בקול רב

האדם לבדו

״בחדר עם העוגה והבלונים הוורודים ריחף צל גדול. צילו של מי שכבר שש-עשרה-שנה אני שקועה בחיפוש נואש אחריו אבל הוא ממשיך לחמוק ממני״

אישה יושבת לבד על שפת הנהר
הרב יוני לביא

את שרית אני מכיר כבר עשר שנים. היא פנתה אליי בפעם הראשונה להתייעצות על דייטים ומאז לא פסקה לשאול בנושא. לא הבנתי מה מעכב בחורה טובה כמוה למצוא חתן, ובכל פעם שראיתי את שמה על הצג פיעמה בליבי תקווה שהפעם תבוא הבשורה: ״הרב, מגיע לי מזל טוב! אני מתחתנתתתת…״. במקום זה קיבלתי ממנה לילה אחד את ההודעה הבאה:
״שלום הרב. אתמול חגגתי יום הולדת 36. לבד… המשפחה והחברות השתדלו לשמח אותי ואני עטיתי עליי חיוך מאולץ אבל הלב שלי שרף מכאב. כי בחדר עם העוגה והבלונים הוורודים ריחף צל גדול. צילו של מי שכבר שש-עשרה-שנה אני שקועה בחיפוש נואש אחריו אבל הוא ממשיך לחמוק ממני. כן, הדייט הראשון שלי היה ביום הולדת 20 ומאז אני בתוך מערבולת מטלטלת ללא שום ידיעה מתי הסיוט עומד להיגמר, אם בכלל. קשה לתאר איזה מסלול ייסורים עברתי עד היום. כמה דייטים מתישים סידרו לי עם בחורים שחלקם לא בוגרים וחלקם מוזרים. כמה סדנאות לזוגיות עברתי. כמה כסף שפכתי על ליווי מקצועי. ו…כלום. שוב ושוב אני מצפה, מתכוננת, חולמת, ולמחרת מנסה לאסוף את רסיסי הלב השבור שלי. ואני מה כבר ביקשתי, ריבון העולמים?! להיות רעיה אוהבת?! להיות אמא מסורה?! קשה למי שכל היקום הוא כמו גרגר בשבילו לארגן לי את זה?!
אומרים שיום הולדת הוא גם זמן של חשבון נפש. תהיתי לעצמי, הרב, אולי השנה הגיע הזמן להפסיק להשלות את עצמי. אולי צריך לאזור אומץ ולהכיר בכך שהיעוד שלי אחר. שהגורל של שרית בת חנה הוא להישאר רווקה, ובמקום לבזבז אנרגיות על דבר שלא עובד, פשוט להשלים עם המציאות ולהרפות. כמה אפשר להתעלל בעצמי ולהיחשף כל פעם מחדש מול גבר שככל הנראה לא אפגוש עוד לעולמים?! כמה אפשר לחיות בהרגשה שהחיים שלך בסטנד-ביי?! לספוג את הביקורת של הסביבה על כך שאת בררנית ובאשמתך החיים שלך תקועים ואת רק 'חצי בן אדם'?! אולי הגיע הזמן להפסיק לְצַפּוֹת, כי הלב שלי כבר לא מסוגל לעמוד בעוד אכזבה…״.
מה הפריע לאלוקים?
המכתב העצוב של שרית הוא קצה קרחון של אינספור שאלות שמגיעות לרב ממגזר ׳שקוף׳ שצמח לממדי ענק בעשורים האחרונים: מגזר מחפשי הזוגיות. כשאלוקים ברא את העולם הוא היה מרוצה ממה שיצא: ״וירא אלוקים את כל אשר עשה והנה טוב מאוד״ (בראשית א,לא). רק דבר אחד קלקל את התמונה המושלמת: ״לא טוב היות האדם לבדו״ (ב,יח). ומתברר שגם בעידן הרשתות חברתיות כשאנחנו סוּפֶּר מתוקשרים, אין תחליף לקשר הקרוב והאינטימי עם בן/ת זוג. יש כאלו שזכו למצוא מהר מאוד את שאהבה נפשם, לאחרים, ואני ביניהם, זה לקח קצת יותר זמן. ויש כאלו שמתבוססים שנים מבלי לראות את האור בקצרה המנהרה. והמסע הסוער בדרך לחופה מעורר לא מעט דילמות שאני פוגש מידי יום כרב: הלכתיות, מוסריות, משפחתיות ואישיות. בחור שסובל מבעיה רפואית או נפשית – מה הרגע שבו הוא חייב לספר על כך לבחורה שהוא נפגש איתה? כיצד לעשות זאת נכון באופן שלא יהרוס את הקשר? איפה עובר הגבול בין להיפתח באופן מקסימלי אל מי שאני מנסה לבנות איתו קשר קרוב, לבין לשמור על גבולות ההלכה והצניעות? איך להיות בטוח ש׳זה זה׳ ולהתגבר על הפחד המשתק מחיי הנישואים עם כל האתגרים והקשיים שמתלווים אליהם? ומה לעשות אם כבר החלטת, אבל ההורים מתנגדים בתוקף לבחירה שלך ומאיימים להחרים את החתונה?
להזיז את העגלה התקועה
לפני שנתיים עלה לי רעיון מקורי. פעם בשנה אנו מקבלים, כביכול, שעה במתנה: הלילה שבו מזיזים את המחוג שעה לאחור ועוברים לשעון חורף. בעזרת כמה חברים יצאנו למבצע: ׳בשעה טובה׳ – שעת שידוכים ארצית ובה כולם מנצלים את אותן 60 דקות לחשוב על רעיונות עבור חברים/ות שמחפשים אהבה. כ-20,000 איש השתתפו בפעם האחרונה שזה קרה ויצאו מכך לא מעט חתונות. כמה שנים קודם לכן ניסינו להרים פרויקט בשם ׳ממשיכים מחדש׳ עבור מחפשי זוגיות מפרק ב. בצער רב נאלצתי לסגור אותו אחרי שנה כי כולו היה על בסיס התנדבותי, מה שלא אפשר לו להמשיך להתקיים. בכל שבת וחג כשאני יושב סביב השולחן המשפחתי ורואה את צהלות הילדים אני מרגיש דקירה בלב בגלל כל אותם אנשים נפלאים שכל כך היו רוצים לזכות לנפש קרובה ולילד מתוק שיקרא להם אבא/אימא, אבל עושים שוב קידוש לעצמם בין קירות שותקים. האם האנשים האלו בראש שלנו? האם אנו מספיק רגישים לקושי ולכאב שלהם? האם אנו עושים ה-כ-ו-ל כדי שהשנה הזו תהיה האחרונה שלהם לבד?
חיים לכתחילה
לא אוכל לתמצת בכמה שורות את כל מה שאמרתי לשרית שחושבת להתייאש ולוותר על המשך החיפוש אחר בן זוג, אך הינה תובנה אחת מתוך מה שאמרתי לה: חיים של יהודי הם אף פעם לא ׳בדיעבד׳. העובדה שאת עדיין לא נשואה לא גורעת בכהוא זה מערכך העצום בתור בת, אחות, שכנה, מורה נערצת שמשמשת השראה לתלמידותיה, עובדת ה׳ ופעילה חברתית. האם ומתי תזכי לעמוד תחת החופה? אינני נביא אבל כבר רקדתי בחתונות של כאלו שאמרו עליהם: ״אין, הוא בחיים לא יתחתן״, ״לה אין סיכוי״. ישועת ה׳ כהרף עין וכל עוד את ממשיכה לעשות את ההשתדלות שלך באופן נכון – את יכולה לעמוד בלב נקי מול הקב״ה ולומר: ״עשיתי את המקסימום מהצד שלי. מעכשיו הכדור אצלך״. ובינתיים, המשיכי את חייך בכל המרץ והשתדלי להיות בן אדם שמח, יצירתי, חברותי ומתחדש. את לא ׳חצי בן אדם׳ שרית. את אדם שלם, או יותר מדויק: משתלם שמחפש כל הזמן לטפס לקומה הבאה.
ומה דעתכם? יש לכם רעיונות נוספים להתמודדות עם אתגר הרווקות? מה עוד אתם הייתם אומרים לשרית?

עוד במדור זה

כתיבה וחתימה (טובה)

כתיבה וחתימה (טובה)

לומדי הדף היומי ובכלל תלמידי חכמי ישראל, למדו כי ישנה מחלוקת עקרונית במסכת גיטין האם הכתיבה כרתי (לשמה), כלומר האם הגט אמור להיות כתוב לשמה של האישה או שמא רק החתימה של העדים אמורה להיות דווקא לשמה של האישה, או שמא עדי מסירה כרתי, דהיינו מסירת הגט היא שצריכה להיות לשמה (דעת התנא רבי מאיר).
הגמרא במסכת גיטין בדף כג עמוד א דנה בעניין זה, ושואלת הכיצד נסביר את דעת רבי מאיר שאמר כי עדי חתימה בלבד צריכים לחתום לשמה ולא לכתוב את הגט לשמה של האישה, ומסבירה הגמרא שאכן, הכתיבה צריכה להיות לשמה, ורבי מאיר התכוון ששמה של האישה בלבד צריך להיכתב עבור האישה הספציפית הזו.
עד כאן למדנות תלמודית.
בימים אלו אנו מברכים איש את רעהו בכתיבה ובחתימה טובה, נשאלת השאלה מה העיקר – האם הכתיבה (כמו שראינו למשל במסכת גיטין לעיל) או דווקא החתימה, שכן אנו יודעים למשל שחוזה שלא נחתם על ידי הצדדים אינו מחייב אותם. החשיבות מתרחבת אף לעניין חשיבות הימים הנוראים – האם בראש השנה יכתבון זה העיקר, או שמא בצום יום כיפור יחתמון חשוב בשל היותו מועד החתימה?
במסכת ראש השנה בדף טז מסבירה הגמרא ואומרת "הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם ביום הכיפורים דברי ר' מאיר, ר' יהודה אומר הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם כל אחד ואחד בזמנו, בפסח על התבואה, בעצרת על פירות האילן, בחג נידונין על המים ואדם נדון בראש השנה וגזר דין שלו נחתם ביום הכיפורים". הגמרא אם כן מחלקת בין כתיבה לחתימה, ומלשונה משתמע שהכתיבה היא הליך הדין, הדיון הענייני שבו ניתן לשנות לטובה או לרעה את פסק הדין אשר ייחתם בסופו של דבר במועד ה'שרירותי' שבו נחתמים ברואיו של הקב"ה.
אלא שהגמרא קוראת ליום הכיפורים 'גמר דין', בשונה מיום החתימה, המועד הטכני שבו נחתם דינו של האדם.
מה אם כן חשוב יותר – יום הכיפורים או ראש השנה? כתיבת הדין שבה ניתן להשפיע על הדיין היושב בדין, או שמא יום הכיפורים חמור הוא שבו נחתמים ברואיו של מלך מלכי המלכים?
כאשר דיין חותם את הדין נעשה טקס, טקסיות החתימה מחייבת את כיבוד המעמד המלכותי המחייב. האדם היודע שביום זה נחתם גזר דינו צריך לנהוג בהתאם. מאידך, בראש השנה, כתיבת האדם היא בהתאם למצוותיו ולתפילותיו כפי שהיו עד לראש השנה ובמהלכו – מאכל, משתה, לימוד ותפילה.
למשל, חוק הירושה מכיר בצוואה בכתב יד, דהיינו הרשומה כולה בכתב ידו של המצווה. צוואה שכזו חייבת להיות בנוסף חתומה על ידו. לחתימה יש אקט מחייב. הכתיבה מעידה על הרצון של המצווה, והחתימה מעידה על גמירות הדעת.
אולם, צוואה בעל פה (למשל כאשר מדובר באדם גוסס 'שכיב מרע'), תהא תקפה כמובן ללא חתימת המצווה, אלא רק על פי עדותם של שני עדים המאשרים את דברי המצווה שנאמרו על פה.
מכאן, לעיתים לחתימה יש תוקף ולעיתים אינה משמעותית כלל. וכן כתב ידו של האדם חשוב כמו חתימה, ולעיתים דבריו שנאמרו בעל פה חשובים יותר מהחתימה עצמה.
גם חוק חתימה אלקטרונית התשס"א 2001 ביטל למעשה את החתימה המסורתית, והפך אותה למעין קובץ מאפיין של האדם המאשר את המסמך האלקטרוני שעליו הוא חותם אלקטרונית.
תפילות הימים הנוראים מלמדות אותנו כי חסדיו של הבורא עם ברואיו לא עברו 'שדרוג', ושעדיין הטקסיות בחתימה קיימת. טקסיות זו מאפשרת לנו לנצל את המעמד לקבלת זכויות רבות ככל הניתן בין כסה לעשור ובעשור עצמו, הוא יום החתימה.
כתיבה וחתימה טובה לכל בית ישראל. ■

מנקים אשליות לפסח

מנקים אשליות לפסח

פסח מתקרב אלינו בצעדי ענק, וביחד איתו כל נשות ישראל מכינות את עצמן למצוות החג: ניקיון הבית מהמסד ועד הטפחות. והשבוע מישהי שאלה אותי: "תגידי, איך אני יכולה לגרום לבעלי לתת יד בניקיונות לפסח?" אז הינה כמה נקודות למחשבה בנושא. (הדברים כתובים בלשון נקבה אבל מותאמים לשני המינים):
1. סליחה על ניפוץ האשליה, אין כזה דבר 'לגרום' לאף אחד. זאת אומרת יש, אבל באמצעות מניפולציה או הפעלת כוח. אני מאמינה שאת רוצה שבעלך ינקה את הבית לא כי את אמרת לו וכי הוא מרגיש שהוא חייב לך טובה, אלא כי הוא רואה בניקיון הבית שותפות של שניכם. מצוות ביעור חמץ היא מצווה של שניכם, בעל ואישה כאחד. לכן הרשו לי לעדכן את השאלה ולשאול אחרת: "איך לאפשר לגרום לבעלי להיות גם הוא שותף בניקיונות הבית?" או לחילופין "איך לא ארגיש לבד בניקיונות הבית לקראת פסח?".
2. תיאום ציפיות – מילת מפתח בלא מעט תחומים זוגיים בכלל, ובפסח בפרט. אם עדיין לא ישבתם ודיברתם על כוס קפה ועוגיות שנשארו ממשלוח המנות לפורים על ההכנות לחג, זה הזמן לעשות זאת. הרבה פעמים אנחנו פועלים על אוטומט או לא מתקשרים את הציפיות שלנו, ובסוף מתאכזבים אחד מהשני. הינה כמה נקודות שכדאי שיעלו בשיחה ביניכם בהקשר לניקיון הבית:
• איך הייתה חוויית ניקיון הבית לפסח בבית של כל אחד מכם? הרבה פעמים אנחנו סוחבים איתנו לחיי הנישואין חוויות עבר שמשפיעות עלינו גם כיום ועלולות להיות טריגריות.
• מה זה אומר 'לנקות את הבית לפסח' עבור כל אחד מכם? האם זה אומר לנקות את הבית מחמץ בלבד, או לנקות את הבית מכל פירור אבק?
• אלו מקומות בבית הכי חשוב לכם לנקות ובאיזה סדר? הרי לא הגיוני להתחיל לנקות את המטבח בעודו פעיל במהלך השבוע.
• אלו סוגי ניקיונות אתם אוהבים יותר ואלו פחות? יכול מאוד להיות שאת לא מתחברת לניקוי המחסן או הרכב, ולבעלך אין בכלל בעיה לעשות זאת.
• מה יאפשר לכם לנקות את הבית בנחת ובשמחה? אם כבר מנקים – אפשר להפוך את החוויה למקרבת ולשמחה.
• במה אתם זקוקים לעזרה אחד מהשני, ואלו דברים אתם מעדיפים לנקות לבד? לפעמים ניקוי בשניים יכול לעזור מאוד, ולפעמים רק להפריע ולהאט את הקצב.
מוזמנים כמובן להוסיף גם שאלות מעצמכם.
3. ראייה מערכתית – אם נסתכל על גוף האדם נראה שיש הבדל בין האיברים השונים ולכל איבר יש את התפקיד שלו. לא דומה התפקיד הידיים לתפקיד הרגליים, המוח או הלב. האם אי פעם ראית שהיד אומרת ללב: "היי חביבי, שים לב שאתה עושה את התפקיד שלך כמו שצריך"? ברור שלא. היד לא מתרכזת בתפקיד של הלב, היא מרוכזת בעצמה ובלעשות את התפקיד שלה על הצד הטוב ביותר. לפעמים בני זוג שוכחים שהם מערכת שלמה ולכל אחד מהם יש את התפקיד שלו. יכול להיות שבעלך לא אוהב לנקות את הבית אבל בהחלט יכול לקחת על עצמו תפקידים אחרים. במקום להיכנס להתחשבנות מה כל אחד עשה, היי מרוכזת בעשייה מדויקת לכוחות שלך. אין מצווה להיות קורבן פסח.
4. עם יד על הלב – מי את מרגישה שבאמת אחראי לניקיונות לפסח? את או בעלך? רגע לפני שאת מבקשת ממנו שיהיה שותף – האם את מוכנה באמת לתת לו את ההזדמנות הזו? האם את מוכנה באמת לסמוך עליו ולשמוח בו, גם אם הוא לא מנקה בדיוק בדיוק כמו שאת רוצה? ■

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

בליל יום שני האחרון, נר שמיני של חנוכה, ניצחו אראלים…
את המציאות הזאת צריך לשנות

את המציאות הזאת צריך לשנות

ההסכמים הקואליציוניים הולכים ונסגרים, והממשלה צפויה לקום בעוד פחות משבועיים,…
"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

בהילולת ל"ג בעומר בקבר רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון…
״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

אמנון ודניאלה וייס הם זוג מוכר – בשומרון בפרט וברחבי…
נשות החיל

נשות החיל

כולנו נחשפנו לתמונת ׳נשות הקואליציה׳, שזכתה לפרסום רב בשל העובדה…
ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

לרוב, את יהודה ושומרון אנחנו מזכירים בעניין תשתיות לקויות או…
הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

ברחבי העולם וגם כאן בישראל נרשמת התרגשות רבה לקראת מונדיאל…
״רבותיי, יש פה הפקרות״

״רבותיי, יש פה הפקרות״

במוצאי השבת האחרונה אירע פיגוע קשה בחברון שבו נרצח יהודי…
הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

״אללה אסלאם״, ״איום דאעש״, ״היג’רה״, "דאעש: הדור הבא", "וידויים מדאע"ש",…
חלב פרווה אמיתי

חלב פרווה אמיתי

תעשיית המזון בעולם עומדת להשתנות בשנים הקרובות. זו לא שאלה…
אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

הרב אברהם אלקנה כהנא שפירא זצ״ל, המוכר כ׳רב אברום׳, העמיד…
"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

״הפעם הראשונה שבה שמרתי את יום כיפור וצמתי הייתה בגיל…
גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

לקראת ראש השנה אנשים נוהגים לקבל על עצמם החלטות טובות,…
שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

הממלכה המאוחדת של בריטניה הרכינה ראשה בשבוע שעבר, עת נודע…