לפני שנתיים נוסף לנו עוד יום לימים הנוראים, יום שמחת תורה. ומאז מהרהרים אנו מצד אחד בהסתר הפנים, ומצד אחד בניסים הגלויים. כשאנו חושבים על מצבנו מול איראן, מול סוריה, מול חיזבאללה, מול החמאס ומול המחבלים ביו"ש, יש לנו רק להודות ולשבח לה'. אין לנו תמיהות כלפי רבונו של עולם אך מנסים אנו להבין את גם את הנהגתו הנסתרת.
בפרשתנו התורה חושפת במקצת את עקרון ההנהגה האלוקית. מצד אחד: 'הַצּוּר תָּמִים פָּעֳלוֹ כִּי כָל דְּרָכָיו מִשְׁפָּט אֵל אֱמוּנָה וְאֵין עָוֶל צַדִּיק וְיָשָׁר הוּא'. למדנו את תמימותו וישרותו של הקב"ה בעולם, כל דרכיו משפט, אין לפניו עוולה, כל הנהגתו בעולם דרך הצדק והיושר וכפי שרש"י פירש שגם כאשר יש דין בעולם, עדיין הוא מגיע ברחמים רבים ולמרות עוצמתו וחוזקו (הצור) אין הוא מביא בשטף את הרעה לעולם אלא מאריך אפו. אך בהמשך השירה אנו מוצאים גם את הצד השני: 'וַיֹּאמֶר אַסְתִּירָה פָנַי מֵהֶם אֶרְאֶה מָה אַחֲרִיתָם כִּי דוֹר תַּהְפֻּכֹת הֵמָּה בָּנִים לֹא אֵמֻן בָּם הֵם קִנְאוּנִי בְלֹא אֵל כִּעֲסוּנִי בְּהַבְלֵיהֶם וַאֲנִי אַקְנִיאֵם בְּלֹא עָם בְּגוֹי נָבָל אַכְעִיסֵם כִּי אֵשׁ קָדְחָה בְאַפִּי וַתִּיקַד עַד שְׁאוֹל תַּחְתִּית וַתֹּאכַל אֶרֶץ וִיבֻלָהּ וַתְּלַהֵט מוֹסְדֵי הָרִים…' משמע שיש להנהגה האלוקית צד של הסתר פנים, של הענשה מיידית. כיצד הנהגות אלו מסתדרות זו עם זו?
לענ"ד מדובר כאן על הסתר פנים זמני, שהרי לא נאמר כאן 'ויאמר אסלקה פני מהם' אלא אסתירה פני מהם, , הסתר פנים זמני שמטרתו ותכליתו להופיע מיד אחריו אור אלוקי גדול, וכך היא הנהגתו של הקב"ה בעולם, להסתתר מעט כדי שנוכל לקבל את ההנהגה של הארת פנים בהמשך, להופיע את האור מתוך החושך, את העליה והתקומה מתוך הנפילה, את הלידה מתוך הכאב.
לפני שנתיים, יומיים לאחד שמחת תורה הגעתי לביתם של חברי שרית ומשה אוחיון מאופקים. משה הי"ד ובנו אליעד הי"ד יצאו בשש וחצי בבוקר בשמחת תורה והגנו על העיר אופקים בגופם ממש, במסירות מעוררת השראה ובגבורה גדולה, הם נהרגו באותו בוקר… ישבתי מול שרית שתחי' ומה יש לומר… אמרתי 'שרית תדעי לך שהארועים גדולים עלינו, הם ארועים אלוקיים ממש, לא מובנים ולא הגיוניים אך כמו שהארועים הם כולם אלוקיים ומדוייקים כך גם הישועה שתצמח מהם תהיה אלוקית, ענקית ובלתי מוסברת'.
יראנו נפלאות, בעל מלחמות, זורע צדקות, מצמיח ישועות. ■