יהדות עכשיו

ה'אקשן' החדש של יהודה ושומרון

בשנים האחרונות החלה לפעול בשטחי יהודה ושומרון תעשיית סרטים שלמה שתמכה כבר בלמעלה מ70 סרטים שונים, שישה מתוכם באורך מלא. מי שעומד מאחורי ההצלחה היא 'קרן קולנוע שומרון' שהוקמה על ידי דוברת השומרון אסתר אלוש, בהובלת ראש המועצה יוסי דגן. ביחד עם אנשי המקצוע מהשורה הראשונה, הם מביאים לקדמת הבמה יצירות איכות שנוצרות ומצולמות בלב ליבה של ההתיישבות ביהודה ושומרון

ישי גולדברג

ישי גולדברג

אם היו שואלים אתכם כיצד לתאר את השומרון, כנראה שמקום של תעשיית סרטים לא הייתה אף אחד מהתשובות, וזה בהחלט היה נכון עד לפני כמה שנים. אבל מאז הכל השתנה.
למה בעצם לא ראינו תעשיית סרטים ביהודה ושומרון עד היום, אולי זו השאלה הנכונה… עד לפני כ 3 שנים, חולקו מדי שנה עי מדינת ישראל, 80 מליון שקלים ל 6 קרנות קולנוע בלבד. כולן בתוך הקו הירוק ורובן ככולן יושבות בגוש דן. 

צילום: אליחי מנחם, דוברות שומרון

תעשיית הסרטים הישראלית, הוציאה עד היום לא מעט סרטים אנטי ישראלים המציגים את חיילי צה"ל כרוצחים ומבצעים פשעי מלחמה. באופן אבסורדי, נוצר לחץ על היוצרים, לייצר סרטים אנטי ישראלים אם הם רוצים לזכות בתמיכת המדינה…
וועדה ציבורית שכינס משרד התרבות מצאה כי רוב מוחלט של כספי הציבור לא הגיע לפריפריה ובוודאי לא ליו"ש, ולכן הוקמו הקרנות האיזוריות עי שרת התרבות דאז מירי רגב. תוצאת השינוי הייתה גם הקמת "קרן קולנוע שומרון".
"בסופו של יום לא להיות נוכח בתרבות, זה אומר לא להיות נוכח בתודעה הישראלית" אומר יוסי דגן ראש מועצת שומרון, עוד אומר דגן:"קרן קולנוע שומרון גאה להביא את הקול שלא נשמע, ולהביא סיפור חדש לקולנוע הישראלי ולקולנוע בכלל, האמירה שלנו היא שאין פה אמירה, בצורה פשוטה השומרון הוא חלק ממדינת ישראל, מהתרבות שלנו, הקרן תמשיך לפעול להבאת קול מקורי אחר לקולנוע הישראלי. ראינו לנכון, עוד קודם להקמת הקרנות האיזוריות, להשקיע באפיק הזה של הקולנוע, כי אנחנו מאמינים שיו"ש הוא אחד המקומות הטובים והמתאימים לצילום סרטים, קרוב לגוש דן ואין ספק שמדובר במנוע כלכלי חזק לאיזור וחיזוק ליוצרי הקולנוע שלנו".
מאז הוקמה 'קרן קולנוע שומרון' הפך המקום לתעשיית סרטים של ממש. בשנה האחרונה יצא לאקרנים סרט הנוער שהופק בסיוע הקרן וצולם בבקעת הירדן, ובימים אלו ישנם עבודות על עוד הפקות רבות בסיוע הקרן לצד פרויקטים חדשים ומעניינים.
ניתן לחשוב שמדובר בסרטים קצרים, עם שחקנים מקומיים שרק סיימו בית ספר למשחק ועושים את הצעדים הראשונים שלהם בתעשייה, אך האמת היא רחוקה מזה. בסרט הקצר "קו הפרדה" לדוגמה, שיצא בקרוב אל האקרנים, ניתן למצוא שחקנים כמו אברהם ארנסון ששיחק בסדרות שונות, ואת השחקנית סול אריאל אור ששיחקה לאחרונה בהפקה של yes 'מלכת היופי של ירושלים', בסרט "אמצע החיים" שצולם בחוות גבעות עולם באיתמר, משחקים צחי הלוי שלום אסייג וחן אמסלם ועוד רבים וטובים. עצם העובדה שהסרטים הנתמכים מהקרן מצולמים ביהודה ושומרון, מחברת את השחקנים ואת הצופים לאזורים הללו, שזהו הישג נוסף של הקרן לצד היצירה המוגמרת. "לצלם בשומרון הייתה חוויה מדהימה, הרגשתי את העוצמה והמורכבות של המקום יחד עם המון המון יופי של שטחים מרהיבים ומהפנטים. הרגשתי מוגנת ומועצמת. אני בוודאות אחזור לשומרון, בתקווה לצילומים נוספים ואם לא אז לפחות לטיול אחד או שניים" סיפרה אריאל סול לאחר צילומי הסרט בכיכובה.
'קרן קולנוע שומרון' הוקמה לפני כשלש שנים והיא משמשת קרן הקולנוע של אזור יהודה, שומרון, בקעת הירדן וצפון ים המלח. הקרן הוקמה על ידי ראש מועצת שומרון יוסי דגן ודוברת השומרון אסתר אלוש המשמשת היום כמנהלת הקרן. לצד השניים פועלים בניהול ותפקוד הקרן גם המנהל האמנותי של הקרן הרב מרדכי ורדי ומנהלת ההפקות שירה איגל. עד היום תמכה הקרן בלמעלה מ-70 סרטים עלילתיים קצרים ותיעודיים שונים כאשר שישה מתוכם הם סרטים באורך מלא. הקרן פועלת יחד עם החברות הגדולות בתעשיית הסרטים שפועלות כיום בישראל ובהם הסינמה סיטי, תאגיד השידור הישראלי חברת יונייטד קינג של משה אדרי וליאון אדרי ז"ל וחברת טראנספקס של מאריק רוזנבאום. בחג הסוכות האחרון אף התמודד אחד הסרטים שיצא בזכות הקרן, "מרגלים מבית" על פרס הסרט התיעודי הטוב ביותר במסגרת פסטיבל חיפה.
בשבועות האחרונים עלתה קרן קולנוע שומרון מדרגה נוספת עם חנוכת מבנה הקבע של הקרן בישוב ברקן שבתחומי המועצה. אורח הכבוד בחנוכת המתחם החדש היה שר התרבות והספורט, השר חילי טרופר, שברך על פעילות הקרן והיוזמות השונות אותן היא מקדמת. במהלך ביקורו בשומרון נפגש השר טרופר עם נציגים של יוצרי הקולנוע ביו"ש, בהם לבנת ורדי אור זך, מיוצרי הסרט "אמצע החיים" שבו מככבים שלום אסייג, צחי הלוי וחן אמסלם, שצולם בשומרון ומסתמן כלהיט של הקיץ הקרוב. בהמשך הביקור נפגש טרופר גם עם ארז חדד, יוצר הסרט "קלף מחוק" שיצולם לקראת פסח, ואיגור רייזברג יוצר הסרט הקצר "קו הפרדה" שכאמור עולה אף הוא לאקרנים בתקופה הקרובה.
זו זכות של כל אחד לצרוך תרבות ולייצר תרבות, המגוון הוא ברכה לכולנו וכולנו נרוויח מהמגוון. לתרבות יש כוח להיות גשר מעל פערים בחברה ואני רוצה להגיד לכם תודה רבה לכולם, לכל מי ששותף" אמר השר טרופר בעת גזירת הסרט של המרכז החדש. ולא רק השר טרופר התרגש. לאחרונה ביקר בשומרון גם הכוכב ההוליוודי ג'ון וויט שנפגש עם ראש מועצת שומרון יוסי דגן ומנכ"לית הקרן, אסתר אלוש והביע את התרשמותו מהפעילות המתפתחת של תעשיית הסרטים בשומרון.
סרט נוסף שנמצא בשלבים אחרונים של עריכה ונוצר אף הוא בזכות הקרן הוא הסרט 'המוהל'. במרכז עלילת הסרט החדש, שצולם בגוש עציון, עומד מוהל שנמצא בדילמה בעקבות הולדת נכדו שבנו הדתל"ש לא רוצה למול אותו. הסרט מתרחש במסיבה הנערכת לכבוד לידת התינוק ומלווה את ניסיונותיו הנואשים של האב לשכנע את בנו לקיים את המילה, ניסיונות שמגיעים עד הקצה. "זהו סיפור על מערכת יחסים בין אבא לבן מעולמות שונים אבל לא פחות מזה הסיפור הוא גם מסע פנימי שעובר המוהל עם עצמו" מספרת תסריטאית הסרט פנינה גפן. לדבריה "יש בסיפור גם את הציר ההורי של אבא מול בנו, וגם את הציר הדתי – שלו מול החובה היהודית לקיים ברית מילה". קרן קולנוע שומרון תמכה בהפקת הסרט הכוללת את השחקנים, הצילום, העריכה, המוסיקה וכל מה שקשור להוצאת הסרט לאור. "הקרן ליוותה אותנו לאורך הדרך והעניקה מצידה עצות טובות לצד חופש אמנותי. היא זו שאפשרה לזה לקרות" מוסיפה גפן.
בימים אלו מקדמת הקרן עוד מספר מיזמים על מנת לקדם עוד יותר את תעשיית הסרטים בשומרון. בקרן מתכוננים כבר חצי שנה קדימה, אל חודש אב ובימים הקרובים תפתח הקרן את אפשרות ההגשה לתמיכות, ותשיק בין השאר מסלול מיוחד לתמיכה בסרטים על העקירה מגוש קטיף וצפון השומרון. מיזם נוסף שמקדמת הקרן בתמיכה של סרטי חממה, שבהם יש אדם שמלווה את היוצרים כבר מתחילת הדרך ועד לתוצר המוגמר. הפרויקט החדש נקרא 'סיפורים מעבר לשער הצהוב' ומבקש להביא לקדמת הבמה סיפורים המתרחשים בתוך הישובים עצמם. הרעיון, מסבירים בקרן, הוא להציג את אותם סיפורים קטנים ואנושיים של התושבים ביהודה ושומרון שמתרחשים בתוך היישובים והגיע זמנם לצאת החוצה שעוד אנשים יזכו להכיר אותם.
"זו התרגשות גדולה", אומר יוסי דגן, "לראות את היצירה המקומית פורחת, את מיטב המפיקים והשחקנים בישראל מגיעים לצלם סרטים כאן בשומרון, כחלק מהמהפכה שהובילה שרת התרבות דאז מירי רגב ושר התרבות היום חילי טרופר ממשיך אותו של חיזוק הקולנוע הישראלי בפריפריה".
"ההחלטה להקים את הקרן" אומרת אסתר אלוש מנהלת הקרן "היא בראש ובראשונה בכדי להביא את הסיפור התרבותי שלנו לקדמת הבמה. בסופו של יום כל ציבור רוצה לראות גם את עצמו על המסך. להבחין שהקול שלו נשמע, הדבר הזה יכול לקרות אך ורק מתוך יצירה תרבותית, אנחנו עומדים על זכותנו לא רק לצרוך תרבות אלא גם לייצר אותה ולהביא את הקול התרבותי של יהודה ושומרון למסך הגדול" 

עוד במדור זה

כתיבה וחתימה (טובה)

כתיבה וחתימה (טובה)

לומדי הדף היומי ובכלל תלמידי חכמי ישראל, למדו כי ישנה…
מנקים אשליות לפסח

מנקים אשליות לפסח

פסח מתקרב אלינו בצעדי ענק, וביחד איתו כל נשות ישראל…
״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

בליל יום שני האחרון, נר שמיני של חנוכה, ניצחו אראלים…
את המציאות הזאת צריך לשנות

את המציאות הזאת צריך לשנות

ההסכמים הקואליציוניים הולכים ונסגרים, והממשלה צפויה לקום בעוד פחות משבועיים,…
"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

בהילולת ל"ג בעומר בקבר רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון…
״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

אמנון ודניאלה וייס הם זוג מוכר – בשומרון בפרט וברחבי…
נשות החיל

נשות החיל

כולנו נחשפנו לתמונת ׳נשות הקואליציה׳, שזכתה לפרסום רב בשל העובדה…
ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

לרוב, את יהודה ושומרון אנחנו מזכירים בעניין תשתיות לקויות או…
הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

ברחבי העולם וגם כאן בישראל נרשמת התרגשות רבה לקראת מונדיאל…
״רבותיי, יש פה הפקרות״

״רבותיי, יש פה הפקרות״

במוצאי השבת האחרונה אירע פיגוע קשה בחברון שבו נרצח יהודי…
הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

״אללה אסלאם״, ״איום דאעש״, ״היג’רה״, "דאעש: הדור הבא", "וידויים מדאע"ש",…
חלב פרווה אמיתי

חלב פרווה אמיתי

תעשיית המזון בעולם עומדת להשתנות בשנים הקרובות. זו לא שאלה…
אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

הרב אברהם אלקנה כהנא שפירא זצ״ל, המוכר כ׳רב אברום׳, העמיד…
"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

״הפעם הראשונה שבה שמרתי את יום כיפור וצמתי הייתה בגיל…
גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

לקראת ראש השנה אנשים נוהגים לקבל על עצמם החלטות טובות,…
שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

הממלכה המאוחדת של בריטניה הרכינה ראשה בשבוע שעבר, עת נודע…
Scroll to Top
גלילה למעלה