שליפות

הרב יוני לביא

תקופה הנוכחית מעלה שאלות ואתגרים לא פשוטים עבור בני הנוער. הרב יוני לביא, ראש אירגון חברים מקשיבים, בראיון אחד על אחד מיוחד עבור בני הנוער על אתגרים ושאלות אלה

אסף משניות

אסף משניות

הזמן הפנוי בסגר
החלל הפנוי שנוצר בלו"ז שלנו מחייב אותנו בגמישות ויצירתיות כדי למלא אותו בתוכן. האתגר הפעם קשה יותר מבכל חופש גדול כי סגורות בפנינו רוב האפשרויות הכרוכות ביציאה מן הבית (בריכה, טיולים, אופניים, מפגש עם חברים).
מה עושים? 
אפשרות אחת היא להתבאס מהמצב ולספור בעצבנות את הדקות והימים עד שהקורונה תיעלם. אפשרות טובה יותר היא לראות בו הזדמנות לפתח תחומי עניין ותחביבים חדשים שטרם הכרנו.
אחד התרגילים שעושים בלימוד אומנויות לחימה הוא לקשור יד אחת של המתאמן. מאותו רגע עליו להתרגל להילחם ביד אחת בלבד.  בתחילה הדבר קשה מאוד, אך בהמשך הלוחם מסתגל למגבלה ולומד להיאבק ביד אחת נגד יריבים שלהם שתי ידיים חופשיות. כאשר מתירים את היד הקשורה והלוחם שב לזירת הקרב הוא מרגיש פתאום כאילו יש לו שלוש ידיים.

כך גם בענייננו. אין ספק שמי שיתמודד נכון עם התקופה הזו יצא ממנה גדול יותר. הוא ילמד להעסיק את עצמו ולפתח תחומי עניין ותחביבים חדשים שילכו איתו גם הלאה. איפה מוצאים רעיונות? אצל חברים, באינטרנט, בספרים. מה שנותר הוא רק ליישם.

אתגרי צניעות
טבעי ומובן שבימים אלו אנו מבלים זמן רב יותר מול המסך. אך כאשר הוא מחובר לאינטרנט, בפרט אם אינו מסונן, הסיכון גדול מאוד.
כדי להגן על עצמנו יש לפעול בשלושה מישורים: ראשית, לוודא שהאינטרנט בבית מוגן, ובמיוחד בסלולרי. בשיחת טלפון פשוטה אפשר לבקש מהספק סינון תוכן חינמי, אך עדיף לשלם על סינון מקצועי ואיכותי יותר. אם המכשיר אינו מוגן, אל תשתמשו בו! זה כמו לשחק בנשק שהמחסנית טעונה בו. זה עניין של זמן עד שייפלט כדור ומישהו ייפגע. טיפ מועיל הוא לצפות ולגלוש רק כשיש בחדר עוד אנשים. רוצים לצפות בסרט, בסדרה או בקליפ? בחרו אחד מתאים כדי שלא יהיו אי-נעימויות באמצע.
שנית, הקפידו להיות עסוקים כמה שיותר. שעמום ובטלה הם הפתח לנפילה. דבר שלישי, מלאו את המצברים הרוחניים דרך תפילה ולימוד תורה בדגש על ענייני צניעות וקדושה. מי שמחובר למעלה נופל פחות למטה.
הקושי הכלכלי
בעתיד, כשתהיה לכם בעזרת ה' עבודה מסודרת ומכניסה, תוכלו לסייע למי שחסר לו. כרגע העזרה העיקרית היא לשמור על אווירה טובה ושמחה בבית ולא להוסיף על הדאגה הכלכלית של ההורים התמודדויות נוספות. עכשיו לא הזמן לבקש אייפון משודרג או להחליף למלתחה חדשה. איביי ועליאקספרס יחכו בינתיים, וכולנו נשתדל להתאזר בסבלנות ולצמצם בהוצאות.
הכנות לשנה הבאה
יש ישיבות המציעות שבו"ש מקוון דרך הזום. הדבר נותן התרשמות מסוימת, אך היא אינה מספיקה. אין תחליף לביקור ממשי במקום, לפגוש את התלמידים, הר"מים, ראש הישיבה, להתרשם מהאווירה.
מה שאפשר לעשות בינתיים הוא תחקיר מקדים שבו מלקטים את מרב המידע כדי להתמקד באפשרויות הרלוונטיות ביותר, ומשאירים את השלב הסופי של הביקור להזדמנות הראשונה שהדבר יתאפשר.
אם הישיבות יהיו סגורות עד סוף השנה, חלילה, תצטרך לדחות את הבדיקה לתחילת זמן אלול, ובסייעתא דשמיא להגיע במהירות להחלטה. לא צריך להילחץ מהעניין. אינך היחיד שנמצא בדילמה הזו, וגם הישיבות מצידן יגלו התחשבות וסבלנות.
חיי חברה
שמירה על הקשר עם החברים והחברות חשובה מאוד, במיוחד בימים אלו. המזל שלנו הוא שהקורונה באה במאה ה-21, ויש המון אפשרויות לעשות את זה: בטלפון, במסרונים, בוואטסאפ ובלהיט החם – "גם זום לטובה". גלו יוזמה וארגנו מפגשים עם הכיתה, השבט, החבר'ה, וכמובן עם שאר חלקי המשפחה. רבים מספרים שדווקא בזכות הקורונה התהדקו הקשרים שלהם עם סבא וסבתא ובני הדודים.
עם זאת אחד הדברים שלמדנו בעת הזאת הוא להיות קצת יותר עם עצמנו, וגם לזה יש ערך.
התחזקות רוחנית
טיפ 1: שמרו על מסגרת של יום ולילה. לכו לישון בשעה נורמלית וקומו בשעה סבירה. גם אם אין לימודים סדירים, אל תהפכו לינשופים בלילה וישנוניים ביום.
טיפ 2: אם זכיתם ויש בסביבתכם מניין, אשריכם. אם לא, הקפידו להתפלל ביחידות בלי לפספס את זמן קריאת שמע ותפילה. השמירה על ערוץ הקשר עם ריבונו של עולם חשובה במיוחד בימים אלו. הזכירו בתפילות במיוחד את חולי הקורונה הנאבקים על חייהם, את הסובלים מהבדידות, את המובטלים וכו'.
טיפ 3: צאו לחל"ת! ראשי תיבות: חייבים ללמוד תורה. הקפידו על לימוד תורה יומי לבד או עם חברים (דרך הטלפון או הזום) באמצעות ספרים או בשיעורים וירטואליים. הציבו לעצמכם יעד תורני לכיבוש בתקופת הקורונה – סיום מסכת בגמרא, ספר בתנ"ך, ספר באמונה – והסתערו עליו.
אמונה במגפה
איננו יודעים למה בדיוק הקורונה באה וגם לא מתי היא תלך. דבר אחד בטוח: למרות שמוסדות החינוך מושבתים הקורונה עשתה לכולנו בית ספר. היא לימדה את העולם המודרני הרבה דברים טובים כמו ענווה, סבלנות, הסתפקות במועט, התגברות, משפחתיות, ואנו מקווים שהם יישארו איתנו גם ביום שאחרי.
כאנשים מאמינים אנו יודעים שהעולם אינו הפקר. את ההיסטוריה מנהל ריבון העולמים, והוא יודע בדיוק מה הוא עושה.
כיהודים אנו מלאי אופטימיות ובטוחים שאם עברנו את פרעה – ואחריו צרות, רדיפות, פוגרומים ומלחמות – נעבור גם את זה. במוקדם או במאוחר ימצא העולם תרופה לקורונה, ולנו יישאר להביט לאחור על התקופה הזו ולגלות מה לקחנו ממנה.
אם תרשמו באתר 'מילה טובה' "מבט אמוני על הקורונה", תמצאו אוסף סרטונים מעוררי השראה ומחשבה לימים האלו.

עוד במדור זה

שליפות

שליפות

אבא איש חינוך. אומרים שהקשר לאבא משתקף בקשר עם הקב״ה…
שליפות

שליפות

אבאג׳ק סיאלום. נולד בתוניס ובהמשך היגר בגיל שמונה לצרפת עם…
שליפות

שליפות

אבאגיבור. חושב עליו בכל יום. אבי ז״ל נפצע בקרב עם…
שליפות

שליפות

אבאאינטלקטואל, למדן.אימאהעוגן של המשפחה, מורה בנשמתה, מנהלת בית ספר, בשלנית.…
שליפות

שליפות

אבאזאב. פתח אותי לעולם הכלכלה. משתכנע מכל טיעוני הימין, אבל…
שליפות

שליפות

אבא האבא הכי טוב בחיים, רחמים טסה. אבא שלמדתי ממנו…
שליפות

שליפות

אבא תותח, דוגמה אישית, יציבות, ביטחון, אכפתיות, קשיחות, אהבה, השראה,…
שליפות

שליפות

ההוריםדוד ואסנת. בעלי תשובה, עלו מאוסטרליה מתוך ציונות ואהבה לארץ.…
שליפות

שליפות

אבא אבא עלה מדרום אפריקה בגיל 19-20 אחרי מלחמת ששת…
שליפות

שליפות

אבאאהרן, יליד העיר יזד בפרס. עלה לארץ בשנת 1958. חשמלאי…
שליפות

שליפות

אבאמשה, בן לחלוצי כפר פינס. חקלאי בנשמה.אימאמלי, שורדת שואה שהטביעה…
שליפות

שליפות

אבאאבי היקר משיח. יליד שכונת הבוכרים בירושלים של שנות ה-40,…
שליפות

שליפות

אבא אהרון. אימא שושנה. החצי השני שרית. המשפחה עלמה (9),…
שליפות

שליפות

אבאגדל במוסקבה ולמד אומנות. עלה לארץ בראשית שנות ה-90.אימאגדלה בברדיצ'ב,…
שליפות

שליפות

אבאהוא ההוכחה שעם הרבה אמונה וכח רצון אפשר להתגבר על…
שליפות

שליפות

אבא יהושע. גדול הדור שלי. ממנו ספגתי אהבה לעם, לארץ…
Scroll to Top
גלילה למעלה