אלישע בן קימון

הסנטימנט היהודי וקבר יוסף

אלישע בן קימון

אלישע בן קימון

עיתונאי ידיעות אחרונות

אלישע בן קימון

אלישע בן קימון

עיתונאי ידיעות אחרונות

עיתונאי ידיעות אחרונות

01
בלילה שבין רביעי לחמישי שעבר נורו יריות לעבר מאות מתפללים שנכנסו לציון קבר יוסף שבשכם. יש הטוענים כי הירי לא היה מדויק על מנת להרתיע ולא לפגוע. המתפללים נצמדו לקירות ציון הקבר והצבא החל אט אט בפינוי המתפללים. כתוצאה מהירי נפצעו שלושה בני אדם ובהם גם מח"ט שומרון אל"מ רועי צוויג שלא הסכים לקבל טיפול רפואי עד שסיים את משימת ההגנה על המתפללים. שני האזרחים האחרים נפצעו באורח קל טופלו ונשלחו הביתה. עד כאן האירוע. אך מה שמדהים הוא השיח שהתפתח לאחר יציאת הכוחות. גורמים במערכת הביטחון החלו לנגח בשיחות סגורות את ההחלטה של חטמ"ר שומרון לקיים את כניסת המתפללים למרות שקודם לכן בוצע ירי במרחב. מהר מאוד השיח כבר גלש ל"מדוע נכנסים לתוך שכם מאות מתפללים" או "למה לעשות אצבע בעין לפלסטינים". היו שהגדירו זאת כ"קרנבל חודשי מסוכן" פתאום, אחרי שמחבלים יורים. כן יורים, לעבר מתפללים בהם גם ילדים, צריך "לשקול" את הכניסות למתחם הקבר?
סוגיית קבר יוסף מאוד נפיצה. לא צריך להכביר במילים על אירועי העבר אבל ברור לכל שהעיסוק בקבר יוסף, בכניסות אליו, ובביקורים זוכים לתהודה רבה. כמו בכל פרמטר בסכסוך הישראלי-פלסטיני גם על קבר יוסף יש דעות לכאן ולכאן. מלהפסיק בכלל להיכנס למקום כדי "לא להרגיז את הפלסטינים" ועד לחזרה מלאה לשליטה על מתחם הקבר והקמת הישיבה מחדש.
02
לא נפתור כאן את הסוגיה, אבל ברקע אירועי הירי צריך להעמיד דברים על דיוקם. ראשית מדובר על טרור שמופעל כלפי אנשים חפים מפשע. ירי של מחבלים חמושים לעבר ילדים שבאו להתפלל. ומול טרור אסור להתקפל ובטח שלא "לשקול מחדש" את הכניסות והביקורים בקבר יוסף. שנית, היכן הרשות הפלסטינית? כן הרשות. לאן נעלמה המדיניות שטיפח שר הביטחון בני גנץ בשנה האחרונה מול אבו מאזן? איפה התיאום? מה הועילו הפגישות בראש העין? האם הדבר מסתכם רק באישורי עבודה שהולכים וגדלים? איפה החלק של הרשות בשליטה על חמושים בשכם? או שהיא כבר הפכה לג'נין ולא סיפרו לנו? הרי הכניסות לקבר יוסף נעשות תוך הבנות מול הפלסטינים ותיאום מלא. אף אחד כאן לא עושה זאת בבחינת אצבע בעין.
03
מח"ט שומרון רועי צוויג שנפצע בתקרית עבר הרבה במהלך החודשים האחרונים. צוויג ספג, ועדיין סופג ביקורות מהצד השמאלי של המפה הפוליטית וסומן על ידם כחביב המתנחלים. הוקדשו לו כתבות צבע רחבות וגם אייטמים במהדורות החדשות. גם גורמים בתוך הצבא ידעו לתת ביקורת ולהצטרף לחגיגה. אני לא מכיר את דעותיו של אל"מ צוייג ומעולם לא דיברנו על פוליטיקה. מה שאני כן יודע זה שהוא מסכן את חייו באחת התקופות המורכבות ביותר בשומרון בשנים האחרונות, התקופה שלאחר "שומר חומות". אם זה בחוליית ירי שהסתובבה בגזרתו והוא חתר למגע יחד עם לוחמי יחידה מיוחדת והיה בכוח שהביא לחיסולה, אם זה באבטחת מתיישבים בגבעת אביתר וניסיונות שלו לשמר את השקט מול הפלסטינים, ואם זה בפעילות מול זורקי האבנים בכפר חווארה ועוד לא מעט פעולות שמגלות שהוא בא לעבוד. צוויג נפצע טופל ושוחרר אבל גם את הפייק שצוויג פוגע בפלסטינים צריך לפרק.
04
אולי הכי חשוב. מדינת ישראל היא מדינה יהודית ודמוקרטית. יהודים הגיעו לכאן מכל קצוות העולם כדי להיות חלק מהעם היהודי. הסנטימנט החזק ביותר שמדביק אותנו כעם וכאומה היא היהדות והחיבור למקורות ולמסורת. קבר יוסף הוא אחד מהאלמנטים הללו. ישראל עזבה את המקום אחרי הסכמים שיש הרבה מה להגיד עליהם. כיום ישנה מציאות מורכבת שבכל זאת, נותנת ליהודי את הפתח להתחבר עם הסנטימנטים הקדושים לו. גם אם זה בתיאום מראש, באישון לילה באוטובוס ממוגן ותחת סכנה. ובזה אסור לפגוע.

עוד במדור זה

האיש החזק בממשלה

האיש החזק בממשלה

01חצי שנה להקמת הממשלה, וכבר אפשר להגיד את מה שבדצמבר…
מלחמה, לא סבב

מלחמה, לא סבב

בליל שישי האחרון בצאתי מבית הכנסת פנה אליי אחד מחברי…
בדרך לשום מקום

בדרך לשום מקום

01המחאה מקודשת. הנושא כבר לא מעניין. המחאה מקודשת. ראשי המחאה…
המשוואה החדשה

המשוואה החדשה

01נכון לכתיבת שורות אלה צה״ל נמצא במערכה מול ראשי הג'יהאד…
להשיב את הבייס

להשיב את הבייס

01עם פתיחת כנס הקיץ של הכנסת, נמצאת הממשלה באחת מנקודות…
לגלגל ת׳בלוף

לגלגל ת׳בלוף

01ח׳אן אל-אחמר. כנראה שסיפור ח׳אן אל-אחמר הוא הדבר הכי יציב…
החיים שאחרי המוות

החיים שאחרי המוות

אפשר להכיר אנשים שאינם בחיים. אפשר לחיות לאורם. אפשר ללמוד…
ברווז צולע

ברווז צולע

שר הביטחון גלנט עובר טלטלה. צריך להגיד ביושר – יש…
לא לפספס את ההזדמנות

לא לפספס את ההזדמנות

01הימין לא הפסיד. פתקי ההצבעה לא נזרקו לפח. הרפורמה תתקדם…
ביטחון. סוף

ביטחון. סוף

01חווארה. "המשימה המרכזית שלי היא שתושב שבאחריותי לא יפחד. לא…
זה שכן וזה שלא

זה שכן וזה שלא

01זה שכן. "חוק התיקון הזה בא לרפא את הפצע הפתוח…
אמונה וביטחון

אמונה וביטחון

01אמונה. שבוע קשה עבר על עם ישראל. אי אפשר לדמיין…
מחאה שיצאה משליטה

מחאה שיצאה משליטה

01אני בעד מחאות ומאבקים. סיקרתי הפגנות רבות ואף לקחתי חלק…
מאחורי הקלעים של הדרמה ביהודה ושומרון

מאחורי הקלעים של הדרמה ביהודה ושומרון

01וואו. איזו החלטת קבינט הייתה השבוע להתיישבות. משהו שלא רואים…
אחד בפה ואחד בלב

אחד בפה ואחד בלב

01שני דברים התרחשו במהלך השבועיים האחרונים, והם אולי מעידים יותר…
הזמן שלפני הרמדאן

הזמן שלפני הרמדאן

01"זה חייב לקרות עכשיו, אחרת נאבד את המומנטום. אם השבוע…
Scroll to Top
גלילה למעלה