שליפות

הרב אליהו רחמים זיני

הרב אליהו רחמים זיני, ראש ישיבת אור וישועה בחיפה מבית איגוד ישיבות ההסדר בשיחה פתוחה וכנה על מגפת הקורונה בראי היהדות, על האתגרים שהיא מעלה, וההזדמנויות שנולדו בעקבותיה

אסף משניות

אסף משניות

 

הרב אליהו רחמים זיני

עם ישראל והקורונה
"העולם, וגם העם היהודי לא זוכרים יותר מדי את המגפות, כי ברוך ה' כבר שנים ארוכות לא היו כאלה. אבל עם ישראל עבר לא מעט מגפות לאורך השנים וידענו להתמודד עם זה. בכל פעם האשימו אותנו שאנחנו אשמים במגפות, וזה גרם לאנטישמיות רבה. היום זכינו שאנחנו נמצאים בארצנו ואנחנו יותר מוגנים מהרבה מקומות אחרים בעולם. זה ממש לא מובן מאליו. מעבר לזה, גלויי החסד שאנחנו רואים בשבועות האחרונים צריכים לעורר בכולנו השראה רבה"
לימוד תורה תחת מגפה
"להרבה אנשים זה נראה כמו אתגר בלתי עביר, אבל אני רואה את זה יותר כשעת מבחן. אני לא באמת מצליח להבין למה אנשים אומרים שהם לא יכולים ללמוד בבידוד. זה אמור להיות בדיוק להיפך. זה מבחן לאישיותו של הלומד ולקשר שלו עם הקב"ה. זאת שאלה האם הוא מצליח ללמוד ולהתחבר לה' רק כאשר הוא נמצא בבית המדרש עם עשרות ומאות תלמידים שמעודדים אותו, או גם כאשר אין לו מסגרת, ויש לו שקט מוחלט ללמוד תורה. זה לא אומר שמדובר במשהו פשוט, אבל זאת גם הזדמנות נהדרת לכתוב, לחדש ולהעמיק. זאת גם הזדמנות להתבונן פנימה ולראות מה מתרחש בתוך נפשו"

סגירת הישיבות
"היה ברור לנו שברגע שמגיעה ההוראה לסגור את הישיבות אנחנו סוגרים ומיד סגרנו. יחד עם זה כל השיעורים מתקיימים כרגיל און ליין. לא ביטלנו ולא רבע שיעור. הכל מועבר דרך התוכנות השונות ואנחנו ממשיכים כל הזמן כרגיל, רק מרחוק. כל תלמיד יכול לפנות לכל ר"מ באופן אישי, וגם השיעורים מועברים בשעות הרגילות שלהם ובנושאים הרגילים שלהם. לא ניתן לוירוסים ומגפות לשבש לנו את הקודש"
התרגיל של אבא
"אבא שלי היה רב במשך הרבה מאוד שנים באלג'יריה ואחר כך בפריז. בכל פעם אחרי התפילה הוא היה תופס את אחד המתפללים הקבועים והיה שואל אותו מה הוא הבין וקטע מסוים או אחר בתפילה. כמעט תמיד אותם אנשים לא ידעו להסביר על מה בדיוק אותו קטע בתפילה מדבר. הם פשוט אמרו אותו כמו מצוות אנשים מלומדה. עכשיו כשכולם בעוצר ויש זמן לכל אחד להתפלל עם עצמו אפשר להתעמק יותר בתפילה ובכל נושא אחר. צריך לדעת לנצל את מה שמציאות שנוצרה"
אתגרי ההלכה
"זאת הזדמנות שנקראה לדרכנו בלי שתכננו אותה. הקב"ה דורש מאיתנו בשלב הזה לתת ביטוי להיבטים תורניים מאוד חשובים שפחות עסקנו בהן בשנים האחרונות. יחד עם זה, מדובר במבחן חשוב מאוד לנו, הרבנים. השאלה שעומדת כרגע בפנינו היא האם הרבנים יקפצו על כל קולא רק בשביל להימצא חן בעיני אנשים או בשביל להשיג פרסום כזה או אחר, או שהם יחפשו את מה שניתן להקל בו לפי רצון ה' בדיוק ולא לפי מה שהציבור רוצה. קח למשל את נושאי הטהרה. יש בעיות, וצריך למצוא להן פתרון, אבל מכאן ועד להקל פתרונות הזויים המרחק רב. אותו דבר על איסורי דרבנן, יש שחושבים שכל איסור דרבנן אפשר לבטל בימים אלה, וזה ממש מקומם. זאת שעת מבחן האם אנחנו נעמוד ברצון ה' למרות הקשיים שיש"

מענה לזקנים וחולים
"בוודאי שצריך לעזור להם ולמצוא דרכים להקל עליהם. אבל לא בכל דרך. צריך לעשות דברים בחכמה וגם להבין מה ההשלכות של פסקים שאנחנו ניתן בעת הזאת. אסור גם להיכנע ללחץ ולמתח הטבעי שכולנו. מי שרוצה למצוא פתרונות למתח שימצא אותם בתפילות ובשיח מתמיד עם בורא עולם"
חצי הכוס המלאה
"אנחנו נמצאים בזמן מושלם כדי לראות ולהבין כמה היומיום הרגיל שלנו חשוב והכרחי. אנחנו התרגלנו שללכת לסופר זה מובן מאליו. שללכת לעבודה זה דבר טבעי. מי מאיתנו חשב שיסגרו את בתי הכנסת? כל המציאות הזאת עכשיו נלקחה מאיתנו, וזה הזמן להעריך את מה שיש לנו כל הזמן. אני בטוח שכשהמגפה תעבור, המסקנות האלה שכולנו נסיק בימים הללו יחקקו בנו ולא ייעלמו מהר. אם אני צריך להצביע על נקודה חיובית- זה הנושא"
השגחת ה'
"קשה להתעלם מכך שאנחנו רואים שכל אויבנו סובלים מהקורונה אף יותר מאיתנו. באיראן האייתוללה חמינאי נכנס לבידוד ואולי אף לקה בקורונה. שרים בממשל שם נפטרו מהנגיף. מי שאחראי על מעבר הנשק לחיזבאללה וחמאס נפטר גם הוא מהקורונה. וזה רק ממשיך. נאסרללה נמצא בבידוד מחשש שגם הוא יידבק, ואני מאחל לו להישאר שם עד 120. אפילו אירופאים שרק שבוע שעבר הכריזו על סגר כנגד תוצרת יו"ש והחליטו לסמן ולהחרים את ההתיישבות, נמצאים עכשיו בסגר משל עצמם ולא יכולים לצאת לרחובות. אי אפשר שלא לראות את השגחת הקב"ה לעם ישראל. מה שמנהיגינו לא מצליחים לעשות הוא עושה עבורנו. זה מדהים ממש"
הגלובליזציה
"בעיני זאת עוד ברכה מהנגיף. האידיאולוגיה שרווחת בשנים האחרונות במערב דגלה לפרק את האומות ולהרוס את השוני המיוחד של כל עם ועם. ואז הגיעה הקורונה וגרמה לכך שכל עם ועם וכל מדינה ומדינה יסגרו את הגבולות ויגנו על עצמם. נכון, המחיר מאוד יקר, אבל יש גם השלכות חיוביות בצד הקושי והאסון הקשה"

עוד במדור זה

שליפות

שליפות

אבא איש חינוך. אומרים שהקשר לאבא משתקף בקשר עם הקב״ה…
שליפות

שליפות

אבאג׳ק סיאלום. נולד בתוניס ובהמשך היגר בגיל שמונה לצרפת עם…
שליפות

שליפות

אבאגיבור. חושב עליו בכל יום. אבי ז״ל נפצע בקרב עם…
שליפות

שליפות

אבאאינטלקטואל, למדן.אימאהעוגן של המשפחה, מורה בנשמתה, מנהלת בית ספר, בשלנית.…
שליפות

שליפות

אבאזאב. פתח אותי לעולם הכלכלה. משתכנע מכל טיעוני הימין, אבל…
שליפות

שליפות

אבא האבא הכי טוב בחיים, רחמים טסה. אבא שלמדתי ממנו…
שליפות

שליפות

אבא תותח, דוגמה אישית, יציבות, ביטחון, אכפתיות, קשיחות, אהבה, השראה,…
שליפות

שליפות

ההוריםדוד ואסנת. בעלי תשובה, עלו מאוסטרליה מתוך ציונות ואהבה לארץ.…
שליפות

שליפות

אבא אבא עלה מדרום אפריקה בגיל 19-20 אחרי מלחמת ששת…
שליפות

שליפות

אבאאהרן, יליד העיר יזד בפרס. עלה לארץ בשנת 1958. חשמלאי…
שליפות

שליפות

אבאמשה, בן לחלוצי כפר פינס. חקלאי בנשמה.אימאמלי, שורדת שואה שהטביעה…
שליפות

שליפות

אבאאבי היקר משיח. יליד שכונת הבוכרים בירושלים של שנות ה-40,…
שליפות

שליפות

אבא אהרון. אימא שושנה. החצי השני שרית. המשפחה עלמה (9),…
שליפות

שליפות

אבאגדל במוסקבה ולמד אומנות. עלה לארץ בראשית שנות ה-90.אימאגדלה בברדיצ'ב,…
שליפות

שליפות

אבאהוא ההוכחה שעם הרבה אמונה וכח רצון אפשר להתגבר על…
שליפות

שליפות

אבא יהושע. גדול הדור שלי. ממנו ספגתי אהבה לעם, לארץ…
Scroll to Top
גלילה למעלה