בדרך לכותל

חיכו ממתקים… מתיקות של תורה

ישראל גולדברג, מנכ"ל קרן אביה

ישראל גולדברג

מנכ״ל פרסומי ישראל וקרן אביה

ישראל גולדברג, מנכ"ל קרן אביה

ישראל גולדברג

מנכ״ל פרסומי ישראל וקרן אביה

מנכ״ל פרסומי ישראל וקרן אביה

01
שבת אביבית קורנת ושלווה קידמה את פני הבאים לכותל. צעדתי יחד עם ידידי היקר, יוני קליין והתפעלנו כל הדרך מהזרם הגואה של המשחרים
אל התפילות בכותל. עם שחר, אט אט, התמלאה הרחבה במניינים רבים, קבועים ומזדמנים וקולות התפילה והשירה הגיעו, ללא ספק, עד כיסא הכבוד.

02
מתיקותו של הכותל –
כמידי שבת, קיבל את פני בחום רב, ר’ נחום רוזנברגר – מבכירי הגבאים המסורים של הכותל. במשך שנים רבות ר’ נחום מנהל ביד רמה את המניין הגדול ביותר, של שבת בבוקר, במנהרה הרחבה שמתחת לקשת וילסון, בעזרת גברים.
לאחר ש’הקרן למורשת הכותל’ הקימה את בית הכנסת המפואר, ‘שערי תשובה’, ע’’ש יצחק תשובה, הי’’ו, עבר המניין הגדול והמיוחד מקשת וילסון לבית הכנסת, שהוא מהיפים בעולם. שעת תחילת התפילה נקבעת בכל שבת כ- 35 דק’ לפני זמן קריאת שמע, המאוחר ביותר (לדוגמא – תחילת התפילה השבוע, בשבת בבוקר, היא ב- 08:45).
בית הכנסת המפואר והמרשים, ‘שערי תשובה’, הוקם ב’אולם הגדול’, במנהרות הכותל, והוא בנוי בחצי עיגול, סמוך לקודש הקודשים, מול ה’נדבך רבה’ – האבן הגדולה והכבדה ביותר בחומת הכותל המערבי, אבן זו ששרדה מימי בית שני, שוקלת כ600 טון!!. האבן נחצבה והובאה לכאן על ידי מאות רבות של פועלים, בפקודת הורדוס, והיא הגדולה ביותר, שסותתה והובלה בידי אדם, אי פעם, בעולם כולו.
המניין בשבת בבוקר בית כנסת ‘שערי תשובה’, זוכה לתהודה ולהצלחה רבה. ראש העיר, מר משה ליאון ורעייתו סתוית, אוהבים לפקוד את המניין ולהתפלל בו. חה’’כ יצחק פינדרוס הוא בעל תפילה קבוע ומבוקש במניין. בין המתפללים הקבועים נמצא גם הרב אריה שפירא, שליט’’א, חתנו של הגאון הרב זלמן נחמיה גולדברג – הגרז’’ן, זצ’’ל.
נשים רבות ויקרות ממלאות את עזרת הנשים, שבנויה באופן נוח ומדורג וגם היא מקיפה את בית הכנסת בחצי עיגול.
בטבורו של העיגול במה מרשימה ספונה בעץ יקרות, בראש בית הכנסת, מול הכותל האהוב, מוצב ארון קודש מרשים מאד, מעוצב ככדור מיוחד, המזכיר את דמות העולם כולו ועליו מגולפים ומפולשים, אותיות מעשה ידי אומן, השוזרות את פסוקי שיר השירים, מתחילתו ועד סופו.
ריצפת בית הכנסת, העשויה אריחי בהט, מוארות באור יקרות, מזכירה כנראה את ריצפת המקדש.
ר’ נחום רוזנברגר הוא גם המייסד והגבאי הקבוע של מניין קבלת שבת וערבית – ‘מניין קרליבך’, שהוא המניין הגדול ביותר בקבלת שבת בכותל.
אתם חייבים לבא ולהתרגש בתפילת ‘לכו נרננה’ ו’לכה דודי’ המרוממת והשמחה במיוחד, אליה מצטרפים, בריקוד ובשירה, בחורי ישיבה, תיירים ואורחים רבים מהארץ ומהעולם. מניין קבלת השבת – ‘קרליבך’, מתחיל כ- 20 דק’ לאחר שקיעת החמה ומתקיים באופן קבוע, סמוך מאד לאבני הכותל ובצמוד למחיצה של עזרת נשים. יש אומרים שדוד המלך, מחבר המזמור ‘לכו נרננה’ בתהילים ורבי שלמה הלוי אלקבץ, מחבר ‘לכה דודי’ משתתפים באופן קבוע במניין, רואים, אך אינם נראים…
ר’ נחום הוא דמות מיוחדת, שמחה וחייכנית, נצר לשושלת סאטמאר המפורסמת באמריקה, שם גדל והתחנך. נחום הוא גם בן לאחד מאדמו’’רי סאטמאר שם.
לאחר שעזב ר’ נחום את קהילת סאטמאר והתרחק מאד מהנהגותיה, עלה לארץ הקודש וזכה לפגוש כאן וללמוד אצל ר’ שלמה קרליבך, שקירב אותו עם הרבה חום ושמחת חיים שאופייניים לר’ שלמה – יהדות שורשית, שמחה, מחבקת ומלאת נשמה.
ר’ נחום הוא גם בעל תוקע ידוע ומיומן מאד, שתוקע באופן קבוע בימים נוראים בכותל. נחום זכה להיות בעל התוקע במניין של הרב אביגדור נבנצאל שליט’’א, רב הרובע היהודי, כשהיה מתפלל תדיר בכותל. יודעי דבר מספרים שנחום, בכישרונו הרב, יכול לתקוע, בו זמנית (!), בשלושה שופרות ולהוציא מהם קולות תקיעה ותרועה רמות כל כך, עד שנדמה שהן מאיימות להפיל את המסגד שעל הר הבית.
נחום ומשפחתו המקסימה התגוררו בביתר וניהלו שם עסק קטן בתחום ההסעדה. לימים, עלו לירושלים והשתקעו ברובע היהודי. קדושת הכותל נתנה את אותותיה… ואכן, בע’’ה, ההצלחה לא איחרה לבא והאירה פנים לנחום ולמשפחתו.
בכישרונו הרב הפך נחום ל’אחד מבוני ירושלים’ – הוא החל לפעול בהצלחה רבה, כיזם נדל’’ן והקים את חברת ‘אבן ישראל – רזידנס’, שבונה מתחמי ענק, שמיועדים למגורים, למסחר ולמלונאות, בכל רחבי הבירה.
מנהג ידוע בכותל, שכל יהודי שמבקש לחגוג ‘בר מצווה’ או ‘שבת חתן’, פונה לגבאי של אחד המניינים ומתקבל בחום ובלבביות כאילו היה מתפלל קבוע… וזאת, גם אם מדובר במשפחה שמעולם לא ביקרה בבית כנסת כל שהוא. מניינו של ר’ נחום מארח מכל הלב, אורחים רבים, מהארץ ומהעולם וביניהם כאלו שחפצים לחגוג את השמחה שלהם במניין עם נשמה, בתפילה חגיגית, שלאחריה ‘קידוש הגון’, בסמוך למקום קודש הקודשים.
ר’ נחום והמניינים שהוא מתחזק בהתמדה ובעקביות בכותל המערבי, הם דוגמא ומופת למסירות נפש על קדושת ירושלים ושמירה על שריד חומת בית מקדשנו.
אין לי ספק, שהתפילות במניינים האלו, שמקרינות מסירות לעם ישראל והרבה אהבת ה’, מקרבות ומזרזות את בניין בית הבחירה, בב’’א.

03
תורה במתיקות מעודנת…
לא בכל יום זוכה אדם לקחת חלק באירוע מיוחד, מתוק ומרגש כזה.
חברת ליימן שליסל הוותיקה, שמייבאת ומפיצה בארץ את מיטב המותגים העולמיים בתחום הממתקים והקפה,
הזמינה בשבוע שעבר, אורחים רבים לחגוג יחד איתה, הכנסת ספר תורה במרכז הלוגיסטי הגדול והמשוכלל שלה באזור התעשייה יבנה.
ספר התורה הוכנס ביום השנה ה- 5 להסתלקותו של ר’ ברוך ז’’ל, ליימן, שהיה ממפתחי החברה בארץ יחד עם אברהם ז’’ל שליסל ולזכרם של אברהם חיים שליסל, חיים מנדל זינגר ויפה שליסל, ע’’ה.
בית הכנסת אליו הוכנס ספר התורה המהודר, משמש את עובדי ‘ליימן שליסל’ לתפילות וללימוד תורה, במשך כל השבוע. זהו מרכז החיים הפועם של החברה, שממנו שואבים העובדים כוחות רוחניים ותעצומות של תורה ושמחת חיים.
היה מיוחד לראות את הפירגון ההדדי של רבני הערים המכובדים ושל כל ראשי ארגוני הכשרות מהארץ ומהעולם שלקחו חלק במאורע המיוחד.
בין המשתתפים המכובדים היו הרה’’ג ישראל מאיר לאו שליט’’א, הרה’’ג יהודה לנדא שליט’’א, הרה’’ג מיכה הלוי שליט’’א – רבה הראשי של פ’’ת, הרה’’ג אבוחצירא שליט’’א – רבה הראשי של יבנה, הרה’’ג רוזנטל שליט’’א, רבה הראשי של אזור, הרב רענן שלום שליט’’א, ראש תחום כשרות בעיר יבנה.
בין השאר, השתתפו באירוע כל ראשי ארגוני הכשרות הגדולים מהארץ ומהעולם, שנותנים תעודות כשרות לכלל מוצרי ‘ליימן שליסל’. ספרתי שם למעלה מעשרים ראשי בד’’צים גדולים, ובראשם, כמובן, הנציגים היקרים של מחלקות הכשרות והיבוא של הרבנות הראשית לישראל.
לאחר דברי התורה וריקודי השמחה של הכנסת ספר התורה, הוזמנו האורחים הרבים לסעודת מצווה חגיגית, בחצר המרווחת והמקושטת של המרלוג ושל משרדי הנהלת החברה.
מאד התרשמתי מהמפגש החם והשיח הפורה והמפרה בין כל מנהלי ארגוני הכשרות הגדולים והמובילים, ששמחו מאד להיפגש, בהזדמנות נדירה כזאת. כולם פרגנו הדדית, נתנו עצות וטיפים איש לרעהו, שיתפו באתגרים הגדולים של עולם הכשרות וביקשו מאד להמשיך במפגשים נוספים כאלה.
גם החיזיון האדיר של הכנסת ספר תורה, דווקא למפעל ענק של ייצור וייבוא ממתקים, השאיר אצלי רושם מתוק של עוד… ‘ליימן שליסל’ הוא מפעל משגשג, שמייצר גם את פיצוחי קליית גת, בכשרות המהודרת של הרבנות הראשית ושל בד’’צ העדה החרדית ומייבא שפע מותגים עולמיים, מובילים, איכותיים, טעימים להפליא ומפורסמים מאד… כמו – ‘מנטוס’, ‘פאם’, ‘לואקר’, ‘הוט פופ’, ‘יוגטה’, ‘סניידרס’ ועוד. ‘ליימן שליסל’ גם מפיצים את ‘קפה לוואצה’, חטיפי ‘נצ’וראל וואלי’ ועוד.
גילוי נאות – אני זוכה, במשך שנים רבות, להיות המפרסם של מותגי ‘ליימן שליסל’ בציבור הדתי והחרדי.
אירוע כזה, של הכנסת ספר תורה למפעל, שמקפיד על קיום תפילות ושיעורי תורה קבועים לעובדיו המסורים, הוא בשבילי דוגמא ומופת, לבניית עסק משגשג ומצליח, בזכות האמונה הגדולה ובזכות הבסיס האיתן של אהבת העם, התורה והארץ.
שבת שלום של ישועה מתוקה לכנסת ישראל, לעם ישראל, לתורת ישראל ולארץ יש

בתמונה: הכנסת ספר תורה למשרדי חברת ליימן שליסל בעיר יבנה

עוד במדור זה

חזק‭ ‬חזק‭ ‬ונתחזק

חזק‭ ‬חזק‭ ‬ונתחזק

01 כששרו‭ ‬של‭ ‬חורף‭ ‬נאבק‭ ‬עם‭ ‬שרו‭ ‬של‭ ‬אביב‭ ‬אנו‭…
ורק חרבונא נעלם

ורק חרבונא נעלם

01 שבת‭ ‬סגרירית‭ ‬עברה‭ ‬על‭ ‬כוחותינו‭. ‬עובדי‭ ‬העירייה‭ ‬החרוצים‭ ‬הספיקו‭…
לַשְּׁוויְצָרִים אין בן גביר

לַשְּׁוויְצָרִים אין בן גביר

01כשהאביב מציץ בין העננים הכותל מתמלא במתפללים. בשבת כי תשא,…
את המנגינה שלהם אי אפשר להפסיק

את המנגינה שלהם אי אפשר להפסיק

01בשבת קודש תצווה, מזג האוויר המתון הזמין אורחים רבים לכותל.…
שירות בצבא ולימוד בישיבה אינם סותרים

שירות בצבא ולימוד בישיבה אינם סותרים

01מזג האוויר החורפי אתגר את שוחרי הכותל, אך לא מנע…
בדרך להר המוריה

בדרך להר המוריה

01 המים להם חומהבדרכי לכותל, בשבת ראש חודש אדר א׳,…
משנכנס אדר מרבין בשמחה ובישועה

משנכנס אדר מרבין בשמחה ובישועה

01שבת מברכים חודש אדר א׳. 4 חודשי מלחמת מצווה. ארובות השמים…
מלחמה לה’ בעמלק מדור דור

מלחמה לה’ בעמלק מדור דור

01שבת חורפית בעיצומה של מלחמה. הרוחות יבבו במשך כל הלילה…
טיפולי חמלה לריפוי נפגעי חוט שדרה

טיפולי חמלה לריפוי נפגעי חוט שדרה

01הדיווח על תפילות השבת בכותל מגיע אליכם , לצערי, באיחור…
בלילה‭ ‬שאחרי

בלילה‭ ‬שאחרי

01 בשבתות‭ ‬של‭ ‬מלחמה‭ ‬הכותל‭ ‬עובד‭ ‬שעות‭ ‬נוספות‭. ‬בולטים‭ ‬מאד‭…
והסנה‭ ‬איננו‭ ‬אכל‭... ‬

והסנה‭ ‬איננו‭ ‬אכל‭... ‬

01 מה‭ ‬נורא‭ ‬המקום‭ ‬הזה‭. ‬אסורה‭ ‬נא‭ ‬ואראה‭ ‬את‭ ‬המראה‭…
ותן שיחזור שוב לביתו…

ותן שיחזור שוב לביתו…

01שבת בר מצווה למלחמה. החורף הופיע בגדול. ויולך ה׳ רוח…
הצדעה לנשות העורף ולמשפחות המפונים והחטופים

הצדעה לנשות העורף ולמשפחות המפונים והחטופים

01שבת ׳בת מצווה׳ למלחמה. קרני שמש סתווית נעימה ליטפו את…
מקץ ימי הרעה

מקץ ימי הרעה

01יום שישי בלילה. עוד בטרם כבה הנר השני של חנוכה,…
כי הנני בא ושכנתי בתוכך

כי הנני בא ושכנתי בתוכך

01שבת שמינית למלחמה. שבוע שלפני חנוכה. קרני שמש מלטפות יצאו…
מוציא אסירים ופודה ענווים

מוציא אסירים ופודה ענווים

01שבת שביעית למלחמה. הכותל חיבק חיילים רבים, שבחסות הפסקת האש…
Scroll to Top
גלילה למעלה