טור אורח

ואשיבה שופטייך

המונופול הממשלתי שמי שלא רוצה לשבת בחושך או להפוך לשלולית מהחום חייב להשתמש בו בכל מקרה? מה הצעד הבא, בנק ישראל עושה פרסומות לכסף? בעצם גם זה כבר היה.

משה רבנו לימד והדריך את עם ישראל לגבי דברים הנוגעים להתנהגות היחיד. בפרשתנו הוא מתמקד בנושאים הקשורים לכלל ישראל: מערכת המשפט, סמכויות בית הדין הגדול, פרשת מינוי מלך, ומצוות השייכות לניהול מערכות המלחמה של צבא ישראל.

הפרשה פותחת במינוי שופטים, באכיפת החוקים ובעשיית משפט צדק. כל אדם מישראל שמופיע לפני בית דין צריך לדעת נאמנה שיזכה למשפט צדק, ולא יחשוש לעיוות דין ועשיית עוול. מערכת משפטי התורה מבוססת על חוקים קבועים שאינם משתנים במשך הזמן, ואשר מגמתם היא להוציא את הצדק והיושר לאור העולם.

בהמשך הפרשה מופיעים חוקי המלוכה. התורה נתנה סמכות למלך לחוקק חוקים לצורך הזמן בהתאם לנסיבות, על מנת לארגן את סדרי החיים לטובת הציבור ושלומו באותו זמן. במידה מסוימת, משפטי המלוכה משלימים את החסר מבחינה חוקית באותו דור.

בתפילת 'שמונה עשרה' שאנו מתפללים כל יום, תקנו חז"ל את ברכת 'השיבה שופטינו', אשר בה אנו מבקשים 'והסר ממנו יגון ואנחה'. זוהי התפילה היחידה אשר בה מופיעה בקשה כזאת  להסרת יגון ואנחה. ביטוי זה לא נאמר אפילו בתפילה ל החזרת מלכות ישראל ובניין המקדש.

הסיבה לכך היא, שבמדינה שבה מערכת המשפט  מעוותת ומושחתת, אזי האזרח הפשוט מרגיש על כל צעד ושעל, ובכל אורחות חייו, את העיוות והשחיתות, ומציאות כזאת ממלאת אותו ביגון ואנחה. לעומת זאת, גם בזמן שאין לנו שלטון משלנו, אך מערכת המשפט פועלת בהגינות, החיים השוטפים מתנהלים כתקנם, כפי שהיה בימי רבי יהודה הנשיא ידידו של אנטונינוס השליט הרומאי.

בפרשת עגלה ערופה, כשנמצא הרוג שאין ידוע מי הרגו, זקני בית הדין צריכים לומר 'ידינו לא שפכו את הדם הזה'. שואלים חז"ל : וכי יעלה על הדעת שזקני בית הדין שופכי דמים הם? בגמרא מסבירים, שהכוונה בכך היא לומר שהם לא מנעו מהנהרג אוכל וליווי , וממילא הם אינם אשמים במה שנגרם לו.  התלמוד הירושלמי מבאר שהכוונה כאן היא, שבית הדין מכריזים שהם לא עיוותו את הדין ולא הביאו לשחרורו של האיש שאולי ביצע את הרצח הזה.

מכאן אנו לומדים שמערכת המשפט צריכה להפעיל את סמכותה ולהרתיע רוצחים פוטנציאלים. בשום פנים ואופן אסור לה לשחרר מחבלים מתוך שיקולים צדדיים, ובודאי לא לשם 'מחווה'. הפתרון היחיד לבעיית המחבלים הוא יישובם בארצות מוצאם!

יהי רצון שנזכה שעוד בימינו יתקיימו דברי הנביא: "ואשיבה שופטיך כבראשונה … אחרי כן יקרא לך עיר הצדק קריה נאמנה. ציון במשפט תפדה…"

עוד במדור זה

ונקם ישיב לצריו וכיפר אדמתו עמו

ונקם ישיב לצריו וכיפר אדמתו עמו

01‭ ‬ תשרי תשפ״ו בכותל  בשבתות‭ ‬של‭ ‬אלול‭ ‬ועשרת‭ ‬ימי‭…
התשובה של החורבה או - המסיבה שהתקלקלה 

התשובה של החורבה או - המסיבה שהתקלקלה 

01‭ ‬ בית כנסת החורבה על‭ ‬מה‭ ‬ולמה‭ "‬זכה‭" ‬בית‭…
אתם ניצבים כולכם לקבל פני משיח על הר הזיתים

אתם ניצבים כולכם לקבל פני משיח על הר הזיתים

01‭ ‬ כותל המזרח בשישי‭-‬שבת‭ ‬האחרון‭ ‬קרן‭ ‬אביה‭ ‬אירחה‭ ‬כדרכה‭…
אלול - אני לעזה ורעייתי לחזית

אלול - אני לעזה ורעייתי לחזית

01‭ ‬ שעתם הגדולה של מתפללי הכותל בין‭ ‬שבת‭ ‬בכפר‭…
כי מלאכיו יצווה לך

כי מלאכיו יצווה לך

01‭ ‬ מהתפילות בכותל למחלקות השיקום בעוד‭ ‬הכותל‭ ‬מצחצח‭ ‬עצמו‭…
סליחה, טעינו

סליחה, טעינו

01‭ ‬ חסידים ראשונים היו שוהיםשעה אחת קודם התפילה… ההכנות‭…
מלחמה עזה

מלחמה עזה

01‭ ‬ עקב בין הזמנים הכותל‭ ‬הוא‭ ‬השתקפות‭ ‬של‭ ‬פניו‭…
גיבורי ישראלממשיכים לחיות בתוכנו

גיבורי ישראלממשיכים לחיות בתוכנו

01‭ ‬ ט״ו באב בהר הזיתים אין‭ ‬כמו‭ ‬לחגוג‭ ‬שבת‭…
השיבנו ה׳ אליך ונשובה, חדש ימינו כקדם! (איכה)

השיבנו ה׳ אליך ונשובה, חדש ימינו כקדם! (איכה)

01‭ ‬כי יבוא צר ואויב בשערי ירושלים (איכה) בשבת‭ ‬שעברה‭…
נגד כל עמך אעשה נפלאות

נגד כל עמך אעשה נפלאות

01‭ ‬ הודאות ברוב עם בשבת‭ ‬פרשת‭ ‬בלק‭ ‬זכיתי‭ ‬לצעוד‭…
ומגבעות אשורנו

ומגבעות אשורנו

01‭ ‬מה טובו אהליך יעקב בשבת‭ ‬פר׳‭ ‬חקת‭ ‬זכינו‭ ‬להתארח‭…
על אבן אחת שבעה עינים

על אבן אחת שבעה עינים

01 סוגרת ומסוגרת ביום חמישי בלילה, ערב פרשת בהעלותך, פתחו…
חטפו שוב את החטופים

חטפו שוב את החטופים

01‭ ‬ הצדעה ללוחמינו ולתושבי הדרום השנה‭ ‬בחג‭ ‬השבועות‭, ‬יותר‭…
האם הנוח׳בות יביאו לבתיכם רק פיצה?

האם הנוח׳בות יביאו לבתיכם רק פיצה?

01‭ ‬ תודה על נס שחרור ירושלים  את‭ ‬שבת‭ ‬יום‭…
מניין משחררי ירושלים

מניין משחררי ירושלים

01‭ ‬ ללמד בני יהודה קשת בשבוע‭ ‬שעבר‭ ‬נכנסנו‭ ‬לשבת‭…
שלא נהגו כבוד זה בזה

שלא נהגו כבוד זה בזה

01‭ ‬ להוציא את הגלות מהיהודים הכותל‭ ‬הוא‭ ‬כור‭ ‬ההיתוך‭…