יהדות

לא רק 7 מצוות בני נח

בהודו, באירופה, בארצות הברית, באפריקה ובדרום אמריקה – ארגון ׳ברית עולם׳ פועל ברחבי הגלובוס להגברת המודעות למסר האוניברסלי של היהדות: תיקון העולם • מי אלו בני נח? מהו החג שלהם? ומה הקשר לשנת השמיטה שזה עתה הסתיימה? • ראיון עם הרב אורי שרקי

הלל שליט

הלל שליט

ניסיתי לחשוב עם עצמי מה מעכב את תהליך הגאולה, ושמתי לב שהמאבק העיקרי הוא בין שמאל לימין, כשאם ננסה להגדיר בצורה סכמתית – הימין חושב על עם ישראל והשמאל חושב על העולם. והיהדות – בעצם מדברת על עם ישראל בשביל העולם. אמרתי לעצמי שהמקום שבו יכולות להיפגש שתי הרגישויות האלה הוא במסר האוניברסלי של היהדות. זה לא חדש, זו תורת בני נח המבוארות במקורות שלנו, העתיקים והנאמנים״, כך מספר הרב אורי שרקי בשיחה עם ‘גילוי דעת׳, ומסביר מה גרם לו להקים ארגון שמטרתו להנגיש את היהדות לאומות העולם.
״החלטתי שכדאי להתחיל לפרסם בעולם שלעם ישראל יש מסר לתיקון העולם, מסר שנובע מפנימיות היהדות. נובע מרבנים, מאנשים הנאמנים לתורת משה בכל נימי נפשם ומבעלי אידיאל״.
״הרבה אנשים בעולם כולו שמגדירים את עצמם כבני נח״
השבת קוראים בבתי הכנסת את פרשת ‘נח׳, ובה מתואר כיצד ציווה ה׳ את נח ובניו לקיים מצוות מסוימות הידועות כ׳שבע מצוות בני נח׳. אלא שהרב אורי שרקי (63) מסביר כי שבע המצוות הללו הן רק ההתחלה, כשהמטרה הגדולה היא להגדיל את שם ה׳ בעולם ולהעביר את המסר האוניברסלי של היהדות לכלל העמים.
הרב אורי שרקי, רב קהילת ‘בית יהודה׳ בירושלים, הקים לפני כ-11 שנה את ארגון ‘ברית עולם׳, ומכהן כיו״ר הארגון. הרב החל להתעניין בנעשה בפעילות הפצת היהדות בעולם לפניו – בפועליהם של הרבי מילובאוויטש, של הרב מנחם בורשטיין בעידוד הרב מרדכי אליהו, ועוד. כך מתאר הרב: ״אז הקמתי ארגון וקראתי לו ‘המרכז העולמי לבני נח׳, או ‘ברית עולם׳ בקיצור. וב״ה עם הזמן אנחנו רואים הצלחות רבות והתעניינות רבה בעולם. עד אז כל נושא בני נח נחשב לאיזה מין פיקציה, או רעיון ערטילאי – והיום הוא רעיון ממשי. במציאות ישנם הרבה אנשים בעולם כולו שמגדירים את עצמם כבני נח וקשורים לארגון שלנו״.
כמה בני נח יש בעולם?
״קשה לתת מספר מדויק, אני מעריך שיש כ-50,000 איש בעולם״.

"סידור ושולחן ערוך לבני נח
במהלך השנים הוציא הרב שרקי סידור מיוחד לבני נח וכן שולחן ערוך המיועד להם. ״יש לנו גיבוי משמעותי מאוד של גדולי ישראל, כתבתי גם סידור תפילה וגם שולחן ערוך מיוחד לבני נח, ויש לנו הסכמות גם של הרבנים הראשיים לישראל וגם של חשובי הפוסקים״, הוא מסביר.
הסידור המדובר נקרא ‘ברית עולם׳ ולפי הרב שרקי הוא דומה לסידור היהודי: ״יש בו הדרכות כיצד להתפלל ויש בו נוסחי תפילה. אצל בני נח אין חובה להתפלל תפילה מסוימת, אבל הרבה פעמים הם מבקשים להיכנס לבית הכנסת ולעקוב אחרי התפילה היהודית, אלא שנוסח התפילה היהודית לא מתאים להם – הם לא יכולים לומר ‘אבותינו אברהם, יצחק ויעקב׳. אז הכנו להם סידור שמאפשר לעקוב אחרי התפילה ונוגע אליהם. הוא כולל גם הדרכות למעגל החיים – חתונה, לידה, גירושין, הלוויות, חגים, וגם הדרכות מוסריות הלקוחות מפרקי אבות ועוד״.
ל׳שולחן ערוך׳ שהוציא הרב שרקי ניתן השם ‘ברית שלום׳, ומסתבר שהוא כולל בתוכו הרבה מעבר לשבע מצוות בני נח הידועות. הרב שרקי מספר: ״שבע מצוות בני נח הן לא המטרה, הן התשתית. אדם מתחיל מנאמנות לשבע מצוות ואז יש הרבה מאוד נתונים הלקוחים גם מן ההלכה היהודית וגם מהמוסר הכללי שנוגעים לכל אדם. הכול מגובה במקורות תלמודיים והלכתיים. יש לנו הרבה מאוד הנהגות שיכולות לשנות את החיים של כל אדם על פני כדור הארץ״.
ביו הדוגמאות שנותן הרב ניתן למצוא את מצוות כיבוד הורים הנלמדת מסיפור דמא בן נתינה, שלא היה יהודי, את נושא מערכות היחסים בין הלאומים – מה אומרת התורה על מלחמה או על משטר פוליטי, את איסור אכזריות נגד בעלי חיים ועוד.
״פורמלית נאסר רק אבר מן החי״, אומר הרב, ״אבל איסור צער בעלי חיים הוא מדאורייתא, וגם הוא נוגע לבני נח. הם בהחלט מתעניינים במה מותר ומה אסור. שואלים האם מותר לצוד? האם מותר לדוג? גם הלכות עבודה זרה כוללות הרבה מאוד פרטים. פנה אליי אדם מהאי ‘סחלין׳, מצפון ליפן, בסוף העולם שמאלה. הוא רצה לבנות בית וגילה שמתחת לבית שלו ישנם שרידים של מקדש בודהיסטי. שאל אותי האם מותר לו לבנות שם או לא. בני נח שרוצים להקריב קורבנות לה׳ – האם הם יכולים? לא יכולים? יש לנו הדרכות לשאלות הללו״.
בארגון פועלות מספר מחלקות במגוון שפות: צרפתית, אנגלית, רוסית, ספרדית, פורטוגזית, הודית ועוד. ״יש התעניינות בשפות רבות. ספר ה׳שולחן ערוך׳ תורגם ל-16 שפות ואנחנו עובדים על מהדורה בערבית וביפנית. מקווים מאוד שבעולם כולו אנשים ירכשו את ה׳שולחן ערוך׳ הזה, כי הוא משמעותי מבחינת ההבנה של מה היהדות מבקשת מהם״, מסכם הרב.
מה היו התגובות בתחילת הפעילות?
״כל דבר חדש מעורר פליאה או לפעמים חוסר אמון. כמעט לא מצאתי התנגדות, למרבה השמחה. סך הכול תלמידי חכמים יודעים שהתוכן של בני נח קיים, שזו לא המצאה. השאלה בעיניהם היא רק כמה הדבר רלוונטי לעולמנו. אם גם לבקש מרבנים להיות מעורבים בטיפול בבני נח? הדבר הזה לא תמיד מובן. אבל אחרי שמסבירים הדברים בהחלט מתקבלים יפה. יש לנו יחידים וקהילות רבות בעולם של אנשים שמבקשים לדעת יותר״.
״האחריות על התנועה צריכה להיות במעורבות ממשלת ישראל״
הרב שרקי סובר כי למדינת ישראל חלק חשוב בהפצת היהדות לאומות העולם. בעיניו, לא ניתן להפריד את היהדות מהמדינה: ״המטרה היא להביא את מעורבות מדינת ישראל לעניין. זה לא צריך להיות רק עניין של הרבנים, אלא מדובר בפנייה של עם ישראל אל העולם – ועם ישראל מיוצג היום על ידי מדינתו וממשלתו, אז ברור שבאיזשהו שלב האחריות הממלכתית על התנועה הזאת צריכה להיות במעורבות ממשלת ישראל, הכנסת, תחת חקיקה וכדומה״.
בשנת השמיטה האחרונה וזו שלפניה קיבל הרב שרקי פנייה מהרבנות הראשית בבקשה לספק להם גר תושב שיוכל לקנות את אדמות מדינת ישראל בשנת השמיטה. הרב מפרט: ״לפי חלק מהפוסקים יש בעיה בהיתר מכירה לנוכרי, אבל לגר תושב מותר. הייתי צריך לספק להם גר תושב, וכך עשינו בשתי השמיטות האחרונות. גרי התושב, שהם בני נח, היו שמחים ביותר. הרגשה של שותפות, לא של פטרונות שמישהו אומר להם מה לעשות, אלא שכולנו עסוקים בתיקון עולם במלכות שדי״.
מעמד בני נח מעוגן הלכתית, והוא מעמד שונה ממעמד נוכרים בני דתות אחרות. על מנת להיחשב בן נח צריך האדם לעזוב את דתו הקודמת ולהצהיר על קבלת שבע מצוות בני נח בפני בית דין של שלושה דיינים. ״זה מעמד הלכתי שמבואר בהלכות מלכים להרמב״ם בפרקים ח, ט ו-י. הוא מתחיל בקבלה עצמית, בינו לבין עצמו, ומושלם מאוחר יותר כאשר האדם מופיע בפני בית הדין״, אומר הרב שרקי. ״זה אירוע מרגש מאוד מבחינתם, אנשים מברכים ‘שהחיינו׳, מרגישים שזה יום חג. האדם עובר ממעמד של נוכרי סתם למעמד של בן נח, שעם ישראל מתייחס אליו ויש לעם ישראל מה לומר לו״.
ההצהרות בפני הדיינים נערכות בארץ, ברחבי העולם ולעיתים אף ב׳זום׳ – תחת אישור הלכתי. הרב שרקי מתאר כי רבים מבני נח הגיעו כתוצאה מאכזבה מהנצרות או מדתות אחרות, וכי בדת המוסלמית המצב מורכב יותר: ״יש ממש סכנה ממשית למי שרוצה לעזוב את האסלאם. הם מגדירים את עצמם בני נח אבל חברתית ממשיכים לפקוד מסגדים, כי יודעים שאחרת עלול להיגרם להם נזק״.
יש השפעות הפעילות בשטח?
״בפעילות יש עליות ומורדות, אבל היא קבועה. אנחנו רוצים להגיע למסה קריטית – שתהיה כמות כ״כ גדולה של בני נח עד שהעולם לא יוכל להתעלם ממנה. בינתיים כמה עשרות אלפי אנשים עדיין לא מהווים כמות שמחייבת התייחסות. מתחילים לדבר על הנושא בחוגים אינטלקטואלים שונים, מתחילה התעניינות. אנחנו רוצים שיהיה ברור לכל אדם שחפץ בדבקות באלוהי ישראל שהוא יכול להיות בן נח״.
הרב מסביר שעוד לא הגיעו לרמת המודעות הגבוהה הרצויה: ״אנחנו עובדים על זה. עובדים על קונגרס כלל אירופאי של בני נח, ורוצים לקיים קונגרס כזה גם בארה״ב ובדרום אמריקה. המטרה היא להגיע לקונגרס עולמי של בני נח שיתקיים בישראל, שאליו יבואו נציגי בני נח מכל העולם, בלוויית מנהיגים וראשי המדינה. הדבר יחזק את התודעה, זו תהיה תרומה עצומה לקידוש השם בעולם. הרי מדינת ישראל, לפי דברי הנביאים, היא קידוש השם לעיני העמים, ואנחנו תורמים את התרומה שלנו לדבר הזה״.

פסח תשפ״א הודו

פסח תשפ״א הודו

יום ירושלים קהילת בני נח קונגו

יום ירושלים קהילת בני נח קונגו

כנס בני נח אוקראינה

כנס בני נח אוקראינה

בקונגו למשל, ישנם כ-100 בני נח, ומנהיג הקהילה מתייעץ רבות עם הארגון. אך לפני שבועיים הצטרפה קהילה של 65 משפחות מאריזונה לבני נח וביקשה חסות מהארגון. בהודו ישנם כ-1,000 בני נח בדרום המדינה שהתארגנו בקהילות ונשלח אליהן שליח מטעם הארגון.
״ישנם 7 מליארד בני אדם על כדור הארץ, ואנחנו עוד רחוקים אפילו מהמיליארדר הראשון. אבל אנחנו יודעים שכמו שהגאולה באה קמעא קמעא גם תיקון העולם בא קמעא קמעא״, אומר הרב שרקי בבטחה.
״היום בכל הקהילות היהודיות בעולם ישנם לא יהודים שפוקדים את המקום ורוצים לקחת חלק, ואי אפשר להתעלם מהם. הם מבקשים מהרבנים עזרה. לפעמים הרבנים מציעים או גיור או כלום. אנחנו משתדלים לעמוד בקשר עם הרבנים כדי שידעו לתת טיפול מיוחד לאנשים האלה, שגיור לאו דווקא טוב להם – אבל הם רוצים את הארת אלוהי ישראל בחייהם״.
בני נח מסביב לעולם: ממזוזה ייעודית ועד הלכות קבורה
בדבריו מתאר הרב שרקי מעט מחיי היומיום של בני נח: ״בהודו עשו חידון תנ״ך לבני נח. הם גם הקימו מקהלה ששרה את ההמנון של בני נח שכתבתי. בטקסס שבארה״ב שאלו אותנו לגבי משחטה, ששמו לב שלפעמים נלקחים בה חלקי בשר מבעלי חיים בטרם מתו. בני נח שאלו האם לעשות חרם על המשחטות האלה – בגלל איסור אבר מן החי. שואלים אותנו שאלות על חתונה. האם צריך כתובה? חופה? יש בני נח שעיצבו מזוזה מיוחדת לבני נח עם המספר שבע עליה – כדי להבדיל בין מזוזה של יהודים לבין מזוזה של בני נח״.
עוד מספר הרב על שאלות שצצות בין בני זוג, שרק אחד מהם הצטרף לבני נח והשני נותר עובד אלילים: ״איך חיים ביחד? אחד מבני נח שאשתו נוצרייה שאל האם הם יכולים להיקבר זה ליד זה. עניתי שכן, אבל שלא ישימו צלב על הקבר. בני הזוג חיפשו משהו שיחבר ביניהם, ומצאו את הפסוק ״ואהבת לרעך כמוך״ שכתוב בתורה ולהבדיל בברית החדשה. יש הרבה יצירתיות אצל בני נח״.
במהלך השנים נתקלתם בהתנגדות לפעילותכם?
״התנגדות מעטה מאוד. יש קצת רבנים שיאמרו מה לנו לטפל בגויים, צריכים קודם כל לטפל ביהודים – ‘עניי עירך קודמים׳ וכו׳. אני רגיל לענות שהטיפול בתיקון העולם אינו כדיני צדקה, אלא זה מהמהות של עם ישראל – ״ונברכו בך כל משפחות האדמה״. זו המשימה שבשבילה הקב״ה בחר בנו. בד״כ ישנה רתיעה או היסוס רבים יותר מאשר התנגדות. כמעט לא ניתן למצוא מישהו שיאמר בפועל שפעילות זו לא ראויה או לא רצויה״.
וברחבי העולם?
״מובן שיש בקרב בני הדתות האחרות גם צד של התנגדות. נוצרים ומוסלמים חשים מאוימים. אלא שבינתיים עוד לא הגענו לעוצמה כזו שתגרור גם התנגדות גדולה. אבל בהחלט יש לפעמים ביקורת שמצטרפת לביקורת הכללית על היהדות בכלל״.
איך היהודי הפשוט יכול לקדם את הנושא?
״אנחנו מקיימים סמינריונים ליהודים ובהם מלמדים אותם את הנושא וכיצד לטפל באנשים שבאים אליהם. מכשירים אותם שיהיו מדריכים לבני נח. יש לנו גם סמינריונים להכשרת מנהיגות אצל בני נח עצמם. כשמתגבשת קבוצה מספיק גדולה ניתן לארגן סמינריון. כמובן שאפשר גם לתרום משאבים לארגון״.
חג כ"ז במרחשוון
בנוסף לשיעורים, למאמרים ולקטעי השו"ת המפורסמים באתר 'ברית עולם' בשלל שפות, חידש הרב שרקי חג עבור בני נח: יום יציאת נח מהתיבה וקבלת שבע המצוות, כ"ג בחשוון. "ביום הזה אנחנו מזמינים את כל בני נח לחגוג איתנו. כמו שאנו היהודים חוגגים את חג מתן תורה, בני נח חוגגים את יום מתן שבע מצוות בני נח – ביום שבו יצא נח מהתיבה. זה מין מתן תורה, הייתה כריתת ברית עם האנושות בתאריך הזה. אנחנו ממליצים לקהילות להתכנס ביחד ביום הזה, ללמוד משהו, לעשות מעשי צדקה וחסד".

עוד במדור זה

רגע לפני יום כיפור: איך מוצאים את הכוח לסלוח?

רגע לפני יום כיפור: איך מוצאים את הכוח לסלוח?

מה עושים כשהפגיעה היא כל כך כואבת ועמוקה ומגיעה מאדם…
ירושלים של גלויות ובולים

ירושלים של גלויות ובולים

בתאריך עשרה בטבת החל נבוכדנצר מלך בבל את המצור על…
נפש יהודי הומיה

נפש יהודי הומיה

סניף בני עקיבא ׳המנשה׳ בנוף הגליל אומנם מונה בינתיים רק…
״ואז התחלתי להניח״

״ואז התחלתי להניח״

שנים ארוכות שאלון מליק (33) מכפר ורדים, ״ממשפחה חילונית לחלוטין״,…
נקודת המפגש בין המציאות הטכנולוגית לבין ההלכה

נקודת המפגש בין המציאות הטכנולוגית לבין ההלכה

״אישה אחת התקשרה אליי לאחר שכבר גמרה אומר בליבה למכור…
הכי קרוב לאימא רחל

הכי קרוב לאימא רחל

ישיבת ׳בני רחל׳ בקבר רחל, ישיבה גבוהה ציונית, הוקמה לפני…
בר מצווה בגיל 82

בר מצווה בגיל 82

ג׳ורג׳ זהבי ואשתו לובה עלו מאוזבקיסטאן לארץ ישראל לפני למעלה…
מבצע עץ האתרוגים בשכם

מבצע עץ האתרוגים בשכם

מצוות ארבעת המינים היא אחת המצוות החביבות ביותר ביהדות, והאתרוג…
22 שנה לנטישת קבר יוסף

22 שנה לנטישת קבר יוסף

קוראי גילוי דעת האהובים, כפי שידוע לכם אני מועמד במקום…
מלובלין יצאה גמרא

מלובלין יצאה גמרא

נתחיל בגילוי נאות: הקשר שלי ל'דף היומי' הוא ממש לא…
הלב של נמרוד לב

הלב של נמרוד לב

אתה ׳עושה׳ כבר סליחות?״, שואל אותי בפתח השיחה הזמר והיוצר…
כל מה שרציתם לדעת על שמיטת כספים

כל מה שרציתם לדעת על שמיטת כספים

האם חייבים לשמוט כספים בימינו?התורה משווה בין שמיטת כספים ליובל,…
שמיטת כספים – שיא השמיטה

שמיטת כספים – שיא השמיטה

שמיטת כספים בסיומה של השמיטה נראית נפרדת משמיטת הקרקע ומצוותיה…
ניצחון הרוח

ניצחון הרוח

המרד הגדול – מצעד האווילות או סוד הקיום', ספרו של…
שמיטת כספים

שמיטת כספים

אם נשאל אדם ממוצע ברחוב מה המושג ״שמיטה״ אומר לו,…
מחילת עוונות בנדיבי ארץ

מחילת עוונות בנדיבי ארץ

השבוע בתאריך י"ב בתמוז חל יום פטירתו של הרב יעקב…
Scroll to Top
גלילה למעלה