אימהות הן גש״ר מאח״ד

ד"ר חנה קטן

ד"ר חנה קטן

רופאה גניקולוגית, מומחית לפריון, מרצה וסופרת

הבטחתי לכם מענה לשאלת השאלות- איך אנחנו עומדים חזקים בתקופה המאתגרת הזאת?
אני אוהבת להשתמש במודל המוכר של גש״ר מאח״ד: גוף, שכל, רגש, משפחה, אמונה, חברה, דמיון״, פותחת בפנינו ד״ר קטן צוהר לחיים מאוזנים לצד שגרה קשה, ושגרה בכלל.
גוף: חשוב לדאוג לצרכים הבסיסיים ביותר – מזון מגוון ותזונה בריאה, עם הקצאת זמן לארוחה מסודרת. שינה טובה ומספקת – חשוב להקפיד על היגיינת שינה- להיכנס למיטה בשעה קבועה, להימנע מחשיפה למסכים כשעתיים לפחות לפני השינה [ובכלל כדאי להימנע כעת ממסכים], אפשר לפזר לבנדר בחדר, ולהחשיך , לקרוא סיפור מרגיע, להגיד תהילים, ולהסיט מחשבות לא נעימות. מקלחת חמה גם היא מרגיעה מאוד. פעילות גופנית מאד חשובה. אסור לוותר עליה. היא משחררת ומרגיעה ומעלה אנדורפינים במח. במקביל, כדאי לתרגל כמה טכניקות של הרפיה גופנית. אפשר לתופף לסירוגין על הכתפיים עם כפות הידיים ואחר כך להביט מסביב ולשים לב לכל הפריטים העגולים בחדר, למשל, או לכל החפצים הכחולים, התרגיל הזה מקרקע ומרגיע במצבי מתח באופן מידי.
שכל – כשאנחנו רוצות להשפיע על השכל, עלינו לומר לעצמנו היגדים חיוביים כמו: 'הבוטח בה' חסד יסובבנו', 'ה' עוז לעמו ייתן'. לחשוב מחשבות טובות ומשמחות, להסתכל על המצב בעין טובה – על הניסים שהיו, על האחדות המרגשת, להסתכל על הטוב בחיינו.
רגש – לצחוק צחוק משחרר, לבכות בכי של פורקן (אם הילדים שואלים 'אמא, למה את בוכה?' אפשר לספר להם שעם ישראל נמצא בצרה, יש יהודים עצובים ואני עצובה איתם). בכי וצחוק משחררים בגופנו את הורמון הדופמין החשוב.
משפחה – להתקרב למשפחה שלנו, המצומצמת והמורחבת, לתת לילדים חיבוק ארוך, להחזיק את היד לאחד הילדים, ללטף תינוק, לתת מחמאה מעלת חיוך לאחרים. כל אלו מגבירים בגוף שלנו את הורמון האוקסיטוצין הכול-כך נחוץ.
אמונה – להתחזק באמונה ובביטחון. שני אלו הם המשענות האימתיות שלנו במצבים כאלה. לזכור ש'אין עוד מלבדו', ושה' שומר עלינו ומשגיח עלינו כל העת. אנחנו יהודים מאמינים וזו התשובה שלנו. כדי להזין אמונה זו, כדאי לפתוח פרקי אמונה שהשאירו לנו חכמי התורה וללמוד אותם, ולתת להם לשכון בתוכנו.
חברה – ללכת להרצאה או לאיזה חוג חברתי, לטייל בשמש ובאוויר הצח עם חברה, לאכול קצת שוקולד (מותר לנו לפעמים) או לשבת בבית קפה עם חברות על קפה ועוגה – כל אלו מחזקים אצלנו את הורמון הסרוטונין.
דמיון – דמיונות חיוביים ומרגיעים כמו ים רגוע, הרים מיוערים, אירוע משמח שהיינו בו בעבר או אולי בוא המשיח.
ואני מוסיפה- נתינה- ככל שאנו עסוקים בחסד, פעילים בהתנדבות, מצב הרוח מתרומם, והמחשבות עסוקות בטוב. מלבד ההרגשה הטובה שההתנדבות מעניקה, ישנן יתרונות בריאותיים. קבוצת חוקרים מאוניברסיטת סטנפורד גילו כי אנשים המתנדבים באופן סדיר נוטים לחלות פחות ולחיות הרבה יותר משאר האוכלוסייה. עוד נמצא כי התנדבות מעודדת מבט אופטימי על החיים, מפחיתה התנהגויות בעייתיות ומסוכנות, מונעת דיכאון ועוזרת לשפר את ההערכה העצמית .
עם ישראל עושה זאת ובגדול. כעת כל העם חזית. ועם ישראל חי. ■

שתפו

Scroll to Top
גלילה למעלה