בדרך לכותל

הושענא אושרי צ’יק צ’אק

בדרך לכותל | מאת ישראל גולדברג, מנכ"ל קרן אביה

בדרך לכותל | מאת ישראל גולדברג, מנכ"ל קרן אביה

בדרך לכותל | מאת ישראל גולדברג, מנכ"ל קרן אביה

חג סוכות כזה, עם געגועים עזים לתפילות בכותל ובהר הזיתים מחזק כיסופים בני אלפיים לשמחת בית השואבה בבית המקדש…
מידי שנה ‘קרן אביה’ מפיקה אירועי שמחת בית השואבה בהר הזיתים ובשיאם ליל לימוד בהושענא רבה ובו עשרות שיעורים מרתקים למאות רבות של לומדים נשים, גברים ונוער במשך כל הלילה. עם הנץ מתאסף הקהל העצום לתפילה מרגשת של הושענא רבה, במצפה רחבעם מול נופי ירושלים שנצבעת בזהב של זריחה מתוקה. בהקפות של הושענות אנו סובבים עם הלולבים והערבות את פסגת ההר ומחדשים את מנהג הגאונים להתפלל ממזרח למערב, מול הר המוריה, כשעיננו נישאות למקום קודש הקודשים בתפילה ובשירה לגאולה שלמה ולבניין המקדש. 

השנה לצערי לא זכינו להתאסף בהר הזיתים. כשיצאנו בערב יום כיפור לפקוד את אביה שלנו ואת ציוניהם של הרב צבי יהודה והרב קוק הצטערתי כפליים לראות את הר המשחה מיותם וגם את רחבת הכותל שוממה כפי שלא נראתה עשרות שנים. לתפילות החג הוספתי נימה אישית כשאמרנו יחד השנה בשביעי של סוכות ‘הושענא הר הזיתים’ הוספתי בשאגה: ‘הושענא הכותל, הושענא הר הבית, הושענא מהמגפה ובנה ביתך במהרה’.
מידי שבת בדרכי לכותל אני חולף על כיכר ציון המפורסמת ומיד אחריה אני עובר ליד בית יואל שם שוכנת שנים רבות ‘הזולה של חצרוני’. הזולה מחבקת ונותנת מקום חם ואוהב לבני הנוער בסיכוי מירושלים ומכל הארץ. ומעשה שהיה כך היה: לפני כמה שנים פנה אלי חבר ממכון מאיר וסיפר לי על בחור בשם אושרי שאומץ על ידי בחורים מישיבת טבריה וממכון מאיר וביקש שאארגן לבחור עבודה כדי שתהיה לו מסגרת קיומית בסיסית. הוא סיפר לי את הרקע של אושרי ורחמי נכמרו. אושרי בא ממשפחה הרוסה וקרועה, אימו דחתה אותו והוא לא מוצא אתה שום שפה משותפת. אביו ברח והקשר אתו נותק. אושרי התמכר לטיפה המרה ובה הוא נהג להטביע את יגונו.
סידרתי לאושרי עבודה בפרסומי ישראל. שילוב של שליחויות, לוגיסטיקה וקצת ניקיון. אושרי שמח מאד על הבית החם שפתחנו לו במשפחתנו ועל האמון שניתן לו לראשונה בחייו בעבודה ובמשפחתיות. הוא החזיר מסירות וזריזות בלתי רגילה. הילדים העניקו לו את כינוי החיבה ‘אושרי צ’יק צ’אק’, וזאת מתוך התפעלות על זריזותו המופלאה בכל אשר עשה.
בליל חורף אחד, בשעת לילה מאוחרת אני מקבל שיחת טלפון מבהילה מקצין חקירות בתחנת המשטרה במגרש הרוסים. אושרי נתפס על חם ליד הזולה של חצרוני, בשעה שניסה לפרוץ לנקודת מכירה של מפעל הפיס, כשהוא בגילופין. ‘אושרי מבקש מאד שתבוא לחתום לו ערבות אישית של אלפי שקלים רבים, אחרת הוא יישאר במעצר עד תום ההליכים’.
היססתי, רגשות של כעס הציפו את מוחי. הרי הענקנו לאושרי כל מה שהיה צריך בית, פרנסה, כבוד, יחס חם, תשומת לב, אוכל חם, שיחות אישיות ותחושת משפחתיות. למה הוא בגד באימון שלנו בו? תוך שניות התאוששתי והחלטתי שגם הפעם ‘אסור לשפוט אדם עד שתגיע למקומו’. אושרי בצרה וזו שעת ניסיון גם עבורי.
אבי ז’’ל הזהיר אותי פעמים רבות להזהר מחתימה על ערבות. ‘תסייע בכסף ביד רחבה למי שזקוק, אך השתדל לא לתחתום ערבות’ כך אמר לי. להיות ערב מתחיל לעיתים בקטן אך עלול להתדרדר לממדים עצומים. בדרך כלל הערבות גדלה ומתנפחת הרבה מעבר למה שאתה מסוגל לשלם, והרי אתה מחויב לשמור גם על המשפחה שלך.
‘זה פיקוח נפש’ אמרתי לעצמי. אושרי בחור מאד רגיש, במעצר ממושך הוא עלול לשלוח יד בנפשו. ביקשתי בליבי סליחה מאבי. הודעתי לקצין שאגיע תוך חצי שעה לחתום על הערבות הכספית והאישית כדי לשחרר את אושרי.
בשיחתי עם אושרי הוא התנצל וטען שלא הייתה לו ברירה. באותו לילה הוא הוצרך לשוטט כי לא נותרה מיטה פנויה עבורו במכון מאיר, ולכן נאלץ לישון ברחוב. בגלל הקור העז ששרר באותו לילה בירושלים הוא ניסה לפרוץ ל’בוטקה’ של מפעל הפיס כדי למצוא מפלט מהגשם ומהכפור. רחמיי נכמרו. סידרתי לו מיד חדר חם בצמוד לאחד מהמשרדים שלנו.
בהוראת המשטרה לוויתי אותו פעמיים בשבוע לשיחות אצל פסיכולוג שקומי בתלפיות. השקעתי בטיפול בו שעות רבות ותשומת לב ללא גבול. אושרי המשיך לגור אצלנו ולעבוד במסירות, עברו מספר שבועות ואושרי שוב נעלם. ומאז לא חזר.
השמועות אמרו שירד לתל אביב לחפש את מזלו. יש עדויות שראו אותו ישן על ספסל ברציף הרברט סמואל ליד חוף הים בתל אביב. דיברתי עם אימו כמה פעמים אך גם היא לא שמעה ממנו. שוב ושוב נסעתי לחפש אחר עקבותיו בתל אביב. שאלתי עליו עוברי אורח ותושבים. הבחור נעלם.
אם ראיתם במקרה בתל אביב, ליד חוף הים, בחור חייכן במיוחד, לא גבוה, עם כיפה סרוגה גדולה, בעל תלתלים שחורים, עיניים שחורות בורקות וגוון עור שזוף, אנא אמרו לו שאנו דואגים לו מאד ושהחדר החם בירושלים מחכה לו תמיד.
מאז שאושרי נעלם אני מוסיף מידי שנה בתפילת שביעי של סוכות: ‘הושענא את אושרי צ’יק צ’אק וחבריו… הושענא’.
חורף עם הרבה בריאות טובה ושמחה גם לכם וגם ליקרים שלנו- הנוער בסיכוי.

עוד במדור זה

חזק‭ ‬חזק‭ ‬ונתחזק

חזק‭ ‬חזק‭ ‬ונתחזק

01 כששרו‭ ‬של‭ ‬חורף‭ ‬נאבק‭ ‬עם‭ ‬שרו‭ ‬של‭ ‬אביב‭ ‬אנו‭…
ורק חרבונא נעלם

ורק חרבונא נעלם

01 שבת‭ ‬סגרירית‭ ‬עברה‭ ‬על‭ ‬כוחותינו‭. ‬עובדי‭ ‬העירייה‭ ‬החרוצים‭ ‬הספיקו‭…
לַשְּׁוויְצָרִים אין בן גביר

לַשְּׁוויְצָרִים אין בן גביר

01כשהאביב מציץ בין העננים הכותל מתמלא במתפללים. בשבת כי תשא,…
את המנגינה שלהם אי אפשר להפסיק

את המנגינה שלהם אי אפשר להפסיק

01בשבת קודש תצווה, מזג האוויר המתון הזמין אורחים רבים לכותל.…
שירות בצבא ולימוד בישיבה אינם סותרים

שירות בצבא ולימוד בישיבה אינם סותרים

01מזג האוויר החורפי אתגר את שוחרי הכותל, אך לא מנע…
בדרך להר המוריה

בדרך להר המוריה

01 המים להם חומהבדרכי לכותל, בשבת ראש חודש אדר א׳,…
משנכנס אדר מרבין בשמחה ובישועה

משנכנס אדר מרבין בשמחה ובישועה

01שבת מברכים חודש אדר א׳. 4 חודשי מלחמת מצווה. ארובות השמים…
מלחמה לה’ בעמלק מדור דור

מלחמה לה’ בעמלק מדור דור

01שבת חורפית בעיצומה של מלחמה. הרוחות יבבו במשך כל הלילה…
טיפולי חמלה לריפוי נפגעי חוט שדרה

טיפולי חמלה לריפוי נפגעי חוט שדרה

01הדיווח על תפילות השבת בכותל מגיע אליכם , לצערי, באיחור…
בלילה‭ ‬שאחרי

בלילה‭ ‬שאחרי

01 בשבתות‭ ‬של‭ ‬מלחמה‭ ‬הכותל‭ ‬עובד‭ ‬שעות‭ ‬נוספות‭. ‬בולטים‭ ‬מאד‭…
והסנה‭ ‬איננו‭ ‬אכל‭... ‬

והסנה‭ ‬איננו‭ ‬אכל‭... ‬

01 מה‭ ‬נורא‭ ‬המקום‭ ‬הזה‭. ‬אסורה‭ ‬נא‭ ‬ואראה‭ ‬את‭ ‬המראה‭…
ותן שיחזור שוב לביתו…

ותן שיחזור שוב לביתו…

01שבת בר מצווה למלחמה. החורף הופיע בגדול. ויולך ה׳ רוח…
הצדעה לנשות העורף ולמשפחות המפונים והחטופים

הצדעה לנשות העורף ולמשפחות המפונים והחטופים

01שבת ׳בת מצווה׳ למלחמה. קרני שמש סתווית נעימה ליטפו את…
מקץ ימי הרעה

מקץ ימי הרעה

01יום שישי בלילה. עוד בטרם כבה הנר השני של חנוכה,…
כי הנני בא ושכנתי בתוכך

כי הנני בא ושכנתי בתוכך

01שבת שמינית למלחמה. שבוע שלפני חנוכה. קרני שמש מלטפות יצאו…
מוציא אסירים ופודה ענווים

מוציא אסירים ופודה ענווים

01שבת שביעית למלחמה. הכותל חיבק חיילים רבים, שבחסות הפסקת האש…
Scroll to Top
גלילה למעלה