אלישע בן קימון

הפירומן האמיתי בסיפור שייח ג'ארח

01
המשילות בשכונת שייח ג'ראח, או שמעון הצדיק, תלוי את מי שואלים, כמעט ולא קיימת. לא במימוש פסקי הדין, לא במדיניות הממשלה וגם לא במשטרה. הקרב על שייח ג'ראח נוהל עשרות שנים הרחק מאור הזרקורים, בין מסמכים ישנים ופלפולי משפט – אך כאשר זיהו הפורעים בשטח את ההססנות של מקבלי ההחלטות הם הרימו ראש והדליקו את האש.
ברמה המשפטית העניין די מוכרע. השטח נקנה על-ידי קהילות יהודיות עוד ב-1875, נכבש במלחמת העצמאות וחולק על-ידי הירדנים לפלסטינים שגרים בו עד היום. במהלך השנים הוכחה בעלותם של אנשי הקהילות היהודיות בכמה הליכים משפטיים על מבנים בשכונה. בשנות השמונים הייתה פשרה על הפרק, והדיירים הפלסטינים הוכרו כדיירים מוגנים. אלא שהפלסטינים לא שילמו שכירות לבעלים היהודים, ובכך פגעו בזכויותיהם להמשיך להתגורר במקום.
השנים עברו – וכל צד המשיך לטעון לחלקו בשכונה. הפלסטינים טוענים כי השטח לא שייך לירדנים, אלא נמצא בבעלות פרטית, אך הטענה נדחתה בבית המשפט. הסיבה למאבקים המשפטיים טמונה בחוק "הסדרי משפט ומנהל", שחוקק בשנת 1970. משמעות החוק, היא שיהודים שאיבדו נכסים ב-1948 בגלל שמזרח ירושלים נכבשה על ידי הירדנים, יכלו לדרוש אותם בחזרה אחרי שהשטח נכבש בחזרה ב-1967. אך החוק לא מאפשר לפלסטינים שמצאו את עצמם בסיטואציה דומה לקבל את נכסיהם בחזרה. הסיבה: "חוק נכסי נפקדים" קובע כי אם הבעלים היה בישראל ב-1948 ולאחר מכן עבר למדינת אויב (כמו ירדן באותן השנים), הוא מאבד את הזכות על הקרקע.
02
מעת לעת מתנהל הדיון המשפטי, מוגשים עררים והסאגה ממשיכה להתנהל בבתי המשפט – כשהסוגיה הבוערת כעת עוסקת בפינוי משפחת סאלם הפלסטינית מביתה. הבית הסמוך למשפחת סאלם, הוא ביתו של טל יושבייב, שהוצת כבר חמש פעמים. בית המשפט פסק כי המדינה חייבת לפנות את משפחת סאלם בחודש מרץ הקרוב. בסוף השבוע שעבר שוב הוצת ביתו של יושבייב – מה שהוביל לסערה התורנית, בעקבותיה הציב חבר הכנסת איתמר בן גביר (הציונות הדתית) את לשכתו בשכונה. במשטרה ובשירות הביטחון הכללי הבינו את חומרת הדברים ועבדו במרץ על פענוח ההצתה. ואכן עצרו חשודים. אם כן, לולא היה בן גביר מגיע לשכונה ומקים פסטיבל תקשורתי, במשטרה עדיין היו ישנים. את רכבו של טל יושבייב הציתו 9 פעמים. שוב נגיד 9 פעמים! את ביתו 5 פעמים. שוב נגיד – 5 פעמים! והכל מצולם. אבל לא היו עצורים.
03
הסכסוך בשייח ג'ראח הוא מיקרו קוסמוס למחלוקת ארוכת השנים בין ישראל לפלסטינים. השכונה שמרוחקת כמה מאות מטרים מהרכבת הקלה, מבתי מלון וממרכז העיר, מתנהלת כאקס טריטוריה שאליה מתנקז הסכסוך. היעדר משילות ומימוש החוק בשכונה גורר שורת הצתות של ביתו ורכבו של יושבייב ועימותים אלימים. על מעשיו "זכה" בן גביר למתקפות מהשמאל. אבל צריך לזכור: יש פירומן בסיפור הזה והוא לא מגיע מהכנסת. הוא מסתובב כבר חודשים בשכונה ומצית מכוניות, ובסוף השבוע גם ניסה לרצוח משפחה.

עוד במדור זה

האיש החזק בממשלה

האיש החזק בממשלה

01חצי שנה להקמת הממשלה, וכבר אפשר להגיד את מה שבדצמבר…
מלחמה, לא סבב

מלחמה, לא סבב

בליל שישי האחרון בצאתי מבית הכנסת פנה אליי אחד מחברי…
בדרך לשום מקום

בדרך לשום מקום

01המחאה מקודשת. הנושא כבר לא מעניין. המחאה מקודשת. ראשי המחאה…
המשוואה החדשה

המשוואה החדשה

01נכון לכתיבת שורות אלה צה״ל נמצא במערכה מול ראשי הג'יהאד…
להשיב את הבייס

להשיב את הבייס

01עם פתיחת כנס הקיץ של הכנסת, נמצאת הממשלה באחת מנקודות…
לגלגל ת׳בלוף

לגלגל ת׳בלוף

01ח׳אן אל-אחמר. כנראה שסיפור ח׳אן אל-אחמר הוא הדבר הכי יציב…
החיים שאחרי המוות

החיים שאחרי המוות

אפשר להכיר אנשים שאינם בחיים. אפשר לחיות לאורם. אפשר ללמוד…
ברווז צולע

ברווז צולע

שר הביטחון גלנט עובר טלטלה. צריך להגיד ביושר – יש…
לא לפספס את ההזדמנות

לא לפספס את ההזדמנות

01הימין לא הפסיד. פתקי ההצבעה לא נזרקו לפח. הרפורמה תתקדם…
ביטחון. סוף

ביטחון. סוף

01חווארה. "המשימה המרכזית שלי היא שתושב שבאחריותי לא יפחד. לא…
זה שכן וזה שלא

זה שכן וזה שלא

01זה שכן. "חוק התיקון הזה בא לרפא את הפצע הפתוח…
אמונה וביטחון

אמונה וביטחון

01אמונה. שבוע קשה עבר על עם ישראל. אי אפשר לדמיין…
מחאה שיצאה משליטה

מחאה שיצאה משליטה

01אני בעד מחאות ומאבקים. סיקרתי הפגנות רבות ואף לקחתי חלק…
מאחורי הקלעים של הדרמה ביהודה ושומרון

מאחורי הקלעים של הדרמה ביהודה ושומרון

01וואו. איזו החלטת קבינט הייתה השבוע להתיישבות. משהו שלא רואים…
אחד בפה ואחד בלב

אחד בפה ואחד בלב

01שני דברים התרחשו במהלך השבועיים האחרונים, והם אולי מעידים יותר…
הזמן שלפני הרמדאן

הזמן שלפני הרמדאן

01"זה חייב לקרות עכשיו, אחרת נאבד את המומנטום. אם השבוע…
Scroll to Top
גלילה למעלה