שליפות

הרב עמיטל בראלי

 

הרב עמיטל בראלי אחד על אחד גליון 411

הרב עמיטל בראלי

כתוב את הכותרת כאןארגון 'חותם' הפיץ השבוע ברשת סרטון המתאר שיתוף פעולה בין הקרן החדשה לישראל ובין ארגונים השייכים לציונות הדתית, ובשבוע הבא תיפתח שנת הלימודים, והדמות שתלווה את השנה תהיה הרב משה צבי נריה: אחד על אחד עם מנכ"ל ארגון 'חותם' ונכדו של הרב נריה הרב עמיטל בראלי
ספר על עצמך.

"בן 42, גדלתי בירושלים בעיר העתיקה ובהמשך עברנו לפסגות. למדתי בישיבת מרכז הרב ואחר כך בהסדר באור עציון ושירתי בגולני. אני נשוי לאיילת ואב לתשעה. כשהתחתנו הקמנו גבעה חדשה בשומרון, ליד אלקנה, ששמה מגן דן. אחר כך הצטרפנו לגרעין של 'בית מוריה' בבאר שבע, ומאז אנחנו שם. שירתי כרב צבאי בקבע עד הגירוש מגוש קטיף, ולאחר מכן התמקדתי בחינוך והקמתי את ארגון 'חותם'".

אביך, מרדכי בראלי ז"ל.

"אבא שלי ז"ל היה איש חינוך ותורה. בגיל מבוגר למדי, אחרי שמלאו לו 40, עזב את עבודתו בחינוך והתמסר ללימוד תורה וללימודי דיינות. הוא עסק בגיור והיה איש של תורה, יראת שמיים וחינוך".

אימך, צילה בראלי.

"אשת חינוך שבנתה בית שגידל לתורה, ליראת שמיים, לאחריות ולהתמסרות לכלל".

הרב משה צבי והרבנית רחל נריה זצ"ל נבחרו להיות הדמויות של החמ"ד לשנת הלימודים שתחל בשבוע הבא. איך אתה ראית את סבך?

"אני רואה את הרב נריה בשלוש רמות: ברמה הציבורית, ברמה שלו כאיש חינוך וברמה שלו כסבא. כאיש חינוך הרב נריה ידע לדבר בשפת הדור. הוא היה משורר של חינוך והיו לו תעצומות נפש מיוחדות להתקשר לאנשים. הוא לא היה 'איש חינוך' אלא 'רב של חינוך'.
"לרב נריה של הפעילות הציבורית הבסיס היה הקמת מוסדות בני עקיבא, הישיבה בכפר הרא"ה והיותו חבר כנסת. הוא כתב רבות גם על אירועי הזמן וכן התמחה בכתיבה הלכתית-תורנית שנוגעת לאירועי הזמן. הוא ניסח את יחס התורה למדינה המודרנית.
"ברמה השלישית הוא היה סבא שמחלק שוקולד כשפוגשים אותו, שכותב הקדשה עם חרוזים, שמקדיש את כל הזמן להתעניין בשלום נכדיו".

מפלגת 'יחד'.

"רעיון גדול וחשוב שהקדים את זמנו, חיבור של כוחות שמאמינים בעם, בתורה ובארץ. נראה שהמסר הזה עדיין לא הבשיל…"

ארגון 'חותם'.

"נוסד על רקע המאבק על הזהות היהודית של מדינת ישראל, מתוך הבנה שיש מאבק על הצביון הדתי של המדינה, על היהדות הממלכתית, על חיבור של תורה ועל צביון יהודי לעומת מגמות של הפרדת הדת מהמדינה.

"הציבור העיקרי שאמור להוביל את המסר ואת השליחות של מדינה יהודית הוא הציבור הדתי-לאומי, שרואה את המדינה כהתגשמות חזון הנביאים ומאמין במדינה ובשליחות התורנית שיש כאן. ארגון 'חותם' קם כדי להעצים ולהעמיק את הצביון של המדינה היהודית למראה קמפיין ההדתה ומתקפות של הקרן החדשה וגרורותיה. באנו כדי להעצים את הזהות היהודית של המדינה ואת צביונה היהודי".

גיוס נשים דתיות.

"הסוגיה שממחישה יותר מכול את ההתמודדויות של הציבור הדתי-לאומי היא הסוגיה של גיוס נשים דתיות לצבא, משום שהיא מכילה הרבה ערכים שהיו מובנים יותר בעבר. חוץ מסוגיית גיוס הבנות עצמה, היא מציפה שאלות נוספות שאנחנו עוסקים בהן הרבה שנים.
"הצבא, בתפיסה שלנו, הוא אגרסיבי ומכין את עצמו ללחימה. איך אנחנו רואים את הבנות בהקשר הזה? יש גם שאלות בצד ההלכתי: מסגרת פתוחה לחלוטין, בלי קשר יום-יומי לבית; שמירת צניעות; האופי הנשי המיוחד. אנחנו רואים שבצד השני משקיעים משאבים גדולים מאוד כדי לגרום שינוי תודעתי, ושאלת הגיוס מראה לציבור איפה הוא ממקם את עצמו".

אי אפשר פשוט לסמוך על הבנות הדתיות?

"הבנות חכמות ויכולות להחליט בעצמן, ועם זה חשוב שהן ייחשפו למכלול השיקולים. מכיוון שיש הרבה עשייה אינטנסיבית מהצד השני לחשוף להם רק פן אחד ולהסתיר את התרומה הגדולה בשירות הלאומי, חשוב לנו שתהיה לכל בת אפשרות לראות את התמונה המלאה ולהכיר במורכבות השירות הצבאי".

הקרן החדשה בציונות הדתית.

“אנחנו מתעסקים פחות בקרן החדשה עצמה, אך צריך לדעת שבתוכנו יש ארגונים שמגדירים את עצמם חלק מהציונות הדתית, וחשוב לדעת שגופים כאלה פועלים בשיתוף פעולה הדוק עם הקרן.
"אנחנו מכירים את הקרן מפעולות הדה-לגיטימציה שלה לצה"ל, מההתבטאות שלה נגד הזהות היהודית של המדינה כי המטרה מבחינתה היא מדינת כל אזרחיה. הציונות הדתית צריכה גבולות אדומים לא רק בהקשרים לאומיים…"
" יש ארגונים מסוימים שהם ה'שוברים שתיקה' של הציונות הדתית. הארגונים האלה לא רק נאבקים בממסד הרבני והדתי אלא נאבקים בציונות הדתית, בגרעינים הדתיים, וכעת לקראת הבחירות המוניציפליות הם שותפים עם 'הפורום החילוני', 'ישראל חופשית' והרפורמים. הם מנסים להפוך את הערים ל'חופשיות'".

הסרטון האחרון שהבעיר את הרשת.

"שום דבר שהוצג בסרטון הוא לא פרפראזה והגזמה. הסרטון מבוסס על חוברת מחקרית הנגישה לציבור ונקראת 'מי מושך בחוטים’. אלו ציטוטים של דברים מהחוברת, ואני ממליץ לבדוק אותם אחד לאחד.
"לדוגמה, תני פרנק, 'איש נאמני תורה ועבודה', יושב בפורומים של 'שתיל' עם 'ישראל חופשית' ו'הפורום החילוני' – פורום ערים חופשיות – והם מקדמים חילול שבת ומעודדים את תרבות הלהט"ב. זה לא מסתדר עם צביון יהודי.
"כל מי שנמצא בגרעינים התורניים מבין שיש ל'נאמני תורה ועבודה' מלשינון על הגרעינים התורניים. יש פה בעיה: הקרן החדשה מממנת ארגונים שמזוהים כביכול עם הציונות הדתית, ואנחנו לא מפעילים חסמים כלפיהם משום שהם 'משלנו'. אפשר לומר הרבה דברים על הקרן, אבל אנשיה בהחלט לא טיפשים. הם שמים כסף בכל מקום שהם יכולים לקדם את האג'נדה שלהם".

איך אתם מתמודדים עם הביקורת על הסרטון?

"הפעילות של ארגון 'חותם' עוסקת בתחומים רחבים כמו שבת ומשפחה, ומה שרואים בסרטון הוא רק חלק מהפעילות. הצד שכנגד פועל יום-יום בשיטות כוחניות מאוד. בכירים בארגונים השונים לא נמנעים מלחבוט לא ברבנים ולא בממסד הדתי.
"צעקת הקוזק הנגזל תמוהה פה מאוד. עשינו עבודה ממוקדת מאוד, ויש מי שמתפלאים שאנחנו אוחזים בנשק של הסרטונים, שהיה שייך לעולם הליברלי. אי אפשר לקבל כל תופעה בשם טענת האחדות אם מכריזים מלחמה על השליחים שלנו ברשויות".

הציונות הדתית בעוד עשור.

"הציונות הדתית עוברת תהליך חשוב של בירור. אני רואה הרבה תופעות קשות והרבה תופעות יפות של בירור מעמיק גם אצל גברים וגם אצל נשים. בעוד עשור, אני מקווה, הציבור הדתי ימצא יותר את השליחות שלו, שמחוברת לראייה העמוקה של היהדות ולהגדלת אור התורה".

תגובת תנועת נאמני תורה ועבודה:
כתנועה ציונית דתית אנו נמצאים במפגשים ושיח בפורומים שונים ומגוונים – מחרדים ועד חילונים. כשאדם בקשר עם אדם אחר, אין זה אומר שהוא בהכרח מקבל את דעותיו.

עוד במדור זה

שליפות

שליפות

אבא איש חינוך. אומרים שהקשר לאבא משתקף בקשר עם הקב״ה…
שליפות

שליפות

אבאג׳ק סיאלום. נולד בתוניס ובהמשך היגר בגיל שמונה לצרפת עם…
שליפות

שליפות

אבאגיבור. חושב עליו בכל יום. אבי ז״ל נפצע בקרב עם…
שליפות

שליפות

אבאאינטלקטואל, למדן.אימאהעוגן של המשפחה, מורה בנשמתה, מנהלת בית ספר, בשלנית.…
שליפות

שליפות

אבאזאב. פתח אותי לעולם הכלכלה. משתכנע מכל טיעוני הימין, אבל…
שליפות

שליפות

אבא האבא הכי טוב בחיים, רחמים טסה. אבא שלמדתי ממנו…
שליפות

שליפות

אבא תותח, דוגמה אישית, יציבות, ביטחון, אכפתיות, קשיחות, אהבה, השראה,…
שליפות

שליפות

ההוריםדוד ואסנת. בעלי תשובה, עלו מאוסטרליה מתוך ציונות ואהבה לארץ.…
שליפות

שליפות

אבא אבא עלה מדרום אפריקה בגיל 19-20 אחרי מלחמת ששת…
שליפות

שליפות

אבאאהרן, יליד העיר יזד בפרס. עלה לארץ בשנת 1958. חשמלאי…
שליפות

שליפות

אבאמשה, בן לחלוצי כפר פינס. חקלאי בנשמה.אימאמלי, שורדת שואה שהטביעה…
שליפות

שליפות

אבאאבי היקר משיח. יליד שכונת הבוכרים בירושלים של שנות ה-40,…
שליפות

שליפות

אבא אהרון. אימא שושנה. החצי השני שרית. המשפחה עלמה (9),…
שליפות

שליפות

אבאגדל במוסקבה ולמד אומנות. עלה לארץ בראשית שנות ה-90.אימאגדלה בברדיצ'ב,…
שליפות

שליפות

אבאהוא ההוכחה שעם הרבה אמונה וכח רצון אפשר להתגבר על…
שליפות

שליפות

אבא יהושע. גדול הדור שלי. ממנו ספגתי אהבה לעם, לארץ…
Scroll to Top
גלילה למעלה