אורי שכטר

החיים יפים למחייכים

חיוך הוא מדבק - מחקרים מראים כי אנשים שמחים וחייכנים משפיעים לטובה על סביבתם. מכירים את זה כשמישהו מפהק מולכם וזה גורם לכם מיד לפהק גם? אז חיוך עובד באותה צורה. לחיוך יש אפקט מדבק ואם אדם מחייך לזולת, הזולת יחזיר חיוך.

אורי שכטר

מנהל אגף שורשים ופעיל חברתי

אורי שכטר

מנהל אגף שורשים ופעיל חברתי

מנהל אגף שורשים ופעיל חברתי

01
השבוע זכינו לאירוסין של בתנו ניצן עם ידידיה. אחד הדברים שהכי מסמל את ניצן זה החיוך התמידי שלה, וביננו גם ידידיה הוא חייכן לא קטן.
אני זוכר שלפני כמה שנים שמעתי שיחה בין ניצן לבין אחותה הקטנה עינב:
עינב : 'איך את כל היום מחייכת?'.
ניצן: 'אני מגדירה לעצמי לחייך ולהיות בשמחה בשעתיים הראשונות בבוקר, ואחר כך זה כבר קורה לבד'.
לא סתם הרמב"ם קבע את הכלל המדהים "אחרי הפעולות נמשכים הלבבות". אם תעשה פעולה חיצונית, אף אם היא קשה לך ואינה באה בשלב הראשון מכל הלב, הלב יימשך אחרי הפעולה וייהפך למחייך ושמח, אף אם אין לך מצב רוח.
02
באחד מימי ההולדת של ניצן עשינו לימוד משפחתי על נושא החיוך, שרנו לניצן את השיר "חיוכים" ובסוף הצגנו 11 עובדות ממחקרים שונים על החיוך, שיגרמו לכולנו לחייך כמו ניצן:
1. חיוך בתדירות גבוהה מאריך חיים – חיוך מוריד לחץ דם גבוה ומשחרר אנדורפינים במוח ולכן נמצא כי אנשים שמחייכים יותר הם שמחים יותר, מרגישים טוב יותר, בריאים ומאריכי חיים.
כשאחד הנכדים שאל פעם את סבתא חנה (סבתא של אשתי כנה) בת ה – 99 מה סוד החיים שלה היא ענתה : 'חיוך תמידי ועין טובה'.
2. חיוך מחזק את המערכת החיסונית – מעבר לכך שחיוך מעניק לנו הרגשה טובה, מחקרים מצאו כי חיוך מסייע להגן מפני התקררויות ומחלות. החיוך מחזק את המערכת החיסונית בכך שהוא מפחית רמות לחץ ובעקבות כך מגדיל את כמות הכדוריות הלבנות בדם, המסייעות להילחם במחלות. מרשם לכמות מומלצת של חיוכים: כמה פעמים ביום, כמה שיותר חיוכים!
3. חיוך הוא מדבק – מחקרים מראים כי אנשים שמחים וחייכנים משפיעים לטובה על סביבתם. מכירים את זה כשמישהו מפהק מולכם וזה גורם לכם מיד לפהק גם? אז חיוך עובד באותה צורה. לחיוך יש אפקט מדבק ואם אדם מחייך לזולת, הזולת יחזיר חיוך.
4. החיוך מתפתח כבר אצל העובר – הדעה הרווחת היא כי תינוקות אינם מסוגלים לחייך מיד אחרי הלידה, אולם מחקרים ועדויות אולטרסאונד הוכיחו אחרת. תינוקות מסוגלים לחייך, אפילו כבר ברחם ומיד לאחר הלידה. ישנה הבחנה בין חיוך רפלקסיבי, בזמן שינה או האכלה ובין חיוך חברתי רצוני. החיוך החברתי בדרך כלל מופיע כחודש וחצי לאחר היוולד התינוק והוא מגיע כתגובה לזיהוי פני המטפלים העיקריים שלו ושמחתו בראותם.
5. חיוך הוא סימן אוניברסלי לאושר – יש מחוות אנושיות מעטות אשר מצליחות לשבור מחסומי שפה ותרבות. חיוך הוא אחד מהם. בכל מקום בעולם, בכל תרבות, בכל שפה, חיוך מזוהה כסימן חיובי אוניברסלי לשמחה וטוב לב.
6. חיוך מפחית סטרס ומסייע להתמודדות במצבים לא קלים – כאמור, פעולת החיוך משחררת אנדורפינים במוח. שחרור של חומרים אלו ״מכריח״ אותנו לנשום נשימות עמוקות יותר וכתוצאה מכך מרגיע את מערכות הגוף. תירגול חיוך, אפילו באופן טכני, מועיל להורדת רמת סטרס כללית ומסייע בהתמודדות עם מצבים מאתגרים.
7. אנשים חייכנים נתפסים כאטרקטיביים יותר בעיניי הסביבה – מחקרים בפסיכולוגיה מצאו כי אנשים חייכנים, גם כשהם זרים לנו, קיבלו יותר מחמאות מן הזולת, נתפסו כחברותיים יותר, עוררו עניין ורצון גדול יותר להיות בחברתם ובאופן כללי נתפסו כחיוביים, בריאים ומושכים יותר.
8. חיוך מסייע להשגת מטרות, קידום והצלחה – מחקר שנעשה בקרב מגייסי עובדים ומנהלי משאבי אנוש מצא כי עובדים או מועמדים פוטנציאלים אשר נתפסו כחייכנים יותר, הצליחו יותר להתקבל לעבודה, לקבל קידום ולהצליח בעבודתם עם עמיתים אחרים
9. ישנם 19 סוגים של חיוך – חוקרי התחום הצליחו לסווג חיוכים ל – 19 סוגים, תחת שתי קטגוריות עיקריות: חיוך ״סוציאלי״ וחיוך ״אותנטי״. 19 הסוגים נעים בטווח החל מחיוך ״נימוסי״, דרך ״אוהב״, ״נבוך״, ״בלתי נשלט״, ״מזוייף״ ו״אמיתי״.
10. אפשר לשמוע חיוך – חיוך משפיע על טון הדיבור והאינטונציה. למשל: אם תדברו עם מישהו בטלפון ותחייכו בו זמנית, האדם בצד השני של הקו יתפוס אתכם כחברותיים ומועילים. למעשה, הרבה חברות שירות לקוחות מלמדות את נציגיהם לתרגל חיוך בזמן שיחה עם לקוחות כיוון שזה אכן נתפס כמועיל, מרגיע וחיובי יותר באוזניי הלקוחות.
11. חיוך לא עולה דבר והוא שווה המון – זו אולי העובדה החשובה ביותר שעלינו לזכור: חיוך חם יכול להאיר ולשנות את יומנו ואת יומו של מישהו אחר לגמרי. הוא לא עולה לנו דבר, אלא רק נותן לנו המון. לחייך לא מצריך מאיתנו משאבים או מאמץ, וחיוך אמיתי, לעצמנו וכלפי העולם, הוא מעשה קטן וטוב בפניי עצמו, שעושה הבדל גדול!

עוד במדור זה

לראות

לראות

כל‭ ‬התהליך‭ ‬של‭ ‬גאולת‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭ ‬ממצרים‭ ‬התחיל‭ ‬כשמשה‭ ‬ראה‭…
לא‭ ‬להקפיד

לא‭ ‬להקפיד

כתבתי‭ ‬לא‭ ‬מעט‭ ‬פעמים‭ ‬על‭ ‬הסכנה‭ ‬של‭ ‬הפגיעה‭ ‬באדם‭ ‬אחר‭…
אנשים‭ ‬אחים‭ ‬אנחנו

אנשים‭ ‬אחים‭ ‬אנחנו

01 לפני‭ ‬כחודש‭ ‬הפנו‭ ‬אלי‭ ‬חייל‭ ‬בודד‭ ‬לוחם‭ ‬שהיה‭ ‬שלושה‭…
לחיות‭ ‬לפנים‭ ‬משורת‭ ‬הדין

לחיות‭ ‬לפנים‭ ‬משורת‭ ‬הדין

אני‭ ‬חושב‭ ‬שרוב‭ ‬האנשים‭ ‬שבעולם‭ ‬הם‭ ‬אנשים‭ ‬טובים‭ ‬אבל‭ ‬החמה‭…
חרטה

חרטה

זוכר שכשהיינו ילדים היינו מקבלים משהו מילד אחר והיינו אומרים…
האוצר שמתחת לגשר

האוצר שמתחת לגשר

01רב מדרום הארץ התקשר אלי וסיפר לי שהוא ואשתו חוגגים…
אורות

אורות

בימים האחרונים השיח בחלקים מהעם הנפלא שלנו מתחיל להיות פחות…
מעט מן ה ׳אורי׳

מעט מן ה ׳אורי׳

לאחר מעל 90 יום במילואים יצא לי לשבת עם חברי…
נתינה מתחת לרדאר

נתינה מתחת לרדאר

לעיתים אנחנו מחפשים את נחשפים למעשים הגדולים והלכאורה משמעותיים שאנשים…
עם של גיבורים…

עם של גיבורים…

בתחילת דברי אשתף אתכם בדברים שכתב אסף פרי על הגיבורים…
יהודים = תודה

יהודים = תודה

בתקופה המורכבת שבה אנחנו נמצאים ישנם גם לא מעט אורות…
חיבורים בעם ישראל…

חיבורים בעם ישראל…

מי שמסתכל על עם ישראל ועל מעשיו ולא רואה את…
הסיסמא‭ ‬של‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭...‬

הסיסמא‭ ‬של‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭...‬

לפני‭ ‬כשבועיים‭ ‬נפטר‭ ‬בגיל‭ ‬98‭ ‬צבי‭ ‬זמיר‭ ‬שהיה‭ ‬ראש‭ ‬המוסד‭…‬…
שנהיה ראויים

שנהיה ראויים

רבים‭ ‬מיקירנו‭ ‬שיצאו‭ ‬לקרב‭ ‬כתבו‭ ‬צוואה‭ ‬משתף‭ ‬בשלוש‭ ‬צוואות‭ ‬של‭…
התמונה הכללית

התמונה הכללית

אם אני אקח כל אחד ממכן/ם ונעשה תחרות בניית פאזל…
אנשים אחים אנחנו…

אנשים אחים אנחנו…

מרגיש שחלק מהתיקון של חטא יוסף ואחיו קשור לכיצד אנחנו…
Scroll to Top
גלילה למעלה