ד"ר שמואל יעקובסון

הרהורים בעקבות מצעד הגאווה במצפה רמון

אורי שכטר

אורי שכטר

בשבוע שעבר התקיים ״מצעד הגאווה״ במצפה רמון. המארגנים והמשתתפים, ברובם המכריע, אינם תושבי המקום, הובאו למקום באוטובוסים שנשכרו בממון רב על ידי המארגנים (כדאי היה לבדוק מי הגורם המממן). מצפה רמון הוא ישוב, שמרבית האוכלוסייה בו היא מסורתית, מהחלק שמחובר לעם ישראל.
ראש המועצה המקומית, רוני מרום, אל״מ במיל׳, דווקא התנגד למצעד, אך לנוכח חוות דעת היועצים המשפטיים, החליטה המועצה לאפשר את עריכתו, תוך שיעבור ברחוב הראשי של העיירה. אך המארגנים לא הסתפקו בכך. מבחינתם – החלק החשוב וההכרחי היה, שהמצעד יעבור דווקא ברחוב בו שוכנת ישיבת ההסדר הגדולה ״מדברה כעדן״, בראשות הרב צבי קוסטינר. מדובר בסמטה צדדית ביישוב, בה שוכנים בצפיפות רק שמונה בתים, רובם ככולם של הדיירים בסמטה הם דתיים. ראש המועצה לא מצא צורך שהמצעד יעבור בסמטה זו, והחליט שלא לאפשר זאת. אך העמותות המארגנות פנו לבג״ץ והשיגו צו המורה לאפשר את המעבר דווקא מול הישיבה.
החלטה זו עוררה סערה ביישוב, והציבור הדתי והמסורתי החליטו לערוך, באותו הזמן, עצרת לתמיכה בערכי המשפחה, בטיילת של היישוב. אדם המוכר כסובל ממחלת נפש, שהתבטא נגד המצעד, נעצר באופן מידי על ידי המשטרה.
כאן, החל מסע מאורגן של השתקה וסתימת פיות. הדברים כמעט לא יאומנו. ראש הישיבה וכל פעיל ציבור המזוהה עם הדתיים והחרדים ביישוב זומנו ל״שיחת אזהרה״ במשטרה, במסגרתה נאמר להם, כי יראו בהם אחראיים לכל פגיעה במי ממשתתפי ״מצעד הגאווה״. ראש הישיבה שאל, בצדק, מכח מה מבקשים לראותו כאחראי למעשיהם של אנשים בוגרים, אשר לומדים או למדו בעבר בישיבה בראשותו. האם מישהו מדמיין שתהיה פניה למנהל של תיכון עירוני בתל אביב, ובה ייאמר לו, שיראו אותו אחראי לסרבנות גיוס של מי מתלמידיו?
במצעד עצמו, הוצב בעיירה סד״כ משטרתי בכמות שלא תאומן, שהצריכה ביטול חופשות לשוטרים מכל רחבי המחוז הדרומי, ובין היתר: מעל 300 שוטרים; 40 בלשים בלבוש אזרחי שנטמעו בהמון; 20 לוחמי יס״מ; 18 אופנוענים; 6 פרשים על סוסי משטרה; כאשר מלמעלה מנצח על המצעד מסוק משטרתי. כל זאת, כדי ״להגן״ על משתתפי המצעד ממי? מתלמידי הישיבה ביישוב – ללא ספק עבריינים מסוכנים ביותר (בלשון סרקסטית כמובן).
מתפרעים ממשתתפי ומארגני המצעד שעוכבו או נעצרו במהלכו – ותושבי היישוב מספרים, שהיו לא מעט כאלה – שוחררו כולם באופן מידי ללא נקיטה בהליך כלשהו נגדם. לעומת זאת, כל כותב גרפיטי וכל מי שהתבטא נגד המצעד – עוכב, נחקר, וגם נעצר. אגב, המשטרה הכחישה, ועומדת על הכחשתה, כי היו עצורים או מעוכבים ממשתתפי המצעד, אך בעיר הופצו סרטונים המתעדים מעצרים אלה.
כל זאת, כשהתקשורת מהדהדת שוב ושוב את ה״סכנה״ הנשקפת למשתתפי המצעד מצדם של גורמים ״חשוכים״, מפארת ומעצימה כל גרפיטי שכתב נער כלשהו נגד המצעד, ומעלימה לחלוטין התפרעויות של המשתתפים בו. משתתפי המצעד ריססו צלבי קרס וכתובות נאצה על בתיהם של תושבים דתיים של היישוב, בנוגע לכך – כמובן – לא נערכה כל חקירה רצינית ולא ננקט צעד כלשהו.
מארגני המצעד אינם נחים על זרי הדפנה גם לאחר שהסתיים. בשידור ברשת ב׳ ביום שני האחרון הבטיחו, שהמצעד יעבור בעיר גם בשנה הבאה. בנוסף, החל כבר כעת קמפיין חדש, נגד שעות ההפרדה בבריכה העירונית, בריכה יחידה המשרתת את תושבי היישוב, בה קיימות שעתיים (!) בשבוע המוקצות לנשים בלבד.
הטרור המופעל כלפי כל מי שדעתו אינה נוחה מהמצעד (ואגב, אין בכך לומר, שיש לו דבר מה נגד מי שהם בעלי נטיה מינית אחרת, אלא מדובר לרוב במי שמתנגדים להחצנת הנושא בלבד) – יכול היה לפרנס בקלות סיפור של הסופר הדיסידנט הרוסי – אלכסנדר סולז׳ניצ׳ין, שבספריו, שהיו אסורים לקריאה בברית המועצות לשעבר, תיאר יפה את מנגנוני הדיכוי הבולשביקי כלפי כל מי שהחזיק בדעה מעט שונה על השלטון.
התנהלות זו מצדם של מערכות ה״דיפ סטייט״, כולל בתי המשפט, משטרת ישראל, ואף זו של התקשורת – אסור שתעבור ללא מענה. הציבור המאמין בערכים שמרניים של חופש הפרט, הציבור שמחובר ללאום, ליהדות, לקהילה ולמשפחה, הציבור שחרד לעתיד ילדיו – נדרש להיות ערני למגמות אלה ולמחות נגדן בכל תוקף. כבר כיום קשה למי שמחזיק בדעות המתנגדות למהלכים כאלה – מוקע מחוץ למחנה. אם לא תירשם התנגדות משמעותית מצדו של הציבור השפוי – לא ירחק היום ונמצא עצמינו במחנות סגורים.

בתמונה: ההפגנה של ישיבת מצפה רמון מול המצעד השבוע

עוד במדור זה

ציון בלתי מספיק

ציון בלתי מספיק

בשבוע האחרון חגגו בהתיישבות הקמת מבנה קבע לישיבה בחומש. זאת,…
המשפט הפלילי לא מתאים לטיפול בפורעים

המשפט הפלילי לא מתאים לטיפול בפורעים

בהחלטה מהימים האחרונים הורתה שופטת בית המשפט העליון. רות רונן,…
הפתרון: השתלטות מחדש על רצועת עזה

הפתרון: השתלטות מחדש על רצועת עזה

'מגן וחץ' מאחורינו כאשר חברי הקואליציה וכן חלק מאנשי התקשורת…
הדתה בהכתרה?

הדתה בהכתרה?

המכה שנגרמה למצביעי המחנה הלאומי בעקבות כניעת נציגיו למחאות הפרוגרס…
הסיפור שמנהיגי הרפורמה לא סיפרו

הסיפור שמנהיגי הרפורמה לא סיפרו

המכה שנגרמה למצביעי המחנה הלאומי בעקבות כניעת נציגיו למחאות הפרוגרס…
מדרום תיפתח הרעה?

מדרום תיפתח הרעה?

בשבוע האחרון הופצה במרשתת הערכה של המזרחן יוצא אמ״ן, ד״ר…
כתב אישום נגד דונלד טראמפ

כתב אישום נגד דונלד טראמפ

אודה על האמת, לאחר המפלה הצורבת של שארית הרפורמה המשפטית…
לאן הולכים מכאן

לאן הולכים מכאן

בשעת כתיבת שורות אלה (ג בבוקר) חווה המחנה הלאומי תחושת…
דת האקלים

דת האקלים

ידיעה קטנה שנחבאה השבוע בעמודים הצדדיים בעיתון, סיפרה כי פעילת…
'ההפיכה המשטרית' ודונלד טראמפ

'ההפיכה המשטרית' ודונלד טראמפ

התקשורת הפרוגרסיבית, כהרגלה, מציגה כל מנהיג בינלאומי שתומך במדינת ישראל, כ"הזוי"…
יד קשה בטרם פורענות

יד קשה בטרם פורענות

לאחר שגורמי הפרוגרס הפנימו כי זו הפעם קיים דור צעיר…
לא מתנצלים ולא מדברים

לא מתנצלים ולא מדברים

״נער הייתי, גם זקנתי, ומעולם לא ראיתי תופעה שכזו, שבה…
האם יש צורך בלשכת עורכי הדין? חלק ב'

האם יש צורך בלשכת עורכי הדין? חלק ב'

בטור בשבוע שעבר הוצגו העיוותים שנוצרו כתוצאה מהיות לשכת עורכי…
האם יש צורך בלשכת עורכי הדין?

האם יש צורך בלשכת עורכי הדין?

לאחרונה נחשפה פרשיה נוספת, מיני רבות, הקשורה ללשכת עורכי הדין.…
גירוש, רק גירוש

גירוש, רק גירוש

01הפיגוע הנורא מערב שבת האחרון העלה שוב לדיון את השאלה…
ביטול עילת הסבירות

ביטול עילת הסבירות

אחד מפרקי הרפורמה שמציע שר המשפטים, יריב לוין, הוא ביטול…
Scroll to Top
גלילה למעלה