לא רוצה חופת נידה

ד"ר חנה קטן

ד"ר חנה קטן

רופאה גניקולוגית, מומחית לפריון, מרצה וסופרת

שיפי נכנסת עם אימא. מהוססת. ״דוקטור, תקשיבי, אני מתה מפחד שתהיה לי חופת נידה. נכון את מבטיחה לי שזה לא יקרה?״.
עומדת מול עיניי תמונה של חווית ילדות שעשתה עליי רושם עצום. אימי ממשפחת מוצא הונגרית חרדית, באחת מחתונות בת משפחה נבחרנו אני ואחיותיי הקטנות (חמש במספר) להיות השושבניות של הכלה. אימי התאימה לנו בגדי משי חגיגיים בצבע תכלת שהתאימו לתפאורת השמחה. הרבה קשקשנו סביב החתונה המיוחלת והינה הגיע היום הגדול. רחש ולחש סביבנו, במהלך כל החופה נדחפנו קלות בין החתן לבין הכלה. אחר כך הובלנו לחדר הייחוד ודחפו אותנו פיזית בפנים. רצינו לברוח משם ולרקוד ולשמוח עם כל האורחות, היינו מבולבלות. למרות שהיו שני חדרים נפרדים לחתן ולכלה לא פסקו ההתלחשויות. לא הבנתי אז את משמעותו של אותו אירוע, ורק ברבות השנים כשלמדתי על הלכות חופת הנידה, פיצחתי את ה׳סוד׳ שהיה שמור בסגור ליבי למשך כל שנות ילדותי.
אפשר למנוע תקלה כזאת. אנחנו מהנדסים את המחזוריות בצורה די פשוטה על ידי טיפול הורמונלי זמני. יש היום כעשרים סוגים של גלולות משולבות, כל אחת מכילה מינון מסוים של אסטרוגן ושל פרוגסטרון. הכדורים שונים זה מזה בעיקר במרכיב של הפרוגסטרון שבהם. חלקם אוני-פאזיים – האישה נוטלת אותו הכדור כל פעם, חלקם דו-פאזיים – מורכבים משני סוגי כדורים, וחלקם מולטי-פאזיים. ואומנם יש מינונים שונים של אסטרוגן וגם סוגים שונים של פרוגסטרון, אבל כולם מינונים נמוכים יחסית למה שהיה מצוי בשוק לפני 20 שנה ויותר. ויש גם כדורים שמכילים רק את הורמון הפרוגסטרון וכל מקרה לגופו. אין כדור אחד יותר טוב ממשנהו. הבחירה של כדור תלויה בגורמים שונים.
מבחינת תופעות הלוואי – זה משתנה בין כלה לכלה, וזו אחת הסיבות לכך שמצויים בשוק כל כך הרבה תכשירים. אני לא נוהגת להרחיב בעניין תופעות הלוואי על מנת שהכלה תהיה בחשיבה חיובית, שהיא חיונית למען חיבור נכון של גוף-נפש לכדור. יש מושג שנקרא 'הורמונופוביה' – פחד מהנזקים של הורמונים באשר הם ללא בסיס מדעי. לגלולות דווקא יש סגולות חיוביות, הן עשויות גם להסדיר בעיות של דימומים בין ויסתיים ומחזורים ארוכים או קצרים מידי. הגלולות גם מקצרות בדרך כלל את אורך הדימום הווסתי, מטפלות בכאבים קשים בזמן הווסת, משמשות כאמצעי לטיפול בפצעי בגרות, בשׂיעור יתר, בציסטות שחלתיות ועוד.
שיפי נראית לי רגועה יותר. היא יוצאת עם כלים לבניין עדי עד.

שתפו

Scroll to Top
גלילה למעלה