טור אורח

כל מלאכה מכובדת

המונופול הממשלתי שמי שלא רוצה לשבת בחושך או להפוך לשלולית מהחום חייב להשתמש בו בכל מקרה? מה הצעד הבא, בנק ישראל עושה פרסומות לכסף? בעצם גם זה כבר היה.

הרב נעם פרל

הרב נעם פרל

וּנְשִׂיא נְשִׂיאֵי הַלֵּוִי אֶלְעָזָר בֶּן אַהֲרֹן הַכֹּהֵן פְּקֻדַּת שֹׁמְרֵי מִשְׁמֶרֶת הַקֹּדֶשׁ… וּפְקֻדַּת אֶלְעָזָר בֶּן אַהֲרֹן הַכֹּהֵן שֶׁמֶן הַמָּאוֹר וּקְטֹרֶת הַסַּמִּים וּמִנְחַת הַתָּמִיד וְשֶׁמֶן הַמִּשְׁחָה (במדבר ג לב, ד טז)

אמר רבי יהודה הלוי בן רבי שלום – אין מעשיו של הקב"ה כמעשה בשר ודם ! למה – עבד טבח של בשר ודם, יש לו כלים נאים בשעה שהוא יוצא לשוק הוא לובשם, אבל בשעה שהוא עומד לבשל פושט את היפים ולובש מקורעים וזוסטא. ועוד, בשעה שהוא גורף את הכירים ואת התנור הוא לובש רעים מהם. אבל לפני הקב"ה בשעה שכהן גורף את המזבח ומדשנו היה לובש כלים מעולים

שנאמר: "ולבש הכהן מדו בד ומכנסי בד יהיו על בשרו" בשביל "והרים את הדשן". למה כן? אלא להודיעך שאין גאוה לפני המקום  (מדרש במדבר רבה ד כ)

בעולם בו אנו חיים מקובל לחלק את העבודות למכובדות ובזויות, מלוכלכות ונקיות, תפקידי צווארון לבן ותפקידי צווארון כחול, מלאכות מיקטורן ומלאכות סרבל. לכל מלאכה ותפקיד שכזה מותאם לבוש ומעמד משל עצמה. אין מעמד הרופא כמעמד עובד הסניטריה, אין מקומו של עורך הדין כמקומו של מנקה בית המשפט ואין מעמדו ומשכורתו של יו"ר הדירקטוריון כמעמדו, דימויו העצמי ושכרו של פועל הייצור.

אף את לבושנו מתאימים אנו לסוג המלאכה אותה אנו מבצעים. ל'הופעות' באירועים שומרים אנו את המפוארות שבמחלצותינו ואת פניני מלתחותינו. בבית מסתפקים אנו בבגדים פשוטים ובעיקר נוחים, ואילו לעבודות הניקיון, התיקון והשיפוץ שומרים אנו בגדים קרועים, מהוהים ומוכתמים שעבר זמנם, פג קסמם ו'אי אפשר' להתהלך בהם בפרהסיא. כך נוהגים אנו, כך נוהג העולם כולו, כך היום וכך משכבר הימים.

בא המדרש למוטט את תפיסת עולמנו, ולהאיר לכולנו את הדרך הרצויה בעבודת הקב"ה. בעבודת ה' אין חלקים בזויים וחלקים נבחרים, אין בגדים ייצוגיים המיועדים לעבודות חוץ ובגדים בלויים לעבודות שחורות ובזויות. עבד ה' הוא צריך לחוש תחושת כבוד ופאר ולנשום אויר פסגות רוחני אף בבזויות, בשחורות ובשוליות שבפעולותיו, ובחלקיו הזניחים והמאולצים לכאורה של סדר יומו. אין גאווה לפני המקום – אין אדם מתיימר להבין איזה חלקים מסדר יומו מהותיים יותר ואלו פעולות חשובות פחות בלו"ז היומי. אל כולם יאיר פניו, לכולם ייגש באותה רמת הידור לבוש במיטב מחלצותיו.

למען נתנקה מגאוות הדירוג והבררנות במשימות היום יום שלנו קושר המדרש את המוטיבציה הזהה לכל מלאכות הקדש ואתגרי החיים בדמותו של אלעזר הכהן, דמות אשר תשוב ותעלה בזיכרוננו בכל עת בה נמעד ונחוש חוסר הזדהות והעדר שמחה מול משימה קטנה, טכנית ומציקה המופיעה בין משעולי חיינו.

אמר רבי יהושע בן לוי: אלעזר היה דוכנין נשיא על הנשיאים, שנאמר: "ונשיא נשיאי הלוי אלעזר בן אהרן הכהן". ראה שררה שהיתה בידו, ואת סבור מפני שהיה אדם גדול היה נותן לאחרים שיטענו את הכלים שהיה עשוי לטעון אותם. לאו! אלא הוא עצמו היה טוען, שנאמר: "ופקדת אלעזר בן אהרן הכהן שמן המאור וקטרת הסמים ומנחת התמיד ושמן המשחה"

עוד במדור זה

ניסן‭ - ‬לנהוג‭ ‬מחוץ‭ ‬לקופסא‭ ‬

ניסן‭ - ‬לנהוג‭ ‬מחוץ‭ ‬לקופסא‭ ‬

לפני‭ ‬מספר‭ ‬שנים‭ ‬יצאה‭ ‬חברת‭-‬המכוניות‭ ‬היפנית‭ ‬‮'‬ניסאן‮'‬‭ ‬במסע‭-‬פרסום‭ ‬מבריק‭ ‬ויצירתי‭,…
התורה‭ ‬חסה‭ ‬על‭ ‬הממון

התורה‭ ‬חסה‭ ‬על‭ ‬הממון

01‭ ‬טבעו‭ ‬של‭ ‬האדם‭ ‬לאהוב‭ ‬את‭ ‬ממונו‭, ‬עד‭ ‬כדי‭ ‬כך‭…
נגישות לאחר המלחמה

נגישות לאחר המלחמה

את הטור הזה אני כותב לאחר ניסיונות מרובים של שמואל…
לדמותו של הרב פרופ׳ זכריה דור-שב זצ״ל

לדמותו של הרב פרופ׳ זכריה דור-שב זצ״ל

הרב פרופסור זכריה דור-שב זצ״ל נלקח לבית עולמו בז׳ שבט…
היה חכם, לא רק צודק

היה חכם, לא רק צודק

היה חכם, לא רק צודקשבע שמות היו לו ליתרו ואחד משמותיו…
אין כמו נוסטלגיה

אין כמו נוסטלגיה

השבוע באופן ספונטני יצא לי לדבר עם כמה נשים ולהעלות…
גאולה‭ ‬שלימה

גאולה‭ ‬שלימה

ארבע‭ ‬פעמים‭ ‬אנו‭ ‬מוסיפים‭ ‬בתפילה‭ ‬את‭ ‬הביטוי‭ ‬‮"‬שלימה‮"‬‭. ‬בסיום‭ ‬התפילה‭…
אפרים ומנשה

אפרים ומנשה

הבכור והנבחר לא תמיד הולכים שלובים כאחד במקרא, ופעמים רבות…
יעקב ויוסף

יעקב ויוסף

כשבקש יצחק אבינו לירד למצרים התגלה אליו הקב״ה ואמר לו:…
נר חנוכה כבתה אין זקוק לה

נר חנוכה כבתה אין זקוק לה

הראי״ה בספרו ״עין איה״ (שם) מסביר את ההבדל בין נר…
להגיד להם תודה

להגיד להם תודה

השבוע כולנו ב״ה זכינו לשמוח בפעימות הראשונות של החזרת החטופים…
גאון קדוש ונורמלי

גאון קדוש ונורמלי

איך קטן כמוני יכול לכתוב על הגדול בענקיםקשה להקיף דמות…
געגועים

געגועים

עוד ישבו זקנים וזקנות ברחובות ירושלים ואיש משענתו בידו מרוב…
מוסר מלחמה – חישוב מסלול מחדש

מוסר מלחמה – חישוב מסלול מחדש

מדוע נזף הגנרל האמריקאי בקצין הישראלי על מוסר המלחמה של…
חובתנו לנצח

חובתנו לנצח

הקב"ה הכניס אותנו לאירוע היסטורי וחשוב לנו לנסות להבין את…
שבוע מילוט זוגי

שבוע מילוט זוגי

בקורס טיס, הלוא הוא אחד הקורסים היוקרתיים של צה"ל יש…
Scroll to Top
גלילה למעלה