חדשות

האיש שחי את התורה


הרב‭ ‬חנן‭ ‬חי‭ ‬את‭ ‬התורה‭ ‬ואת‭ ‬הגאולה‭, ‬חייו‭, ‬התורה‭ ‬והארץ‭ ‬היו‭ ‬עשויים‭ ‬מקשה‭ ‬אחת‭. ‬הוא‭ ‬ראה‭ ‬עין‭ ‬בעין‭ ‬את‭ ‬שוב‭ ‬ה‮'‬‭ ‬לציון‭. ‬את‭ ‬כל‭ ‬האמצעים‭ ‬לכך‭ ‬הוא‭ ‬ראה‭ ‬כאמצעים‭ ‬בלבד

הרב‭ ‬חנן‭ ‬פורת‭ ‬זצ‮"‬ל‭, ‬שבעשרת‭ ‬ימי‭ ‬תשובה‭ ‬הקרובים‭ ‬ימלאו‭ ‬שלש‭ ‬עשרה‭ ‬שנים‭ ‬לפטירתו‭, ‬הינו‭ ‬אחד‭ ‬מדמויות‭ ‬המופת‭ ‬להן‭ ‬זכינו‭ ‬בדורנו‭ ‬שאינן‭ ‬זוכות‭ ‬להכרה‭ ‬ראויה‭ ‬בציבוריות‭ ‬הישראלית‭.‬

החזון‭ ‬וההגשמה

השפעתו‭ ‬של‭ ‬חנן‭ ‬על‭ ‬ההוויה‭ ‬הישראלית‭ ‬בהובלתו‭ ‬את‭ ‬השיבה‭ ‬לאזורי‭ ‬התיישבות‭ ‬ביהודה‭ ‬ושומרון‭ ‬הותירה‭ ‬חותם‭ ‬על‭ ‬מדינת‭ ‬ישראל‭ ‬לדורות‭. ‬פעילות‭ ‬זו‭ ‬נעשתה‭ ‬מתוך‭ ‬החזון‭ ‬על‭ ‬פיו‭ ‬חי‭. ‬חזון‭ ‬ארץ‭ ‬ישראל‭ ‬השלמה‭ ‬לעם‭ ‬ישראל‭ ‬כולו‭ ‬לאור‭ ‬תורת‭ ‬ישראל‭ ‬השלמה‭.‬

ואכן‭, ‬כל‭ ‬מרכיב‭ ‬בחזון‭ ‬זה‭ ‬היווה‭ ‬נדבך‭ ‬מהותי‭ ‬במסכת‭ ‬חייו‭. ‬חנן‭ ‬ניחן‭ ‬בכריזמה‭ ‬עצומה‭  ‬וזאת‭ ‬תוך‭ ‬צניעות‭ ‬מופלגת‭, ‬בלי‭ ‬טיפת‭ ‬אגו‭, ‬אך‭ ‬ללא‭ ‬ויתור‭ ‬על‭ ‬השגת‭ ‬המטרות‭ ‬אותן‭ ‬הציב‭ ‬לעצמו‭. ‬עיסוקו‭ ‬בנושאים‭ ‬הרי‭ ‬גורל‭ ‬גם‭ ‬מתוך‭ ‬שליחותו‭ ‬הציבורית‭ ‬כח"כ‭ ‬לא‭ ‬מנעו‭ ‬ממנו‭ ‬לעסוק‭ ‬ב"פכים‭ ‬קטנים‮"‬‭ ‬וכך‭ ‬יכולנו‭ ‬לפגוש‭ ‬את‭ ‬חנן‭ ‬ממלא‭ ‬דלק‭ ‬בגנרטור‭ ‬של‭ ‬התיישבות‭ ‬צעירה‭ ‬שזה‭ ‬עתה‭ ‬נולדה‭, ‬מצייר‭ ‬שלטים‭ ‬למאבקים‭ ‬על‭ ‬ארץ‭ ‬ישראל‭, ‬משתתף‭ ‬בתורנות‭ ‬שמירה‭ ‬על‭ ‬קיבוצו‭ ‬כפר‭ ‬עציון‭ ‬ועוד‭ ‬ועוד‭.‬

תכונותיו‭ ‬הייחודיות‭ ‬הובילו‭ ‬את‭ ‬חנן‭ ‬לעסוק‭ ‬במקביל‭ ‬בחינוך‭, ‬בהרבצת‭ ‬תורה‭, ‬בהדרכת‭ ‬טיולים‭, ‬בהובלת‭ ‬מאבקים‭ ‬להתיישבות‭ ‬ברחבי‭ ‬הארץ‭, ‬מאבק‭ ‬בלתי‭ ‬מתפשר‭ ‬על‭ ‬חדירה‭ ‬לליבותיהם‭ ‬של‭ ‬יריבים‭ ‬אידיאולוגיים‭, ‬יצירת‭ ‬חיבורים‭ ‬בעם‭ ‬ישראל‭, ‬עשיית‭ ‬צדקה‭ ‬וחסד‭, ‬שימוש‭ ‬כשליח‭ ‬ציבור‭ ‬הן‭ ‬כבעל‭ ‬תפילה‭ ‬והן‭ ‬בהנהגה‭ ‬הציבורית‭, ‬מתן‭ ‬מענה‭ ‬לפניות‭ ‬של‭ ‬הציבור‭ ‬הרחב‭ ‬בכל‭ ‬תחום‭ ‬ונושא‭ ‬בו‭ ‬פנו‭ ‬אליו‭.‬

העיסוק‭ ‬והשילוב‭ ‬בין‭ ‬התחומים‭ ‬הרבים‭ ‬בהן‭ ‬פעל‭ ‬נבעו‭ ‬מתוך‭ ‬תפיסת‭ ‬עולם‭ ‬תורנית‭ ‬שכל‭ ‬פרט‭ ‬בחיים‭ ‬הינו‭ ‬בעל‭ ‬קדושה‭, ‬שהרי‭ ‬לא‭ ‬בשמיים‭ ‬היא‭, ‬אלא‭ ‬בפיך‭ ‬ובלבבך‭ ‬לעשות‭. ‬יש‭ ‬‮"‬לומר‭ ‬דברים‭, ‬להתפלל‭ ‬דברים‭ ‬ולחיות‭ ‬דברים‮"‬‭.‬

חי‭ ‬את‭ ‬התורה

ואכן‭, ‬חנן‭ ‬חי‭ ‬את‭ ‬התורה‭ ‬בכל‭ ‬מאודו‭ ‬ובכל‭ ‬מעשיו‭. ‬גם‭ ‬שטיפת‭ ‬כלים‭ ‬ומעשי‭ ‬היומיום‭ ‬וגם‭ ‬קיום‭ ‬מצוות‭ ‬כדוגמת‭ ‬לינה‭ ‬בסוכה‭ ‬שהייתה‭ ‬המצווה‭ ‬החביבה‭ ‬עליו‭ ‬ביותר‭ ‬‮"‬שהרי‭ ‬כל‭ ‬שנדרש‭ ‬הוא‭ ‬לעלות‭ ‬על‭ ‬יצועך‭ ‬בסוכה‭ ‬ולעצום‭ ‬עיניים‭ ‬והינה‭ ‬שרוי‭ ‬אתה‭ ‬כל‭ ‬כולך‭ ‬בתוך‭ ‬המצווה‮"‬‭ ‬וגם‭ ‬כל‭ ‬פרט‭ ‬בחייו‭ ‬היה‭ ‬כולו‭ ‬מתוך‭ ‬חיים‭ ‬של‭ ‬קדושה‭ ‬כפי‭ ‬שהסביר‭ ‬את‭ ‬הכוונת‭ ‬התורה‭ ‬במצוות‭ ‬‮"‬יתד‭ ‬תהיה‭ ‬לך‭ ‬על‭ ‬אזנך‭, ‬והיה‭ ‬מחניך‭ ‬קדוש‮"‬‭. ‬החיים‭ ‬על‭ ‬פרטיהם‭ ‬ומורכבותם‭ ‬הינם‭ ‬מסכת‭ ‬אחת‭ ‬של‭ ‬חיי‭ ‬קודש‭.‬

שפתו‭ ‬העשירה‭ ‬כללה‭ ‬ציטוטים‭ ‬ששולבו‭ ‬מיניה‭ ‬וביה‭ ‬מן‭ ‬התנ"ך‭ ‬מן‭ ‬הספרות‭ ‬התורנית‭ ‬ומן‭ ‬השירה‭ ‬העברית‭ ‬לגווניה‭. ‬ואמנם‭ ‬גם‭ ‬לשירה‭ ‬העכשווית‭ ‬נתן‭ ‬חנן‭ ‬את‭ ‬ההקשרים‭ ‬שהפכו‭ ‬אותם‭ ‬למעין‭ ‬דברי‭ ‬תורה‭.‬

חנן‭ ‬ניחן‭ ‬בעוצמות‭ ‬רוחניות‭ ‬בלתי‭ ‬רגילות‭ ‬לצד‭ ‬יכולת‭ ‬מעשית‭ ‬נדירה‭. ‬כך‭ ‬הרביץ‭ ‬הוא‭ ‬שעורי‭ ‬תורה‭ ‬בהיקף‭ ‬של‭ ‬משרה‭ ‬מלאה‭ ‬במקביל‭ ‬להיותו‭ ‬חבר‭ ‬כנסת‭ ‬ובמקביל‭ ‬להקמת‭ ‬מפעלים‭ ‬כמו‭ ‬ישיבה‭ ‬ביריחו‭, ‬ישיבה‭ ‬בקבר‭ ‬רחל‭, ‬מכינה‭ ‬קדם‭ ‬צבאית‭ ‬בנערן‭, ‬מפעל‭ ‬חסד‭ ‬גדול‭ ‬של‭ ‬אורות‭ ‬חסד‭, ‬הקמת‭ ‬קרן‭ ‬מאמין‭ ‬וזורע‭, ‬ועוד‭ ‬ועוד‭.‬

אותה‭ ‬עוצמה‭ ‬רוחנית‭ ‬באה‭ ‬לידי‭ ‬ביטוי‭ ‬הן‭ ‬במעשיו‭ ‬והן‭ ‬בתפילותיו‭ ‬כפי‭ ‬שהעיד‭ ‬עליו‭ ‬הרב‭ ‬קנוהל‭ ‬זצ"ל‭ ‬רבה‭ ‬של‭ ‬כפר‭ ‬עציון‭ ‬שכאשר‭ ‬הוביל‭ ‬את‭ ‬הציבור‭ ‬בתפילה‭ ‬היה‭ ‬כל‭ ‬הציבור‭ ‬מתרומם‭ ‬יחד‭ ‬עמו‭. ‬או‭ ‬כפי‭ ‬עדותו‭ ‬של‭ ‬הרב‭ ‬אלישע‭ ‬וישליצקי‭ ‬זצ"ל‭: ‬חנן‭ ‬רתם‭ ‬את‭ ‬הציבור‭ ‬למפעל‭ ‬אמוני‭ ‬והרמת‭ ‬הרוח‭ ‬של‭ ‬אנשי‭ ‬גוש‭ ‬קטיף‭ ‬ובכך‭ ‬חיזק‭ ‬את‭ ‬רוחם‭ ‬של‭ ‬אנשי‭ ‬הגוש‭ ‬בשעתם‭ ‬הקשה‭. ‬מתוך‭ ‬ההבנה‭ ‬שעם‭ ‬ישראל‭ ‬כולו‭ ‬צריך‭ ‬להיות‭ ‬מאוחד‭ ‬ולהתעלות‭ ‬יחד‭ ‬להגשמת‭ ‬החזון‭, ‬חנן‭ ‬לא‭ ‬היסס‭ ‬להגיע‭ ‬לקיבוצים‭ ‬ולמעוזי‭ ‬מתנגדיו‭ ‬האידיאולוגיים‭, ‬לא‭ ‬בכדי‭ ‬להתעמת‭ ‬חלילה‭ ‬לצורך‭ ‬העימות‭ ‬אלא‭ ‬מתוך‭ ‬רצון‭ ‬להידבר‭ ‬ולגבש‭ ‬הנחות‭ ‬מוסכמות‭ ‬איתן‭ ‬ניתן‭ ‬יהיה‭ ‬לבנות‭ ‬את‭ ‬חיינו‭ ‬המשותפים‭ ‬פה‭ ‬בארץ‭.‬

הפוליטיקה‭ ‬אינה‭ ‬מטרה

המסירות‭, ‬העקשנות‭ ‬וההתמדה‭ ‬של‭ ‬חנן‭ ‬הובילו‭ ‬את‭ ‬פועלו‭ ‬של‭ ‬חנן‭ ‬להישגים‭ ‬דרמטיים‭ ‬החל‭ ‬מהקמת‭ ‬כפר‭ ‬עציון‭ ‬והמשך‭ ‬במפעל‭ ‬ההתיישבות‭ ‬הנמשך‭ ‬עד‭ ‬היום‭. ‬אולם‭ ‬על‭ ‬פי‭ ‬גישתו‭ ‬הממלכתית‭ ‬היה‭ ‬חשוב‭ ‬לו‭ ‬להבהיר‭ ‬כי‭ ‬‮"‬מטרת‭ ‬המאבקים‭ ‬אינה‭ ‬להשפיל‭ ‬את‭ ‬יוקרתה‭ ‬ולפגוע‭ ‬בסמכותה‭ ‬של‭ ‬הממשלה‭, ‬אלא‭ ‬פשוט‭ ‬כדי‭ ‬שישבו‭ ‬כאן‭ ‬יהודים‮"‬‭. ‬כבר‭ ‬פלוגתא‭ ‬של‭ ‬חברו‭ ‬הטוב‭ ‬ושותפו‭ ‬הרב‭ ‬לוינגר‭ ‬שטען‭ ‬שצריך‭ ‬לפעול‭ ‬גם‭ ‬בניגוד‭ ‬למדיניות‭ ‬הממשלה‭, ‬חנן‭ ‬טען‭ ‬שלהגיע‭ ‬להישג‭ ‬פחות‭ ‬אבל‭ ‬על‭ ‬דעת‭ ‬הממשלה‭ ‬זה‭ ‬נכון‭ ‬יותר‭ ‬וחשוב‭ ‬יותר‭ ‬מלהכניע‭ ‬את‭ ‬הממשלה‭.‬

אינו‭ ‬חושש‭ ‬מהמוות

עוצמתו‭ ‬הרוחנית‭ ‬באה‭ ‬לידי‭ ‬ביטוי‭ ‬גם‭ ‬בערוב‭ ‬ימיו‭ ‬עת‭ ‬המחלה‭ ‬פגעה‭ ‬ביכולותיו‭ ‬הפיזיות‭. ‬כאשר‭ ‬הוא‭ ‬בא‭ ‬לנחם‭ ‬אותי‭ ‬על‭ ‬פטירת‭ ‬אחי‭ ‬בעודו‭ ‬מתקשה‭ ‬להתהלך‭, ‬שאל‭ ‬אותי‭ ‬האם‭ ‬היתה‭ ‬לאחי‭ ‬איזה‭ ‬מטלה‭ ‬שהוא‭ ‬היה‭ ‬צריך‭ ‬להשלים‭ ‬אותה‭ ‬לפני‭ ‬מותו‭. ‬ואני‭ ‬הבנתי‭ ‬שחנן‭ ‬בשאלתו‭ ‬מתכוון‭ ‬לומר‭ ‬לי‭ ‬שהרי‭ ‬יש‭ ‬לו‭ ‬להשלים‭ ‬את‭ ‬כתיבת‭ ‬מעט‭ ‬מן‭ ‬האור‭ ‬לספר‭ ‬דברים‭ ‬ולכן‭ ‬הוא‭ ‬עדיין‭ ‬לא‭ ‬בשל‭ ‬לסיים‭ ‬את‭ ‬חייו‭. ‬ואמנם‭ ‬מתוך‭ ‬מיטת‭ ‬חוליו‭ ‬הוא‭ ‬המשיך‭ ‬להכתיב‭ ‬את‭ ‬מאמריו‭ ‬לספר‭ ‬באומרו‭ ‬כי‭ ‬הגוף‭ ‬אמנם‭ ‬שבור‭ ‬ורצוץ‭ ‬אבל‭ ‬הנפש‭ ‬ממשיכה‭ ‬את‭ ‬פועלה‭. ‬כאשר‭ ‬נשאל‭ ‬על‭ ‬כך‭ ‬אמר‭ ‬כי‭ ‬אינו‭ ‬חושש‭ ‬מהמוות‭ ‬כהוא‭ ‬זה‭. ‬כי‭ ‬אמנם‭ ‬אני‭ ‬נאסף‭ ‬אל‭ ‬עמי‭ ‬אבל‭ ‬מול‭ ‬תחיית‭ ‬המתים‭ ‬הלאומית‭ ‬הכל‭ ‬נראה‭ ‬אחרת‭. ‬בקשתו‭ ‬הצנועה‭ ‬היתה‭ ‬כי‭ ‬‮"‬אם‭ ‬תרצו‭ ‬לזכור‭ ‬אותי‭, ‬הרי‭ ‬לא‭ ‬הייתי‭ ‬צדיק‭ ‬גדול‭, ‬לא‭ ‬הייתי‭ ‬הכי‭ ‬טוב‭, ‬אבל‭ ‬זכרו‭ ‬שרציתי‭ ‬להיות‭ ‬טוב‭, ‬רציתי‭ ‬להיות‭ ‬טוב‮"‬‭.‬

זכיתי‭ ‬לפעול‭ ‬לצידו‭ ‬כעשרים‭ ‬שנה‭ ‬ואני‭ ‬מודה‭ ‬על‭ ‬כל‭ ‬רגע‭ ‬שהייתי‭ ‬במחיצתו‭. ‬ומאחר‭ ‬שצדיקים‭ ‬דבריהם‭ ‬ומעשיהם‭ ‬הם‭ ‬זכרונם‭, ‬אנחנו‭ ‬ממשיכים‭ ‬את‭ ‬מפעל‭ ‬החסד‭ ‬שהקים‭ ‬במסגרת‭ ‬אורות‭ ‬חסד‭. ‬אולם‭ ‬מן‭ ‬הראוי‭ ‬הוא‭ ‬שהנהגת‭ ‬הציונות‭ ‬הדתית‭ ‬ברמה‭ ‬הממלכתית‭ ‬תשכיל‭ ‬להנציח‭ ‬את‭ ‬דמותו‭ ‬ופועלו‭ ‬כדי‭ ‬שיוכל‭ ‬לשמש‭ ‬השראה‭ ‬לדורות‭ ‬הבאים‭. ‬■

עוד במדור זה

אל תתנו למחבלים לנצח

אל תתנו למחבלים לנצח

לפני‭ ‬שנתים‭ ‬הערבים‭ ‬יצאו‭ ‬להתקפת‭ ‬טרור‭ ‬על‭ ‬ישראל‭. ‬למה‭? ‬כי‭ ‬הם‭ ‬אנטישמים‭ ‬ורוצים‭ ‬להרוג‭ ‬יהודים‭, ‬כי‭ ‬הם‭ ‬שונאים‭ ‬את‭ ‬ישראל‭ ‬והם‭ ‬רוצים‭ ‬להכאיב‭ ‬לה‭ ‬ולהחליש‭ ‬אותה‭, ‬ובאופן‭ ‬מוצהר‭ ‬‮–‬‭ ‬כדי‭ ‬לשחרר‭ ‬מחבלים‭.‬

את‭ ‬שתי‭ ‬המטרות‭ ‬הראשונות‭ ‬הם‭ ‬השיגו‭. ‬וכעת‭ ‬‮–‬‭ ‬גם‭ ‬את‭ ‬השלישית‭. ‬הם‭ ‬באו‭ ‬כדי‭ ‬לשחרר‭ ‬מחבלים‭, ‬והם‭ ‬עשו‭ ‬זאת‭.‬

הם‭ ‬השפילו‭ ‬אותנו‭ ‬עד‭ ‬עפר‭. ‬אנסו‭ ‬את‭ ‬בנותינו‭, ‬רצחו‭ ‬את‭ ‬בנינו‭, ‬ובסוף‭ ‬אנחנו‭ ‬נושאים‭ ‬ונותנים‭ ‬איתם‭ ‬כאילו‭ ‬הם‭ ‬היו‭ ‬אנשים‭ ‬מן‭ ‬הישוב‭, ‬וגם‭ ‬משחררים‭ ‬את‭ ‬אנשיהם‭ ‬הרוצחים‭.‬

אין‭ ‬צורך‭ ‬להכביר‭ ‬מלים‭ ‬על‭ ‬כך‭ ‬שהתוצאה‭ ‬הסופית‭, ‬בפרט‭ ‬אם‭ ‬עזה‭ ‬תשוקם‭ ‬והערבים‭ ‬ישארו‭ ‬שם‭, ‬תעודד‭ ‬עוד‭ ‬מעשי‭ ‬טרור‭. ‬הטרוריסטים‭ ‬יאמרו‭: ‬הנה‭, ‬העם‭ ‬הערבי‭ ‬הכה‭ ‬את‭ ‬העם‭ ‬היהודי‭, ‬לא‭ ‬הפסיד‭ ‬כלום‭, ‬וקיבל‭ ‬כל‭ ‬מה‭ ‬שרצה‭. ‬מסקנה‭: ‬הטרור‭ ‬נגד‭ ‬היהודים‭ ‬משתלם‭. ‬כדאי‭.‬

לא‭ ‬צריך‭ ‬להכביר‭ ‬מלים‭ ‬על‭ ‬כך‭ ‬שהתוצאה‭ ‬הסופית‭ ‬מסוכנת‭ ‬לישראל‭ ‬וככל‭ ‬הנראה‭ ‬תגבה‭ ‬מחיר‭ ‬דמים‭ ‬נורא‭. ‬לפני‭ ‬שנתיים‭ ‬שילמנו‭ ‬את‭ ‬המחיר‭ ‬על‭ ‬עיסקת‭ ‬שליט‭. ‬מה‭ ‬יהיה‭ ‬המחיר‭ ‬הפעם‭? ‬כל‭ ‬מי‭ ‬שהפגין‭ ‬בעד‭ ‬העיסקה‭ ‬הזאת‭, ‬כל‭ ‬מי‭ ‬שדרכו‭ ‬רגליו‭ ‬בככר‭ ‬החטופים‭ ‬ולו‭ ‬פעם‭ ‬אחת‭, ‬כל‭ ‬מי‭ ‬שענד‭ ‬סרט‭ ‬צהוב‭, ‬ידע‭ ‬היטב‭ ‬מה‭ ‬יהיה‭ ‬המחיר‭. ‬הוא‭ ‬בחר‭ ‬לקבל‭ ‬את‭ ‬החטופים‭ ‬ולהקריב‭ ‬תמורתם‭ ‬אנשים‭ ‬אלמוניים‭ ‬בעתיד‭. ‬כשהאנשים‭ ‬האלה‭ ‬יפסיקו‭ ‬להיות‭ ‬אלמוניים‭ ‬‮–‬‭ ‬כל‭ ‬מי‭ ‬שהפגין‭ ‬בעד‭ ‬העיסקה‭ ‬יצטרך‭ ‬לדעת‭ ‬שמותם‭ ‬הוא‭ ‬הבחירה‭ ‬שלו‭. ‬היית‭ ‬בככר‭ ‬החטופים‭? ‬אתה‭ ‬בחרת‭ ‬להרוג‭ ‬את‭ ‬אותם‭ ‬אנשים‭. ‬לך‭ ‬תתנצל‭ ‬בפני‭ ‬המשפחות‭. ‬אתה‭ ‬בחרת‭ ‬בזה‭.‬

η„ ʉ χ ·Â˘‰

אבל‭ ‬גם‭ ‬בלי‭ ‬לדבר‭ ‬על‭ ‬המחיר‭ ‬הנורא‭ ‬ששילמנו‭ ‬ונשלם‭ ‬על‭ ‬עידוד‭ ‬מתקפות‭ ‬בעתיד‭ ‬ועל‭ ‬שחרור‭ ‬מחבלים‭. ‬גם‭ ‬אם‭ ‬נניח‭ ‬שלא‭ ‬יהיה‭ ‬מחיר‭ ‬כזה‭. ‬כבוד‭ ‬לאומי‭ ‬הוא‭ ‬מטרה‭ ‬בפני‭ ‬עצמה‭. ‬לאום‭ ‬לא‭ ‬משפיל‭ ‬את‭ ‬עצמו‭ ‬בפני‭ ‬אויביו‭, ‬גם‭ ‬אם‭ ‬המחיר‭ ‬הוא‭ ‬חיים‭ ‬של‭ ‬כמה‭ ‬אנשים‭ ‬פרטיים‭.‬

אין‭ ‬מקום‭ ‬לזלזול‭ ‬הזה‭ ‬בכבודו‭ ‬של‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭ ‬ושל‭ ‬א‭-‬להיו‭. ‬כבוד‭ ‬לאומי‭ ‬הוא‭ ‬ערך‭ ‬חשוב‭ ‬מאד‭. ‬אין‭ ‬מקום‭ ‬להשפלתו‭. ‬על‭ ‬כבוד‭ ‬לאומי‭ ‬יוצאים‭ ‬למלחמה‭ ‬ומוסרים‭ ‬את‭ ‬הנפש‭.‬

לא‭ ‬רק‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭. ‬נראה‭ ‬לכם‭ ‬שארה"ב‭ ‬היתה‭ ‬מתרפסת‭ ‬ככה‭ ‬בפני‭ ‬מי‭ ‬שפגע‭ ‬באזרחיה‭?‬

ויתור‭ ‬על‭ ‬כבוד‭ ‬לאומי‭ ‬הוא‭ ‬ודאי‭ ‬לא‭ ‬סיבה‭ ‬לגאווה‭. ‬הוא‭ ‬רק‭ ‬סיבה‭ ‬לבושה‭ ‬עמוקה‭.‬

ואולי‭ ‬זאת‭ ‬עוד‭ ‬סיבה‭ ‬לכך‭ ‬שדורכים‭ ‬עלינו‭.‬

השפילו‭ ‬אותנו‭, ‬רצחו‭ ‬אותנו‭, ‬הפקירו‭ ‬את‭ ‬דמנו‭ ‬וכעת‭ ‬אנחנו‭ ‬משחררים‭ ‬את‭ ‬הרוצחים‭? ‬איפה‭ ‬הכבוד‭ ‬הלאומי‭?‬

‭(‬מי‭ ‬שרודף‭ ‬כבוד‭ ‬‮–‬‭ ‬זו‭ ‬בהחלט‭ ‬סיבה‭ ‬להתבייש‭. ‬מי‭ ‬שמחפש‭ ‬כבוד‭ ‬במובן‭ ‬של‭ ‬למה‭ ‬פלוני‭ ‬עלה‭ ‬שלישי‭ ‬ואני‭ ‬עליתי‭ ‬רביעי‭ ‬או‭ ‬למה‭ ‬נתנו‭ ‬לדוד‭ ‬רבבות‭ ‬ולי‭ ‬נתנו‭ ‬אלפים‭ ‬‮–‬‭ ‬מי‭ ‬ששאלות‭ ‬כאלה‭ ‬מעסיקות‭ ‬אותו‭ ‬לא‭ ‬ראוי‭ ‬לשום‭ ‬כבוד‭. ‬אפילו‭ ‬גלילה‭ ‬אל‭ ‬תתנו‭ ‬לו‭. ‬אבל‭ ‬מי‭ ‬שדואג‭ ‬לכבוד‭ ‬הבסיסי‭ ‬שלו‭ ‬כאדם‭, ‬כבוד‭ ‬הבריות‭, ‬שלא‭ ‬יאנסו‭ ‬את‭ ‬בנותיו‭ ‬ולא‭ ‬יפשיטו‭ ‬אותו‭ ‬ולא‭ ‬ישפילו‭ ‬אותו‭ ‬בככר‭ ‬העיר‭ ‬‮–‬‭ ‬על‭ ‬זה‭ ‬צריך‭ ‬למסור‭ ‬את‭ ‬הנפש‭. ‬וכאשר‭ ‬מדובר‭ ‬לא‭ ‬על‭ ‬כבוד‭ ‬של‭ ‬אדם‭ ‬פרטי‭ ‬אלא‭ ‬על‭ ‬הכבוד‭ ‬של‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭ ‬‮–‬‭ ‬כאן‭ ‬צריך‭ ‬לצאת‭ ‬למלחמה‭ ‬אפילו‭ ‬על‭ ‬כך‭ ‬שעם‭ ‬ישראל‭ ‬יעלה‭ ‬ראשון‭ ‬ולא‭ ‬שני‭).‬

‚ӯ ‰˙ȯˆÈÌ

אבל‭ ‬לגופו‭ ‬של‭ ‬מצבנו‭: ‬למרות‭ ‬הכל‭ ‬יש‭ ‬עוד‭ ‬תקוה‭ ‬גדולה‭.‬

מבחינה‭ ‬מסויימת‭ ‬אנחנו‭ ‬עכשו‭ ‬במצב‭ ‬יותר‭ ‬טוב‭ ‬מבתחילת‭ ‬הלחימה‭.‬

כעת‭ ‬אנחנו‭ ‬כבר‭ ‬לא‭ ‬מסכנים‭ ‬שום‭ ‬חטוף‭.‬

לכן‭ ‬נגמרו‭ ‬התירוצים‭. ‬אין‭ ‬עוד‭ ‬שום‭ ‬תירוץ‭ ‬לשאלה‭ ‬למה‭ ‬לא‭ ‬נכבוש‭ ‬את‭ ‬עזה‭ ‬ונגרש‭ ‬את‭ ‬תושביה‭.‬

למעשה‭, ‬הזמן‭ ‬לעשות‭ ‬זאת‭ ‬הוא‭ ‬עוד‭ ‬היום‭. ‬אל‭ ‬תחכו‭ ‬לראות‭ ‬אם‭ ‬חמאס‭ ‬מקיים‭ ‬הסכמים‭ ‬או‭ ‬מפר‭ ‬אותם‭ ‬או‭ ‬ממציא‭ ‬תרוצים‭. ‬לא‭ ‬מגיע‭ ‬לחמאס‭ ‬שניתן‭ ‬לו‭ ‬הזדמנות‭ ‬לעמוד‭ ‬בהסכם‭. (‬מה‭ ‬אתם‭ ‬אומרים‭? ‬סיכמנו‭ ‬ולא‭ ‬עמדנו‭ ‬בהסכם‭? ‬אתם‭ ‬באמת‭ ‬אומרים‭ ‬את‭ ‬זה‭? ‬צריך‭ ‬לקיים‭ ‬הסכמים‭ ‬עם‭ ‬הנבלות‭ ‬האלה‭? ‬לא‭ ‬שילמנו‭ ‬על‭ ‬החטופים‭? ‬אה‭ ‬כן‭? ‬חמאס‭ ‬חרש‭ ‬וזרע‭ ‬וגידל‭ ‬וקצר‭ ‬חטופים‭ ‬ואנחנו‭ ‬שדדנו‭ ‬אותם‭ ‬ממנו‭ ‬בלי‭ ‬לשלם‭???!!! ‬די‭. ‬עם‭ ‬האנשים‭ ‬האלה‭ ‬לא‭ ‬צריך‭ ‬לקיים‭ ‬שום‭ ‬הסכם‭).‬

אבל‭ ‬אם‭ ‬מדינת‭ ‬ישראל‭ ‬עוד‭ ‬לא‭ ‬ברמה‭ ‬מספיק‭ ‬גבוהה‭ ‬כדי‭ ‬לעשות‭ ‬את‭ ‬זה‭ ‬‮–‬‭ ‬אפשר‭ ‬ללכת‭ ‬בדרך‭ ‬אחרת‭: ‬הלא‭ ‬חמאס‭ ‬לא‭ ‬ימסור‭ ‬לידינו‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬הנשק‭ ‬ברצועה‭ ‬עד‭ ‬הכדור‭ ‬האחרון‭. ‬לא‭ ‬ימסור‭? ‬נמשיך‭ ‬במלחמה‭ ‬עד‭ ‬הנצחון‭. ‬אנחנו‭ ‬כבר‭ ‬לא‭ ‬מסכנים‭ ‬אף‭ ‬חטוף‭.‬

כבר‭ ‬אין‭ ‬להם‭ ‬שום‭ ‬קלף‭ ‬ביד‭. ‬אין‭ ‬סיבה‭ ‬שלא‭ ‬נשמיד‭ ‬אותם‭.‬

לפני‭ ‬עשרים‭ ‬שנה‭ ‬מכרו‭ ‬לנו‭ ‬תירוצים‭ ‬שונים‭ ‬למה‭ ‬לא‭ ‬להתיישב‭ ‬בעזה‭. ‬אמרו‭ ‬שחבל‭ ‬לגור‭ ‬ולאבטח‭ ‬ישובים‭ ‬בלב‭ ‬אוכלוסיה‭ ‬ערבית‭. ‬כעת‭ ‬בחלק‭ ‬גדול‭ ‬מהרצועה‭ ‬האוכלוסיה‭ ‬הערבית‭ ‬כבר‭ ‬איננה‭. ‬אין‭ ‬שום‭ ‬סיבה‭ ‬או‭ ‬תירוץ‭ ‬למה‭ ‬לא‭ ‬להתיישב‭ ‬שם‭. ‬אבל‭ ‬אנשים‭ ‬שונים‭ ‬עדיין‭ ‬נרתעים‭ ‬מזה‭. ‬כנראה‭ ‬מהטעם‭ ‬שיאיר‭ ‬לפיד‭ ‬לא‭ ‬התאפק‭ ‬ואמר‭ ‬בפירוש‭ ‬לפני‭ ‬עשרים‭ ‬שנה‭: ‬אין‭ ‬בזה‭ ‬שום‭ ‬הגיון‭, ‬אבל‭ ‬צריך‭ ‬להשפיל‭ ‬את‭ ‬הדתיים‭ ‬האלה‭.‬

ω˜„ÈÌ ‡Â˙Ì

כשהודיתי‭ ‬על‭ ‬ההשגים‭ ‬הגדולים‭ ‬של‭ ‬השנה‭, ‬שאלו‭ ‬אותי‭ ‬‮"‬אבל‭ ‬למה‭ ‬ככה‭? ‬למה‭ ‬לא‭ ‬בלי‭ ‬כל‭ ‬ההרוגים‭ ‬האלה‮"‬‭. ‬התשובה‭ ‬היא‭ ‬שהיו‭ ‬לנו‭ ‬עשרים‭ ‬שנה‭ ‬לעשות‭ ‬את‭ ‬זה‭ ‬בלי‭ ‬כל‭ ‬ההרוגים‭ ‬האלה‭. ‬לא‭ ‬ניצלנו‭ ‬את‭ ‬אותן‭ ‬עשרים‭ ‬שנה‭. ‬עכשו‭ ‬הזמן‭ ‬לשאול‭: ‬אתם‭ ‬רוצים‭ ‬לחסל‭ ‬אותם‭ ‬עכשו‭, ‬או‭ ‬לחכות‭ ‬עד‭ ‬אחרי‭ ‬שיתנו‭ ‬לנו‭ ‬סיבה‭ ‬כואבת‭? ‬אתם‭ ‬רוצים‭ ‬לחכות‭ ‬עד‭ ‬שנתחיל‭ ‬לשלם‭ ‬את‭ ‬מחיר‭ ‬שחרור‭ ‬כל‭ ‬המחבלים‭ ‬האלה‭? ‬לא‭ ‬עדיף‭ ‬להקדים‭ ‬ולכבוש‭ ‬את‭ ‬עזה‭ ‬ולהשמיד‭ ‬את‭ ‬המחבלים‭ ‬עוד‭ ‬לפני‭ ‬שהם‭ ‬יתנו‭ ‬לנו‭ ‬סיבה‭ ‬כואבת‭ ‬לעשות‭ ‬את‭ ‬זה‭?‬

כבר‭ ‬אחרי‭ ‬החגים‭, ‬חוזרים‭ ‬לשיגרה‭, ‬והחמאס‭ ‬כבר‭ ‬התחיל‭ ‬להרגיל‭ ‬אותנו‭ ‬לשיגרה‭ ‬הידועה‭ ‬והמוכרת‭: ‬הם‭ ‬יורים‭ ‬ואנחנו‭ ‬מגיבים‭, ‬ומתאמצים‭ ‬לשמור‭ ‬על‭ ‬הפסקת‭ ‬האש‭ ‬ולא‭ ‬להסלים‭. ‬לא‭ ‬להכריע‭, ‬לא‭ ‬לנצח‭ ‬ולא‭ ‬להשמיד‭ ‬את‭ ‬הטרור‭. ‬לנהל‭ ‬את‭ ‬הסכסוך‭. ‬כבר‭ ‬הלכנו‭ ‬המון‭ ‬פעמים‭ ‬לסרט‭ ‬הזה‭ ‬ולמדנו‭ ‬שזה‭ ‬סרט‭ ‬עם‭ ‬סוף‭ ‬רע‭. ‬למה‭ ‬ללכת‭ ‬שוב‭?‬

כל‭ ‬עוד‭ ‬לא‭ ‬נוציא‭ ‬מעזה‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬החמאסניקים‭, ‬כולל‭ ‬החמאסניקים‭ ‬הבלתי‭ ‬מעורבים‭, ‬הם‭ ‬ימשיכו‭ ‬לנסות‭ ‬להשמיד‭ ‬אותנו‭, ‬וזה‭ ‬יכאב‭. ‬מאד‭. ‬אז‭ ‬שוב‭ ‬לחזור‭ ‬לסרט‭ ‬של‭ ‬סבבים‭ ‬ושקט‭ ‬יענה‭ ‬בשקט‭? ‬לא‭ ‬למדנו‭ ‬שום‭ ‬דבר‭? ‬

לכתך אחרי במדבר

לכתך אחרי במדבר

הדרך‭ ‬לארץ‭ ‬ישראל‭ ‬עוברת‭ ‬בישיבה‭ ‬בסוכות‭ ‬במדבר‭. ‬לכתך‭ ‬אחרי‭ ‬במדבר‭ ‬בארץ‭ ‬לא‭ ‬זרועה‭.‬

לא‭ ‬קלה‭ ‬היא‭ ‬הדרך‭ ‬אל‭ ‬הארץ‭. ‬היא‭ ‬עוברת‭ ‬במגורים‭ ‬בסוכות‭ ‬במדבר‭, ‬בייבוש‭ ‬ביצות‭, ‬במגורים‭ ‬בקראוון‭ ‬על‭ ‬גבעה‭ ‬או‭ ‬בחושה‭ ‬בחוה‭, ‬או‭ ‬במושבה‭. ‬הדירה‭ ‬דירת‭ ‬עראי‭. ‬מדי‭ ‬פעם‭ ‬היא‭ ‬נהרסת‭ ‬וצריך‭ ‬לבנות‭ ‬אותה‭ ‬שוב‭.‬

הליכה‭ ‬אחרי‭ ‬ה‮'‬‭ ‬אל‭ ‬הארץ‭ ‬היא‭ ‬הליכה‭ ‬בלי‭ ‬קבע‭. ‬כשה‮'‬‭ ‬אומר‭ ‬מפרקים‭ ‬את‭ ‬הסוכה‭ ‬ועוברים‭ ‬למקום‭ ‬הבא‭.‬

רק‭ ‬כך‭ ‬מגיעים‭ ‬לישיבת‭ ‬קבע‭ ‬בארץ‭.‬

דור‭ ‬דור‭ ‬וחלוציו‭. ‬יוצאי‭ ‬מצרים‭ ‬בסוכות‭ ‬במדבר‭, ‬חלוצי‭ ‬הדור‭ ‬הזה‭ ‬בסוכות‭ ‬בגבעות‭.‬

במדבר‭ ‬למדנו‭ ‬שלא‭ ‬על‭ ‬הלחם‭ ‬לבדו‭ ‬יחיה‭ ‬האדם‭, ‬כי‭ ‬על‭ ‬כל‭ ‬מוצא‭ ‬פי‭ ‬ה‮'‬‭ ‬יחיה‭ ‬האדם‭. ‬אנו‭ ‬תלויים‭ ‬בה‮'‬‭ ‬ומתפרנסים‭ ‬במן‭ ‬ובמים‭ ‬מידו‭ ‬מדי‭ ‬יום‭ ‬ביומו‭. ‬כך‭ ‬הוא‭ ‬גם‭ ‬בארץ‭. ‬ארץ‭ ‬אשר‭ ‬ה‮'‬‭ ‬א‭-‬להיך‭ ‬דורש‭ ‬אותה‭ ‬ותמיד‭ ‬עיני‭ ‬ה‮'‬‭ ‬א‭-‬להיך‭ ‬בה‭. ‬במדבר‭ ‬לקטנו‭ ‬מן‭ ‬כל‭ ‬יום‭, ‬ביום‭ ‬הששי‭ ‬לקטנו‭ ‬כפלים‭ ‬ושבתנו‭ ‬ביום‭ ‬השביעי‭. ‬בארץ‭ ‬אנו‭ ‬תלויים‭ ‬בה‮'‬‭ ‬בגשם‭ ‬שש‭ ‬שנים‭, ‬בשנה‭ ‬הששית‭ ‬אנו‭ ‬אוספים‭ ‬כפלים‭, ‬ושובתים‭ ‬בשנה‭ ‬השביעית‭. ‬אנו‭ ‬תלויים‭ ‬בה‮'‬‭ ‬דבר‭ ‬יום‭ ‬ביומו‭ ‬והולכים‭ ‬אחריו‭.‬

הזמן‭ ‬שבו‭ ‬אנו‭ ‬מרגישים‭ ‬את‭ ‬זה‭ ‬הוא‭ ‬כאשר‭ ‬אנו‭ ‬אוספים‭ ‬את‭ ‬תבואת‭ ‬השנה‭ ‬הקודמת‭ ‬ונידונים‭ ‬על‭ ‬מימי‭ ‬השנה‭ ‬הבאה‭. ‬פסח‭ ‬הוא‭ ‬החג‭ ‬של‭ ‬יציאת‭ ‬מצרים‭. ‬שבועות‭ ‬הוא‭ ‬החג‭ ‬של‭ ‬התורה‭. ‬סוכות‭ ‬הוא‭ ‬החג‭ ‬של‭ ‬הארץ‭.‬

ה‮'‬‭ ‬גמל‭ ‬אתנו‭ ‬חסדים‭ ‬רבים‭ ‬בשנה‭ ‬היוצאת‭. ‬וגם‭ ‬אנחנו‭ ‬הלכנו‭ ‬אחריו‭ ‬למדבריות‭ ‬רבים‭. ‬נתפלל‭ ‬לשנה‭ ‬טובה‭ ‬שבה‭ ‬נתקדם‭ ‬אל‭ ‬ישיבת‭ ‬קבע‭ ‬בארץ‭.‬

הבוחר צריך לשאת באחריות

משום‭ ‬מה‭, ‬דוקא‭ ‬הערבים‭ ‬והשמאלנים‭ ‬התחילו‭ ‬להסביר‭ ‬את‭ ‬מה‭ ‬שכולנו‭ ‬מבינים‭ ‬מזמן‭: ‬שאי‭ ‬אפשר‭ ‬להפריד‭ ‬בין‭ ‬האוכלוסיה‭ ‬בעזה‭ ‬לבין‭ ‬החמאס‭. ‬ושכל‭ ‬האוכלוסיה‭ ‬היא‭ ‬חלק‭ ‬מהמלחמה‭ ‬נגדנו‭. ‬הימין‭ ‬מנסח‭ ‬כבר‭ ‬מזמן‭ ‬בדיוק‭ ‬את‭ ‬המסר‭ ‬הזה‭, ‬במלים‭ ‬אין‭ ‬בלתי‭ ‬מעורבים‭ ‬בעזה‭.‬

אם‭ ‬אנחנו‭ ‬אומרים‭ ‬שאי‭ ‬אפשר‭ ‬להפריד‭ ‬בין‭ ‬האוכלוסיה‭ ‬לבין‭ ‬החמאס‭, ‬לכאורה‭ ‬המסקנה‭ ‬המתבקשת‭ ‬היא‭ ‬פשוטה‭: ‬כל‭ ‬האוכלוסיה‭ ‬היא‭ ‬אויב‭, ‬וכך‭ ‬צריך‭ ‬להתייחס‭ ‬אליה‭.‬

למה‭ ‬דווקא‭ ‬אלה‭ ‬שרוצים‭ ‬שנניח‭ ‬לאוכלוסיה‭ ‬בעזה‭, ‬משתמשים‭ ‬בטענה‭ ‬שאי‭ ‬אפשר‭ ‬להפריד‭ ‬בינם‭ ‬לבין‭ ‬חמאס‭? ‬הלא‭ ‬הטענה‭ ‬הזאת‭ ‬משמשת‭ ‬בדיוק‭ ‬נגד‭ ‬מה‭ ‬שהם‭ ‬מבקשים‭?‬

העולם‭ ‬המערבי‭ ‬חי‭ ‬באיזו‭ ‬תחושה‭ ‬שמנסה‭ ‬לאכול‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬העוגה‭ ‬ולהשאיר‭ ‬אותה‭ ‬שלמה‭. ‬העולם‭ ‬המערבי‭ ‬שואף‭ ‬לדמוקרטיה‭. ‬הכח‭ ‬ביד‭ ‬העם‭. ‬אבל‭ ‬האחריות‭ ‬לא‭ ‬עליו‭. ‬העם‭ ‬בחר‭, ‬הן‭ ‬בבחירות‭ ‬והן‭ ‬בפעילות‭ ‬שאחריה‭ ‬ובבקלאוות‭ ‬בדרך‭ ‬מסויימת‭, ‬אבל‭ ‬העם‭ ‬לא‭ ‬אחראי‭ ‬לבחירתו‭, ‬כי‭ ‬הוא‭ ‬רק‭ ‬עם‭ ‬והוא‭ ‬לא‭ ‬אשם‭.‬

האשליה‭ ‬הזאת‭ ‬רואה‭ ‬בעם‭ ‬חברה‭ ‬בע"מ‭.‬

אז‭ ‬זהו‭ ‬שלא‭ ‬‮–‬‭ ‬מי‭ ‬שבחר‭ ‬צריך‭ ‬גם‭ ‬לקחת‭ ‬אחריות‭ ‬על‭ ‬הבחירה‭ ‬שלו‭. ‬אם‭ ‬הכח‭ ‬ביד‭ ‬העם‭ ‬‮–‬‭ ‬גם‭ ‬האחריות‭ ‬על‭ ‬הבחירה‭ ‬היא‭ ‬ביד‭ ‬העם‭. ‬אם‭ ‬העם‭ ‬העזתי‭ ‬טבח‭ (‬והעם‭ ‬העזתי‭ ‬טבח‭) ‬‮–‬‭ ‬העם‭ ‬העזתי‭ ‬ישלם‭.‬

כעם‭. ‬אנחנו‭ ‬לא‭ ‬שופטים‭ ‬אחד‭ ‬אחד‭. ‬העם‭ ‬הוא‭ ‬ישות‭ ‬לעצמה‭.‬

דעה שנויה במחלוקת

לפעמים‭ ‬פוסלים‭ ‬אדם‭ ‬מלשמש‭ ‬בתפקיד‭ ‬בטענה‭ ‬ש"יש‭ ‬לו‭ ‬דעות‭ ‬שנויות‭ ‬במחלוקת‮"‬‭. ‬

אבל‭ ‬לכל‭ ‬מחלוקת‭ ‬יש‭ ‬שני‭ ‬צדדים‭, ‬ולכן‭ ‬גם‭ ‬מי‭ ‬שחושב‭ ‬הפוך‭ ‬מאותו‭ ‬אדם‭ ‬‮–‬‭ ‬יש‭ ‬לו‭ ‬דעות‭ ‬שנויות‭ ‬במחלוקת‭. ‬כל‭ ‬מי‭ ‬שיש‭ ‬לו‭ ‬דעה‭ ‬כלשהי‭ ‬בעניין‭ ‬הזה‭ ‬‮–‬‭ ‬יש‭ ‬לו‭ ‬דעה‭ ‬שנויה‭ ‬במחלוקת‭.‬

אמור‭ ‬מעתה‭: ‬‮"‬הוא‭ ‬פסול‭ ‬כי‭ ‬לי‭ ‬יש‭ ‬דעה‭ ‬שנויה‭ ‬במחלוקת‭ ‬ואני‭ ‬חולק‭ ‬עליו‮"‬‭.‬

הבעיה‭ ‬מתחילה‭ ‬כשמגדירים‭ ‬את‭ ‬הדעה‭ ‬שלי‭ ‬כאמת‭ ‬עובדתית‭ ‬ואת‭ ‬הדעה‭ ‬השניה‭ ‬כשנויה‭ ‬במחלוקת‭. ‬האמת‭, ‬לדמוקרטיה‭ ‬יש‭ ‬שיטה‭ ‬להכריע‭ ‬מחלוקות‭ ‬כאלה‭. ‬אבל‭ ‬אצלנו‭ ‬במדינה‭ ‬משום‭ ‬מה‭ ‬זה‭ ‬לא‭ ‬עובד‭, ‬כי‭ ‬בד"כ‭ ‬בבחירות‭ ‬הדעות‭ ‬השנויות‭ ‬במחלוקת‭ ‬מנצחות‭ ‬את‭ ‬הדעות‭ ‬הנכונות‭.‬

מיתוג

זאת‭ ‬הדרך‭ ‬של‭ ‬הצפרדעים‭ (‬פרוגר"ס‭ ‬בלע"ז‭): ‬מיתוג‭. ‬כל‭ ‬מי‭ ‬שחושב‭ ‬שלאשה‭ ‬יש‭ ‬תפקיד‭ ‬אחר‭ ‬מאשר‭ ‬האיש‭ ‬הוא‭ ‬שונא‭ ‬נשים‭. ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬בעל‭ ‬דעה‭ ‬אחרת‭ ‬בקשר‭ ‬לנשים‭, ‬הוא‭ ‬שונא‭ ‬נשים‭. ‬הוא‭ ‬פועל‭ ‬מתוך‭ ‬שנאה‭. ‬לכן‭ ‬הדעה‭ ‬שלו‭ ‬היא‭ ‬בכלל‭ ‬לא‭ ‬דעה‭. (‬שלא‭ ‬כמו‭ ‬מי‭ ‬שלוחץ‭ ‬על‭ ‬נשים‭ ‬לחיות‭ ‬כמו‭ ‬גבר‭ ‬ולא‭ ‬מוכן‭ ‬לקבל‭ ‬צורת‭ ‬חיים‭ ‬אחרת‭ – ‬הוא‭ ‬אוהב‭ ‬נשים‭). ‬כמובן‭ ‬אותו‭ ‬דבר‭ ‬עם‭ ‬בעלי‭ ‬סטיות‭ ‬מסוימות‭. ‬מי‭ ‬שחושב‭ ‬שהם‭ ‬צריכים‭ ‬לשאת‭ ‬נשים‭ ‬כאחד‭ ‬האדם‭ ‬ולהיות‭ ‬כמו‭ ‬כולם‭ – ‬פשוט‭ ‬שונא‭ ‬אותם‭. ‬ואם‭ ‬הוא‭ ‬רוצה‭ ‬להשוות‭ ‬אותם‭ ‬לאנשים‭ ‬אחרים‭ ‬ולדרוש‭ ‬מהם‭ ‬שיחיו‭ ‬כמו‭ ‬אנשים‭ ‬אחרים‭ – ‬הוא‭ ‬פוגע‭ ‬בשוויון‭. ‬לכן‭ ‬הדעה‭ ‬שלו‭ ‬לא‭ ‬דעה‭ ‬ומוצדק‭ ‬לרצוח‭ ‬אותו‭. ‬כמובן‭, ‬אנחנו‭ ‬בעד‭ ‬זכות‭ ‬הדיבור‭ ‬והבעת‭ ‬כל‭ ‬דעה‭. ‬אבל‭ ‬לא‭ ‬הדעה‭ ‬הזאת‭. ‬רק‭ ‬הדעה‭ ‬שלנו‭. ‬דעה‭ ‬שלא‭ ‬שלנו‭ ‬היא‭ ‬שנויה‭ ‬במחלוקת‭.‬

גינה לי חביבה

באזור‭ ‬חיוג‭ ‬ווינט‭ ‬בואכה‭ ‬הארץ‭, ‬רבים‭ ‬המתמוגגים‭ ‬מכך‭ ‬שבנאום‭ ‬ששודר‭ ‬באו"ם‭, ‬בין‭ ‬כל‭ ‬הגינויים‭ ‬שהופנו‭ ‬למדינת‭ ‬ישראל‭, ‬השחיל‭ ‬אבו‭ ‬מאזן‭ ‬גם‭ ‬איזה‭ ‬משפט‭ ‬שבו‭ ‬הוא‭ ‬אומר‭ ‬שמעשי‭ ‬חמאס‭ ‬בשמחת‭ ‬תורה‭ ‬לא‭ ‬מייצגים‭ ‬אותו‭. ‬מי‭ ‬שממש‭ ‬רוצה‭ ‬להשלות‭ ‬את‭ ‬עצמו‭ ‬שאבו‭ ‬מאזן‭ ‬רודף‭ ‬שלום‭, ‬יכול‭ ‬לראות‭ ‬בזה‭ ‬גינוי‭. ‬לא‭ ‬ממש‭ ‬גינוי‭ ‬כמו‭ ‬שמגנים‭ ‬רצח‭ ‬עם‭, ‬אבל‭ ‬מה‭ ‬כבר‭ ‬אפשר‭ ‬לדרוש‭ ‬מערבי‭? ‬אנחנו‭ ‬לא‭ ‬יכולים‭ ‬לדרוש‭ ‬מאבו‭ ‬מאזן‭ ‬שיגנה‭ ‬ממש‭ ‬טבח‭ ‬של‭ ‬יהודים‭. ‬אי‭ ‬אפשר‭ ‬לדרוש‭ ‬מערבי‭ ‬מה‭ ‬שאנחנו‭ ‬דורשים‭ ‬מיהודי‭ ‬כלפי‭ ‬עזה‭. ‬הלא‭ ‬אנחנו‭ ‬בעד‭ ‬שוויון‭, ‬מה‭ ‬אנחנו‭? ‬גזענים‭? ‬הוא‭ ‬גינה‭. ‬איזה‭ ‬יופי‭. ‬כבר‭ ‬יכול‭ ‬לעלות‭ ‬לכיתה‭ ‬ב‮'‬‭. ‬כלומר‭ ‬לשלוט‭ ‬על‭ ‬חצי‭ ‬ארץ‭ ‬ישראל‭.‬

הוּא גִּנָּה הוּא גִּנָּה הוּא גִּנָּה

נָנָנָה נָנָנָה נָנָנָה

נָכוֹן שֶׁאָבִיו לֹא גַּנָּן

אִם כְּבָר אָז הוּא דֵּי גַ׳נָּאן

אַךְ דַּי לְהִתְקַטְנֵן קְטַנְטַנָּה

הוּא גִּנָּה הוּא גִּנָּה הוּא גִּנָּה

גִּנָּה לִי גִּנָּה לִי חֲבִיבָה

יְדִידוּתִית לְאַקְלִים וּסְבִיבָה

וְכָל ׳הָאָרֶץ׳ הַקְּטַנָּה

כְּבָר שָׁרָה אֶת ׳הָמָן גִּנָּה׳‭ ‬

תשובה אל חבלי ארצנו

תשובה אל חבלי ארצנו

01‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים‭ ‬הוא‭ ‬יום‭ ‬של‭ ‬חשבון‭ ‬נפש‭. ‬אבל‭ ‬הוא‭…
שירבו נצחונותינו כרימון

שירבו נצחונותינו כרימון

01‭ ‬בתקופה‭ ‬הזאת‭, ‬כל‭ ‬שנה‭ ‬מחדש‭ ‬הלילות‭ ‬מלאים‭ ‬באוויר‭ ‬חגים‭…
העובדות לא יבלבלו את הסטיגמות

העובדות לא יבלבלו את הסטיגמות

אי‭ ‬אז‭ ‬לפני‭ ‬כמה‭ ‬עשורים‭, ‬צחקה‭ ‬כל‭ ‬המדינה‭ ‬כשהגששים‭ ‬ירדו‭…
אידיאולוגיה גנוזה

אידיאולוגיה גנוזה

בבית‭ ‬כנסת‭ ‬אחד‭ ‬שהייתי‭ ‬מתפלל‭ ‬בו‭ ‬פעם‭, ‬עברו‭ ‬לחברה‭ ‬חיצונית‭…
קהילת קנאי תל אביב

קהילת קנאי תל אביב

עיריית‭ ‬תל‭ ‬אביב‭ ‬היא‭ ‬עירייה‭ ‬מאד‭ ‬דתית‭, ‬אפשר‭ ‬אפילו‭ ‬לומר‭…
דיון ציבורי על מהות קיומנו

דיון ציבורי על מהות קיומנו

הדיון‭ ‬הציבורי‭ ‬המתנהל‭ ‬עכשו‭ ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬על‭ ‬הרעבים‭ ‬בעזה‭ ‬ולא‭…
מלאך מסולם יעקב

מלאך מסולם יעקב

במדינת‭ ‬ישראל‭, ‬יש‭ ‬הבדל‭ ‬בין‭ ‬הדרג‭ ‬הפוליטי‭ ‬לבין‭ ‬הדרג‭ ‬המקצועי‭.…
חזון

חזון

חורבן‭ ‬הבית‭, ‬ולהבדיל‭, ‬גם‭ ‬עשרים‭ ‬שנה‭ ‬לחורבן‭ ‬ישובינו‭ ‬ברצועת‭ ‬עזה‭,…
חמור מאוד

חמור מאוד

איש‭ ‬אחד‭, ‬לא‭ ‬נזכיר‭ ‬את‭ ‬שמו‭, ‬פרסם‭ ‬דברי‭ ‬נאצה‭ ‬מגעילים‭…
הן עם לבדד ישכון

הן עם לבדד ישכון

01‭ ‬לנצח, אחיאם‭ ‬חס‭ ‬וחלילה‭ ‬השמועות‭ ‬על‭ ‬פרטי‭ ‬ההסכם‭ ‬עם‭…
מכרו לנו חיישן מזייף

מכרו לנו חיישן מזייף

עשרות‭ ‬ומאות‭ ‬תחזיות‭ ‬של‭ ‬עיתונאים‭, ‬פרשנים‭, ‬מומחים‭ ‬צבאיים‭ ‬ופוליטיים‭ ‬התנדפו‭…
המלאך הממונה על המגניב

המלאך הממונה על המגניב

בדיוק‭ ‬כשזרקתי‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬מה‭ ‬שמגניב‭ ‬מאחורי‭ ‬גווי‭, ‬הילדים‭ ‬התחילו‭…
להקשיב לקול העמוק

להקשיב לקול העמוק

בשולי‭ ‬יום‭ ‬ירושלים‭ ‬עולה‭ ‬וצפה‭ ‬שוב‭ ‬השאלה‭ ‬השחוקה‭ ‬עד‭ ‬דק‭:…
סיפור על נחשים, טרקטור ועשבים

סיפור על נחשים, טרקטור ועשבים

01‭ ‬בעל‭ ‬בית‭ ‬אחד‭, ‬עשיר‭ ‬וחכם‭, ‬על‭ ‬סף‭ ‬הנושק‭ ‬לגאון‭,…