…
את המציאות הזאת צריך לשנות

את המציאות הזאת צריך לשנות

ההסכמים הקואליציוניים הולכים ונסגרים, והממשלה צפויה לקום בעוד פחות משבועיים,…
"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

בהילולת ל"ג בעומר בקבר רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון…
״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

אמנון ודניאלה וייס הם זוג מוכר – בשומרון בפרט וברחבי…
נשות החיל

נשות החיל

כולנו נחשפנו לתמונת ׳נשות הקואליציה׳, שזכתה לפרסום רב בשל העובדה…
ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

לרוב, את יהודה ושומרון אנחנו מזכירים בעניין תשתיות לקויות או…
הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

ברחבי העולם וגם כאן בישראל נרשמת התרגשות רבה לקראת מונדיאל…
״רבותיי, יש פה הפקרות״

״רבותיי, יש פה הפקרות״

במוצאי השבת האחרונה אירע פיגוע קשה בחברון שבו נרצח יהודי…
הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

״אללה אסלאם״, ״איום דאעש״, ״היג’רה״, "דאעש: הדור הבא", "וידויים מדאע"ש",…
חלב פרווה אמיתי

חלב פרווה אמיתי

תעשיית המזון בעולם עומדת להשתנות בשנים הקרובות. זו לא שאלה…
אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

הרב אברהם אלקנה כהנא שפירא זצ״ל, המוכר כ׳רב אברום׳, העמיד…
"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

״הפעם הראשונה שבה שמרתי את יום כיפור וצמתי הייתה בגיל…
גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

לקראת ראש השנה אנשים נוהגים לקבל על עצמם החלטות טובות,…
שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

הממלכה המאוחדת של בריטניה הרכינה ראשה בשבוע שעבר, עת נודע…