אלישע בן קימון

הסכמים צריך לכבד

ברגע שההסכם נחתם והם ירדו מההר, וביצעו את חלקם במתווה על הממשלה לעמוד בהסכם. כל תוצאה אחרת מלבד עמידה בהסכם תגרור חוסר אמון מצד הממשלה שעלול לזעזע אותה דרמטית

אלישע בן קימון

עיתונאי ידיעות אחרונות

אלישע בן קימון

עיתונאי ידיעות אחרונות

עיתונאי ידיעות אחרונות

01
בשבוע שעבר נודע לי כי עבודות בדיקת הקרקע "בגבעת אביתר" שנעשתה במנהל האזרחי הסתיימה. על פי תוצאיה, נמצאו כ-60 דונמים שניתן להכשיר כאדמות מדינה.
המשמעות היא שבהחלטת ממשלה ניתן יהיה להקים במקום התיישבות ישראלית. אלא שמיד לאחר פרסום הדברים התפתח דיון – לא על התוצאות ומשמעותן אלא על עצם קיום ההסכם עליו חתמה המדינה. כאילו הבדיקה בכלל לא רלוונטית וכל המשא ומתן שנוהל מול אנשי השומרון היה הונאה.
בתחילת יולי האחרון לאחר ימים ארוכים של פגישות ומשא ומתן עיקש כשאיום הפינוי מעבר לפינה חתמו אנשי "תנועת נחלה" יחד עם ראש מועצת שומרון יוסי דגן ואנשי אביתר על מסמך מול מזכיר הממשלה שלום שלמה אליו מכותבים ראש הממשלה נפתלי בנט וסגן ראש הממשלה ושר הביטחון בני גנץ, ולפיו המתנחלים יעזבו את הבתים מרצון וייקחו איתם את תכולת הבתים.
במקביל הצבא יאבטח את המקום, וכן יתבצע סקר קרקע שיבחן את חוקיות האדמות, והאדמות שימצא שניתן להכריז עליהם כאדמות מדינה יוכרו כחוקיות ויוקם עליהם הישוב.
בסעיפים 5, 6 להסכם נכתב כך: "ובהקדם האפשרי לאחר ההכרזה הראשונית על השטח כאדמות מדינה ובכפוף להשלמת ההליכים התכנוניים הנדרשים ולכל דרישה שבדין תתאפשר הקמת ישיבה ומגורים נלווים לה ולמשפחות צוות הישיבה. המתנחלים ירדו מההר, ומאז אגב משלמים "מס אביתר" בכל הקמת גבעה חדשה.
02
לפני כחודש נכתב בטור זה על המדיניות החדשה שגובשה במשרד הביטחון ולפיה כל אוהל פחון או מבנה קטן על גבעה יפונה באופן מהיר ואגרסיבי, וכך קורה בשבועות האחרונים.
במהלך השבוע אמר השר לשיתוף פעולה אזורי עיסוואי פריג׳ בתוכנית הרדיו קלמן ליברמן כי "הממשלה לא תקים באביתר לא ישיבה ולא יישוב אנחנו לא נסכים לזה".
מה בעצם מנסה לעשות כאן השר פריג׳?הוא אומנם מדבר לקהל הלקוחות שלו אבל יותר מזה הוא מעקר למעשה כל הסכם עליו חתומה הממשלה בה הוא חבר. מבטל ברגע אחד כל הסכמה אליה הגיעו ראש הממשלה ושר הביטחון שלו שאיתם הוא משתף פעולה באופן אזורי. איך היה מגיב השר פריג׳ אם המדינה הייתה מעמידה הסדר עם תושבי חאן אל אחמר ואז השרה איילת שקד הייתה אומרת: "לא נקיים את ההסכם"? או אם הייתה הממשלה מגיעה לסיכומים עם הבדואים בנגב לגבי הסדרת התיישבותם ואז השר זאב אלקין היה אומר: "לא נסכים לזה"?
03
עכשיו צריך להבין, ההסכם לא קבע שיש להקים התיישבות או ישיבה בגבעת אביתר, אלא שהדבר יתבצע בכפוף לבדיקת סקר הקרקע, כלומר בכפוף להליך, שאם יימצא תקין וחוקי, יצא לפועל. כלומר באמירתו פריג׳ מרסק את כל האמון שנבנה בין הממשלה לאזרחיה.
נכון, יגידו המתנגדים, שהמתנחלים הגיעו לשם באופן בלתי חוקי. הם לא קיבלו אישורים, הם ניצלו את המצב הביטחוני, ועוד המון סיבות. אבל ברגע שההסכם נחתם והם ירדו מההר, וביצעו את חלקם במתווה על הממשלה לעמוד בהסכם. כל תוצאה אחרת מלבד עמידה בהסכם תגרור חוסר אמון מצד הממשלה שעלול לזעזע אותה דרמטית.

עוד במדור זה

האיש החזק בממשלה

האיש החזק בממשלה

01חצי שנה להקמת הממשלה, וכבר אפשר להגיד את מה שבדצמבר…
מלחמה, לא סבב

מלחמה, לא סבב

בליל שישי האחרון בצאתי מבית הכנסת פנה אליי אחד מחברי…
בדרך לשום מקום

בדרך לשום מקום

01המחאה מקודשת. הנושא כבר לא מעניין. המחאה מקודשת. ראשי המחאה…
המשוואה החדשה

המשוואה החדשה

01נכון לכתיבת שורות אלה צה״ל נמצא במערכה מול ראשי הג'יהאד…
להשיב את הבייס

להשיב את הבייס

01עם פתיחת כנס הקיץ של הכנסת, נמצאת הממשלה באחת מנקודות…
לגלגל ת׳בלוף

לגלגל ת׳בלוף

01ח׳אן אל-אחמר. כנראה שסיפור ח׳אן אל-אחמר הוא הדבר הכי יציב…
החיים שאחרי המוות

החיים שאחרי המוות

אפשר להכיר אנשים שאינם בחיים. אפשר לחיות לאורם. אפשר ללמוד…
ברווז צולע

ברווז צולע

שר הביטחון גלנט עובר טלטלה. צריך להגיד ביושר – יש…
לא לפספס את ההזדמנות

לא לפספס את ההזדמנות

01הימין לא הפסיד. פתקי ההצבעה לא נזרקו לפח. הרפורמה תתקדם…
ביטחון. סוף

ביטחון. סוף

01חווארה. "המשימה המרכזית שלי היא שתושב שבאחריותי לא יפחד. לא…
זה שכן וזה שלא

זה שכן וזה שלא

01זה שכן. "חוק התיקון הזה בא לרפא את הפצע הפתוח…
אמונה וביטחון

אמונה וביטחון

01אמונה. שבוע קשה עבר על עם ישראל. אי אפשר לדמיין…
מחאה שיצאה משליטה

מחאה שיצאה משליטה

01אני בעד מחאות ומאבקים. סיקרתי הפגנות רבות ואף לקחתי חלק…
מאחורי הקלעים של הדרמה ביהודה ושומרון

מאחורי הקלעים של הדרמה ביהודה ושומרון

01וואו. איזו החלטת קבינט הייתה השבוע להתיישבות. משהו שלא רואים…
אחד בפה ואחד בלב

אחד בפה ואחד בלב

01שני דברים התרחשו במהלך השבועיים האחרונים, והם אולי מעידים יותר…
הזמן שלפני הרמדאן

הזמן שלפני הרמדאן

01"זה חייב לקרות עכשיו, אחרת נאבד את המומנטום. אם השבוע…
Scroll to Top
גלילה למעלה