צבי סוכות

החיים הם לא כדורגל

צבי סוכות

צבי סוכות

עורך גילוי דעת

צבי סוכות

צבי סוכות

עורך גילוי דעת

עורך גילוי דעת

01
חיי אף אחד לא ישתנו אם הכדור ייכנס לשער של בית”ר או של הפועל, אך חיי רבים עלולים להשתנות בצורה דרמטית כשיאיר לפיד יהיה פה ראש ממשלה עד תשקום ממשלה חליפית. במועדון הכדורגל שאליו נגרר הימין בישראל כבר אין כמעט שום משקל למהות או לאידיאולוגיה, מלחמת המחנות כה חזקה עד שכמו בכדורגל או בריאליטי רבים חגגו השבוע את הכתרת יאיר לפיד כראש ממשלה ויציאה לבחירות שבהן שום סקר לא מנבא תוצאה טובה. הקבוצה היריבה קיבלה גול ולא משנה כמה השחקנים שלנו נשארו חלשים על המגרש. הבעיה המרכזית שלנו כרגע היא שתעצומות התיעוב האישי שמגיעות מכיוון ליברמן וגדעון סער כלפי נתניהו לא שככו גם אחרי שנת נקמה מלאה. בין היתר בזכות הקמפיין המסיבי שחטפו הם ואנשיהם מכל מיני גורמי ימין במהלך השנה. צעד שגם אם היה צודק, רחוק מלהיות חכם. לא מדובר במשחק, וכמו בקמצא ובר קמצא הבית עלול להיחרב כשהימין עסוק במריבות אגו. הרי גם במיקרוסקופ קשה להבחין בין התפיסות האידיאולוגיות של סער לבין ליברמן ונתניהו. הבחירה של הצמד סער וליברמן להחרים את נתניהו גם במחיר ממשלת שמאל & ערבים היא איומה בעיניי, אבל בפוליטיקה הישראלית אין מקום לחשבונאות מהסוג הזה. המכנה המשותף שעל בסיסו כורתים או שלא כורתים בריתות חייב להיות הצרכים הלאומיים של עם ישראל ולא התחשבנות אישית. ויודעים מה, אפילו לא התחשבנות לאומית על העבר – כמו למשל הדוגמה האיומה לא פחות בעיניי של התמיכה של חלק מהנהגת הליכוד הנוכחית בהתנתקות בזמנו, שהיום אפשר לעבוד איתם כתף אל כתף גם אם בדרך סותמים את האף.
02
אינני חושב שנתניהו צריך לזוז הצידה כדי לאפשר ממשלת ימין מלאה. עד כמה שאני רחוק מלהיות חסיד של נתניהו האיש יכול היה לקנות את עולמו התקשורתי והמשפטי לו היה נכנע ללחצי אובמה והשמאל ומגרש יהודים מביתם. הוא נרדף כמנהיג הימין וככל שהמשפט מתנהל מבינים עד כמה הלכו רחוק בגללו בפרקליטות. נכון לעכשיו הוא בחר בעיניים פקוחות להילחם עד הסוף כדי לא להיכנע ולהציל את עצמו, ובמקרה הזה האינטרס האישי של נתניהו הוא אינטרס מחנה הימין כולו. אם ננצח עכשיו יהיה קשה מאוד להפיל את מנהיג הימין בעתיד בכלים הללו. אנחנו מוכנים לשלם מחיר כדי לא להפקיר את ראש המחנה – הם לא ישברו אותנו. יחד עם זאת, לו רצה יכול היה נתניהו בשנה האחרונה לעשות מעט יותר כדי שלפחות אנשי גדעון סער יוכלו אחרי שנה להסתפק בנקמה ולחזור לממשלת ימין בצורה מכבדת. לפני הקמת הממשלה גדעון סער היה מוכן לקבל ראש ממשלה אחר ושנתניהו יחזור אחרי שנה, אך ראש הממשלה לשעבר לא היה מוכן לשמוע על זה. בחודש האחרון אומנם ביקש יו”ר הליכוד מחברי מפלגתו לעדן את ההתבטאויות מול סער, אבל זה ככל הנראה מאוחר מידי. הנקמה האישית בסער ובחבורתו גברה על הצורך בהחזרת הימין לשלטון.

03
וכאן נכנסת הציונות הדתית לתמונה: לנו לא אמור להיות שום עניין ביריבות האישית בין סער וליברמן לבין נתניהו. לנו צריך להיות אכפת מגורל הארץ הזו והעם הזה. אנחנו הראשונים לחטוף מהגשת ראשות הממשלה ליאיר לפיד על מגש של כסף כשלצידו בני גנץ כשר הביטחון, הראשונים לחטוף מאם המצב הזה יימשך כל עוד לא יצליח הימין להרכיב ממשלה. הממשלה הזו הייתה צריכה ליפול אבל לא ככה, לא כשיאיר לפיד מומלך כראש ממשלה ולא כשבסקרים אין שום יכולת לממשלת ימין. יש אנשים שיש להם את הפריבילגיה להתייחס לפוליטיקה כריאליטי או ככדורגל, לנו פשוט לא. מדובר בעתיד של עם ישראל בארץ ישראל. לא פחות. קטונתי, אבל הרגשתי מובך מול הריקודים שתועדו בהיכלי הישיבות ברגע הזה. זהו לא יום חג לאוהבי ארץ ישראל השלמה, זהו יום של אתגר קשה מאוד שבראש ובראשונה תפקידנו הוא לדרוש מהשותפים למחנה להחזיר את השיח הענייני למרחב הציבורי.

בתמונה: החגיגות בכיכר ציון השבוע

עוד במדור זה

מבצע צפון השומרון תחילה

מבצע צפון השומרון תחילה

בשבוע האחרון ביקרתי ביישוב אבני חפץ שבצפון מערב השומרון. היישוב…
האמונה ניצחה

האמונה ניצחה

01ראש הממשלה האחרון לא היה סתם איש שמאל. לפני מספר…
לא טור פרידה

לא טור פרידה

01לפני שש שנים עזבתי את הישיבה לטובת החיים הציבוריים. זה…
זה דור לגאולה

זה דור לגאולה

הגעתי עם הבנות לעליות של תנועת נחלה בשבוע שעבר. סביבנו…
בין ויכוח לגיטימי לבין קמפיין הסתה

בין ויכוח לגיטימי לבין קמפיין הסתה

01שני חריגים יהיו בטור הזה: קודם כל הוא אישי, ובשונה…
חד ושנון: עידן חדש של ראש ממשלה

חד ושנון: עידן חדש של ראש ממשלה

01יאיר לפיד הוא אדם של מילים. חייל ב"במחנה", עיתונאי, פרשן,…
"הארץ" השתמשו בי לנגח את צה"ל

"הארץ" השתמשו בי לנגח את צה"ל

01בתחילת השבוע הופנה מסע הציד העונתי כלפי מפקדי החטיבות ביהודה…
מצעד הענווה

מצעד הענווה

01שני מצעדים התקיימו בירושלים בתוך שלושה ימים. אחד אחרי השני…
עובדה – סכנה לדמוקרטיה

עובדה – סכנה לדמוקרטיה

גיל 16, שבת של בלגאן בחברון – תפילת ליל שבת…
הקרב על הדגל

הקרב על הדגל

גורמי השמאל בישראל מצאו להם עניין חדש בשבוע האחרון –…
ואם כהנא צדק

ואם כהנא צדק

בשבוע שעבר פרסם חבר הכנסת מתן כהנא, פוסט ברשת הפייסבוק…
כשהזיכרון הפך לתוכנית עבודה

כשהזיכרון הפך לתוכנית עבודה

סביר להניח שבעוד תקופה אף אחד לא יזכור את השם…
כשאנחנו מנשימים את הטרור

כשאנחנו מנשימים את הטרור

01בשבוע שעבר פינה מסוק צה"ל את אחד מהמחבלים הפצועים בג'נין.…
Scroll to Top
גלילה למעלה