האם כואב בברית המילה, ולמי?

ד"ר חנה קטן

ד"ר חנה קטן

רופאה גניקולוגית, מומחית לפריון, מרצה וסופרת

ברית המילה זכתה להיות מצווה ׳עם מזל׳. כל מי שריח יהדות יש בו עושה ברית מילה לבנו, ואפילו אחים רחוקים שהיו במקומות נידחים ומגיעים ארצה בגיל מבוגר – רובם הגדול לא מוותרים על ברית המילה . זה נכון גם כאשר בגילם או במצבם הגופני כבר לא מדובר בפרוצדורה פשוטה וקלה כמו אצל תינוק. , ויש צרוך בחדר ניתוח והרדמה ופעולה כירורגית של ממש. לא מוותרים.
בברית המילה מבצע המוהל פעולה כירורגית קטנה, הוא חותך חתיכת עור מאבר המילה, וזה אכן כואב. אבל הכאב הזה לתינוק הוא כנראה נסבל יותר מאשר אצל מבוגר, למרות שקשה לכמת את זה-אין לנו סרגל כאב לתינוק, ולא נוכל לשאול אותו בסולם בין 1-10 כמה כואב… ובכל מקרה, תצפיתית אנחנו חווים את העובדה שהתינוק הצועק מכאב נרגע בדרך כלל כאשר שמים לו חתיכת גזה טבולה בכמה טיפות יין. אם הכאב היה מאד משמעותי, זה לא היה מרגיע אותו. צריך גם לדעת שחלק מחוויית הכאב היא הציפיה לכאב שמפעילה Cascade שלמה של חומרים המופרשים במח ומדווחים על כך. בנוסף- קיים המרכיב של ההבנה השכלית שיש משהו שמכאיב לי כעת. את זה התינוק לא חווה וזה מקל עליו כנראה. בכל מקרה, הפצע נרפא אחרי כמה ימים, ומבחינה רפואית, כאשר מדובר כמובן במוהל מוסמך, אין סיבה לדאגה.
ובכל זאת יש הורים שמבקשים לתת לילד אילחוש. אין מניעה לתת נר אקמול לתינוק זמן קצר לפני הברית אם זה יכול להרגיע אותו ובעיקר את אמו, אך הרדמה של ממש לא נדרשת רפואית. הסיכונים מהמילה הם מאד נדירים, ולדעת רבים יש במילה גם כמה תועלות רפואיות והגייניות. לא לשווא בארה״ב הגדולה והמפותחת רוב גדול של התינוקות נימול בבית החולים עוד לפני שהיולדת עוזבת אותו ונוסעת הביתה.
חשוב מאד לטפל בכאב, ולמנוע אותו עד כמה שאשפר. היום יש תחום התמחות של רפואת כאב, ומרפאת כאב, וניתנים כלים להקלה על פרוצדורות כירורגיות בילדים ובמבוגרים. גם שיטות הרפואה הסינית דוגמת הדיקור הסיני יעילות מאד ספציפית בנושא הכאב, וכמובן ששיטות ההרפייה למיניהם, ואף ליצנות רפואית, תורמים את שלהם. אני מעודדת נשים ללדת בהרדמה אפידורלית כדי לעקוף את קללת חווה- ׳בעצב תלדי בנים׳ שהיא מיותרת בימינו כאשר יש מספיק צער גידול בנים. לא לכולן זה מתאים, אבל לפחות להניח זאת בצד כאפשרות, כדאי מאד.
אבל לפעמים אנחנו משליכים את הכאב שלנו על האחר, ובעיקר על ילדינו. ליוויתי לפני כמה שנים את אחת מבנותיי ללידה שהייתה מאד ארוכה וקשה. לא ידעתי את נפשי. במהלך הלידה הגיעה מטפלת ביוגה כדי לעשות טיפול הרפיה. נוכחתי ונהניתי מכל רגע. לאחר הטיפול, שאלה אותי בתי בקריצה תכולה- ׳אימא, נרגעת?׳ ■

שתפו

Scroll to Top
גלילה למעלה