בדרך לכותל

טיפולי חמלה לריפוי נפגעי חוט שדרה

ישראל גולדברג, מנכ"ל קרן אביה

ישראל גולדברג

מנכ״ל פרסומי ישראל וקרן אביה

ישראל גולדברג, מנכ"ל קרן אביה

ישראל גולדברג

מנכ״ל פרסומי ישראל וקרן אביה

מנכ״ל פרסומי ישראל וקרן אביה

01
הדיווח על תפילות השבת בכותל מגיע אליכם , לצערי, באיחור של שבוע. בשבת שעברה, פרשת בא, זכינו ליהנות בכותל ממזג אוויר חמים וצלול כיין. ואילו השבת, בשלח, צפויים רוחות וגשמים. למי שמתמיד להתפלל בכותל אין עיכובים. הגשם לא מרתיע וגם לא שלג.
הכמיהה לתפילת שבת ליד קודש הקודשים לא נחלשת ולא מורתעת מול איתני הטבע. 2000 שנה חיכינו להזדמנות להתפלל ליד פתחו של הר המוריה, דורות רבים היו מוכנים לעשות הכול, עד חירוף נפש, רק כדי לזכות ולגעת באבני הכותל.
02
בדרכי לכותל אני מהרהר על ׳הנדסת התודעה׳ שאנו עוברים יום יום מאחינו היקרים, אנשי השמאל, השולטים בתקשורת. הנזק האדיר שגורמות ההפגנות המתוקשרות, לשחרור החטופים, מגיע עד סכנה אמיתית לחטופים עצמם. ניכר לכל בר דעת, שככל שמתרבות ההפגנות, העמדה המרושעת והמתעללת של מחבלי חמאס, מתקשחת ונעשית צינית יותר. ההיגיון הבריא אומר, שההפגנות והלחץ התקשורתי מרחיקים את ההזדמנות לשחרור החטופים ומצמצמים את מרחב המשא ומתן.
הדחף האדיר לנגח את הממשלה ואת העומד בראשה, מעביר אנשים על דעתם. לצערי, רוב משפחות החטופים מוסתות בידי בעלי אינטרסים פוליטיים וקמפיינרים, שמוכנים לסכן את החטופים היקרים ולהקשות מאד על שחרורם.
זו כבר לא רק ׳הנדסת תודעה׳ מגמתית, זו ׳הנדסת אנוש׳ מסוכנת…
וכל מילה נוספת, מיותרת.
03
מידי שבת, בדרכי לכותל, אני נושא בתרמילי את תפילת ׳מי שברך׳, שחוברה על ידי הרב גורן, לשלום חיילי צה״ל והשבויים. בסיום קריאת התורה אני מתבקש על ידי הקהל לעמוד על רגליי, להישיר מבט אל מקום קודש הקודשים ולשאת בקול רם ונרגש את התפילה מצילת החיים. בנוסף, אני מביא בציקלוני, גם את רשימת הלוחמים הפצועים, אותם אני מבקר מידי שבוע ושומר גם על קשר רצוף עם משפחותיהם, מאז פציעתם.
יעקב אבינו, הלוחם, הטקטיקן והאסטרטג, בפרשת ויחי, על ערש דווי, מתוודה לבנו, יוסף הצדיק, כי הציל את ארץ ישראל ושחרר אותה מיד האמורי ׳בחרבו ובקשתו׳… רש״י מפרש מיד, על המקום: ׳בחרבי ובקשתי׳ – היא חוכמתו ותפילתו… וד״ל.
04
כמנהל קרן ישראל לרפואה ולנפגעי חוט שדרה אני מלווה לוחמים שנפצעו בחוט השדרה תוך כדי הקרבות בעזה ובלבנון.
המחקרים שאנו יוזמים לריפוי נפגעי חוט שדרה עדיין לא מותרים לשימוש בבני אדם. לאור הסבל של הפצועים מאד מתסכלת העובדה שאין אנו יכולים להציע להם עדיין תרופה ומזור. לאור התקדמות המחקרים שלנו, מעודדת מעט המחשבה, שבעוד מספר שנים, בע״ה, נוכל לממש את פריצת הדרך המחקרית לתרופה יעילה ומהירה לפצועים רבים.
בינתיים אנו מציעים פתרונות שיקומיים ונוטעים אמונה ותקווה בלוחמים האמיצים ובמשפחותיהם.
05
לאחרונה נחשפתי למחקר חדש, לריפוי חוט שדרה, שמתנהל בארץ, שאושר לעשותו על בני אדם. במסגרת המחקר מזריקים לפצועים סוג של נוגדנים, (אלזה-נומב, מונוקלונל אנטיבודי) שמתגברים על הנתק, מונעים נזק משני ומסייעים לשמירה על הרצף החשמלי בחוט השדרה. הטיפול החדשני, ניתן מיד אחרי הפציעה, פעם בחודש, במשך כשנה ומאפשר לחלקם של הפצועים להניע שוב את ידיהם ורגליהם. קיימת מגבלה נוקשה לטיפול הזה – את ההזרקה ניתן לבצע, באופן יעיל, לא יאוחר מיומיים לאחר הפציעה ולכל היותר עד שבוע ממועד זה. לאחר שבוע מתחיל תהליך של רגרסיה באזור הפציעה, בחוט השדרה וקשה מאד לאחות את הפצע. תאי חוט שדרה אינם משקמים את עצמם ובאזור הפציעה נוצרת צלקת שלא מאפשרת חיבור מחדש של חוט השדרה.
למרות שהמחקר נמצא רק בשלבים של ניסויים קליניים, מנהלי המחקר, באצילות רבה, מאפשרים לפצועים לקבל את הטיפול החדשני במסגרת של ׳טיפולי חמלה׳ בתל השומר ובסורוקה.
אני מעלה את הנושא כאן כדי ליידע את משפחות הפצועים על האפשרות לבקש את הטיפול המיוחד ומציל החיים הזה, מיד לאחר הפציעה.
לצערי, בסמוך לפציעה, המשפחה נתונה במבוכה ובערפל גדול. גם הרופאים לא יכולים עדיין לתת אבחון מדויק על אופי הפציעה – האם היא נחשבת כ׳קומפליט׳, כלומר האם הקטיעה בחוט השדרה היא מוחלטת? האם יש צורך בניתוחים נוספים? האם הפצוע יכול לנשום בכוחות עצמו?, האם הוא יזדקק גם בעתיד להיעזר במכונת הנשמה? וכד׳.
אך דווקא ביומיים הראשונים הללו, שעה שכול הסובבים עדיין בהלם מוחלט, נפתח חלון הזדמנויות קצר, שבו ניתן לבצע את הטיפול החדשני, שאולי יתרום מעט לאיחוי הנתק או המכה הקשה בחוט השדרה. חבל לפספס את ההזדמנות הזו, אפילו אם הסיכוי לריפוי הוא קלוש ואפילו אם ימים יגידו שהטיפול היה מיותר.
הערה – לצערי קיימת עוד מגבלה בטיפול הזה – לא ניתן לבצע אותו בנפגעי חוט שדרה צווארי – C1, .C2
רפואה שלמה לפצועים ותוספת כוח למשפחות.
מוזמנים לפנות אילי בכל עת.
06
בדרך לכותל אני מהרהר על השיחות המרגשות עם ידידי היקר, יותם זמרי. יותם חובש כיפה שקופה. מבחינה חיצונית הוא איננו עונה להגדרה ׳דתי׳… אך הפנימיות שלו היא דוגמא ומופת לנשמה גדולה ולאישיות מיוחדת, ערכית ויהודית. כל עניינו בעולם זו אהבה – אהבת עם ישראל ואהבת ארץ ישראל, מתוך כבוד רב לתורה וללומדיה.
יותם מתעניין תכופות בשלומו של ידידו צביקי, בננו האהוב, שמשרת בגדוד צנחנים. הגדוד מגויס כולו למלחמה, בצו 8, זה כ- 113 יום. לפני כחודשיים, צביקי וחבריו, בחטיבת הצנחנים, נכנסו לחאן יונס, שם הם נלחמים כאריות ומחסלים את מחבלי הנוחבה הארורים, ש׳בקרדומות באו לך…׳.
יותם, איש ערוץ 14, גלי ישראל ועוד, מנתח בצורה בהירה וחדה את היחס של התקשורת הישראלית למלחמה, ואומר לי בערך כך – ׳אנשי השמאל והתקשורת לא מייחלים שנפסיד במלחמה. הם מעוניינים שצה״ל יסיים את הלחימה רק כדי שיהיו בחירות ויוכלו להפיל את ביבי. זו מטרת העל שלהם…׳.
באופן אישי יותם מדגיש, שאינו חושש מבחירות, הוא חושש מהפסקת הלחימה בטרם הושגו כל יעדי המלחמה.
׳כל הדיבורים בתקשורת על הפסקת הלחימה בעבור שחרור החטופים זהו חלק מקמפיין מתוזמן וממומן, להקדמת הבחירות ולהכשלת הממשלה הזאת, כדי שלא תצליח חו״ח, גם במשימתה לנצח את המחבלים…׳.
׳השמאל בארץ חשב תמיד שהערבים אינם באמת שונאים שלנו. שאם רק נתייחס אליהם אחרת, הם לא יהיו אויבים לנו. בשמחת תורה הקונספציה הזו התנפצה לשמאל בפרצוף. הם עורכים עכשיו חישוב מסלול מחדש כיצד להחזיר אותנו לתלם…׳.
׳…לאחר הפוגרום הנורא בשמחת תורה השמאל לא התפכח. הוא אמנם נתון בהלם… אבל זה רחוק מהתפכחות׳. אני מוסיף, שישנם לא מעט ששינו את דעתם אבל הם לצערי עדיין מיעוט.
׳מחבל חמאס יושב במנהרה שלו, מתחת לקרקע וצופה בערוץ 11, 12 או 13. שומע את אמנון אברמוביץ׳ מכריז כי – ׳הסתיים עידן הניצחונות׳… המחבל מקבל תקווה – שעוד מעט יצליחו המחבלים לנצח את היהודים….׳
ידוע לכול שהקמפיין המתוקשר לשחרור החטופים נעשה בחוסר אחריות נוראי, מעלה את מחיר החטופים, מקשה את לב פרעה – מקשיח את עמדות חמאס, גורם לדמורליזציה בעם ומסכן חיים ממש.
אני חייב לסנגר על משפחות החטופים ועל אנשי השמאל הטועים. הם פועלים מתוך גישה של ׳רחמנים בני רחמנים׳, שחקוקה עמוק בנשמה היהודית. מרחמים, כמו כולנו על החטופים היקרים שסובלים סבל נורא בכל רגע שעובר. כמו כולנו, הם חוששים לחיי הנשים, הילדים והזקנים, הנתונים בצרה ובשביה.
חשוב להפריד בין הפוליטיקאים, מחוללי הקמפיין, שעושים במשפחות החטופים קרדום לחפור בו, לבין בני המשפחות עצמם, שהם ברובם, כלי שרת ביד אינטרסנטים ציניים.
השבוע נפלו לנו לוחמים רבים ויקרים, הי״ד. השבר נורא. ליבי עם המשפחות הגיבורות. כדי למנוע אבדות נוספות, בואו נוסיף אמונה ואחדות, נחבק ונחזק את בני משפחות הפצועים והחטופים וניתן גיבוי מלא להנהגה להמשיך בלחימה, עד לחיסול החמס ושלוחותיו.
נמשיך להתפלל, כולנו יחד, לשחרור כל החטופים, במבצע צבאי מבריק.
שבת שלום של החלמה לכל הפצועים. שחרור החטופים. נחמה לאבלים. ניצחון מהיר ומוחץ, בשם ה׳, לכל כוחות הביטחון האמיצים שלנו. חיסול אויבנו בצפון, בדרום ובמזרח. הצלחה ובריאות איתנה ללוחמי צה״ל, האמיצים. א-ל נקמות ה׳… א-ל נקמות הופיע.
בהצדעה לנשות החזית שבעורף. חיבוק ענק ללוחמנו ולכוחות הבטחון שכבשו השבוע את חאן יונס וממשיכים להילחם, בע"ה, עד לחיסול אחרון המחבלים. ■
לתגובות: manager@pisrael.com

עוד במדור זה

בשעה‭ ‬שמלך‭ ‬המשיח‭ ‬בא

בשעה‭ ‬שמלך‭ ‬המשיח‭ ‬בא

01‭ ‬ מזג‭ ‬האוויר‭ ‬הירושלמי‭ ‬הנפלא‭ ‬הזמין‭, ‬בשבת‭ ‬האחרונה‭, ‬יהודים‭…
עניי‭ ‬עירך‭ ‬קודמים

עניי‭ ‬עירך‭ ‬קודמים

01‭ ‬ שבת‭ ‬מברכים‭ ‬חודש‭ ‬ניסן‭. ‬שמש‭ ‬אביבית‭ ‬מלטפת‭ ‬את‭…
כשהתותחים‭ ‬רועמים‭ ‬המוזות‭ ‬שותקות

כשהתותחים‭ ‬רועמים‭ ‬המוזות‭ ‬שותקות

01 שבת‭ ‬‮'‬פרשת‭ ‬פרה‮'‬‭ ‬בכותל‭, ‬כהכנה‭ ‬לעבודת‭ ‬הכוהנים‭, ‬וכהתעוררות‭ ‬לפני‭…
תנתן‭ ‬לי‭ ‬נפשי‭ ‬בשאלתי‭ ‬ועמי‭ ‬בבקשתי‭...‬

תנתן‭ ‬לי‭ ‬נפשי‭ ‬בשאלתי‭ ‬ועמי‭ ‬בבקשתי‭...‬

01 שבת‭ ‬זכור‭ ‬בכותל‭, ‬היא‭ ‬חוויה‭ ‬מיוחדת‭ ‬ומרגשת‭. ‬ אני‭…
חזק‭ ‬חזק‭ ‬ונתחזק

חזק‭ ‬חזק‭ ‬ונתחזק

01 כששרו‭ ‬של‭ ‬חורף‭ ‬נאבק‭ ‬עם‭ ‬שרו‭ ‬של‭ ‬אביב‭ ‬אנו‭…
ורק חרבונא נעלם

ורק חרבונא נעלם

01 שבת‭ ‬סגרירית‭ ‬עברה‭ ‬על‭ ‬כוחותינו‭. ‬עובדי‭ ‬העירייה‭ ‬החרוצים‭ ‬הספיקו‭…
לַשְּׁוויְצָרִים אין בן גביר

לַשְּׁוויְצָרִים אין בן גביר

01כשהאביב מציץ בין העננים הכותל מתמלא במתפללים. בשבת כי תשא,…
את המנגינה שלהם אי אפשר להפסיק

את המנגינה שלהם אי אפשר להפסיק

01בשבת קודש תצווה, מזג האוויר המתון הזמין אורחים רבים לכותל.…
שירות בצבא ולימוד בישיבה אינם סותרים

שירות בצבא ולימוד בישיבה אינם סותרים

01מזג האוויר החורפי אתגר את שוחרי הכותל, אך לא מנע…
בדרך להר המוריה

בדרך להר המוריה

01 המים להם חומהבדרכי לכותל, בשבת ראש חודש אדר א׳,…
משנכנס אדר מרבין בשמחה ובישועה

משנכנס אדר מרבין בשמחה ובישועה

01שבת מברכים חודש אדר א׳. 4 חודשי מלחמת מצווה. ארובות השמים…
מלחמה לה’ בעמלק מדור דור

מלחמה לה’ בעמלק מדור דור

01שבת חורפית בעיצומה של מלחמה. הרוחות יבבו במשך כל הלילה…
בלילה‭ ‬שאחרי

בלילה‭ ‬שאחרי

01 בשבתות‭ ‬של‭ ‬מלחמה‭ ‬הכותל‭ ‬עובד‭ ‬שעות‭ ‬נוספות‭. ‬בולטים‭ ‬מאד‭…
והסנה‭ ‬איננו‭ ‬אכל‭... ‬

והסנה‭ ‬איננו‭ ‬אכל‭... ‬

01 מה‭ ‬נורא‭ ‬המקום‭ ‬הזה‭. ‬אסורה‭ ‬נא‭ ‬ואראה‭ ‬את‭ ‬המראה‭…
ותן שיחזור שוב לביתו…

ותן שיחזור שוב לביתו…

01שבת בר מצווה למלחמה. החורף הופיע בגדול. ויולך ה׳ רוח…
הצדעה לנשות העורף ולמשפחות המפונים והחטופים

הצדעה לנשות העורף ולמשפחות המפונים והחטופים

01שבת ׳בת מצווה׳ למלחמה. קרני שמש סתווית נעימה ליטפו את…
Scroll to Top
גלילה למעלה