מאיר דורפמן

טיול בסמטאות ירושלים ורחובותיה

מאיר דורפמן

יהודי של שבת

בנערותי‭ ‬היה‭ ‬הגאון‭ ‬רבי‭ ‬בנציון‭ ‬פריימן‭, ‬איש‭ ‬ירושלים‭ ‬של‭ ‬מעלה‭, ‬משדך‭ ‬לי‭ ‬תלמידי‭ ‬חכמים‭ ‬שאלמד‭ ‬אצלם‭. ‬הוא‭ ‬הכיר‭ ‬את‭ ‬תלמידי‭ ‬החכמים‭ ‬המופלגים‭ ‬המסתתרים‭ ‬בסמטאות‭ ‬ירושלים‭ ‬ואת‭ ‬ייחודו‭ ‬של‭ ‬כל‭ ‬אחד‭ ‬מהם‭. ‬פעם‭ ‬סיפר‭ ‬לי‭ ‬שיש‭ ‬בירושלים‭ ‬תלמיד‭ ‬חכם‭ ‬גדול‭ ‬ששמו‭ ‬רבי‭ ‬יצחק‭ ‬נתן‭ ‬קופרשטוך‭, ‬שמסכים‭ ‬ללמוד‭ ‬עם‭ ‬כל‭ ‬מי‭ ‬שרוצה‭, ‬ובתנאי‭ ‬שזו‭ ‬תהיה‭ ‬מסכת‭ ‬שבת‭. ‬הוא‭ ‬לומד‭ ‬כל‭ ‬ימיו‭ ‬מסכת‭ ‬שבת‭, ‬אמר‭ ‬ר׳‭ ‬בנציון‭, ‬ואף‭ ‬כתב‭ ‬ספר‭ ‬הלכתי‭ ‬ששמו‭ ‬מאורות‭ ‬נתן‭, ‬בענין‭ ‬החשמל‭ ‬בשבת‭. ‬נערות‭ ‬היתה‭ ‬בי‭ ‬וחשבתי‭ ‬שמכיוון‭ ‬שאני‭ ‬לומד‭ ‬מסכת‭ ‬אחרת‭, ‬אוותר‭ ‬על‭ ‬כך‭ ‬בינתיים‭. ‬עברו‭ ‬השנים‭ ‬וקבעתי‭ ‬את‭ ‬מושבי‭ ‬בבית‭ ‬המדרש‭ ‬הישן‭ ‬של‭ ‬בתי‭ ‬ברוידא‭, ‬ושם‭ ‬הייתי‭ ‬פוגש‭ ‬בו‭. ‬מדי‭ ‬יום‭ ‬שישי‭ ‬הוא‭ ‬היה‭ ‬מגיע‭ ‬לתפילת‭ ‬מנחה‭ ‬גדולה‭, ‬ואז‭ ‬היה‭ ‬מיטיב‭ ‬את‭ ‬נרות‭ ‬השבת‭ ‬העומדים‭ ‬על‭ ‬עמוד‭ ‬החזן‭. ‬היה‭ ‬זה‭ ‬עסק‭ ‬גדול‭. ‬ככהן‭ ‬לפני‭ ‬המנורה‭ ‬הוא‭ ‬היה‭ ‬מסדר‭ ‬את‭ ‬השמן‭, ‬מהבהב‭ ‬את‭ ‬הפתילות‭, ‬ומדקדק‭ ‬בזה‭ ‬דקדוק‭ ‬גדול‭. ‬פעם‭ ‬עסקתי‭ ‬בשאלה‭ ‬הלכתית‭ ‬בענייני‭ ‬שבת‭, ‬זכרתי‭ ‬שזו‭ ‬״המסכת‭ ‬שלו״‭, ‬וניגשתי‭ ‬לשאול‭ ‬אותו‭. ‬והנה‭ ‬אפילו‭ ‬שם‭, ‬בתחום‭ ‬שלו‭, ‬היתה‭ ‬ענוותנותו‭ ‬עצומה‭, ‬ותשובתו‭ ‬החלה‭ ‬במילים‭: ‬״ומה‭ ‬הרב‭ ‬אומר‭?‬״‭, ‬ואני‭ ‬לא‭ ‬הבנתי‭ ‬למי‭ ‬כוונתו‭… ‬בכל‭ ‬שיחה‭ ‬היה‭ ‬חשוב‭ ‬לו‭ ‬לשמוע‭ ‬קודם‭ ‬דעת‭ ‬אחרים‭ ‬לפני‭ ‬שישמיע‭ ‬דעתו‭, ‬אם‭ ‬בכלל‭. ‬גם‭ ‬עת‭ ‬עזיבתו‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬הזה‭ ‬היתה‭ ‬סמלית‭ ‬וברורה‭. ‬הוא‭ ‬היה‭ ‬בשנתו‭ ‬ה‭- ‬90‭ ‬כאשר‭ ‬עם‭ ‬כניסת‭ ‬השבת‭ ‬נכנס‭ ‬לבית‭ ‬המדרש‭ ‬בשכונה‭ ‬שבה‭ ‬התארח‭, ‬והתמוטט‭ ‬מדום‭ ‬לב‭ ‬בפתח‭ ‬בית‭ ‬המדרש‭. ‬בדיעבד‭ ‬הבנתי‭ ‬שר׳‭ ‬בנציון‭ ‬רצה‭ ‬שאפגוש‭ ‬עוד‭ ‬מנקיי‭ ‬הדעת‭ ‬שבירושלים‭, ‬ואולי‭ ‬בפרט‭ ‬שאוכל‭ ‬להציץ‭ ‬ולספר‭ ‬על‭ ‬דמות‭ ‬״יהודי‭ ‬של‭ ‬שבת״‭.‬

רב מובהק בימינו

בערוב‭ ‬ימיו‭ ‬של‭ ‬הרב‭ ‬שלמה‭ ‬מן‭ ‬ההר‭, ‬רבה‭ ‬של‭ ‬שכונת‭ ‬בית‭ ‬וגן‭ ‬בירושלים‭, ‬שאלתיו‭ ‬את‭ ‬מי‭ ‬הוא‭ ‬רואה‭ ‬כרבו‭ ‬המובהק‭. ‬חשבתי‭ ‬שיקשה‭ ‬עליו‭ ‬לענות‭ ‬על‭ ‬שאלה‭ ‬זו‭, ‬הן‭ ‬מפני‭ ‬שבימינו‭ ‬לומדים‭ ‬הרבה‭ ‬מהספרים‭, ‬והן‭ ‬מפני‭ ‬שגדל‭ ‬בירושלים‭ ‬העתיקה‭, ‬עיר‭ ‬גדולה‭ ‬של‭ ‬חכמים‭ ‬ושל‭ ‬סופרים‭, ‬ישיבות‭ ‬ובתי‭ ‬מדרש‭. ‬בתו‭ ‬הרבנית‭ ‬פועה‭ ‬שטיינר‭ ‬תבלח״א‭ ‬אף‭ ‬כתבה‭ ‬בספרה‭ ‬״ההר‭ ‬הטוב‭ ‬הזה״‭ ‬מזיכרונה‭, ‬תיאור‭ ‬חי‭, ‬מרגש‭ ‬ומעמיק‭ ‬על‭ ‬הקשר‭ ‬המיוחד‭ ‬שהיה‭ ‬לו‭ ‬עם‭ ‬רבה‭ ‬של‭ ‬ירושלים‭ ‬הרב‭ ‬צבי‭ ‬פסח‭ ‬פרנק‭, ‬שהיה‭ ‬מגדולי‭ ‬הפוסקים‭ ‬בדורו‭. ‬הופתעתי‭ ‬כאשר‭ ‬ללא‭ ‬היסוס‭ ‬הוא‭ ‬השיב‭ ‬לשאלתי‭: ‬׳הרב‭ ‬אברהם‭ ‬יצחק‭ ‬בלוך‭ ‬הי״ד‭ ‬ראש‭ ‬ישיבת‭ ‬טלז׳‭. ‬הוא‭ ‬חיפש‭ ‬מילים‭ ‬כדי‭ ‬לתארו‭ ‬בפני‭ ‬מי‭ ‬שלא‭ ‬פגש‭ ‬דמות‭ ‬למדנית‭ ‬כזאת‭ ‬יוצאת‭ ‬דופן‭ ‬המשולבת‭ ‬בדמות‭ ‬איש‭ ‬תנועת‭ ‬המוסר‭, ‬עם‭ ‬מסירות‭ ‬מלאה‭ ‬לאלפי‭ ‬תלמידיו‭. ‬ההיתר‭ ‬של‭ ‬משפחתו‭ ‬של‭ ‬הרב‭ ‬מן‭-‬ההר‭ ‬לצאת‭ ‬מהארץ‭ ‬בימים‭ ‬ההם‭ ‬היה‭ ‬בוודאי‭ ‬לצורך‭ ‬פרנסה‭, ‬ולא‭ ‬מדובר‭ ‬על‭ ‬הרחבה‭, ‬אלא‭ ‬על‭ ‬הצלה‭ ‬מרעב‭. ‬אבל‭ ‬ההיתר‭ ‬שלו‭ ‬להישאר‭ ‬ללמוד‭ ‬בישיבת‭ ‬טלז‭ ‬היה‭ ‬מן‭ ‬הסתם‭ ‬הלימוד‭ ‬בספינת‭ ‬הדגל‭ ‬של‭ ‬הלמדנות‭ ‬העיונית‭ ‬בדרך‭ ‬ההיגיון‭ ‬בימים‭ ‬ההם‭, ‬והוא‭ ‬כנראה‭ ‬למד‭ ‬אצל‭ ‬מי‭ ‬שלא‭ ‬היה‭ ‬יכול‭ ‬ללמוד‭ ‬ממנו‭ ‬בארץ‭ ‬ישראל‭. ‬הרב‭ ‬בלוך‭ ‬נרצח‭ ‬עם‭ ‬קהילתו‭ ‬בכ׳‭ ‬תמוז‭ ‬תש״א‭, ‬אבל‭ ‬ברגע‭ ‬האחרון‭ ‬הצליחו‭ ‬להציל‭ ‬העתק‭ ‬מחידושיו‭ ‬ולהוציאם‭ ‬לאור‭ ‬בארה״ב‭, ‬והמעיין‭ ‬בהם‭ ‬יבין‭ ‬מיד‭ ‬את‭ ‬ייחודיותו‭ ‬בחילוקים‭ ‬אנליטיים‭ ‬דקים‭ ‬מן‭ ‬הדקים‭, ‬המחדדים‭ ‬הגדרות‭ ‬יסוד‭ ‬בכל‭ ‬סוגיה‭.‬

מעשר כספים מחובות…?

גם‭ ‬על‭ ‬חייהם‭ ‬שם‭ ‬בליטא‭ ‬באותם‭ ‬הימים‭ ‬שמעתי‭ ‬ממנו‭ ‬מעט‭ ‬בשיחה‭ ‬ההיא‭. ‬שאלתיו‭ ‬על‭ ‬מעשר‭ ‬כספים‭ ‬אם‭ ‬הוא‭ ‬חיוב‭ ‬גמור‭, ‬ועל‭ ‬מקורו‭, ‬ואם‭ ‬בליטא‭ ‬היו‭ ‬נוהגים‭ ‬בכך‭. ‬לא‭ ‬אכנס‭ ‬לתשובתו‭ ‬ההלכתית‭, ‬אבל‭ ‬שאלתי‭ ‬על‭ ‬ליטא‭ ‬העלתה‭ ‬על‭ ‬פניו‭ ‬בת‭ ‬שחוק‭, ‬והוא‭ ‬אמר‭ ‬שקשה‭ ‬לנו‭ ‬להבין‭ ‬את‭ ‬העניות‭ ‬שהיתה‭ ‬בליטא‭. ‬״לא‭ ‬היתה‭ ‬להם‭ ‬שום‭ ‬אפשרות‭ ‬להפריש‭ ‬מעשר‭ ‬כספים‭. ‬ממה‭ ‬היו‭ ‬נותנים‭ ‬מעשר‭, ‬ממה‭ ‬שלא‭ ‬היה‭ ‬להם‭?‬״‭ ‬הוא‭ ‬תיאר‭ ‬מצב‭ ‬שבו‭ ‬כל‭ ‬אדם‭ ‬שהיום‭ ‬ודאי‭ ‬היה‭ ‬נחשב‭  ‬ממוצע‭ ‬ומטה‭ ‬מבחינה‭ ‬כלכלית‭, ‬היה‭ ‬נחשב‭ ‬שם‭ ‬לגביר‭ ‬גדול‭, ‬ותיאר‭ ‬את‭ ‬מאבק‭ ‬היהודים‭ ‬שם‭ ‬להשיג‭ ‬פת‭ ‬לחם‭ ‬לפרנסת‭ ‬משפחותיהם‭. ‬אמר‭ ‬לי‭ ‬פעם‭ ‬ת״ח‭ ‬שבליטא‭ ‬אכלו‭ ‬בעיקר‭ ‬״קצות״‭ (=‬הספר‭ ‬הלמדני‭ ‬קצות‭ ‬החושן‭).‬

אין ״לא״!

כשלמדתי‭ ‬בישיבת‭ ‬נתיב‭ ‬מאיר‭, ‬ניגשתי‭ ‬פעם‭ ‬לביתו‭ ‬של‭ ‬הרב‭ ‬מן‭-‬ההר‭ ‬בשעת‭ ‬ערב‭ ‬יחד‭ ‬עם‭ ‬חבר‭. ‬הוא‭ ‬קיבלנו‭ ‬בחמימות‭. ‬ביקשתי‭ ‬שייתן‭ ‬לנו‭, ‬תלמידי‭ ‬הישיבה‭, ‬שיעור‭ ‬שלא‭ ‬מן‭ ‬המניין‭, ‬בענייני‭ ‬אמונה‭. ‬הוא‭ ‬שמח‭ ‬על‭ ‬הרצון‭, ‬עודד‭ ‬אותנו‭ ‬מאד‭. ‬ואז‭ ‬הוא‭ ‬התחיל‭ ‬לדבר‭ ‬בשבח‭ ‬הר״מים‭ ‬בנתיב‭ ‬מאיר‭, ‬הזכיר‭ ‬כמה‭ ‬מהם‭, ‬והוסיף‭: ‬׳איך‭ ‬ייראה‭ ‬הדבר‭ ‬אם‭ ‬מישהו‭ ‬מחוץ‭ ‬לישיבה‭ ‬ייתן‭ ‬לכם‭ ‬שיעור‭? ‬אולי‭ ‬הם‭ ‬יראו‭ ‬בזה‭ ‬אמירה‭ ‬כאילו‭ ‬חסר‭ ‬בהם‭ ‬משהו‭?‬׳‭ ‬גם‭ ‬ככה‭ ‬הוא‭ ‬זקן‭ ‬וחולה‭, ‬אמר‭, ‬׳אבל‭ ‬תנסו‭ ‬עם‭ ‬ר״מ‭ ‬פלוני‭, ‬ואם‭ ‬לא‭ ‬ילך‭ – ‬תנסו‭ ‬עם‭ ‬אלמוני‭, ‬עדיף‭ ‬שזה‭ ‬יסתדר‭, ‬ואם‭ ‬זה‭ ‬לא‭ ‬יצליח‭ ‬‮–‬‭ ‬תחזרו‭ ‬אלי׳‭. ‬הוא‭ ‬כל‭ ‬כך‭ ‬התאמץ‭ ‬לא‭ ‬להגיד‭ ‬״לא״‭, ‬לא‭ ‬להשאיר‭ ‬טעם‭ ‬שלילי‭ ‬בתשובתו‭.‬

בשנותיו‭ ‬האחרונות‭ ‬היה‭ ‬מתפלל‭ ‬בשמחת‭ ‬תורה‭ ‬בבית‭ ‬הכנסת‭ ‬של‭ ‬חסידי‭ ‬סוכוטשוב‭. ‬בחולשתו‭ ‬היה‭ ‬מקיף‭ ‬את‭ ‬הבימה‭ ‬עם‭ ‬ספר‭ ‬תורה‭ ‬קטן‭, ‬ואחר‭ ‬כך‭ ‬מתיישב‭ ‬עם‭ ‬הספר‭ ‬בחיקו‭, ‬אולי‭ ‬כדי‭ ‬להתיר‭ ‬את‭ ‬הישיבה‭ ‬כשספרי‭ ‬התורה‭ ‬עומדים‭. ‬הייתי‭ ‬שם‭ ‬עם‭ ‬ילדיי‭, ‬וביקשתיו‭ ‬לברכם‭. ‬גם‭ ‬את‭ ‬הבקשה‭ ‬הזאת‭ ‬הוא‭ ‬דחה‭, ‬כביכול‭, ‬אבל‭ ‬בלי‭ ‬להגיד‭ ‬׳לא׳‭. ‬הוא‭ ‬אמר‭ ‬בערך‭ ‬כך‭: ‬״אני‭ ‬יכול‭ ‬לברך‭?? ‬הרי‭ ‬רק‭ ‬הקב״ה‭ ‬הוא‭ ‬המברך‭! ‬והקב״ה‭ ‬בוודאי‭ ‬יברך‭ ‬את‭ ‬בניך‭ ‬שיגדלו‭ ‬בתורה‭ ‬וביראת‭ ‬שמים‭ ‬ושיזכו‭ ‬וכו׳‭ ‬וכו׳‭ ‬״‭ ‬■

meirdorfman@gmail.com

עוד במדור זה

כתיבה וחתימה (טובה)

כתיבה וחתימה (טובה)

לומדי הדף היומי ובכלל תלמידי חכמי ישראל, למדו כי ישנה מחלוקת עקרונית במסכת גיטין האם הכתיבה כרתי (לשמה), כלומר האם הגט אמור להיות כתוב לשמה של האישה או שמא רק החתימה של העדים אמורה להיות דווקא לשמה של האישה, או שמא עדי מסירה כרתי, דהיינו מסירת הגט היא שצריכה להיות לשמה (דעת התנא רבי מאיר).
הגמרא במסכת גיטין בדף כג עמוד א דנה בעניין זה, ושואלת הכיצד נסביר את דעת רבי מאיר שאמר כי עדי חתימה בלבד צריכים לחתום לשמה ולא לכתוב את הגט לשמה של האישה, ומסבירה הגמרא שאכן, הכתיבה צריכה להיות לשמה, ורבי מאיר התכוון ששמה של האישה בלבד צריך להיכתב עבור האישה הספציפית הזו.
עד כאן למדנות תלמודית.
בימים אלו אנו מברכים איש את רעהו בכתיבה ובחתימה טובה, נשאלת השאלה מה העיקר – האם הכתיבה (כמו שראינו למשל במסכת גיטין לעיל) או דווקא החתימה, שכן אנו יודעים למשל שחוזה שלא נחתם על ידי הצדדים אינו מחייב אותם. החשיבות מתרחבת אף לעניין חשיבות הימים הנוראים – האם בראש השנה יכתבון זה העיקר, או שמא בצום יום כיפור יחתמון חשוב בשל היותו מועד החתימה?
במסכת ראש השנה בדף טז מסבירה הגמרא ואומרת "הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם ביום הכיפורים דברי ר' מאיר, ר' יהודה אומר הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם כל אחד ואחד בזמנו, בפסח על התבואה, בעצרת על פירות האילן, בחג נידונין על המים ואדם נדון בראש השנה וגזר דין שלו נחתם ביום הכיפורים". הגמרא אם כן מחלקת בין כתיבה לחתימה, ומלשונה משתמע שהכתיבה היא הליך הדין, הדיון הענייני שבו ניתן לשנות לטובה או לרעה את פסק הדין אשר ייחתם בסופו של דבר במועד ה'שרירותי' שבו נחתמים ברואיו של הקב"ה.
אלא שהגמרא קוראת ליום הכיפורים 'גמר דין', בשונה מיום החתימה, המועד הטכני שבו נחתם דינו של האדם.
מה אם כן חשוב יותר – יום הכיפורים או ראש השנה? כתיבת הדין שבה ניתן להשפיע על הדיין היושב בדין, או שמא יום הכיפורים חמור הוא שבו נחתמים ברואיו של מלך מלכי המלכים?
כאשר דיין חותם את הדין נעשה טקס, טקסיות החתימה מחייבת את כיבוד המעמד המלכותי המחייב. האדם היודע שביום זה נחתם גזר דינו צריך לנהוג בהתאם. מאידך, בראש השנה, כתיבת האדם היא בהתאם למצוותיו ולתפילותיו כפי שהיו עד לראש השנה ובמהלכו – מאכל, משתה, לימוד ותפילה.
למשל, חוק הירושה מכיר בצוואה בכתב יד, דהיינו הרשומה כולה בכתב ידו של המצווה. צוואה שכזו חייבת להיות בנוסף חתומה על ידו. לחתימה יש אקט מחייב. הכתיבה מעידה על הרצון של המצווה, והחתימה מעידה על גמירות הדעת.
אולם, צוואה בעל פה (למשל כאשר מדובר באדם גוסס 'שכיב מרע'), תהא תקפה כמובן ללא חתימת המצווה, אלא רק על פי עדותם של שני עדים המאשרים את דברי המצווה שנאמרו על פה.
מכאן, לעיתים לחתימה יש תוקף ולעיתים אינה משמעותית כלל. וכן כתב ידו של האדם חשוב כמו חתימה, ולעיתים דבריו שנאמרו בעל פה חשובים יותר מהחתימה עצמה.
גם חוק חתימה אלקטרונית התשס"א 2001 ביטל למעשה את החתימה המסורתית, והפך אותה למעין קובץ מאפיין של האדם המאשר את המסמך האלקטרוני שעליו הוא חותם אלקטרונית.
תפילות הימים הנוראים מלמדות אותנו כי חסדיו של הבורא עם ברואיו לא עברו 'שדרוג', ושעדיין הטקסיות בחתימה קיימת. טקסיות זו מאפשרת לנו לנצל את המעמד לקבלת זכויות רבות ככל הניתן בין כסה לעשור ובעשור עצמו, הוא יום החתימה.
כתיבה וחתימה טובה לכל בית ישראל. ■

מנקים אשליות לפסח

מנקים אשליות לפסח

פסח מתקרב אלינו בצעדי ענק, וביחד איתו כל נשות ישראל מכינות את עצמן למצוות החג: ניקיון הבית מהמסד ועד הטפחות. והשבוע מישהי שאלה אותי: "תגידי, איך אני יכולה לגרום לבעלי לתת יד בניקיונות לפסח?" אז הינה כמה נקודות למחשבה בנושא. (הדברים כתובים בלשון נקבה אבל מותאמים לשני המינים):
1. סליחה על ניפוץ האשליה, אין כזה דבר 'לגרום' לאף אחד. זאת אומרת יש, אבל באמצעות מניפולציה או הפעלת כוח. אני מאמינה שאת רוצה שבעלך ינקה את הבית לא כי את אמרת לו וכי הוא מרגיש שהוא חייב לך טובה, אלא כי הוא רואה בניקיון הבית שותפות של שניכם. מצוות ביעור חמץ היא מצווה של שניכם, בעל ואישה כאחד. לכן הרשו לי לעדכן את השאלה ולשאול אחרת: "איך לאפשר לגרום לבעלי להיות גם הוא שותף בניקיונות הבית?" או לחילופין "איך לא ארגיש לבד בניקיונות הבית לקראת פסח?".
2. תיאום ציפיות – מילת מפתח בלא מעט תחומים זוגיים בכלל, ובפסח בפרט. אם עדיין לא ישבתם ודיברתם על כוס קפה ועוגיות שנשארו ממשלוח המנות לפורים על ההכנות לחג, זה הזמן לעשות זאת. הרבה פעמים אנחנו פועלים על אוטומט או לא מתקשרים את הציפיות שלנו, ובסוף מתאכזבים אחד מהשני. הינה כמה נקודות שכדאי שיעלו בשיחה ביניכם בהקשר לניקיון הבית:
• איך הייתה חוויית ניקיון הבית לפסח בבית של כל אחד מכם? הרבה פעמים אנחנו סוחבים איתנו לחיי הנישואין חוויות עבר שמשפיעות עלינו גם כיום ועלולות להיות טריגריות.
• מה זה אומר 'לנקות את הבית לפסח' עבור כל אחד מכם? האם זה אומר לנקות את הבית מחמץ בלבד, או לנקות את הבית מכל פירור אבק?
• אלו מקומות בבית הכי חשוב לכם לנקות ובאיזה סדר? הרי לא הגיוני להתחיל לנקות את המטבח בעודו פעיל במהלך השבוע.
• אלו סוגי ניקיונות אתם אוהבים יותר ואלו פחות? יכול מאוד להיות שאת לא מתחברת לניקוי המחסן או הרכב, ולבעלך אין בכלל בעיה לעשות זאת.
• מה יאפשר לכם לנקות את הבית בנחת ובשמחה? אם כבר מנקים – אפשר להפוך את החוויה למקרבת ולשמחה.
• במה אתם זקוקים לעזרה אחד מהשני, ואלו דברים אתם מעדיפים לנקות לבד? לפעמים ניקוי בשניים יכול לעזור מאוד, ולפעמים רק להפריע ולהאט את הקצב.
מוזמנים כמובן להוסיף גם שאלות מעצמכם.
3. ראייה מערכתית – אם נסתכל על גוף האדם נראה שיש הבדל בין האיברים השונים ולכל איבר יש את התפקיד שלו. לא דומה התפקיד הידיים לתפקיד הרגליים, המוח או הלב. האם אי פעם ראית שהיד אומרת ללב: "היי חביבי, שים לב שאתה עושה את התפקיד שלך כמו שצריך"? ברור שלא. היד לא מתרכזת בתפקיד של הלב, היא מרוכזת בעצמה ובלעשות את התפקיד שלה על הצד הטוב ביותר. לפעמים בני זוג שוכחים שהם מערכת שלמה ולכל אחד מהם יש את התפקיד שלו. יכול להיות שבעלך לא אוהב לנקות את הבית אבל בהחלט יכול לקחת על עצמו תפקידים אחרים. במקום להיכנס להתחשבנות מה כל אחד עשה, היי מרוכזת בעשייה מדויקת לכוחות שלך. אין מצווה להיות קורבן פסח.
4. עם יד על הלב – מי את מרגישה שבאמת אחראי לניקיונות לפסח? את או בעלך? רגע לפני שאת מבקשת ממנו שיהיה שותף – האם את מוכנה באמת לתת לו את ההזדמנות הזו? האם את מוכנה באמת לסמוך עליו ולשמוח בו, גם אם הוא לא מנקה בדיוק בדיוק כמו שאת רוצה? ■

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

בליל יום שני האחרון, נר שמיני של חנוכה, ניצחו אראלים…
את המציאות הזאת צריך לשנות

את המציאות הזאת צריך לשנות

ההסכמים הקואליציוניים הולכים ונסגרים, והממשלה צפויה לקום בעוד פחות משבועיים,…
"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

בהילולת ל"ג בעומר בקבר רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון…
״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

אמנון ודניאלה וייס הם זוג מוכר – בשומרון בפרט וברחבי…
נשות החיל

נשות החיל

כולנו נחשפנו לתמונת ׳נשות הקואליציה׳, שזכתה לפרסום רב בשל העובדה…
ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

לרוב, את יהודה ושומרון אנחנו מזכירים בעניין תשתיות לקויות או…
הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

ברחבי העולם וגם כאן בישראל נרשמת התרגשות רבה לקראת מונדיאל…
״רבותיי, יש פה הפקרות״

״רבותיי, יש פה הפקרות״

במוצאי השבת האחרונה אירע פיגוע קשה בחברון שבו נרצח יהודי…
הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

״אללה אסלאם״, ״איום דאעש״, ״היג’רה״, "דאעש: הדור הבא", "וידויים מדאע"ש",…
חלב פרווה אמיתי

חלב פרווה אמיתי

תעשיית המזון בעולם עומדת להשתנות בשנים הקרובות. זו לא שאלה…
אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

הרב אברהם אלקנה כהנא שפירא זצ״ל, המוכר כ׳רב אברום׳, העמיד…
"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

״הפעם הראשונה שבה שמרתי את יום כיפור וצמתי הייתה בגיל…
גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

לקראת ראש השנה אנשים נוהגים לקבל על עצמם החלטות טובות,…
שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

הממלכה המאוחדת של בריטניה הרכינה ראשה בשבוע שעבר, עת נודע…