טור אורח

החינוך בימינו

המונופול הממשלתי שמי שלא רוצה לשבת בחושך או להפוך לשלולית מהחום חייב להשתמש בו בכל מקרה? מה הצעד הבא, בנק ישראל עושה פרסומות לכסף? בעצם גם זה כבר היה.

הרב זאב קרוב

הרב זאב קרוב

מלאכת החינוך מורכבת ולא פשוטה, בכל דור ודור. הלא מטרת מלאכת החינוך היא להוציא מן הכח אל הפועל את הכוחות ואת הטבע שנטע הבורא בכל אחד ואחד, בבחינת "חנוך לנער על פי דרכו". לכאורה, בכדי לגשת למלאכה חשובה זו צריך להיות לפחות מלאך. יש לדעת מהן התכונות שנטע הבורא בילד שלנו, יש להבין מהן הדרכים המתאימות להוציא מן הכח אל הפועל את כוחות הילד ויש לראות כיצד עוזרים לילדנו לפרוח ולצמוח בחברה הקרובה והרחוקה ובתרבות הקיימת מסביב.

יתרה מזו, הראי"ה קוק כותב באגרותיו: "אם יבוא אדם לחדש דברים עליונים בעסקי התשובה בזמן הזה, ואל דברת קץ המגולה ואור הישועה הזרוחה לא יביט, לא יוכל לכוון שום דבר לאמיתתה של תורת אמת". בדומה לכך, אם יבוא אדם לחנך או להעמיד משנה סדורה בחינוך, תוך שאינו מביט ומבין את גודל התקופה ומשמעותה, לא יוכל לחנך באמת. לכאורה, אם כן, זוהי משימה בלתי אפשרית.

חובתנו וזכותנו לחנך נובעות מההארה שמאיר לנו הבורא את הדרך החינוכית הנאותה. התורה וחז"ל האירו לנו את הדרך לחינוך, הן בזמני גלות ובזמנים קשים והן בזמנים שבהם עם ישראל בארצו. הרי לא החיים בגלות כחיים בארץ ישראל, וממילא לא הרי החינוך בארץ ישראל כהרי החינוך בגלות.

החינוך עוסק בנפשות ישראל, וממילא הארת החינוך חייבת להגיע מתורת ישראל. "ישראל ואורייתא חד הוא". הארת החינוך צריכה לבוא מתוך מבט עמוק, המנסה לראות עין בעין עם הבורא את תהליכי הצמיחה של אדם מישראל, מקטנותו ועד בגרותו. ההבנה שאנו עוסקים בבניין שלם המקיף את עולם ההכרה, עולם הרצון ואת עולם המעשה של האדם, מכריחה להתעסק בכל חלקי האדם בכדי לסייע לו להכיר את עצמיותו ולמלא את ייעודו בחיים. כפי שכותב הרב: "כשמסיחים דעה מלהסתכל בתוכיות החיים של עצמו, הכל נעשה מעורבב ומסופק, והתשובה הראשית שהיא מאירה את המחשכים מיד היא שישוב האדם אל עצמו". יסודות החינוך צריכים לשים להם למטרה לסייע לאדם להתחבר לעולמו הפנימי והייחודי

עוד במדור זה

ניסן‭ - ‬לנהוג‭ ‬מחוץ‭ ‬לקופסא‭ ‬

ניסן‭ - ‬לנהוג‭ ‬מחוץ‭ ‬לקופסא‭ ‬

לפני‭ ‬מספר‭ ‬שנים‭ ‬יצאה‭ ‬חברת‭-‬המכוניות‭ ‬היפנית‭ ‬‮'‬ניסאן‮'‬‭ ‬במסע‭-‬פרסום‭ ‬מבריק‭ ‬ויצירתי‭,…
התורה‭ ‬חסה‭ ‬על‭ ‬הממון

התורה‭ ‬חסה‭ ‬על‭ ‬הממון

01‭ ‬טבעו‭ ‬של‭ ‬האדם‭ ‬לאהוב‭ ‬את‭ ‬ממונו‭, ‬עד‭ ‬כדי‭ ‬כך‭…
נגישות לאחר המלחמה

נגישות לאחר המלחמה

את הטור הזה אני כותב לאחר ניסיונות מרובים של שמואל…
לדמותו של הרב פרופ׳ זכריה דור-שב זצ״ל

לדמותו של הרב פרופ׳ זכריה דור-שב זצ״ל

הרב פרופסור זכריה דור-שב זצ״ל נלקח לבית עולמו בז׳ שבט…
היה חכם, לא רק צודק

היה חכם, לא רק צודק

היה חכם, לא רק צודקשבע שמות היו לו ליתרו ואחד משמותיו…
אין כמו נוסטלגיה

אין כמו נוסטלגיה

השבוע באופן ספונטני יצא לי לדבר עם כמה נשים ולהעלות…
גאולה‭ ‬שלימה

גאולה‭ ‬שלימה

ארבע‭ ‬פעמים‭ ‬אנו‭ ‬מוסיפים‭ ‬בתפילה‭ ‬את‭ ‬הביטוי‭ ‬‮"‬שלימה‮"‬‭. ‬בסיום‭ ‬התפילה‭…
אפרים ומנשה

אפרים ומנשה

הבכור והנבחר לא תמיד הולכים שלובים כאחד במקרא, ופעמים רבות…
יעקב ויוסף

יעקב ויוסף

כשבקש יצחק אבינו לירד למצרים התגלה אליו הקב״ה ואמר לו:…
נר חנוכה כבתה אין זקוק לה

נר חנוכה כבתה אין זקוק לה

הראי״ה בספרו ״עין איה״ (שם) מסביר את ההבדל בין נר…
להגיד להם תודה

להגיד להם תודה

השבוע כולנו ב״ה זכינו לשמוח בפעימות הראשונות של החזרת החטופים…
גאון קדוש ונורמלי

גאון קדוש ונורמלי

איך קטן כמוני יכול לכתוב על הגדול בענקיםקשה להקיף דמות…
געגועים

געגועים

עוד ישבו זקנים וזקנות ברחובות ירושלים ואיש משענתו בידו מרוב…
מוסר מלחמה – חישוב מסלול מחדש

מוסר מלחמה – חישוב מסלול מחדש

מדוע נזף הגנרל האמריקאי בקצין הישראלי על מוסר המלחמה של…
חובתנו לנצח

חובתנו לנצח

הקב"ה הכניס אותנו לאירוע היסטורי וחשוב לנו לנסות להבין את…
שבוע מילוט זוגי

שבוע מילוט זוגי

בקורס טיס, הלוא הוא אחד הקורסים היוקרתיים של צה"ל יש…
Scroll to Top
גלילה למעלה