ובחרת בחיים

ד"ר חנה קטן

ד"ר חנה קטן

רופאה גניקולוגית, מומחית לפריון, מרצה וסופרת

״דוקטור חנה, אנחנו בהיריון״, פותחת רותי בחיוך רחב. ״איזה יופי״, אני עונה מהוססת. משהו במבט שלה משדר דאגה. רותי מגוללת לפניי את המקור לדאגה שבעיניה. היא בשבוע 13 ויש חשד להדבקה בווירוס ה-CMV, ורופא הנשים בקופה המליץ לה על הפסקת היריון.
נגיף ה-CMV הוא נגיף (וירוס) הפוגש חלק ניכר מהאנשים במהלך חייהם, לרוב בתקופת הילדות. ההדבקה ב-CMV מתרחשת בעקבות מגע עם נוזלי גוף של אדם אחר, בעיקר ילדים. הרוב הגדול של המבוגרים נדבקו בשלב מסוים של חייהם בווירוס הזה. ההידבקות תופיע כמחלה קלה שנראית כהצטננות, ועוברת תוך ימים ספורים. אולם אישה הרה שתידבק בווירוס עלולה להעביר אותו לעובר, ואז קיימות שתי סכנות: סכנה לסיבוך הריוני בעקבות התפתחות זיהום, וסכנה לפגיעה בעובר.
אבל, למזלנו, רק כארבעים אחוז מהעוברים של אימהות הרות עם CMV נדבקים גם הם בווירוס. ומתוכם – כעשרה עד עשרים אחוז נפגעים ממנו. בעשרה אחוז מהמקרים מדובר בפגיעה קלה ובעשרה אחוז הנותרים עלולה להופיע פגיעה מוחית ברמות שונות – פיגור, חרשות ועוד. ברוב המובהק של המקרים היילוד ייוולד בריא, כפי שתוכלנה להסיק מחישוב סטטיסטי פשוט.
הבעיה היא שבניגוד לווירוסים אחרים השימוש הקליני בחיסון שפותח לאחרונה כנגד נגיף ה-CMV החמקמק הזה נמצא בחיתוליו. מאז תחילת לימודי הרפואה שלי אני שומעת שוב ושוב שחוקרים עמלים על מציאת חיסון לנגיף השובב הזה. ובכל אופן, כדאי לבצע בדיקת דם לנוגדני CMV טרם היריון. אם מתברר שלאישה אין נוגדנים – חשוב מאוד שלא תהיה במגע רציף עם ילדים, למשל אם היא גננת או מטפלת במעון או אחות במחלקת ילדים. כדאי להתייעץ עם רופא תעסוקתי לגבי המסלול התעסוקתי המועדף עבורה במהלך ההיריון, וכך יוקטן החשש להידבקותה בנגיף. חשוב להימנע ממגע של הפרשות הגוף – שטיפת ידיים מדוקדקת, הימנעות מנשיקות, וכן על זה הדרך.
את ההדבקה בווירוס ניתן לגלות באמצעות בדיקת דיקור מי שפיר בשלב מתקדם של ההיריון, כאשר הווירוס מופרש בשתן של העובר ומופיע במי השפיר שלו. אבל גם עובר שנדבק לא תמיד חולה – נעקוב בבדיקת על-קול-אולטרסאונד אחר סימנים שעלולים להצביע על תחלואה עוברית, כגון ממצאים במוח או בכבד. ישנה גם אפשרות לטיפול בתרופה אנטי-וירלית בתקופה התוך רחמית. היום רץ מחקר על חיסון חדש לווירוס. נשים שלא נדבקו בעבר, והן אינן בהיריון, מוזמנות לקבל את החיסון ולחסוך את כל הספקות.
במרפאתי אני מחזיקה אלבום של 'ילדי CMV׳ בריאים כולם. סטטיסטית, זה לא מפליא בכלל. ובכל אופן, הרשות נתונה לזוג ההורים לבחור את מסלולו המדויק למעקב היריון. הזוג שלנו מחליט לבצע דיקור מי שפיר לאבחון הווירוס המופרש משתן העובר… ״כדי להירגע״, הם אומרים. זה יידחה עד שבוע מתקדם יותר. ובינתיים, אני מתבוננת במבטים ביניהם ורווה רוב נחת. הם בוחרים בחיים. ■

שתפו

Scroll to Top
גלילה למעלה