התישבות

הדור הבא של הקהילות בישראל

עולם השליחות בערים ובשכונות כיום הוא מגוון ורחב, אך נראה שהייחודי שבו הוא עולם הקהילות המשימתיות של בני עקיבא שמוביל מהפכה בשבעה יישובים ברחבי הארץ - והיד עוד נטויה. תנועת הבוגרים של התנועה תקיים שבת מיוחדת מסובסדת במלון 'מול הים' בחדרה, על מנת לחשוף את המשפחות הצעירות לעולם השליחות המשימתית – ולהכיר מקרוב את העשייה הגדולה 'ברוח בני המקום'

אלעד הומינר

אלעד הומינר

לפני כשלושה שבועות צוין יום פטירת הרב אלישע וישליצקי זצ"ל שאחראי על אחת המהפכות הגדולות שמובילה הציונות הדתית בערים וביישובים בכל רחבי הארץ. חלק מרכזי ממנה החל לפני כשמונה שנים, כאשר הרב וישליצקי זצ"ל פנה לתנועת הבוגרים של בני עקיבא על מנת שזו תוביל הקמת קהילות משימתיות, ברוח בני עקיבא של בוגרי התנועה בפריפריה החברתית-גאוגרפית.
"התנועה התחברה לקריאת הרב אלישע זצ"ל מתוך הבנה שדווקא בוגרי התנועה שגדלו בערים, מחוברים בטבעיות לקהילות המקומיות, לאוכלוסייה הטבעית בערים, ויכולים להיות משמעותיים בחיבור לעם ישראל בערכי תורה ועבודה", מסביר מנהל תחום קהילות בתנועת הבוגרים של בני עקיבא, ברק עוז, "בוגרי התנועה מהווים את השדרה המרכזית של הציונות הדתית, והקמת קהילות הייתה דבר מתבקש".
לתנועת הבוגרים היה ברור שהקהילות שיוקמו יהיו שונות מגרעינים תורניים או מקהילות אחרות שפועלות בארץ – "הקו שמוביל אותנו בהשראתו ובהדרכתו של הרב אלישע זצ"ל בעת הקמת כל קהילה הוא – 'ברוח בני המקום'. המשפחות והזוגות שמצטרפים לקהילה הופכים להיות ממש חלק מהקהילה המקומית. לא מקימים בית ספר או גני ילדים משלנו או פעילויות פנים קהילתיות בלבד – אלא כל היוזמות נעשות בהתאמה וברוח הקהילה המקומית בעיר, ביישוב או בשכונה – לפי מה שתואם לאופי שלה. באנו פשוט להיות חלק".
כיום פועלות ברחבי הארץ שבע קהילות משימתיות ברחבי הארץ שמונות מאות משפחות: חצור, מגדל העמק, קריית ים, ערד, יבנה, אריאל, באר שבע.
ייחודיות נוספת של הקהילות של בני עקיבא הוא שרבים מהמשפחות גדלו בשכונה או באותה העיר, וכיום הם אלו שחזרו למחוז ילדותם ומובילים פה עשייה מלאת משמעות: "הייחודיות שלנו מתבטאת בעיקר ביכולת של קהילות בני עקיבא להתחבר בטבעיות על ידי בני המקום, שגדלו בעיר וחזרו אליה בתור משפחה לגור בה ולחיות חיי תורה".
אחד מהם הוא דוד נמר שגדל כילד בקריית ים וחזר אליה. היום הוא מנהל קהילה שמונה כבר עשרות משפחות: "מבחינתי לחזור לגור בקריית ים יחד עם אשתי וחמשת ילדיי זה סוג של סגירת מעגל והרגשה מיוחדת שקשה לתאר. הבית שלנו מקבל רובד נוסף, שכבה נוספת של עוצמה משפחתית שנובעת מהעשייה המשותפת שלנו".
"כשאני אומר עשייה אני לא מתכוון דווקא לדברים גדולים ומאתגרים", מסביר נמר, "אפילו להיות ועד הורים שבגן, הורים פעילים בבית הספר, להשלים מניין לתפילה, להאיר פנים בגן שעשועים, לארח מתגיירים לארוחת שבת וכד'. המטרה שלנו היא לחיות פה ולגדל את ילדינו, ובמקביל לדאוג לשפר את המצב, שיהיה 'מספיק טוב' לילדינו".
"הקהילה שלנו מתאפיינת בפשטות שלה, הרבה מהחבר'ה הם 'בני המקום' וגם מי שלא – מתנהג לגמרי באווירת מקומית. יש אמונה שאף על פי שיש לנו באמת מה לתת ומה לקדם, למקום עצמו ולקהילה הטבעית פה יש הרבה יתרונות והרבה מה ללמד אותנו", מתאר נמר את ההפריה ההדדית שחשים החברים בקהילה מעצם המגורים והפעילות שם.
הפעילות של הקהילה בקריית ים מגוונת ומחוברת מאוד לכל הגורמים העירוניים: "הפעילות שלנו מתאפיינת בעשייה שהיא תמיד מחוברת לגורמים נוספים הפועלים בעיר – מרכז הורים בשיתוף עם המתנ"ס, מרכז למידה בשיתוף עם הספרייה העירונית, שיעורי תורה לנערים ולנשים בשיתוף עם בית הכנסת ועוד ועוד. בהחלט אפשר להגיד שהגורמים הרשמיים פה בעיר מכירים בנו ונעזרים בנו במקרים מיוחדים. לא פעם אני יכול לקבל טלפון ממנהלת אגף הרווחה, ממנהלי בתי ספר, ממנהלת אגף הקהילתי וכדומה".
אחת הקהילות ש'רוח בני המקום' הוא סימן ההיכר והפנים הבולטות שלה, היא קהילת בני עקיבא ביבנה. "יש לנו בקהילה כ-90 משפחות, רובם משפחות יבנאיות 'בני המקום', קהילה חמה ומגוונת מבחינת האופי של המשפחות", מתאר מנהל הקהילה, אוראל ווסקובויניק, שהוביל את הקמת הקהילה לפני שנה וחצי. "גדלתי ביבנה, טוהר אשתי הייתה כאן בת שירות, ותמיד רצינו לחזור ליבנה ולתת מעצמנו מה שאפשר. יש במקום הזה קסם מיוחד, אנשים חמים וקרקע פורייה לעשייה – והיום אנחנו כאן עם שלושת ילדינו".
ווסקובויניק מתאר את הפעילות הענפה של הקהילה: "רוב הקהילה שלנו בנויה מתושבי העיר שגדלו פה ומאוד מחוברים לעיר ולאווירה, ולכן החליטו להישאר ולהקים גרעין. בנוסף כמעט כל הפעילויות שלנו הם לציבור הרחב, ואנחנו משתדלים להיות מחוברים לכלל העיר. בין היתר – הרמנו במה ציונית דתית ליום העצמאות שמתאימה לכלל הציבור, מצעד ביום ירושלים, בית מדרש חי ובועט לכלל הגילאים, פעילות חודשית לנשים, גמ"חים שונים, עמדת חלוקה לחיילים ברכבת ועוד".
על מנת להרחיב את העשייה הקהילתית ולחשוף עוד ועוד זוגות ומשפחות לעולם השליחות המשימתית בערים, תקיים תנועת הבוגרים של בני עקיבא שבת מיוחדת מסובסדת לזוגות (350 שקלים לזוג) בנושא בפרשת 'ויקהל-פקודי' במלון 'על הים' בחדרה. "המטרה היא לחשוף אותם לעולם הקהילות ולגרום להיות לרצות להיות חלק. האג'נדה היא אג'נדה רחבה, אנחנו נשמח שילכו לכל מקום בעם ישראל שצריך אותם, לקהילות הגרעינים התורניים הוותיקים, לקהילות בני עקיבא הקיימות, וכמובן להקמת קהילות צעירות חדשות ברחבי הארץ לצד הקהילות הקיימות", מסביר עוז את המטרה מאחורי היוזמה, "בשבת יוכלו הזוגות להכיר מקרוב את עולם הקמת הקהילות על ידי אנשי עשייה ותיקים, נלמד על קהילתיות, נפגוש אנשי חזון ונפתח יחד את הדור הבא של הקהילות בישראל. קהילות בני עקיבא".
בין היתר ישתתפו בשבת עיתונאי מקור ראשון, אלישיב רייכנר, רב קהילה מעפולה, הרב יצחק בן פזי, מנהל אגף החינוך בבית שאן, מירו דיין, מנהלת הגרעין התורני בעכו, רעות גץ, ומזכ"ל תנועת בני עקיבא, יגאל קליין. ניתן לקבל פרטים ולהירשם דרך דף הפייסבוק של תנועת הבוגרים של בני עקיבא. ■

עוד במדור זה

העץ של יוסי דגן, הרב שמואל אליהו ואדיר זיק ז"ל בשא-נור

העץ של יוסי דגן, הרב שמואל אליהו ואדיר זיק ז"ל בשא-נור

ראש מועצת שומרון יוסי דגן ביקר ביישוב שא-נור, וחזר לעץ…
״ההתעוררות הציבורית בכוחה לתת כח לממשלת ישראל מול אומות העולם״

״ההתעוררות הציבורית בכוחה לתת כח לממשלת ישראל מול אומות העולם״

חצי שנה עברה מאז המבצע של תנועת נחלה וגרעיני ההתיישבות…
״כולם מבינים שחייבים לחזק את ההתיישבות״

״כולם מבינים שחייבים לחזק את ההתיישבות״

אנחנו משוחחים בשעת בוקר מוקדמת יחסית, ממש בשיאו של משבר…
״שינויים גדולים לא קורים ביום אחד״

״שינויים גדולים לא קורים ביום אחד״

ביום חמישי בלילה בסוף השבוע שעבר עלה גרעין של משפחות…
סקר: %81 מרוצים מהמגורים בשומרון

סקר: %81 מרוצים מהמגורים בשומרון

על אף האיומים הביטחוניים והמדיניים, 81% מתושבי השומרון מרוצים מהמגורים…
לבנות את מגרון במעלה ההר

לבנות את מגרון במעלה ההר

מכתב גלוי למר אלישע ירדשלום וברכה.אינני מכיר אותך באופן אישי…
החיילים האלמונים של רמת מגרון

החיילים האלמונים של רמת מגרון

פעם ראשונה שהייתי ברמת מגרון הייתה לפני שנה וחצי. הגענו,…
קול רנה

קול רנה

ביום שישי כ"ב אב תשע"ט יצאו הרב איתן, דביר ורנה…
מצרפת לשומרון

מצרפת לשומרון

בערב שבת האחרונה הסתובבתי עם בעלי ביישוב רבבה וראיתי שלט…
בניגוד לתוכניות משרד ראש הממשלה: יחידות דיור אושרו בישוב עלי

בניגוד לתוכניות משרד ראש הממשלה: יחידות דיור אושרו בישוב עלי

ועצת התכנון העליונה היא הגוף שמאשר את הבניה ברחבי יהודה…
מהיום הראשון ועד לאחרון - כך קם ישוב חדש

מהיום הראשון ועד לאחרון - כך קם ישוב חדש

יום ראשון כ׳ באייר התשפ״א חוזר מוקדם מהעבודה כדי להתארגן…
כך הפכו ישובי גב ההר לבטוחים בישראל

כך הפכו ישובי גב ההר לבטוחים בישראל

01תנו לי לנפץ מיתוס רגע. זה אמנם קרה לאט אבל…
הנגב - מה הימין צריך לעשות

הנגב - מה הימין צריך לעשות

01הפרחת השממה בנגב, כמו גם ייהוד הגליל ויישובו, הם חלק…
מלחמה חד צדדית

מלחמה חד צדדית

01המערכה על יהודה ושומרון נמצאת בשיאה בימים אלו.תקציבי עתק מוזרמים…
משטרה בורטיגו

משטרה בורטיגו

01 "מה לעשות, אין למשטרת ישראל אפשרות לאבטח כל בית…
כשהמערכה הגיעה לגבעה

כשהמערכה הגיעה לגבעה

01לפני שבועיים כתבתי כאן על פגישת החירום שקיימו בכפר בורקא…
Scroll to Top
גלילה למעלה