מאיר דורפמן

טוב י-ה: נשמה ציורית. הרהורים אישיים על דמותו של הצייר טוביה כ״ץ

מאיר דורפמן

בצעירותי‭ ‬היו‭ ‬לי‭ ‬הרבה‭ ‬ספקות‭, ‬שחיפשתי‭ ‬להן‭ ‬מענה‭ ‬עמוק‭. ‬כשהן‭ ‬עלו‭ ‬על‭ ‬גדותיהן‭, ‬הייתי‭ ‬קובע‭ ‬זמן‭ ‬עם‭ ‬הצייר‭ ‬טוביה‭ ‬כ"ץ‭, ‬שהלך‭ ‬לעולמו‭ ‬בימים‭ ‬האחרונים‭, ‬ויושב‭ ‬עמו‭ ‬לברר‭ ‬ספקותיי‭. ‬אינני‭ ‬יודע‭ ‬מי‭ ‬גילה‭ ‬לי‭ ‬שיש‭ ‬לו‭ ‬תשובות‭ ‬עומק‭, ‬אולי‭ ‬זה‭ ‬השתקף‭ ‬מתוך‭ ‬מבט‭ ‬עיניו‭ ‬העמוק‭. ‬לפעמים‭ ‬הייתי‭ ‬מגיע‭ ‬לביתו‭ ‬בשבתות‭ ‬אחר‭ ‬הצהרים‭. ‬אני‭ ‬אז‭ ‬בחור‭ ‬ישיבה‭ ‬צעיר‭, ‬עסוק‭ ‬בהוויות‭ ‬דאביי‭ ‬ורבא‭ ‬ובחיפושי‭ ‬דרך‭, ‬והוא‭ ‬היה‭ ‬יושב‭ ‬עם‭ ‬הספר‭ ‬‮"‬ליקוטי‭ ‬תורה‮"‬‭, ‬מעיין‭ ‬ומדקדק‭ ‬בו‭ ‬בכל‭ ‬מילה‭, ‬ומספר‭ ‬לי‭ ‬איזה‭ ‬זנב‭ ‬רעיון‭ ‬מתוכו‭, ‬שבו‭ ‬היה‭ ‬עסוק‭ ‬עד‭ ‬שנכנסתי‭, ‬בהתפעלות‭ ‬רבה‭ ‬מעומק‭ ‬הדברים‭. ‬מילדותי‭, ‬מאז‭ ‬שעלה‭ ‬לירושלים‭ ‬עם‭ ‬משפחתו‭ ‬תבלח"א‭, ‬התבוננתי‭ ‬בהם‭ ‬בהתפעלות‭. ‬הם‭ ‬נראו‭ ‬לי‭ ‬אנשי‭ ‬השראה‭, ‬למרות‭ ‬שלא‭ ‬ידעתי‭ ‬להגדיר‭ ‬מדוע‭. ‬חשבתי‭ ‬לעצמי‭ ‬אז‭ ‬שזה‭ ‬משום‭ ‬שהוא‭ ‬הגיע‭ ‬לתובנות‭ ‬של‭ ‬יהדות‭ ‬מתוך‭ ‬יושר‭ ‬העיון‭ ‬וההתבוננות‭ ‬ולא‭ ‬בהשפעה‭ ‬של‭ ‬מישהו‭ ‬בסביבתו‭. ‬הוא‭ ‬היה‭ ‬מספר‭ ‬שהשאלות‭ ‬של‭ ‬ילדיו‭ ‬על‭ ‬התנ"ך‭ ‬הם‭ ‬שעוררו‭ ‬אותו‭ ‬לתהליך‭ ‬של‭ ‬תשובה‭. ‬במאור‭ ‬פניו‭ ‬ובחיוכו‭ ‬הקבוע‭ ‬ראיתי‭ ‬דמות‭ ‬של‭ ‬אהבה‭ ‬בלבד‭, ‬של‭ ‬עין‭ ‬טובה‭ ‬לכל‭. ‬ראיתי‭ ‬אז‭ ‬איך‭ ‬זה‭ ‬עובר‭ ‬בדרך‭ ‬כל‭ ‬כך‭ ‬טבעית‭ ‬לילדיו‭, ‬כחינוך‭ ‬של‭ ‬דוגמא‭ ‬אישית‭ ‬ולא‭ ‬של‭ ‬מילים‭. ‬אולי‭ ‬אני‭ ‬טועה‭, ‬הרי‭ ‬אין‭ ‬לי‭ ‬מהיכן‭ ‬לדעת‭, ‬אבל‭ ‬כך‭ ‬זה‭ ‬היה‭ ‬נדמה‭ ‬בעיני‭, ‬שגם‭ ‬אם‭ ‬לא‭ ‬יגיד‭ ‬להם‭ ‬דבר‭, ‬זה‭ ‬יעבור‭. ‬ודאי‭ ‬אנשים‭ ‬שחיים‭ ‬במחיצת‭ ‬אדם‭ ‬כזה‭ ‬נדבקים‭…‬

פעם‭ ‬הוא‭ ‬דיבר‭ ‬עמי‭ ‬על‭ ‬אחי‭ ‬ז"ל‭, ‬בחייו‭, ‬על‭ ‬כוחות‭ ‬הנפש‭ ‬שלו‭. ‬הדברים‭ ‬היו‭ ‬מדויקים‭. ‬שאלתי‭ ‬אותו‭ ‬מנין‭ ‬הוא‭ ‬מכיר‭ ‬אותו‭. ‬הוא‭ ‬אמר‭ ‬לי‭: ‬‮'‬הרי‭ ‬אני‭ ‬מתפלל‭ ‬אתו‭ ‬במניין‭ ‬של‭ ‬ערבית‭ ‬לפעמים‮'‬‭. ‬די‭ ‬היה‭ ‬לו‭ ‬להתבונן‭ ‬באדם‭ ‬כדי‭ ‬להבין‭ ‬את‭ ‬שורשי‭ ‬נפשו‭. ‬

אני‭ ‬לא‭ ‬מצליח‭ ‬לזכור‭ ‬את‭ ‬תוכן‭ ‬השיחות‭, ‬מלבד‭ ‬כמה‭ ‬נושאים‭ ‬פה‭ ‬ושם‭. ‬פעם‭ ‬הוא‭ ‬עשה‭ ‬השוואה‭ ‬בין‭ ‬תורת‭ ‬חב"ד‭ ‬לתורת‭ ‬הרב‭ ‬קוק‭, ‬ומה‭ ‬כל‭ ‬אחד‭ ‬היה‭ ‬עבורו‭ ‬במסלול‭ ‬התשובה‭, ‬ועד‭ ‬כמה‭ ‬היה‭ ‬זקוק‭ ‬לשניהם‭, ‬ואיך‭ ‬זכה‭ ‬בהשגחה‭ ‬פרטית‭ ‬להיחשף‭ ‬לשניהם‭. ‬אבל‭ ‬בדרך‭ ‬כלל‭ ‬הוא‭ ‬הקשיב‭ ‬לדברי‭, ‬ואז‭ ‬נתן‭ ‬לי‭ ‬כיווני‭ ‬מחשבה‭ ‬שלא‭ ‬עלו‭ ‬בדעתי‭. ‬האווירה‭ ‬שעלתה‭ ‬אצלי‭ ‬מהשיחות‭ ‬הייתה‭ ‬של‭ ‬התפעלות‭ ‬מהאפשרות‭ ‬לחיות‭ ‬חיי‭ ‬שלימות‭ ‬בעולם‭ ‬הזה‭. ‬כך‭ ‬ראיתי‭ ‬את‭ ‬אישיותו‭. ‬כשיצאתי‭ ‬מביתו‭ ‬העולם‭ ‬היה‭ ‬נראה‭ ‬בגוונים‭ ‬אחרים‭, ‬הוא‭ ‬כאילו‭ ‬שפך‭ ‬את‭ ‬צבעי‭ ‬האור‭ ‬על‭ ‬העולם‭. ‬הוא‭ ‬היה‭ ‬נראה‭ ‬כמי‭ ‬שחי‭ ‬בעולם‭ ‬הזה‭ ‬חיים‭ ‬של‭ ‬העולם‭ ‬הבא‭, ‬של‭ ‬הטוב‭ ‬המוחלט‭. ‬כולם‭ ‬מתבוננים‭ ‬על‭ ‬אותה‭ ‬המציאות‭, ‬כולם‭ ‬רואים‭ ‬את‭ ‬אותן‭ ‬הבעיות‭, ‬אבל‭ ‬הוא‭ ‬רואה‭ ‬את‭ ‬המציאות‭ ‬לעומקה‭. ‬ועומקה‭ ‬הוא‭ ‬טוב‭ ‬גמור‭. ‬היה‭ ‬לו‭ ‬חוש‭ ‬בקורת‭, ‬אבל‭ ‬רק‭ ‬של‭ ‬תיקון‭, ‬לא‭ ‬של‭ ‬קיטורים‭. ‬

לכן‭ ‬ברור‭ ‬היה‭ ‬שתהליך‭ ‬התשובה‭ ‬שלו‭ ‬לא‭ ‬יכיל‭ ‬בעיטה‭ ‬כלשהי‭ ‬בעולם‭ ‬שממנו‭ ‬הגיע‭, ‬אלא‭ ‬רק‭ ‬תוספת‭ ‬שלימות‭. ‬לא‭ ‬הבנתי‭ ‬את‭ ‬יצירותיו‭ ‬האמנותיות‭, ‬האבסטרקטיות‭, ‬אבל‭ ‬הקווים‭ ‬שם‭ ‬היו‭ ‬עדינים‭ ‬מאד‭, ‬רמוזים‭, ‬כמי‭ ‬שמגלה‭ ‬לעולם‭ ‬סוד‭ ‬בקריאת‭ ‬כיוון‭ ‬בלבד‭. ‬זה‭ ‬היה‭ ‬בציוריו‭ ‬כמו‭ ‬שזה‭ ‬היה‭ ‬בפניו‭. ‬

פעם‭ ‬דיברתי‭ ‬אתו‭ ‬על‭ ‬התורה‭ ‬והאמנות‭. ‬הוא‭ ‬סיפר‭ ‬לי‭ ‬על‭ ‬תלמיד‭ ‬שלו‭ ‬לציור‭, ‬שלמד‭ ‬בישיבת‭ ‬חברון‭ ‬הליטאית‭. ‬וכך‭ ‬סיפר‭: ‬‮'‬שאלתי‭ ‬את‭ ‬התלמיד‭: ‬האם‭ ‬ראש‭ ‬הישיבה‭ ‬שלך‭ ‬יודע‭ ‬שאתה‭ ‬לומד‭ ‬ציור‭? ‬והוא‭ ‬השיב‭: ‬בוודאי‭ ‬שלא‭, ‬זה‭ ‬לא‭ ‬דבר‭ ‬שאפשר‭ ‬לספר‭. ‬אמרתי‭ ‬לו‭: ‬למה‭? ‬הוא‭ ‬אמר‭: ‬כי‭ ‬הוא‭ ‬יגיד‭ ‬שזה‭ ‬ביטול‭ ‬תורה‭. ‬זה‭ ‬חייב‭ ‬להישאר‭ ‬בסוד‭. ‬אמרתי‭ ‬לו‭: ‬אני‭ ‬לא‭ ‬חושב‭ ‬כך‭. ‬אני‭ ‬חושב‭ ‬שראוי‭ ‬שתספר‭ ‬לו‭. ‬אבל‭ ‬התלמיד‭ ‬שלל‭ ‬מכל‭ ‬וכל‭. ‬יום‭ ‬אחד‭ ‬סיפר‭ ‬לי‭ ‬התלמיד‭: ‬יצאתי‭ ‬מהישיבה‭, ‬מהיציאה‭ ‬האחורית‭, ‬עם‭ ‬תיק‭ ‬הציורים‭ ‬שלי‭. ‬איתרע‭ ‬מזלי‭ ‬ופגשתי‭ ‬בדיוק‭ ‬בראש‭ ‬הישיבה‭. ‬הוא‭ ‬שאל‭ ‬לאן‭ ‬אני‭ ‬הולך‭. ‬נאלצתי‭ ‬לספר‭ ‬לו‭ ‬שאני‭ ‬הולך‭ ‬לשיעור‭ ‬ציור‭. ‬הוא‭ ‬אמר‭ ‬לי‭: ‬מה‭, ‬אתה‭ ‬לומד‭ ‬ציור‭? ‬אמרתי‭: ‬לא‭ ‬ממש‭, ‬קצת‭, ‬מדי‭ ‬פעם‭…‬אחרי‭ ‬ה"סדר‮"‬‭. ‬ראש‭ ‬הישיבה‭ ‬שאל‭ ‬אם‭ ‬אהיה‭ ‬מוכן‭ ‬להראות‭ ‬לו‭ ‬את‭ ‬הציורים‭ ‬שבתיקי‭. ‬הראיתי‭ ‬לו‭. ‬הוא‭ ‬התבונן‭ ‬ואמר‭: ‬כזה‭ ‬כשרון‭ ‬נתן‭ ‬לך‭ ‬הקב"ה‭, ‬ואתה‭ ‬לא‭ ‬מפתח‭ ‬אותו‭? ‬למה‭ ‬רק‭ ‬קצת‭ ‬מדי‭ ‬פעם‭?…‬‮'‬‭  ‬אינני‭ ‬יודע‭ ‬אם‭ ‬היה‭ ‬זה‭ ‬ר‮'‬‭ ‬שמחה‭ ‬זיסל‭ ‬ברוידא‭ ‬או‭ ‬ר‮'‬‭ ‬אברהם‭ ‬פרבשטיין‭, ‬שניהם‭ ‬כיהנו‭ ‬אז‭ ‬כראשי‭ ‬הישיבה‭, ‬אבל‭ ‬זה‭ ‬אופייני‭ ‬לשניהם‭. ‬

שהיתי‭ ‬אז‭ ‬תקופה‭ ‬מסוימת‭ ‬בצפון‭ ‬הארץ‭, ‬ולפני‭ ‬שנסעתי‭ ‬לשם‭ ‬הוא‭ ‬סיפר‭ ‬לי‭ ‬על‭ ‬5-6‭ ‬אנשי‭ ‬מעלה‭ ‬בצפון‭, ‬שכדאי‭ ‬לפגוש‭ ‬בהם‭, ‬אם‭ ‬יצא‭ ‬לי‭. ‬אינני‭ ‬זוכר‭ ‬את‭ ‬כולם‭, ‬אבל‭ ‬זה‭ ‬היה‭ ‬מגוון‭. ‬לא‭ ‬יכולת‭ ‬לראות‭ ‬קשר‭ ‬סוציולוגי‭ ‬בין‭ ‬האנשים‭. ‬אני‭ ‬זוכר‭ ‬שניים‭ ‬מהם‭ ‬שאכן‭ ‬פגשתי‭. ‬האחד‭ ‬היה‭ ‬חנן‭ ‬סבר‭, ‬איש‭ ‬קיבוץ‭ ‬יפתח‭, ‬שעליו‭ ‬אמר‭ ‬לי‭ ‬הרב‭ ‬צפניה‭ ‬דרורי‭ ‬יבלח"א‭ ‬שהוא‭ ‬זכה‭ ‬לפתוח‭ ‬את‭ ‬היהדות‭ ‬בקיבוצי‭ ‬צפון‭, ‬ולקרב‭ ‬רבים‭ ‬שם‭ ‬ליהדותם‭. ‬אם‭ ‬אני‭ ‬זוכר‭ ‬נכון‭, ‬מה‭ ‬שפתח‭ ‬את‭ ‬לבו‭ ‬של‭ ‬חנן‭ ‬להתקרב‭ ‬ליהדותו‭ ‬היה‭ ‬המפגש‭ ‬שלו‭ ‬עם‭ ‬אנשי‭ ‬ההתיישבות‭ ‬החדשים‭, ‬שיחות‭ ‬העומק‭ ‬עם‭ ‬אנשי‭ ‬גוש‭ ‬אמונים‭ ‬שהחליפו‭ ‬את‭ ‬אנשי‭ ‬תנועת‭ ‬העבודה‭ ‬בתפקיד‭ ‬ההיסטורי‭ ‬של‭ ‬בנין‭ ‬הארץ‭. ‬והשנייה‭ ‬שפגשתי‭ ‬בהמלצתו‭ ‬הייתה‭ ‬רחל‭ ‬רבין‭ ‬תבלח"א‭, ‬אחותו‭ ‬של‭ ‬רה"מ‭ ‬יצחק‭ ‬רבין‭. ‬הבנתי‭ ‬שרצה‭ ‬שאפגוש‭ ‬את‭ ‬השורשיות‭ ‬הישראלית‭, ‬את‭ ‬היושר‭ ‬והמידות‭ ‬הטובות‭ ‬של‭ ‬אנשי‭ ‬בנין‭ ‬הארץ‭ ‬דרך‭ ‬אישיות‭ ‬מיוחדת‭ ‬זו‭.‬

כל‭ ‬זה‭ ‬התרחש‭ ‬לפני‭ ‬למעלה‭ ‬מ‭-‬30‭ ‬שנה‭, ‬וזוהי‭ ‬זווית‭ ‬מבט‭ ‬קטנה‭ ‬מאד‭, ‬מזיכרון‭ ‬רחוק‭. ‬מאז‭ ‬לא‭ ‬יצא‭ ‬לי‭ ‬להיות‭ ‬אתו‭ ‬בקשר‭, ‬לצערי‭, ‬ולא‭ ‬פגשתי‭ ‬אותו‭. ‬מדי‭ ‬פעם‭ ‬שמעתי‭ ‬עליו‭ ‬מתלמידותיי‭ ‬בוגרות‭ ‬מכון‭ ‬‮"‬שובה‮"‬‭, ‬שלמדו‭ ‬אצלו‭ ‬במדרשה‭ ‬במעון‭, ‬או‭ ‬במכללת‭ ‬אמונה‭, ‬ולתיאורים‭ ‬אלו‭ ‬היה‭ ‬ממש‭ ‬אותו‭ ‬הרושם‭. ‬שמעתי‭ ‬איך‭ ‬הוא‭ ‬גידל‭ ‬את‭ ‬התלמידות‭ ‬והרחיב‭ ‬את‭ ‬אישיותן‭, ‬איך‭ ‬הוא‭ ‬האמין‭ ‬בהן‭ ‬וביכולותיהן‭, ‬איך‭ ‬האמונה‭ ‬בה‮'‬‭ ‬יצרה‭ ‬אצלו‭ ‬את‭ ‬האמנות‭, ‬ואיך‭ ‬הוא‭ ‬לימד‭ ‬אמונה‭ ‬דרך‭ ‬האמנות‭. ‬פעם‭ ‬סיפרה‭ ‬לי‭ ‬אחת‭ ‬מהן‭ ‬על‭ ‬חתונה‭ ‬של‭ ‬תלמידה‭ ‬שלו‭, ‬שראתה‭ ‬אותו‭ ‬רוקד‭ ‬בה‭, ‬ואמרה‭ ‬שהוא‭ ‬היה‭ ‬נראה‭ ‬בעולם‭ ‬אחר‭, ‬כולו‭ ‬בעולם‭ ‬הרוח‭ ‬והקדושה‭, ‬מופשט‭ ‬מכל‭ ‬גשמיות‭. ‬

ביומני‭ ‬בזמן‭ ‬האחרון‭ ‬רשום‭ ‬לי‭ ‬להתקשר‭ ‬ולבדוק‭ ‬אם‭ ‬יש‭ ‬אפשרות‭ ‬להיפגש‭ ‬עמו‭, ‬יחד‭ ‬עם‭ ‬חתני‭ ‬הטרי‭, ‬הצייר‭. ‬בשבת‭ ‬אמרתי‭ ‬לחתני‭ ‬שהשבוע‭ ‬אזדרז‭ ‬ואבדוק‭. ‬והנה‭ ‬אני‭ ‬רואה‭ ‬את‭ ‬הידיעה‭ ‬שלא‭ ‬נוכל‭ ‬יותר‭ ‬לפגוש‭ ‬אותו‭ ‬בזה‭ ‬העולם‭. ‬אני‭ ‬מביט‭ ‬על‭ ‬הדברים‭ ‬שכתבתי‭, ‬הסיפור‭ ‬כולו‭ ‬נשמע‭ ‬לי‭ ‬מוזר‭, ‬ואני‭ ‬מהרהר‭: ‬שמא‭ ‬כל‭ ‬זה‭ ‬היה‭ ‬רק‭ ‬ציור‭? ‬אולי‭ ‬הייתה‭ ‬זו‭ ‬נשמה‭ ‬ציורית‭, ‬שמרחפת‭ ‬על‭ ‬גבי‭ ‬עולם‭ ‬המעשה‭ ‬מבלי‭ ‬לטבול‭ ‬בו‭ ‬ממש‭, ‬ומכחולה‭ ‬בידה‭ ‬להאיר‭ ‬בו‭ ‬הארות‭ ‬ונשמות‭? ‬■

meirdorfman@gmail.com

עוד במדור זה

אל תתנו למחבלים לנצח

אל תתנו למחבלים לנצח

לפני‭ ‬שנתים‭ ‬הערבים‭ ‬יצאו‭ ‬להתקפת‭ ‬טרור‭ ‬על‭ ‬ישראל‭. ‬למה‭? ‬כי‭ ‬הם‭ ‬אנטישמים‭ ‬ורוצים‭ ‬להרוג‭ ‬יהודים‭, ‬כי‭ ‬הם‭ ‬שונאים‭ ‬את‭ ‬ישראל‭ ‬והם‭ ‬רוצים‭ ‬להכאיב‭ ‬לה‭ ‬ולהחליש‭ ‬אותה‭, ‬ובאופן‭ ‬מוצהר‭ ‬‮–‬‭ ‬כדי‭ ‬לשחרר‭ ‬מחבלים‭.‬

את‭ ‬שתי‭ ‬המטרות‭ ‬הראשונות‭ ‬הם‭ ‬השיגו‭. ‬וכעת‭ ‬‮–‬‭ ‬גם‭ ‬את‭ ‬השלישית‭. ‬הם‭ ‬באו‭ ‬כדי‭ ‬לשחרר‭ ‬מחבלים‭, ‬והם‭ ‬עשו‭ ‬זאת‭.‬

הם‭ ‬השפילו‭ ‬אותנו‭ ‬עד‭ ‬עפר‭. ‬אנסו‭ ‬את‭ ‬בנותינו‭, ‬רצחו‭ ‬את‭ ‬בנינו‭, ‬ובסוף‭ ‬אנחנו‭ ‬נושאים‭ ‬ונותנים‭ ‬איתם‭ ‬כאילו‭ ‬הם‭ ‬היו‭ ‬אנשים‭ ‬מן‭ ‬הישוב‭, ‬וגם‭ ‬משחררים‭ ‬את‭ ‬אנשיהם‭ ‬הרוצחים‭.‬

אין‭ ‬צורך‭ ‬להכביר‭ ‬מלים‭ ‬על‭ ‬כך‭ ‬שהתוצאה‭ ‬הסופית‭, ‬בפרט‭ ‬אם‭ ‬עזה‭ ‬תשוקם‭ ‬והערבים‭ ‬ישארו‭ ‬שם‭, ‬תעודד‭ ‬עוד‭ ‬מעשי‭ ‬טרור‭. ‬הטרוריסטים‭ ‬יאמרו‭: ‬הנה‭, ‬העם‭ ‬הערבי‭ ‬הכה‭ ‬את‭ ‬העם‭ ‬היהודי‭, ‬לא‭ ‬הפסיד‭ ‬כלום‭, ‬וקיבל‭ ‬כל‭ ‬מה‭ ‬שרצה‭. ‬מסקנה‭: ‬הטרור‭ ‬נגד‭ ‬היהודים‭ ‬משתלם‭. ‬כדאי‭.‬

לא‭ ‬צריך‭ ‬להכביר‭ ‬מלים‭ ‬על‭ ‬כך‭ ‬שהתוצאה‭ ‬הסופית‭ ‬מסוכנת‭ ‬לישראל‭ ‬וככל‭ ‬הנראה‭ ‬תגבה‭ ‬מחיר‭ ‬דמים‭ ‬נורא‭. ‬לפני‭ ‬שנתיים‭ ‬שילמנו‭ ‬את‭ ‬המחיר‭ ‬על‭ ‬עיסקת‭ ‬שליט‭. ‬מה‭ ‬יהיה‭ ‬המחיר‭ ‬הפעם‭? ‬כל‭ ‬מי‭ ‬שהפגין‭ ‬בעד‭ ‬העיסקה‭ ‬הזאת‭, ‬כל‭ ‬מי‭ ‬שדרכו‭ ‬רגליו‭ ‬בככר‭ ‬החטופים‭ ‬ולו‭ ‬פעם‭ ‬אחת‭, ‬כל‭ ‬מי‭ ‬שענד‭ ‬סרט‭ ‬צהוב‭, ‬ידע‭ ‬היטב‭ ‬מה‭ ‬יהיה‭ ‬המחיר‭. ‬הוא‭ ‬בחר‭ ‬לקבל‭ ‬את‭ ‬החטופים‭ ‬ולהקריב‭ ‬תמורתם‭ ‬אנשים‭ ‬אלמוניים‭ ‬בעתיד‭. ‬כשהאנשים‭ ‬האלה‭ ‬יפסיקו‭ ‬להיות‭ ‬אלמוניים‭ ‬‮–‬‭ ‬כל‭ ‬מי‭ ‬שהפגין‭ ‬בעד‭ ‬העיסקה‭ ‬יצטרך‭ ‬לדעת‭ ‬שמותם‭ ‬הוא‭ ‬הבחירה‭ ‬שלו‭. ‬היית‭ ‬בככר‭ ‬החטופים‭? ‬אתה‭ ‬בחרת‭ ‬להרוג‭ ‬את‭ ‬אותם‭ ‬אנשים‭. ‬לך‭ ‬תתנצל‭ ‬בפני‭ ‬המשפחות‭. ‬אתה‭ ‬בחרת‭ ‬בזה‭.‬

η„ ʉ χ ·Â˘‰

אבל‭ ‬גם‭ ‬בלי‭ ‬לדבר‭ ‬על‭ ‬המחיר‭ ‬הנורא‭ ‬ששילמנו‭ ‬ונשלם‭ ‬על‭ ‬עידוד‭ ‬מתקפות‭ ‬בעתיד‭ ‬ועל‭ ‬שחרור‭ ‬מחבלים‭. ‬גם‭ ‬אם‭ ‬נניח‭ ‬שלא‭ ‬יהיה‭ ‬מחיר‭ ‬כזה‭. ‬כבוד‭ ‬לאומי‭ ‬הוא‭ ‬מטרה‭ ‬בפני‭ ‬עצמה‭. ‬לאום‭ ‬לא‭ ‬משפיל‭ ‬את‭ ‬עצמו‭ ‬בפני‭ ‬אויביו‭, ‬גם‭ ‬אם‭ ‬המחיר‭ ‬הוא‭ ‬חיים‭ ‬של‭ ‬כמה‭ ‬אנשים‭ ‬פרטיים‭.‬

אין‭ ‬מקום‭ ‬לזלזול‭ ‬הזה‭ ‬בכבודו‭ ‬של‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭ ‬ושל‭ ‬א‭-‬להיו‭. ‬כבוד‭ ‬לאומי‭ ‬הוא‭ ‬ערך‭ ‬חשוב‭ ‬מאד‭. ‬אין‭ ‬מקום‭ ‬להשפלתו‭. ‬על‭ ‬כבוד‭ ‬לאומי‭ ‬יוצאים‭ ‬למלחמה‭ ‬ומוסרים‭ ‬את‭ ‬הנפש‭.‬

לא‭ ‬רק‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭. ‬נראה‭ ‬לכם‭ ‬שארה"ב‭ ‬היתה‭ ‬מתרפסת‭ ‬ככה‭ ‬בפני‭ ‬מי‭ ‬שפגע‭ ‬באזרחיה‭?‬

ויתור‭ ‬על‭ ‬כבוד‭ ‬לאומי‭ ‬הוא‭ ‬ודאי‭ ‬לא‭ ‬סיבה‭ ‬לגאווה‭. ‬הוא‭ ‬רק‭ ‬סיבה‭ ‬לבושה‭ ‬עמוקה‭.‬

ואולי‭ ‬זאת‭ ‬עוד‭ ‬סיבה‭ ‬לכך‭ ‬שדורכים‭ ‬עלינו‭.‬

השפילו‭ ‬אותנו‭, ‬רצחו‭ ‬אותנו‭, ‬הפקירו‭ ‬את‭ ‬דמנו‭ ‬וכעת‭ ‬אנחנו‭ ‬משחררים‭ ‬את‭ ‬הרוצחים‭? ‬איפה‭ ‬הכבוד‭ ‬הלאומי‭?‬

‭(‬מי‭ ‬שרודף‭ ‬כבוד‭ ‬‮–‬‭ ‬זו‭ ‬בהחלט‭ ‬סיבה‭ ‬להתבייש‭. ‬מי‭ ‬שמחפש‭ ‬כבוד‭ ‬במובן‭ ‬של‭ ‬למה‭ ‬פלוני‭ ‬עלה‭ ‬שלישי‭ ‬ואני‭ ‬עליתי‭ ‬רביעי‭ ‬או‭ ‬למה‭ ‬נתנו‭ ‬לדוד‭ ‬רבבות‭ ‬ולי‭ ‬נתנו‭ ‬אלפים‭ ‬‮–‬‭ ‬מי‭ ‬ששאלות‭ ‬כאלה‭ ‬מעסיקות‭ ‬אותו‭ ‬לא‭ ‬ראוי‭ ‬לשום‭ ‬כבוד‭. ‬אפילו‭ ‬גלילה‭ ‬אל‭ ‬תתנו‭ ‬לו‭. ‬אבל‭ ‬מי‭ ‬שדואג‭ ‬לכבוד‭ ‬הבסיסי‭ ‬שלו‭ ‬כאדם‭, ‬כבוד‭ ‬הבריות‭, ‬שלא‭ ‬יאנסו‭ ‬את‭ ‬בנותיו‭ ‬ולא‭ ‬יפשיטו‭ ‬אותו‭ ‬ולא‭ ‬ישפילו‭ ‬אותו‭ ‬בככר‭ ‬העיר‭ ‬‮–‬‭ ‬על‭ ‬זה‭ ‬צריך‭ ‬למסור‭ ‬את‭ ‬הנפש‭. ‬וכאשר‭ ‬מדובר‭ ‬לא‭ ‬על‭ ‬כבוד‭ ‬של‭ ‬אדם‭ ‬פרטי‭ ‬אלא‭ ‬על‭ ‬הכבוד‭ ‬של‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭ ‬‮–‬‭ ‬כאן‭ ‬צריך‭ ‬לצאת‭ ‬למלחמה‭ ‬אפילו‭ ‬על‭ ‬כך‭ ‬שעם‭ ‬ישראל‭ ‬יעלה‭ ‬ראשון‭ ‬ולא‭ ‬שני‭).‬

‚ӯ ‰˙ȯˆÈÌ

אבל‭ ‬לגופו‭ ‬של‭ ‬מצבנו‭: ‬למרות‭ ‬הכל‭ ‬יש‭ ‬עוד‭ ‬תקוה‭ ‬גדולה‭.‬

מבחינה‭ ‬מסויימת‭ ‬אנחנו‭ ‬עכשו‭ ‬במצב‭ ‬יותר‭ ‬טוב‭ ‬מבתחילת‭ ‬הלחימה‭.‬

כעת‭ ‬אנחנו‭ ‬כבר‭ ‬לא‭ ‬מסכנים‭ ‬שום‭ ‬חטוף‭.‬

לכן‭ ‬נגמרו‭ ‬התירוצים‭. ‬אין‭ ‬עוד‭ ‬שום‭ ‬תירוץ‭ ‬לשאלה‭ ‬למה‭ ‬לא‭ ‬נכבוש‭ ‬את‭ ‬עזה‭ ‬ונגרש‭ ‬את‭ ‬תושביה‭.‬

למעשה‭, ‬הזמן‭ ‬לעשות‭ ‬זאת‭ ‬הוא‭ ‬עוד‭ ‬היום‭. ‬אל‭ ‬תחכו‭ ‬לראות‭ ‬אם‭ ‬חמאס‭ ‬מקיים‭ ‬הסכמים‭ ‬או‭ ‬מפר‭ ‬אותם‭ ‬או‭ ‬ממציא‭ ‬תרוצים‭. ‬לא‭ ‬מגיע‭ ‬לחמאס‭ ‬שניתן‭ ‬לו‭ ‬הזדמנות‭ ‬לעמוד‭ ‬בהסכם‭. (‬מה‭ ‬אתם‭ ‬אומרים‭? ‬סיכמנו‭ ‬ולא‭ ‬עמדנו‭ ‬בהסכם‭? ‬אתם‭ ‬באמת‭ ‬אומרים‭ ‬את‭ ‬זה‭? ‬צריך‭ ‬לקיים‭ ‬הסכמים‭ ‬עם‭ ‬הנבלות‭ ‬האלה‭? ‬לא‭ ‬שילמנו‭ ‬על‭ ‬החטופים‭? ‬אה‭ ‬כן‭? ‬חמאס‭ ‬חרש‭ ‬וזרע‭ ‬וגידל‭ ‬וקצר‭ ‬חטופים‭ ‬ואנחנו‭ ‬שדדנו‭ ‬אותם‭ ‬ממנו‭ ‬בלי‭ ‬לשלם‭???!!! ‬די‭. ‬עם‭ ‬האנשים‭ ‬האלה‭ ‬לא‭ ‬צריך‭ ‬לקיים‭ ‬שום‭ ‬הסכם‭).‬

אבל‭ ‬אם‭ ‬מדינת‭ ‬ישראל‭ ‬עוד‭ ‬לא‭ ‬ברמה‭ ‬מספיק‭ ‬גבוהה‭ ‬כדי‭ ‬לעשות‭ ‬את‭ ‬זה‭ ‬‮–‬‭ ‬אפשר‭ ‬ללכת‭ ‬בדרך‭ ‬אחרת‭: ‬הלא‭ ‬חמאס‭ ‬לא‭ ‬ימסור‭ ‬לידינו‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬הנשק‭ ‬ברצועה‭ ‬עד‭ ‬הכדור‭ ‬האחרון‭. ‬לא‭ ‬ימסור‭? ‬נמשיך‭ ‬במלחמה‭ ‬עד‭ ‬הנצחון‭. ‬אנחנו‭ ‬כבר‭ ‬לא‭ ‬מסכנים‭ ‬אף‭ ‬חטוף‭.‬

כבר‭ ‬אין‭ ‬להם‭ ‬שום‭ ‬קלף‭ ‬ביד‭. ‬אין‭ ‬סיבה‭ ‬שלא‭ ‬נשמיד‭ ‬אותם‭.‬

לפני‭ ‬עשרים‭ ‬שנה‭ ‬מכרו‭ ‬לנו‭ ‬תירוצים‭ ‬שונים‭ ‬למה‭ ‬לא‭ ‬להתיישב‭ ‬בעזה‭. ‬אמרו‭ ‬שחבל‭ ‬לגור‭ ‬ולאבטח‭ ‬ישובים‭ ‬בלב‭ ‬אוכלוסיה‭ ‬ערבית‭. ‬כעת‭ ‬בחלק‭ ‬גדול‭ ‬מהרצועה‭ ‬האוכלוסיה‭ ‬הערבית‭ ‬כבר‭ ‬איננה‭. ‬אין‭ ‬שום‭ ‬סיבה‭ ‬או‭ ‬תירוץ‭ ‬למה‭ ‬לא‭ ‬להתיישב‭ ‬שם‭. ‬אבל‭ ‬אנשים‭ ‬שונים‭ ‬עדיין‭ ‬נרתעים‭ ‬מזה‭. ‬כנראה‭ ‬מהטעם‭ ‬שיאיר‭ ‬לפיד‭ ‬לא‭ ‬התאפק‭ ‬ואמר‭ ‬בפירוש‭ ‬לפני‭ ‬עשרים‭ ‬שנה‭: ‬אין‭ ‬בזה‭ ‬שום‭ ‬הגיון‭, ‬אבל‭ ‬צריך‭ ‬להשפיל‭ ‬את‭ ‬הדתיים‭ ‬האלה‭.‬

ω˜„ÈÌ ‡Â˙Ì

כשהודיתי‭ ‬על‭ ‬ההשגים‭ ‬הגדולים‭ ‬של‭ ‬השנה‭, ‬שאלו‭ ‬אותי‭ ‬‮"‬אבל‭ ‬למה‭ ‬ככה‭? ‬למה‭ ‬לא‭ ‬בלי‭ ‬כל‭ ‬ההרוגים‭ ‬האלה‮"‬‭. ‬התשובה‭ ‬היא‭ ‬שהיו‭ ‬לנו‭ ‬עשרים‭ ‬שנה‭ ‬לעשות‭ ‬את‭ ‬זה‭ ‬בלי‭ ‬כל‭ ‬ההרוגים‭ ‬האלה‭. ‬לא‭ ‬ניצלנו‭ ‬את‭ ‬אותן‭ ‬עשרים‭ ‬שנה‭. ‬עכשו‭ ‬הזמן‭ ‬לשאול‭: ‬אתם‭ ‬רוצים‭ ‬לחסל‭ ‬אותם‭ ‬עכשו‭, ‬או‭ ‬לחכות‭ ‬עד‭ ‬אחרי‭ ‬שיתנו‭ ‬לנו‭ ‬סיבה‭ ‬כואבת‭? ‬אתם‭ ‬רוצים‭ ‬לחכות‭ ‬עד‭ ‬שנתחיל‭ ‬לשלם‭ ‬את‭ ‬מחיר‭ ‬שחרור‭ ‬כל‭ ‬המחבלים‭ ‬האלה‭? ‬לא‭ ‬עדיף‭ ‬להקדים‭ ‬ולכבוש‭ ‬את‭ ‬עזה‭ ‬ולהשמיד‭ ‬את‭ ‬המחבלים‭ ‬עוד‭ ‬לפני‭ ‬שהם‭ ‬יתנו‭ ‬לנו‭ ‬סיבה‭ ‬כואבת‭ ‬לעשות‭ ‬את‭ ‬זה‭?‬

כבר‭ ‬אחרי‭ ‬החגים‭, ‬חוזרים‭ ‬לשיגרה‭, ‬והחמאס‭ ‬כבר‭ ‬התחיל‭ ‬להרגיל‭ ‬אותנו‭ ‬לשיגרה‭ ‬הידועה‭ ‬והמוכרת‭: ‬הם‭ ‬יורים‭ ‬ואנחנו‭ ‬מגיבים‭, ‬ומתאמצים‭ ‬לשמור‭ ‬על‭ ‬הפסקת‭ ‬האש‭ ‬ולא‭ ‬להסלים‭. ‬לא‭ ‬להכריע‭, ‬לא‭ ‬לנצח‭ ‬ולא‭ ‬להשמיד‭ ‬את‭ ‬הטרור‭. ‬לנהל‭ ‬את‭ ‬הסכסוך‭. ‬כבר‭ ‬הלכנו‭ ‬המון‭ ‬פעמים‭ ‬לסרט‭ ‬הזה‭ ‬ולמדנו‭ ‬שזה‭ ‬סרט‭ ‬עם‭ ‬סוף‭ ‬רע‭. ‬למה‭ ‬ללכת‭ ‬שוב‭?‬

כל‭ ‬עוד‭ ‬לא‭ ‬נוציא‭ ‬מעזה‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬החמאסניקים‭, ‬כולל‭ ‬החמאסניקים‭ ‬הבלתי‭ ‬מעורבים‭, ‬הם‭ ‬ימשיכו‭ ‬לנסות‭ ‬להשמיד‭ ‬אותנו‭, ‬וזה‭ ‬יכאב‭. ‬מאד‭. ‬אז‭ ‬שוב‭ ‬לחזור‭ ‬לסרט‭ ‬של‭ ‬סבבים‭ ‬ושקט‭ ‬יענה‭ ‬בשקט‭? ‬לא‭ ‬למדנו‭ ‬שום‭ ‬דבר‭? ‬

לכתך אחרי במדבר

לכתך אחרי במדבר

הדרך‭ ‬לארץ‭ ‬ישראל‭ ‬עוברת‭ ‬בישיבה‭ ‬בסוכות‭ ‬במדבר‭. ‬לכתך‭ ‬אחרי‭ ‬במדבר‭ ‬בארץ‭ ‬לא‭ ‬זרועה‭.‬

לא‭ ‬קלה‭ ‬היא‭ ‬הדרך‭ ‬אל‭ ‬הארץ‭. ‬היא‭ ‬עוברת‭ ‬במגורים‭ ‬בסוכות‭ ‬במדבר‭, ‬בייבוש‭ ‬ביצות‭, ‬במגורים‭ ‬בקראוון‭ ‬על‭ ‬גבעה‭ ‬או‭ ‬בחושה‭ ‬בחוה‭, ‬או‭ ‬במושבה‭. ‬הדירה‭ ‬דירת‭ ‬עראי‭. ‬מדי‭ ‬פעם‭ ‬היא‭ ‬נהרסת‭ ‬וצריך‭ ‬לבנות‭ ‬אותה‭ ‬שוב‭.‬

הליכה‭ ‬אחרי‭ ‬ה‮'‬‭ ‬אל‭ ‬הארץ‭ ‬היא‭ ‬הליכה‭ ‬בלי‭ ‬קבע‭. ‬כשה‮'‬‭ ‬אומר‭ ‬מפרקים‭ ‬את‭ ‬הסוכה‭ ‬ועוברים‭ ‬למקום‭ ‬הבא‭.‬

רק‭ ‬כך‭ ‬מגיעים‭ ‬לישיבת‭ ‬קבע‭ ‬בארץ‭.‬

דור‭ ‬דור‭ ‬וחלוציו‭. ‬יוצאי‭ ‬מצרים‭ ‬בסוכות‭ ‬במדבר‭, ‬חלוצי‭ ‬הדור‭ ‬הזה‭ ‬בסוכות‭ ‬בגבעות‭.‬

במדבר‭ ‬למדנו‭ ‬שלא‭ ‬על‭ ‬הלחם‭ ‬לבדו‭ ‬יחיה‭ ‬האדם‭, ‬כי‭ ‬על‭ ‬כל‭ ‬מוצא‭ ‬פי‭ ‬ה‮'‬‭ ‬יחיה‭ ‬האדם‭. ‬אנו‭ ‬תלויים‭ ‬בה‮'‬‭ ‬ומתפרנסים‭ ‬במן‭ ‬ובמים‭ ‬מידו‭ ‬מדי‭ ‬יום‭ ‬ביומו‭. ‬כך‭ ‬הוא‭ ‬גם‭ ‬בארץ‭. ‬ארץ‭ ‬אשר‭ ‬ה‮'‬‭ ‬א‭-‬להיך‭ ‬דורש‭ ‬אותה‭ ‬ותמיד‭ ‬עיני‭ ‬ה‮'‬‭ ‬א‭-‬להיך‭ ‬בה‭. ‬במדבר‭ ‬לקטנו‭ ‬מן‭ ‬כל‭ ‬יום‭, ‬ביום‭ ‬הששי‭ ‬לקטנו‭ ‬כפלים‭ ‬ושבתנו‭ ‬ביום‭ ‬השביעי‭. ‬בארץ‭ ‬אנו‭ ‬תלויים‭ ‬בה‮'‬‭ ‬בגשם‭ ‬שש‭ ‬שנים‭, ‬בשנה‭ ‬הששית‭ ‬אנו‭ ‬אוספים‭ ‬כפלים‭, ‬ושובתים‭ ‬בשנה‭ ‬השביעית‭. ‬אנו‭ ‬תלויים‭ ‬בה‮'‬‭ ‬דבר‭ ‬יום‭ ‬ביומו‭ ‬והולכים‭ ‬אחריו‭.‬

הזמן‭ ‬שבו‭ ‬אנו‭ ‬מרגישים‭ ‬את‭ ‬זה‭ ‬הוא‭ ‬כאשר‭ ‬אנו‭ ‬אוספים‭ ‬את‭ ‬תבואת‭ ‬השנה‭ ‬הקודמת‭ ‬ונידונים‭ ‬על‭ ‬מימי‭ ‬השנה‭ ‬הבאה‭. ‬פסח‭ ‬הוא‭ ‬החג‭ ‬של‭ ‬יציאת‭ ‬מצרים‭. ‬שבועות‭ ‬הוא‭ ‬החג‭ ‬של‭ ‬התורה‭. ‬סוכות‭ ‬הוא‭ ‬החג‭ ‬של‭ ‬הארץ‭.‬

ה‮'‬‭ ‬גמל‭ ‬אתנו‭ ‬חסדים‭ ‬רבים‭ ‬בשנה‭ ‬היוצאת‭. ‬וגם‭ ‬אנחנו‭ ‬הלכנו‭ ‬אחריו‭ ‬למדבריות‭ ‬רבים‭. ‬נתפלל‭ ‬לשנה‭ ‬טובה‭ ‬שבה‭ ‬נתקדם‭ ‬אל‭ ‬ישיבת‭ ‬קבע‭ ‬בארץ‭.‬

הבוחר צריך לשאת באחריות

משום‭ ‬מה‭, ‬דוקא‭ ‬הערבים‭ ‬והשמאלנים‭ ‬התחילו‭ ‬להסביר‭ ‬את‭ ‬מה‭ ‬שכולנו‭ ‬מבינים‭ ‬מזמן‭: ‬שאי‭ ‬אפשר‭ ‬להפריד‭ ‬בין‭ ‬האוכלוסיה‭ ‬בעזה‭ ‬לבין‭ ‬החמאס‭. ‬ושכל‭ ‬האוכלוסיה‭ ‬היא‭ ‬חלק‭ ‬מהמלחמה‭ ‬נגדנו‭. ‬הימין‭ ‬מנסח‭ ‬כבר‭ ‬מזמן‭ ‬בדיוק‭ ‬את‭ ‬המסר‭ ‬הזה‭, ‬במלים‭ ‬אין‭ ‬בלתי‭ ‬מעורבים‭ ‬בעזה‭.‬

אם‭ ‬אנחנו‭ ‬אומרים‭ ‬שאי‭ ‬אפשר‭ ‬להפריד‭ ‬בין‭ ‬האוכלוסיה‭ ‬לבין‭ ‬החמאס‭, ‬לכאורה‭ ‬המסקנה‭ ‬המתבקשת‭ ‬היא‭ ‬פשוטה‭: ‬כל‭ ‬האוכלוסיה‭ ‬היא‭ ‬אויב‭, ‬וכך‭ ‬צריך‭ ‬להתייחס‭ ‬אליה‭.‬

למה‭ ‬דווקא‭ ‬אלה‭ ‬שרוצים‭ ‬שנניח‭ ‬לאוכלוסיה‭ ‬בעזה‭, ‬משתמשים‭ ‬בטענה‭ ‬שאי‭ ‬אפשר‭ ‬להפריד‭ ‬בינם‭ ‬לבין‭ ‬חמאס‭? ‬הלא‭ ‬הטענה‭ ‬הזאת‭ ‬משמשת‭ ‬בדיוק‭ ‬נגד‭ ‬מה‭ ‬שהם‭ ‬מבקשים‭?‬

העולם‭ ‬המערבי‭ ‬חי‭ ‬באיזו‭ ‬תחושה‭ ‬שמנסה‭ ‬לאכול‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬העוגה‭ ‬ולהשאיר‭ ‬אותה‭ ‬שלמה‭. ‬העולם‭ ‬המערבי‭ ‬שואף‭ ‬לדמוקרטיה‭. ‬הכח‭ ‬ביד‭ ‬העם‭. ‬אבל‭ ‬האחריות‭ ‬לא‭ ‬עליו‭. ‬העם‭ ‬בחר‭, ‬הן‭ ‬בבחירות‭ ‬והן‭ ‬בפעילות‭ ‬שאחריה‭ ‬ובבקלאוות‭ ‬בדרך‭ ‬מסויימת‭, ‬אבל‭ ‬העם‭ ‬לא‭ ‬אחראי‭ ‬לבחירתו‭, ‬כי‭ ‬הוא‭ ‬רק‭ ‬עם‭ ‬והוא‭ ‬לא‭ ‬אשם‭.‬

האשליה‭ ‬הזאת‭ ‬רואה‭ ‬בעם‭ ‬חברה‭ ‬בע"מ‭.‬

אז‭ ‬זהו‭ ‬שלא‭ ‬‮–‬‭ ‬מי‭ ‬שבחר‭ ‬צריך‭ ‬גם‭ ‬לקחת‭ ‬אחריות‭ ‬על‭ ‬הבחירה‭ ‬שלו‭. ‬אם‭ ‬הכח‭ ‬ביד‭ ‬העם‭ ‬‮–‬‭ ‬גם‭ ‬האחריות‭ ‬על‭ ‬הבחירה‭ ‬היא‭ ‬ביד‭ ‬העם‭. ‬אם‭ ‬העם‭ ‬העזתי‭ ‬טבח‭ (‬והעם‭ ‬העזתי‭ ‬טבח‭) ‬‮–‬‭ ‬העם‭ ‬העזתי‭ ‬ישלם‭.‬

כעם‭. ‬אנחנו‭ ‬לא‭ ‬שופטים‭ ‬אחד‭ ‬אחד‭. ‬העם‭ ‬הוא‭ ‬ישות‭ ‬לעצמה‭.‬

דעה שנויה במחלוקת

לפעמים‭ ‬פוסלים‭ ‬אדם‭ ‬מלשמש‭ ‬בתפקיד‭ ‬בטענה‭ ‬ש"יש‭ ‬לו‭ ‬דעות‭ ‬שנויות‭ ‬במחלוקת‮"‬‭. ‬

אבל‭ ‬לכל‭ ‬מחלוקת‭ ‬יש‭ ‬שני‭ ‬צדדים‭, ‬ולכן‭ ‬גם‭ ‬מי‭ ‬שחושב‭ ‬הפוך‭ ‬מאותו‭ ‬אדם‭ ‬‮–‬‭ ‬יש‭ ‬לו‭ ‬דעות‭ ‬שנויות‭ ‬במחלוקת‭. ‬כל‭ ‬מי‭ ‬שיש‭ ‬לו‭ ‬דעה‭ ‬כלשהי‭ ‬בעניין‭ ‬הזה‭ ‬‮–‬‭ ‬יש‭ ‬לו‭ ‬דעה‭ ‬שנויה‭ ‬במחלוקת‭.‬

אמור‭ ‬מעתה‭: ‬‮"‬הוא‭ ‬פסול‭ ‬כי‭ ‬לי‭ ‬יש‭ ‬דעה‭ ‬שנויה‭ ‬במחלוקת‭ ‬ואני‭ ‬חולק‭ ‬עליו‮"‬‭.‬

הבעיה‭ ‬מתחילה‭ ‬כשמגדירים‭ ‬את‭ ‬הדעה‭ ‬שלי‭ ‬כאמת‭ ‬עובדתית‭ ‬ואת‭ ‬הדעה‭ ‬השניה‭ ‬כשנויה‭ ‬במחלוקת‭. ‬האמת‭, ‬לדמוקרטיה‭ ‬יש‭ ‬שיטה‭ ‬להכריע‭ ‬מחלוקות‭ ‬כאלה‭. ‬אבל‭ ‬אצלנו‭ ‬במדינה‭ ‬משום‭ ‬מה‭ ‬זה‭ ‬לא‭ ‬עובד‭, ‬כי‭ ‬בד"כ‭ ‬בבחירות‭ ‬הדעות‭ ‬השנויות‭ ‬במחלוקת‭ ‬מנצחות‭ ‬את‭ ‬הדעות‭ ‬הנכונות‭.‬

מיתוג

זאת‭ ‬הדרך‭ ‬של‭ ‬הצפרדעים‭ (‬פרוגר"ס‭ ‬בלע"ז‭): ‬מיתוג‭. ‬כל‭ ‬מי‭ ‬שחושב‭ ‬שלאשה‭ ‬יש‭ ‬תפקיד‭ ‬אחר‭ ‬מאשר‭ ‬האיש‭ ‬הוא‭ ‬שונא‭ ‬נשים‭. ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬בעל‭ ‬דעה‭ ‬אחרת‭ ‬בקשר‭ ‬לנשים‭, ‬הוא‭ ‬שונא‭ ‬נשים‭. ‬הוא‭ ‬פועל‭ ‬מתוך‭ ‬שנאה‭. ‬לכן‭ ‬הדעה‭ ‬שלו‭ ‬היא‭ ‬בכלל‭ ‬לא‭ ‬דעה‭. (‬שלא‭ ‬כמו‭ ‬מי‭ ‬שלוחץ‭ ‬על‭ ‬נשים‭ ‬לחיות‭ ‬כמו‭ ‬גבר‭ ‬ולא‭ ‬מוכן‭ ‬לקבל‭ ‬צורת‭ ‬חיים‭ ‬אחרת‭ – ‬הוא‭ ‬אוהב‭ ‬נשים‭). ‬כמובן‭ ‬אותו‭ ‬דבר‭ ‬עם‭ ‬בעלי‭ ‬סטיות‭ ‬מסוימות‭. ‬מי‭ ‬שחושב‭ ‬שהם‭ ‬צריכים‭ ‬לשאת‭ ‬נשים‭ ‬כאחד‭ ‬האדם‭ ‬ולהיות‭ ‬כמו‭ ‬כולם‭ – ‬פשוט‭ ‬שונא‭ ‬אותם‭. ‬ואם‭ ‬הוא‭ ‬רוצה‭ ‬להשוות‭ ‬אותם‭ ‬לאנשים‭ ‬אחרים‭ ‬ולדרוש‭ ‬מהם‭ ‬שיחיו‭ ‬כמו‭ ‬אנשים‭ ‬אחרים‭ – ‬הוא‭ ‬פוגע‭ ‬בשוויון‭. ‬לכן‭ ‬הדעה‭ ‬שלו‭ ‬לא‭ ‬דעה‭ ‬ומוצדק‭ ‬לרצוח‭ ‬אותו‭. ‬כמובן‭, ‬אנחנו‭ ‬בעד‭ ‬זכות‭ ‬הדיבור‭ ‬והבעת‭ ‬כל‭ ‬דעה‭. ‬אבל‭ ‬לא‭ ‬הדעה‭ ‬הזאת‭. ‬רק‭ ‬הדעה‭ ‬שלנו‭. ‬דעה‭ ‬שלא‭ ‬שלנו‭ ‬היא‭ ‬שנויה‭ ‬במחלוקת‭.‬

גינה לי חביבה

באזור‭ ‬חיוג‭ ‬ווינט‭ ‬בואכה‭ ‬הארץ‭, ‬רבים‭ ‬המתמוגגים‭ ‬מכך‭ ‬שבנאום‭ ‬ששודר‭ ‬באו"ם‭, ‬בין‭ ‬כל‭ ‬הגינויים‭ ‬שהופנו‭ ‬למדינת‭ ‬ישראל‭, ‬השחיל‭ ‬אבו‭ ‬מאזן‭ ‬גם‭ ‬איזה‭ ‬משפט‭ ‬שבו‭ ‬הוא‭ ‬אומר‭ ‬שמעשי‭ ‬חמאס‭ ‬בשמחת‭ ‬תורה‭ ‬לא‭ ‬מייצגים‭ ‬אותו‭. ‬מי‭ ‬שממש‭ ‬רוצה‭ ‬להשלות‭ ‬את‭ ‬עצמו‭ ‬שאבו‭ ‬מאזן‭ ‬רודף‭ ‬שלום‭, ‬יכול‭ ‬לראות‭ ‬בזה‭ ‬גינוי‭. ‬לא‭ ‬ממש‭ ‬גינוי‭ ‬כמו‭ ‬שמגנים‭ ‬רצח‭ ‬עם‭, ‬אבל‭ ‬מה‭ ‬כבר‭ ‬אפשר‭ ‬לדרוש‭ ‬מערבי‭? ‬אנחנו‭ ‬לא‭ ‬יכולים‭ ‬לדרוש‭ ‬מאבו‭ ‬מאזן‭ ‬שיגנה‭ ‬ממש‭ ‬טבח‭ ‬של‭ ‬יהודים‭. ‬אי‭ ‬אפשר‭ ‬לדרוש‭ ‬מערבי‭ ‬מה‭ ‬שאנחנו‭ ‬דורשים‭ ‬מיהודי‭ ‬כלפי‭ ‬עזה‭. ‬הלא‭ ‬אנחנו‭ ‬בעד‭ ‬שוויון‭, ‬מה‭ ‬אנחנו‭? ‬גזענים‭? ‬הוא‭ ‬גינה‭. ‬איזה‭ ‬יופי‭. ‬כבר‭ ‬יכול‭ ‬לעלות‭ ‬לכיתה‭ ‬ב‮'‬‭. ‬כלומר‭ ‬לשלוט‭ ‬על‭ ‬חצי‭ ‬ארץ‭ ‬ישראל‭.‬

הוּא גִּנָּה הוּא גִּנָּה הוּא גִּנָּה

נָנָנָה נָנָנָה נָנָנָה

נָכוֹן שֶׁאָבִיו לֹא גַּנָּן

אִם כְּבָר אָז הוּא דֵּי גַ׳נָּאן

אַךְ דַּי לְהִתְקַטְנֵן קְטַנְטַנָּה

הוּא גִּנָּה הוּא גִּנָּה הוּא גִּנָּה

גִּנָּה לִי גִּנָּה לִי חֲבִיבָה

יְדִידוּתִית לְאַקְלִים וּסְבִיבָה

וְכָל ׳הָאָרֶץ׳ הַקְּטַנָּה

כְּבָר שָׁרָה אֶת ׳הָמָן גִּנָּה׳‭ ‬

תשובה אל חבלי ארצנו

תשובה אל חבלי ארצנו

01‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים‭ ‬הוא‭ ‬יום‭ ‬של‭ ‬חשבון‭ ‬נפש‭. ‬אבל‭ ‬הוא‭…
שירבו נצחונותינו כרימון

שירבו נצחונותינו כרימון

01‭ ‬בתקופה‭ ‬הזאת‭, ‬כל‭ ‬שנה‭ ‬מחדש‭ ‬הלילות‭ ‬מלאים‭ ‬באוויר‭ ‬חגים‭…
העובדות לא יבלבלו את הסטיגמות

העובדות לא יבלבלו את הסטיגמות

אי‭ ‬אז‭ ‬לפני‭ ‬כמה‭ ‬עשורים‭, ‬צחקה‭ ‬כל‭ ‬המדינה‭ ‬כשהגששים‭ ‬ירדו‭…
אידיאולוגיה גנוזה

אידיאולוגיה גנוזה

בבית‭ ‬כנסת‭ ‬אחד‭ ‬שהייתי‭ ‬מתפלל‭ ‬בו‭ ‬פעם‭, ‬עברו‭ ‬לחברה‭ ‬חיצונית‭…
קהילת קנאי תל אביב

קהילת קנאי תל אביב

עיריית‭ ‬תל‭ ‬אביב‭ ‬היא‭ ‬עירייה‭ ‬מאד‭ ‬דתית‭, ‬אפשר‭ ‬אפילו‭ ‬לומר‭…
דיון ציבורי על מהות קיומנו

דיון ציבורי על מהות קיומנו

הדיון‭ ‬הציבורי‭ ‬המתנהל‭ ‬עכשו‭ ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬על‭ ‬הרעבים‭ ‬בעזה‭ ‬ולא‭…
מלאך מסולם יעקב

מלאך מסולם יעקב

במדינת‭ ‬ישראל‭, ‬יש‭ ‬הבדל‭ ‬בין‭ ‬הדרג‭ ‬הפוליטי‭ ‬לבין‭ ‬הדרג‭ ‬המקצועי‭.…
חזון

חזון

חורבן‭ ‬הבית‭, ‬ולהבדיל‭, ‬גם‭ ‬עשרים‭ ‬שנה‭ ‬לחורבן‭ ‬ישובינו‭ ‬ברצועת‭ ‬עזה‭,…
חמור מאוד

חמור מאוד

איש‭ ‬אחד‭, ‬לא‭ ‬נזכיר‭ ‬את‭ ‬שמו‭, ‬פרסם‭ ‬דברי‭ ‬נאצה‭ ‬מגעילים‭…
הן עם לבדד ישכון

הן עם לבדד ישכון

01‭ ‬לנצח, אחיאם‭ ‬חס‭ ‬וחלילה‭ ‬השמועות‭ ‬על‭ ‬פרטי‭ ‬ההסכם‭ ‬עם‭…
מכרו לנו חיישן מזייף

מכרו לנו חיישן מזייף

עשרות‭ ‬ומאות‭ ‬תחזיות‭ ‬של‭ ‬עיתונאים‭, ‬פרשנים‭, ‬מומחים‭ ‬צבאיים‭ ‬ופוליטיים‭ ‬התנדפו‭…
המלאך הממונה על המגניב

המלאך הממונה על המגניב

בדיוק‭ ‬כשזרקתי‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬מה‭ ‬שמגניב‭ ‬מאחורי‭ ‬גווי‭, ‬הילדים‭ ‬התחילו‭…
להקשיב לקול העמוק

להקשיב לקול העמוק

בשולי‭ ‬יום‭ ‬ירושלים‭ ‬עולה‭ ‬וצפה‭ ‬שוב‭ ‬השאלה‭ ‬השחוקה‭ ‬עד‭ ‬דק‭:…
סיפור על נחשים, טרקטור ועשבים

סיפור על נחשים, טרקטור ועשבים

01‭ ‬בעל‭ ‬בית‭ ‬אחד‭, ‬עשיר‭ ‬וחכם‭, ‬על‭ ‬סף‭ ‬הנושק‭ ‬לגאון‭,…